Sygn. akt: KIO 140/17
WYROK
z dnia 2 lutego 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Protokolant: Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 lutego 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 stycznia 2017 r. przez wykonawcę
Qumak S.A., Aleje Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa w postępowaniu prowadzonym
przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Wieluniu, ul. Szpitalna 16,
98-300 Wieluń
przy udziale wykonawcy W. R. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: Ziel-
Bud W. R., ul. Mehoffera 122, 03-158 Warszawa zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża Qumak S.A., Aleje Jerozolimskie 134, 02-305
Warszawa i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Qumak
S.A., Aleje Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Sieradzu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 140/17
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn.: „Budowa lądowiska dla śmigłowców ratunkowych Lotniczego
Pogotowia Ratunkowego na potrzeby Szpitalnego Oddziału Ratunkowego SPZOZ
w Wieluniu", znak postępowania: SPZOZ - OiZP/3 /38/380-382 /25 /2016, zostało wszczęte
ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 363144 - 2016, data zamieszczenia
09.12.2016 r., przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Wieluniu,
ul. Szpitalna 16, 98-300 Wieluń zwany dalej: „Zamawiającym”.
W dniu 16.01.2017 r. (e-mailem) Zamawiający poinformował o wyborze oferty
najkorzystniejszej – Ziel-Bud W. R.. Drugą pozycje w rankingu złożonych ofert zajęła oferta:
Qumak S.A., Aleje Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa zwana dalej: „Qumak S.A.” albo
„Odwołującym”.
W dniu 20.01.2017 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Qumak S.A. wniosło
odwołanie na w/w czynność z 16.12.2016 r. – w zakresie swojej punktacji. Kopie odwołania
Zamawiający otrzymał w dniu 20.01.2017 r. (e-mailem). Stwierdził, że naruszenie polegało
na nieprawidłowej ocenie oferty Odwołującego i przyznaniu Qumak S.A. niewłaściwej, zbyt
niskiej ilości punktów, jak i na:
1. ustaleniu błędnego stanu faktycznego,
2. nierównym traktowaniu uczestników ubiegających się o udzielenie zamówienia
publicznego, a co za tym idzie złamanie fundamentalnej zasady określonej w art. 7 ust.1 i 3
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015
r. poz. 2164 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” m.in. poprzez dokonanie poprawy omyłki
w ofercie spółki „Projekt Plus" Sp. z o.o. w zakresie Kryterium III i wskazanej ilości budów, na
których wskazana osoba była kierownikiem budowy. Zamawiający poprawił de facto
wskazaną w ofercie liczbę budów z 14 na 0 w ślad za wyjaśnieniami tego wykonawcy,
podczas gdy w ofercie Qumak S.A. pomimo przedłożenia wykazu potwierdzającego
doświadczenie p. M. P. na 6 budowach, Zamawiający ocenił wyłącznie 3 inwestycje w
ramach Kryterium III- rozdz. XIV pkt 3 SIWZ;
3. nieprawidłowej ocenie oferty Odwołującego w zakresie Kryterium III: doświadczenie osób
wyznaczonych do realizacji zamówienia i przyznanie niższej niż wynika z treści złożonej
oferty liczby punktów, a w konsekwencji zaniechania dokonania oceny oferty Odwołującego
w zakresie opisu danego Kryterium za co najmniej łącznie 20 pkt. Qumak S.A. powinien za to
Kryterium otrzymać maksymalną, możliwość ilość punktów;
4. zaniechanie wezwania Qumak S.A. do wyjaśnień w przypadku wątpliwości
Zamawiającego, co do ilości budów, na których wskazana osoba była kierownikiem budowy.
4. nie dokonaniu wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp - poprzez naruszenie przy ocenie i wyborze oferty
najkorzystniejszej w niniejszym postępowaniu zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców. Nierówne traktowanie wykonawców polega w szczególności na:
- nieprzyznaniu ofercie Qumak S.A większej ilości punktów za poddawane ocenie punktowej
przez Zamawiającego doświadczenie wskazanej osoby jako kierownik budowy;
- dokonanie poprawy omyłki w ofercie spółki „Projekt Plus" Sp. z o.o. w zakresie Kryterium III
i wskazanej ilości budów, na których wskazana osoba była kierownikiem budowy.
Zamawiający na skutek wyjaśnień Wykonawcy, poprawił de facto wskazaną w ofercie liczbę
budów z 14 na 0 , podczas gdy w ofercie Qumak S.A. pomimo przedłożenia wykazu
potwierdzającego doświadczenie p. M. P. na 6 budowach, Zamawiający ocenił wyłącznie 3
inwestycje w ramach Kryterium III;
2. art. 91 ust.1 Pzp w zw. z art. 7 ust.1 i 3 Pzp poprzez:
- niedokonanie wyboru oferty faktycznie najkorzystniejszej w niniejszym postępowaniu,
spełniającej wszelkie wymagania SIWZ i mającej najwyższa ilość punktów; tj. oferty Qumak
S.A.,
- dokonanie nieprawidłowej oceny oferty Odwołującego w Kryterium III: doświadczenie osób
wyznaczonych do realizacji zamówienia i przyznanie niższej niż wynika z treści złożonej
oferty liczby punktów- Qumak S.A. powinien za to Kryterium otrzymać maksymalną,
możliwość ilość punktów - tj. 20 pkt - rozdz. XIV pkt 3 SIWZ;
3. art. 92 ust. 1 Pzp z uwagi na brak uzasadnienia decyzji Zamawiającego, co do ilości
przyznanych dla Qumak S.A. punktów za Kryterium III w zakresie oświadczenia kierownika
budowy, w sytuacji, gdy z Zał. nr 5 do oferty jednoznacznie wynikało, że na dzień złożenia
oferty p. M. P. posiadał doświadczenie na 6 a nie na 3 budowach. Zamawiający nie wskazał,
ż
adnego uzasadnienia ani faktycznego, ani prawnego, co do przyznanej Qumak S.A. ilości
punktów w Kryterium III, co bezpośrednio wpływa na możliwość skutecznej obrony w chwili
obecnej, bowiem Odwołujący nie zna argumentów i zdania Zamawiającego w tym zakresie,
które doprowadziło do podjęcia zaskarżanej obecnie decyzji.
4. art. 26 ust 4 Pzp lub art. 87 ust 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania Qumak S.A. do
wyjaśnień w zakresie liczny budów z Kryterium III z formularza oferty, a faktycznym
doświadczeniem p. M. P., jako kierownika budowy i wykazem osób z Zał. nr 5 do SIWZ.
5. art. 87 ust 2 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie przez Zamawiającego dokonania poprawienia
oczywistej omyłki pisarskiej w ofercie Qumak S.A. w zakresie wskazanej w Formularzu oferty
ilości budów, co do Kryterium nr III lub alternatywnie:
6. art. 87 ust 2 pkt 3 Pzp poprzez zaniechanie przez Zamawiającego dokonania poprawienia
innej nieistotnej omyłki w ofercie Qumak S.A. w zakresie wskazanej w Formularzu oferty
ilości budów, co do Kryterium nr III. Wnosił o:
1. uwzględnienie odwołania,
2. unieważnienia czynności oceny ofert,
3. unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej- ZIEL-BUD W. R.,
4. nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert i, w zależności od ustaleń:
a) wezwanie Qumak, w trybie art. 26 ust 4 lub 87 ust. 1 Pzp do złożenia wyjaśnień
dotyczących ilości budów, w ramach których p. M. P. był Kierownikiem budowy,
b) przyznanie Qumak S.A. oceny punktowej za Kryterium III- doświadczenie osób
wyznaczonych do realizacji zamówienia, o którym mowa w rozdz. XIV pkt 3 SIWZ
w wysokości 20 pkt,
5. dokonanie wyboru oferty Qumak S.A. jako najkorzystniejszej w ramach niniejszego
postępowania. Odwołujący wnosił o:
1.dopuszczenie jako dowodów dokumentów załączonych do oferty Odwołującego oraz
niniejszego odwołania;
2.zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów niniejszego postępowania.
W dniu 16.01.2017r. Zamawiający doręczył Odwołującemu Informację o wyborze
najkorzystniejszej oferty w przedmiotowym postępowaniu przetargowym. Wskazał, że
czynność Zamawiającego polegająca na wyborze najkorzystniejszej, została dokonana
z pokrzywdzeniem Qumak S.A., bowiem Zamawiający nie przyznał Odwołującemu
prawidłowej liczny punktów w zakresie Kryterium III - rozdz. XIV pkt 3 SIWZ. Odwołujący stoi
na stanowisku, iż Zamawiający dokonał błędnego ustalenia stanu faktycznego w niniejszej
sprawie i z naruszeniem przepisów prawa niewłaściwie ocenił ofertę Qumak S.A. Decyzja
Zamawiającego
w
zakresie
wyboru
najkorzystniejszej
oferty
oparta
jest
na
nieuzasadnionych, subiektywnych motywach i wybiórczym podejściu do wyjaśnień Qumak
S.A. z 03.01.2017 r. i złożonego zał. nr 5 do SIWZ z wykazem osób. Przywołał wyrok KIO
z 07.05.2014 r., sygn. akt: KIO 798/14.
Odwołujący w całej rozciągłości zaprzecza stanowisku Zamawiającego, zawartym
w decyzji z 16.01.2017 r. Qumak S.A. nie rozumie dlaczego Zamawiający przyznał
Odorującemu jedynie 12 pkt w zakresie Kryterium nr III, podczas, gdy zgodnie z przyjętymi
przez Zamawiającemu kryteriami z Rozdz. XIV pkt 3 SIWZ- w przypadku, gdy Qumak S.A.
dysponuje kierownikiem budowy posiadającym doświadczenie w ponad 5 inwestycjach,
prawidłowa liczba punktów powinna wynosić 20. Wówczas oferta Qumak S.A. posiadałaby
najwyższą ilość punktów i powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu.
Stanowisko Zamawiającego w zakresie oferty Qumak S.A. jest błędne i nietrafne.
Faktem jest, że Qumak S.A. w Formularzu oferty w pkt 8) – str. 6 - wskazał, że p. M. P., jako
kierownik budowy ma doświadczenie na 3 budowach. Doszło jednak w tym wypadku do
niezamierzonej omyłki w treści Formularza, bowiem zgodnie ze stanem faktycznym p. M. P.
ma doświadczenie w aż 6 budowach. W dniu 02.01.2017 r. Zamawiający w trybie art. 26 ust
2f Pzp wezwał Qumak S.A. do przedłożenia Załącznika nr 5 do SIWZ z Wykazem osób, w
którym należało opisać doświadczenie wskazanego w ofercie kierownik budowy z podziałem
na konkretne inwestycje. W dniu 03.01.2017 r. Qumak S.A. udzielił odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego, przedkładając szczegółowy opis doświadczenia p. M.a P. w ramach 6
inwestycji. Wyjaśnił, że wskazany w ofercie Qumak S.A. p. M. P. pełnił funkcję kierownika
budowy na szeregu różnych realizacji, których przedmiotem była budowa, przebudowa bądź
rozbudowa lotnisk i lądowisk i posiada szersze doświadczenie w tym zakresie nabyte przed
datą składania ofert w niniejszym postępowaniu. Łączna liczba tych realizacji
spełniających wymogi SIWZ. gdzie p. M. P. pełnił funkcje kierownika budowy wynosi 6 (sześć
obiektów).
Lista realizacji spełniających wymagania SIWZ, gdzie p. M. P. pełnił funkcję
kierownika budowy jest następująca:
1. Budowa całodobowego lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego
przy Szpitalu Powiatowym w Pruszkowie w okresie IX 2012 - XII 2012.
Inwestor: SPZ ZOZ w Pruszkowie, 05-800 Pruszków ul. Armii Krajowej 2-4.
2. Wykonanie rozbudowy lotniska zakładowego śmigłowców PZL Świdnik S.A o: „Wykonanie
oświetlenia lotniska dla śmigłowców przy Laboratorium Badań i Pomiarów w Locie
w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik" S.A. w Świdniku" w okresie VI 2015 -
XII 2015. Inwestor: WSK PZL-Świdnik S.A., AL Lotników Polskich 1, 21-045 Świdnik.
3. „Wykonanie przebudowy lądowiska dla śmigłowców ratowniczych przy Uniwersyteckim
Szpitalu Dziecięcym w Lublinie, dostosowującej lądowisko do wymagań Urzędu Lotnictwa
Cywilnego" w okresie IX 2015 - XII 2015. Inwestor: Uniwersytecki Szpital Dziecięcy
z siedzibą przy ul. prof. Antoniego Gębali 6, 20 - 093 Lublin
4. Zaprojektowanie i wykonanie całodobowego lądowiska dla śmigłowców ratunkowych
Lotniczego Pogotowia Ratunkowego przy Szpitalnym Oddziale Ratunkowym Samodzielnego
Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kraśniku w okresie X 2016 - XII 2016.
Inwestor: SPZOZ w Kraśniku, 23-200 Kraśnik, ul. Chopina 13
5. Budowa lądowiska cywilnego helikopterów (Serwis śmigłowców Robinson typ. R)
zlokalizowanego przy ul. Ostrobramskiej 73 w Warszawie na terenie firmy Auto Fus. Roboty
realizowano w okresie miesiąca kwietnia 2010 roku, a generalnym wykonawcą robót była
firma JMS M. J.
6. Budowa lądowiska cywilnego helikopterów do użytku prywatnego (polowe z oświetleniem
nawigacyjnym) zlokalizowane przy ul. Nadwiślańskiej 220 w Józefowie koło Warszawy.
Roboty realizowano w okresie miesiąca czerwca 2015 roku, a generalnym wykonawcą robót
była firma JMS M J.
W świetle powyższego, z uwagi na fakt, że p. M. P. w dniu złożenia oferty
rzeczywiście dysponował doświadczeniem w realizacji 6 inwestycji spełniających wymogi
SIWZ, w których to pełnił funkcję kierownika budowy, Qumak S.A. w dniu 03.01.2017 r.
wnosiło poddanie pod ocenę wszystkich sześciu realizacji wskazanych w Załączniku nr 5 do
SIWZ. P. M. P., wskazany w formularzu oferty przez Qumak S.A. był kierownikiem budowy w
ramach sześciu obiektów, a zatem wnosimy o przyznanie Qumak S.A. maksymalnej ilości
punktów za kryterium dysponowania osobą wyznaczoną do pełnienia funkcji kierownika. Nie
ulega bowiem wątpliwości, że p. M. P. był kierownikiem budowy na co najmniej 5 budowach
spełniających wymagania SIWZ.
W tym stanie rzeczy Zamawiający zobowiązany bvł do dokonania poprawy liczby „3"
z pkt 8) Formularza ofert na liczbę „6". W świetle obowiązującego orzecznictwa możliwe jest
dokonania naprawy wskazanej omyłki w trybie art. 87 ust 2 pkt 1 Pzp. W niniejszym
postępowaniu podkreślić należy, że spółka nie dokonuje zmiany wskazanego w pkt 8)
Formularza oferty kierownika budowy. Wskazany w ofercie Pan M. P. ma doświadczenie w
kierowaniu 6 budów. Jest to bezdyskusyjny fakt, a zatem Zamawiający był zobligowany
poprawić w ofercie błędną liczbę „3" na liczbę „6" będącą odzwierciedleniem prawdziwych
okoliczności w niniejszej sprawie. Przywołał wyrok KIO z 30.05.2016 r., sygn. akt: KIO
826/16. Bazując na powyższym orzeczeniu podkreślił, że brak dokonania poprawy liczby „3"
z pkt 8) formularza oferty Qumak S.A., prowadzi do naruszenia równego traktowania
wykonawców. Oumak S.A. wykazuje, że spółka " Projekt Plus" Sp. z o.o. - podała w swojej
ofercie, że posiada kierownika budowy z doświadczeniem w 14 budowach. Następnie spółka
ta została wezwana przez Zamawiającego do przedłożenie załącznika nr 5 do SIWZ, gdzie
wykazała, że tak naprawdę zamiast liczby 14 w Formularzu oferty powinni wpisać „0" bo
osoba wskazana przez nich na stanowisko kierownika budowy nie ma wymaganego w pkt
XIV pkt 3 SIWZ doświadczenia. W tym wypadku Zamawiający nie miał wątpliwości, że musi
uznać, że wiążąca jest dla niego do oceny oferty w ramach Kryterium III liczba budów,
faktyczna, a nie ta wpisana w Formularzu, gdy nie ma ona pokrycia w stanie faktycznym
sprawy. Zamawiający powinien postąpić analogicznie w przypadku oferty Qumak S.A. O
możliwości i istotności zmiany treści oferty każdorazowo będą decydowały okoliczności
konkretnej sprawy: na ile zmiana oddaje pierwotny sens i znaczenie treści oferty a na ile
stanowi wytworzenie całkowicie nowego oświadczenia, odmiennego od złożonego przez
wykonawcę w stopniu nakazującym uznać, że wykonawca nie złożyłby takiego
oświadczenia, bowiem nie odzwierciedla ono jego intencji wyrażonych w poddawanej
poprawie ofercie, (za wyrokiem KIO z 26.02.2013 r., sygn. akt: KIO 354/13). W realiach
niniejszej sprawy doszło do niezamierzonej omyłki. Qumak S.A. nie chciał wprowadzić
w błąd Zamawiającego i zmiana liczby „3" na „6" w Formularzu oferty, odzwierciedla
prawdziwe intencje Qumak S.A. z dnia złożenia oferty. Raz jeszcze podkreślam, że
w niniejszej sprawie rozstrzygać powinny fakty, a te niezbicie dowodzą, że Pan M. P. ma
doświadczenie w 6 budowach. Doświadczenie Pana M.a P. nie uległo zmianie po dniu
złożenia oferty. Osoba ta została w sposób wiążący wskazana w pkt 8) formularza oferty
Qumak S.A. i liczy się doświadczenie tej osoby a nie omyłkowa wpisane wartość w
Formularzu.
W niniejszej sprawie należałby zadać pytanie, jak by Zamawiający postąpił w sytuacji,
gdyby Qumak S.A. jednocześnie wraz ze złożeniem Formularza oferty złożył również
Załącznik nr 5 do SIWZ z wykazem osób i doświadczeniem Pana M.a P.. Domniemywać
natęży, że wówczas dla Zamawiającego jasne powinno być, że poprawy wymaga omyła z
pkt 8) Formularza oferty i koniecznym jest jej poprawa w trybie art. 87 ust 2 pkt 1 Pzp z liczby
„3" na liczbę „6", ponieważ liczba „6" odpowiada prawdziwemu stanowi rzeczy. Wykonawca
nie może ponosić negatywnych konsekwencji tego, że w ramach tego postępowania
Zamawiający nie wymagał jednoczesnego złożenia wraz z Formularzem oferty Zał. nr 5 do
SIWZ. Załącznik ten miał zostać złożony dopiero na wezwanie Zamawiającego. Potwierdza
to wprost Rozdz. VI pkt 3 SIWZ. Natomiast, jeżeli Zamawiający miał jakiekolwiek wątpliwości,
co do treści Formularza oferty i Zał. nr 5 do SIWZ, zobligowany był do wezwania Qumak S.A.
do wyjaśnień na daną okoliczność. W dodatku, brak uzasadnienia faktycznego
i prawnego, co do decyzji Zamawiającego w zakresie przyznanej Qumak S.A. punktacji za
Kryterium III, powoduje, że Odwołujący nie zna w ogóle argumentacji Zamawiającego, która
dopowiedziała go do decyzji dnia 16.01.2017 r.
Zamawiający w dniu 23.01.2017 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185
ust.1 Pzp, wezwał uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 26.01.2017 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) przez W. R. prowadzący
działalność gospodarcza pod firmą: Ziel-Bud W. R., ul. Mehoffera 122, 03-158 Warszawa
zwaną dalej: „Ziel-Bud W. R.” albo „Przystępującym” zgłosiło przystąpienie do postępowania
odwoławczego
po
stronie
Zamawiającego
wnosząc
o oddalenie odwołania w całości.
Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz
Odwołującemu.
W dniu 27.01.2017 r.(faxem), a 30.01.2017 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO)
Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art.
186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o oddalenie w całości odwołania.
Kopia została przekazana Odwołującemu oraz Przystępujący. W pierwszej kolejności
zasadnym byłoby przedstawienie stanu faktycznego w niniejszej sprawie. W ramach
postępowania zostały złożone 3 oferty Wykonawców. Byli to kolejno: Qumak S.A., Ziel-Bud
W. R. oraz Projekt Plus Sp. z o.o. W dniu 28.12.2016 r. - zgodnie z terminem ustalonym w
SIWZ nastąpiło otwarcie ofert. Wszyscy wykonawcy spełnili warunki udziału w
postępowaniu oraz nie podlegali wykluczeniu. W Rozdz. XIV pkt 1-4 SIWZ zostały wskazane
i opisane kryteria, według których Zamawiający miał kierować się przy wyborze oferty, wraz z
jednoczesnym podaniem ich wag (stosunku procentowego w ujęciu ostatecznej oceny).
Kryteria oceny ofert przedmiotowego zamówienia:
1) cena - waga 60%,
2) okres gwarancji - waga 20 %,
3) doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - waga 20 %
Należy skupić się na pkt 3, gdyż wszelkie zarzuty odwołania Qumak S.A. dotyczą
tego kryterium. W rozdz. XIV pkt 3 zostało ono zdefiniowane przez Zamawiającego wraz
z jednoczesnym określeniem sposobu oceniania i punktacji: „Kryterium doświadczenia osób
wyznaczonych do realizacji zamówienia będzie oceniane następująco: ilość pełnionych
funkcji kierownika budowy lub kierownika robót na budowach, przebudowach lub remontach
lądowisk bez względu na ich kategorię przez osobę wyznaczoną w ofercie przetargowej
danego Wykonawcy do pełnienia funkcji kierownika budowy. Maksymalną ilość punktów
(100) otrzyma Wykonawca, który wykaże, że osoba wyznaczona do pełnienia funkcji
kierownika budowy była kierownikiem budowy na co najmniej 5 budowach, przebudowach
lub remontach lądowiska. Za 4-80 pkt, za 3-60 pkt, za 2-40 pkt, za 1-20 pkt.". SIWZ wraz
z załącznikami (m.in. formularzem ofertowym, załącznikami, projektem umowy) jest
integralną dokumentacją. Dlatego też w treści zał. nr 1 do SIWZ - FORMULARZ OFERTY
WYKONAWCY - umieszczone zostały kolejno rubryki (pkt 4, 6, 8), w które to Wykonawca był
zobowiązany prawidłowo uzupełnić. Treść rubryki obejmującej kryterium nr 3, tj.
doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia została ujęta: „Funkcję
kierownika budowy będzie pełnił ............
Posiada on/ona uprawnienia do kierowania
robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanych/ drogowej oraz pełnił/
pełniła funkcję kierownika budowy na ........ budowach
(wpisać
ilość
budów,
stanowi
kryterium III oceny oferty)"
W przedmiotowej sprawie treść SIWZ wyraźnie wskazywała na to, że kryterium III
oceny ofert ujęte zostało jako liczba budów/ przebudów/ remontów lądowiska. Co więcej
w treści oferty, w samej rubryce znajduje się wyraźne odesłanie do treści SIWZ, tj. (wpisać
ilość budów, stanowi kryterium III oceny ofert). Logika i doświadczenie życiowe podpowiada,
ż
e osoba, która sporządza formularz ofertowy po stronie Wykonawcy, wg wzoru z zał. nr 1
do SIWZ, winna odnieść się bezpośrednio do treści rozdz. XIV pkt 3 SIWZ, w którym opisane
jest kryterium doświadczenia. Z treści złożonych ofert przez Wykonawców określonych na
wstępie niniejszego uzasadnienia wynikało, że:
1) Wykonawca Ziel-Bud zaoferował:
- cena - 1 280.000,00 zł PLN
- gwarancja - 60 miesięcy
- doświadczenie kierownika budowy-4 budowy,
2) Wykonawca Qumak S.A. (Odwołujący) zaoferował:
- cena -1 248.450,00 zł PLN
- gwarancja - 60 miesięcy -doświadczenie kierownika budowy-3 budowy
3) Wykonawca Projekt Plus Sp. z o.o. zaoferował:
- cena - 1 249.680,00 zł PLN
- gwarancja - 48 miesięcy
- doświadczenie kierownika budowy -14 budów
W dniu 02.01.2017 r. Zamawiający wezwał wszystkich Wykonawców w trybie art. 26
ust. 2f Pzp do złożenia zał. nr 5 do SIWZ, tj. wykazu osób skierowanych przez Wykonawcę
do realizacji zamówienia, potwierdzającego w informacjach na temat doświadczenia.
Wspomniana regulacja umożliwia Zamawiającemu wezwać Wykonawców, na każdym etapie
postępowania do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających, że nie podlegają
wykluczeniu, spełniają warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji. Przesłanki do
zastosowania tego trybu zachodziły, gdyż szczególną wątpliwość Zamawiającego wzbudził
formularz ofertowy Projekt Plus Sp. z o.o., który oświadczył, że osoba wyznaczona przez
niego na kierownika budowy była uprzednio kierownikiem na 14 budowach, przebudowach
lub remontach lądowiska. Była to wartość wysoce nieprawdopodobna, uwzględniając
całkowitą liczbę wszystkich lądowisk cywilnych w Polsce, która wynosi 340 (wykaz lądowisk
wpisanych do ewidencji lądowisk na dzień 18.01.2017 r., Urząd Lotnictwa Cywilnego).
Wszyscy Wykonawcy ustosunkowali się do wezwania.
Projekt Plus Sp. z o.o. nie przedłożył wykazu osób wyznaczonych do realizacji
zamówienia, wskazując w piśmie z 03.01.2017 r., że w treści formularza ofertowego
(w punkcie 8) powinna być podana liczba „0" zamiast „14". Nieścisłość uzasadnił błędną
interpretacją treści SIWZ, w jego ocenie pracownik przygotowujący ofertę udzielił informacji
na temat wszystkich budów, na których kierownikiem była osoba wyznaczona do realizacji
zamówienia. W rzeczywistości zaś osoba ta nigdy nie pełniła funkcji kierownika budowy,
przebudowy lub remontu lądowiska.
Odwołujący, w piśmie z 03.01.2017 r. wskazał, że osoba wyznaczona przez niego do
realizacji zamówienia była kierownikiem na 6 (nie zaś jak wskazał w formularzu ofertowym
na 3) budowach, przebudowach lub remontach lądowiska. Wykonawca nie podał żadnego
powodu, dlaczego w formularzu ofertowym wskazał liczbę 3 budów, nie zaś 6. Wykonawca
Ziel-Bud w piśmie z 03.01.2017 r. jako jedyny z Wykonawców potwierdził swoje
oświadczenie zawarte w formularzu ofertowym, zgodnie z którym osoba wyznaczona przez
niego do realizacji zamówienia była kierownikiem na 4 budowach, przebudowach bądź
remontach lądowiska. Z uwagi na ograniczenia jakie Pzp nakłada na Zamawiającego
w zakresie poprawiania omyłek lub rozbieżności (a także ze względu na okoliczności
wskazane w dalszej części uzasadnienia), Zamawiający nie był uprawniony do zmiany
oświadczeń udzielonych przez Wykonawców: Qumak S.A. oraz Projekt Plus Sp. z o.o.
W dniu 16.01.2017 r. została wybrana najkorzystniejsza oferta - Ziel-Bud, który jako jedyny
w sposób rzetelny i sumienny przystąpił do przedmiotowego postępowania i złożył
oświadczenia, a także udzielił informacji zgodnych ze stanem faktycznym.
Odnośnie zarzut nr 3. Zarzut naruszenia art. 93 ust. 3 Pzp odbiega dalece od stanu
faktycznego niniejszej sprawy, dlatego też zasadnym byłoby ustosunkowanie się do niego na
samym wstępie. Pozostałe zarzuty dotyczą jednej kwestii, a mianowicie niepoprawienia
liczby budów z liczby „3" na liczbę „6" -zgodnie z wolą Odwołującego. Wg. art. 93 ust. 3 Pzp,
o unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia, zamawiający zawiadamia
równocześnie wszystkich wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia
(unieważnienie przed upływem terminu składania ofert) lub złożyli oferty (unieważnienie po
upływie terminu składania ofert) - z podaniem uzasadnienia faktycznego i prawnego.
W ocenie Zamawiającego podstawa prawna zarzutu podana przez Odwołującego jest
chybiona, gdyż dyspozycja w/w zacytowanej normy nie obejmuje stanu faktycznego
niniejszej sprawy. Otóż przedmiotowe postępowanie nie zostało unieważnione, ani przed
upływem terminu składania ofert, ani również po jego upływie. Wobec braku unieważnienia
postępowania, Zamawiający nie mógł poinformować Wykonawców o unieważnieniu wraz
z uzasadnieniem faktycznym i prawnym. Zamawiający zrealizował ciążące na nim obowiązki
informacyjne z art. 92 ust. 1 pkt 1 Pzp, zgodnie z którym zobowiązany jest do niezwłocznego
poinformowania wszystkich wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty - podając
uzasadnienie faktyczne i prawne. Pismo z 16.01.2017 r. „Informacja o wyborze oferty
najkorzystniejszej" zawiera elementy enumeratywnie wyliczone w art. 92 ust. 1 pkt 1 Pzp.
Odnośnie zarzutu nr 1, 2, 4, 5, 6. W ocenie Zamawiającego należy wspólnie odnieść
się do wszystkich z podniesionych przez Odwołującego zarzutów dotyczących naruszenia
przepisów: art. 7 ust. 1 i 3, art. 91 ust. 1, art. 26 ust. 4, art. 87 ust. 1, art. 87 ust. 2 pkt 1 i 3
Pzp. Dotyczą one bowiem nieuwzględnienia zmiany liczby budów - stanowiącej kryterium nr
3 oceny ofert. W odniesieniu do naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 Pzp wskazuję, że zdaniem
Zamawiającego nie doszło w przedmiotowym postępowaniu do pogwałcenia naczelnej
zasady rządzącej postępowaniami o zamówienia publiczne, a to jest zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców. Nadmieniam, że Odwołujący błędnie ustalił
stan faktyczny postępowania. Otóż, Zamawiający nie dokonał poprawy formularza
ofertowego Projekt Plus Sp. z o.o., tym samym nie skorzystał tutaj z procedury określonej w
art. 87 ust. 2 pkt 1 lub 3. Zamawiający wezwał wszystkich Wykonawców do przedłożenia
dokumentów mających dowodzić, że podane przez nich dane dotyczące doświadczenia osób
wyznaczonych do realizacji zamówienia są zgodne z prawdą. Projekt Plus Sp. z o.o. nie
przedłożył zał. nr 5, nie wykazał w żaden sposób, że osoba wyznaczona przez niego na
kierownika budowy obejmowała stanowiska kierownicze na 14 budowach, przebudowach lub
remontach lądowiska. Co więcej, Projekt Plus Sp. z o.o. oświadczył, że źle zinterpretował
zapisy SIWZ co do kryteriów oceny ofert i tym samym w formularzu ofertowym umieścił
liczbę wszystkich budów - na których osoba przez niego wyznaczona była kierownikiem.
Pominął on przy tym zawężenie, które wynikało wprost z treści SIWZ, jak również odesłania
do SIWZ znajdującego się w formularzu ofertowym. W związku z czym, Zamawiający
prawidłowo uznał, że taka rozbieżność nie może być usunięta w drodze zastosowania art. 87
Pzp (na podstawie którejkolwiek przesłanki w nim wskazanej). Zgodnie z wyrokiem KIO
z 16.06.2011 r., omyłka może polegać zarówno na niewłaściwym ujęciu w ofercie określonej
informacji lub zobowiązania, jak i ich pominięciu. Niezbędne jest jednak wykazanie, iż jest to
skutek niezamierzony. (KIO 1147/11). Wykonawca przyznał się do faktu, iż celowo zamieścił
liczbę 14 budów na formularzu ofertowym, wobec tego Zamawiający nie miał uprawnień do
dokonania stosownej zmiany. Nadmieniam, że zgodnie z procedurą określoną w art. 87 Pzp -
polegającą na poprawieniu omyłek w ofercie, do jej skuteczności wymagane byłoby
niezwłoczne zawiadomienie o tym wykonawcy, którego oferta została poprawiona.
Bezsprzecznym jest, że Zamawiający nie powiadomił Wykonawcy o takiej zmianie, gdyż jej
nie przeprowadził. Zgodnie z wyrokiem KIO z 03.12.2015 r. (sygn. akt: KIO 2563/15),
uznanie niezgodności treści oferty z SIWZ za omyłkę stanowi wyjątek od ogólnej zasady.
Obowiązkiem wykonawcy jest szczegółowe zapoznanie się z treścią wymagań
Zamawiającego wynikających z SIWZ, w tym również z ewentualnych zmian czy wyjaśnień
jej treści. Jak spójnie stanowi doktryna oraz utrwalone orzecznictwo KIO, w celu
zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, niezbędne jest wykazanie, iż działanie wykonawcy,
które doprowadziło do niezgodności oferty z SIWZ, jest niezamierzone. Opierając się na
słownikowym znaczeniu słowa „omyłka", należy uznać, że nie można poprawić żadnych
rozbieżności pomiędzy oferta a SIWZ. jeśli są one skutkiem celowego działania wykonawcy.
Również wtedy, gdy działanie celowe opierało się na złym rozumieniu SIWZ, brakiem
zapoznania się z jej wymogami i doprowadziło do niezgodności oferty ze specyfikacją.
Ś
wiadome zamieszczenie czegoś w ofercie wyklucza bowiem uznanie rezultatu za omyłkę.
Z powyższego wynika, że Zamawiający nie dokonał poprawy niezgodności treści
formularza ofertowego Projekt Plus Sp. z o.o. Oczywistym jest, że mogłyby tutaj znaleźć
zastosowanie przepisy o odrzuceniu oferty bądź wykluczeniu wykonawcy. Zamawiający
ustalił, iż Projekt Plus winien mieć 0 pkt za kryterium nr 3, właśnie z powodu nieprzedłożenia
dokumentacji, do którego został wezwany. Oświadczam jednakże, że czynności dotyczące
zasadności zmiany wartości liczbowej z „14" na „0" dla Projekt Plus Sp. z o.o. nie mają
znaczenia i odniesienia w stosunku do wyniku całego postępowania. Kwestie wyżej
omówione mają jedynie znaczenie dla ustalenia, czy w przedmiotowym postępowaniu doszło
do naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 Pzp, tj. zasady równego traktowania wykonawców.
Z powyższego uzasadnienia wynika zaś, że Zamawiający postąpił w stosunku do obydwu
Wykonawców w taki sam sposób, tj. nie poprawił w treści formularzy ofertowych
niewłaściwych danych (o zasadności poprawy dla Odwołującego później w uzasadnieniu).
Nie może więc być tutaj mowy o jakimkolwiek naruszeniu zasady uczciwej konkurencji
i równości wykonawców. Ewentualne uchybienie odrzucenia bądź wykluczenia Projekt Plus
Sp. z o.o. nie mogło mieć wpływu na końcowy wynik postępowania o zamówienie publiczne,
a tym bardziej nie może mieć wpływu na wynik postępowania odwoławczego.
Zarzuty naruszenia art. 91 ust. 1 Pzp, jak również art. 26 ust. 4 Pzp są w ścisłym
związku z zarzutem naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 1 i 3 Pzp. Jak już zostało wcześniej
wspomniane, Zamawiający wezwał w dniu 02.01.2017 r. wszystkich Wykonawców do
przedłożenia zał. nr 5 do SIWZ, tj. wykazu osób wyznaczonych do realizacji zamówienia.
Odwołujący w swojej odpowiedzi z 03.01.2017 r. wskazał, że p. M. P. - osoba wyznaczona
przez Wykonawcę do realizacji zamówienia posiada szersze doświadczenie „nabyte przed
datą składania ofert w niniejszym postępowaniu". Wg. Odwołującego, łączna liczba
projektów dot. lądowiska, w których p. P. pełnił funkcję kierownika budowy wynosi 6. Należy
przy tym zauważyć, iż w treści pisma sygnowanego przez samego p. M.a P., nie znajduje się
jakiekolwiek wyjaśnienie Wykonawcy, bądź też odniesienie się do liczby wskazanej
pierwotnie w formularzu ofertowym. Wykonawca powoływał się jedynie na to, że już w dniu
złożenia oferty rzeczywiście dysponował doświadczeniem w realizacji 6 inwestycji
spełniających wymogi SIWZ. Wniósł o poddanie pod ocenę wszystkich 6 inwestycji. Brak
wyjaśnienia przez Wykonawcę rozbieżności spowodował wątpliwości co do jego rzetelności i
sumienności. W tym miejscu zwracam się do Izby z pytaniem, dlaczego Qumak S.A. mając
ś
wiadomość, że osoba wyznaczona przez niego do realizacji zamówienia była kierownikiem
na 6 budowach, przebudowach lub remontach lądowiska, nie zamieścił tych informacji w
treści formularza ofertowego? Na takie działanie Wykonawcy brak jest jakiegokolwiek
usprawiedliwienia. O fakcie, iż Qumak S.A. popełnił omyłkę, Zamawiający dowiedział się
dopiero z treści odwołania z 20.01.2017 r. Na etapie postępowania o zamówienie
Wykonawca nie potrafił uzasadnić dlaczego wystąpiła rozbieżność.
W ocenie Zamawiającego w takim stanie rzeczy nie zachodziły przesłanki, które
mogłyby uzasadniać zastosowanie instytucji z art. 87 Pzp, zarówno dotyczącej omyłki
pisarskiej, rachunkowej, a także innej omyłki polegającej na niezgodności treści oferty ze
specyfikacją. Zgodnie z art. 87 ust. 1 Pzp, w toku badania i oceny ofert zamawiający może
żą
dać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty,
z zastrzeżeniem ust. 1 a i ust.2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. W niniejszej
sprawie nieścisłość występowała w formularzu ofertowym, a więc elemencie oferty, którego
zmiany bądź jakiekolwiek modyfikacje są zakazane, z wyjątkami określonymi w art. 87 Pzp
(a dokładniej w art. 87 ust. 2 pkt 1,2,3). Powyższa teza obala skutecznie zarzut naruszenia
przez Zamawiającego art. 26 ust. 4 poprzez niewezwanie wykonawcy do przedłożenia
dokumentów lub oświadczeń określonych w art. 25 ust. 1 Pzp. Błąd znajdował się
w formularzu ofertowym, który nie podlega zmianie w trybie art. 26 ust. 4 Pzp wskutek
złożenia przez Wykonawcę nowego oświadczenia. Ponadto zwrócenie się do Odwołującego
w trybie art. 87 ust. 1 Pzp mogłoby spowodować zakłócenie przejrzystości postępowania.
Niewątpliwie takie wyjaśnienia miałyby również charakter negocjacji pomiędzy Wykonawcą
a Zamawiającym. Przypominam, że sporną wartością była liczba budów - określona
w specyfikacji jako jedno z kryterium oceny ofert. Zgodnie zaś z orzecznictwem, wyjaśnienia
co do zasady nie mogą prowadzić do zmiany treści oferty, a jedynie ograniczać się do jej
wykładni. Ponadto uzgadnianie treści oferty w oparciu o art. 87 ust. 1 objęte jest zakazem
ustawowym, (wyr. KIO, KIO/UZP 1324/09). W związku z powyższym, przepis art. 87 ust. 2
Pzp jest jedyną możliwością przewidzianą przez ustawodawcę dla zmiany treści formularza
ofertowego. Zgodnie z nim, Zamawiający poprawia w ofercie: oczywiste omyłki pisarskie,
oczywiste omyłki rachunkowe oraz inne omyłki polegające na niezgodności oferty z SIWZ -
niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. Jednocześnie Zamawiający ma obowiązek
poinformować wykonawcę, którego oferta została poprawiona. W ocenie Zamawiającego,
popartej w dużej mierze orzecznictwem KIO, jak i sądów powszechnych, przepis art. 87 ust.
2 zawiera pojęcia nieostre i ocenne. Z powodu takiego, a nie innego (czyli dokładniejszego,
ostrzejszego, jednoznacznego) sformułowania tego przepisu, Zamawiający są często
narażeni na odwołania Wykonawców, jak również wysokie koszty postępowania.
W naszej ocenie w tej sprawie nie zachodziła przesłanka określona w art. 87 ust. 2
pkt 1 Pzp - określona jako oczywista omyłka pisarska. Brak jest jej jednolitej definicji, dlatego
też przytoczę tezy orzeczeń sądów oraz KIO. Przyjmuje się, że jest to niezamierzona
niedokładność nasuwająca się każdemu, bez przeprowadzania dodatkowych ustaleń. Może
to być błąd literowy, widoczne niezamierzone opuszczenie wyrazu, czy inny błąd wynikający
z przeoczenia lub innej wady procesu myślowo-redakcyjnego, a niespowodowany
uchybieniem merytorycznym. Może być to również niezamierzone, wyraźne opuszczenie
w dokumencie jednego, a nawet kilku wyrazów. (SO w Gdańsku, XII Ga 206/08; KIO/UZP
265/08). Omyłka natury pisarskiej w rozumieniu art. 87 ust. 2 pkt 1 Pzp musi mieć charakter
oczywisty, musi być widoczna od razu. Fakt ich popełnienia musi niejako „narzucać się"
odbiorcy oświadczenia. Z okoliczności niniejszej sprawy wynika bezspornie, że błąd
w przedmiotowej ofercie był niewidoczny dla Zamawiającego. Nie miał on prawa wiedzieć,
czy podana przez Qumak S.A. wartość jest prawdziwa, czy też nie. Zwrócił się
do Odwołującego o przedłożenie zał. nr 5 (wykazu osób) - w celu weryfikacji. Wskutek tego
powstała rozbieżność, której w żaden sposób nie wyjaśnił Odwołujący. Co więcej nie
wyjaśnia on jej również w samym odwołaniu. Nie potrafi określić, czy mogła to być omyłka
pisarska, omyłka rachunkowa, czy też inna omyłka. Jako zarzuty podaje wszystkie przepisy
licząc, że któryś z nich znajdzie swoje zastosowanie. Skoro Odwołujący nie ma wiadomości
na ten temat, tym bardziej Zamawiający nie mógł o nich wiedzieć. Wobec faktu, iż rzekoma
omyłka Odwołującego nie była oczywista dla Zamawiającego, a także że została
spowodowana uchybieniem merytorycznym, nie sposób było ją poprawić w trybie art. 87 ust.
2 pkt 1 Pzp.
Odnośnie zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. Dla przyjętych tu rozważań pragnę
przytoczyć Izbie kluczowe rozstrzygnięcie SO w Krakowie z 23.04.2009 r., zgodnie z którym
„Kwalifikator „istotnych zmian", o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, należy odnosić do
całości treści oferty i konsekwencję tych zmian należy oceniać, biorąc pod uwagę przedmiot
zamówienia i całość oferty. Ocena, czy poprawienie innej omyłki przez zamawiającego
powoduje (lub nie) istotną zmianę treści oferty, musi być dokonywana na tle konkretnego
stanu faktycznego. To co w ramach danego zamówienia może prowadzić do istotnej zmiany
w treści oferty, nie musi rodzić takiego efektu przy ocenie ofert innego zamówienia. (XII Ga
102/09) Powołane orzeczenie potwierdza, że przepisy dotyczące poprawy omyłek w treści
oferty są niejasne i mogą powodować (i powodują) liczne spory pomiędzy Zamawiającymi
i Wykonawcami. Co więcej, często rodzą one spory pomiędzy sądami, a także w samej KIO -
których to orzeczenia potrafią być całkowicie ze sobą sprzeczne.
Obowiązkiem Zamawiającego wynikającym z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp jest poprawa
omyłek innych niż oczywiste pisarskie lub rachunkowe, które spełniają łącznie dwa określone
w przepisie warunki, tj.: a) polegają na niezgodności oferty z SIWZ, b) nie powodują istotnych
zmian w treści oferty.
Przyjmuje się, że niezgodność oferty z SIWZ przy literalnej wykładni tego przepisu
może polegać na niezgodności zarówno co do treści, jak i co do formy. Nie sposób
stwierdzić, by wartość podana przez Wykonawcę w formularzu ofertowym nosiła znamiona
niezgodności z treścią SIWZ. Ponadto na dzień dzisiejszy nie można stwierdzić, nawet czy p.
P. był kierownikiem budowy chociaż jednego lądowiska. Przypominam, że zał. nr 5 zawiera
tylko i wyłącznie oświadczenia Wykonawcy, które w niniejszym postępowaniu
niejednokrotnie były ze sobą sprzeczne. To Wykonawca twierdzi, że jego kierownik był na
określonej liczbie budów lądowiska. Okoliczności te nie są poparte jakimikolwiek
dokumentami, np. umową o pracę ze wskazaniem stanowiska, wyciągu z dziennika budowy
itp. Nie można również stwierdzić, że liczba „3" znajdująca się w formularzu ofertowym to
liczba nieprawdziwa, nieodpowiadająca stanowi faktycznemu. Zgodnie z formularzem,
należało w pkt 8 wpisać „liczbę budów", nie zaś „liczbę wszystkich budów, na których
w swoim życiu dana osoba pełniła funkcję kierownika". W ocenie Zamawiającego to
Wykonawca aspirujący do realizacji zamówienia objętego postępowaniem, winien ustalić,
zebrać dokumenty, które jednoznacznie potwierdzą doświadczenie jego pracowników.
Z niniejszej sprawy wynika ewidentnie, że Odwołujący tego nie zrobił. Skoro
oświadcza, że na dzień składania oferty jego kierownik miał doświadczenie na 6 budowach,
to dlaczego nie umieścił tej informacji w formularzu ofertowym. Z akt postępowania, jak
również samego odwołania wynika bezspornie, że Wykonawca w sposób prawidłowy
zrozumiał intencję Zamawiającego i w treści formularza ofertowego świadomie umieścił
wartość „3" - jako liczbę budów, na których kierownik wyznaczony przez Wykonawcę pełnił
funkcje kierownicze. Bezsprzecznym jest, że wskazanie przez Wykonawcę liczby 3 budów
nie jest omyłką. Kwestii tej w żaden sposób nie wyjaśnia Wykonawca. Dlatego też po stronie
Zamawiającego powstały uzasadnione wątpliwości co do oświadczenia Odwołującego.
Szerokie orzecznictwo wskazuje również na charakter omyłek, jak również dokonywanych
zmian. Zgodnie z wyrokiem KIO z 20.01.2009 r., omyłki o których mowa w art. 87 ust 2 pkt 3
Pzp winny mieć taki charakter, by czynności ich poprawy mógł dokonać zamawiający
samodzielnie, bez udziału wykonawcy w tej czynności (KIO/UZP 11/09). Z orzeczenia
wynika, że omyłka powinna być oczywista dla Zamawiającego i wynikać w jednoznaczny
sposób z treści oferty. Samo wezwanie do wyrażenia zgody na poprawienie omyłki powinno
być w tym przypadku „formalnością", niepociągającą za sobą konieczności dalszych
wyjaśnień treści oferty. Omyłka musi być bezsporna i oczywista, nie może prowadzić do
arbitralnego poprawiania błędów. W postępowaniu przed KIO o sygn. akt: KIO 2175/13
zostały dokonane podobne ustalenia, tzn. KIO stwierdziła, że norma określona w art. 87 ust.
2 pkt 3 Pzp stanowi wyjątek od zasady wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 2, a co za tym idzie nie
może być interpretowana w sposób rozszerzający. Ponadto należy uznać, że omyłka,
o której stanowi przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, to omyłka, która powinna wynikać z treści
oferty i którą Zamawiający poprawia bez udziału wykonawcy, samo zawiadomienie
wykonawcy o dokonanej poprawie jest czynnością wtórną. Należy pamiętać, że art. 87 ust. 2
pkt 3 Pzp nie stanowi narzędzia do naprawiania -„błędnie" złożonych ofert, lecz stanowi
podstawę poprawy omyłek, której to może dokonać Zamawiający, a ich znaczenie dla całości
złożonego oświadczenia woli przez Wykonawcę, w kontekście SIWZ nie będzie istotne,
(wyrok KIO z 26.02.2009 r. KIO/UZP 157/09; wyrok KIO z 18.05.2009 r. KIO/UZP 779/10)
Uwzględnienie zmiany doświadczenia kierownika byłoby daleko idącą zmianą, która
wpływałaby na wynik całego postępowania. Co więcej istotnie wpływałaby na treść złożonej
oferty. Nie bez powodu Zamawiający przyjął jako jedno z kryteriów doświadczenie osoby
wyznaczonej do realizacji zamówienia. Z doświadczenia jakie zgromadził podczas innych
postępowań można wywnioskować, że nie tylko cena, termin płatności, gwarancja ma
najważniejsze znaczenie. Kluczowym jest doświadczenie, dlatego też ustanowił takie
kryterium.
Wobec powyższego, a także charakteru potencjalnej zmiany treści formularza
ofertowego Zamawiający nie był uprawniony, ani również nie miał obowiązku zastosowania
art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. Nieprawidłowa bądź nieaktualna wartość w postaci liczby budów, na
których osoba wyznaczona do realizacji zamówienia była kierownikiem nie była i nie jest
oczywista. Przypominam, że ta wartość stanowiła jedno z kryteriów oceny ofert. Od niej
zależał wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający nie mógł
w sposób samodzielny, z urzędu zmienić tej liczby. Do tego wymagane były konsultacje
z Wykonawcą, które mogłyby przybrać charakter negocjacji. Z pewnością takie działanie
Zamawiającego byłoby przedmiotem odwołań pozostałych dwóch Wykonawców niniejszego
postępowania. Idąc w ślad wyroku KIO z 23.01.2013 r., szczególny charakter tego przepisu
(art. 87 ust. 2 pkt 3) wskazuje, że jego stosowanie musi mieć pewne granice, które są
wyznaczone koniecznością zachowania zasady przejrzystości i jawności postępowania oraz
konieczności równego traktowania wszystkich wykonawców (KIO 27/13). Zasada równego
traktowania została zachowana i nienaruszona w tym postępowaniu. Otóż, każdy
z Wykonawców miał szansę przedstawić i ustosunkować się do kryteriów postawionych
przez Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu. Były one jasno i wyraźnie
sformułowane. Tylko jeden z Wykonawców (ten, którego oferta została wybrana jako
najkorzystniejsza) w sposób prawidłowy i zrozumiały określił kryterium nr 3 w treści
formularza ofertowego. Oświadczył, że osoba wyznaczona do realizacji zamówienia była
kierownikiem na 4 budowach lądowiska, a następnie potwierdził swoje oświadczenie poprzez
złożenie stosownego załącznika. W ocenie Zamawiającego jest on w stanie w należyty
sposób przeprowadzić realizację projektu budowy lądowiska.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej po zapoznaniu się z przedstawionymi
poniżej dowodami, po wysłuchaniu oświadczeń, jak i stanowisk stron oraz
Przystępującego złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy, ustalił i zważył, co
następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp. Odwołujący, którego
oferta była drugą ofertą, która została złożona i nie została ani odrzucona, ani też
Wykonawca nie został wykluczony z udziału w postępowaniu, w wypadku potwierdzenia
zarzutów ma szanse na uzyskanie zamówienia. W tym stanie faktycznym Izba uznała, że
odwołanie w zakresie przyznanej punktacji Odwołującemu podlega rozpoznaniu i brak jest
przesłanek do odrzucenia: „Analiza znowelizowanego przepis art. 180 ust. 2 pkt 6 ustawy
Pzp i użycia w nim przez ustawodawcę sformułowania „czynność wyboru najkorzystniejszej
oferty” prowadzi, zdaniem Izby, do wniosku, że pod pojęciem tym nie kryje się zaniechanie
czynności wykluczenia z postępowania i zaniechanie czynności odrzucenia oferty, a jedynie
niedokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej zgodnie z kryteriami oceny ofert określonymi
w SIWZ. Zgodnie z art. 180 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp dopuszczone jest zakwestionowanie
wyboru jako najkorzystniejszej oferty, która nie jest najkorzystniejsza w świetle określonych
przez Zamawiającego kryteriów oceny ofert (nie jest najkorzystniejsza w rozumieniu art. 2 pkt
5 ustawy Pzp). Definicja wyboru najkorzystniejszej oferty wynika pośrednio z art. 91 ust. 1
ustawy Pzp, który stanowi, że Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ. Wybór oferty najkorzystniejszej należy więc
rozumieć jako czynności Zamawiającego polegające na zastosowaniu do oferty określonych
w SIWZ kryteriów i ustalenie wyniku tej oceny w sposób skutkujący wyborem oferty.
W ocenie Izby tylko tak rozumiany wybór oferty najkorzystniejszej może być przedmiotem
odwołania w postępowaniu o udzielenie zamówienia, którego wartość jest mniejsza niż tzw.
progi unijne. Za powyższym stanowiskiem przemawia dodatkowo fakt, że w wyniku
nowelizacji o wiele większego znaczenia nabrały pozacenowe kryteria oceny ofert (np.
kwalifikacje i doświadczenie osób, które będą uczestniczyły w realizacji zamówienia, aspekty
społeczne, jakościowe, innowacyjne), których stosowanie jest w większości przypadków
obowiązkowe. Znacznie większego znaczenia nabrał więc zarzut naruszenia art. 91 ust. 1
ustawy Pzp przez wybór oferty najkorzystniejszej niezgodnie z kryteriami oceny ofert
określonymi w SIWZ. Można zatem stwierdzić, że właśnie dlatego w art. 180 ust. 2 ustawy
Pzp dodano możliwość zaskarżenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, która to
czynność jest obecnie obarczona większym niż dotychczas ryzykiem naruszenia przepisów
ustawy, zatem poddanie jej weryfikacji w drodze środków ochrony prawnej jest bardziej
uzasadnione.” (powyższe postanowieniu KIO z 05.09.2016 r., sygn. akt: KIO 1599/16, jak
również w postanowieniu KIO z 15.09.2016 r., sygn. akt: KIO 1674/16, w postanowieniu KIO
z 21.09.2016 r., sygn. akt KIO 1696/16, w postanowieniu KIO z 29.09.2016 r., sygn. akt: KIO
1750/16, w postanowieniu KIO z 04.10.2016 r., sygn. akt: KIO 1810/16 oraz w postanowieniu
KIO z 17.11. 2016 r., sygn. akt: KIO 2128/16, a także w postanowieniu KIO z 01.12.2016 r.,
sygn. akt: KIO 2211/16, cz też postanowieniu KIO z 13.12.2016 r., sygn. akt: KIO 2292/16).
Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 190 ust. 7 Pzp dopuścił w niniejszej
sprawie dowody z: dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne nadesłanej przez
Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym
w szczególności treści ogłoszenia o zamówieniu, postanowień SIWZ, formularza ofertowego
– zał. nr 1 do SIWZ, zał. nr 5 do SIWZ, ofertę innego Wykonawcy „Projekt” Plus Sp. z o.o.,
ofertę Przystępującego i Odwołującego, wezwania do wyjaśnień treści oferty z 02.01.2017 r.
skierowane do wszystkich trzech Wykonawców, którzy złożyli oferty w postępowaniu,
w trybie art. 26 ust. 2 f Pzp, udzielonych przez Odwołującego wyjaśnień z 03.01.2017 r. wraz
z zał. nr 5 do SIWZ oraz uprawnieniami budowlanymi i zaświadczeniem z Polskiej Izby
Inżynierów Budownictwa p. M. P., jak i p. T. G., wyjaśnień udzielonych przez innego
Wykonawcy „Projekt” Plus Sp. z o.o. także z 03.01.2017 r., arkusz oceny ofert
sporządzonego przez Zamawiającego z 10.01.2017 r. oraz informacje o wyborze oferty
najkorzystniejszej z 16.01.2017 r.
W poczet materiału dowodowego zaliczono również złożone na rozprawie przez
Odwołującego:
• dokumenty potwierdzające doświadczenie oraz udział osoby p. M.a P. na 6 budowach lub
remontach lądowisk, w postaci kopii trzech dzienników budowy odnośnie lądowisk
przyszpitalnych, dwóch oświadczeń inwestora odnośnie lądowisk prywatnych, kopii protokołu
odbioru końcowego trzeciego lądowiska prywatnego oraz zdjęcia inwestycji dotyczących
lądowisk prywatnych.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
także odwołanie, przystąpienie, odpowiedź na odwołanie, a nadto stanowiska i oświadczenia
stron oraz Przystępującego złożone ustnie do protokołu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania oraz podtrzymanych na
posiedzeniu i rozprawie zarzutów stwierdzić należy, że odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.
Odwołujący sformułował w odwołaniu następujące zarzuty naruszenia przez
Zamawiającego:
1. art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp - poprzez naruszenie przy ocenie i wyborze oferty
najkorzystniejszej w niniejszym postępowaniu zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców. Nierówne traktowanie wykonawców polega w szczególności na:
- nieprzyznaniu ofercie Qumak S.A większej ilości punktów za poddawane ocenie punktowej
przez Zamawiającego doświadczenie wskazanej osoby jako kierownik budowy;
- dokonanie poprawy omyłki w ofercie spółki „Projekt Plus" Sp. z o.o. w zakresie Kryterium III
i wskazanej ilości budów, na których wskazana osoba była kierownikiem budowy.
Zamawiający na skutek wyjaśnień Wykonawcy, poprawił de facto wskazaną w ofercie liczbę
budów z 14 na 0, podczas gdy w ofercie Qumak S.A. pomimo przedłożenia wykazu
potwierdzającego doświadczenie p. M.a P. na 6 budowach, Zamawiający ocenił wyłącznie 3
inwestycje w ramach Kryterium III;
2. art. 91 ust.1 Pzp w zw. z art. 7 ust.1 i 3 Pzp poprzez:
- niedokonanie wyboru oferty faktycznie najkorzystniejszej w niniejszym postępowaniu,
spełniającej wszelkie wymagania SIWZ i mającej najwyższa ilość punktów; tj. oferty Qumak
S.A.,
- dokonanie nieprawidłowej oceny oferty Odwołującego w Kryterium III: doświadczenie osób
wyznaczonych do realizacji zamówienia i przyznanie niższej niż wynika z treści złożonej
oferty liczby punktów- Qumak S.A. powinien za to Kryterium otrzymać maksymalną,
możliwość ilość punktów - tj. 20 pkt - rozdz. XIV pkt 3 SIWZ;
3. art. 92 ust. 1 Pzp z uwagi na brak uzasadnienia decyzji Zamawiającego, co do ilości
przyznanych dla Qumak S.A. punktów za Kryterium III w zakresie oświadczenia kierownika
budowy, w sytuacji, gdy z Zał. nr 5 do oferty jednoznacznie wynikało, że na dzień złożenia
oferty p. M. P. posiadał doświadczenie na 6 a nie na 3 budowach. Zamawiający nie wskazał,
ż
adnego uzasadnienia ani faktycznego, ani prawnego, co do przyznanej Qumak S.A. ilości
punktów w Kryterium III, co bezpośrednio wpływa na możliwość skutecznej obrony w chwili
obecnej, bowiem Odwołujący nie zna argumentów i zdania Zamawiającego w tym zakresie,
które doprowadziło do podjęcia zaskarżanej obecnie decyzji.
4. art. 26 ust 4 Pzp lub art. 87 ust 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania Qumak S.A. do
wyjaśnień w zakresie liczny budów z Kryterium III z formularza oferty, a faktycznym
doświadczeniem p. M.a P., jako kierownika budowy i wykazem osób z Zał. nr 5 do SIWZ.
5. art. 87 ust 2 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie przez Zamawiającego dokonania poprawienia
oczywistej omyłki pisarskiej w ofercie Qumak S.A. w zakresie wskazanej w Formularzu oferty
ilości budów, co do Kryterium nr III lub alternatywnie:
6. art. 87 ust 2 pkt 3 Pzp poprzez zaniechanie przez Zamawiającego dokonania poprawienia
innej nieistotnej omyłki w ofercie Qumak S.A. w zakresie wskazanej w Formularzu oferty
ilości budów, co do Kryterium nr III.
Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania:
W pierwszej kolejności należy przywołać stan faktyczny wynikający z treści
wniesionego odwołania oraz odpowiedzi na odwołanie. W tym zakresie Izba wskazuje na
przywołane w treści odwołania oraz odpowiedzi na odwołanie postanowienia rozdz. XIV pkt 3
SIWZ w zakresie kryterium III, jak i wskazane także w tym rozdz. SIWZ trzy kryteria oceny
ofert. (rozdz. XIV pkt. 1-4). Istotne są również podobnie przywołane postanowienia
formularza ofertowego /zał. nr 1 do SIWZ/ odnoszące się do kryteriów oceny ofert – pkt 4, 6
oraz 8 /dotyczy kryterium III oceny ofert/. Izba przywołuje również postanowienia SIWZ
z rozdz. VI pkt 3 ppkt 1 do 3 odnośnie dokumentów, które składały się na treść oferty, m.in.
zał. Nr 1 do SIWZ, czyli formularz ofertowy. Potwierdzają one że zał. nr 5 nie należało
składać wraz z ofertą, ale na każde żądanie Zamawiającego w terminie przez niego
wskazanym i w formie określonej w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r.
w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy
w postępowaniu o udzielnie zamówienia (Dz. Z 2016 r., poz. 1126). Warunek udziału
w postępowaniu odnoszący się do zdolności technicznej lub zawodowej dotyczący osób –
rozdz. V pkt 3 SIWZ, a oczekiwany dokument na jego potwierdzenie – rozdz. VI pkt 1 ppkt 4
/wykaz osób – zał. nr 5 do SIWZ). Izba nie stwierdziła poprawy formularza ofertowego innego
Wykonawcy „Projekt” Plus Sp. z o.o. Należy dodatkowo potwierdzić treść wezwania
Zamawiającego z 02.01.2017 r. do wszystkich Wykonawców którzy złożyli oferty
w postępowaniu, jak i udzielone wyjaśnienia tak przez Odwołującego, jak i innego
Wykonawcy „Projekt” Plus Sp. z o.o. W konsekwencji uznając, że spór nie dotyczył stanu
faktycznego, ale oceny prawnej opisanych czynności Zamawiającego oraz uzyskanych
w wyniku wezwania w trybie art. 26 ust.2 f Pzp wyjaśnień i dokumentów Odwołującego, jak
ich oceny przez Zamawiającego w kontekście pierwotnej treści oferty Odwołującego
i złożonych tam oświadczeń. Izba odniesie się do poszczególnych kwestii w ramach
rozpatrywania kolejnych zarzutów.
Biorąc pod uwagę ustalenia i stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 191
ust.1 Pzp), oceniając wiarygodność i moc dowodową, po wszechstronnym rozważeniu
zebranego materiału (art. 190 ust. 7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.
W zakresie pierwszego zarzutu, podlega on oddaleniu z uwagi na jego nie
potwierdzenie. Izba ustalił, że Zamawiający nie dokonał zarzucanej przez Odwołującego
poprawy oferty innego Wykonawcy Projekt „Plus” Sp. z o.o. w zakresie wskazanej
w formularzu ofertowym liczby budów. W konsekwencji brak jest podstaw do zarzucania mu
braku konsekwencji wobec oferty Odwołującego i jego nierównego traktowania
w postępowaniu. Powyższy stan rzeczy znalazł potwierdzenie w dokumentacji postępowania,
w zakresie której nie ma żadnego dokumentu świadczącego o jakiejkolwiek poprawie w tym
zakresie oferty innego Wykonawcy. Jest to także zgodne z wyjaśnieniami Zamawiającego
przedstawionego w odpowiedzi na odwołanie oraz na rozprawie. Zupełnie inną kwestią jest
czy zaistniała sytuacja, tj. brak przedłożenia dokumentu przez innego Wykonawcę, tj. zał. nr
5 do SIWZ, w zakresie którego miało miejsce wezwanie w trybie art. 26 ust. 2 f Pzp winna
skutkować wykluczeniem z udziału w postępowaniu, jako niespełniającego warunku udziału
w zakresie wynikającym z rozdz. V pkt 3 SIWZ, czy też wprowadzającego w błąd
Zamawiającego w trybie ar. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp /biorąc pod uwagę złożone wyjaśnienia
z których wynikało, że oświadczenia złożone w formularzu ofertowym jest niezgodne ze
stanem rzeczywistym/. Nadto, ewentualnie uznanie, że z uwagi na udzieloną odpowiedź
należy się 0 punktów za kryterium III oceny ofert. Jednakże brak jest zarzutu zaniechania
wykluczenia innego Wykonawcy, a Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były
zawarte w odwołaniu (art. 192 ust. 7 Pzp). W rezultacie, powyższa kwestia nie może być
rozstrzygnięta przez Izbę z uwagi na brak zarzutu w tym zakresie.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Odnośnie zarzutu trzeciego, Izba uznała że podlega on oddaleniu. Izba w tym
zakresie uznała generalnie, że rzeczywiści brak jest uzasadnienia faktycznego co do
uznawania takiej, jak w formularzu ofertowym liczby budów w ramach kryterium III oceny
ofert, bez uwzględnienia wyjaśnień oraz dołączonego zał. nr 5 do SIWZ . Jednakże, w ocenie
Izby, w tym stanie faktycznym, brak takiego uzasadnienia nie wpłynął negatywnie na
możliwość złożenia przez Odwołującego środka ochrony prawnej, gdyż z sekwencji
poszczególnych czynności Zamawiającego oraz zaistniałego stanu faktycznego wynikała
jednoznacznie istota i uwarunkowania działań Zamawiającego. Odwołujący więc bez
uszczerbku dla swojej sytuacji procesowej i zgodnie ze swoim interesem mógł złożyć
odwołanie. W rezultacie, zarzut mimo potwierdzenia nie miał wpływu na wynik, stąd
oddalenie (art. 192 ust. 2 Pzp).
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Odnośnie zarzutu drugiego, czwartego oraz piątego oraz alternatywnego zarzutu
szóstego, Izba odniesie się do nich łącznie uznając, ze podlegają one oddaleniu.
W pierwszej kolejności Izba podkreśla, że ostatnia nowelizacja miała na celu
odformalizowanie postępowania o udzielnie zamówienia publicznego, tzn. ograniczenie
wymogów dokumentacyjnych względem wykonawców ubiegających się o udzielnie
zamówienia publicznego. Chodził o żądanie co do zasady dokumentów tylko od wykonawcy,
którego oferta została oceniona najwyżej. Wiązał się z tym także obowiązek akceptowania
przez zamawiającego na etapie postępowania oświadczeń własnych (w postępowaniach
podprogowych, jak w tym wypadku) lub JEDZ-a (w postępowaniach unijnych). Jednocześnie
art. 91 ust.2 pkt 5 Pzp -
dopuścił posłużenie się kryterium oceny ofert odwołujące się do
właściwości wykonawców. Należy jednak podkreślić, że zastosowanie tego kryterium służy
ocenie zespołu wyznaczonego do realizacji zamówienia, a nie wykonawcy, jak ma to miejsce
na etapie kwalifikacji podmiotowej. (za uzasadnieniem nowelizacji Druk 366 – str.39). Z tego
rodzaju kryterium mamy do czynienia w kryterium III oceny ofert. Zamawiający określił, że
punktacja w kryterium III oceny ofert będzie miała miejsce na podstawie oświadczenia
własnego zawartego w formularzu ofertowym w pkt 8. Z kolei zał. nr 5 do SIWZ miał służyć
celom weryfikacji podmiotowej i być żądany w trybie art. 26 ust. 2 Pzp (z uwagi na
podprogowy charakter postępowania). Tryb wynikający z art. 26 ust. 2 f Pzp ma
zastosowanie przed wszystkim jeśli jest to niezbędne do zapewnienia odpowiedniego
przebiegu postępowania, gdyż Ustawodawca kierując się dyrektywa unijną założył zaufanie
względem oświadczeń składanych przez wykonawców jako profesjonalnych uczestników
rynku zamówień publicznych.
W przedmiotowym stanie faktycznym, Izba musiał uwzględnić zaistniałą zmianę stanu
prawnego. W konsekwencji większą niż dotychczas rolę składanych oświadczeń
w postępowaniu oraz to, że dokumenty są składane, jak było to już podnoszone, co do
zasady przez Wykonawcę, którego oferta jest oceniona najwyżej. W rezultacie, brak podstaw
do uwzględnienia dostarczonego wykazu osób – zał. nr 5 do SIWZ, czy też wzięcia pod
uwagę przez Izbę dowodów złożonych na rozprawie przez Odwołującego, gdyż po pierwsze
nie mamy po nowelizacji sytuacji, gdy w tym samym czasie złożono dwa dokumenty, czy też
oświadczenia, które są odmiennej treści, a wręcz przeciwnie drugi dokument, co do
faktycznej ilości budów lądowisk złożono po otwarciu ofert i upublicznieniu ilości wskazanej
pierwotnie w formularzu ofertowym. Po drugie, ewentualne uwzględnienie skutkowałoby,
w ocenie Izby naruszeniem nie tylko art. 87 ust.1 Pzp, ale także art. 7 ust.1 Pzp, gdyż
zmianie uległby przedmiot oceny w ramach kryterium trzeciego. Z tej przyczyn procedura
z art. 87 ust.1 Pzp, czy też art. 26 ust. 4 Pzp nie może mieć zastosowania, gdyż
prowadziłaby do zmiany treści oferty. Z kolei odnośnie procedury sanacyjnej wynikającej
z art. 87 ust.1 pkt 1 Pzp, czy też pkt 3 Pzp nie mogą mieć one zastosowania. W ostatnim
wypadku dlatego, że nie ma żadnej niezgodności treści SIWZ z postanowieniami SIWZ,
a ewentualna zmiana – poprawa – treści oferty ma istotny charakter, gdyż decyduje de facto
o zmianie punktacji. Z kolei zastosowanie pierwszego trybu nie jest możliwe z uwagi na
zmianę stanu prawnego i składanie oświadczeń w innym terminie. Uwzględnienie wniosków
Odwołującego spowodowałoby „wypaczenie” punktacji w kryterium III oceny ofert, tym
bardziej, że nie temu celowi (nie dla punktacji) miał służyć zał. nr 5 do SIWZ. Przywołane
w odwołaniu oraz na rozprawie orzeczenia KIO dotyczyły błędów rachunkowych, czy też
niezgodności między liczbą podaną w zakresie okresu gwarancji cyfrowo, a słownie. Inne
przykłady wynikające z orzecznictwa w zakresie terminu płatności (wyrok KIO z 01.12.
2009 r., sygn. akt: KIO 1475/09, wyrok KIO z 04.04.2013 r., sygn. akt: KIO 662/13), były
oparte na złożeniu w ramach oferty dwóch odmiennych oświadczeń, z których bardzo często
jedno było niezgodne z postanowieniami SIWZ. Przy czym wskazano np. że przyjęcie
terminu płatności zupełnie innego, a wynikającego z ewentualnych wyjaśnień byłoby
niedopuszczalne (to w wyroku o sygn. akt: KIO 662/13). Z kolei w orzeczeniu KIO
z 22.05.2013 r., sygn. akt: KIO 1085/13 mamy do czynienia z inną omyłką choć zawartą
w obliczeniach ceny ofertowej. Zaś, w wyroku KIO z 19.10.2009 r., sygn. akt: KIO 1320/09,
Izba nie zgodziła się na zmianę treści formularza ofertowego w zakresie okresu gwarancji
uznając, że byłaby to zmiana merytoryczna treści oferty, a nie poprawa innej omyłki. Każda
z tych sytuacji miała swoją specyfikę stanu faktycznego oraz różne postanowienia SIWZ oraz
formularza ofertowego i jak było już o tym mowa dotyczyła poprzedniego stanu prawnego.
Każdy Wykonawca, jako profesjonalista powinien zdawać sobie sprawę z charakteru
postępowania przetargowego w którym uczestniczy, a dokumenty nawet jeśli zostały
przygotowane przez osoby trzecie muszą być podpisywane po ich weryfikacji, zwłaszcza
w zakresie będącym przedmiotem punktacji. Izba w tym kontekście przypomina, że:
„Należyta staranność dłużnika określana przy uwzględnieniu zawodowego charakteru
prowadzonej działalności gospodarczej uzasadnia zwiększone oczekiwanie, co do
umiejętności,
wiedzy,
skrupulatności
i
rzetelności,
zapobiegliwości
i
zdolności
przewidywania. Obejmuje także znajomość obowiązującego prawa oraz następstw z niego
wynikających w zakresie prowadzonej działalności” (wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu
z 08.03.2006 r., sygn. akt: I ACa 1018/05 niepubl.).
Nadto: „Stosownie do treści art. 355 § 2 k.c. należytą staranność przedsiębiorcy
w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa się przy
uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności. Z przywołanego przepisu wynika, że
przez wymaganą od przedsiębiorcy należytą staranność rozumie się zwiększone
oczekiwania co do jego umiejętności, wiedzy, skrupulatności i rzetelności, zapobiegliwości
i zdolności przewidywania w prowadzonej działalności gospodarczej. Obejmuje ona również
znajomość obowiązujących przepisów prawa oraz skutków jego naruszenia. W istotę
należytego prowadzenia działalności gospodarczej wkomponowane jest wymaganie
posiadania niezbędnej wiedzy specjalistycznej, obejmującej nie tylko czysto formalne
kwalifikacje, lecz także doświadczenie wynikające z praktyki zawodowej i ustalone
zwyczajowo standardy wymagań (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 22 września 2005 r.,
sygn. akt IV CK 100/05; wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 8 marca 2006 r., sygn.
akt I ACa 1018/05).” (za wyrokiem SO w Warszawie z 28.01.2016 r., sygn. akt: XVII AmE
W tym stanie rzeczy, Izba oddaliła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie
pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie
przepisu art. 192 ust. 9 i 10 Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. b
rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba nie uznała wniosek Zamawiającego o zasądzenie kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika z uwagi na brak rachunku. Z treści art. 3 ust. 2 lit. b w/w
rozporządzenia wynika, iż do kosztów postępowania odwoławczego zalicza się uzasadnione
koszty stron postępowania odwoławczego, w wysokości określonej na podstawie rachunków
przedłożonych do akt sprawy. Zgodnie zaś z art. 28 ust. 2 Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 22.03.2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań (t. j. Dz. U. z 2014 poz. 964), wniosek dotyczący kosztów postępowania
odwoławczego strona może złożyć do czasu zamknięcia rozprawy. Powyższe przepisy
zatem jednoznacznie wskazują, zarówno formę, jak i termin dotyczący składanych wniosków
o zasądzenie kosztów. Z powyższego wynika wprost, iż strona postępowania składa wniosek
dotyczący kosztów w formie rachunków, które powinny zostać przedłożone do akt sprawy
najpóźniej do czasu zamknięcia rozprawy, wysokość kosztów (oraz rodzaj) powinna zostać
dokładnie określona, wskazana w rachunku i przedstawiona do czasu zamknięcia rozprawy.
W niniejszym postępowaniu Zamawiający do chwili zamknięcia rozprawy nie przedstawił
rachunków, na podstawie których żądał zwrotu kosztów, uczynił to dopiero po zamknięciu
rozprawy przesyłając stosowną kopie faktury VAT, czego Izba nie mogła uznać z uwagi na
powyższe. Zmiany dokonane we wskazanych rozporządzeniach Rozporządzeniem Prezesa
Rady Ministrów z 19 grudnia 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2016 r., poz. 47) oraz Rozporządzeniem
Prezesa Rady Ministrów z 20 grudnia 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2016 r., poz. 14) nie
dotyczyły tych kwestii, jak i nie mają zastosowania z uwagi na przepisy przejściowe
(pierwsze weszło w życie: 24.01.2017 r., drugie: 19.01.2017 r.).
Przewodniczący:
………………………………