KIO 1154/16 POSTANOWIENIE dnia 08 lipca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO  1154/16 

POSTANOWIENIE 

z dnia 08 lipca 2016 r. 

 
Krajowa Izba Odwoławcza
   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff  

 
po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  08  lipca  2016  r.               

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu                   

29  czerwca  2016  r.  przez  wykonawcę  ZPA  Smart  Energy  a.s.,  Stredni  Predmesti, 

Komenskeho  821,  Trutnov,  541  01,  Czechy;  adres  do  korespondencji:  Kancelaria 

Adwokacka K., S. sp. kom., Adwokat J. S., ul. Pokoju 1, 43-400 Cieszyn w postępowaniu 

prowadzonym przez Energa-Operator SA, ul. Marynarski Polskiej 130, 80-557 Gdańsk 

postanawia: 

1. umorzyć postępowanie odwoławcze;  

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  ZPA 

Smart Energy a.s., Stredni Predmesti, Komenskeho 821, Trutnov, 541 01, Czechy; 

adres do korespondencji: Kancelaria Adwokacka K., S. sp. kom., Adwokat J. S., ul. 

Pokoju  1,  43-400  Cieszyn  kwoty  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych 

zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  22  grudnia  2015  r.  poz.  2164)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku

Przewodniczący: 

………………………………… 


Sygn. akt: KIO  1154/16 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  na:  „Dostawę  komunalnych  liczników  energii  elektrycznej  dla  spółki 

ENERGA  -  OPERATOR  SA”,  numer  zamówienia:  P/1/AZ/00023/2016,  ogłoszenie                     

w  Dzienniku  Urzędowym  Oficjalnych  Publikacji Wspólnot  Europejskich  za  numerem  2016/S 

z  18.06.2016  r.,  zostało  wszczęte  20.06.2016  r.  przez  Energa-Operator  SA,                  

ul.  Marynarski  Polskiej  130,  80-557  Gdańsk  zwanego  dalej:  „Zamawiającym”  przez 

opublikowanie  na  jego  stronie  internetowej  ogłoszenia  o  zamówieniu.  W  tym  samym  dniu 

zamieszczono  także  postanowienia  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  zwanej 

dalej: „SIWZ”

W dniu 29.06.2016 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO)  ZPA Smart Energy a.s., 

Stredni  Predmesti,  Komenskeho  821,  Trutnov,  541  01,  Czechy  zwany  dalej:  „ZPA  Smart 

Energy  a.s.”  albo  „Odwołującym”  wniosła  odwołanie  na  treść  ogłoszenia  oraz  postanowień 

SIWZ. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu 29.06.2016 r. (e-mailem).  

Zamawiający  w  dniu  29.06.2016  r.  wezwał  (umieszczając  na  stronie  internetowej) 

wezwał  wraz  kopią  odwołania,  w  trybie  art.  185  ust.1  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164) zwanej dalej: „Pzp”, 

uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym.  Żadne  zgłoszenia  przystąpień  nie  miały  miejsca.  Żadne  przystąpienia  nie 

miały miejsca – w terminie 3 dniowym, czyli do 02.07.2016 r. (włącznie).  

W  dniu  06.07.2016  r.  (e-mailem)  Zamawiający  wobec  wniesienia  odwołanie  do 

Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której 

stwierdził, że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu i zgodnie z żądaniem 

Odwołującego, usunie z treści SIWZ zawarty z dz. VII pkt 9.3 wymóg złożenia dokumentów 

celnych  stanowiących  dowód  pochodzenia  towarów  (tj.  świadectwa  pochodzenia  towarów)                        

w  przypadku,  gdy  liczniki  są  produkowane  poza  granicami  RP.  Pismo  zostało  podpisane 

przez Prokurenta R. Z. oraz P.Z. P. D. osoby ujawnione                        w załączonym do 

uwzględnienia wydruku KRS-u i umocowane do łącznej reprezentacji. 


Uwzględniając  powyższe,  Izba  uznała,  że  istniała  podstawa  do  przyjęcia,  iż 

postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 2 Pzp - należało umorzyć.  

Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, 

zgodnie  z  żądaniem  Odwołującego,  a  po  stronie  Zamawiającego  nie  przystąpił  żaden 

wykonawca,  Izba  –  działając  na  podstawie  art.  186  ust.  2  oraz  art.  192  ust.  1  zd.  2  Pzp  – 

umorzyła  postępowanie  odwoławcze  w  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  1154/16  na  posiedzeniu 

niejawnym bez udziału stron. 

Orzekając  o kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  uwzględniła,  iż  z  mocy  art. 

186  ust.  6  pkt  1  Pzp  koszty  te  znoszą  się  wzajemnie,  jednocześnie  nakazując  dokonanie 

zwrotu  Odwołującemu  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu,  zgodnie  z  §  5  ust.  1  pkt  1 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu 

pobierania  wpisu  od odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym                   

i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238).  

Izba wyjaśnia, że nie uwzględniła jednocześnie wniosku Odwołującego o zasądzenie 

na jego rzecz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego z uwagi na treść art. 186 

ust.  6  pkt  1  Pzp.  Wskazany  przepis  stanowi,  że  w  przypadku  uwzględnienia  w  całości 

zarzutów  odwołania  przez  zamawiającego  przed  otwarciem  rozprawy,  w  sytuacji,  gdy                          

w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 

wykonawca, koszty znosi się wzajemnie. Tym samym koszty postępowania odwoławczego - 

zarówno te, o których mowa w § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 

marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów                            

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), tj. wpis od 

odwołania,  jak  i  koszty,  o  których  mowa  w  §  3  pkt  2  wskazanego  rozporządzenia,  tj. 

uzasadnione koszty stron postępowania, w tym wynagrodzenie pełnomocnika strony, znoszą 

się wzajemnie. Izba w tym zakresie, działając w oparciu o wskazane przepisy prawa, orzekła 

jedynie o dokonaniu zwrotu Odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 

uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 

Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22  marca 

2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j.: Dz. U. z 2014, 

poz. 964) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym.    

W  oparciu  o  §  32  ww.  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  22  marca    

2010  r.  w  sprawie  regulaminu  postępowania  przy  rozpatrywaniu  odwołań,  ogłoszenie 


postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym 

następuje  przez  wywieszenie  sentencji  postanowienia  na  tablicy  ogłoszeń  w  siedzibie 

Krajowej Izby Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej 

Urzędu  Zamówień  Publicznych.  Odpis  postanowienia  przesyła  się  stronom  i  uczestnikom 

postępowania odwoławczego. 

Przewodniczący: 

…………………………………