KIO 1337/17 Sygn. akt: KIO 1337/17 WYROK dnia 21 lipca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1337/17 

WYROK 

z dnia 21 lipca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Renata Tubisz 

Protokolant:            

Edyta Paziewska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  19  lipca  2017  r.  w Warszawie  odwołania  wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  30  czerwca  2017  r.  przez  odwołującego: 

M.F. S.A. (...)  w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:  P.M.C. sp. z o.o. (...)   

orzeka 

1.  uwzględnia  odwołanie  oraz  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

unieważnienia  postępowania  i  unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty 

odwołującego  oraz  nakazuje  ponowne  badanie  i  ocenę  oferty  celem  wyboru 

najkorzystniejszej 

oferty 

po 

uprzednim 

poprawieniu 

ofercie 

omyłek 

niepowodujących istotnych zmian w treści oferty Odwołującego: 

a.)  w  tabeli  załącznika  nr  20  do  oferty  w  poz.  25  na  str.  63  oferty  na:  „TAK,  4 

podwójne antystatyczne, kółka o średnicy 150 mm” 

orazpo wezwaniu odwołującego do dodatkowych wyjaśnień oferty w zakresie: 

b.)możliwości  regulacjiwysokości  leża  wymaganej  przez  zamawiającego  w  SIWZdla 

łóżeczek niemowlęcych (...) 

c.) właściwości antybakteryjnych wózka wielofunkcyjnego  

zgodnie z uzasadnieniem wyroku 

2.  kosztami postępowania obciąża P.M.C. sp. z o.o. (...)   

2.1.zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr  (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)    uiszczoną  przez  M.F.  S.A.  (...)      tytułem  wpisu  od 

odwołania, 


2.2.zasądza  od  P.M.C.  sp.  z  o.o. (...)   kwotę  18.600  zł  00  gr (słownie:  osiemnaście  tysięcy 

sześćset  złotych    zero  groszy)  na  rzecz  M.F.  S.A.  (...)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania,  wynagrodzenia  pełnomocnika 

odwołującego. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gliwicach. 

Przewodniczący:      …………………………… 


Uzasadnienie 

Odwołanie  

Pismem  z  dnia  29  czerwca  2017  rokudo  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wniesione 

zostało odwołanie przez wykonawcę M.F. S.A. (...) zwany dalej „odwołującym”. 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone jest przez P.M.C. sp. z o.o. 

(...) zwane dalej „zamawiającym”.  

Odwołanie  złożono  w  oparciu  o  art.  180  ust.  1  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo 

zamówień publicznych (DZ.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm., dalej jako „ustawa” lub „Pzp"), od 

niezgodnych  z  przepisami  ustawy  czynności  (zaniechań)  Zamawiającego  podjętych  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  o 

szacunkowej  wartości  przedmiotu  zamówienia  powyżej  kwot  określonych  w  przepisach 

wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8  ustawy,  którego  przedmiotem  jest  „Wyposażenie 

nowego  budynku  Szpitala  obejmujące  dostawę,  montaż  i  wdrożenie  sprzętu  medycznego, 

informatycznego  wraz  z  oprogramowaniem,  oraz  wykonanie  w  systemie  zaprojektuj  i 

wybuduj,  wyposażenia  Pracowni  Obrazowej",  ogłoszonego  w  Suplemencie  do  Dziennika 

Urzędowego  Unii  Europejskiej  pod  nr  (...)  z  dnia  05.01.2017  r.,  dalej  również  jako 

„Zamówienie” lub „Postępowanie”. 

Odwołujący  podnosi  niezgodność  z  ustawą  czynności  (zaniechań)  Zamawiającego 

polegających na: 

unieważnieniu Postępowania; 

odrzuceniu oferty złożonej przez Odwołującego, 

zaniechaniu  poprawienia  omyłek  niepowodujących  istotnych  zmian  w  treści  oferty 

Odwołującego, 

Odwołujący  zarzuca  Zamawiającemu,  że  powyższe  czynności  (zaniechania)  naruszają 

następujące przepisy: 

art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp 

poprzez odrzucenie oferty Odwołującego jako nieodpowiadającej treści specyfikacji istotnych 

warunków zamówienia; 

art.  92  ust  1  pkt  3  Pzp  poprzez  brak  podania  uzasadnienia  faktycznego  odrzucenia 

oferty Odwołującego; 

art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp  poprzez  niepoprawienie  omyłki  w  ofercie  niepowodującej 

istotnych zmian w treści oferty Odwołującego; 

art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp poprzez unieważnienie Postępowania pomimo złożenia oferty 

niepodlegającej odrzuceniu. 


Jak  podaje  odwołujący  powyższe  uchybienia  doprowadziły  do  naruszenia  interesu 

Odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego Zamówienia (Odwołujący złożył jedyną ofertę) i 

narażenia go przy tym na znaczną szkodę związaną z utratą spodziewanego zysku z tytułu 

realizacji  przedmiotowego  kontraktu,  który  powinien  być  mu  przyznany.  W  związku  z  tym 

stwierdzić należy, iż Odwołujący ma interes we wniesieniu niniejszego Odwołania. 

Odwołujący wnosi o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienie czynności unieważnienia Postępowania; 

unieważnienie czynności odrzucenia oferty M.F. S.A. z siedzibą w Ł.; 

poprawienia  w  ofercie  omyłek  niepowodujących  istotnych  zmian  w  treści  oferty 

Odwołującego: 

a. 

w tabeli załącznika nr 20 do oferty dotyczącej łóżeczka niemowlęcego (...) w poz. dot. 

zakresu wysokości regulacji leża na: „TAK - zakres regulacji wysokości leża od 880 mm do 

1000 mm", 

b. 

w tabeli załącznika nr 20 do oferty w poz. 25 na str. 63 oferty na: „TAK, 4 podwójne 

antystatyczne, kółka o średnicy 150 mm”. 

Zawiadomienie  o  unieważnieniu  Postępowania  (w  tym  informacja  o  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego) zostało przekazane Odwołującemu w dniu 20 czerwca 2017 r.,- toteż termin 

zawity do wniesienia odwołania wskazany w art, 182 ust. 1 pkt 1 ustawy został dotrzymany. 

Kopia  odwołania  została  przesłana  Zamawiającemu  przed  upływem  terminu  do  wniesienia 

odwołania  i  w  taki  sposób,  że  mógł  on  zapoznać  się  z  jego  treścią  przed  upływem  tego 

terminu.  Wpis  został  uiszczony  przelewem  na  rachunek  bankowy  Urzędu  Zamówień 

Publicznych. 

Uzasadnienie odwołania zawiera następującą argumentację formalną i prawną.  

I. 

Wprowadzenie 

Przedmiotem  zamówienia  w  niniejszym  Postępowaniu  jest  dostawa,  montaż  i  wdrożenie 

sprzętu  medycznego,  informatycznego  i  pomocniczego  (niemedycznego),  zaprojektowanie, 

wybudowanie  wraz  z  dostawą,  montażem  i  wdrożeniem  wyposażenia  pracowni  obrazowej 

wraz  z  finansowaniem  całego  przedmiotu  zamówienia.  Szczegółowy  opis  przedmiotu 

zamówienia stanowi Załącznik nr 3 do SIWZ Parametry techniczne, Załącznik nr 6 do SIWZ 

program  funkcjonalno-użytkowy,  Załącznik  nr  8  do  SIWZ.  Projekt  budowlany  - 

powykonawczy. Zamawiający nie dopuścił możliwości składania ofert częściowych. 

M.F.  S.A.  jest  firmą  specjalizującą  się  w  finansowaniu  przedsiębiorstw,  zwłaszcza 

działających  w  sektorze  szeroko  rozumianej  służby  zdrowia.  Zgodnie  z  SIWZ  przedmiot 

Zamówienia  w  postaci  dostaw  i  robót  miał  być  wykonany  w  ciągu  180  dni,  natomiast  okres 

spłaty  rat  przewidziano  na  96  miesięcy.  Z  tego  względu  to  właśnie  M.F.  S.A.  złożył  ofertę, 

siłą rzeczy bazując na podwykonawcach którzy będą odpowiadać za część techniczną. Przy 

czym  do  współpracy  zaangażowano  uznanych  i  wiodących  na  rynku  dostawców  sprzętu 


medycznego,  w  szczególności  P.  S.A.,  który  od  ponad  25  lat  dostarcza  kompleksowe 

rozwiązania dla szpitali. 

Kolejną kwestią jaką na wstępie należy wyartykułować jest skala przedsięwzięcia. Zakresem 

zamówienia objęto blisko 50 zbiorczych pozycji asortymentowych, szczegółowo rozpisanych 

w  załączniku  3,  zawierającym  łącznie  tysiące  kazuistycznych  parametrów.  Przy  czym 

zamówienie  rozciąga  się  od  ciężkiego  sprzętu  medycznego  instalowanego  w  pracowni 

diagnostyki obrazowej po drobne wyposażenie (jak kozetka lekarska itp.). 

Odwołujący  złożył  jedyną  ofertę,  którą  Zamawiający  odrzucił  wytykając  pięć  odstępstw  od 

SIWZ,  a  w  konsekwencji  unieważnił  Postępowanie  (por.  Zawiadomienie  o  unieważnieniu 

postępowania z dnia 20.06.2017 r. - załącznik nr 1 do odwołania). Z tymi decyzjami nie może 

się zgodzić Odwołujący. 

II. Uzasadnienie zarzutów odwołania  

1. Zarzut dot. łóżeczek niemowlęcych (...) 

W uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego, Zamawiający podał, że w załączniku nr 20 

do  oferty  - Wykonawca  zaoferował  łóżeczko  niemowlęce  (...), które  nie  posiada  możliwości 

regulacji  wysokości  leża  wymaganej  przez  Zamawiającego  w  SIWZ,  Zamawiający  wskazał, 

ż

e  w  wyjaśnieniach  z  12.06.2017  r.  złożonych  przez  Odwołującego,  M.F.  podjął  próbę 

zmiany  treści  oferty  w  powyższym  zakresie,  co  jest  niezgodne  z  przepisami  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych. 

Odwołujący  nie  może  zgodzić  się  z  powyższym,  gdyż  rzeczywiste  właściwości 

zaoferowanego  przez  Odwołującego  łóżeczka  (...)  odpowiadają  wymaganiom  SIWZ,  na 

potwierdzenie  czego  w  wyjaśnieniach  z  dnia  12.06.2017  r.  przedstawiono  kartę  techniczną 

wyrobu (...), z której wynika zakres regulacji wysokości leża od 880 mm do 1000 mm. 

Wbrew  stanowisku  Zamawiającego,  wyjaśnienia  M.F.  z  dnia  12.06.2017  r.  ograniczały  się 

jedynie  do  sprecyzowania  właściwości  konkretnego  wyrobu  o  wskazanym  symbolu 

umożliwiającym  jego  identyfikację  w  grupie  produktów  dostępnych  na  rynku.  Nie  uległa 

zmianie cena, przedmiot, czy warunki dostawy. Tak więc oferta Odwołującego w omawianym 

zakresie  opiewa  na  wyrób  w  pełni  zgodny  z  SIWZ,  co  jedynie  omyłkowo  nie  zostało 

dostatecznie  wyraźnie  wykazane.  Niewątpliwie  jednak  poprawienie  wartości  omawianego 

parametru  zaoferowanego  sprzętu  nie  zmienia  oświadczenia  woli  Wykonawcy,  co  do 

dostarczenia  Zamawiającemu  łóżeczek  (...),  zwłaszcza  że  obiektywne  fizyczne  właściwości 

tego łóżeczka są zgodne z SIWZ (czemu daje wyraz treść karty katalogowej dołączonej do 

wyjaśnień). 

Nie było intencją Wykonawcy zaoferowanie jakiegokolwiek innego łóżeczka niż produkowany 

przez  firmę  Alfa  Green  sp.  z  o.o,  model  (...).  Błędna  informacja  co  do  zakresu  regulacji 

wysokości leża od 900 do 980 mm podczas, gdy realnie łóżeczko posiada regulację od 880 

do 1000mm, nie może wpływać na ocenę rzeczywistej treści oferty Wykonawcy, zwłaszcza, 


ż

e  Odwołujący  jednoznacznie  potwierdził  dostępność  parametru  („TAK”).  Bez  wątpienia 

zatem  omyłka  ta  miała  charakter  innej  omyłki  polegającej  na  niezgodności  oferty  ze 

specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodującej  istotnych  zmian  w  treści 

oferty. 

Potwierdzeniem powyższego stanowiska może być uzasadnienie wyroku Sądu Okręgowego 

w  Rzeszowie  z  dnia  12.07.2012  r.  o  sygn.  VI  Ga  114/12  ,  w  którym  uznano,  że  błędne 

przepisanie  parametrów  oferowanego  sprzętu  może  stanowić  oczywistą  omyłkę  pisarską 

oraz taką, która podlega usunięciu w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp: „Poczynione przez Izbę 

prawidłowe ustalenia w zakresie stanu faktycznego stanowią podstawę dla stwierdzenia, że 

omyłka,  której  zaistnienie  jest  niewątpliwe  miała  charakter  omyłki  oczywistej.  Oceny 

oczywistości  omyłki  dokonywać  należy  z  uwzględnieniem  okoliczności  konkretnego  stanu 

faktycznego.  Należy;  zatem  mieć  na  uwadze  specyfikę  postępowania  przetargowego, 

którego  dotyczy  niniejsza  sprawa,  w  szczególności  fakt,  iż  ilość  oferowanych  na  rynku 

autobusów i proponowanych do nich silników jest ograniczona oraz fakt, iż zamawiający jest 

profesjonalistom  posiadającym  rozeznanie  rynku.  Oczywistość  omyłki  wykonawcy 

potwierdzają zarówno jego wyjaśnienia złożone na wezwanie zamawiającego, jasno bowiem 

z  nich  wynika  w  jakich  okolicznościach  omyłka  powstała  (przy  przepisywaniu  do  oferty 

parametrów  silnika  z  dokumentu  homologacji),  jak  i  fakt,  iż  zamawiający  sam  omyłkę  tą 

odkrył.  Sąd,  z  powyższej  przyczyny,  nie  podziela  prezentowanych  przez  skarżącego  - 

zamawiającego  wywodów  odnośnie  braku  możliwości  przypisania  omyłce  wykonawcy 

charakteru  omyłki  oczywistej.  Tym  samym  za  bezzasadny  uznaje  zarzut  naruszenia  przez 

Izbę  art.  87  ust  2  pkt  1  pzp.  (...).W  ocenie  Sądu  omyłka  wykonawcy  w  oznaczeniu 

pojemności  oferowanego  silnika  winna  zostać  poprawiona,  jak  już  wyżej  wskazano,  jako 

oczywista  omyłka  pisarska.  Jednakże  zakładając,  iż  po  stronie  zamawiającego  istniała 

wątpliwości,  odnośnie  oczywistości  omyłki,  która  to  kwestia  pozostaje  kwestią  ocenną, 

zamawiający  winien  był  dokonać  sprostowania  na  podstawie  art.  87  ust  pkt  3  pzp.  Błędne 

jest  przy  tym  rozumowanie  zamawiającego  zaprezentowane  w  uzasadnieniu  skargi,  iż  w 

tymże  trybie  prostowane  mogą  być  tylko  omyłki,  które  dotyczą  niezgodności  oferty  ze 

specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ).  Wbrew  twierdzeniom  skarżącego 

uzasadnione jest przyjęcie, iż skoro ustawodawca dopuścił możliwość sprostowania omyłki, 

która  powoduje  niezgodność  z  SIWZ  to  tym  bardziej  uzasadnione  jest  dokonanie 

sprostowania  w  zakresie,  który  nie  jest  niezgodny  z  warunkami  przetargu  (a  maiori  ad 

minus). 

Mając na uwadze powyższe pierwszy powód odrzucenia oferty Odwołującego należy uznać 

za nietrafiony. 

Zarzut dotyczący minimalnej wysokości łóżek elektrycznych 


W  zawiadomieniu  o  odrzuceniu  oferty  Zamawiający  stwierdził,  że  w  załączniku  nr  20  do 

oferty  Wykonawca  zaoferował  łóżka  elektryczne  wzmożonego  nadzoru  z  materacem 

piankowym  oraz  szafką  przyłóżkową  -  oferowany  model/typ  H.R  z  kółkami  podwójnymi  nie 

spełniające wymogu wysokości minimalnej leża mierzonej od podłoża do górnej płaszczyzny 

segmentów leża bez materaca. 

Z takimi twierdzeniami Zamawiającego Wykonawca nie może się zgodzić. Przede wszystkim 

Zamawiający nie sprecyzował na czym opiera swoje ustalenia w tym zakresie, ani do których 

dokładnie łóżek z typu H.R (były oferowane w różnych specyfikacjach w zależności od tabeli 

wymagań) zgłasza obiekcje co stanowi uzasadnienie dla zarzutu naruszenia art. 92 ust. 1 pkt 

3  PZD).  Zwłaszcza,  że  w  ofercie  Odwołujący  potwierdził  dla  wszystkich  łóżek  zgodność 

parametrów wysokości minimalnej leża, i to zapewnienie Odwołujący podtrzymuje. 

Z  ostrożności  Odwołujący  podnosi,  że  źródłem  danych  nt.  właściwości  ww.  łóżek  są 

informacje  znane  mu  z  instrukcji  obsługi  tych  urządzeń,  ale  także  z  faktu,  że  jego 

podwykonawca  P.  S.A.  od  lat  sprzedaje  te  wyroby  i  nawet  aktualnie  posiada  je  w  swoim 

magazynie. Producent określa w milimetrach wartości wysokości leża zaznaczając, że są to 

wartości  średnie,  które  ze  względu  na  założony  margines  odstępstw  bywają  inne  dla  danej 

partii.  W  związku  z  tym  wyprodukowane  łóżka  mogą  się  między  sobą  nieznacznie 

różnićwłaśnie  co  do  wysokości  leża.  Oczywiście  to  są  niuanse  nie  mające  żadnego 

znaczenia  praktycznego  (mówimy  o  kilku  milimetrach),  niemniej  Odwołujący  z  pełnym 

przekonaniem  i  w  porozumieniu  z  P.  S.A.  potwierdził  spełnianie  parametru,  a  tym  samym 

zobowiązanie do dostarczenia łóżek zgodnych z SIWZ. 

W związku z powyższym Odwołujący traktuje zarzut jako bezpodstawny. 

Zarzut dotyczący kółek antystatycznych do łóżek elektrycznych 

W  zawiadomieniu  o  odrzuceniu  oferty  Zamawiający  stwierdził,  że  w  załączniku  nr  20  do 

oferty (str. 63) Wykonawca zaoferował łóżka elektryczne wzmożonego nadzoru z materacem 

piankowym  oraz  szafką  przyłóżkową  -  oferowany  model/typ  H.R  -  wyposażone  w  4 

pojedyncze  kółka  antystatyczne  zamiast  wymaganych  przez  Zamawiającego  4  podwójnych 

kółek antystatycznych. 

Odwołujący  podnosi,  że  powyższe  ustalenie  Zamawiającego  nie  mogło  skutkować 

odrzuceniem  oferty,  gdyż  niezgodność  z  SIWZ  stwierdzona  przez  Zamawiającego  stanowi 

nieistotną  omyłkę  w  rozumieniu  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy,  podlegającą  obowiązkowej 

poprawie. 

W przedmiotowym Postępowaniu Zamawiający wymagał dostarczenia wielu łóżek o różnych 

parametrach.  Łóżka  H.R  znajdują  się  w  ofercie  na  stronie  56  i  nast.  -  najpierw  7  kpi,  w 

kolejnej tabeli 2 kpi (str. 59) i 2 kpi na stronie 62 i nast. W dwóch pierwszych przypadkach 

Zamawiający wymagał łóżek z 4 pojedynczymi kółkami antystatycznymi, a w trzecim pojawiły 

się  kółka  podwójne.  Doprowadziło  to  do  pomyłki  przy  przepisywaniu  właściwości 


oferowanego sprzętu w  poz. 25 na stronie 63 oferty. Odwołujący  wkleił treść skopiowaną  z 

wcześniej  opisanej  konfiguracji,  nie  dokonując  zmiany  słowa  „pojedyncze"  na  „podwójne”. 

Nie  było  to  działanie  zamierzone,  a  nieumyślna  omyłka  której  źródłem  jest  zarówno 

obszerność  oferty  jak  i  wielość  pozycji,  dla  których  uwzględniono  łóżka  H.R  (dostępne 

zarówno  z  kółkami  pojedynczymi  jak  i  podwójnymi).  Całkowicie  nieracjonalnym  działaniem 

byłoby zaoferowanie przez Odwołującego łóżek bez podwójnych kółek w sytuacji gdy nie ma 

to wpływu na cenę rzędu 25 min zł.. 

Tym  samym  uznać  trzeba,  iż  powyższe  stanowiło  niezgodność  oferty  ze  specyfikacją 

istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodującą  istotnych  zmian  w  treści  oferty,  którą 

Zamawiający był zobligowany poprawić w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. 

4. Zarzut dotyczący właściwości antybakteryjnych wózka wielofunkcyjnego 

Jako  kolejny  argument  do  odrzucenia  oferty  Odwołującego  Zamawiający  wskazał,  że  w 

załączniku  nr  45  w  poz.  40  do  oferty  Wykonawca  zaoferował  wózki  wielofunkcyjne  - 

oferowany model/typ – (…) - 31szt. (prawidłowo wg oferty Wykonawcy: „Wózek model: (…) - 

2 szt”), wózek/model - (…) - 31 szt., wózek/model - (…) - 14 szt., producent F.H.P. S.p.A., 

które zdaniem Zamawiającego nie spełniają wymogu w zakresie opisanych tam właściwości 

antybakteryjnych. 

Odwołujący potwierdza w ślad za treścią swojej oferty, że zaoferowane wózki wielofunkcyjne 

wykonane  są  w  całości  z  pigmentowanego  polietylenu  o  właściwościach  antybakteryjnych. 

Ponownie  Odwołujący  podnosi,  że  Zamawiający  nie  przedstawił  szczegółowego 

uzasadnienia  dla  swoich  wniosków,  zwłaszcza  nie  wskazał  przyczyny  dla  których  odmówił 

wiarygodności  zapewnieniom  Odwołującego  co  do  właściwości  antybakteryjnych  ww. 

wózków. 

Co  prawda  do  Zamawiającego  trafiło  pismo  firmy  P.M.  z  informacją  od  producenta 

wspomnianych wózków (F.H.P. S.p.A.), jednak miało to miejsce w dniu 22 czerwca 2017 r., 

podczas  gdy  odrzucenia  oferty  Wykonawcy  dokonano  dwa  dni  wcześniej  (20.06.2017  r.). 

Trudno  zatem  wywieść  jakie  było  źródło  wiedzy  Zamawiającego  nt.  spornych  wyrobów, 

niezależnie  jednak  od  tego  Zamawiający  jest  w  błędzie.  W  szczególności  oświadczenie 

F.H.P.  S.p.A.  pozostaje  bez  związku  z  wymaganiami  wynikającymi  z  SIWZ.  Zamawiający 

żą

dał,  aby  wózki  wielofunkcyjne  były  wykonane  w  całości  z  pigmentowanego  polietylenu  o 

właściwościach antybakteryjnych, a nie „w technologii zawierającej powłokę antybakteryjną”. 

Ponadto,  oświadczenie  wytwórcy  najprawdopodobniej  zostało  wydane  w  odpowiedzi  na 

bliżej nie znane zapytanie, bez którego znajomości nie sposób poznać kontekstu wypowiedzi 

producenta F.H.P. S.p.A. 

W  związku  z  powyższym  w  odwołaniu  stwierdza  się,  iż  treść  oferty  Odwołującego 

odpowiadała treści SIWZ w powyższym zakresie i nie podlegała odrzuceniu z w trybie art. 89 

ust. 1 pkt 2 Pzp. 


Zarzut  dot.  objęcia  ofertą  pozycji  sprzętu,  które  nie  były  objęte  przedmiotem 

postępowania 

W uzasadnieniu odrzucenia oferty Zamawiający poinformował Wykonawcę, że w załączniku 

nr  45  do  oferty  Wykonawca  nie  uwzględnił  modyfikacji  załącznika  nr  3.45  do  SIWZ 

dokonanej przez Zamawiającego 11 stycznia 2017 r. i tym samym objął swą ofertą pozycje 

sprzętu,  które  nie  były  objęte  przedmiotem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  tj.  dodatkowe  względem  oczekiwań  Zamawiającego:  waga  7  szt.  oraz  waga 

niemowlęca 1 szt. 

Jak Odwołujący zaznaczał w wyjaśnieniach z dnia 12.06.2017 r. w załączniku nr 45 zostały 

uwzględnione  wagi  zaoferowane  jako  komplet  z  produktami  zaoferowanymi  w  poz.  15  (tj. 

stolik  do  przewijania  niemowląt  -  przewijak (7kpl.),  oraz  w  poz.  24  (zestaw  do  przewijania  i 

pielęgnacji noworodka - 1 kpi.). Wagi wymienione w załączniku nr 45 są częścią innej pozycji 

(w zestawie) i nie mają żadnego wpływu na wartość oferty (nie były osobno wyceniane). 

Tym  niemniej  oferta  przewidująca  dodatkowe  elementy,  a  zatem  oferująca  coś  więcej  niż 

wymaga SIWZ, nie może być uznana za niezgodną z SIWZ. Potwierdza to chociażby wyrok 

KIO  z  dnia  1  kwietnia  2011  r.  o  sygn.  KIO  607/11,  dotyczący  stanu  faktycznego,  w  którym 

wykonawca zaoferował termin gwarancji o 12 miesięcy dłuższy niż przewidywała to. SIWZ (w 

SIWZ  wymagano  „minimalnego  okresu  gwarancji  24  miesiące  nie  dłuższego  niż  36 

miesięcy”,  natomiast  wykonawca  zaoferował  termin  48  miesięcy):  „Izba  wskazuje,  że 

poprzez  określenie  w  ofercie  gwarancji  o  12  miesięcy  dłuższej  przystępujący  zaoferował 

zamawiającemu dodatkowy; bardziej korzystny, termin gwarancyjny na oferowane wyroby, w 

którym  bezsprzecznie  mieści  się  w  termin  określony  w  załączniku  nr  1  do  siwz.  Wobec 

powyższego,  zdaniem  Izby  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym  niezasadnym  jest 

twierdzenie, że treści oferty F. jest niezgodna z treścią specyfikacji i tym samym oferta winna 

podlegać odrzuceniu w trybie art. 89 ust. 1 pkt. 2 Pzp.n. 

Jak  wskazuje  się  w  orzecznictwie  norma  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  odnosi  się  do 

merytorycznego 

aspektu 

zaoferowanego 

przez 

wykonawców 

ś

wiadczenia 

oraz 

merytorycznych  wymagań  zamawiającego,  w  szczególności  co  do  zakresu,  ilości,  jakości, 

warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania zamówienia. Tym samym, o 

niezgodności  treści  oferty  z  treścią  specyfikacji  można  mówić  w  sytuacji,  gdy  oferta  nie 

odpowiada  w  pełni  przedmiotowi  zamówienia  jedynie  w  ten  sposób,  że  nie  zapewnia 

realizacji zamówienia w całości: „interpretacja art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP nakazuje odniesienie 

normy  tegoż  przepisu  do  merytorycznego  aspektu  zaoferowanego  przez  wykonawców 

ś

wiadczenia  oraz  merytorycznych  wymagań  zamawiającego,  w  szczególności  co  do 

zakresu,  ilości,  jakości,  warunków  realizacji  i  innych  elementów  istotnych  dla  wykonania 

zamówienia. O niezgodności treści oferty z treścią specyfikacji można więc mówić w sytuacji, 

gdy  oferta  nie  odpowiada  przedmiotowi  zamówienia  w  ten  sposób,  że  nie  zapewnia  jego 


realizacji  w  sposób  opisany  przez  zamawiającego  w  specyfikacji.”  (przykładowo  wyrok 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  20  marca  2017  r.  o  sygn.  KIO  399/17;  KIO  438/17;  KIO 

439/17, wyrok KIO z dnia 13 marca 2015 r. o sygn. KIO 354/15). 

Jak  dalej  odwołujący  stwierdza  bez  wątpienia  zatem,  w  niniejszej  sytuacji  nie  mamy  do 

czynienia  z  niezgodnością  treści  oferty  Odwołującego  z  treścią  SIWZ  w  rozumieniu  art.  89 

ust. 1 pkt 2) Pzp, a tym samym przepis ten nie mógł znaleźć zastosowania. 

Brak podstaw do unieważnienia postępowania w trybie art. 93 ust. 1 pkt 1 

Pzp 

Wobec  stwierdzenia  niezasadności  odrzucenia  oferty  Odwołującego  należy  uznać,  że 

Postępowanie  nie  zasługiwało  na  unieważnienie,  a  co  za  tym  idzie  podjęcie  tej  czynności 

narusza art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy. 

Mając na uwadze powyższe odwołanie uznano konieczne i uzasadnione. 

Pismem  datowanym  na  dzień  18.07.2017  roku  zamawiający  wniósł  odpowiedź  na 

odwołanie wnosząc o oddalenie odwołania. 

Zamawiający  potwierdza,  że  w  postępowaniu  wpłynęła  tylko  jedna  oferta  -  oferta 

odwołującego.  Zamawiający  ponadto  również  stoi  na  stanowisku,  że  przedmiot 

postępowania  obejmuje  bardzo  szeroki  zakres  asortymentowy,  poczynając  od  tomografu 

komputerowego i wyposażenia pracowni diagnostyki obrazowej, a skończywszy na drobnych 

elementach wyposażenia szpitala.Nie powinno to jednakże przesłaniać zasadniczej kwestii - 

oferta  odwołującego  została  sporządzona  w  sposób  niedbały,  a  może  nawet  niechlujny. 

Zawierała  ona  dalece  więcej  błędów,  nieścisłości  i  niezgodności  ze  specyfikacją  istotnych 

warunków zamówienia (dalej również: SIWZ), które zamawiający starał się pieczołowicie, w 

granicach  przewidzianych  przez  pzp,  usunąć,  aby  nie  dopuścić  do  unieważnienia 

postępowania.  Niestety,  w  przypadku  kilku  z  błędów  odwołującego,  zamawiający  był 

całkowicie  bezradny,  co  sprowadziło  konieczność  odrzucenia  oferty  i  konsekwentnie 

unieważnienia postępowania. 

Zamawiający  zwraca  przy  tym  uwagę,  że  nawet  najdrobniejsze,  niedające  się  usunąć 

niezgodności  z  treścią  specyfikacji  muszą  prowadzić  do  odrzucenia  oferty.  Zaniechanie 

odrzucenia  takiej  oferty  rodzi  bowiem  bardzo  dalekie  konsekwencje.  Nie  licząc 

odpowiedzialności  przewidzianej  w  przepisach  pzp  (kara  pieniężna)  oraz  na  tle  dyscypliny 

finansów  publicznych,  takie  zaniechanie  przede  wszystkim  uniemożliwi  realizację  umowy. 

Zgodnie  z  treścią  art.  40  ust.  1  pzp:  „Zakres  świadczenia  wykonawcy  wynikający  z  umowy 

jest  tożsamy  z  jego  zobowiązaniem  zawartym  w  ofercie"  Zamawiający  nie  mógłby  odebrać 

zaoferowanych urządzeń niezgodnych ze specyfikacją istotnych warunków  zamówienia, ani 

też przyjąć innych niż te, które wskazano w treści oferty. Doprowadziłoby to do konieczności 

odstąpienia od umowy i przeprowadzenia skomplikowanych rozliczeń świadczeń stron oraz - 


konsekwentnie  -  wszczęcia  nowego  postępowania.  Wzgląd  na  ekonomię  działań  wskazuje 

zatem  na  zasadność  interwencji  na  wcześniejszym  etapie,  to  jest  odrzucenia  oferty  i 

niedopuszczenia do zawarcia niedającej się zrealizować prawidłowo umowy. 

Zamawiający  oprócz  powyższych  wywodów  odniósł  się  szczegółowo  do  w  jego  ocenie  

uchybień oferty, powodujących jej odrzucenie.  

1. Łóżeczka niemowlęce 

Zamawiający  w  pełni  podtrzymuje  swoje  przekonanie  o  niezgodności  z  treścią  SIWZ 

zaoferowanych przez Odwołującego łóżeczek niemowlęcych (...). 

Odwołujący  nie  zaprzecza,  że  w  drodze  wyjaśnień  z  dnia  12  czerwca  2017  roku  dokonał 

pewnej  modyfikacji  treści  swej  oferty  w  powyższym  zakresie.  Odwołujący  nie  zaprzecza 

ponadto,  że  w  pierwotnym  brzmieniu  treść  oferty  Odwołującego  jest  niezgodna  z  treścią 

SIWZ  (stosownie  do  ezopowej  mowy  ujętej  w  treści  Odwołania:  „co  jedynie  omyłkowo  nie 

zostało  dostatecznie  wyraźnie  wskazane").  Zasadniczą  kwestią  jest  ocena,  czy 

wprowadzona modyfikacja jest dopuszczalna, względnie, czy Zamawiający był zobowiązany 

dokonać interwencji w treści oferty samodzielnie. 

Należy  z  całą  stanowczością  podkreślić,  że  owo  „niedostatecznie  wyraźne  wskazanie"  nie 

polegało  np.  na  pominięciu  fragmentu  opisu  technicznego,  jakiegoś  rodzaju  luce  w 

wypełnianej tabeli, czy np. mechanicznego powielenia treści z innej pozycji tabeli (wszystkie 

te  rodzaje  uchybień  Odwołujący  obficie  zastosował  w  swej  ofercie),  ale  na  ewidentnym  i 

prostym wskazaniu wymaganego parametru - regulacji wysokości leża - w sposób niezgodny 

z treścią SIWZ. 

W treści pkt 1 załącznika nr 20 do SIWZ Odwołujący podał bowiem zakres regulacji od 900 

do 990 mm w miejsce wymaganego zakresu 880 do 1000 mm. 

Pomijając  już  kwestię,  czy  zaoferowane  urządzenie  w  ogóle  posiada  możliwość  regulacji 

wysokości  leża,  co  wydaje  się  być  wykluczone  z  uwagi  na  konstrukcję  łóżeczka,  o  podany 

parametr  jest  wprost  niezgodny  z  oczekiwaniami  Zamawiającego,  został  wprowadzony  do 

tabeli przez Odwołującego samodzielnie (nie został np. przeklejony z innej pozycji), do tego 

do  oferty  nie  załączono  (wobec  braku  wymogu  Zamawiającego)  jakichkolwiek  dokumentów 

wskazujących na określenie właściwej wartości parametru. 

Powyższe sprawia, że po stronie Zamawiającego nie istniał nie tylko obowiązek, ale nawet i 

najmniejszy pretekst oraz ślad uzasadnienia do dokonania zmiany. Żadną miarą uchybienie 

to  nie  miało  bowiem  charakteru  omyłki  pisarskiej,  rachunkowej  czy  innej,  niepowodującej 

istotnej  zmiany  w  ofercie.  Zamawiający  nie  jest  żadną  miarą  uprawniony  -  w  braku 

jakichkolwiek  informacji  w  ofercie  -  do  samodzielnego  ustalenia  wysokości  parametru  i 

poprawienia  go.  Tym  samym  zarzut  niedokonania  poprawienia  omyłki  jest  całkowicie 

chybiony.  Inaczej  byłoby  tylko  wówczas,  gdyby  przy  ofercie  znalazły  się  np.  karty 

katalogowe, wskazujące na parametr we właściwej wysokości. 


Nawiasem  mówiąc,  w  przedmiotowej  sprawie  karta  katalogowa  łóżeczka  nie  zawierała 

pierwotnie w ogóle informacji nt. powyższego parametru, co wraz z analizą jego konstrukcji 

prowadzi Zamawiającego do wniosku, że łóżeczko to w ogóle takiej możliwości nie posiada. 

Sformułowanie  zarzutów  Odwołania  sprawia,  że  Odwołujący  odżegnał  się  od 

podtrzymywania  skutecznego  charakteru  zmiany  swej  oferty  w  drodze  wyjaśnień  z  dnia  12 

czerwca 2017 roku. Z pewnej ostrożności jedynie zatem Zamawiający wskazuje, że, zgodnie 

z  treścią  art.  87  ust.  1  pzp:  „W  toku  badania  i  oceny  ofert  zamawiający  może  żądać  od 

wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert.  Niedopuszczalne  jest 

prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej  oferty 

oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.'' Jak trafnie 

wskazuje Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 25 września 2013 roku (KIO 2170/13; 

KIO  2179/13;  KIO  2180/13):  „Do  zmiany  treści  oferty,  czy  też  dookreślania  oferowanego 

ś

wiadczenia, nie mogą prowadzić dokumenty uzupełniane na wezwanie w trybie art. 26 ust. 

3  p.z.p.  -gdyż  procedura  ta, jak  wynika  z  art.  25  ust.  1  pkt  2  p.z.p. -  ma  wyłącznie  na  celu 

potwierdzenia przezwykonawcę dokumentami, że oferowane przez niego roboty budowlane 

odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez  zamawiającego.  W  innym  przypadku, 

wykonawca,  znając  złożone  oferty  i  ich  ceny,  mógłby  dowolnie  kształtować  przedmiotową 

treść  własnej  oferty,  po  upływie  wyznaczonego  terminu  jej  złożenia."  W  wyrok  z  dnia  31 

stycznia  2012  roku  (KIO/117/12)  Izba  podniosła  z  kolei,  że:  „Oferta  nie  może  dawać 

możliwości  do  dodatkowych  poszukiwań  jej  treści.  Treść  oferty  musi  być  jednoznaczna  w 

celu możliwości poddania jej weryfikacji pod względem zgodności z treścią SIWZ." Powyższe 

sprawia, że odrzucenie oferty w powyższym zakresie jest w pełni uzasadnione. 

2. Łóżka H. Rom 900 

Jest  prawdą,  że  załącznik  nr  3.20  do  SIWZ  ma  skomplikowany  charakter  i  wymagał 

zaoferowania znacznej liczby modeli łóżek, względnie różnych ich konfiguracji. Odwołujący w 

powyższym zakresie popełnił zresztą bardzo dużą liczbę wszelkiego rodzaju i wszelkiej wagi 

uchybień,  z  których  dwa  nie  mogły  zostać  przyjęte  przez  Zamawiającego,  z  przyczyn 

analogicznych, jak dotyczące łóżeczka (...). 

Po  pierwsze,  na  stronie  63  oferty  Odwołującego,  w  pkt  25  załącznika  nr  20  do  SIWZ 

Odwołujący  w  miejsce  wymogu  podwójnych  kółek  antystatycznych  zaoferował  pojedyncze. 

Wymóg  brzmiał  „4  podwójne  antystatyczne,  kółka  o  średnicy  min.  150  mm".  Tymczasem 

Odwołujący  w  odpowiedniej  tabeli  wskazał  „4  pojedyncze  antystatyczne,  kółka  o  średnicy 

150  mm".  Ponownie,  jak  w  przypadku  łóżeczek  niemowlęcych,  do  oferty  nie  załączono 

jakichkolwiek dokumentów mogących potwierdzić rzeczywisty zamiar Odwołującego. Należy 

jednocześnie  zauważyć,  że  łóżko  to  jest  oferowane  między  innymi  w  wersji  z  kółkami 

pojedynczymi  oraz  podwójnymi  -  identyfikacja  samego  modelu  absolutnie  zatem  nie 

przesądza  o  wartości  tego  parametru  -  może  on  mieć  między  innymi  kółka  pojedyncze  lub 


podwójne. Ponownie brak jest zatem podstaw do wprowadzenia jakiejkolwiek zmiany, w tym 

zwłaszcza  jakiejkolwiek  zmiany  o  jednoznacznej  treści,  dającej  się  ustalić.  Zaproponowany 

parametr  jest  zaś  niezgodny  wprost  z  wymogami  Zamawiającego  -  w  odpowiedziach  na 

pytania do treści SIWZ z dnia 24 marca Zamawiający dwukrotnie - w odpowiedzi na pytania 

519  oraz  1259  -  wprost  odmówił  dopuszczenia  kółek  pojedynczych  w  odniesieniu  do  tej 

konkretnej  pozycji  przedmiotu  zamówienia.  Jak  wynika  z  poniższych  uwag,  zmiana 

doprowadziłaby  z  kolei  do  niezgodności  z  SIWZ  w  innym  zakresie.Powyższe  niezgodności 

również  zatem  nakazują  przyjąć,  że  oferta  jest  niezgodna  z  treścią  SIWZ  i  podlega 

odrzuceniu. 

3. Właściwości antybakteryjne 

W  treści  punktu  40  załącznika  nr  3.45  do  SIWZ  Zamawiający,  w  odniesieniu  do  wózków 

wielofunkcyjnych,  żądał,  aby  „wózek  wykonany  w  całości  z  pigmentów  anego  polietylenu  o 

właściwościach  antybakteryjnych".  Odwołujący  w  załączniku  nr  45  do  oferty  (str.  160) 

potwierdził spełnienie powyższego parametru. 

Zamawiający pozyskał niebudzącą żadnych wątpliwości informację od producenta wózków -

włoski  podmiot  F.H.P.  SpA  -  że  taka  funkcjonalność  nie  jest  w  ogóle  przewidziana. 

Informację  taką  Zamawiający  pozyskał  rzecz  jasna  przed  podjęciem  decyzji  o  odrzuceniu 

oferty, w szczególności w oparciu o pismo F. z dnia 6 kwietnia 2017 roku. 

Pismo  to  wskazuje  konkretne  modele  wózków  wskazane  w  ofercie  Odwołującego  (str.  157 

oferty)  i  wprost  wskazuje  na  brak  funkcjonalności  w  postaci  antybakteryjnych  właściwości 

powłoki wózka. 

4. Przedmiot nieobjęty zamówieniem 

W załączniku nr 45 do swej oferty odwołujący nie uwzględnił modyfikacji załącznika nr 3.45 

do SIWZ dokonanej przez Zamawiającego w dniu 11 stycznia 2017 roku i tym samym objął 

swą  ofertą  pozycje  sprzętu,  które  nie  były  przedmiotem  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  ramach  Postępowania.  Chodzi  o  dodatkowe  względem 

oczekiwań  Zamawiającego  wyroby:  waga  w  ilości  7  szt.  oraz  waga  niemowlęca  w  ilości  1 

sztuki. 

W  treści  złożonych  wyjaśnień  Odwołujący  usiłował  wskazać,  że  oferowane  wagi  stanowić 

miały  komplet  z  innymi  pozycjami  przedmiotu  zamówienia  (dobranymi  dość  losowo  pod 

kątem  kryterium  zgodności  ich  liczby),  to  jest  przewijakiem  (7  sztuk)  oraz  zestawem  do 

przewijania  i  pielęgnacji  noworodka  (1  sztuka).  Odwołujący  utrzymuje,  że  wagi  nie  były 

odrębnie wyceniane. 

Zamawiający nie może dać wiary powyższym wyjaśnieniom z kilku przyczyn. 

Po  pierwsze,  tego  rodzaju  połączenie  w  zestaw  w  żaden  sposób  nie  wynika  z  oferty,  a  w 

ocenie  Zamawiającego  ewidentnie  służy  jedynie  nieudolnej  próbie  ratowania  oferty 


sporządzonej z wykorzystaniem błędnego formularza (po prostu zmiana załącznika do SIWZ 

musiała „umknąć" osobie sporządzającej ofertę). 

Po  drugie,  Zamawiający  nie  może  ustalić  na  podstawie  oferty,  czy  pozycja  została  po  raz 

drugi  wyceniona,  czy  też  nie  w  ramach  pozycji  45  przedmiotu  zamówienia  (w  formularzu 

ofertowym żądał globalnej ceny). 

Po trzecie, zestawy wydają się być całkowicie niewiarygodne - wręcz absurdalne. O ile jedna 

waga niemowlęca połączona z zestawem do przewijanie i pielęgnacji noworodka ma sens, to 

połączenie  wag  dla  dorosłych  z  przewijakami  wydaje  się  być  co  najwyżej  żartem  z 

Zamawiającego,   co   wynika   z   konstrukcji   oferowanej   wagi   S.   (…)   oraz   wymogów 

Po  drugie,  nawet  gdyby  przyjąć,  że  zaoferowane  łóżka  miały  w  rzeczywistości  podwójne 

kółka  antystatyczne,  to  zgodnie  ze  specyfikacją  producenta  nie  spełniają  one  wymogu 

Zamawiającego ujętego w treści pkt 4 załącznika nr 20 do oferty (str. 62). Odwołujący podał, 

ż

e  „wysokość minimalna  leża  mierzona  od  podłoża  do  górnej  płaszczyzny  segmentów  leża 

bez materaca" wynosi 39 cm. Zamawiający dopuszczał wartość parametru 40 cm (+- 1 cm), 

tymczasem  z  dokumentacji  producenta  wynika,  że  rzeczywista  wartość  wynosi  386  mm,  a 

zatem jest niższa od  wymaganej. Nie ma przy tym żadnego  znaczenia,  czy różnica  wynosi 

tutaj  1  lub  150  mm,  albowiem  występują  kolejna  niezgodność  z  SIWZ.  Zamawiający  nie 

może  zgodzić  się  ze  stwierdzeniem,  że  producent  podaje  jedynie  „wartość  średnie",  które 

„bywają  inne  dla  danej  partii".  Takie  stanowisko  wydaje  się  stać  w  rażącej  sprzeczności  z 

wymogami, jakie stawia się przed wyrobami medycznymi, chociażby w celu ich certyfikacji. 

Zamawiającego  (np.  obciążenie  maksymalne  200  kg,  wzrostomierz  do  200  cm).  Trudno 

sobie wyobrazić wykorzystanie wagi do ważenia noworodków czy niemowląt. 

Po czwarte wreszcie, zbyt szeroki zakres oferty jest tak samo niezgodny z treścią SIWZ, jak 

zakres zbyt mały. Pomijając aspekt porównywalności ofert (w Postępowaniu wpłynęła jedna 

oferta)  należy  wskazać,  że  przyjęcie  większej  liczby  wag  prowadziłoby  do  nabycia 

określonych  przedmiotów  z  pominięciem  rygorów  pzp,  prawdopodobnie  z  naruszeniem 

zasad gospodarowania środkami publicznymi (Zamawiający nie może ustalić, czy dodatkowe 

wagi nie są objęte wyceną). 

Prosty  w  swej  konstrukcji,  ale  bardzo  poważny  błąd  Odwołującego  (pominięcie  zmiany 

SIWZ) niesie za sobą konieczność odrzucenia jego oferty również i na tej podstawie. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje 

Przeprowadzone  zostało  postępowanie  dowodowe  na  rozprawieobejmujące  dokumentację 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  przekazaną  do  akt  sprawy  przez 


zamawiającego  oraz  dowody  z  dokumentów  złożonych  na  rozprawie  przez  odwołującego  i 

zamawiającego, na podstawie którego Izba ustaliła i zważyła  jak poniżej. 

Przedmiotem  postępowania  jest  „Wyposażenie  nowego  budynku  Szpitala  obejmujące 

dostawę, 

montaż 

wdrożenie 

sprzętu 

medycznego, 

informatycznego 

wraz 

oprogramowaniem,  oraz  wykonanie  w  systemie  zaprojektuj  i  wybuduj,  wyposażenia 

Pracowni  Obrazowej",  ogłoszonego  w  Suplemencie  do  Dziennika  Urzędowego  Unii 

Europejskiej pod nr (...) z dnia 05.01.2017 r. 

O  rozmiarze,  szczegółowości  jak  i  kompleksowości  zamówienia  a  tym  samym  jego 

złożoności  świadczy  zakres,  który    obejmuje    dostawę,  montaż  i  wdrożenie  sprzętu 

medycznego,  informatycznego  i  pomocniczego  (niemedycznego),  zaprojektowanie, 

wybudowanie  wraz  z  dostawą,  montażem  i  wdrożeniem  wyposażenia  pracowni  obrazowej 

wraz  z  finansowaniem  całego  przedmiotu  zamówienia.  Istotnym  i  wyróżniającym  to 

zamówienie  jest  okoliczność,  że  zamawiający  nie  dopuścił  możliwości  składania  ofert 

częściowych. 

Jak  podkreślał  odwołujący  M.F.  S.A.  jest  firmą  specjalizującą  się  w  finansowaniu 

przedsiębiorstw,  zwłaszcza  działających  w  sektorze  szeroko  rozumianej  służby  zdrowia. 

Przedmiot  zamówienia  którym  są  zarówno  dostawy,  montaż  jak  i  wdrożenie    sprzętu 

medycznego,  informatycznego  jak  i  niemedycznego  ma  być  wykonany  w  ciągu  180  dni. 

Natomiast okres spłaty całego przedsięwzięcia finansowanego przez wykonawcę przewiduje 

96  miesięcy  czyli  osiem  lat.  M.F.  S.A.  składającofertę,  bazuje  na  podwykonawcach,  którzy 

będą  odpowiadać  za  część  techniczną  zamówienia.  Odwołujący  zaznaczył,  że  do 

współpracy  zaangażował  uznanych  i  wiodących  na  rynku  dostawców  sprzętu  medycznego, 

w  szczególności  P.  S.A.,  który  od  ponad  25  lat  dostarcza  kompleksowe  rozwiązania  dla 

szpitali. 

Odwołujący  argumentując  zasadność  zaskarżenia  czynności  zamawiającego    wskazał  na 

skalę  przedsięwzięcia  gdzie  zakresem  zamówienia  objęto  blisko  50  zbiorczych  pozycji 

asortymentowych,  szczegółowo  rozpisanych  w  załączniku  3,  zawierającym  łącznie  tysiące 

kazuistycznych  parametrów.  Przy  czym  zamówienie  rozciąga  się  od  ciężkiego  sprzętu 

medycznego instalowanego w pracowni diagnostyki obrazowej po drobne wyposażenie (jak 

kozetka lekarska itp.). 

Również znamiennym jest, że odwołujący złożył jedyną ofertę, którą zamawiający odrzucił z 

powodu  pięć  odstępstw  od  postanowień  SIWZ  a  w  konsekwencji  unieważnił  prowadzone 

postępowanie  (zawiadomienie  o  unieważnieniu  postępowania  z  dnia  20.06.2017  r.  - 

załącznik nr 1 do odwołania). 

Z protokołu z rozprawy z wyjaśnień odwołującego „zwracam uwagę odnosząc się do całości 

zarzutów Zamawiającego do naszej oferty zwracam uwagę, że złożenie tej oferty stanowiło 


dla  nas  bardzo  duży  wysiłek,  dużej  grupy  ludzi,  postępowanie  bardzo  skomplikowane 

ś

wiadczą  o  tym  duże  ilości  pytań  jest  to  postępowanie  interdyscyplinarne,  zainteresowanie 

było, ale w efekcie złożyło ofertę tylko jedna firma - nasza. Nie zgadzam się z formułami w 

odpowiedzi,  że  nasza  oferta  jest  na  pograniczu  niechlujności  i  niedbałości,  poza  tym 

zwracam uwagę, że Zamawiający nie dokonał żadnych poprawek samodzielnie, które mógł 

uczynić,  a  wręcz  powinien.  Zwrócił  się  do  nas  o  wyjaśnienie  w  dn.  07.06.2017  r.,  na  co 

udzieliliśmy  12.06.2017  r.  szczegółowych  wnikliwych  odpowiedzi  przedkładając  karty 

katalogowe. Natomiast zwracam uwagę, że w dokumentacji są doniesienia na nasza ofertę 

dystrybutora  P.,  który  w  29.05.2017  r.  i  21.06.2017  r.  pisał  o  brakach  nieścisłościach,  z 

którymi  się  nie  zgadzamy  i  w  efekcie  jego  wystąpienia  Zamawiający  powielając  te 

podniesione wątpliwości w zdecydowanej większości je powielił wzywając nas 07.06.2017 r. 

gdzie do wszystkiego się odnieśliśmy.” 

W tym stanie rzeczy mającym znaczenie dla rozstrzygnięcia przedmiotowego postępowania 

odwoławczego  jest  okoliczność  ilości,  rodzaju  popełnionych  błędów  czy  omyłek  w  złożonej 

ofercie  odwołującego  specyfikującej  zamówiony  sprzęt  jak  również  okoliczność,  że 

zamawiający dokonywał w tym zakresie zmian SIWZ po czym nie sporządził jednolitej wersji 

specyfikacji. 

Odwołujący  podniósł  niezgodność  z  ustawą  czynności  zamawiającego,  które  według  jego 

przeświadczenia polegały na unieważnieniu prowadzonego postępowania, odrzuceniu oferty 

złożonej przez odwołującego zamiast poprawienia omyłek, które nie są istotnymi zmianami w 

treści  oferty  odwołującego,  jak  również  nieuzasadnionemu  stwierdzeniu  niezgodności 

złożonej  oferty  bez  wyjaśnienia  powstałych  po  stronie  zamawiającego  wątpliwości  co 

zgodności treści złożonej oferty z treścią SIWZ. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu,  że  powyższe  czynności  (zaniechania)  naruszają 

następujące przepisy:1) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp w zw. z art. 7 

ust. 1 Pzppoprzez odrzucenie oferty odwołującego jako nieodpowiadającej treści specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia;  2)  art.  92  ust  1  pkt  3  Pzp  poprzez  brak  podania 

uzasadnienia faktycznego odrzucenia oferty odwołującego; 3)art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp poprzez 

niepoprawienie  omyłki  w  ofercie  niepowodującej  istotnych  zmian  w  treści  oferty 

odwołującego;  4)  art.  93  ust.  1  pkt  1  Pzp  poprzez  unieważnienie  postępowania  pomimo 

złożenia oferty niepodlegającej odrzuceniu. 

Powyższe  uchybienia  zamawiającego  w  ocenie  odwołującego  doprowadziły  do  naruszenia 

interesu  odwołującego  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia  (odwołujący  złożył  jedyną 

ofertę  w  tym  postępowaniu)  i  narażenia  go  przy  tym  na  znaczną  szkodę  związaną  z  utratą 

spodziewanego  zysku  z  tytułu  realizacji  przedmiotowego  zamówienia.  Tak  odwołujący 

uzasadnił interes we wniesieniu niniejszego odwołania. 


Odwołujący 

wniósł 

uwzględnienie 

odwołania 

całości 

oraz 

nakazanie 

zamawiającemu:1.unieważnienia  czynności  unieważnienia  postępowania;  2.unieważnienie 

czynności odrzucenia oferty odwołującego;3.poprawienia w ofercie omyłek niepowodujących 

istotnych zmian w treści oferty odwołującego: a.w tabeli załącznika nr 20 do oferty dotyczącej 

łóżeczka niemowlęcego (...) w poz. dot. zakresu wysokości regulacji leża na: „TAK - zakres 

regulacji wysokości leża od 880 mm do 1000 mm", 

b.w  tabeli  załącznika  nr  20  do  oferty  w  poz.  25  na  str.  63  oferty  na:  „TAK,  4  podwójne 

antystatyczne, kółka o średnicy 150 mm”. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  wyniku  rozpoznania  sprawyuwzględniła  odwołanie  inakazała 

zamawiającemu 

1.  unieważnienie  czynności  unieważnienia  postępowania  i  unieważnienie  czynności 

odrzucenia  oferty  odwołującego  oraz  nakazała  ponowne  badanie  i  ocenę  oferty 

celem  wyboru  najkorzystniejszej  oferty.  Powyższe  czynności  Izba  nakazała  po 

pierwsze  po  uprzednim  poprawieniu  przez  zamawiającego  w  ofercie  odwołującego 

omyłek niepowodujących istotnych zmian w treści oferty odwołującego, za które Izba 

uznała:w tabeli załącznika nr 20 do oferty w poz. 25 na str. 63 oferty na następującą 

zmianę: „TAK, 4 podwójne antystatyczne, kółka o średnicy 150 mm”.  

W  pozostałym  zakresie  Izba  nie  uwzględniła  żądań    odwołaniai  nakazała  

zamawiającemu  wezwanie  odwołującego  do  dodatkowych  wyjaśnień  oferty  w 

zakresie:b) możliwości regulacji wysokości leża  wymaganej przez  zamawiającego w 

SIWZ  dla  łóżeczek  niemowlęcych  (...)  oraz  c)  właściwości  antybakteryjnych  wózka 

wielofunkcyjnego.  W  tym  zakresie  Izba  nie  znalazła  podstaw  do  nakazania 

zamawiającemu  poprawienia    oferty  tak  jak  oczekiwał  tego  odwołujący  w  złożonym 

odwołaniu.  

Przeprowadzone  na  rozprawie  postępowanie  dowodowe  wskazuje  na  konieczność 

uzyskania  przez  zamawiającego  dodatkowych  wyjaśnień  w  związku  z  tym,  że 

oceniając  materiał  dowodowy  złożony  na  rozprawie  nie  można  w  sposób 

jednoznaczny  wykluczyć  prawidłowości  złożonej  oferty  przez  odwołującego. 

Powyższe  wynika  z    oświadczeń  upoważnionych  przedstawicieli  zarówno 

producentów jak i przedstawicieli handlowych oraz uwzględnienia wiedzy medycznej 

przedstawiciela zamawiającego i celowości ostatecznego wyjaśnienia sprzecznych w 

sprawie  oświadczeń,  których  ranga  ma  charakter  co  najmniejporównywalny.  Dalsze 

postępowanie 

wyjaśniające 

poprowadzone 

przez 

zamawiającego 

powinno 

doprowadzić  do  ostatecznego  rozstrzygnięcia  przez  zamawiającego  przyjęcia  oferty 

przez jej poprawienie w trybie art.87 ust.2 pkt 3 ustawy oraz wyjaśnienia powstałych 

wątpliwości  w  trybie  art.87  ust.1  ustawy  albo  też  do  jej  odrzucenia  na  podstawie 


art.89 ust.1 pkt 2 ustawy. W pierwszej kolejności co do zarzutu dotyczącego łóżeczek 

niemowlęcych  (...)  zamawiający  stawia  zarzut,  że  odwołujący  zaoferował  łóżeczko 

niemowlęce  (...),  które  nie  posiada  możliwości  regulacji  wysokości  leża  wymaganej 

przez zamawiającego w SIWZ.Powyższe było przedmiotem wyjaśnień prowadzonych 

przez  zamawiającego  w    wyniku  których  odwołujący  oświadczył  się  w  dniu 

12.06.2017  r  gdzie  przedstawiłkartę  techniczną  wyrobu  (...),  z  której  wynika  zakres 

regulacji  wysokości  leża  od  880  mm  do  1000  mm.  W  wyniku  wyjaśnienia  nastąpiło 

poprawienie    wartości  parametru  zaoferowanego  sprzętu  to  jest  łóżeczek  (...),  co 

zostało 

wyartykułowane 

kartą 

katalogową 

załączoną 

do 

złożonych 

wyjaśnień.Natomiast  zamawiający  jego  przedstawiciel  Dyrektor  na  rozprawie 

stwierdził między innymi „Odnosząc się do zarzutu 1, czyli naszych zastrzeżeń, co do 

regulacji leża to w zawiązku z otrzymanymi wyjaśnieniami 12.06.2017 r. powzięliśmy 

dalsze  wątpliwości,  że  oferowane  łóżeczka  dla  noworodków  w  ogóle  nie  zawierają 

regulacji,  co  wynika  ze  zdjęć.  W  tym  miejscu  Dyrektor:  ja  odnosząc  się  do 

przesłanego  zdjęcia  okazanego  Izbie  przez  Odwołującego  zadam  pytanie 

Odwołującemu proszę mi wskazać gdzie na tym zdjęciu jest możliwość regulacji leża. 

W  tym  miejscu  dyrektor  oświadcza,  że  należy  zwrócić  uwagę  na  łóżka,  które  są 

naniesione  w odpowiedzi na odwołanie i  wyraźnie widać, że jest tylko z montowaną 

rączką dla personelu, a ja znam z praktyki te łóżka i one nie są regulowane, okazuje 

łóżko  Techmed  gdzie  wyraźnie  są  okazane  możliwości  regulacji  poprzez 

umieszczoną  śrubę.  Uważam,  że  łóżeczka  nie  można  regulować  na  całej  długości, 

jedynie  możliwość  regulacji  pochylenia,  na  co  wskazuje  poz.  6  trendelenburga.  Wg 

nas łóżeczko nie jest regulowane w równym stopniu na całej jego długości, natomiast 

jest możliwość zmiany pochylenia w tzw. pozycji trendelenburga. Izba rozstrzygając w 

zakresie  spornego  zagadnienia  czy  oferowane  łóżeczka  KWAPISZ  3100  dla 

niemowląt mają regulację na całej ich długości czy tylko jak twierdzi  zamawiający  w 

tzw. pozycji trendelenburga wobec oświadczenia ze strony producenta jego prezesa 

uznaje za konieczne dalsze postępowanie wyjaśniające. Postępowanie wyjaśniające 

powinno  być  dalej  prowadzone  przez  zamawiającego,  ponieważ  uwzględniając 

wiedzę  zawodową  przedstawiciela  zamawiającego,  który  złożył  na  rozprawie 

oświadczenie  oraz  przedstawił  zdjęcia  łóżeczek  wskazujące  na  regulację  tylko  w 

pozycji  trendelenburga,  istnieją  wątpliwości,pomimo  złożenia  oświadczenia  prezesa 

producenta łóżeczek, co do ich zgodności z SIWZ. Kolejny zarzut dotyczył minimalnej 

wysokości  łóżek  elektrycznych.  Odwołujący  przywołał  uzasadnienie  odrzucenia 

oferty,  z  którego  wynikało,  że  w  załączniku  nr  20  do  oferty  zaoferowano  łóżka 

elektryczne wzmożonego nadzoru z materacem piankowym oraz szafką przyłóżkową 

- oferowany model/typ H.R z kółkami podwójnymi nie spełniające wymogu wysokości 


minimalnej  leża  mierzonej  od  podłoża  do  górnej  płaszczyzny  segmentów  leża  bez 

materaca.  Odwołujący  potwierdził  dla  wszystkich  łóżek  zgodność  parametrów 

wysokości minimalnej leża, i jenie zmienia. „Podwykonawca P. S.A. od lat sprzedaje 

te  wyroby  i  nawet  aktualnie  posiada  je  w  swoim  magazynie.  Producent  określa  w 

milimetrach wartości wysokości leża zaznaczając, że są to wartości średnie, które ze 

względu na założony margines odstępstw bywają inne dla danej partii. W związku z 

tym  wyprodukowane  łóżka mogą  się  między  sobą  nieznacznie  różnić  właśnie  co  do 

wysokości  leża.  Oczywiście  to  są  niuanse  nie  mające  żadnego  znaczenia 

praktycznego  (mówimy  o  kilku  milimetrach),  niemniej  Odwołujący  z  pełnym 

przekonaniem  i  w  porozumieniu  z  P.  S.A.  potwierdził  spełnianie  parametru,  a  tym 

samym  zobowiązanie  do  dostarczenia  łóżek  zgodnych  z  SIWZ.  W  związku  z 

powyższym  Odwołujący  traktuje  zarzut  jako  bezpodstawny”.  Z  kolei  na  rozprawie 

odwołujący  odnosząc  się  do  tego  zagadnienia  stwierdził  między  innymi  „Zarzut  2, 

odnosząc  się  do  tego  zarzutu  przypominam,  że  nasza  oferta  była  prawidłowa,  ale 

Zamawiający  uważał,  że  rzeczywisty  stan  rzeczy  był  inny.  My  12.06.2017  r. 

potwierdziliśmy  Zamawiającemu,  że  wysokości  leża  potwierdzony  jak  w  ofercie.  Nie 

składaliśmy 

dokumentów.Odnosząc 

się 

do 

dowodu 

przedłożonego 

przez 

Zamawiającego  do  pkt  2  i  3  łóżko  H..  Chciałbym  zwróci  uwagę  to  Zamawiający 

argumentuje w odrzuceniu, że dajemy łózka na pojedynczych kółkach, natomiast daje 

dowód  lóżka  900  gdzie  na  drugiej  stronie  dane  techniczne  pisze  kółka  podwójne, 

czyli  przyznaje,  że  daliśmy  kółka  podwójne.  W  związku  z  tym  w  dniu  dzisiejszym 

złożyliśmy pakiet dokumentów nr 2. Z 1 tabeli wynika, że P. sprzedał lóżek H. (…) w 

różnych  układach  około  100  szt.  do  kilkunastu  klientów  w  związku  z  tym  znamy 

doskonale  parametry  tych  wyrobów  i  wiemy,  że  wymóg,  który  potwierdziliśmy  ma 

odpowiednik  w  rzeczywistości.  Załączył  również  protokole  z  wykonanego  pomiaru 

18.07.2017  r.  przez  certyfikowanego  mg  inż.  W.F.  certyfikat  w  załączeniu  bez 

tłumaczenia  firma  H.,  z  którego  wynika,  że  dokonał  pomiaru  wysokości  leża  od 

podłoża  minimum  397  znajduje  się  na  magazynie  P.,  ponadto  załączono  wyciąg 

instrukcje obsługi z tłumaczeniem odnośnie na str. 9 wartość parametru określona na 

386  mm,  co  odpowiada  materiale  Zamawiającego  przy  kółkach  podwójnych  jest 

również  indeks  A  z  przetłumaczeniem,  z którego  wynika,  że  jest  wartością  średnią  i 

może  zmieniać  się  w  produkcji,  łóżka  te  ma  już  na  magazynie  i  z  tego  wynika,  że 

łóżka  te  można  zamówić  sygnalizując  producentowi,  że  ta  wysokość  musi  mieć,  co 

najmniej  39  cm,  egzemplarz,  który  posiadamy  na  magazynie  ma  397  mm  i 

nadmieniam,  że  zaoferowaliśmy  39  cm.  Powyższe  świadczy,  że  odpowiada 

rzeczywistemu stanu prawnemu, to potwierdza, że dane z ulotki Zamawiającego mają 

charakter  średni  i  nie  są  ostateczne”  Z  cytowanego  powyżej  fragmentu  protokołu  z 


rozprawy wynika, ze karty katalogowe mogą mieć jedynie znaczenie poglądowe a w 

rzeczywistości  produkcja  łóżek  jest  dopasowywana  do  oczekiwań  zamawiającego. 

Zresztą  w  sprawie  bezsporna  jest  okoliczność,  że  zamawiający  na  potwierdzenie 

zgodności  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  nie  wymagał  kart  katalogowych  a  oferta 

złożona  odpowiada  w  tej  części  wymaganiom  SIWZ.Izba,pomimo  wnioskowi 

przeciwnemu zamawiającego, na rozprawie przyjęła w poczet dowodu oświadczenie 

przedstawiciela  handlowego  mgr  inż.  W.F.  ,  który  potwierdził  prawidłową  wysokość 

leża od podłoża mierząc łóżka znajdujące się na jego magazynie.  Kolejny dotyczył 3. 

kółek  antystatycznych  do  łóżek  elektrycznych W  zawiadomieniu  o  odrzuceniu  oferty 

zamawiający  stwierdził,  że  w  załączniku  nr  20  do  oferty  (str.  63)  Wykonawca 

zaoferował  łóżka  elektryczne  wzmożonego  nadzoru  z  materacem  piankowym  oraz 

szafką przyłóżkową - oferowany model/typ H.R - wyposażone w 4 pojedyncze kółka 

antystatyczne  zamiast  wymaganych  przez  Zamawiającego  4  podwójnych  kółek 

antystatycznych. Izba w zakresie tego zarzutu podzieliła stanowisko odwołującego co 

do  tego,  że  powyższe  ustalenie  zamawiającego  nie  mogło  skutkować  odrzuceniem 

oferty,  gdyż  niezgodność  z  SIWZ  stwierdzona  przez  zamawiającego  stanowi 

nieistotną  omyłkę  w  rozumieniu  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy,  podlegającą 

obowiązkowej  poprawie  a  co  Izba  nakazała  w  sentencji  wyroku.  Izba  uznała  za 

uprawnioną  argumentację  odwołującego  ”Zamawiający  wymagał  dostarczenia  wielu 

łóżek o różnych parametrach. Łóżka H.R znajdują się w ofercie na stronie 56 i nast. - 

najpierw 7 kpi, w kolejnej tabeli 2 kpi (str. 59) i 2 kpi na stronie 62 i nast. W dwóch 

pierwszych  przypadkach  Zamawiający  wymagał  łóżek  z  4  pojedynczymi  kółkami 

antystatycznymi,  a  w  trzecim  pojawiły  się  kółka  podwójne.  Doprowadziło  to  do 

pomyłki przy przepisywaniu właściwości oferowanego sprzętu w poz. 25 na stronie 63 

oferty.  Odwołujący  wkleił  treść  skopiowaną  z  wcześniej  opisanej  konfiguracji,  nie 

dokonując  zmiany  słowa  „pojedyncze"  na  „podwójne”.  Nie  było  to  działanie 

zamierzone, a nieumyślna omyłka której źródłem jest zarówno obszerność oferty jak i 

wielość  pozycji,  dla  których  uwzględniono  łóżka  H.R  (dostępne  zarówno  z  kółkami 

pojedynczymi  jak  i  podwójnymi).  Całkowicie  nieracjonalnym  działaniem  byłoby 

zaoferowanie przez Odwołującego łóżek bez podwójnych kółek w sytuacji gdy nie ma 

to wpływu na cenę rzędu 25 min zł. Tym samym uznać trzeba, iż powyższe stanowiło 

niezgodność  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodującą 

istotnych zmian w treści oferty, którą Zamawiający był zobligowany poprawić w trybie 

art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp”. Tak więc Izba rozstrzygając spór w tym zakresie podzieliła 

stanowisko  odwołującego  co  do  obowiązku  poprawienia  treści  oferty  w  trybie  art.87 

ust.2  pkt  3  ustawy.  O  powyższym  przesądziła  również  okoliczność,  że  zamawiający 

składając  dowód  w  sprawie  wysokości  od  podłoża  leża  łózka  H.R  potwierdził 


podwójne  kółka  a  nie  pojedyncze  oferowanego  łóżka.  Ze  zgromadzonego  na 

rozprawie  materiału  dowodowego  wynika,  że  zamawiający  ma  obowiązek 

poprawienia  omyłki  w  ofercie,  co  też  Izba  w  wyroku  nakazała  zamawiającemu, 

uwzględniając  dowody  jak  i  oświadczenia  odwołującego  złożone  na  rozprawie 

(„Zarzut 3 ja chciałbym, co do tego, iż w ofercie wpisaliśmy pojedyncze kółka wózka 

to przywołuje dowód do zarzutu 2 i 3 przekazany przez Zamawiającego gdzie na str. 

2  sam  wskazuje,  iż  przy  wysokości  leża  386  widnieje  zapis  kółko  podwójne.  Ja 

potwierdzam  jak  w  odwołaniu  wpisanie  w  ofertę  kółek  pojedynczych  jest  omyłka  z 

uwagi na to, że poprzednich pozycji oferty dla łóżek obowiązywały kółka pojedyncze 

w  ilościach  odpowiednio  7  i  2  komplety.  Należy  to  zakwalifikować,  jako  nieistotną 

zmianę  treści  oferty  w  od  12.06.2017  r.  na  zadawane  pytanie  potwierdziliśmy,  że 

kółka są podwójne, a w ofercie jest omyłka, dziś składamy fakturę (…) 14 .07.2017 r. 

gdzie w poz. 3 są kółka podwójne, a w poz. 6 kółka pojedyncze które są droższe o 1 

zł,  przedkładamy  również  katalog  akcesoriów  gdzie  symbole  z  faktury  poz.  08 

wskazuje,  iż  kółka  są  podwójne,  a  w  6,   011  kółka  są  pojedyncze,  co  wynika  z 

rysunku,  a  także  opisów  tabeli,  których  tłumaczenie  przedkładam”).Kolejnym 

zagadnieniem  spornym  będącym  przedmiotem  rozstrzygnięcia  Izby  było  4.  Zarzut 

dotyczący  właściwości  antybakteryjnych  wózka  wielofunkcyjnego.  Jako  kolejny 

powód odrzucenia oferty odwołującego podano, że w załączniku nr 45 w poz. 40 do 

oferty  zaoferowano  wózki  wielofunkcyjne  -  producent  F.H.P.  S.p.A.,  które  nie 

spełniają wymogu w zakresie opisanych właściwości antybakteryjnych.Odwołujący w 

ś

lad  za  treścią  swojej  ofertyz  z  kolei  twierdzi,  że  zaoferowane  przez  niego  wózki 

wielofunkcyjne  wykonane  są  w  całości  z  pigmentowanego  polietylenu  o 

właściwościach antybakteryjnych. Jak w poprzednich zarzutach odwołujący podnosi, 

ż

e  brak  w  odrzuceniu  jego  oferty  szczegółowego  uzasadnienia  wniosków 

zamawiającego,  zwłaszcza  nie  podano  przyczyny  odmowy  wiarygodności 

ofertyodwołującego  co  do  właściwości  antybakteryjnych  wózków.Nadmienił 

odwołujący okoliczność  pisma firmy P.M. z informacją od producenta wózków F.H.P. 

S.p.A.  W  szczególności  oświadczenie  F.H.P.  S.p.A.  pozostaje  bez  związku  z 

wymaganiami  wynikającymi  z  SIWZ.  Zamawiający  żądał,  aby  wózki  wielofunkcyjne 

były  wykonane  w  całości  z  pigmentowanego  polietylenu  o  właściwościach 

antybakteryjnych, a nie „w technologii zawierającej powłokę antybakteryjną”. Słusznie 

już  w  odwołaniu    zaznaczono,  że  „oświadczenie  wytwórcy  najprawdopodobniej 

zostało wydane w odpowiedzi na bliżej nie znane zapytanie, bez którego znajomości 

nie sposób poznać kontekstu wypowiedzi producenta F.H.P. S.p.A.”I tak na rozprawie 

do protokołu pełnomocnicy oświadczyli „W tym miejscu pełnomocnik Zamawiającego 

Pan  Brzezina  przywołuje  korespondencje,  którą  przekaz  mu  P.  21.06.2017  r.  z 


własnej inicjatywy, w którym stwierdza, że po zapoznaniu się z ofertą M.F. odnosząc 

się  przesyłamy  oryginał  dokumentu  z  potwierdzenie  producenta  F.  o  braku 

technicznej możliwości wykonania wózków w technologii, jednocześnie radca prawny 

oświadcza,  że  w  dniu  dzisiejszym  dla  upewnienia  się  składa  tłumaczenie  przysięgle 

pisma  z  06.04.2017  r.  załączone  w  wersji  oryginalnej  przez  firmę  P.  przy  piśmie 

21.06.2017  r.,  z  którego  wynika,  że  F.  nie  ma  możliwości  robienia  wózków  z 

wykorzystaniem  substancji  antybakteryjnej,  jednocześnie  przywołuje  w  poczet 

dowodów  Izba  z  urzędu  pismo  tłumaczenie  do  pisma  21.06.2017  r.,  w  którym mówi 

się  o  technologii  zawierającej  powlokę  antybakteryjną  oraz  przedkłada  tłumaczenie 

pisma  nie  załączone  w  dokumentacji  z  22.06.2017  r.  tłumacz  przysięgły,  z  którego 

wynika,  że  F.  nie  zawiera  dodatku  antybakteryjnego  oraz  przedkłada  KRS,  że  F.F. 

jest  przedstawicielem  prawnym  i  załączam  KRS  w  wersji  oryginalnej.”Stanowisko 

prezentowane  przez  zamawiającego  na  rozprawie  do  protokołu 

Odnosząc  się  do 

zarzutu  4  tj.  wózka  wykonanego  w  całości  z  pigmentowanego  polietylenu  o 

właściwościach  antybakteryjnych  nie  mają  znaczenia  wszelkie  składane  dokumenty 

zarówno do Zamawiającego jak i przez Odwołującego, bowiem jedynym dokumentem 

w  naszej  ocenie  rozstrzygającym  jest  oświadczenie  przedstawiciela  prawnego  firmy 

F., który jednoznacznie stwierdził, że wózki O. model wskazany w piśmie nie zwierają 

dodatku  antybakteryjnego,  poza  tym,  że  są  wyprodukowane  z  polietylenu 

wytrzymałego i łatwego do dezynfekcji. Pismo z dn. 22.06.2017 natomiast nie mogą 

mieć znaczenia jakiekolwiek dowody przedstawione przez pracowników szeregowych 

F.  (przywołany  mail)  oraz  przedstawiciela  autoryzowanego  na  teren  polski 

(oświadczenie). Na pytanie Izby nie jest w stanie znaleźć miejsca, w którym pismo to 

znajduje się w dokumentacji.Zwracam uwagę nie wystarczy spełnienie,  aby materiał 

był  polietylenem,  ale  powinien  być  nasycony  cząstkami  jonami  srebra,  aby  miał 

właściwości antybakteryjne.W tym miejsc dyrektor Zamawiającego stwierdza, że jako 

praktyk  medyk  zna  z  własnego  doświadczenia  oferowany  produkt  przez 

Odwołującego,  ale  sam  fakt,  że  wózki  do  przechowywania  materiału  i  sprzętu 

medycznego,  pomimo  że  są  z  pigmentowanego  polietylenu  to  nie  zawierają 

substancji  antybakteryjnych,  bo  fakt  posiadania  powłoki  antybakteryjnej  nie 

powoduje, że wózek jest z materiału zawierającego substancje antybakteryjne można 

to  porównać  do  lodów  czekoladowych  i  lodów  z  polewa  czekoladową  owszem 

pełnomocnik Odwołującego oświadczył, że nigdzie nie jest powiedziane ani zapisane, 

ż

e  materiał  wózków  nie  ma  właściwości  antybakteryjnych,  ale  również  nigdzie  nie 

oświadczono, że posiada właściwości antybakteryjne, samo stwierdzenie, że powłoka 

jest antybakteryjna nie potwierdza wymogu, wyjaśniając zasady działania właściwości 

antybakteryjnych  to  podkreślam,  iż  materiał,  z  którego  wykonywany  jest  wózek  nie 


tylko  powinien  być  z  pigmentowanego  polietylenu,  ale  także  nasycony  substancją 

antybakteryjną,  co  powoduje  niszczenie  bakterii  znajdujących  się  na  powierzchni 

wózka, które usuwa się mechanicznie przez czyszczenie i mycie, gwarantują to jony 

srebra, którymi właśnie pigment polietylenu jest nasycany jonami srebra i właściwości 

te w tym materiale są aktualne włącznie w wyrzuceniem takiego wózka na śmietnik, 

utrzymują  się  od  momentu  produkcji  do  momentu  utylizacji  i  jest  to,  co  innego  niż 

powłoka  antybakteryjna.  Nie  zgadzam  się  też  ze  stanowiskiem  autoryzowanego 

przedstawiciela,  który  stwierdza,  że  sam  pigment,  czyli  kolor  nadaje  właściwości 

antybakteryjne. Z powyższymi ustaleniami nie zgadza się pełnomocnik Odwołującego 

przedkładając dowody do zarzutu nr 4 i oświadcza, że autoryzowanego dystrybutora 

K. autoryzowany dystrybutor oświadcza, że wózki mają właściwości antybakteryjne tj. 

tak jak zapisano zał. 45 poz. 40 wiersz drugi. Przywołuje tutaj treść formularza, który 

wymagał  wózki  z  pigmentowanego  polietylenu  o  właściwościach  antybakteryjnych  i 

również wyjaśnia, w jaki sposób jest to uzyskiwane, zawarte jest oświadczenie F., że 

K. jest autoryzowanym przedstawicielem. Wraz z tłumaczeniem oświadczenia F., że 

K.  jest  przedstawicielem  autoryzowanym  certyfikat  wraz  z  tłumacz  przysięgłym, 

informacje  o  produkcie  –  karta  techniczna  wraz  z  tłumaczeniem  zaznaczonych 

fragmentów,  z  których  wynika,  że  wózek  jest  z  polietylenu  pigmentowanego  oraz 

katalog  produktów  F.  z  zaznaczonymi  fragmentami  w  tym  zaoferowane  wózki  z 

tłumaczeniem zaznacz fragmentów, z których wynika, że konstrukcja jest jednolitego 

polietylenu, kolejny wydruk ze strony internetowej z zaznaczonymi fragmentami ze ta 

konstrukcja  zapobiega  gromadzeniu  się  bakterii  i  ich  namnażaniu,  kolejno  mail  z 

tłumaczeniem  od  F.  pismo  od  F.  do  pracownika  K.  Pana  G..  Odnosząc  się  do 

dowodów do zarzutu 4 złożonym przez Zamawiającego odnosząc się stwierdzam, że 

nie wiemy, jakie było pytanie od P. i Zamawiającego do F., po drugie z żadnych pism 

nie odnosi do SIWZ, ani nie zawiera stwierdzenia, że te wózki nie mają właściwości 

antybakteryjnych.  Podnoszę,  że  w  tych  pismach  mówi  się  o  dodatkach  powłokach, 

ale  nigdzie  nie  ma  zaprzeczenia,  że  te  wózki  nie  mają  właściwości 

antybakteryjnych.”W  ocenie  Izby  zgromadzony  materiał  dowodowy  w  sprawie  nie 

rozstrzyga  o  braku  właściwości  antybakteryjnych  materiału  z  którego  wykonane  są 

wózki do przechowywania sprzętu medycznego. Oświadczenie przedstawiciela firmy 

F.  to  jest  K.  G.Ż.  z  (...)  a    potwierdza  właściwości  antybakteryjne  wózków  przez 

użycie  jednolitej  struktury  polietylenu  oraz  pigmentację  polietylenu  jak  również 

innowacyjną  konstrukcję  wózka.  Z  kolei  oświadczenie  uzyskane  przez  konkurenta 

handlowego  K.  G.Ż.  jest  P.M.  wynika,  że  wózki  nie  posiadają  dodatku 

antybakteryjnego cokolwiek to znaczy zamawiający ma mieć prawo wątpliwości co do 

spełnienia  wymogu  SIWZ    o  treści:  wózek  wykonany  w  całości  z  pigmentowanego 


polietylenu o właściwościach antybakteryjnych. Pomimo, iż na rozprawie pełnomocnik 

odwołującego 

podkreślił, 

ż

treść 

pisma 

F. 

nie 

wyklucza 

właściwości 

antybakteryjnych  a  stwierdza,  że  brak  jest  dodatku  antybakteryjnego  to  słusznie 

przedstawiciel  zamawiającego  powziął  wątpliwość  co  do  tego,  czy  wózki  są  z 

pigmentowanego polietylenu o właściwościach antybakteryjnych. W tym stanie rzeczy 

złożone oświadczenia mogą budzić uzasadnione wątpliwości zamawiającego, zresztą 

jak  słusznie  odwołujący  wskazał,  informacja  P.M.  wpłynęła  oficjalnie  do 

zamawiającego  po  odrzuceniu  oferty  odwołującego,  które  to  powinien  wyjaśnić 

odwołujący będąc wezwany przez zamawiającego.  Zamawiający powinien wskazać 

odwołującemu  wątpliwości,  które  powinien  rozstrzygnąć  producent  F.,  w  związku  z 

uzyskanymi  informacjami,wskutek  zadanego  pytania  o  nieznanej  treści  przez  nie 

uczestniczącego  w  postępowaniu  P.  –M.  Reasumując  na  dzień  rozstrzygania 

przetargu  nie  udowodniono  odwołującemu,  że  wózki  F.  nie  są  z  materiału  o 

właściwościach  antybakteryjnych  (wózek  wykonany  w  całości  z  pigmentowanego 

polietylenu  o  właściwościach  antybakteryjnych).  Natomiast  oświadczenie  K.  G.Ż.jest 

niewystarczające  wobec  złożonego  na  rozprawie  oświadczenia  z  dnia  22  czerwca 

2017  roku  przedstawiciela  producenta  F..Co  do  ostatniego  zarzutu  odwołania 

5.Zarzut dotyczący objęcia ofertą pozycji sprzętu, które nie były objęte przedmiotem 

postępowania.  W  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  zamawiający  poinformował 

wykonawcę,  że  w  załączniku  nr  45  do  oferty  wykonawca  nie  uwzględnił  modyfikacji 

załącznika  nr  3.45  do  SIWZ  dokonanej  przez  zamawiającego  11  stycznia  2017  r.  i 

tym  samym  objął  swą  ofertą  pozycje  sprzętu,  które  nie  były  objęte  przedmiotem 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  tj.  dodatkowe  względem 

oczekiwań  zamawiającego:  waga  7  szt.  oraz  waga  niemowlęca  1  szt.4.  Przedmiot 

nieobjęty zamówieniem W załączniku nr 45 do swej oferty odwołujący nie uwzględnił 

modyfikacji załącznika nr 3.45 do SIWZ dokonanej przez Zamawiającego w dniu 11 

stycznia  2017  roku  i  tym  samym  objął  swą  ofertą  pozycje  sprzętu,  które  nie  były 

przedmiotem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  ramach 

Postępowania.  Chodzi  o  dodatkowe  względem  oczekiwań  Zamawiającego  wyroby: 

waga w ilości 7 szt. oraz waga niemowlęca w ilości 1 sztuki.Jak odwołujący zaznaczał 

w wyjaśnieniach z dnia 12.06.2017 r. w załączniku nr 45 zostały uwzględnione wagi 

zaoferowane  jako  komplet  z  produktami  zaoferowanymi  w  poz.  15  (tj.  stolik  do 

przewijania  niemowląt  -  przewijak  (7kpl.),  oraz  w  poz.  24  (zestaw  do  przewijania  i 

pielęgnacji noworodka - 1 kpi.). Wagi wymienione w załączniku nr 45 są częścią innej 

pozycji  (w  zestawie)  i  nie  mają  żadnego  wpływu  na  wartość  oferty  (nie  były  osobno 

wyceniane).Tym  niemniej  oferta  przewidująca  dodatkowe  elementy,  a  zatem 

oferująca coś więcej niż wymaga SIWZ, nie może być uznana za niezgodną z SIWZ. 


Potwierdza  to  chociażby  wyrok  KIO  z  dnia  1  kwietnia  2011  r.  o  sygn.  KIO  607/11, 

dotyczący stanu faktycznego, w którym wykonawca zaoferował termin gwarancji o 12 

miesięcy  dłuższy  niż  przewidywała  to  SIWZ  (w  SIWZ  wymagano  „minimalnego 

okresu gwarancji 24 miesiące nie dłuższego niż 36 miesięcy”, natomiast wykonawca 

zaoferował  termin  48  miesięcy):  „Izba  wskazuje,  że  poprzez  określenie  w  ofercie 

gwarancji  o  12  miesięcy  dłuższej  przystępujący  zaoferował  zamawiającemu 

dodatkowy;  bardziej  korzystny,  termin  gwarancyjny  na  oferowane  wyroby,  w  którym 

bezsprzecznie  mieści  się  w  termin  określony  w  załączniku  nr  1  do  siwz.  Wobec 

powyższego,  zdaniem  Izby  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym  niezasadnym  jest 

twierdzenie,  że  treści  oferty  F.  jest  niezgodna  z  treścią  specyfikacji  i  tym  samym 

oferta  winna  podlegać  odrzuceniu  w  trybie  art.  89  ust.  1  pkt.  2  Pzp.n.  Jak  wskazuje 

się  w  orzecznictwie  norma  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  odnosi  się  do  merytorycznego 

aspektu  zaoferowanego  przez  wykonawców  świadczenia  oraz  merytorycznych 

wymagań zamawiającego, w szczególności co do zakresu, ilości, jakości, warunków 

realizacji  i  innych  elementów  istotnych  dla  wykonania  zamówienia.  Tym  samym,  o 

niezgodności  treści  oferty  z  treścią  specyfikacji  można  mówić  w  sytuacji,  gdy  oferta 

nie  odpowiada  w  pełni  przedmiotowi  zamówienia  jedynie  w  ten  sposób,  że  nie 

zapewnia  realizacji  zamówienia  w  całości:  „interpretacja  art.  89  ust.  1  pkt  2  PZP 

nakazuje  odniesienie  normy  tegoż  przepisu  do  merytorycznego  aspektu 

zaoferowanego  przez  wykonawców  świadczenia  oraz  merytorycznych  wymagań 

zamawiającego, w szczególności co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i 

innych elementów istotnych dla wykonania zamówienia. O niezgodności treści oferty 

z  treścią  specyfikacji  można  więc  mówić  w  sytuacji,  gdy  oferta  nie  odpowiada 

przedmiotowi  zamówienia  w  ten  sposób,  że  nie  zapewnia  jego  realizacji  w  sposób 

opisany  przez  zamawiającego  w  specyfikacji.”  (przykładowo  wyrok  Krajowej  Izby 

Odwoławczej z dnia 20 marca 2017 r. o sygn. KIO 399/17; KIO 438/17; KIO 439/17, 

wyrok  KIO  z  dnia  13  marca  2015  r.  o  sygn.  KIO  354/15).Jak  dalej  odwołujący 

stwierdza  bez  wątpienia  zatem,  w  niniejszej  sytuacji  nie  mamy  do  czynienia  z 

niezgodnością treści oferty odwołującego z treścią SIWZ w rozumieniu art. 89 ust. 1 

pkt  2)  Pzp,  a  tym  samym  przepis  ten  nie  mógł  znaleźć  zastosowania.  Izba  w  tym 

zakresie  podziela  stanowisko  odwołującego  i  nie  stwierdza  wyczerpania  przepisu 

art.89  ust.1  pkt  2  ustawy.  Tak  więc  skoro  według  wyjaśnień  odwołującego  „Wagi 

wymienione  w  załączniku  nr  45  są  częścią  innej  pozycji  (w  zestawie)  i  nie  mają 

ż

adnego  wpływu  na  wartość  oferty  (nie  były  osobno  wyceniane)”  a  według 

przywołanego  orzecznictwa    KIO  nadmiar  świadczenia  nie  stanowi  o  sprzeczności 

treści  oferty  z  treścią  siwz  to  zarzut  odwołania  zasługuje  na  uwzględnienie  (brak  po 


stronie  odwołującego  podstaw  do  odrzucenia  jego  oferty  na  podstawie  art.89  ust.1 

pkt 2 ustawy). 

W związku z uwzględnieniem zarzutów odwołania w zakresie braku podstaw do odrzucenia 

oferty  również  brak  podstaw  do  unieważnienia  postępowania  w  trybie  art.  93  ust.  1  pkt  1 

ustawy.  

Mając  na  uwadze  powyższe  odwołanie  zasługuje  na  uwzględnienie  w  rozumieniu  art.192 

ust.2 ustawy, ponieważ  naruszenie  wskazanych  w odwołaniu przepisów  ustawy może mieć 

wpływ na wynik postępowania. 

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy oraz § 

3 pkt 1 w związku z § 5 ust.2 pkt 1) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 

2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów 

w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  2010r.  nr  41  poz.238  zm. 

Dz.U. 2017r.) zaliczając uiszczony wpis przez odwołującego w kwocie 15.000,00 zł. w koszty 

postępowania odwoławczego i  zasądzając od  zamawiającego  na rzecz  odwołującego kwotę 

15.000,00  złotych  jako koszty  obejmujące  uiszczony  wpis  odwołującego  oraz  wynagrodzenie 

dla pełnomocnika odwołującego w kwocie 3.600,00zł według załączonej faktury VAT.  

Przewodniczący:      …………………………….