KIO 1435/17 WYROK dnia 25 lipca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1435/17 

WYROK 

z dnia 25 lipca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Andrzej Niwicki 

Protokolant:             Rafał Komoń 

po rozpatrzeniu na rozprawie  w dniu 24 lipca 2017 r. w Warszawie odwołania  wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 lipca 2017 r. przez

 wykonawców wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia:  

(1)  Advanced  Business  Systems  Sp.  z  o.o.,  (2)  Maxto  Sp.  z  o.o.  S.K.A.,  adres  dla 

pełnomocnika:  ul.  Pułkownika  Dąbka  8,  30-732  Kraków  w  postępowaniu  prowadzonym 

przez

 Sąd Okręgowy w Zamościu, ul. Akademicka 1, 22-400 Zamość 

przy udziale: 

A.  wykonawcy 

SANSEC  Poland  S.A.,  ul.  Bolesława  Prusa  2,  00-493  Warszawa 

zgłaszającego 

przystąpienie 

do 

postępowania 

odwoławczego 

po 

stronie 

zamawiającego, 

B.  wykonawcy 

Virtual  Technologies  IT  sp.  z  o.o.,  ul.  Damrota  6/301,  40-022  Katowic 

zgłaszającego 

przystąpienie 

do 

postępowania 

odwoławczego 

po 

stronie 

zamawiającego. 

orzeka: 

1.  uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

unieważnienia  postępowania  w  części  1  oraz  nakazuje  powtórzenie  czynności 

badania i oceny złożonych ofert.  

2.  kosztami  postępowania  obciąża  Sąd  Okręgowy  w  Zamościu  i  zalicza  w  poczet 

kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę

  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście 

tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających się 

o  udzielenie  zamówienia:

  (1)  Advanced  Business  Systems  Sp.  z  o.o.,  (2)  Maxto 

Sp.  z  o.o.  S.K.A.,  adres  dla  pełnomocnika:  ul.  Pułkownika  Dąbka  8,  30-732 

Kraków tytułem wpisu od odwołania. 


2.1 Zasądza od 

Sądu Okręgowego w Zamościu na rzecz wykonawcy wykonawców 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:

 (1) Advanced Business 

Systems Sp. z o.o., (2) Maxto Sp. z o.o. S.K.A., adres dla pełnomocnika: ul. 

Pułkownika Dąbka 8, 30-732 Kraków kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście 

tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia 

pełnomocnika strony.   

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego  w Zamościu. 

Przewodniczący: 

………………………………  


Sygn. akt: KIO 1435/17 

Uzasadnienie

Zamawiający:  Sąd  Okręgowy  w  Zamościu  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie, którego przedmiotem jest „Dostawa i wdrożenie: serwerów, macierzy, sprzętu 

sieciowego  UTM,  terminali,  systemu  backupu,  drukarek,  urządzeń  wielofunkcyjnych, 

systemu kolejkowego, elektronicznej tablicy ogłoszeń, czytelni akt elektronicznych, systemu 

do  wirtualizacji  stacji  roboczych  i  serwerów",  Znak  sprawy:  G-2270-5/17  dalej 

„Postępowanie".  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym 

Unii Europejskiej w dniu 3 maja 2017r. pod numerem 2017/S 085-165328* 

Odwołujący - Konsorcjum firm: Advanced Business Systems Sp. z o.o. w Krakowie - 

Lider  Konsorcjum  i  Maxto  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  S.K.A.  -  32-085 

Modlniczka  -  Członek  Konsorcjum,  wniósł  odwołanie  od  czynności  unieważnienia 

Postępowania w zakresie części nr 1. 

Zarzucił Zamawiającemu, iż prowadząc przedmiotowe Postępowanie naruszył przepisy: 

art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6 w zw. z art. 91 ust 1 w zw. z art. 29 ust 1 i 2 

w  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  bezzasadne  i  bezprawne  unieważnienie 

Postępowania pomimo, że Postępowanie nie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą 

uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego; 

art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  prowadzenie  Postępowania  w  sposób 

niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. 

W  związku  z  zarzutami  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności 

unieważnienia Postępowania oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert.  

Odwołujący złożył ważną i niepodlegającą odrzuceniu ofertę. Uwzględnienie odwołania może 

spowodować uznanie oferty za najkorzystniejszą.  

 Informację o unieważnieniu Postępowania Odwołujący otrzymał w dniu 4 lipca 2017r. 

UZASADNIENIE 

I. 

UNIEWAŻNIENIE POSTĘPOWANIA - ART. 93 UST. 1PKT 7 USTAWY PZP 

Zamawiający decyzję o unieważnieniu postępowania uargumentował następująco: 

Postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie 

niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  Zamawiający 

niedostatecznie  szczegółowo  opisał  wymagania  odnośnie  licencji  w  środowisku 

zwirtualizowym  dla  programu  biurowego.  Uczynił  to  w  opisie  przedmiotu  zamówienia 


zawartym  w  SIWZ  -  opis  dla  części  i  „Oprogramowanie  biurowe  -120  szt."  Jednocześnie 

Zamawiający,  wyjaśniając  w  dniu  26  maja  2017  r,  treść  SIWZ,  odpowiadając  na  pytania  nr 

22  -  23,  wskazał  że;  „Zamawiający  wymaga  dostarczenia  oprogramowania  Office  2016  lub 

równoważny,  które  będzie  spełniać  wymagania  producenta  oprogramowania  w  zakresie 

możliwości  wykorzystania  oprogramowania  w  środowisku  terminalowym".  Przy  takiej 

odpowiedzi  na  pytanie,  opis  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  programu  biurowego 

zawarty  w  SIWZ  jest  niezgodny  z  powyższą  odpowiedzią  na  pytanie,  a  Zamawiający  nie 

dokonał w tym zakresie wyraźnej modyfikacji SIWZ. W związku z powyższym w niniejszym 

postępowaniu zostały złożone oferty o różnej treści (uwzględniające lub nie wyjaśnienia 

Zamawiającego),  które  nie  są  porównywalne,  a  tym  samym  uniemożliwią  Zamawiającemu 

dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej, zgodnej z opisem przedmiotu zamówienia. 

Jednocześnie  w  chwili  obecnej,  ze  względu  na  etap  prowadzonego  postępowania  (po 

złożeniu ofert) nie ma możliwości poprawienia czynności Zamawiającego w inny sposób niż 

poprzez unieważnienie postępowania. 

Z decyzją Zamawiającego nie sposób się zgodzić. Decyzja ta jest wadliwa i narusza 

art.  93  ust.  1  pkt  7  w  zw.  art.  146  ust.  6  ustawy  Pzp  oraz  pozostałe  wskazane  w  decyzji  o 

unieważnieniu Postępowania przepisy. 

Przesłanka  unieważnienia  postępowania  opisana  w  art.  93  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp 

składa się z koniunkcji trzech okoliczności, których łączne wystąpienie skutkuje obowiązkiem 

zastosowania tego przepisu: 

musi  wystąpić  naruszenie  przepisów  ustawy  regulujących  udzielenie  zamówienia 

(wada postępowania), 

wada  ta  ma  skutkować  niemożliwością  zawarcia  niepodlegającej  unieważnieniu 

umowy o udzielenie zamówienia publicznego, 

wada ta musi być niemożliwa do usunięcia. Wada postępowania musi mieć charakter 

trwały,  musi  rzeczywiście  wystąpić  i  musi  powodować  niemożliwość  zawarcia  ważnej 

umowy. 

Ż

adna z tych przesłanek nie zaszła w Postępowaniu. 

Zamawiający  wadliwości  Postępowania  nie  dopatruje  się  w  treści  udzielonych 

odpowiedzi  na  pytania,  lecz  wywodzi  ją  z  faktu,  że  Zamawiający  nie  dokonał  „wyraźnej 

modyfikacji  SIWZ",  co  z  kolei,  w  ocenie  Zamawiającego,  skutkuje  złożeniem 

nieporównywalnych ofert, ponieważ niektóre oferty uwzględniły treść odpowiedzi na pytania, 

a niektóre nie. Część wykonawców zaoferowała bowiem oprogramowanie biurowe Microsoft 

Office Standard 2016 - spełniające wymagania Zamawiającego, tj.: 

Konsorcjum AB Systems 

Virtual Technologies IT Sp. z o.o. ul. Damrota 6/301 40-022 Katowice (dalej: „Virtual") 


Zaś  część  wykonawców  zaoferowała  oprogramowanie  Microsoft  Office  2016  Home  and 

Business PL, które nie spełnia wszystkich wymagań Zamawiającego, tj.: 

SANSEC Poland S.A. ul. Bolesława Prusa 2 00-493 Warszawa (dalej: „SANSEC") 

SUNTAR Sp. z o.o. ul. Boya Żeleńskiego 5b 33-100 Tarnów (dalej: „SUNTAR"). 

Ze stanowiskiem Zamawiającego nie sposób się zgodzić, bowiem jest ono sprzeczne 

z ustawą Pzp, treścią SIWZ, praktyką udzielania zamówień publicznych i wymaganiem, aby 

wykonawcy  działali  z  należytą  starannością.  Twierdzenie,  że  Zamawiający  nie  dokonał 

„wyraźnej modyfikacji SIWZ" można natomiast rozpatrywać dwojako - jako brak wyrażenia w 

odpowiedzi  na  pytania  w  sposób  jednoznaczny  i  zrozumiały  oczekiwań  względem 

przedmiotu zamówienia  lub jako brak dokonania odrębnej czynności zatytułowanej „zmiana 

SIWZ",  zakładając,  że  same  odpowiedzi  na  pytania,  z  zasady,  nie  mogą  stanowić  zmiany 

SIWZ. W  ocenie  Odwołującego,  każde  z  tych  założeń  jest  wadliwe.  Ponadto,  Zamawiający 

nie udowodnił, że fakt złożenia wadliwych ofert przez niektórych wykonawców jest efektem, 

nie dokonania „wyraźnej modyfikacji SIWZ", a nie wynikiem świadomego działania lub błędu 

co  do  spełniania  przez  oferowany  pakiet  biurowy  poprawienie  zdefiniowanych  (z 

uwzględnieniem  odpowiedzi  na  pytania)  wymagań  Zamawiającego  -  np.  błędnego 

przekonania,  że  Microsoft  Office  2016  Home  and  Business  PL  spełnia  wymóg  działania  w 

ś

rodowisku terminalowym. 

Treść  udzielonych  odpowiedzi  na  pytania  była  bardzo  precyzyjna  i  nie  wymagała  w 

zasadzie żadnego wysiłku interpretacyjnego: 

Pytania: 

22. W części 1 zamawiający pisze o zakupie 442 szt. terminali. Czy w związku z tym należy 

przyjąć że oprogramowanie Office o którym mowa również w cz.1 będzie wykorzystywane w 

ś

rodowisku  terminalowym  i  w  związku  z  tym  powinno  spełniać  wymagania  producenta 

oprogramowania  w  zakresie  możliwości  wykorzystywania  oprogramowania  w  środowisku 

terminalowym? 

23. Jeśli oprogramowanie Office będzie wykorzystywane w środowisku terminalowym, to czy 

w  związku  z  tym  powinno  spełniać  wymagania  producenta  oprogramowania  w  zakresie 

możliwości wykorzystywania oprogramowania w środowisku terminalowym. 

Odpowiedzi: 

Ad  22-23.  Zamawiający  wymaga  dostarczenia  oprogramowania  Office  2016  lub 

równoważny,  które  będzie  spełniać  wymagania  producenta  oprogramowania  w  zakresie 

możliwości wykorzystywania oprogramowania w środowisku terminalowym. 

Zatem w związku z faktem, że zakres przedmiotu zamówienia obejmował dostarczenia 442 

szt.  terminali,  wykonawca  zadający  pytanie  miał  wątpliwość,  czy  oprogramowanie  biurowe 

ma  obejmować  także  możliwość  jego  wykorzystania  w  środowisku  terminalowym. 


Zamawiający  rozwiał  wątpliwości  udzielając  pozytywnej  odpowiedzi,  czym  doprecyzował 

swoje wymagania. Odpowiedź ta była bardzo prosta, konkretna i płynęło z niej jednoznaczne 

wymaganie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  treści  oferty.  Zrozumienie  tego 

wymagania nie wymagało od wykonawców żadnego wysiłku interpretacyjnego, a jego skutki 

dla przygotowywanej oferty były oczywiste. 

Warto  także  podkreślić,  że  w  Postępowaniu  nie  zadano  ponadprzeciętnej  liczny 

pytań.  Co  więcej,  zdecydowana  większość  odpowiedzi  na  pytania  podtrzymywała 

wymagania  Zamawiającego.  W  zasadzie  nie  było  zbyt  wielu  odpowiedzi  na  pytania,  które 

skutkowały  merytoryczną  zmianą  czy  doprecyzowaniem  wymagań  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia.  W  wielu  przypadkach  (np.  odpowiedź  na  pytanie  20  z  26  maja 

2017r.), podobnie jak w  przypadku odpowiedzi na pytanie nr 22 i 23, Zamawiający udzielał 

odpowiedzi  na  inne  pytania  w  podobny  sposób  -  zmieniając  treść  SIWZ,  doprecyzowując 

swoje wymagania, lecz nie dokonując odrębnych zmian SIWZ. Zatem odpowiedź na pytanie 

22  i  23  nie  stanowiła  jakiegoś  wyjątku  w  sposobie  udzielania  odpowiedzi  na  pytania  przez 

Zamawiającego,  co  ewentualnie  pozwalałoby  twierdzić,  że  to  spowodowało,  że  zmiana 

dokonana tą odpowiedzią „umknęła" niektórym wykonawcom. 

Co  więcej,  zarówno  wykonawca  SUNSEC,  jak  i  SUNTAR  zaoferowali  macierze 

uwzględniające  metodę  COW  dopuszczoną  dopiero  w  odpowiedzi  na  pytanie  20  z  dn.  26 

maja 2017r. (także bez dokonywania odrębnej zmiany SIWZ): 

SANSEC Poland S.A. - Fujitsu ET DX200 S4 

Suntar sp. z o.o. - Fujitsu Technology Solutions Eternus DX200 S4 

Zatem  nie  sposób  uznać,  aby  wykonawcy  Ci  nie  przeanalizowali  także  odpowiedzi  na 

sąsiednie  pytanie  22  i  23,  skoro  nie  ulega  wątpliwości,  że  zapoznali  się  z  odpowiedzią  na 

pytanie 20 (zawartą w tym samym zestawie pytań i odpowiedzi) i zaoferowali dopuszczoną w 

niej technologię. Powyżej wskazane macierze, nie spełniały pierwotnych wymogów SIWZ w 

zakresie  snapshotów,  gdyż  Zamawiający  wymagał  pierwotnie  macierzy  dyskowej  o 

parametrach:  „Kopie  migawkowe  muszą  być  wykonywane  metodą  tzw.  bez  prealokacji 

przestrzeni  dyskowej.  Kopie  migawkowe  nie  mogą  być  wykonywane  metodą  COW(ang. 

Copy On Write)", a w wyjaśnieniach z dnia 26 maja 2017r., wskazał w odpowiedź na pytanie 

20:  „Pomimo,  iż  na  rynku  jest  wielu  producentów,  którzy  oferują  rozwiązania  zgodne  z 

opisem  przedmiotu  zamówienia  Zamawiający  dopuszcza  rozwiązanie  macierzowe 

posługujące  się  metodą  COW,  która  nie  wymaga  fizycznej  prealokacji  przestrzeni  do 

składowania danych". 

Dopiero  więc  wyjaśnienia  Zamawiającego  z  dnia  26  maja  2017  r.  dały  możliwość 

zaoferowania  macierzy  Fujitsu  DX200  S4,  jako  spełniające  wymagania  SIWZ  w  zakresie 

snapshotów. 


Udzielone  odpowiedzi  na  pytania  stanowią  immamentną  część  dokumentacji 

przetargowej i powinny być wzięte pod uwagę przez każdego z wykonawców. Z samej istoty 

wyjaśnień  wynika, że mają one wpływ na interpretację postanowień SIWZ i załączników do 

niej oraz powinny być uwzględnione przy sporządzaniu oferty i realizacji zamówienia. Tak też 

Zamawiający postanowił w pkt 9.14 SIWZ: 

„Wszelkie  modyfikacje,  uzupełnienia  i  ustalenia  oraz  zmiany,  w  tym  zmiany  terminów,  jak 

również pytania Wykonawców wraz z wyjaśnieniami stają się integralną częścią Specyfikacji 

Istotnych Warunków Zamówienia i będą wiążące przy składaniu ofert. 

Wszelkie  prawa  i  zobowiązania Wykonawcy  odnośnie  wcześniej  ustalonych  terminów  będą 

podlegały nowemu terminowi.” 

Zatem,  jeśli  dany  wykonawca  nie  uwzględnił  odpowiedzi  na  pytania,  to  działał  w 

sposób niezgodny z pkt 9.14 SIWZ i takie działanie nie zasługuje na ochronę. Gdyby każdy z 

wykonawców  respektował,  jak  wymaga  tego  wskazane  postanowienie  SIWZ,  treść 

udzielonych odpowiedzi  na pytania, to wszyscy  wykonawcy  złożyli by porównywalne oferty, 

zgodne  z  treścią  SIWZ.  Gdyby  każdy  z  wykonawców  dochował  należytej  staranności,  to 

wiedziałby,  jakie  są  wymagania  Zamawiającego,  Nie  sposób  zatem  doszukiwać  się 

usprawiedliwienia  czy  wytłumaczenia  faktu  złożenia  oferty  niezgodnej  z  treścią  SIWZ  w 

okoliczności,  że  Zamawiający  nie  dokonał  odrębnej  względem  udzielonej  odpowiedzi  na 

pytanie zmiany SIWZ. 

10.Sama 

okoliczność, 

ż

Zamawiający 

nie 

opisał 

dodatkowo, 

ż

dokonuje 

zmiany/modyfikacji  SIWZ  nie  ma  znaczenia,  bowiem  decydujące  znaczenie  ma  treść 

udzielonej odpowiedzi, Konieczne jest stwierdzenie, za wyrokiem z 28.01.2015 r., sygn. akt: 

KIO  110/15:  „(...)  podkreślenia  wymaga,  że  rzeczą  zamawiającego  jest  wprowadzenie  w 

postępowaniu jasnych, jednoznacznych i niesprzecznych reguł postępowania, które nie będą 

dawały  jego  uczestnikom  pola  do  odgadywania  i  snucia  domysłów  co  było  zamiarem 

zamawiającego i jaki jest wymagany przedmiot zamówienia.. 

Należy  podkreślić,  że  Zamawiający  nie  jest  konsekwentny  w  swoim  stanowisku. 

Zamawiający  w  wezwaniach  do  wyjaśnień,  które  wystosowywał  do  wykonawców  sam 

wskazywał, że dokonał zmiany SIWZ w odpowiedzi na pytania 22 i 23 z dn. 26.05.2017r. 

Dla przykładu w wezwaniu do firmy SUNTAR z dn. 26.06.2017r. Zamawiający wskazał: 

Zamawiający  w  SIWZ  wymagał:  Pakiet  biurowy  Microsoft  Office  2016  Home  and  Business 

PL licencja bezterminowa lub równoważny zawierający: edytor tekstów arkusz kalkulacyjny, 

program do prezentacji, klient pocztowy wraz z kalendarzem. 

W wyjaśnieniach do SIWZ z dnia 26.05.2017r, Zamawiający zmienił zapis na: 


„Zamawiający  wymaga  dostarczenia  oprogramowania  Office  2016  lub  równoważny,  które 

będzie  spełniać  wymagania  producenta  oprogramowania  w  zakresie  możliwości 

wykorzystywania oprogramowania w środowisku terminalowym. ” 

Proszę  o  podanie  nazwy,  wersji  i  numeru  katalogowego  zaoferowanego  oprogramowania 

biurowego? 

Analogiczne wezwania Zamawiający wystosował do pozostałych wykonawców. 

Ż

aden z wykonawców w odpowiedzi na tak postawione pytanie/prośbę o wyjaśnienia 

Zamawiającego nie polemizował z nim, ani nie kwestionował stanowiska Zamawiającego, co 

do faktu dokonanej zmiany. Wszyscy wykonawcy mieli świadomość dokonanej zmiany, a w 

każdym razie mieć powinni, co wynika z obowiązku dochowania należytej staranności oraz z 

pkt.  9.14  SIWZ,  Jak  już  wskazano  powyżej,  treść  ofert  pozostałych  wykonawców,  którzy 

zaoferowali  oprogramowanie  biurowe  nie  spełniające  wymagań  pracy  w  środowisku 

terminalowym  uwzględniała  inne  zmiany  dokonane  w  wyniku  odpowiedzi  na  pytania,  co 

wskazuje, że jednak zapoznali się oni z udzielonymi odpowiedziami. 

W konsekwencji,  twierdzenie  Zamawiającego,  że  złożono  nieporównywalne  oferty  w 

zakresie  części  nr  1  Postępowania  i  jest  efektem  braku  dokonania  odrębnej,  „wyraźnej" 

zmiany  SIWZ  jest  nieuzasadnione.  Wykonawcy,  którzy  zaoferowali  oprogramowanie  bez 

możliwości pracy  w środowisku terminalowym, zwyczajnie złożyli oferty niezgodne z treścią 

SIWZ,  które  powinny  być  odrzucone  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp.  Można 

jedynie  domniemywać  jakie  były  powody  zaoferowania  przez  tych  wykonawców 

oprogramowania  Microsoft  Office  2016  Home  and  Business  PL.  Być  może  wykonawcy  Ci 

chcieli  zoptymalizować  koszty,  oferując  znacznie  tańsze  oprogramowanie,  które  jednak 

finalnie  nie  spełnia  wszystkich  wymagań  Zamawiającego,  czego  wykonawcy  Ci  mogli  nie 

sprawdzić  na  etapie  składania  ofert  i  nie  mieć  stosownej  wiedzy  w  tym  zakresie.  Sam 

Zamawiający  zwrócił  się  do  producenta  oprogramowania  z  prośbą  o  wyjaśnienie 

przedmiotowej kwestii. 

Zarówno  wykonawca  SUNSEC,  jak  i  SUNTAR  złożyli  oferty  niezgodne  z  SIWZ  w 

innym  jeszcze  zakresie.  Decyzja  o  unieważnieniu  Postępowania,  dodatkowo  prowadziłaby 

do dania tym wykonawcom szansy wzięcia udziału w kolejnym postępowaniu. 

Zamawiający jako przepisy przez niego naruszone, wskazał art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 

7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp.  Przepisy  te  nie  zostały  naruszone,  bowiem  opis  przedmiotu 

zamówienia  w  związku  z  odpowiedziami  na  pytania  22  -23  nie  stał  się  niejednoznaczny, 

niewyczerpujący, ani nie naruszał uczciwej konkurencji, wręcz przeciwnie. Sam Zamawiający 

wadliwości nie dopatruje się w treści udzielonych odpowiedzi na pytania, lecz  wywodzi ją z 

faktu,  że  nie  dokonał  „wyraźnej  modyfikacji  SIWZ".  Zatem  stanowisko  sprowadza  się  do 

twierdzenia,  że  sam  fakt  dokonania  odrębnej  zmiany  zatytułowanej  „zmiana/modyfikacja 


SIWZ"  skutkuje  koniecznością  unieważnienia  Postępowania.  Z  takim  stanowiskiem  nie 

sposób  się  zgodzić,  treść  udzielonych  odpowiedzi  na  pytania  była  bardzo  precyzyjna  i  nie 

wymagała  w  zasadzie  żadnego  wysiłku  interpretacyjnego.  Aby  była  ona  „wyraźna"  nie  było 

konieczne  komunikowanie  jej  w  jakiś  odrębny,  dodatkowy  sposób.  Nie  sposób  również 

podzielić tezy o naruszeniu art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, bowiem każdy z wykonawców znał 

treść  udzielonych  odpowiedzi  na  pytania,  miał  tyle  samo  czasu,  aby  przygotować  i  złożyć 

ofertę,  zatem  znajdował  się  w  takiej  samej  sytuacji,  jak  pozostali  wykonawcy.  Również  nie 

sposób podzielić tezy o naruszeniu art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, ponieważ nie doszło do wyboru 

oferty  najkorzystniejszej.  Nawet  gdyby  wyboru  dokonano,  to  nie  sposób  uznać,  że  ten 

przepis  został  by  naruszony,  ponieważ  jego  naruszenie  było  by  konsekwencją  naruszenia 

pozostałych  wskazanych  powyżej  przepisów,  które  nie  miało  miejsca.  Jednocześnie 

dokonane unieważnienie postępowania narusza zasadę równego traktowania wykonawców, 

ponieważ  w  sposób  nieuprawniony  daje  szansę  konkurencyjnym  wykonawcom  wobec 

Odwołującego na złożenie korzystniejszej oferty w kolejnym postępowaniu. 

Zamawiający  w  złożonej  odpowiedzi  wniósł  o  oddalenie  odwołania  jako 

bezzasadnego. 

W  jego  ocenie  czynność  unieważnienia  postępowania  w  części  I  została  przeprowadzona 

prawidłowo i nie ma podstaw , by powtórzyć czynność badania i oceny ofert. 

Odnosząc się do poszczególnych zarzutów zamawiający wskazał, co następuje 

1/ zarzut naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6 w zw. z art. 91 ust 1 w zw. z 

art.  29  ust  1  i  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  bezzasadne  i  bezprawne 

unieważnienie  Postępowania  pomimo,  że  Postępowanie  nie  jest  obarczone  niemożliwą  do 

usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie 

zamówienia publicznego. 

Zamawiający  stwierdza,  że  w  jego  ocenie  doszło  do  naruszenia  przepisów  regulujących 

udzielenie  zamówienia,  polegających  na  braku  jednoznacznego  opisania  przedmiotu 

zamówienia  oraz  braku  dokonania  jednoznacznej  zmiany  treści  siwz  w  związku  z 

wyjaśnieniem treści siwz. 

Dnia  26  maja  2017  r.    zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na  pytania  wykonawców  dotyczące 

oprogramowania  Office  wykorzystywanego  w  środowisku  terminalowym  w  części  I 

postępowania.  

Biorąc  pod  uwagę  treść  zapytań  zamawiający  dokonał  zmiany  pierwotnej  treści  siwz  w 

brzmieniu:  „Pakiet  biurowy  Microsoft  Office  2016  Home  and  Business  PL  licencja 

bezterminowa lub równoważny zawierający: edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny, program do 

prezentacji, klient pocztowy wraz z kalendarzem”,  wymagając dostarczenia oprogramowania 


Office  2016  lub  równoważnego.  Zamawiający  podkreśla,  że  powyższych  odpowiedzi  na 

zapytanie 22 i zapytanie 23 nie można uznać za doprecyzowanie lub wyjaśnienie niejasnych 

dla wykonawcy treści siwz, lecz stanowią one zmianę jej treści. 

W wyroku KIO 917/10 Izba stwierdziła, że „w przypadkach, gdy wyjaśnienia nie wpływają na 

zmianę  treści  specyfikacji  lub  ogłoszenia,  a  tylko  uszczegółowiają  tam  znajdujące  się 

postanowienia,  zamawiający  może  poprzestać  tylko  na  wyjaśnieniach  i  nie  dokonywać 

modyfikacji specyfikacji czy nie publikować zmian w ogłoszeniu. Zamawiający nie musi także 

za każdym razem pisać, że w danym zakresie modyfikuje postanowienia specyfikacji, gdyż i 

bez  takich  formuł  wykonawcy  i  zamawiający  muszą  stosować  się  do  wyjaśnień.  Jednakże 

zastosowanie  formuły  mówiącej  o  modyfikacji  specyfikacji  w  określonym  fragmencie  jest 

wskazane,  bowiem  rozwiewa  jakiekolwiek  wątpliwości  i  kieruje  uwagę  odbiorcy  na 

modyfikowane postanowienia, nawet gdy czyta on wyjaśnienia bez najwyższej koncentracji. 

Wyjaśnienia  treści  specyfikacji  służą  doprecyzowaniu,  rozwinięciu  kwestii  wynikających  z 

postanowień  w  celu  przedstawienia  ich  całościowego  rozumienia,  niesprecyzowanych  z 

różnych przyczyn na etapie tworzenia SIWZ”.  

W  związku  z  powyższym,  zgodnie  z  art.  38  ust.  4  ustawy  pzp  na  zamawiającym  ciążył 

obowiązek zmiany treści siwz. 

Jednocześnie  w  sytuacji,  gdy  zamawiający  nie  dokonał  czynności  zmiany  treści  siwz  (do 

której był zobowiązany w przedmiotowej sprawie) wadliwie zaniechał on wydłużenia terminu 

składania ofert ograniczając potencjalnym wykonawcom czas na prawidłowe przygotowanie 

oferty, zgodnie z wymaganiami zamawiającego. 

W  ocenie  zamawiającego  zaniechanie  czynności  modyfikacji  treści  siwz  przy 

jednoczesnym  braku  wydłużenia  terminu  składania  ofert  skutkowało  niemożliwością 

zawarcia  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  W 

ocenie  zamawiającego  zmiana  treści  siwz  nie  prowadząca  do  zmiany  treści  ogłoszenia  o 

zamówieniu nakładała na zamawiającego obowiązek przedłużenia terminu składania ofert z 

uwagi na to, że doszło do zmiany, w której był niezbędny dodatkowy czas na wprowadzenie 

zmian w ofertach. 

W  przedmiotowej  sprawie  zaszła  konieczność  wydłużenia  terminu  na  składanie  ofert  w 

związku ze zmianą treści siwz, a czego zamawiający nie dokonał ograniczając podstawową 

zasadę  wskazaną  w  ustawie,  tj.  równego  traktowania  wykonawców.  W  ocenie 

zamawiającego brak modyfikacji treści siwz pociągający za sobą brak wydłużenia terminu na 

składanie ofert skutkował niemożliwością zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy o 

udzielenie  zamówienia  publicznego.  Na  zamawiającym  ciążył  obowiązek  równego 

traktowania  wykonawców  oraz  zapewnienie    jasnych  i  precyzyjnych  warunków  do 

przygotowania  i  złożenia  prawidłowej  oferty.  Zgodnie  z  wyrokiem  KIO  134/17  „Wykonawca, 


który  zainteresowany  jest  udziałem  w  danym  zamówieniu  publicznym,  musi  mieć  pełną 

jasność  w  zakresie  objętym  przedmiotem  zamówienia  w  taki    sposób,  aby  bez  żadnych 

wątpliwości  mógł  ustalić  jego  szczegółowy  zakres,  która  to  wiedza  ma  następnie  wpływ  na 

dokonanie  wyceny  zamówienia.  Istotnym  jest  również  element  związany  z  terminem 

realizacji prac czy czasem świadczenia usługi, albowiem tylko jednoznaczne jego wskazanie 

daje  podstawę  do  określenia  ceny  ofertowej  oraz  kalkulacji  ryzyk  związanych  z  realizacją 

tego  przedmiotu  zamówienia.  Aby  wykonawca  posiadł  pełnię  wiedzy,  zamawiający 

zobligowany  jest  do  opisania  wszystkich  elementów  związanych  z  realizacją  zamówienia, 

które to elementy nie mogą być interpretowane przez wykonawców w sposób dowolny, który 

dodatkowo,  na  późniejszym  etapie,  w  trakcie  realizacji  przedmiotu  zamówienia  będą  mogły 

być  interpretowane  przez  zamawiającego  za  stratą  bądź  pokrzywdzeniem  wykonawcy. 

Także w wyroku KIO 1389/14  wskazano „obowiązkiem zamawiającego jest dokonanie opisu 

przedmiotu  zamówienia,  tak  aby  wykonawca  miał  jasność  co  do  tego,  jaki  produkt  jest 

wymagany  i  na  podstawie  jakich  kryteriów  będzie  oceniana  jego  oferta.  Brak  precyzji  przy 

formułowaniu  treści  siwz    nie  może  być  usprawiedliwiony  możliwością    wyjaśnienia  treści 

złożonych ofert na etapie ich analizy i oceny”. W świetle powyższego zamawiający dokonał 

czynności  unieważnienia  postępowania  w  Części  I  chcąc  wyeliminować  sytuację,  w  której 

brak odpowiednich działań z jego strony (brak zmiany treści siwz i brak wydłużenia terminu 

składania  ofert  w  związku  z  koniecznością  przygotowania  oferty  i  uwzględnienia  w  niej 

zmodyfikowanych  wymagań)  mógł  skutkować  nierównym  traktowaniem  wykonawców  oraz 

ograniczeniem konkurencji. 

Wskazane  okoliczności  dot.  braku  zmiany  treści  siwz  oraz  braku  wydłużenia  terminu 

składania  ofert  są  wadami  niemożliwymi  do  usunięcia.  Te  wady  postępowania  mają 

charakter trwały, rzeczywiście wystąpiły i powodują niemożliwość zawarcia nie podlegającej 

unieważnieniu umowy. Zamawiający zauważa, iż modyfikacja siwz w związku z zapytaniami 

wykonawców  oraz  wydłużenie  terminu  składania  ofert  możliwe  jest  jedynie  przed  terminem 

otwarcia ofert. 

II.  zarzut  naruszenia  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  prowadzenie  Postępowania  w 

sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców. 

Zamawiający przypomina, że brak jednoznacznej i wyraźnej modyfikacji mógł prowadzić do 

zaburzenia  równego  traktowania  wykonawców.  W  jego  ocenie  opis  przedmiot  zamówienia 

mógł  być  interpretowany  w  dwojaki  sposób.  Nadto  wykonawcy  mogli  nie  mieć 

wystarczającego czasu na przygotowanie oferty. 

W  ocenie  zamawiającego  wykonawcy  mogli  mieć  niewystarczający  czas  na  przygotowanie 

oferty uwzględniające postawione wymogi. 


W trosce o równe traktowanie wykonawców unieważnił postepowanie w części I z uwagi na 

to,  że  brak  unieważnienia  przerzucałby  na  wykonawców  konsekwencje  zaniechania 

czynności,  do  których  był  zobligowany  przepisem  art.  38  ust.  4  i  6  ustawy  pzp. 

Nieunieważnienie  postępowania  prowadziłoby  do  odrzucenia  ofert  wykonawców,  którzy  nie 

zostali  w  sposób  dostateczny  poinformowani  o  zmianach  siwz  oraz  nie  mieli  czasu  na 

dostosowanie  ofert  do  nowych  warunków  wynikających  ze  zmiany  opisu  przedmiotu 

zamówienia.  Wskazał,  że  wszelkie  niejasności  i  sprzeczności  w  treści  siwz  nie  mogą 

wpływać  negatywnie  na  sytuację  wykonawcy  w  postępowaniu  i  skutkować    ewentualnym 

odrzuceniem oferty. 

Strony i uczestnicy postępowania odwoławczego przedstawili w trakcie rozprawy stanowiska. 

Odwołujący  podtrzymał  stanowisko  z  odwołania.  Wskazał  na  zmiany  dokonane  przez 

Zamawiającego  w  SIWZ  w  drodze  udzielenia  wyjaśnień  i  odpowiedzi  na  pytania,  w  tym 

odpowiedź na pytanie 1, 10, 13 14, 20, 22 i 23.  

Zauważył,  że  oferty  Przystępujących  zawierały  rozwiązania,  które  stały  się  zgodne  z 

wymogami  Zamawiającego  po  udzieleniu  odpowiedzi  na  pytanie  20.  Stwierdził,  iż 

wyjaśnienia  zawarte  w  odpowiedziach  na  pytanie  22  i  23  były  zrozumiałe,  nie  budziły 

jakichkolwiek  wątpliwości,  natomiast  wymogi  w  nich  zawarte  nie  zostały  spełnione,  co 

zostało  potwierdzone  przez  Zamawiającego,  który  uzyskał  informację  w  tym  zakresie  od 

producenta oprogramowania. 

Odnosząc  się  do  odpowiedzi  na  odwołanie  zauważył,  że  Zamawiający  przedstawił 

argumentów dotyczących potrzeby przedłużenia terminu składania ofert, te jedna nie zostały 

ujęte  w  uzasadnieniu  decyzji  o  unieważnieniu  postępowania.  Ocenił,  że  termin  na 

przygotowanie  i  złożenie  ofert,  liczony  także  od  dnia  dokonanych  zmian,  był  dla 

wykonawców  wystarczający  i  wynosił  13  dni.  Podkreślił,  że  Zamawiający  nie  wykazał 

odmiennych  okoliczności  w  tym  zakresie.  Zauważył,  że  postanowienia  SIWZ,  treść 

wyjaśnień,  treść  pytań  i  odpowiedzi  na  pytania  oraz  żądań  do  złożenia  wyjaśnień  przez 

wykonawców  nie  były  w  postępowaniu  kwestionowane.  Stwierdził,  że  decyzję  o  wyniku 

postępowania  Zamawiający  podjął  w  interesie  2  wykonawców,  a  tym  samym  naruszył 

zasadę równości. 

Wskazał  na  przykładowe  orzecznictwo  dotyczące  dopuszczalności  dokonywania  zmian  w 

treści  SIWZ  w  drodze  wyjaśnień  i  odpowiedzi  na  pytania.  Stwierdził,  że  w  obecnym 

postępowaniu żaden z Przystępujących nie może uzyskać zamówienia z uwagi na miejsce w 

rankingu  lub  niezgodność  oferty  z  SIWZ,  stąd  też  wykonawcy  ci  podejmują  czynności 


zmierzające  do  udziału  w  ewentualnym  kolejnym  postępowaniu.  Podkreślił,  iż  w  toku 

postępowania nie popełniono wad uprawniających do jego unieważnienia. 

Zamawiający  podtrzymał  w  całości  stanowisko  zawarte  w  odpowiedzi  na  odwołanie,  a  tym 

samym wskazał na zasadność podjętej decyzji o unieważnieniu postępowania. 

Przystępujący  Sansec  wniósł  o  oddalenie  odwołania.  Wskazał  na  dokonaną  przez 

Zamawiającego  zmianę  OPZ  i  odpowiedzi  na  pytania  22  i  23  w  sposób  niejednoznaczny. 

Zauważył  także,  że  nastąpiła  istotna  zmiana  opisu,  co  skutkuje koniecznością  przedłużenia 

terminu  na  przygotowanie  oferty.  Stwierdził,  że  czynności  Zamawiającego  doprowadziły  do 

przygotowania  i  złożenia  w  postępowaniu  ofert,  które  były  nieporównywalne.  Czynność 

unieważnienia  postępowania  zapobiegła  naruszenia  zasady  równego  traktowania 

wykonawców. 

Wskazuje  na  orzeczenia  KIO  2390/16  i  469/15  oraz  uchwałę  KIO  KD  36/14  dotyczące 

zmiany SIWZ i ewentualnego przedłużania terminu składania ofert oraz orzeczenie 479/17 i 

1522/16 dotyczące unieważnienia postępowania jako obowiązku Zamawiającego. 

Przystępujący Virtual Technologies podzielił stanowisko Zamawiającego i wniósł o oddalenie 

odwołania. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  złożone  odwołanie  na  rozprawie  

i  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy  w  sprawie,  w  tym  dokumentację 

postępowania,  na  którą  w  szczególności  składają  się  postanowienia  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia oraz wyjaśnienia dotyczące jej treści, jak również stanowiska stron i 

przystępujących do postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła co następuje. 

Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  legitymuje  się  interesem  we  wniesieniu  środka  ochrony 

prawnej,  o  którym  mowa  w  art.  179  ust.  1  ustawy  pzp.  Zakres  zarzutów,  w  sytuacji  ich 

potwierdzenia  się,  wskazuje  na  interes  w  ubieganiu  się  o  udzielenie  mu  zamówienia  i 

ewentualnie  jego realizacji. 

Przedmiotem rozpoznania jest czynność unieważnienia przez Zamawiającego postępowania 

dla części pierwszej. 

Decyzję o unieważnieniu postępowania  zamawiający argumentował następująco: 

Postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie 

niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  Zamawiający 

niedostatecznie  szczegółowo  opisał  wymagania  odnośnie  licencji  w  środowisku 


zwirtualizowym  dla  programu  biurowego.  Uczynił  to  w  opisie  przedmiotu  zamówienia 

zawartym  w  SIWZ  -  opis  dla  części  i  „Oprogramowanie  biurowe  -120  szt."  Jednocześnie 

Zamawiający,  wyjaśniając  w  dniu  26  maja  2017  r,  treść  SIWZ,  odpowiadając  na  pytania  nr 

22  -  23,  wskazał  że;  „Zamawiający  wymaga  dostarczenia  oprogramowania  Office  2016  lub 

równoważny,  które  będzie  spełniać  wymagania  producenta  oprogramowania  w  zakresie 

możliwości  wykorzystania  oprogramowania  w  środowisku  terminalowym".  Przy  takiej 

odpowiedzi  na  pytanie,  opis  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  programu  biurowego 

zawarty  w  SIWZ  jest  niezgodny  z  powyższą  odpowiedzią  na  pytanie,  a  Zamawiający  nie 

dokonał w tym zakresie wyraźnej modyfikacji SIWZ. W związku z powyższym w niniejszym 

postępowaniu zostały złożone oferty o różnej treści (uwzględniające lub nie wyjaśnienia 

Zamawiającego),  które  nie  są  porównywalne,  a  tym  samym  uniemożliwią  Zamawiającemu 

dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej, zgodnej z opisem przedmiotu zamówienia. 

Jednocześnie  w  chwili  obecnej,  ze  względu  na  etap  prowadzonego  postępowania  (po 

złożeniu ofert) nie ma możliwości poprawienia czynności Zamawiającego w inny sposób niż 

poprzez unieważnienie postępowania. 

Uzupełniając uzasadnienie swojej decyzji w toku postępowania odwoławczego zamawiający 

wskazał także na fakt niedokonania jednoznacznej modyfikacji treści siwz stosownie do art. 

38 ust. 4 ustawy pzp oraz brak przedłużenia terminu składania ofert na podstawie art. 38 ust. 

6 ustawy pzp. 

Skład orzekający wskazuje w tym miejscu, że następcze rozszerzenie podstaw faktycznych i 

prawnych dokonanych czynności zamawiającego co do zasady nie jest dopuszczalne. 

Dokonując  oceny  zasadności  czynności  unieważnienia,  Izba  uznaje,  że  decyzja  o 

unieważnieniu  jest  wadliwa  i  narusza  art.  93  ust.  1  pkt  7  w  zw.  art.  146  ust.  6  ustawy  Pzp 

oraz pozostałe wskazane w decyzji przepisy. 

Przesłanka unieważnienia postępowania opisana w art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp opiera się 

na  trzech  okolicznościach,  których  łączne  wystąpienie  skutkuje  zastosowaniem  tego 

przepisu, tj. musi wystąpić naruszenie przepisów ustawy regulujących udzielenie zamówienia 

(wada  postępowania),  wada  ma  skutkować  niemożliwością  zawarcia  niepodlegającej 

unieważnieniu umowy o udzielenie zamówienia publicznego, wada musi być niemożliwa do 

usunięcia.  Wada  postępowania  musi  mieć  charakter  trwały,  musi  rzeczywiście  wystąpić  i 

musi powodować niemożliwość zawarcia ważnej umowy. 

Nie wykazano, by którakolwiek z tych przesłanek  zaszła w postępowaniu. 

Zamawiający wadliwość wywodzi z faktu, że Zamawiający nie dokonał „wyraźnej modyfikacji 

SIWZ",  co  z  kolei,  skutkuje  złożeniem  nieporównywalnych  ofert,  ponieważ  niektóre  oferty 

uwzględniły  treść  odpowiedzi  na  pytania,  a  niektóre  nie.  Część  wykonawców  zaoferowała 


bowiem  oprogramowanie  spełniające  wymagania  Zamawiającego,  a  część  wykonawców 

zaoferowała oprogramowanie, które nie spełnia wszystkich wymagań Zamawiającego. 

Ze  stanowiskiem  Zamawiającego  nie  sposób  się  zgodzić,  bowiem  jest  ono  sprzeczne  z 

ustawą  Pzp,  treścią  SIWZ  i  wymaganiem,  aby  wykonawcy  działali  z  należytą  starannością. 

Twierdzenie,  że  Zamawiający  nie  dokonał  „wyraźnej  modyfikacji  SIWZ"  można  natomiast 

oceniać  albo    jako  brak  wyrażenia  w  odpowiedzi  na  pytania  w  sposób  jednoznaczny  i 

zrozumiały  oczekiwań  względem  przedmiotu  zamówienia  lub  jako  brak dokonania  odrębnej 

czynności  zatytułowanej:  zmiany  SIWZ.  Zamawiający  nie  udowodnił,  że  fakt  złożenia 

wadliwych  ofert  przez  niektórych  wykonawców  jest  efektem  nie  dokonania  wyraźnej 

modyfikacji  SIWZ,  a  nie  wynikiem  błędu  oferenta  co  do  spełniania  przez  oferowany  pakiet 

biurowy  poprawnie  zdefiniowanych  z  uwzględnieniem  odpowiedzi  na  pytania  wymagań 

Zamawiającego.  

W ocenie składu orzekającego treść udzielonych odpowiedzi na pytania, w tym na pytanie 22 

i 23 była precyzyjna i nie wymagała dodatkowej interpretacji. 

W  odniesieniu  do  wskazanych  odpowiedzi,  jak  i  pozostałych,  wykonawcy  nie  zgłaszali 

zastrzeżeń, w szczególności nie użyto środków ochrony prawnej. Można zatem założyć, że 

były one, zwłaszcza dla profesjonalnych wykonawców, zrozumiałe. 

Jest przy tym niesporne, że niektóre oczekiwania zamawiającego zawarte w wyjaśnieniach i 

odpowiedziach na pytania nie znalazły odzwierciedlenia w treści niektórych ofert. 

Należy ponadto podkreślić, że udzielane odpowiedzi na pytania stanowią immamentną część 

dokumentacji przetargowej i powinny być wzięte pod uwagę przez każdego z wykonawców. 

Z  samej  istoty  wyjaśnień  wynika,  że  mają  one  wpływ  na  interpretację  postanowień  SIWZ  i 

załączników  do  niej  oraz  powinny  być  uwzględnione  przy  sporządzaniu  oferty  i  realizacji 

zamówienia.  Okoliczność  tę  potwierdził  zamawiający  w  postanowieniu    pkt  9.14  SIWZ  o 

treści: „Wszelkie modyfikacje, uzupełnienia i ustalenia oraz zmiany, w tym zmiany terminów, 

jak  również  pytania  Wykonawców  wraz  z  wyjaśnieniami  stają  się  integralną  częścią 

Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i będą wiążące przy składaniu ofert. 

Wszelkie  prawa  i  zobowiązania Wykonawcy  odnośnie  wcześniej  ustalonych  terminów  będą 

podlegały nowemu terminowi.” 

Gdyby zatem każdy z wykonawców respektował, jak wymaga tego wskazane postanowienie 

SIWZ,  treść  udzielonych  odpowiedzi  na  pytania,  to  wszyscy  wykonawcy  złożyli  by 

porównywalne  oferty,  zgodne  z  treścią  SIWZ.  Trudno  zatem  doszukiwać  się 

usprawiedliwienia  czy  wytłumaczenia  faktu  złożenia  oferty  niezgodnej  z  treścią  SIWZ  w 

okoliczności,  że  Zamawiający  nie  dokonał  odrębnej  względem  udzielonej  odpowiedzi  na 

pytanie zmiany SIWZ i twierdzeniem, że to z przyczyn leżących po  stronie zamawiającego 

niektóre oferty nie były w swej treści zgodne z treścią siwz.  


Zamawiający jako przepisy regulujące prowadzenie postępowania, które zostały przez niego 

naruszone,  wskazał  art.  29  ust.  1  i  2  oraz  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp.  W  ocenie  Izby, 

przepisy  te  nie  zostały  naruszone,  bowiem  opis  przedmiotu  zamówienia  w  związku  z 

odpowiedziami  na  pytania  22  -23  nie  stał  się  niejednoznaczny,  niewyczerpujący,  ani  nie 

naruszał  uczciwej  konkurencji.  Skoro  treść  udzielonych  odpowiedzi  na  pytania  była 

precyzyjna  i  nie  wymagała  interpretacji  nie  było  konieczne  przedstawienie  jej  w  formie 

odrębnego dokumentu o nazwie „zmiana specyfikacji”.  

Nareszcie  wobec  powołania  zasady  równości  wykonawców  z  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp, 

należy  zauważyć,  że  każdy  z  wykonawców  znał  treść  udzielonych  odpowiedzi  na  pytania, 

miał  tyle  samo czasu,  aby  przygotować  i  złożyć  ofertę,  zatem  znajdował  się  w  takiej samej 

sytuacji, jak pozostali. Nie nastąpiło także naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, ponieważ nie 

doszło do czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.  

W takim stanie postępowania uznano, że  unieważnienie Postępowania na podstawie 

art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp było niezasadne z uwagi na przedstawione okoliczności faktyczne i 

prawne.  

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy 

pzp, orzeczono jak w sentencji.  

O kosztach skład orzekający Izby orzekł na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp 

oraz § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w 

sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania  (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). 

Przewodniczący: 

………………………………