KIO 1050/16 KIO 1053/16 WYROK dnia 1 lipca 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt:  

KIO 1050/16 

KIO 1053/16 

WYROK 

 z dnia 1 lipca  2016 r.    

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Paweł Trojan 

Protokolant: 

Paweł Puchalski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 czerwca 2016 r. w Warszawie odwołań skierowanych 

w  drodze  zarządzenia  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia 

21  czerwca  2016  r.  do 

łącznego  rozpoznania  i  wniesionych  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16 

czerwca 2016 r. i wniesionych przez wykonawców: 

A.  Transactor  Security  Spółka  z  o.o.,  ul.  Trakt  Lubelski  257a,  04-667  Warszawa  (sygn. 

akt KIO 1050/16);  

B. T.F. i D.K. działających w formie spółki cywilnej pod firmą DPIdea s.c., ul. Spokojna 28, 

81-549 Gdynia (sygn. akt KIO 1053/16) 

 w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  – 

Centralny  Zarząd  Służby 

Więziennej,  ul.  Rakowiecka  37A,  02-521  Warszawa  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

pn.: „Dostawa urządzeń RTG i bramek do wykrywania metalu” (znak 2/16/AZ) 

przy  udziale  następujących  wykonawców  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postępowania wszczętego wskutek wniesienia odwołania: 

A. w zakresie odwołania o sygn. akt KIO 1050/16 przez wykonawcę: 


Alfa  System  Spółka  z  o.  o.,  ul.  Piotra  Ignuta  87,  54-151  Wrocław  zgłaszającego 

przystąpienie po stronie Zamawiającego; 

B. w zakresie odwołania o sygn. akt KIO 1053/16 przez wykonawców: 

  Alfa  System  Spółka  z  o.  o.,  ul.  Piotra  Ignuta  87,  54-151  Wrocław  zgłaszającego 

przystąpienie po stronie Zamawiającego; 

Transactor  Security  Spółka  z  o.o.,  ul.  Trakt  Lubelski  257a,  04-667  Warszawa 

zgłaszającego przystąpienie po stronie Zamawiającego; 

orzeka: 

1. oddala oba odwołania; 

2. Kosztami postępowania obciąża: 

A.  w  zakresie  odwołania  o  sygn.  akt  KIO  1050/16  Odwołującego  –  wykonawcę  Transactor 

Security Spółka z o.o., ul. Trakt Lubelski 257a, 04-667 Warszawa; 

B. w zakresie odwołania o sygn. akt KIO 1053/16 Odwołującego – wykonawców T.F. i D.K. 

działających w formie spółki cywilnej pod firmą DPIdea s.c., ul. Spokojna 28, 81-549 Gdynia i 

nakazuje: 

zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych wpisy w wysokości 

30 000 zł 

00  gr  (słownie:  trzydzieści  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczone  przez 

Odwołujących się, w tym:  

A 

wpis  w  wysokości 

15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero 

groszy)  uiszczony  przez  wykonawcę  Transactor  Security  Spółka  z  o.o.,  

ul. Trakt Lubelski 257a, 04-667 Warszawa (sygn. akt KIO 1050/16), 

B 

wpis  w  wysokości 

15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero 

groszy) uiszczony przez wykonawców T.F. i D.K. działających w formie spółki 

cywilnej pod firmą DPIdea s.c., ul. Spokojna 28, 81-549 Gdynia (sygn. akt KIO 


3.  Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 22 grudnia 2015 r., poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy 

wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Warszawie.  

Przewodniczący: 


U z a s a d n i e n i e 

do wyroku z dnia 1 lipca 2016 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1050/16 i KIO 1053/16  

Zamawiający  –  Centralny  Zarząd  Służby  Więziennej,  ul.  Rakowiecka  37A,  02-521 

Warszawa  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.:  „Dostawa  urządzeń  RTG  i 

bramek do wykrywania metalu” (znak 2/16/AZ). 

Izba  ustaliła,  iż  postępowanie  prowadzone  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  

o  wartości  powyżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8 

ustawy Pzp.  

W dniu  29.03.2016  r.  Zamawiający  przekazał  ogłoszenie  o  zamówieniu  do  publikacji 

Urzędowi Oficjalnych Publikacji UE;   

W dniu 31.03.2016 r. ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie 

do Dz. U. UE pod numerem 2016/S 063-108118.  

KIO 1050/16 

Wykonawca 

Transactor  Security  Spółka  z  o.o.  wniósł  odwołanie  na  czynności 

Zamawiającego  -  Centralnego  Zarządu  Służby  Więziennej,  ul.  Rakowiecka  37A,  02-521 

Warszawa  -  podjęte  w  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzonego  w 

trybie  przetargu  nieograniczonego  na  dostawę  RTG  i  wykrywaczy  bramowych  (nr  sprawy 

2/16/AZ)  w  zakresie  części  I:  ^dostawa  20  urządzeń  rentgenowskich  do  prześwietlania 

paczek i bagaży" - „Postępowanie", a polegające na: 

1)  dokonaniu  oceny  oferty  Odwołującego  w  kryterium  oceny  ofert  ,funkcjonalność  -  7%" 

dotyczącego  skuteczność  w  zakresie  ujawniania  przedmiotów  ukrytych”  (Rozdz.  XIII  lit.  b) 

SIWZ)  w  sposób  naruszający  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców, 

2)  zaniechaniu  dokonania  wyboru  oferty  Odwołującego  jako  najkorzystniejszej  w  części  I 

Postępowania, 

3)  dokonaniu  czynnością  z  dnia  6  czerwca  2016  r.  w  części  I  Postępowania  wyboru  oferty 

wykonawcy  Alfa  System  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  przy  ul.  Piotra  Ignuta  87  jako 

najkorzystniejszej, 


ewentualnie 

4) zaniechaniu unieważnienia Postępowania w zakresie części I z uwagi na dokonanie oceny 

ofert złożonych w Postępowaniu w części I, w kryterium oceny ofert ,,funkcjonalność - 7%" ~  

W  uzasadnieniu  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  w  Rozdz.  XIII  „Kryterium 

wyboru ofert” SIWZ wskazał dla części I zamówienia w zakresie funkcjonalności  wagę  7% i 

określił 2 badane parametry: 

a) możliwość powiększenia wybranego fragmentu obrazu (max. 2 pkt.) 

- dwunastokrotne powiększenie wybranego fragmentu obrazu— 1 pkt. 

- szesnastokrotne lub większe powiększenie wybranego fragmentu obrazu ~ 2 pkt. 

b) skuteczność w zakresie ujawniania przedmiotów ukrytych (max: 5 pkt.) 

- za 20 mm osłoną stalową - 2 pkt. 

- za 25 mm osłoną stalową – 5 pkt.”  

Zaoferowanie urządzenia niewykrywającego ww. przedmiotów ukrytych za osłoną stalową o 

grubości 20 mm spowoduje odrzucenie oferty. 

Odwołujący  w  pkt  25  formularza  ofertowego  (Część  1)  —  Nastawienie  parametrów 

techniczno-  użytkowych”  potwierdził  wymóg  minimalny  z  pkt  2  „Wymagania  ogólne”  ppkt  8) 

wpisując ‘Tak” odnośnie oferowanego przez siebie urządzenia 5333 AutoClear (USA).  

Wykonawca  Alfa-System  Sp.  z  o.o.  zaś  dodatkowo  wskazał  w  zakresie  oferowanego 

urządzenia XIS-5335S Astrophysics: „37 mm standard, 39 mm typowo”. 

W  toku  badania  i  oceny  ofert  Zamawiający  przeprowadził  testy  urządzeń  (wskazane  w 

Rozdz. XIII „Kryterium wyboru ofert” in fine). W ich wyniku badania i oceny ofert dla każdego 

z  urządzeń  zgłoszonych  do  testów  został  sporządzony  protokół.  Odwołującemu  zgodnie  z 

protokołem  przyznano  2  pkt  za  funkcjonalność  „skuteczność  w  zakresie  ujawniania 

przedmiotów ukrytych  za osłoną stalową” uznając za potwierdzony parametr penetracji stali 

20  mm  natomiast  wybranemu  wykonawcy  Alfa-  System  Sp.  z  o.o.  za  te  funkcjonalność 

przyznano 5 pkt za parametr 25 mm. 

Następnie  pismem  z  dnia  6  czerwca  2016  r.  Odwołujący  został  poinformowany  o  wynikach 

badania  i  oceny  ofert  w  Postępowaniu.  W  zakresie  części  I  Postępowania  Zamawiający 

przyznał następującą punktację: 


1. wykonawca Alfa system otrzymał łącznie 97,67 pkt w tym za kryterium „funkcje” 7 pkt; 

2. wykonawca SAE otrzymał łącznie 95,50 pkt, w tym za kryterium „funkcje” 7 pkt;  

3. wykonawca Transactor otrzymał łącznie 97,00 pkt, w tym za kryterium „funkcje” 4 pkt.  

Odwołujący  podnosi,  że  Zamawiający  naruszył  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców  w  zakresie  dokonanej  oceny  ofert  w  kryterium  „skuteczność  w 

zakresie  ujawniania  przedmiotów  ukrytych  za  osłoną  stołową”,  w  tym  oferty  Odwołującego. 

Zamawiający nie opisał w SIWZ sposobu wykonywania testów, w szczególności nie wskazał 

odpowiedniego  scenariusza  badania  z  określeniem,  jakie  precyzyjnie  mają  być  widoczne 

obiekty  i  jakie  są  kryteria  określające  jego  spełnienie.  Zamawiający  wskazał  jedynie  w 

odpowiedzi  z  dnia  22  kwietnia  2016  r.  na  pytanie  do  SIWZ,  że  „Ocena  skuteczności  w 

zakresie 

ujawniania 

przedmiotów 

ukrytych, 

oferowanego 

urządzenia 

zostanie 

przeprowadzona  poprzez  fizyczne  sprawdzenie  wykrywalności  m.  in.  wyżej  wymienionych 

przedmiotów,"  Wobec  tego  uznać  należy,  iż  Zamawiający  dopuścił  sposób  sprawdzenia 

maksymalnego poziomu penetracji za pomocą adekwatnej i niedyskryminującej metody. 

Tymczasem jedynym właściwym sposobem sprawdzenia maksymalnego poziomu penetracji 

stali  urządzeń  rentgenowskich  do  prześwietlania  paczek  i  bagaży,  jest  zastosowanie 

specjalnej  walizki  testowej  STP  (Standard  Test  Piece),  przeznaczonej  do  testowania  i 

kalibracji  tego  typu  urządzeń.  Badanie  urządzenie  prześwietla  tę  walizkę  pozwalając  na 

rzeczywistą oceny maksymalnego poziomu penetracji stali przez dane urządzenie. 

Podkreślić  w  tym  miejscu  należy,  że  w  trakcie  testów  urządzeń  w  zakresie  funkcjonalności 

„skuteczność  w  zakresie  ujawniania  przedmiotów  ukrytych  za  osłoną  stalową”  Zamawiający 

nie  używa!  walizki  testowej  STP,  a  innego  niestandaryzowanego  i  nieodpowiedniego 

produktu,  który  nie  umożliwia  obiektywną  ocenę  wykrywalności  przedmiotów  ukrytych  za 

osłoną stalową. 

Niezależnie  od  powyższego  Zamawiający  w  trakcie  testów  używa!  płytek  stali 

niestandaryzowanych  przez  co  niemożliwe  było  uzyskanie  podczas  testów  pewności  co  do 

ich  parametrów  istotnych  dla  wyników  testu  w  zakresie  określenia  maksymalnego  poziomu 

penetracji stali (wykrywalności obiektu) przez urządzenie: grubości stali (odpowiednio 20 mm 

i  25  mm),  jakości  (składu,  gęstości)  stali.  Podobnie  Zamawiający  używa!  w  trakcie  testów 

różnych  obiektów,  które  miały  zostać  wykryte  przez  urządzenie  za  osłoną  metalową,  co 

uniemożliwiało  obiektywną  ocenę  testowanych  urządzeń  w  zakresie  ich  maksymalnych 

możliwości  do  wykrycia  danych  obiektów.  Przytoczone  fakty  nie  miały  by  miejsca,  gdyby 

Zamawiający  użył  testowej  walizki  STP,  jednakże  niezależnie  od  braku  zastosowania  tej 


walizki Zamawiający dokonał oceny ofert w zakresie funkcjonalności „skuteczność w zakresie 

ujawniania  przedmiotów  ukrytych  za  osłoną  stalową"  w  sposób  nieobiektywny  i 

dyskryminujący. Metoda zastosowana przez Zamawiającego jest nieadekwatna i niewłaściwa 

do założonego celu, jakim jest określenie maksymalnego poziomu penetracji stali. 

Ponadto  producenci  urządzeń  zaoferowanych  w  przetargu,  w  tym  AutoCIear  -  producent 

zaoferowanego  przez  Odwołującego  urządzenia  potwierdzają,  iż  jedynym  wiarygodnym 

testem  na  określenie  maksymalnego  poziomu  penetracji  stali  jest  użycie  walizki  STP. 

Oznacza, to że inna metoda nie może być użyta do badania tego parametru. 

Dodatkowo  o  niewłaściwej  metodzie  sprawdzenia  przez  Zamawiającego  w  trakcie  testów 

maksymalnego poziomu penetracji stali świadczy fakt, że zarówno  w przypadku urządzenia 

oferowanego  przez  Odwołującego  (5333  AutoCIear),  jak  i  urządzenia  oferowanego  przez 

firmę Alfa-System Sp. z o.o. (XIS~5335S Astrophysics), producenci tych urządzeń wskazują 

na  dużo  wyższe  maksymalne  poziomy  penetracji  stali  niż  przyjęte  przez  Zamawiającego  w 

trakcie testów (Zamawiający przyjął: 20 mm dla Odwołującego i 25 mm dla Alfa-System Sp. z 

o.o.). Tymczasem dla urządzenia 5333 AutoCIear parametr ten w rzeczywistości wynosi do 

30 mm, zaś dla urządzenia XIS-5335S Astrophysics do 39 mm. 

Nie  ulega  wątpliwości,  że  Zamawiający  ma  obowiązek  sporządzić  SIWZ,  w  tym  w  zakresie 

sposobu  oceny  ofert  w  sposób,  jednoznaczny,  precyzyjny,  obiektywny  i  umożliwiający 

rzeczywistą ocenę ocenianych funkcjonalności (art. 7 ust. 1 ustawy Pzp). Z tego obowiązku 

wypływa  kolejny  obowiązek  interpretowania  SIWZ  w  sposób  zgodny  z  zasadą  uczciwej 

konkurencji  i  na  korzyść  wykonawców,  a  także  dokonywania  oceny  ofert  w  sposób 

niesprzeczny z tą zasadą. 

Z  faktem  że  to  wyłącznie  zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o 

udzielnie  zamówienia  publicznego,  określa  warunki  udziału  w  postępowaniu  oraz  opisuje 

przedmiot zamówienia (art. 7 ust. 1, art. 24, art. 29 ustawy Pzp) skorelowany jest wynikający 

z  art.  7  ust.  I  ustawy  Pzp  obowiązek  zamawiającego  przygotowania  i  przeprowadzenia 

postępowania „w sposób zapewniający zachowanie zasady uczciwej konkurencji oraz równe 

traktowanie wykonawców". Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 18 sierpnia 2011 r., 

sygn. XXIII Ga 380/1 l podkreśla, iż: „Główną ideą i podstawą ustanowienia prawa zamówień 

publicznych  było  zapewnienie  wszystkim  podmiotom  przystępującym  do  postępowań  o 

uzyskanie  zamówień  równych  szans  na  każdym  etapie  tego  postępowania.  W  tym  celu  do 

ustawy  wprowadzono  szereg  uregulowań  stanowiących  o  konieczności  zachowania  przez 


uczestników  postępowań  zasad  uczciwej  konkurencji.  W  szczególności  o  tychże  zasadach 

stanowią przepisy art. 7, 15, 17, 24, 89 p.z.p." 

Wszelkie  ewentualne  niejasności,  niedokładności  SJWZ,  w  tym  w  zakresie  opisu  kryteriów 

oceny ofert należy interpretować zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji i interpretacji SIWZ 

na  korzyść  wykonawcy.  Wykonawca  nie  może  bowiem  ponosić  ciężaru  braku  precyzyjnego 

opisania przez Zamawiającego sposobu testowania urządzenia w sytuacji, w której ciąży! na 

nim  taki  obowiązek.  Wynika  z  lego  wniosek  o  dopuszczeniu  przez  Zamawiającego  metody 

sprawdzania  przez  Zamawiającego  parametru  „skuteczności  w  zakresie  ujawniania 

przedmiotów ukrytych za osłoną stalową”, która jest zdatna i właściwa do zamierzonego celu. 

Powyższe, w ocenie Odwołującego, potwierdza orzecznictwo sądowe i arbitrażowe. 

W  wyroku  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  z  dnia  22  listopada  2005  r.,  sygn.  akt  V  Ca 

659/05  stwierdzono  „Sąd  Okręgowy  podziela  w  pełni  stanowisko  Zespołu  Arbitrów,  że 

odrzucając ofertę Konsorcjum zamawiający błędnie przyjął, iż oferta ta nie spełnia wymagań 

określonych w SIWZ. Zdaniem Sądu złożenie przez oferenta wykazu usług zrealizowanych w 

ciągu  ostatnich  trzech  łat,  a  polegających  na  sporządzeniu  trzech  opinii  geologiczno  - 

inżynierskich  uznać  należy  za  spełnienie  warunków  zamówieniu,  Niedookreślenie  pojęcia 

"opracowania  geologiczno  -  inżynierskiego”  nie  może  wywrzeć  negatywnych  skutków  dla 

oferenta zwłaszcza, że w języku potocznym "opracowanie" często używane jest jako synonim 

słowa „opinia”. Zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego we Wrocławiu z dnia 14 kwietnia 2009 

r.,  sygn.  akt  X  Ga  74/09:  „Tak  wskazuje  się  w  orzecznictwie,  warunki  zamówienia  winny  w 

sposób  jednoznaczny  wynikać  ze  specyfikacji  zaś  wątpliwości  na  tym  tle  powstałe 

rozstrzygać należy na korzyść wykonawcy”. Wyrok Sąd Okręgowy w Nowym Sączu z dnia 18 

marca 2015 r., sygn. akt III Ca 70/15 stanowi, iż: „Zapisy w SIWZ (...) muszą mieć charakter 

precyzyjny  i  jednoznaczny,  a  wątpliwości  powstałe  na  tym  tle  muszą  być  rozstrzygane  na 

korzyść  wykonawcy.  Obowiązek  takiego  formułowania  i  tłumaczenia  ma  na  celu  realizację 

zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wszystkich wykonawców przystępujących 

do  przetargu  (wyrok  KIO  z  20.02.2009r.,  KIO/UZP  148/08,  wyrok  ZA  UZP  z  31,03.2006r., 

UZP/ZO/O - 896, LEX Polonica nr 1898040, wyrok KIO z 28.01.2QQ9r., KIO/UZP 67/09, LEX 

Polonica  nr  2058113,  Komentarz  do  ustawy  P.z.p.  -  Stefan  Babiarz  i  inni  wyd.  LexisNexis 

Wydanie  2  Wielkie  Komentarze  str.294  -  295).  ”  Podobnie  wyrok  Sądu  Okręgowego  w 

Toruniu, sygn. akt VIII Ca 76/15 z dnia 10 marca 2015 r. 

Podobnie zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) z dnia 16 kwietnia 2015 r., 

sygn.  KIO  660/15  „Obowiązuje  swoista  „święta”  zasada,  że  wszelkie  niejasności, 

dwuznaczności,  niezgodności  postanowień  SIWZ  należy  rozpatrywać  na  korzyść 


wykonawców.  (...)  Jeżeli  ilość  niejednoczonych  postanowień  SIWZ  i  możliwości 

interpretacyjnych  jest  większa  niż  przeciętna,  zamawiający  winien  rozważyć  nawet 

unieważnienie  postępowania  w  trybie  art.  93  ust.  1  pkt  7p.z.p.”  W  wyroku  KIO  z  dnia  16 

marca  2015  r.,  sygn.  KIO  430/15  Izba  wskazuje,  iż  zgodnie  z  jednolicie  obowiązującą  w 

zamówieniach  publicznych  zasadą  -  wątpliwości  powinny  być  rozstrzygane  na  korzyść 

Wykonawcy,  skoro  to  zamawiający  -  mogąc  zastosować  różne  sformułowania  -  wprowadza 

do specyfikacji istotnych warunków zamówienia postanowienie o niejednoznacznej treści, zaś 

w  wyroku  z  11  sierpnia  2014  r.,  sygn.  KIO  1557/14:  „Wykonawcy  nie  mogą  ponosić 

negatywnych  konsekwencji  w  związku  z  niezastosowaniem,  się  do  niejasnych  wymagań 

SIWZ,  a  wszelkie  wątpliwości  interpretacyjne  w  tym  zakresie  winny  być  rozstrzygane  na 

korzyść wykonawców.” Zgodnie z wyrokiem KIO sygn. KIO 605/14 z dnia 09 kwietnia 2014 r. 

„Postulat  wykładni  niejasnych  postanowień  SIWZ  na  korzyść  wykonawcy  wynika  z  zasad 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców wskazanych w art. 7 ust. 1 p.z.p.” 

Wyrok  KIO  z  07  października  2013  r.,  KIO  2260/13:  „Wszelkie  niejasności  w  treści 

dokumentacji  sporządzonej  przez  zamawiającego  należy  tłumaczyć  na  korzyść 

wykonawców, zaś ewentualne błędy popełnione w toku postępowania przez zamawiającego 

nie mogą wpływać negatywnie na sytuację wykonawców, biorących udział w postępowaniu.” 

Podobnie in. liczne orzecznictwo arbitrażowe (np. wyrok KIO z dn. 03 sierpnia 2015 r., sygn. 

KIO 1487/15; KIO 1524/15, wyrok KIO z 21 stycznia 2015 r. sygn. KIO 17/15). 

Mając na uwadze powyższe, Odwołujący wskazał jak na wstępie. 

KIO 1053/16 

W ramach odwołania o sygn. akt KIO 1053/16 wykonawca T.F. i D.K. działających w formie 

spółki  cywilnej  pod  firmą  DPIdea  s.c  wskazał,  iż  działania  Zamawiającego  nie  mają 

uzasadnienia w przepisach prawa ani dokumentacji postępowania  zarzucając w nim:

1.  Naruszenie  art.  26  ust  3  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Odwołującego  do 

uzupełnienia  próbki  w  postaci  zainstalowania  systemu  pomocy  w  języku  polskim  lub  /i 

ponowne przedłożenie urządzenia, ewentualne dokonanie poprawy omyłki w trybie art. 87 ust 

2 Pzp 

2. Naruszenie art. 89 ust 1 ustawy Pzp, poprzez odrzucenie oferty Odwołującego pomimo, iż 

jej treść jest zgodna z treścią SIWZ, a wskazany przez Zamawiającego brak wbudowanego 

menu i systemu pomocy w języku polskim winien podlegać uzupełnieniu w trybie art. 26 Pzp.  


W ocenie Odwołującego treść oferty wskazana dokumentami do niej załączonymi w sposób 

nie  pozostawiający  wątpliwości  potwierdza  zgodność  treści  oferty  z  treścią  SIWZ,  a  brak 

menu  i  systemu  pomocy  w  j.  polskim  w  urządzeniu  przedstawionym  jako  próbka  jest 

wynikiem omyłki wykonawcy na etapie przedstawienia próbki. 

3. Naruszenie art. 91 ust 1 pkt poprzez dokonanie w zadaniu 1 wyboru oferty, która nie jest 

ofertą  najkorzystniejszą  spośród  ofert  nie  podlegających  odrzuceniu  oraz  wszystkich  innych 

przywołanych w niniejszym stanowisku  

W ramach żądania Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

1. Unieważnienia decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego w zadaniu 1; 

2.  Wezwanie  Odwołującego  do  uzupełnienia  próbki  na  podstawie  art.  26  ustawy  Pzp, 

ewentualnie dokonanie poprawy omyłki na podstawie art. 87 ust 2 ustawy Pzp; 

3.  Powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert  po  uzupełnieniu  przez  Odwołującego 

próbki/poprawieniu omyłki i. dokonania wyboru Oferty najkorzystniejszej. 

Odwołujący  wskazał,  iż    ma  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia  i  poniesie 

szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  w/w  przepisów,  gdyż  oferta 

Odwołującego  jest  ofertą  najkorzystniejszą  spośród  ofert  złożonych  w  postępowaniu  i 

niepodlegających  odrzuceniu.  Oferta  Odwołującego  nie  podlega  odrzuceniu,  a  Odwołujący 

nie  podlega.  wykluczeniu.  Oferta  Odwołującego  po  zastosowaniu  kryteriów  określonych 

SIWZ  winna  otrzymać  najwyższą  ilość  punktów  i  zostać  wybrana,  jako  oferta 

najkorzystniejsza,  a  w  wyniku  odrzucenia  przez  Zamawiającego  oferty  Odwołującego  przy 

braku  wystąpienia  przesłanki  z  art.  89  Pzp  Odwołujący  poniesie  szkodę  w  postaci  braku 

realizacji zamówienia objętego postępowaniem. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie jego odwołania w całości i o nakazanie Zamawiającemu 

ponownego  rozpatrzenia  ofert  z  uwzględnieniem  oferty  Odwołującego,  przeprowadzenia 

procedury  uzupełnienia  próbki  lub  jej  elementu,  a  następnie  dokonanie  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej. 

W  uzasadnieniu  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  pismem  z  dnia  06.06.2016r 

poinformował Odwołującego o odrzuceniu jego oferty w zadaniu 1 na podstawie art. 89 ust 1 

pkt  2  Pzp  jako  oferty  której  treść  jest  niezgodna  z  treścią  SIWZ.  Jako  uzasadnienie 

Zamawiający wskazał brak wbudowanego (czyt. zainstalowanego) systemu pomocy w języku 

polskim.  W  ocenie  Odwołującego  powyższa  decyzja  Zamawiającego  podjęta  w  oparciu  o 

zaistniały  stan  faktyczny  nie  znajduje  uzasadnienia  w  przepisach  prawa,  dokumentacji 


postępowania,  ani  utrwalonej  linii  orzeczniczej  KIO  i  SO  nt.  obligatoryjnego  uzupełniania 

próbek w trybie art. 26 ust 3 ustawy Pzp. 

I. Przedłożenie próbki, omyłkowy brak zainstalowanego systemu pomocy w języku polskim. 

Zamawiający  w  treści  SIWZ  w  rozdziale  XIII  wskazał:  „Testowanie  urządzenia” Wykonawcy 

udostępnią  jedno  oferowane  urządzenie  wraz  z  instrukcją  obsługi  w  języku  polskim,  w  celu 

potwierdzenie  parametrów  technicznych  zgodnie  ze  złożonym  formularzem  ofertowym, 

najpóźniej 4 dni po upływie terminu składania ofert. Urządzenie przedstawione do testowania 

musi  być  identyczne  z  urządzeniami  będącym  przedmiotem  późniejszej  dostawy  -  nie 

spełnienie  tego  wymogu  spowoduje  odrzucenie  oferty.  Wykonawcy  zapewnią  warunki  do 

sprawdzenia  przydatności  urządzenia  w  obecności  swojego  przedstawiciela.  Testowanie 

winno  odbyć  się  na  terenie  miasta  Warszawy  w  miejscu  uzgodnionym  z  zamawiającym,  w 

obecności przedstawiciela (nie więcej niż jednego) innych wykonawców, na ich wniosek. 

Zespół  testujący  urządzenie  sporządzi  protokół  określający  typ,  rodzaj,  numer  seryjny,  datę 

produkcji sprzętu oraz wyniki testu." 

Przedłożone  przez  Odwołującego  urządzenie  omyłkowo  nie  zawierało  zainstalowanego 

systemu  pomocy  w  języku  polskim.  Oczywistym  jest  omyłkowy,  niezamierzony  brak 

powyższego  elementu,  gdyż  w  treści  oferty  w  sposób  bezsporny  Odwołujący  wskazał  iż 

urządzenia  dostarczane  w  trakcie  realizacji  będą  powyższą  cechę  posiadały.  Warto  w 

miejscu  tym  doprecyzować,  iż  to  w  trakcie  realizacji  kontraktów  system  ten  jest  on  niejako 

dokładany  odpowiednio  wg  potrzeb  i  wskazówek  klienta.  Co  więcej  -  nie  jest  to  element 

stanowiący o cechach jakościowych czy funkcjonalnych urządzenia, nie było on też oceniany 

w ramach kryteriów oceny ofert. 

II. Uzupełnianie próbek 

Analizując wskazane żądanie przedłożenia urządzenia należy przyjąć, iż do żądania złożenia 

powyższego  elementu  zastosowanie  mają  przepisy  dot.  złożenia  przez  wykonawcę  tzw. 

próbek. Zgodnie z treścią § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 

lutego  2013  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane, próbka jest dokumentem 

wymaganym  do  potwierdzenia  spełniania  przez  oferowane  dostawy  wymagań  określonych 

przez  zamawiającego,  a  wskazanie  w  SIWZ  obowiązku  przedłożenia  urządzenia  do  testów 

należy traktować jako obowiązek złożenia dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp. 

Teza ta została również potwierdzona przez Urząd Zamówień Publicznych, który w jednej z 

opinii wyraźnie wskazał, że próbkę należy kwalifikować jako dokument, o którym mowa w art. 

25 ust. 1 pzp: ,[w] myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia [...] w sprawie rodzajów dokumentów, 


jakich  może  żądać  zamawiający  [...]  zamawiający  w  celu  potwierdzenia,  że  oferowane 

dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane  odpowiadają  wymaganiom  określonym  w  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia,  może  żądać  w  szczególności,  aby  wykonawcy  biorący 

udział w postępowaniu przedłożyli próbki oferowanych towarów. Tym samym należy przyjąć, 

iż przepisy rozporządzenia przesądzają o kwalifikacji próbki jako dokumentu, o którym mowa 

w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. W ocenie 

Odwołującego  powyższe  dowodzi,  iż  Zamawiający  był  zobowiązany  do  wezwania 

Odwołującego  do  uzupełnienia  próbki  -  tu  urządzenia  -  w  sytuacji,  w  której  uznał,  że  te 

przedstawione  nie  były  zgodne  z  SIWZ.  W  ocenie  Odwołującego  konieczność  skierowania 

przez Zamawiającego wezwania potwierdza orzecznictwo KlO oraz jednolite w tym zakresie 

głosy doktryny.  

Tezę  taką  można  znaleźć  między  innymi  w  publikacji  Justyny  Andały-Sępkowskiej  [za  KIO 

980/14).  Autorka  wyraźnie  wskazuje,  że  obowiązek  (wzywania  wykonawców  -  przyp.  aut) 

dotyczy 

zarówno 

dokumentów 

podmiotowych, 

jak 

dokumentów 

oświadczeń 

potwierdzających, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania 

określone przez zamawiającego. Wynika z tego, że dotyczy również próbek żądanych w tym 

kontekście  i  w  przywołanym  celu".  Podobne  wnioski  prezentuje  Aleksandra  Sasin:"(...) 

próbka  traktowana  i  określona  jako  dokument  przedmiotowy  [...]  będzie  podlegała 

uzupełnieniu." 

Ponadto, dla uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości co do charakteru próbek w świetle art. 25 

pzp  oraz  zakresu  obowiązku  wezwania  do  uzupełnienia  próbek  nałożonego  na 

zamawiających  w  art.  26  ust.  3  pzp.  Odwołujący  zwraca  uwagę,  że  z  ukształtowanej  linii 

orzeczniczej wynika, że w przypadku, gdy próbka ma służyć potwierdzeniu wymagań zgodnie 

z  art.  25  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  zamawiający  w  toku  oceny  próbki  ma  obowiązek 

zastosowania przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, w okolicznościach wskazanych w przepisie, 

jeśli  natomiast  próbka  wskazuje  brak  cech  których  posiadanie  jest  oceniane  w  ramach 

kryteriów oceny ofert, jest punktowane, wówczas wskazany przepis nie ma zastosowania.  

Czytelnym  jest,  iż  w  niniejszym  postępowaniu  posiadanie  systemu  pomocy  w  j.  polskim  nie 

stanowiło kryterium oceny ofert i Zamawiający zobligowany jest do wezwania Odwołującego 

do  ponownego  przedłożenia  próbki  -  urządzenia  -  posiadającego  zainstalowany  powyższy 

element,  a  dopiero  na  podstawie  tak  przedłożonego  urządzenia  Zamawiający  winien  jest 

dokonać dalszej oceny oferty. 

Celem potwierdzenia zasadności powyższego stanowiska Odwołujący przywołał wyrok KIO z 

dnia  28  października  2014  r.  o  sygn.  akt:  KIO  2120/14,  w  którym  wskazano,  iż:  „Próbki,  na 


gruncie  ustawy  Pzp,  kwalifikowane  są  jako  dokumenty  potwierdzające,  że  oferowane 

dostawy odpowiadają wymaganiom zamawiającego - tzw. dokumenty przedmiotowe (art. 25 

ust. I pkt 2 w z w. z art. 25 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z § 6 ust. I pkt 1 rozporządzenia Prezesa 

Rady  Ministrów  z  19  lutego  2013  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów  (...) W  tej  sytuacji  po 

stronie  zamawiającego  zaktualizował  się  obowiązek  wezwania  wykonawcy  do  uzupełnienia 

brakujących  próbek  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp.  Przywołany  przepis  stanowi,  że 

zamawiający  wzywa  wykonawców,  którzy  w  określonym  terminie  nie  złożyli  wymaganych 

przez  zamawiającego  oświadczeń  lub  dokumentów,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1,  lub 

którzy  nie  złożyli  pełnomocnictw,  albo  którzy  złożyli  wymagane  przez  zamawiającego 

oświadczenia  i  dokumenty,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  i,  zawierające  błędy  lub  którzy 

złożyli  wadliwe  pełnomocnictwa,  do  ich  złożenia  w  wyznaczonym  terminie,  chyba  że  mimo 

ich  złożenia  oferta  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  albo  konieczne  byłoby  unieważnienie 

postępowania." 

Jak  wskazał  Odwołujący  zupełnie  bliźniaczym  stanem  faktycznym  cechuje  się  sprawa,  w 

której już rozstrzygała Krajowa Izby Odwoławcza (wyrok z dnia 2015-07-20, KIO 1423/15) w 

której  czytamy:    „Zgodnie  z  protokołami  z  przeprowadzonych  testów  „Uczestnik 

postępowania dokonał uzupełnienia próbki przez zainstalowanie innej wersji programowania 

do  składania  podpisu  niebędącego  częścią  oferty)  na  tym  samym  Urządzeniu,  które  było 

złożone  wraz  z  ofertą  i  podlegało  testowaniu".  Tam  Odwołujący  stawiając  zarzut  wobec 

zasadności  podjętych  czynności  przez  Zamawiającego  wywodził,  że  „na  gruncie  niniejszej 

sprawy,  brak  było  podstaw  do  wezwanie  Konsorcjum  Orange  i  Polkomtel  do  uzupełnienia 

próbki  w  trybie  art.  26  ust.  3  Prawa  zamówień  publicznych. W  efekcie  wezwania  doszło  do 

niedopuszczalnej  po  upływie  terminu  składania  ofert,  zmiany  ofert  złożonych  przez 

Konsorcjum Orange  i  Polkomtel. W obu  przypadkach  uzupełnienie  próbki  nastąpiło  bowiem 

poprzez  zainstalowanie  innej  wersji  oprogramowania  do  składania  podpisów  niż  ta 

zainstalowana na załączonej do oferty próbce (zmiana przedmiotu świadczenia). Pierwotnie 

próbki  załączone  do  ofert  nie.  spełniały  wymogów  w  zakresie  podpisu,  dopiero  ich 

uzupełnienie  doprowadziło  do  pozytywnej  weryfikacji  wymogów  Zamawiającego.  Jak 

wskazano  w  orzeczeniu:  "(...)  Oceniając  tak  ustalony  stan  faktyczny,  analizując  zarzut 

podnoszony  przez  Odwołującego,  Izba  wskazała,  że  nie  doszło  do  nieprawidłowego 

uzupełnienia  próbek.  Nazwanie  przez  Zamawiającego  danej  czynności  czy  przypisanie  jej 

podstawy  prawnej  nie  przesądza  o  jej  znaczeniu  dla  postępowania;  istotne  jest,  co  było 

przedmiotem danej czynności. Nie mogło być żadnych wątpliwości, że „próbką" w rozumieniu 

§ 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający 

od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z dnia 19 lutego 

2013  r.),  były  wyłącznie  urządzenia.  (...)  Zatem  dla  ważności  przeprowadzenia  testów  nie 


mogło  mieć  znaczenia,  czy  doszło  do  wymiany,  czy  przeinstalowania  oprogramowania 

testowanych  urządzeń.  W  konsekwencji  Izba  oddaliła  przedmiotowy  zarzut  naruszenia 

przepisów  poprzez  wezwanie  do  przedłożenia  nowej  próbki  lub  niejako  "doinstalowanie 

oprogramowania",  co  zdaniem  Odwołującego  w  sposób  jednoznaczny  potwierdza 

prawidłowość  jego  stanowiska  w  zakresie  obowiązku  wezwania  do  uzupełnienia  próbki  na 

podstawie  art  26  ust  3  Pzp  w  postaci  ponownego  przedstawienia,  urządzenia  wraz  z 

zainstalowaną wersją oprogramowania. 

W  końcowej  części  uzasadnienia  Odwołujący  wskazał,  iż  jak  wskazano  w  uzasadnieniu 

niniejszego  odwołania,  w  niniejszym  postępowaniu  Zamawiający  obowiązany  był  wszcząć 

procedurę  w  trybie  art.  26  ust  3  Pzp,  a  dopiero  po  jej  przeprowadzeniu  dokonać  badania  i 

oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie,  na  podstawie  zebranego  materiału  dowodowego,  po  zapoznaniu  

się  z  dokumentacją  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  w  tym  

w szczególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, Specyfikacją Istotnych 

Warunków Zamówienia, ofertami złożonymi przez obu odwołujących się wykonawców 

oraz  korespondencją  prowadzoną  w  toku  postępowania  pomiędzy  Zamawiającym  a 

wykonawcami  ubiegającymi  się  o  udzielenie  zamówienia,  jak  również  po  zapoznaniu 

się  z  treścią  obu  odwołań,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  też  stanowisk  stron 

złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje.  

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  

o  których  stanowi  art.  189  ust.  2  ustawy  Pzp,  skutkujących  odrzuceniem  któregokolwiek  z 

odwołań. 

Izba  nie  uwzględniła  wniosku  Przystępującego  Alfa  Systems  Spółka  z  o.o.  o 

odrzucenie  odwołania  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1050/16  ze  względu  na  złożenie  go  nie 

przez strony umowy spółki cywilnej (wspólników spółki cywilnej), lecz przez spółkę, która nie 

może  występować  w  obrocie.  Izba  wskazuje,  iż  brak  jest  wątpliwości,  że  podmiotami 

wnoszącymi  odwołanie  są  osoby  fizyczne  ubiegające  się  o  zamówienie  w  ramach  spółki 

cywilnej i drobne nieprawidłowości w tym zakresie związane z tytulaturą odwołania nie mogą 


prowadzić  do  negatywnych konsekwencji  w  tym  zakresie, tym  bardzie  nie  sposób  uznać,  iż 

odwołanie podlega odrzuceniu jako wniesione przez podmiot nieuprawniony. 

Jednocześnie  Izba  stwierdziła,  że  obu  Odwołującym  przysługiwało  prawo  do 

skorzystania  ze  środka  ochrony  prawnej,  gdyż    wypełniono  materialnoprawną  przesłankę 

interesu  w  uzyskaniu  zamówienia,  określoną  w  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp  kwalifikowaną 

możliwością  poniesienia  szkody  przez  Odwołującego  będącej  konsekwencją  zaskarżonej  w 

odwołaniu  czynności.  Wnoszący  odwołanie  złożyli  w  przedmiotowym  postępowaniu  oferty, 

dążyli do wyboru ich oferty jako najkorzystniejszej podważając liczbę przyznanych punktów w 

ramach  pozacenowych  kryteriów  oceny  oferty  (Odwołanie  KIO  1050/16)  lub  dążyli  do 

przywrócenia  do  postępowania  odrzuconej  przez  Zamawiającego  oferty  (odwołanie  KIO 

1053/16).. W  przypadku  zaś  uwzględniania  złożonych  przez  nich  odwołań  mają  oni  szansę 

na uzyskanie przedmiotowego zamówienia.  

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania  o 

zamówienie 

publiczne, 

nadesłanej 

przez 

Zamawiającego 

do 

akt 

sprawy  

w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym w szczególności z treści ogłoszenia o 

zamówieniu,  treści  SIWZ,  oferty  złożonej  w  postępowaniu  przez  Odwołującego, jak również 

korespondencji  prowadzonej  pomiędzy  Zamawiającym  a  wykonawcami  ubiegającymi  się  o 

udzielenie Zamówienia publicznego. 

Izba  dopuściła  również  dowody  z  dokumentów  złożone  przez  obu  odwołujących.  Izba 

przeprowadziła i oceniła również przeprowadzone w toku rozprawy dowody z okazania teczki 

STP  okazanej  przez  Odwołującego Transactor Security  Spółka  z  o.  o. oraz  teczki  okazanej 

przez  Zamawiającego.    W  zakresie  odwołania  o  sygn.  akt  KIO  1050/16,  odnosząc  się  do 

wniosku złożonego przez Przystępującego Alfa Systems Spółka  z o.o. o oddalenie dowodów 

z  dokumentów  zgłoszonych  przez  Odwołującego  Transactor  Security  Spółka  z  o.  o.,  Izba 

wskazuje, iż poza oceną formalną pozostaje dopuszczalność takich dowodów ze względu na 

niewłaściwe 

sformułowanie, 

jak 

wskazał 

Przystępujący, 

zarzutów 

spóźnione 

kwestionowanie  postanowień  SIWZ,  gdyż  ich  ewentualne  niedopuszczenie  jest 

reglamentowane  stosownymi  przepisami  ustawy  Pzp  i  ogólnymi  zasadami  postępowania 

cywilnego.  Niedopuszczenie  dowodu  ma  miejsce  wówczas,  gdy  fakty  będące  ich 

przedmiotem zostały już stwierdzone innymi dowodami lub gdy zostały powołane jedynie dla 

zwłoki  (art.  190  ust.  6  ustawy  Pzp),  jak  również  wówczas  gdy  możliwość  niedopuszczenia 

dowodu  wynika  z  ogólnych  zasad  postępowania  cywilnego,  tj.  dowód  jest  niemożliwy  do 

przeprowadzenia,  jego  przeprowadzenie  spowodowałoby  czyn  zagrożony  karą,  dowód  jest 

nielegalny  lub  zdobyty  w  taki  sposób  lub  nie  zmierza  do  wykazania  faktów  zawartych  w 


sformułowanej tezie dowodowej. W tym ostatnim przypadku powyższe rozciąga się na brak 

możliwości sformułowania tezy dowodowej lub sformułowanie jej w sposób nieadekwatny do 

wykazywanych faktów  lub  też  powodujący,  iż  zgłoszony  wniosek  dowodowy  nie  zmierza  do 

wykazania  okoliczności  mogących  potwierdzić  istotne  z  punktu  widzenia  rozstrzygnięcia 

okoliczności,  a  więc  w  przypadku  gdy  przeprowadzenie  dowodu  jest  irrelewantne  dla 

rozstrzygnięcia sporu. Jednakże w tych ostatnich przypadkach nieprzeprowadzenie dowodu, 

a tym samym oddalenie wniosku dowodowego powinno być ostatecznością. W ocenie Izby z 

daleką dozą ostrożnością należy bowiem podchodzić do odmowy przeprowadzenia dowodu, 

gdyż odmowa jego przyjęcia i przeprowadzenia stanowi swego rodzaju prejudykat (przesąd) 

wskazujący już na etapie rozpoznania jakie fakty organ orzekający uznał za udowodnione lub 

jakie  fakty  uznaje  za  nieistotne  dla  rozstrzygnięcia  danej  sprawy.  W  takim  wypadku  za 

zdecydowanie  bardziej  właściwe  postępowanie  należy  uznać  pominięcie  (przyjętych  i 

przeprowadzonych  dowodów)  lub  ich  adekwatną  ocenę  w  ramach  merytorycznego 

rozstrzygnięcia. Tym samym Izba nie uwzględniła w tym zakresie wniosków Przystępującego 

o niedopuszczenie dowodów, gdyż zarzut ten został oparty na argumentacji zmierzającej de 

facto

 do odparcia zarzutów Odwołującego, a więc nie odnosił się do kwestii formalnych lecz 

merytorycznych,  tj.  oceny  zasadności  samych  zarzutów  i  oceny  wiarygodności  i  mocy 

dowodowej, o której to ocenie mowa jest w art. 190 ust. 7 ustawy Pzp – a więc przepisie nie 

regulującym elementów formalnych postępowania dowodowego.     

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz zakres zarzutów 

podniesionych  w  obu  odwołaniach  Izba  stwierdziła,  że  odwołania  nie  zasługują  na 

uwzględnienie. 

Krajowa Izba Odwoławcza w zakresie obu odwołań dokonała następujących ustaleń

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  iż  postępowanie  jest  prowadzone  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  o  wartości  powyżej  kwot  wskazanych  w  przepisach 

wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

Izba ustaliła ponadto, iż w ramach części I przedmiotem zamówienia jest aparat RTG 

służący do prześwietlania bagażu i rzeczy osobistych osób wchodzących na teren jednostek, 

gdzie wymagana jest reglamentacja wnoszonych tam przedmiotów. 

Zamawiający  w  Rozdz.  XIII  „Kryterium  wyboru  ofert”  SIWZ  wskazał  dla  części  I 

zamówienia  w  zakresie  funkcjonalności  przyjął  dla  oceny    wagę    7%  i  określił  dwa  badane 

parametry: 

a) możliwość powiększenia wybranego fragmentu obrazu (max. 2 pkt.) 


- dwunastokrotne powiększenie wybranego fragmentu obrazu— 1 pkt. 

- szesnastokrotne lub większe powiększenie wybranego fragmentu obrazu ~ 2 pkt. 

b) skuteczność w zakresie ujawniania przedmiotów ukrytych (max: 5 pkt.) 

- za 20 mm osłoną stalową - 2 pkt. 

- za 25 mm osłoną stalową – 5 pkt. ”  

Wskazał ponadto, iż zaoferowanie urządzenia niewykrywającego ww. przedmiotów ukrytych 

za osłoną stalową o grubości 20 mm spowoduje odrzucenie oferty. 

Zamawiający w treści SIWZ w rozdziale XIII wskazał w podtytule „Testowanie urządzenia”, iż 

„Wykonawcy  udostępnią  jedno  oferowane  urządzenie  wraz  z  instrukcją  obsługi  w  języku 

polskim,  w  celu  potwierdzenie  parametrów  technicznych  zgodnie  ze  złożonym  formularzem 

ofertowym, najpóźniej 4 dni po upływie terminu składania ofert. Urządzenie przedstawione do 

testowania musi być identyczne z urządzeniami będącym przedmiotem późniejszej dostawy - 

nie spełnienie tego wymogu spowoduje odrzucenie oferty. Wykonawcy zapewnią warunki do 

sprawdzenia  przydatności  urządzenia  w  obecności  swojego  przedstawiciela.  Testowanie 

winno  odbyć  się  na  terenie  miasta  Warszawy  w  miejscu  uzgodnionym  z  zamawiającym,  w 

obecności  przedstawiciela  (nie  więcej  niż  jednego)  innych  wykonawców,  na  ich  wniosek. 

Zespół  testujący  urządzenie  sporządzi  protokół  określający  typ,  rodzaj,  numer  seryjny,  datę 

produkcji sprzętu oraz wyniki testu." 

Odwołujący Transactor Security Spółka z o.o. w pkt 25 formularza ofertowego (Część 1) — 

Nastawienie  parametrów  techniczno  -  użytkowych”  potwierdził  wymóg  minimalny  z  pkt  2 

„Wymagania  ogólne”  ppkt  8)  wpisując  ‘Tak”  odnośnie  oferowanego  przez  siebie  urządzenia 

5333 AutoClear (USA).  

Wykonawca  Alfa  System  Sp.  z  o.o.  zaś  dodatkowo  wskazał  w  zakresie  oferowanego 

urządzenia XIS-5335S Astrophysics: „37 mm standard, 39 mm typowo”. 

W  toku  badania  i  oceny  ofert  Zamawiający  przeprowadził  testy  urządzeń  (wskazane  w 

Rozdz.  XIII  „Kryterium  wyboru  ofert”).  W  ich  wyniku  badania  i  oceny  ofert  dla  każdego  z 

urządzeń  zgłoszonych  do  testów  został  sporządzony  protokół.  Odwołującemu  Transactor 

Security Spółka z o.o. zgodnie z protokołem przyznano 2 pkt za funkcjonalność „skuteczność 

w  zakresie  ujawniania  przedmiotów  ukrytych  za  osłoną  stalową”  uznając  za  potwierdzony 

parametr penetracji stali 20 mm natomiast wybranemu wykonawcy Alfa System Sp. z o.o. za 

tą funkcjonalność przyznano 5 pkt za parametr 25 mm. 


Następnie  pismem  z  dnia  6  czerwca  2016  r.  Zamawiający  poinformował  wykonawców  o 

wynikach  badania  i  oceny  ofert.  W  zakresie  części  I  postępowania  Zamawiający  przyznał 

następującą punktację: 

1. wykonawca Alfa system otrzymał łącznie 97,67 pkt w tym za kryterium „funkcje” 7 pkt; 

2. wykonawca SAE otrzymał łącznie 95,50 pkt, w tym za kryterium „funkcje” 7 pkt;  

3. wykonawca Transactor otrzymał łącznie 97,00 pkt, w tym za kryterium „funkcje” 4 pkt.  

Oferta wykonawców T.F. i D.K. działających w formie spółki cywilnej pod firmą DPIdea s.c., 

ul.  Spokojna  28,  81-549  Gdynia  nie  została  oceniona  w  oparciu  o  kryteria  oceny  ofert. 

Zamawiający  bowiem  odrzucił  tę  ofertę  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  ze 

względu na jej niezgodność z treścią SIWZ. W toku testów Zamawiający stwierdził, iż system 

pomocy (helpdesk) nie został zainstalowany w prezentowanym urządzeniu w języku polskim.

We wniesionych odwołaniach Odwołujący Transactor Security Spółka z o.o. podniósł zarzuty 

związane  z  wyborem  oferty  najkorzystniejszej  w  zakresie  części  I  wskazując  na 

nieprawidłowe  przeprowadzenie  testów  w  zakresie  funkcji  „skuteczność  w  zakresie 

ujawniania przedmiotów ukrytych za osłoną stalową” i tym samym przyznanie mu zbyt małej 

ilości  punktów,  zaś  Odwołujący    T.F.  i  D.K.  działających  w  formie  spółki  cywilnej  pod  firmą 

DPIdea  s.c.  wniósł  odwołanie  wobec  czynności  odrzucenia  jego  oferty  ze  względu  na  to,  iż 

system pomocy (helpdesk) nie został zainstalowany w prezentowanym urządzeniu w języku 

polskim zarzucając jednocześnie Zamawiającemu, iż zaniechał on wezwania do uzupełnienia 

próbki urządzenia lub poprawienia omyłki na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 1 – 3 ustawy Pzp. 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje. 

Izba,  uwzględniając  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  w  szczególności 

powyższe  ustalenia  oraz  zakres  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu,  doszła  do 

przekonania, iż sformułowane przez Odwołujących zarzuty nie znajdują oparcia w ustalonym 

stanie  faktycznym  i  prawnym,  a  tym  samym  rozpoznawane  odwołania  nie  zasługują  na 

uwzględnienie. 

KIO 1050/16 


W  zakresie  odwołania  o  sygn.  akt  KIO  1050/16  Izba  wskazuje,  iż  Odwołujący  nie 

wykazał, iż w ramach badania funkcjonalności w zakresie parametru „skuteczność w zakresie 

ujawniania  przedmiotów  ukrytych  za  osłoną  stalową”    doszło  do  naruszenia  uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców – a tylko takie naruszenie mogłoby stanowić 

podstawę  do  uwzględnienia  zarzutów  sformułowanych  przez  Odwołującego  w  treści 

odwołania  (art.  7  ust.  1,  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp).  Należy  bowiem  wskazać,  iż  podmiot 

zamawiający  ma  swobodę  w  ustalaniu  sposobu  weryfikacji  parametrów  urządzeń,  o  ile  

sposób  oceny  nie  dyskryminuje  poszczególnych  wykonawców  lub  nie  stawia  innych  w 

uprzywilejowanej  pozycji.  Na  tym  etapie  postępowania  (tj.  po  ocenie  ofert)  nie  sposób 

narzucić Zamawiającemu innej niż zakładana przez niego metody badania ofert. Po pierwsze 

upłynął  już  termin  na  kwestionowanie  postanowień  ogłoszenia  o  zamówieniu  i  SIWZ.  Po 

drugie w ocenie Izby Odwołujący nie wykazał i nie udowodnił, iż ocena jego oferty nastąpiła 

w sposób dyskryminujący oferowane przez niego urządzenie.  

Odnosząc  się  do  stanowiska  Odwołującego  wobec  wybranej  przez  Zamawiającego 

metody  weryfikacji  funkcjonalności  zaoferowanych  urządzeń  wskazać  należy,  iż  oferty 

wszystkich  wykonawców  zostały  ocenione  w  ten  sam  sposób  i  nawet  jeżeli  wybrana  przez 

Zamawiającego metoda nie była najwłaściwsza do tego typu oceny to brak jest jakichkolwiek 

dowodów  na  to,  iż  jej  zastosowanie  różnicowało  pozycje  wykonawców  znajdujących  się  w 

identycznej  sytuacji  prawnej  i  faktycznej.  Powyższe  potwierdzają  prezentowane  przez 

Zamawiającego  w  toku  rozprawy  zdjęcia,  testu  urządzeń  Odwołującego  i  Przystępującego, 

na  których  w  obu  przypadkach  uwidocznione  jest  ostrze  „brzeszczotu”.  Wszakże  sam 

Odwołujący  wskazał,  iż  oferowane  przez  wykonawców  urządzenia  mają  większą 

przenikalność gwarantowaną przez producentów – jednakże  wybrana przez Zamawiającego 

metoda ograniczyła ją dla urządzenia Odwołującego z 30 mm do 20 mm, zaś dla urządzenia 

wykonawcy  Alfa  System  Spółka  z  o.  o.  z  39  mm  do  30  mm.  (Jak  wskazano  w  odwołaniu 

Zamawiający  przyjął:  20  mm  dla  Odwołującego  i  25  mm  dla  Alfa-System  Sp.  z  o.o. 

tymczasem dla urządzenia 5333 AutoCIear parametr ten w rzeczywistości wynosi do 30 mm, 

zaś dla urządzenia XIS-5335S Astrophysics do 39 mm). Już tylko ten przykład wskazuje, iż 

ocena dokonana przez Zamawiającego gwarantowała otrzymanie porównywalnych wyników, 

zaś  niezakwestionowany  przez  Odwołującego  na  etapie  ogłoszenia  i  SIWZ  sam  wybór 

metody,  nie  może  stanowić  podstawy  uznania,  iż  doszło  do  naruszenia  zasad  uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców. Owa redukcja możliwości urządzeń została 

przez  Odwołującego  oceniona  w  toku  rozprawy  na  około  30%  -  identycznie  w  stosunku  do 

obu  wykonawców  (Odwołującego  i  Alfa  System  Spółka  z  o.o.),  co  jest  najlepszym 

wskaźnikiem tego, iż nie doszło do nierównego traktowania wykonawców.  

Oceniając  zarzuty  podniesione  przez  Odwołującego  w  odwołaniu  na  szczególną 

uwagę zasługuje następujący fragment uzasadnienia odwołania, gdzie zostało wskazane, że: 


„Nie ulega wątpliwości, że Zamawiający ma obowiązek sporządzić SIWZ, w tym w  zakresie 

sposobu  oceny  ofert  w  sposób,  jednoznaczny,  precyzyjny,  obiektywny  i  umożliwiający 

rzeczywistą ocenę ocenianych funkcjonalności (art. 7 ust. 1 ustawy Pzp). Z tego obowiązku 

wypływa  kolejny  obowiązek  interpretowania  SIWZ  w  sposób  zgodny  z  zasadą  uczciwej 

konkurencji  i  na  korzyść  wykonawców,  a  także  dokonywania  oceny  ofert  w  sposób 

niesprzeczny  z  tą  zasadą.”.  Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  wskazuje,  iż  Odwołujący  pod 

postacią zarzutów związanych z oceną i badaniem ofert podnosi również zarzuty odnoszące 

się do sformułowania postanowień SIWZ odnoszących się do wyboru metod oceny i badania 

parametrów  funkcjonalnych  zaoferowanych  przez  wykonawców  urządzeń.  W  tym  miejscu 

należy zgodzić się ze stanowiskiem Przystępującego reprezentowanym w toku rozprawy. Na 

powyższe  wskazuje  bowiem  nie  tylko  powyższy  fragment  odwołania,  ale  cały  kontekst 

podniesionych  zarzutów  oraz  argumentacja  związana  z  żądaniami  przeprowadzenia  oceny 

przy wykorzystaniu specjalnej walizki testowej STP (Standard Test Piece), przeznaczonej do 

testowania  i  kalibracji  tego  typu  urządzeń.  W  ocenie  Odwołującego  badane  urządzenie 

prześwietla  tę  walizkę  pozwalając  na  rzeczywistą  oceny  maksymalnego  poziomu  penetracji 

stali.  Izba  wskazuje,  iż  na  tym  etapie  postępowania  zarzuty  takie  są  niedopuszczalne  ze 

względu na upływ termin na wniesienie środka ochrony prawnej. Ponadto nie zmierzają one 

do usunięcia wadliwych czynności skutkujących nierównym traktowaniem wykonawców, gdyż 

wszystkie  poddane  ocenie  urządzenia,  jak  wynika  z  treści  odwołania,  zostały  przebadane 

przy użyciu tej samej metody. Wybór samej metody nie może być przedmiotem zarzutów na 

tym  etapie  postępowania  i  nie  może  zmierzać  do  takiego  jej  „dopasowania”  aby 

zmaksymalizować  ilość  punktów  otrzymanych  za  określony  parametr  przez  urządzenia 

oferowane  przez  określonego  wykonawcę.  Praktyka  pokazuje,  iż  przy  zaawansowanych 

technologicznie  urządzeniach  niemal  każdy  sposób  badania  może  stanowić  źródło 

problemów  interpretacyjnych  dla  otrzymanych  wyników,  jak  również  być  bardziej  lub  mniej 

adekwatny (tj. „dopasowany”) do jego specyfiki. Jednakże na kanwie niniejszej sprawy termin 

wnoszenia  środków  ochrony  prawnej  dotyczących  postanowień  SIWZ  upłynął,  zaś  wyniki 

otrzymane  w  ramach  parametru  „skuteczność  w  zakresie  ujawniania  przedmiotów  ukrytych 

za osłoną stalową” są, jak wskazano powyższej na podstawie podanych przez Odwołującego 

w treści odwołania przykładów, porównywalne.     

Także  przywołane  przez  Odwołującego  orzecznictwo  uznać  należy  za  nie  tyle 

nieadekwatne  do  okoliczności  niniejszej  sprawy,  ile  odczytywane  przez  Odwołującego  w 

sposób niewłaściwy. W ocenie Izby przywołane przez Odwołującego orzecznictwo uzasadnia 

oddalenie  zarzutów  podniesionych  w  rozpoznawanym  środku  odwoławczym.  Otóż  z 

orzecznictwa  tego  należy  bowiem  wyprowadzić  ogólny  wniosek,  iż  z  równym  traktowaniem 

wykonawców  i  poszanowaniem  zasad  uczciwej  konkurencji  mamy  do  czynienia  wówczas, 

gdy  wszyscy  wykonawcy  znajdujący  się  w  identycznej  sytuacji  prawnej  i  faktycznej  są 


traktowani  przez  podmiot  zamawiający  w  tożsamy  sposób,  zaś  wykreowaną  w  ramach 

orzecznictwa zasadę, iż „wszelkie niejasności w treści SIWZ należy interpretować z korzyścią 

dla  wykonawcy”  należy  interpretować  w  ten  sposób,  iż  słowo  „wykonawcy”  nie  może  być 

odczytywane  jako  jednego  i  konkretnego  wykonawcy,  lecz  jako  konieczność  realizacji 

tożsamej  interpretacji  postanowień  SIWZ  na  korzyść  wszystkich  wykonawców  biorących 

udział w postępowaniu stanowiąc tym samym przeciwwagę do interpretacji dokonywanej na 

korzyść podmiotu zamawiającego. 

Jak  słusznie  zostało  wskazane  w  toku  rozprawy  przez  Zamawiającego  i 

Przystępującego  ocenie  i  badaniu  nie  podlegały  maksymalne  możliwości  urządzenia,  lecz 

możliwości  realizowane  w  określonych  warunkach  fizycznych  i  w  określonym  obszarze  z 

uwzględnieniem  potrzeb  i  dotychczasowych  doświadczeń  Zamawiającego.  Wszakże 

przedmioty  ukryte  pod  stalowymi  płytami, które urządzenie  miało  za  zadanie  zobrazować  w 

ramach  testu,  są  typowymi  obiektami  „przemycanymi”  do  zakładów  penitencjarnych. 

Oznacza to, iż celem przeprowadzonych testów było odtworzenie środowiska zbliżonego do 

występującego w rzeczywistości, co nie pozwala na przyjęcie, iż tylko standardowe badania 

prowadzone  w  warunkach  laboratoryjnych  pozwalają  na  precyzyjną  ocenę  właściwości 

technicznych  tego  typu  urządzeń.  W  tym  zakresie  przedstawione  przez  Odwołującego 

dowody,  w  szczególności  „opinie  ekspercką”  Izba  uznała  za  stanowisko  własne 

Odwołującego  nakierowane  na  podważenie  postanowień  SIWZ  –  nie  zaś  sposobu 

prowadzenia  testów  w  odniesieniu  do  poszczególnych  urządzeń.  W  tym  miejscu  w  ramach 

podsumowania  wskazać  należy,  iż  nawet  gdyby  Zamawiający  przeprowadził  testy  badając 

przenikalność  materiału  o  wysokiej  gęstości  i  wysoko  utrudnionej  przenikalności  dla 

promieniowania  Rtg  to  miał  do  tego  pełne  prawo  –  o  ile,  jak  w  przypadku  niniejszego 

postępowania,  zastosował  taką  procedurę  wobec  wszystkich  wykonawców.  Ta  ostatnia 

okoliczność  nie  została  jednak  poważona  w  toku  postępowania  bowiem  Odwołujący  nie 

wykazał,  iż  doszło  na  skutek  odmiennych  metodologii  prowadzenia  testów  do  naruszenia 

zasady równego traktowania wykonawców.  

Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  nie  stwierdziła  naruszenia  przez  Zamawiającego 

zasad  równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji,  tym  samym  nie  doszło  do 

naruszenia  wskazanych  w  treści  odwołania  o  sygn.  akt  KIO  1050/16  przepisów,  w 

szczególności art. 7 ust. 1 i art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.         

KIO 1053/16 

W  ramach  odwołania  rozpoznawanego  pod  sygn.  akt  KIO  1053/16  istotą  sporu 

decydującą  o  ewentualnej  możliwości  uwzględnienia  zarzutów  jest  kwestia  związana  ze 


znaczeniem  czynności  polegającej  na  prezentacji  przez  poszczególnych  wykonawców 

oferowanych  urządzeń  w  odpowiedzi  na  wymagania  ujęte  w  treści  SIWZ.  W  ramach  tego 

sporu  elementarne  znaczenie  posiada  okoliczność,  czy  prezentacja  urządzeń  w  ramach 

testów  nosiła  cechy  „próbki”  która  na  mocy  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  może  podlegać 

uzupełnieniu  lub  czy  ewentualnie  stwierdzona  przez  Zamawiającego  w  ramach  testów 

niezgodność  treści  oferty  Odwołującego  może  podlegać  konwalidacji  w  oparciu  o  instytucję 

uregulowaną  w  art.  87  ust.  2  pkt  1  –  3  ustawy  Pzp.  Poza  sporem  pozostała  sama 

niezgodność 

prezentowanego 

przez 

Odwołującego 

urządzenia 

wymaganiami 

wyspecyfikowanymi w treści SIWZ.     

Jak  wskazał  Odwołujący  konieczność  dostarczenia  Zamawiającemu  oferowanego 

urządzenia  powodowała,  iż  mamy  do  czynienia  z  próbką,  której  uzupełnienie  jest 

dopuszczalne w doktrynie i dość jednolitym w tym zakresie orzecznictwie zarówno Krajowej 

Izby  Odwoławczej  jak  i  Sądów  Okręgowych.  Z  drugiej  strony,  zarówno  Zamawiający,  jak 

również  obaj  Przystępujący  stoją  na  stanowisku,  iż  sposób  oceny  oferowanych  urządzeń, 

rola nadana testom w treści SIWZ, jak również inne postanowienia ujęte w SIWZ powodują, 

iż  w  ramach  niniejszego  postępowania  nie  mamy  do  czynienia  z  próbką,  lecz  z  okazaniem 

przedmiotu przyszłej dostawy, którego z tego faktu nie można uzupełnić na mocy art. 26 ust. 

3  ustawy  Pzp,  jak  również  nie  istnieje  możliwość  wykorzystania  do  tego  celu  instytucji 

uregulowanej  w  treści  art.  87  ust.  2  pkt  1  –  3  ustawy  Pzp,  gdyż  takie  działanie 

doprowadziłoby  do  zmiany  i  tym  samym  negocjowania  treści  złożonej  przez  Odwołującego 

oferty. 

         W ocenie Izby nie sposób zakreślić wyraźnej i uniwersalnej granicy pomiędzy próbką a 

prezentacją (okazaniem przyszłego przedmiotu świadczenia), gdyż każdorazowo istotne są w 

tym  zakresie  postanowienia  SIWZ  i  rola  jak  została  nadana  obowiązkowi  przedstawienia 

przedmiotu przyszłej dostawy przez podmiot zamawiający. W niniejszej sprawie Zamawiający 

obowiązkowi  temu  nadał  określone  znacznie  w  treści  SIWZ.  Jak  bowiem  stanowi  SIWZ  w 

Rozdziale  XIII  w  akapicie  zatytułowanym  „Testowanie  urządzenia”  „Wykonawcy  udostępnią 

jedno oferowane urządzenie wraz z instrukcją obsługi w języku polskim, w celu potwierdzenia 

parametrów technicznych zgodnie ze złożonym formularzem ofertowym, najpóźniej 4 dni po 

upływie termin składania ofert. Urządzenie przedstawione do testowania musi być identyczne 

z  urządzeniami  będącymi  przedmiotem  późniejszej  dostawy  –  nie  spełnienie  tego  wymogu 

spowoduje odrzucenie oferty. (…)”.           

W ocenie Izby z powyższego wynika, iż w ramach przedmiotowego postępowania nie 

mamy  do  czynienia  z  próbką  –  jednak  nie  z  tego  względu,  jak  wskazano  w  przywołanej  na 

rozprawie  przez  Przystępującego  Transactor  Security  Spółka  z  o.o.  opinii  UZP,  że  istotą 

próbki  jest  to,  że  winna  ona  stanowić  załącznik  do  protokołu  i  być  przechowywania  przez 

pewien okres – lecz ze względu na to jaka rola została nadana czynności prezentacji przez 


Zamawiającego  w  treści  SIWZ.  Analizując  treść  SIWZ,  w  szczególności  w  Rozdziale  XIII 

SIWZ zatytułowanym „Kryterium wyboru oferty”, w ramach którego na stronie 57 w akapicie 

zatytułowanym  „Testowanie  urządzenia”  Zamawiający  jednoznacznie  wskazał  na  cel 

wykonania  testów.  Z  powyższych  postanowień  SIWZ  wynika  bowiem,  iż  konieczność 

prezentacji urządzenia jest de facto materialnym (rzeczowym) dookreśleniem i dopełnieniem 

treści oferty. Otóż w niniejszym stanie faktycznym treść oferty została niejako utożsamiona z 

koniecznością zaprezentowania gotowego i funkcjonujące urządzenia. Na rolę tego wymogu 

oraz powód jego ujęcia w treści SIWZ wskazał Zamawiający w toku rozprawy wyjaśniając, iż 

jest on podyktowany dotychczasowymi doświadczeniami w nabywaniu tego typu urządzeń.   

W  ocenie  Izby  istotą  próbki,  analogicznie  jak  dokumentów  przedmiotowych 

składanych wraz z ofertą na potwierdzenie spełnienia przez oferowane urządzenia wymagań 

podmiotu zamawiającego, jest wycinkowe potwierdzenie pewnych cech przedmiotu przyszłej 

dostawy.  Za  próbkę  nie  sposób  bowiem  uznać  kompleksowego  i  gotowego  do  użycia 

urządzenia  i  to,  jak  wynika  z  postanowień  Rozdziału  XIII  SIWZ,  tożsamego  z  przedmiotem 

dostarczanym  w  ramach  realizacji  przyszłej  umowy.  Przez  próbkę  należy  raczej  rozumieć 

mały  i  ograniczony  fragment  (czy  tylko  określonego  materiału,  czy  też  całego  przedmiotu 

dostawy)  lub  jego  reprezentatywną  część.  W  realiach  niniejszej  sprawy  Zamawiający  na 

etapie  postępowania  żądał  bowiem  dostarczenia  gotowego,  sprawnego,  kompletnego  i 

istniejącego  urządzenia  stanowiącego  materializację  oświadczeń  złożonych  w  treści  oferty, 

który ponadto musi być tożsamy z przedmiotem przyszłej dostawy.        

Tym  samym  w  ramach  wykładni  przywołanych  wyżej  postanowień  SIWZ  wskazać 

należy,  że  celem  przedstawienia  gotowego  do  pracy  urządzenia  już  na  etapie  ofertowania 

było  dookreślenie  i  zmaterializowanie  treści  samej  oferty.  Mając  na  uwadze  powyższe 

dopuszczenie  konwalidacji  złożonej  przez  Odwołującego  oferty  stanowiłoby  tym  samym 

zmianę  jej  treści  Nie  ulega  bowiem  wątpliwości,  co  potwierdzają  również  dowody  złożone 

przez samego Odwołującego w postaci oświadczeń producenta oferowanego skanera RTG, 

w  przypadku  powtórzenia  czynności  Zamawiającego  w  postaci  przeprowadzenia  testów 

urządzenia,  mógłby  zaoferować  tylko  inny  egzemplarz  tego  samego  urządzenia  z 

wymienionym 

oprogramowaniem 

lub 

wgrać 

nowe 

oprogramowanie 

na 

miejsce 

zaoferowanego (stanowiącego również przedmiot zamówienia).  

Należy  zauważyć,  że  zmiana  oprogramowania  spowoduje,  że  Wykonawca  zmieni 

oferowane  urządzenie,  jego  parametry,  a  tym  samym  zaoferuje  inny  produkt,  co  uznać 

należy  za  niedopuszczalne.  Zgodnie  z  przepisami  ustawy,  zmiana  oferowanego  przedmiotu 

dostawy po otwarciu ofert jest niedopuszczalna. Co istotne, zmiana parametrów urządzenia 

powodowałaby  zmianę  oferowanego  urządzenia,  a  tym  samym  prowadziła  do 

niedopuszczalnej  zmiany  treści  oferty.  Tym  samym  Izba  podzieliła  w  całej  rozciągłości 

argumenty  zawarte  w  przywołanym  przez  Zamawiającego  w  toku  rozprawy  wyroku  KIO  o 


sygn. akt 559/14, w ramach którego zostało wskazane, iż: „W ocenie Izby nie można mówić, 

wbrew  twierdzeniu  Odwołującego,  że  zaoferowane  urządzenie  stanowi  próbkę.  Fakt,  że 

Zamawiający  sprawdzał  w  trakcie  testów  parametry  oferowanego  urządzenia  nie  oznacza 

automatycznie, że urządzenie to było próbką. Testy zostały przeprowadzone na okoliczność 

sprawdzenia,  czy  oferowane  modele  urządzeń  spełniają  wymagania  techniczne  określone 

przez  Zamawiającego.  Celem  testów  było  więc  potwierdzenie  spełniania  deklarowanych 

przez wykonawców parametrów oferowanych urządzeń.”. 

Mając  na  uwadze  powyższe  wskazać  należy,  iż  nie  potwierdziły  się  zawarte  w 

odwołaniu  zarzuty  naruszenia  art.  26  ust.  3,  art.  87  oraz  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp. 

Przekazane  do  testów  urządzenie  nie  było  bowiem  próbką  lecz  zmaterializowanym 

elementem treści oferty obrazującym jakiego rodzaju świadczenie zostało zaoferowane przez 

Odwołującego.    

W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak w 

sentencji.   

Zgodnie  bowiem  z  treścią  art.  192  ust.  2  ustawy  Pzp  Izba  uwzględnia  odwołanie, 

jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ 

na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Brak potwierdzenia  zarzutów  wskazanych 

w  rozpoznawanych  odwołaniach  powoduje,  iż  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym  nie 

została wypełniona hipoteza normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 ustawy Pzp.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono,  stosownie  do  wyniku 

postępowania, na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp, tj. stosownie do wyniku postępowania z 

uwzględnieniem postanowień rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 

r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r., Nr 41, poz. 238) w 

tym w szczególności  §  5 ust. 4. 

Przewodniczący: