KIO 1005/17 POSTANOWIENIE dnia 6 czerwca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1005/17 

POSTANOWIENIE 

z dnia 6 czerwca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

                                                        Przewodniczący: Robert Skrzeszewski 

                                                                  Protokolant: Mateusz Zientak 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  i  uczestnika 

postępowania odwoławczego w dniu 6 czerwca 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 maja 2017r. przez wykonawców wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego: P. W. K. B. N., (…), P. P.-U.-H. P. E. 

P., ul. (…) w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Gminę W., (…)  

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na 

rzecz  Odwołującego:  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego: P. W. K. B. N., (…), P. P.-U.-H. P. E. P., ul. (…) kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: 

trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90 % uiszczonego wpisu. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164  wraz  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi. 

                                                                       Przewodniczący:………………………… 


Sygn. akt KIO 1005/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  Gmina  W.,  (…)  wszczął  w  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego 

prowadzone 

trybie 

przetargu 

nieograniczonego 

na 

„Odbieranie 

zagospodarowanie 

odpadów 

komunalnych 

pochodzących z terenu Gminy W.”, nr sprawy (…). 

 Przedmiotowe  zamówienie  zostało  ogłoszone  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 13 lutego 2017r. pod poz. 2017/S 032-058809. 

W dniu 13 maja 2017r. Odwołujący: wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie 

zamówienia  publicznego:  Przedsiębiorstwo  W.  K.  B.  N.,  (…),  P.  P.-U.-H.  P.  E.  P.,  ul.  (…) 

został poinformowany drogą elektroniczną o wynikach oceny i badania ofert oraz o wyborze 

oferty najkorzystniejszej wykonawcy E.-R., a także o wykluczeniu go z przetargu ze skutkiem 

odrzucenia jego oferty. 

Nie  zgadzając  się  z  powyższym  rozstrzygnięciem  przetargu  Odwołujący  w  dniu  22 

maja  2017r.  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wobec  czynności 

Zamawiającego  związanych  z  formułowaniem  warunków  przetargu  oraz  wyborem  oferty 

najkorzystniejszej.  

Zaskarżonym czynnościom Odwołujący zarzucił Zamawiającemu: 

I. 

naruszenie  przepisu  art.  7  ust.  1  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo 

zamówień publicznych(Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawa Pzp w 

zw.  z  art.  22  ust.  1a  w  zw.  z  art.  22  ust.  1b  ustawy  Pzp  poprzez  wadliwe  określenie 

warunków  udziału  w  postępowaniu  przetargowym  w  zakresie  ustalenia  w  pkt  III.2.1.c) 

Ogłoszenia o zamówieniu oraz w pkt VI 5.2.c). SIWZ wymogu posiadania przez wykonawcę 

ubiegającego się o zamówienie decyzji zezwalającej naprowadzenie działalności w zakresie 

zbierania  i  przetwarzania  odpadów  komunalnych  zgodnie  z  ustawą  z  dnia  14.12.2012r.  o 

odpadach, wskutek czego warunki te nie są związane z przedmiotem zamówienia i nie są do 

niego proporcjonalne, 

II. 

naruszenie przepisu art. 7 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1a w zw. z art. 22 ust. 1b 

ustawy Pzp poprzez wadliwe określenie warunków udziału w postępowaniu przetargowym w 

zakresie  formularza  ofertowego  nr  4  stanowiącego  załącznik  do  SIWZ,  który  przewidywał 

posiadanie  przez  wykonawcę  6  sztuk  samochodów  z  emisją  spalin  na  poziomie  standardu 

EURO  6,  wskutek  czego  warunki  te  naruszają  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  zasadę 


równego traktowania wykonawców, a nadto nie są związane z przedmiotem zamówienia i nie 

są do niego proporcjonalne, 

III. 

naruszenie  przepisu  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  E.-R.,  której  treść  nie  odpowiada  treści  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia, zwanej dalej SIWZ. 

W granicach powyższego, wnosił o nakazanie Zamawiającemu : 

wykreślenie z ogłoszenia i SIWZ obowiązku posiadania decyzji na zbieranie i 

przetwarzanie odpadów, 

wpisanie do formularza ofertowego samochodów, które Wykonawca posiada i 

będzie używał do obsługi Gminy W., 

odrzucenie oferty E.-R., 

ponownego dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej. 

W tym stanie rzeczy Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  posiedzeniu  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą  w  dniu  6  czerwca  2017r.,  przed 

wyznaczoną  rozprawą,  pełnomocnik  Odwołującego  oświadczył  do  protokołu,  że  cofa 

odwołanie.  

Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 187 ust.8 ustawy z dnia 29 

stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.), 

postanowiła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie umorzyć.  

Zgodnie  z  art.  187  ust.  8  zd.2  ustawy  Pzp  Izba  postanowiła  zwrócić  na  rzecz 

Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu. 

Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na  podstawie 

przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust.1 pkt. 3 


lit.  a  i  ust.  4  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).  

                                                                  Przewodniczący:….………………………….