KIO 658/16 WYROK dnia 17 maja 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 658/16          

WYROK 

z dnia 17 maja 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Małgorzata Rakowska 

Magdalena Rams 

Katarzyna Prowadzisz 

Protokolant:             Łukasz Listkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  12  maja  2016  r.  odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 kwietnia 2016 r. przez wykonawcę 

Medcore Sp. z o.o. 

z  siedzibą  w  Warszawie,  ul.  Cybernetyki  19a,  02-677  Warszawa  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Samodzielny  Publiczny  Szpital  Kliniczny  Nr  1  PUM  z  siedzibą 

w Szczecinie, ul. Unii Lubelskiej 1, 71-251 Szczecin 

przy  udziale  wykonawcy  F.S.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

Raven  IT 

F.S. 

siedzibą 

Szczecinie, 

ul. 

Jagiellońska 

70-437  Szczecin  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o 

sygn. akt KIO 658/16 po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.oddala odwołanie   

2.kosztami postępowania obciąża wykonawcę 

Medcore Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 

ul. Cybernetyki 19a, 02-677 Warszawa i: 

zalicza 

poczet 

kosztów 

postępowania 

odwoławczego 

kwotę 

15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną 

przez  wykonawcę 

Medcore  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie, 

ul. Cybernetyki 19a, 02-677 Warszawa tytułem wpisu od odwołania 


zasądza  od  wykonawcy 

Medcore  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie, 

ul.  Cybernetyki  19a,  02-677  Warszawa  na  rzecz  Samodzielnego 

Publicznego  Szpitala  Klinicznego  Nr  1  PUM  z  siedzibą  w  Szczecinie, 

ul.  Unii  Lubelskiej  1,  71-251  Szczecin   kwotę 3  951  zł  48  gr  (słownie:  trzy 

tysiące  dziewięćset  pięćdziesiąt  jeden  złotych  czterdzieści  osiem  groszy), 

stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia  oraz  kosztów  dojazdu  pełnomocnika  na  posiedzenie  i 

rozprawę 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (tj.:  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego 

w Szczecinie. 

Przewodniczący:      ……….……… 

……….……… 

……….……… 


Sygn. akt: KIO 658/16     

U z a s a d n i e n i e 

 Samodzielny  Publiczny  Szpital  Kliniczny  Nr  1  PUM  w  Szczecinie,

  zwany  dalej 

„zamawiającym”,  działając  na  podstawie  przepisów  ustawy  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi, w 

trybie 

przetargu 

nieograniczonego, 

postępowanie 

udzielenie 

zamówienia 

na 

„Administrowanie  serwerami,  administrowanie  systemem  Infomedica  i  innymi  systemami 

informatycznymi,  obsługa  serwisowa  sprzętu  komputerowego,  doradztwo  w  zakresie 

prowadzenia inwestycji i rozwoju systemów IT”. 

Ogłoszenie  o  przedmiotowym  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 11 marca 2016 r., nr 2016/S 050-083167. 

W  dniu  18  kwietnia  2016  r.  (pismem  z  tej  samej  daty)  zamawiający  poinformował 

wykonawcę  Medcore  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  zwanego  dalej  „odwołującym”,  o 

wyborze oferty wykonawcy F.S. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Raven – 

IT  F.S.  z  siedzibą  w  Szczecinie,  zwanego  dalej  „wykonawcą  Raven  –  IT”,  jako 

najkorzystniejszej.

W  dniu  27  kwietnia  2016  r.  (pismem  z  dnia  26  kwietnia  2016  r.)  odwołujący  wniósł 

odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (wpływ pisma do zamawiającego w dniu 

27  kwietnia  2016  r.)  od  niezgodnej  z  prawem  czynności  zamawiającego  polegającej  na 

wyborze oferty wykonawcy Raven – IT pomimo, że wykonawca ten powinien być wykluczony 

a jego oferta powinna zostać uznana za odrzuconą, zarzucając zamawiającemu naruszenie:  

1.  art.  24  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie  w  sprawie  i 

niewykluczenie  wykonawcy  Raven  —  IT,  pomimo  że  złożył  on  w  postępowaniu 

nieprawdziwe informacje, co miało wpływ na wynik postępowania, 

2.  art.  24  ust.  4  ustawy  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie  i  nie  uznanie  oferty 

wykonawcy Raven - IT F.S. za odrzuconą, pomimo że została złożona przez podmiot, 

który powinien zostać wykluczony z postępowania, 

3.  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie  w  sprawie  i  niewezwanie 

wykonawcy  Raven  -  IT  do  wyjaśnień  co  należy  rozumieć  pod  pojęciem  „umową  o 

osobistym  świadczeniu  usług”  w  sytuacji  gdy  umowa  taka  jest  umową  nienazwaną, 

nigdzie  nieuregulowaną  i  z  samej  jej  nazwy  nie  można  ustalić  chociażby  w 

przybliżeniu praw i obowiązków stron tej umowy. 

Jednocześnie odwołujący wniósł o: 

1.  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

badania i oceny ofert oraz wyboru najkorzystniejszej oferty, 


2.  nakazanie  zamawiającemu  wykluczenie  oferty  wykonawcy  Raven  —  IT  i  w 

konsekwencji  uznanie,  że  oferta  złożona  przez  tego  wykonawcę  powinna  zostać 

uznana za odrzuconą, 

3.  nakazanie  zamawiającemu  powtórzenie  czynności  badania,  oceny  oraz  wyboru 

najkorzystniejszej oferty w postępowaniu, 

4.  zasądzenie zwrotu kosztów postępowania. 

W uzasadnieniu odwołania odwołujący Raven – IT podniósł m.in.: 

Odnośnie  zarzutu  złożenia  nieprawdziwych  informacji  przez  wykonawcę  Raven  –  IT 

odnośnie  posiadanego  doświadczenia  odwołujący  podniósł,  że  wykonawca  Raven  –  IT, 

pomimo, że formalnie złożył oświadczenie o spełnianiu wymagań stawianych wykonawcom, 

złożył  oświadczenie  nieprawdzie,  ponieważ  wymagań  tych  nie  spełnia.  W  ofercie  tego 

wykonawcy  na  stronie  3  w  „wykazie  wykonanych  usług”  jako  usługa  odpowiadającą 

rodzajowi  usługi  zamawianej  przez  SPSK  nr  1  PUM  została  wskazana  usługa  realizowana 

na  podstawie  umowy  zawartej  z  SPSK  nr  2  PUM  w  Szczecinie  na  administrowanie 

systemami  informatycznymi,  w  tym  pakietem  InfoMedica  w  SPSK-2  wykonywana  w  latach 

2012 — 2015 r. Tytuł tej umowy wskazuje, że usługa świadczona przez wykonawcę Raven – 

IT  na  rzecz  SPSK  nr  2  nie  odpowiada  swym  zakresem  przedmiotowi  zamówienia 

ogłoszonego przez SPSK nr 1. Umowa zawarta w roku 2012 przez wykonawcę Raven – IT z 

SPSK  nr  2  zasadniczo  dotyczyła  administrowania  systemami  informatycznymi  natomiast 

swym  zakresem  nie  obejmowała  administracji  (obsługi)  komputerów  użytkowników  (stacji 

klienckich).  Przyczyną  takiego  stanu  rzeczy  było  to,  iż  SPSK  nr  2  (przeciwnie  niż  ma  to 

miejsce  w  SPSK  nr  1)  dysponuje  własnym  działem  informatyki,  który  co  do  zasady 

odpowiedzialny  jest  za  administrowanie  sprzętem.  Potwierdzeniem  powyższego  są 

dokumenty  przetargowe,  które  były  podstawą  udzielenia  zamówienia  w  roku  2012 

wykonawcy Raven – IT przez SPSK nr 2. Z rozdziału 2 punkt 2 SIWZ z dnia 9 maja 2012 r. 

opublikowanym  na  stronach  SPSK  nr  2  jednoznacznie  wynika,  że  do  obowiązków 

wykonawcy Raven – IT realizującego usługi na rzecz SPSK nr 2 w Szczecinie na podstawie 

umowy  z  dnia  16  listopada  2012  r.  nie  należało  administrowanie  stacjami  klienckimi 

użytkowników  oraz  administrowanie  serwerem  opartym  na  platformie  Unix.  Wykonawca 

Raven  –  IT  na  rzecz  SPSK  nr  2,  odnośnie  stacji  klienckich,  zobowiązany  był  jedynie  do 

„pomocy użytkownikom w usuwaniu bieżących problemów”.   

Zamawiający w tym postępowaniu wskazał w SIWZ jakie obowiązki zostały nałożone 

na wykonawcę w zakresie „administracji stacjami klienckimi”. W zakresie tego zobowiązania 

na  wykonawcę  została  nałożona  m.in.  obsługa  eksploatacyjna,  naprawy,  przeglądy  i 

konserwacja.  Obowiązków  tych  nie  można  zaliczyć  do  „pomocy  użytkownikom  w  usuwaniu 

bieżących problemów” zwłaszcza, że w postanowieniu tym wprost wskazano, że pomoc nie 


obejmuje  naprawy  sprzętu  (przeciwnie  do  zobowiązań  nałożonych  na  wykonawców  w 

postępowaniu,  którego  dotyczy  niniejsze  odwołanie).  W  związku  z  tym  złożenie  przez 

wykonawcę  Raven  –  IT  oświadczenia,  że  w  ramach  umowy  z  SPSK  nr  2  „administrowało 

stacje  klienckie”  użytkowników  jest  nieprawdziwe.  Z  zakresu  umowy  (ustalonego  na 

podstawie  SIWZ)  jednoznacznie  wynika,  że  takiego  obowiązku  wykonawca  Raven  -  IT  nie 

realizował.  Powyższego  nie  zmienia  fakt,  że  reprezentujący  SPSK  nr  2  Dyrektor  podpisał 

referencje,  w  których  wskazano,  że  do  obowiązków  wykonawcy  Raven  –  IT  należało 

administrowanie stacjami klienckimi (jednostkami komputerowymi użytkowników.  

Z  umowy  z  dnia  16  listopada  2012  zawartej  pomiędzy  wykonawcą  Raven  –  IT  oraz 

SPSK  nr  2  jednoznacznie  wynika,  że  do  obowiązków  wykonawcy  Raven  –  IT  nie  należało 

administrowanie jednostkami komputerowymi użytkowników (a ta umowa została wskazana 

przez  wykonawcę  dla  udowodnienia,  że  wykonywał  usługi,  które  swoim  zakresem 

odpowiadają usługom zamawianym w postępowaniu, którego dotyczy niniejsze odwołanie). 

Wykonawca  Raven  –  IT  złożyło  również  nieprawdziwe  oświadczenie  w  zakresie 

administracji  serwerami.  Zgodnie  z  oświadczeniem  wykonawcy  Raven  –  IT,  realizując 

umowę na rzecz SPSK nr 2 administrował sześcioma serwerami pracującymi na platformach 

MS  Windows,  Novell  Netware,  Unix  oraz  serwera  aplikacyjnego  JBoss.  Tymczasem  z 

dokumentacji  przetargowej  SPSK  nr  2  wynika,  że  do  obowiązków  wykonawcy  należało 

administrowanie serwerami pracującymi jedynie na platformach Windows oraz Novell. SPSK 

nr 2 nie posiadał bowiem serwera pracującego na platformie Unix, którego by przekazał do 

administracji wykonawcy Raven - IT. Tym samym wykonawca ten nie mógł realizować usługi 

na  rzecz  SPSK  nr  2  na  podstawie  umowy  z  dnia  16  listopada  2012  r.  w  przedmiocie 

administrowania serwerem pracującym na platformie Unix, ponieważ umowa (i powiązana z 

nią SIWZ) takiego zakresu obowiązków nie przewidywała. 

Reasumując  odwołujący  podniósł,  iż  wykonawca  Raven  –  IT  złożył  nieprawdziwe 

informacje  odnośnie  posiadanego  doświadczenia  w  dwóch  aspektach,  tj.  wskazaniem,  że 

zajmował  się  „administracją  stacji  klienckich”  SPSK  nr  2  oraz  administrował  serwerem 

działającym  w  oparciu  o  platformę  Unix.  Z  dokumentacji  bowiem  wynika,  że  wykonawca 

Raven  –  IT  tych  czynności  na  rzecz  SPSK  nr  2  na  podstawie  umowy  z  dnia  16  listopada 

2012 r. nie mógł wykonywać i nie wykonywał.   

Odnośnie  zarzutu  złożenia  nieprawdziwych  informacji  przez  wykonawcę  Raven  –  IT 

odnośnie  podwykonawców  odwołujący  podniósł,  że  na  stronie  20  oferty  wykonawca  ten 

zamieścił  wykaz  osób,  które  mają  realizować  umowę,  wskazując  przy  tym,  iż  wskazane 

osoby pozostają w jego dyspozycji. Zgodnie z wykazem wszystkie te osoby mają realizować 

umowę w ramach „umowy o osobistym świadczeniu usług”. Każda z wymienionych osób jest 

przedsiębiorcą  i  prowadzi  działalność  gospodarczą  (przedsiębiorstwo).  Z  Centralnej 


Ewidencji  Działalności  Gospodarczej  wynika,  że  zakres  działalności  wymienionych 

przedsiębiorców  pokrywa  się  z  przedmiotem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego.  Głównie  wymienieni  przedsiębiorcy  zajmują  się  działalnością  związaną  z 

urządzeniami informatycznymi (PKD 62.03.Z) w skład, której wchodzi działalność związana z 

zarządzaniem  i  obsługą  systemów  komputerowych  należących  do  klienta  w  miejscu  ich 

zainstalowania,  działalność  związana  z  doradztwem  w  zakresie  informatyki  (62.02.Z), 

działalność związana z oprogramowaniem (62.01.Z), czy też pozostała działalność usługowa 

w  zakresie  technologii  informatycznych  i  komputerowych  (62.09.Z).  W  związku  z  tym 

bezsprzecznie  umowy,  na  podstawie  których  wymienieni  powyżej  przedsiębiorcy  mają 

realizować usługi na rzecz wykonawcy Raven - IT, zawarte mają być w ramach działalności 

gospodarczej prowadzonej przez poszczególnych przedsiębiorców. Wykonawca Raven – IT 

w  ofercie  podał,  że  będzie  dysponował  wymienionymi  powyżej  osobami  na  podstawie 

„umowy o osobistym świadczeniu usług”. Kodeks cywilny nie zna tego typu umowy i nie jest 

ona w nim uregulowana (w kodeksie uregulowana jest jednie umowa o świadczenie usług — 

przepis art. 750 k.c.). Również w żadnych przepisach pozakodeksowych nie można odnaleźć 

regulacji „umowy o osobistym świadczeniu usług”. W związku z tym prawa i obowiązki takiej 

umowy nigdzie nie są uregulowane. Tym samym zamawiający po otrzymaniu oferty, w której 

znalazło  się  tego  typu  stwierdzenie  powinien,  wykorzystując  uprawnienie  przewidziane  w 

przepisie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień w jaki sposób 

uregulowane są prawa i obowiązki stron umowy „o osobistym świadczeniu usług” ponieważ 

sama nazwa umowy nienazwanej o niczym nie przesądza i na nic nie wskazuje.  Umowa ta 

może być rozumiana w dwojaki sposób.     

Nadto  podniósł,  że  przedmiot  prowadzonych  działalności  gospodarczych  przez 

poszczególnych  przedsiębiorców  wymienionych  przez  wykonawcę  Raven  -  IT  w  tabeli  na 

stronie 20 oferty pokrywa się z zakresem przedmiotu zamówienia.  W związku z powyższym 

wykonawca  Raven  -  IT  złożył  nieprawdziwe  oświadczenie,  iż  w  realizacji  umowy  nie 

zamierza  posługiwać  się  podwykonawcami.  Oświadczenie  to  jest  niezgodne  z  wykazem 

osób, które mają realizować zamówienie. W wykazie tym znaleźli się przedsiębiorcy, którzy 

prowadzą  działalność  gospodarczą  w  zakresie  będącym  przedmiotem  zamówienia 

publicznego.  Przedsiębiorcy  ci  będą  realizować  usługi  na  jego  rzecz  w  ramach  „umowy  o 

osobistym  świadczeniu  usług”.  Podanie  takiej  podstawy  prawnej  współpracy  świadczy,  że 

osoby  te  będą  wykonywać  usługi  na  rzecz  wykonawcy  Raven  -  IT  w  ramach  prowadzonej 

działalności  gospodarczej.  Ponieważ  zakres  tej  działalności  pokrywa  się  z  zakresem 

zamówienia publicznego wymienieni przez tego wykonawcę przedsiębiorcy będą realizować 

usługi  w  ramach  umowy  o  podwykonawstwo.  Z  tych  względów  wykonawca  Raven  -  IT  w 

ofercie złożył nieprawdziwe oświadczanie i powinna zostać z postępowania wykluczona.   


W  dniu  27  kwietnia  2016  r.  zamawiający  wezwał  wykonawców  do  przystąpienia  do 

postępowania  odwoławczego  toczącego  się  w  wyniku  wniesienia  odwołania,  przekazując 

jednocześnie  kopię  odwołania  (przedmiotowe  wezwanie  wykonawca  Raven  -  IT  otrzymał  w 

tej samej dacie). 

W dniu 29 kwietnia 2016 r. (pismem z dnia 28 kwietnia 2016 r.) wykonawca Raven - 

ITP  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego,  po  stronie  zamawiającego, 

przekazując kopie przystąpienia odwołującemu i zamawiającemu. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  w  tym  treść  ogłoszenia  o  zamówieniu,  treść  SIWZ,  złożone 

oferty,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  Stron  praz 

Przystępującego  złożone  podczas  rozprawy,  skład  orzekający  Izby  zważył,  co 

następuje: 

Izba  nie  znalazła  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  w  związku  z  tym,  iż  nie  została 

wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie 

odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, jak również stwierdziła, że wypełniono 

przesłanki  istnienia  interesu  odwołującego  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia  oraz 

możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów 

art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. 

Mając  na  uwadze  powyższe  skład  orzekający  Izby  merytorycznie  rozpoznał  złożone 

odwołanie, uznając, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Zarzut  podania  nieprawdziwych  informacji  odnośnie  administrowania  stacjami 

klienckimi nie potwierdził się. 

Izba

 ustaliła, iż zamawiający w rozdziale 4 SIWZ „Wymagania wobec Wykonawców” 

pkt 4.1., ppkt 2 podał: 

„4.1.W  celu  wykazania  spełniania  przez  Wykonawcę  warunków.  O  których  mowa  w  art.  22 

ust. 1 Zamawiający (...) żąda następujących dokumentów: 

(…) 

2.Wykaz  wykonanych,  a  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  również 

wykonywanych  głównych  usług  (min.  1)  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem 

terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, 

odpowiadających  swoim  rodzajem  i  wartością  usługom  stanowiącym  przedmiot  zamówieni, 


wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania (od dnia … do dnia …) i odbiorców 

oraz  załączeniem  dowodów,  wskazujących,  ze  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane 

należycie (Załącznik nr 4 do SIWZ). 

Za  usługi  potwierdzające  spełnienie  warunku  posiadania  przez  Wykonawcę  wiedzy  i 

doświadczenia Zamawiający uzna usługi spełniające łącznie następujące kryteria: 

-  Świadczenie  usługi  administracji  systemem  InfoMedica  w  jednostce,  w  której  liczba 

stanowisk włączonych do ww. systemu wynosi min. 100 szt., a system obejmuje co najmniej 

następujące moduły: Kadry i Płace, Finanse i Księgowość, Gospodarka Materiałowa, Środki 

trwałe  i  Wyposażenie,  Ruch  Chorych,  Apteka  i  Apteczka,  Przychodnia,  Blok  Operacyjny, 

Zlecenia,  oraz  administracja  infrastrukturą  serwerową  co  najmniej  6  serwerów  opartych  o 

platformy:  Novell  Netware,  MS  Windows,  Unix  wraz  z  administracją  stacjami  klienckimi 

użytkowników co najmniej 350 komputerów – świadczona na podstawie umowy zawartej na 

okres min. 12 miesięcy. 

Do wykazu należy dołączyć dokumenty stanowiące dowód tego, że wymagane usługi zostały 

wykonane lub są wykonywane należycie.”. 

Wykonawca Raven - IT w  załączeniu do oferty złożył „Wykaz wykonanych usług”, w 

którym  podał  usługę  pn.  „Administracja  systemami  informatycznymi,  w  tym  pakietem 

InfoMedica  w  SPSK-2”  realizowaną  na  rzecz  Samodzielnego  Publicznego  Szpitala 

Klinicznego Nr 2 PUM w Szczecinie (str. 13-14 oferty) oraz referencje (str. 15-18 oferty) 

Odwołujący  podniósł,  iż  wykonawca  Raven  –  IT  złożył  nieprawdziwe  informacje 

odnośnie  posiadanego  doświadczenia  poprzez  wskazanie,  że  zajmował  się  „administracją 

stacji  klienckich”  SPSK  Nr  2,  podczas  gdy  mowa  zawarta  w  roku  2012  przez  wykonawcę 

Raven – IT z SPSK Nr 2 nie obejmowała swym zakresem administracji (obsługi) komputerów 

użytkowników (stacji klienckich). 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:  

Zamawiający,  żądając  wykazania  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu 

(warunku  wiedzy  i  doświadczenia)  wymagał  wykonania  usługi  polegającej  m.in.  na 

administrowaniu  stacjami  klienckimi  użytkowników.  Nie  opisał  przy  tym,  jakie  obowiązki 

winny  wchodzić  w  zakres  obowiązków  wykonawcy  w  ramach  tego  administrowania.  Nie 

odniósł także tego pojęcia bezpośrednio do przedmiotu zamówienia opisanego w aktualnym 

SIWZ,  wymagając  jedynie,  aby  usługa  wskazana  na  potwierdzenie  posiadania  wiedzy  i 

doświadczenia obejmowała „administracją stacjami klienckimi użytkowników co najmniej 350 

komputerów”. 

Wykonawca  Raven  –  IT  wskazał  w  treści  „Wykazu  wykonanych  usług”  usługę 

zrealizowaną  na  rzecz  SPSK  Nr  2  w  Szczecinie,  która  –  jak  podał  -  obejmowała 

„administrację  ok.  670  stacjami klienckimi  użytkowników”,  dowodem  należytego  wykonania, 


której  są  załączone  referencje.  W  załączniku  do  referencji  wyspecyfikowano  zakres 

realizowanych usług, w tym „administrację stacjami klienckimi (jednostkami komputerowymi) 

użytkowników”.   

Także  w  umowie  z  dnia  7  sierpnia  2012  r.,  a  więc  dotyczącej  wskazanej  przez 

wykonawcę  Raven  -  IT  usługi  jednoznacznie  wskazano,  że  do  obowiązków  wykonawcy 

należy  m.in.  diagnozowanie  problemów  sprzętowych.  Okoliczność  tę  ponownie  potwierdził 

ówczesny zamawiający,  oświadczając jednoznacznie  w treści oświadczenia z dnia 10 maja 

2016  r.,  że  umowa  ta  obejmowała  „administrowanie  stacjami  klienckimi  (użytkowników)”. 

Poświadczył  to  także  kierownik  działu  informatycznego  zamawiającego  („Raven  IT  (…) 

administrował  komputerami  użytkowników  (stacji  klienckich  w  zakresie  przewidzianym  w 

umowie (…)”. 

W  kontekście  powyższego  stwierdzić  należy,  iż  twierdzenia  odwołującego  są 

gołosłowne.  A  ponadto  pozostają  w  sprzeczności  z  oświadczeniami  złożonymi  przez 

przedstawicieli  tamtego  zamawiającego  oraz  dokumentami  dotyczącymi  tamtego 

postępowania.  W  treści  SIWZ  (dotyczącej  referencyjnej  usługi)  brak  jest  definicji 

„administrowania”,  która  miałaby  być  podstawą  stwierdzenia  złożenia  przez  wykonawcę 

nieprawdziwych  informacji.  Postanowienia  SIWZ,  które  miałby  taką  definicją  być  są  tak 

naprawdę  wyliczeniem  obowiązków  leżących  po  stronie  wykonawcy  a  nie  legalną  definicją 

„administrowania  stacjami  klienckimi  (użytkowników)”  i  nie  mogą  być  utożsamiane  z  taką 

definicją.  „Administrowanie  stacjami  klienckimi”  obejmuje  bowiem  swym  zakresem 

diagnozowanie problemów sprzętowych i czynność ta niewątpliwie należała do obowiązków 

wykonawcy  realizującego  umowę  w  tamtym  postępowaniu.  Czynnościami  takimi  są 

czynności przykładowo wymienione w punkcie 2, litera f), h), i i). Nie można więc wykonawcy 

Raven  –  IT  postawić  zarzutu  złożenia  nieprawdziwych  informacji.  Nieprawdziwe  informacje 

są  to  bowiem  takie  informacje,  które  nie  są  zgodne  z  danym  stanem  faktycznym. 

Tymczasem w tym postępowaniu tak sytuacja nie ma miejsca. Tym samym Izba uznała, że 

wykonawca Raven – IT ten wykazał spełnienie warunku udziału w postępowaniu – warunku 

wiedzy i doświadczenia.  

Zarzut  podania  nieprawdziwych  informacji  odnośnie  administrowania  serwerem 

opartym na platformie Unix nie potwierdził się. 

Izba

 ustaliła, iż zamawiający w rozdziale 4 SIWZ „Wymagania wobec Wykonawców” 

pkt 4.1., ppkt 2 podał: 

„4.1.W  celu  wykazania  spełniania  przez  Wykonawcę  warunków.  O  których  mowa  w  art.  22 

ust. 1 Zamawiający (...) żąda następujących dokumentów: 

(…) 


2.Wykaz  wykonanych,  a  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  również 

wykonywanych  głównych  usług  (min.  1)  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem 

terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, 

odpowiadających  swoim  rodzajem  i  wartością  usługom  stanowiącym  przedmiot  zamówieni, 

wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania (od dnia … do dnia …) i odbiorców 

oraz  załączeniem  dowodów,  wskazujących,  ze  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane 

należycie (Załącznik nr 4 do SIWZ). 

Za  usługi  potwierdzające  spełnienie  warunku  posiadania  przez  Wykonawcę  wiedzy  i 

doświadczenia Zamawiający uzna usługi spełniające łącznie następujące kryteria: 

-  Świadczenie  usługi  administracji  systemem  InfoMedica  w  jednostce,  w  której  liczba 

stanowisk włączonych do ww. systemu wynosi min. 100 szt., a system obejmuje co najmniej 

następujące moduły: Kadry i Płace, Finanse i Księgowość, Gospodarka Materiałowa, Środki 

trwałe  i  Wyposażenie,  Ruch  Chorych,  Apteka  i  Apteczka,  Przychodnia,  Blok  Operacyjny, 

Zlecenia,  oraz  administracja  infrastrukturą  serwerową  co  najmniej  6  serwerów  opartych  o 

platformy:  Novell  Netware,  MS  Windows,  Unix  wraz  z  administracją  stacjami  klienckimi 

użytkowników co najmniej 350 komputerów – świadczona na podstawie umowy zawartej na 

okres min. 12 miesięcy. 

Do wykazu należy dołączyć dokumenty stanowiące dowód tego, że wymagane usługi zostały 

wykonane lub są wykonywane należycie.”. 

Wykonawca Raven - IT w  załączeniu do oferty złożył „Wykaz wykonanych usług”, w 

którym  podał  usługę  pn.  „Administracja  systemami  informatycznymi,  w  tym  pakietem 

InfoMedica  w  SPSK-2”  realizowaną  na  rzecz  Samodzielnego  Publicznego  Szpitala 

Klinicznego Nr 2 PUM w Szczecinie (str. 13-14 oferty) oraz referencje (str. 15-18 oferty) 

Odwołujący  podniósł,  iż  wykonawca  Raven  –  IT  złożył  nieprawdziwe  informacje 

odnośnie  posiadanego  doświadczenia,  gdyż  czynności  obejmujących  administrowanie 

serwerami pracującymi na platformie Unix na rzecz SPSK Nr 2 nie wykonywał. 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Wykonawca  podał  w  wykazie  wykonanych  usług,  że  w  ramach  referencyjnej  usługi 

„administrował  6  serwerami  pracującymi  na  platformie  (…)  Unix”.  Należyte  wykonanie  tej 

usługi  stanowią  referencje  zamawiającego  w  załączeniu,  do  których  znajduje  się  zakres 

realizowanej  usługi  obejmujący  „administrowanie  systemem  informatycznym”,  w  którym  w 

ramach  administrowania  serwerami  sieciowymi  pracującymi  na  potrzeby  systemów 

informatycznych szpitala wyspecyfikowano „router w oparciu o platformę Unix”, a następnie 

serwer bazodanowy oraz dwa serwery JBOSS oparte o platformę Unix. 

Z  treści  umowy  zawartej  z  SPSK  Nr  2  faktycznie  nie  wynika  administrowanie 

serwerami w oparciu o platformę Unix. Okoliczność tę potwierdził także wykonawca Raven - 


IT w złożonym piśmie procesowym. Niemniej jednak, mimo, że w SIWZ a następnie w treści 

umowy  czynność  ta  nie  była  wymieniona  to  jednak  była  ona  wykonywana  w  ramach 

realizowanej  usługi.  Okoliczność  tę  potwierdzają  bowiem  referencje  zamawiającego  oraz 

oświadczenia  jego  pracownika  Możliwość  rozszerzenia  zakresu  realizowanej  usługi  wynika 

bowiem z treści § 10 umowy, który nakładała na wykonawcę obowiązek wdrożenia nowych 

modułów  do  systemu  bądź  poszerzania  funkcjonalności  dotychczasowych.  Tak  więc  w 

oparciu  o  ten  właśnie  paragraf  wykonawca  administrował  urządzeniami  pracującymi  w 

oparciu  o  oprogramowanie  Unix.  Jak  bowiem  wskazano  w  treści  SIWZ  -  „(…)  w  okresie 

realizacji  umowy  ilość  sprzętu  posiadanego  przez  zamawiającego  może  ulec  zwiększeniu”. 

Co  też  –  jak  wynika  z  materiału  dowodowego  znajdującego  się  aktach  sprawy  –  faktycznie 

miało  miejsce.  Przykładem  takiego  dodatkowego  urządzenia  jest  serwer  pełniący  rolę 

routera,  a  także  serwer  bazodanowy  oraz  dwa  serwery  JBOSS  oparte  o  platformę  Unix, 

które pracowały  właśnie w oparciu o platformę Unix. Tym samym zarzut ten nie potwierdził 

się. 

Zarzut podania nieprawdziwych informacji odnośnie podwykonawców nie potwierdził 

się. 

Izba

 ustaliła, iż zamawiający w rozdziale 4 SIWZ „Wymagania wobec Wykonawców”, 

pkt  4.4. podał: 

„4.4.Zamawiający  żąda  złożenia  przez  Wykonawcę  oświadczenia,  czy  przedmiotowe 

zamówienie  Wykonawca  wykona,  bądź  nie  wykona  przy  pomocy  podwykonawców 

(Załącznik nr 3 do SIWZ)”. 

Wykonawca  Raven  -  IT  w  załączeniu  do  oferty  złożył  „Oświadczenie”,  że  realizacji 

przedmiotu zamówienie nie zamierza powierzyć podwykonawcy(str. 5 oferty) 

Odwołujący  podniósł,  iż  wykonawca  Raven  –  IT  złożył  nieprawdziwe  informacje 

odnośnie  podwykonawców,  gdyż  złożył  „Wykaz  osób”,  w  którym  wskazał  osoby  mające 

realizować  zamówienie  i  są  to  przedsiębiorcy,  a  skoro  tak  wykonawca  ma  zamiar 

posługiwania się podwykonawcami przy realizacji zamówienia 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Wykonawca Raven - IT oświadczył, że realizacji przedmiotu zamówienia nie zamierza 

powierzyć  podwykonawcy.  Natomiast  w  „Wykazie  osób  wykonujących  zamówienie”  podał 

osoby  (12  osób),  które  będą  uczestniczyć  w  wykonywaniu  zamówienia  oraz 

odpowiedzialnych za świadczenie usług wraz z informacjami na temat posiadanych przez nie 

uprawnień,  kwalifikacji  zawodowych,  doświadczenia  i  wykształcenia  oraz  podstawie  do 

dysponowania tymi osobami. Niemniej jednak zamawiający  wymagał tylko, aby wykonawca 

dysponował  przynajmniej  2  osobami  posiadającymi  wskazane  w  SIWZ  doświadczenie. 


Wykonawca podał 12 osób, z czego 5-oma osobami – jak dalej wskazał - będzie dysponował 

na  podstawie  umowy  o  osobiste  świadczenie  usług.  Pozostałe  osoby  są  zatrudnione  na 

podstawie umowy o pracę. I to właśnie ten wykaz, „Wykaz osób wykonujących zamówienie” 

w  zestawieniu  z  oświadczeniem  o  braku  podwykonawców  jest  –  zdaniem  odwołującego  - 

dokumentem  świadczącym  o  złożeniu  przez  wykonawcę  Raven  –  IT  nieprawdziwych 

informacji.   

Z  treści  wykazu  nie  wynika  jednak,  gdyż  zamawiający  tego  nie  wymagał,  w  jakim 

zakresie,  jak  i,  które  osoby  będą  realizować  przedmiotowe  zamówienie.  Istotnie  5  osób 

wskazanych w wykazie prowadzi własną działalność gospodarczą. Nie oznacza to jednak, że 

osoby  te  nie  mogą  zawierać  umów  cywilnoprawnych.  Nie  wynika  z  niego  również,  że  to 

osoby  prowadzące  działalność  gospodarczą  to  zamówienie  będą  wykonywać.  A  ponadto 

zakres prowadzonej działalności dwóch z wymienionych w wykazie osób (spośród pięciu) nie 

pokrywa się z przedmiotem tego zamówienia.  

Tak  naprawdę  to  odwołujący  próbuje  wywieść  na  podstawie  prawidłowo  podanych 

informacji, informacji zgodnych z rzeczywistością, że są one nieprawdziwe. Nie przedstawia 

jednak  na  tę  okoliczność  żadnych  dowodów.  Jego  stanowisko  to  jedynie  jakieś 

przypuszczenia i dywagacje nieznajdujące poparcia ani w tym stanie faktycznym, ani też w 

obowiązujących  przepisach  prawa.  Tym  samym  Izba  uznała,  że  zarzut  ten  nie  potwierdził 

się. 

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono, jak w sentencji. 

Izba  w  poczet  materiału  dowodowego  zaliczyła  dokumentację  przedmiotowego 

postępowania  oraz  dokumenty  złożone  przez  strony  i  uczestnika  postępowania  w  trakcie 

posiedzenia i rozprawy. 


O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz § 5 

ust.  3  pkt  1)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie 

wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i 

sposobu ich rozliczania (tj.: Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), tj. stosownie do 

wyniku postępowania, uwzględniając koszt wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w 

wysokości  3  598  zł  98  gr

  (słownie:  trzy  tysiące  pięćset  dziewięćdziesiąt  osiem  złotych 

dziewięćdziesiąt  osiem  groszy)  na  podstawie  faktury  złożonej  do  akt  sprawy  oraz  koszt 

dojazdu  na  posiedzenie  i  rozprawę  w  wysokości  352  zł  50  gr  (słownie:  trzysta  pięćdziesiąt 

dwa złote pięćdziesiąt groszy) na podstawie kopii biletów złożonych do akt sprawy. 

Przewodniczący:      ……….……… 

……….……… 

……….………