UMOWA RAMOWA PZP

Stan prawny na dzień: 07.06.2023

Umowa ramowa to umowa zawarta między zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców, której celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie, w szczególności cen i, jeżeli zachodzi taka potrzeba, przewidywanych ilości.

Zawarcie umowy ramowej stanowi jeden z etapów procesu udzielenia zamówienia publicznego. Proces ten, wieńczony jest zawarciem umowy realizacyjnej. Istotę umowy ramowej można zatem określić jako swego rodzaju porozumienie zawarte między zamawiającym a wyselekcjonowanymi z zachowaniem konkurencyjności wykonawcami, które, jeżeli zajdzie taka potrzeba, umożliwi szybkie udzielenie zamówienia realizacyjnego bez konieczności stosowania ustawy Pzp.

Czas trwania umowy ramowej Pzp

Umowę ramową zawiera się na okres nie dłuższy niż 4 lata, z tym że ze względu na przedmiot zamówienia i szczególny interes zamawiającego umowa taka może być zawarta na okres dłuższy.

Procedura zawarcia umowy ramowej

Zamawiający może zawrzeć umowę ramową po przeprowadzeniu postępowania, stosując odpowiednio przepisy dotyczące trybu:

  • przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego lub partnerstwa innowacyjnego – w przypadku gdy wartość zamówienia klasycznego jest równa lub przekracza progi unijne;
  • podstawowego lub partnerstwa innowacyjnego – w przypadku gdy wartość zamówienia klasycznego jest mniejsza niż progi unijne.

Celem zawarcia umowy ramowej jest określenie pewnych dopuszczalnych „ram” udzielania na jej podstawie zamówień realizacyjnych. Te ramy wykonawcze z kolei mogą zostać określone zarówno poprzez wskazanie maksymalnych ilości, jak i maksymalnych wartości. Po konsumpcji tak określonego limitu – ilościowego lub wartościowego, umowa przestaje wiązać.

Umowa ramowa nie stanowi zamówienia publicznego i nie kreuje wzajemnego zobowiązania jej stron. W efekcie zawarcia umowy ramowej nie powstaje zatem obowiązek zamawiającego do udzielenia na jej podstawie zamówień realizacyjnych. Brak jest również zobowiązania po stronie wyłonionych wykonawców do podpisania umów realizacyjnych. Zawarcie umowy realizacyjnej nie może się zatem odbyć poprzez jednostronną czynność zamawiającego np. przekazanie zlecenia realizacji zamówienia.

Wybór wykonawcy zamówienia po zawarciu umowy ramowej

Już w postępowaniu o zawarcie umowy ramowej zamawiający musi podjąć decyzję odnośnie do sposobu wyboru wykonawcy poszczególnych zamówień realizacyjnych. Sposób udzielania zamówień na podstawie umów ramowych określa art. 313 i 314 ustawy Pzp. Pierwszy dotyczy zawarcia umowy ramowej z jednym wykonawcą, drugi zaś, zawarcia umowy z większą ich liczbą.

Umowa ramowa z jednym wykonawcą

W przypadku podpisania umowy z jednym wykonawcą zamawiający udziela zamówienia na warunkach zamówienia określonych w umowie ramowej, bez przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia. Jeżeli nie wszystkie warunki wykonania robót budowlanych, usług lub dostaw określono w umowie ramowej, zamawiający może pisemnie wezwać wykonawcę do uzupełnienia oferty.

Umowa ramowa z większą liczbą wykonawców

W przypadku podpisania umowy z większą liczbą wykonawców, zamawiający może udzielać zamówień na warunkach określonych w umowie ramowej, po przeprowadzeniu konkurencyjnej procedury, lub w sposób mieszany.

Postępowanie konkurencyjne polega na przeprowadzeniu aukcji elektroniczne lub specyficznej procedury, w której zamawiający przestrzega następujących zasad:

1)     przed udzieleniem każdego zamówienia zamawiający pisemnie zaprasza do składania ofert wykonawców zdolnych do wykonania konkretnego zamówienia;

2)     zamawiający wyznacza termin składania ofert z uwzględnieniem złożoności przedmiotu zamówienia oraz czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia ofert w odniesieniu do każdego zamówienia;

3)     oferty składa się pisemnie, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, a z ich zawartością nie można się zapoznać przed upływem terminu ich składania;

4)     zamawiający udziela zamówienia wykonawcy, który złożył najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia dotyczących umowy ramowej.

Niezależnie od wybranego sposobu procedowania, zamawiający, udzielając zamówienia realizacyjnego, nie może dokonywać istotnych zmian warunków zamówienia określonych w umowie ramowej.

Jak oszacować wartość umowy ramowej?

Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy Pzp, wartością umowy ramowej jest łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w okresie obowiązywania umowy ramowej. Regulacja ta wskazuje w sposób jednoznaczny na obowiązek w zakresie określenia maksymalnego zakresu planowanych zamówień do udzielenia w toku realizacji umowy ramowej. W oparciu o tę wartość powinno zostać dokonane szacowanie. Wydaje się, że określenie łącznej wartości zamówień poprzez wskazanie maksymalnej kwoty, która zostanie wydatkowana, jest dopuszczalne.

Obowiązki informacyjne w procedurze zawarcia umowy

Do umów ramowych stosuje się przepisy działu VII (Umowa w sprawie zamówienia publicznego i jej wykonanie). Powyższe oznacza, m.in. to, że w przypadku umowy ramowej obowiązek publikacji ogłoszenia o wykonaniu umowy, o którym mowa w art. 448 ustawy Pzp, powstaje po zakończeniu realizacji umowy ramowej, nie zaś poszczególnych umów realizacyjnych.

Wypełniając roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach, zamawiający ujawnia wyłącznie szacunkową wartość umowy ramowej. Zamawiający nie uwzględnia natomiast wartości umów realizacyjnych. Informacja o umowie ramowej przekazywana jest wyłącznie raz, w roku w którym umowa ta została zawarta.

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...
Słowa kluczowe:
umowa ramowa