KIO 583/24 KIO 588/24 WYROK Warszawa, dnia 14 marca 2024 roku r.

Stan prawny na dzień: 10.04.2024

Sygn. akt: 

KIO 583/24 

KIO 588/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 14 marca 2024 roku r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca: Ewa Sikorska   

Protokolant:         

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  11  marca  2024 

r.  odwołań  wniesionych  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej: 

A. 

w  dniu  22  lutego  2024  roku  r.  przez 

Federację  Przedsiębiorców  Polskich  w 

Warszawie, 

B. 

w  dniu  22  lutego  2024  roku 

r.  przez  wykonawcę  Hospital  Service  Spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością we Wrocławiu 

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Uniwersytecki Szpital Kliniczny w 

Białymstoku  

przy udziale uczestnika po stronie 

zamawiającego w postępowaniu o sygn. akt: KIO 583/24 

i  KIO  588/24: 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  EVER 

Medical Care Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie, EVER Cleaning 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie,  EVERTEAM  Spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie, 

przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego w postępowaniu o sygn. akt: KIO 583/24: 

Lador Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Sosnowcu 

orzeka: 

Sygn. KIO 583/24   

oddala odwołanie,  


kosztami postępowania obciąża Federację Przedsiębiorców Polskich w Warszawie i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Federację 

Przedsiębiorców Polskich w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,  

zasądza  od  Federacji  Przedsiębiorców  Polskich  w  Warszawie  na  rzecz 

zamawiającego  –  Uniwersyteckiego  Szpitala  Klinicznego  w  Białymstoku  –  kwotę 

zł 00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika; 

Sygn. KIO 588/24   

umarza postępowanie w zakresie zarzutu naruszenia: 

- art. 99 ust. 1 i ust. 2 ustawy 

z dnia 11 września 2019 roku – Prawo zamówień publicznych 

(Dz.  U.  z  2023  roku,  poz.  1605  ze  zm.)  poprzez  nieprecyzyjny  opis  przez  z

amawiającego 

przedmiotu zamówienia, 

-  art.  433  pkt.  4  ustawy 

–  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez  wprowadzenie  przez 

z

amawiającego  do  projektu  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  postanowień 

abuzywnych,  dotyczących  możliwości  ograniczenia  zakresu  zamówienia  przez 

z

amawiającego bez wskazania minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron, 

2. w pozostałym zakresie oddala odwołanie,  

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Hospital  Service  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością we Wrocławiu i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  Hospital 

Service  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  we  Wrocławiu  tytułem  wpisu  od 

odwołania,  

zasądza 

od 

wykonawcy 

Hospital 

Service 

Spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością w Warszawie na rzecz zamawiającego – Uniwersyteckiego Szpitala 

Klinicznego 

w Białymstoku – kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych 

zero  groszy), 

stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika 


Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego doręczenia  -  przysługuje  skarga za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

sądu zamówień publicznych. 

Przewodnicząca: 

…………................. 


Sygn. akt: KIO 583/24 

      KIO 588/24 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Uniwersytecki  Szpital  Kliniczny  w  Białymstoku  –  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest  usługa 

kompleksowego sprzątania, czynności pomocniczych i transportu wewnętrznego. 

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  11  września 

2019  roku 

– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 roku, poz. 1605 ze zm.), zwanej 

dalej ustawą P.z.p. 

Sygn. akt: KIO 583/24 

W dniu 22 lutego 2024 roku Federacja Przedsiębiorców Polskich w Warszawie (dalej: 

odwołujący  I)  wniosła  odwołanie  wobec  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  postanowień 

specyfikacji warunków zamówienia (SWZ), polegających na: 

a) 

ustaleniu  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej 

(doświadczenie), która nie skutkuje: 

i. 

ustaleniem  wymaganego  poziomu  tego  warunku  proporcjonalnie  względem  przedmiotu 

zamówienia;  

ii.  ustaleniem  tego  warunku  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i 

równego traktowanie wykonawców;  

iii.  zapewnieniem  najlepszej jakość  usług  w ramach  środków  przeznaczonych na realizację 

zamówienia i najlepszych efektów w stosunku do poniesionych nakładów; 

b) 

ustaleniem ceny jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty 

Odwołujący I zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

art. 112 ust. 1 i 2 pkt 3 w zw. z art. 116 oraz w zw. z art. 16 i 17 ustawy P.z.p. poprzez 

ustalenie  warunku  dotyczącego  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  (doświadczenie)  w 


sposób nieproporcjonalny względem przedmiotu zamówienia, tj. poprzez określenie warunku 

udziału  w  postępowaniu  na  zbyt  niskim  poziomie  zdolności  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia,  podczas  gdy  warunki  udziału  w  postępowaniu  powinny  być  ustalane  na 

odpowiednim  poziomie,  proporcjonalnie  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  związane  z 

przedmiotem  zamówienia  oraz  sformułowane  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności, 

przejrzystości  oraz  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe 

traktowanie  wykonawców,  tj.  w  sposób,  który  gwarantuje  wykonanie  zamówienia  przez 

wykonawcę  dającego  rękojmię  należytego  wykonania  zamówienia,  na  odpowiednim 

poziomie  jakościowym  oraz  zapewnieni  najlepszą  jakość  usług  w  ramach  środków 

przeznaczonych  na  realizację  zamówienia  i  najlepsze  efekty  w  stosunku  do  poniesionych 

nakładów; 

art.  246  ust.  2  ustawy  P.z.p.

,  zgodnie  z  którym  zamawiający  publiczni,  o  których 

mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy P.z.p.

, oraz ich związki mogą zastosować kryterium ceny jako 

jedyne kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli określą 

w  opisie  przedmiotu  zamówienia  wymagania  jakościowe  odnoszące  się  do  co  najmniej 

głównych  elementów  składających  się  na  przedmiot  zamówienia,  podczas  gdy  w 

przedmiotowym postępowaniu powyższy wymóg nie został zachowany. 

Odwołujący  I  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  oraz  nakazanie 

z

amawiającemu dokonania zmiany treści SWZ oraz ogłoszenia o zamówieniu poprzez: 

w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  warunku  w  przedmiocie  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej 

(doświadczenie): 

a) 

usunięcie dotychczasowego warunku w postępowaniu, że: 

Zamawiający uzna, że Wykonawca posiada wymagane zdolności techniczne lub zawodowe 

do  należytego  wykonania  zamówienia,  jeżeli  Wykonawca  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich 

trzech  lat,  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności 

jest  krótszy  -  w  tym  okresie  -  wykonał  lub  wykonuje  należycie  minimum  2  usługi 

kompleksowego  sprzątania  (w  tym  bloku  operacyjnego),  transportu  wewnętrznego  oraz 

czynności pomocniczych o wartości brutto co najmniej 5.000.000,00 zł każda, w szpitalach o 

powierzchni  sprzątania  co  najmniej  25  000  m

każdy  i  o  ilości  minimum  300  łóżek  każdy, 

wraz  z  podaniem  ich  wartości,  przedmiotu,  dat  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których 

usługi zostały wykonane z załączeniem dowodów, czy zostały wykonane należycie. 

b) 

sformułowanie  w  SWZ  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  zgodny  z 

zasadami  Prawa  zamówień  publicznych  w  tym  w  szczególności  warunku  wyrażającego 


minimalny poziom zdolności do należytego wykonania zamówienia adekwatny do przedmiotu 

zamówienia i celu, który realizują warunki udziału w postępowaniu tj. warunku o treści: 

Zamawiający uzna, że Wykonawca posiada wymagane zdolności techniczne lub zawodowe 

do  należytego  wykonania  zamówienia,  jeżeli  Wykonawca  wykaże,  že  w  okresie  ostatnich 

trzech  lat,  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności 

jest  krótszy  -  w  tym  okresie  -  wykonał  lub  wykonuje  należycie  minimum  2  usługi 

kompleksowego  sprzątania  (w  tym  bloku  operacyjnego)  transportu  wewnętrznego  oraz 

czynności pomocniczych, o wartości brutto co najmniej 5.000.000,00 zł każda, w szpitalach o 

powierzchni 

sprzątania co najmniej 35 000 m

każdy i o ilości minimum 350 łóżek każdy wraz 

z  podaniem  ich  wartości,  przedmiotu,  dat  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  usługi 

zostały wykonane z załączeniem dowodów, czy zostały wykonane należycie 

w zakresie zarzutu dotyczącego kryterium oceny ofert: 

a) 

usunięcie dotychczasowego zapisu: nazwa kryterium: cena, waga – 100%, 

b) 

sformułowanie  w  SWZ  kryterium  w  sposób  zgodny  z  zasadami  Prawa  zamówień 

publicznych: 

Nr 

Nazwa kryterium 

Waga 

Cena 

Koncepcja 

wykonania usługi 

Powyżej wymienione kryteria oceny ofert wyliczone zostaną wg poniższych zasad: 

W  ramach  kryterium  „Cena”  Wykonawcy  mogą  uzyskać  maksymalnie  60  pkt  i 

zostanie ono obliczone wg poniższego wzoru: 

Cena = 

W  ramach  kryterium  „Koncepcja  wykonania  usługi”  Wykonawcy  mogą  uzyskać 

maksymalnie 40 pkt. 

Liczba  punktów  uzyskanych  przez  ofertę  oznacza  liczbę  punktów  przyznaną  przez  komisję 

przetargową w ofercie. Każdy z członków Komisji Przetargowej, na podstawie posiadanego 

doświadczenia,  wiedzy  oraz  znajomości  specyficznych  wymagań  stawianych  pracownikom 

personelu sprzątającego w obiektach Zamawiającego, dokona indywidualnej oceny zgodnie 

z poniższymi zasadami. 

Komisja przetargowa ustalać będzie wartość punktową tego kryterium na podstawie analizy i 

oceny  merytorycznej  danych  przedstawionych  przez  Wykonawców  w  „Planie  Higieny”. 


Zamawiający  wymaga,  aby  wykonawca  w  Pianie  Higieny  przedstawił  całościowe  podejście 

Wykonawcy  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  SWZ.  Plan 

Higieny  będzie  przedmiotem  analizy  i  oceny  poprzez  wiedzę  i  doświadczenie  członków 

zasiadających w Komisji Przetargowej. 

Ocena  jakości  Planu  Higieny  pod  kątem  kompleksowych  rozwiązań,  dostosowania  ich  do 

specyfiki  i  systemu  pracy  w  poszczególnych  oddziałach  i  komórkach  organizacyjnych 

Zamawiającego  uwzględniający  pełen  zakres  wymaganych  prac  w  tym  rozwiązań 

innowacyjnych - 

Zamawiający uszczegóławia podział 30 punktów: 

a) 

za  zasady  organizacji  pracy  z  uwzględnieniem  całodobowej  obsługi  i  obsady  na 

poszczególnych odcinkach: 

• 

organizacja  pracy,  która  uwzględnia  system  i  specyfikę  pracy  Szpitala,  zawiera 

rozwiązania korzystniejsze niż wymagane minimum, przedstawia Plan Higieny zapewniający 

wykonanie  wymaganych  w  SWZ  szerszych  czynności,  we  wszystkich  oddziałach  i 

pozostałych  komórkach  organizacyjnych  Szpitala,  zapewnia  optymalną  obsadę  wysoko 

kwalifikowanego  personelu  i  odpowiednie  godziny  pracy  personelu,  gwarantuje  wykonanie 

usługi przy zachowaniu wymaganej jakości, wprowadza najefektywniejsze rozwiązania oraz 

optymalizację kosztów - 15 pkt. 

• 

organizacja  pracy,  która  uwzględnia  system  i  specyfikę  pracy  Szpitala,  zawiera 

rozwiązania  minimalne  wymagane  w  SWZ,  przedstawia  Plan  Higieny  zapewniający 

wykonanie  wymaganych  w  SWZ  minimalnych  czynności,  we  wszystkich  oddziałach  i 

pozostałych  komórkach  organizacyjnych  Szpitala,  zapewnia  minimalną  obsadę 

wykwalifikowanego personelu i odpowiednie godziny pracy personelu, gwarantuje wykonanie 

usługi przy zachowaniu wymaganej w SWZ jakości - 0 pkt. 

b) 

za szczegółowe procedury i instrukcje utrzymania czystości pod kątem dostosowania 

do potrzeb i specyfiki szpitala: 

• 

dostosowane do potrzeb i specyfiki Szpitala procedury i instrukcje, które uwzględniają 

w  stopniu  większym  niż  wszystkie  wymagane  w  SWZ,  procedurach  i  instrukcjach  zasady 

postępowania  przy  wykonywaniu  określonych  czynności,  gwarantujące  prawidłowość  ich 

wykonywania i bezpieczeństwo sanitarne - 15 pkt. 

• 

dostosowane do potrzeb i specyfiki Szpitala procedury i instrukcje, które uwzględniają 

w  stopniu  minimalnym  wymaganym  w  SWZ,  procedurach  i  instrukcjach  zasady 

postępowania  przy  wykonywaniu  określonych  czynności,  gwarantujące  prawidłowość  ich 

wykonywania i bezpieczeństwo sanitarne - 0 pkt. 


c) 

za dobór środków dezynfekcyjnych i myjąco-czyszczących: 

• 

środki,  które  będą  prawidłowo  i  indywidualnie  dobrane  do  konkretnych  sprzętów  i 

powierzchni  w  poszczególnych  oddziałach  i  innych  komórkach  organizacyjnych  Szpitala, 

będą spełniały podstawowe wymagania Zamawiającego w szerszym zakresie niż wskazano 

w  SWZ,  będą  dostosowane  do  wymagań  i  potrzeb  specyficznych  oddziałów  lub  innych 

pomieszczeń, w których będą stosowane, będą przyjazne dla środowiska — 10 pkt. 

• 

środki,  które  będą  prawidłowo  i  indywidualnie  dobrane  do  konkretnych  sprzętów  i 

powierzchni  w  poszczególnych  oddziałach  i  innych  komórkach  organizacyjnych  Szpitala, 

będą spełniały podstawowe wymagania Zamawiającego w minimalnym wskazanym w SWZ 

zakresie,  będą  dostosowane  do  wymagań  i  potrzeb  specyficznych  oddziałów  lub  innych 

pomieszczeń, w których będą stosowane, będą przyjazne dla środowiska —0 pkt. 

3)  dokonanie  stosownej  zmiany  postanowień  SWZ  będącej  konsekwencją  uwzględnienia 

wniosku 

1 i 2 powyżej; 

Ponadto 

odwołujący  I  wniósł  o  obciążenie  kosztami  postępowania  odwoławczego 

z

amawiającego,  w  tym  zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów 

zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoławczą. 

Odwołujący I oświadczył, iż jest członkiem Rady Dialogu Społecznego, reprezentuje 

interesy  przedsiębiorstw  i  instytucji  zrzeszonych  w  ramach  Federacji.  Jego  celem  jest 

dążenie do poprawy jakości funkcjonowania polskich firm — w kraju i zagranicą, wdrażanie 

inicjatyw,  które  mają  kształtować  odpowiedzialną,  zrównoważoną  politykę  efektywną  z 

punktu  widzenia  pracodawców  oraz  gwarantującą  wysokie  bezpieczeństwo  pracownikom 

o

raz propagowanie najlepszych rozwiązań dotyczących wydatkowania środków publicznych 

w ramach zamówień publicznych i podejmowanie działań mających na celu  eliminowanie z 

obiegu  prawnego  rozwiązań  naruszających  najlepiej  pojęty  interes  publiczny.  Odwołujący  I 

jest wpisany na prowadzoną przez Prezesa UZP listę podmiotów działających na podstawie 

przepisów  o:  izbach  gospodarczych,  rzemiośle,  samorządzie  zawodowym  niektórych 

przedsiębiorców,  organizacjach  pracodawców,  samorządach  zawodowych  architektów, 

inżynierów  budownictwa  oraz  urbanistów,  uprawnionych  do  wnoszenia  środków  ochrony 

prawnej  wobec  ogłoszenia o  zamówieniu oraz  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

— pozycja 151 na liście, wpis z dnia 12 kwietnia 2021 r. nr LO/025.1.2021. 

Odwołujący  I  oświadczył,  iż  ma  interes  w  złożeniu  odwołania,  ponieważ  obecne  

postanowienia ogłoszenia o zamówieniu i SWZ naruszają przepisy ustawy Prawo zamówień 

publicznych,  grożą  naruszeniem  istotnych  z  punktu  widzenia  interesu  publicznego  zadań 

dotyczących  ochrony  ludzkiego  zdrowia  i  życia,  gdyż  proponowane  zapisy  SWZ 


uniemożliwiają  przedsiębiorcą  złożenie  oferty,  zgodnej  z  przepisami  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych  i ubieganie się tym  samym  o  przedmiotowe zamówienie rzetelnym  i 

doświadczonym  wykonawcom.  Tym  samym,  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego 

powyżej  wskazanych  przepisów  ustawy  P.z.p.,  przedsiębiorcy,  na  rzecz  których  działa 

o

dwołujący I, mogą ponieść szkodę w postaci utraty możliwości pozyskania przedmiotowego 

zamówienia,  a  ponadto  będą  narażeni  na  szkodę  polegającą  na  pozbawieniu  ich  realnych 

korzyści  finansowych  wynikających  z  tytułu  realizacji  niniejszego  zamówienia.  Nadto 

odwołanie stanowi realizację statutowych celów odwołującego I i służy eliminacji wadliwych 

praktyk. 

Odwołujący I  podniósł,  że przy  tak  określonych postanowieniach  SWZ,  jakie zostały 

ustalone  przez  zamawiającego,  do  postępowania  dopuszczeni  mają  zostać  wykonawcy, 

który  doświadczenie  opisane  w  SWZ  uzyskali  na  przestrzeni  trzech  lat  w  zakresie 

odpowiadającym  od  8  (odniesienie  do  wartości  wymaganej  referencji)  do  42%  (liczba 

obsługiwanych  we  wrześniu  2023  r.  łóżek,  w  odniesieniu  do  wszystkich  łózek  poziom  ten 

spada  do  40%)  wielkości  zamówienia.  Tymczasem  potrzeby  zamawiającego  wynikające  z 

SWZ  to  usługa,  której  wartość  już  w  ciągu  półrocza  przekracza  postawiony  warunek, 

jednocześnie  postawione  warunki  udziału  dotyczące  stopnia  złożoności  uwzględniającym 

liczbę  obsługiwanych  łóżek,  wielkość  powierzchni  podlejących  sprzątaniu  oraz  rodzaj 

wykonywanych  czynności  w  żaden  sposób  nie  są  zbliżone  do  wymogów  stawianych  przez 

z

amawiającego. 

Zamawiający  to  szpital  kliniczny  o  wysokim  poziomie  referencyjności  i 

wielospecjalistycznym  profilu.  Jak  sam  się  określa  jest  „jednym  z  największych  szpitali  w 

Polsce  oraz  największym  i  najnowocześniejszym  publicznym  szpitalem  w  województwie 

podlaskim.  Wykonuje  się  tu  najbardziej  specjalistyczne  świadczenia  w  ramach  kontraktu  z 

podlaskim oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia oraz umów z Ministerstwem Zdrowia. 

Są tu hospitalizowane przypadki z medycznego punktu widzenia najtrudniejsze, wymagające 

wysokospecjalistycznej  wiedzy  i  znakomitego  sprzętu.  Ponadto  celem  Zamawiającego  jest 

„kształcenie  przed  i  podyplomowe  kadry  medycznej,  a  także  działalność  naukowa  i 

badawcza, która ma na celu rozwój medycyny oraz poprawę jakości leczenia.” 

Zamawiający  prowadzi  osiem  klinik,  które  wraz  z  Oddziałem  Hipertensjologii  są 

jednostkami monopolistycznymi, tzn. nie ma innych takich w regionie podlaskim. 

Zamawiający  działa  w  dwóch  lokalizacjach.  „Przy  ul.  Skłodowskiej-Curie  24A 

funkcjonuje 31 klinik i oddziałów z 750 łóżkami, gdzie rocznie leczonych jest ponad 54 tys. 

pacjentów.  Na  terenie  szpitala  przy  ul.  Skłodowskiej-Curie  (choć  z  adresem 

Wołodyjowskiego 1) od października 2022 działa Klinika Psychiatrii. 


W  ramach  szpitala  przy  ul.  Waszyngtona  15  funkcjonują  także  33  Poradnie 

Specjalistyczne  oraz  poradnia  podstawowej  opieki 

—  Uniwersytecki  Lekarz  Rodzinny. 

Poradnie 

są  ściśle  powiązane  z  klinikami  i  prowadzą  w  warunkach  ambulatoryjnych 

specjalistyczną  działalność  diagnostyczno-leczniczą.  Rocznie  jest  tam  udzielanych  ponad 

206 tys. porad specjalistycznych.”  

W 2021  r.  z

amawiający uzyskał Certyfikat Akredytacyjny nr 2021/43, potwierdzający 

spełnianie  przez  niego  standardów  akredytacyjnych  dla  leczenia  szpitalnego  w  zakresie 

działalności  zakładu  leczniczego.  Jak  sam  przyznaje,  w  2019  r.  nie  udało  mu  się  uzyskać 

takiego certyfikatu. 

Powyższy  skrótowy  opis  pokazuje  skalę  funkcjonowania  zamawiającego,  jego 

miejsce  i  rolę  w  systemie  opieki  zdrowotnej  jako  najważniejszej  placówki  (a  często  wręcz 

jedynej)  w  północno-wschodnim  regionie  Polski  oraz  szerzej  –  jednej  z  największych, 

najnowocześniejszych  placówek  w  całej  Polsce.  W  istocie  zamawiający  funkcjonuje  jako 

wysoce  specjalistyczny  podmiot,  o  złożonej  strukturze  wewnętrznej,  wielu  jednostkach, 

których  bezkolizyjna  i  sprawna  współpraca  na  wielu  płaszczyznach  jest  warunkiem 

powodzenia  realizacji  zadań  własnych  przez  zamawiającego.  W  takim  podmiocie  nie  ma 

miejsc  nieistotnych,  czynności  czy  zadań  bez  istotnego  znaczenia  dla  funkcjonowania 

całości i bez wpływu na realizację zadań mających na celu poprawę zdrowa i ratowanie życia 

ludzkiego. 

Zdaniem  odwołującego  I  bezspornym  jest,  iż  nie  są  takim  elementem  także  usługi 

stanowiące przedmiot ogłoszonego postępowania, którego dotyczy odwołanie. 

W  ocenie  o

dwołującego I żądane  przez zamawiającego  referencje  są  nieadekwatne 

do  złożoności  kompleksowej  usługi  opisanej  w  SWZ,  wysokich  wymagań  stawianych 

wykonawcom  przez  z

amawiającego  oraz  konieczności  zorganizowana  i  sprawnego 

nadzorowania szerokiego zakresu  usług  świadczonych całodobowo przez 7 dni  w tygodniu 

przez  zespół  kilkuset  pracowników  wykonawcy.  Do  realizacji  takiej  usługi  musi  zostać 

wybrany  w

ykonawca,  który  posiada  potwierdzone  referencjami  doświadczenie,  wiedzę  i 

kompetencje  w  świadczeniu  usług  w  tak  dużym  obiekcie,  obsługującym  podobną  ilość 

pacjentów,  o  podobnym  poziomie  referencyjności  oraz  podobnie  wysokich  wymaganiach  i 

złożoności usługi będącej przedmiotem zamówienia. 

Odwołujący I podniósł, że zgodnie z pkt 4 SWZ „Przedmiotem zamówienia są usługi z 

zakresu  czynności  pomocniczych,  kompleksowego  sprzątania,  transportu  wewnętrznego, 

które  mają  być  świadczone  w  budynkach  mieszczących  się  przy  ulicach  M.  Skłodowskiej-

Curie  i  Waszyngtona:  (

łóżka:  stan  na  30.09.2023  -  ok.  700,  4  bloki  operacyjne,  24  sale 

operacyjne)  oraz  w  bloku  mieszkalnym  przy  ulicy  Szpitalnej.”  Jak  zaznaczył  zamawiający, 


nie  widzi  on  możliwości  podziału  przedmiotu  zamówienia  na  zadania,  gdyż  „Przedmiot 

zamówienia stanowi funkcjonalną  całość  i  z  przyczyn  organizacyjnych  oraz  ekonomicznych 

jest  niepodzielny.  Zamawiający  za  okoliczność  uzasadniającą  rezygnację  z  podziału 

zamówienia  na  części  uznał  ryzyko  i  możliwość  wystąpienia  nadmiernych  trudności 

organizacyjnych  w  trakcie  realizacji  przedmiotowego  zamówienia,  możliwość  wystąpienia 

niewspółmiernie  wyższych  kosztów  po  stronie  zamawiającego  oraz  ewentualne  utrudnienia 

przy  utrzymaniu  właściwej  koordynacji  zamówienia,  co    w  konsekwencji  mogłoby 

doprowadzić  do  nieprawidłowej  realizacji  przedmiotowego  zamówienia.”  Zamawiający 

zamierza  wybranemu  wykonawcy  zlecić  realizację  usług  bezpośrednio  rzutujących  na 

przebieg  procesów  leczniczych.  Zamawiający  w  załączniku  nr  10  do  umowy  „OPIS 

STANDARDÓW JAKOŚCIOWYCH PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA” wskazuje, iż: 

„Przedmiotem zamówienia są: 

Usługi  pomocnicze  przy  pacjencie  określone  przez  Zamawiającego  w 

Załączniku nr 2 do SIWZ; 

Usługi sprzątania; 

Usługi transportu wewnętrznego.” 

Powyższe  usługi  stanowią  czynności  dodatkowe  do  świadczenia  głównego 

Zamawiającego  tj.  do  opieki  medycznej,  która  została  zdefiniowana  przez  Trybunał 

Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako „całość świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz 

w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia”, celem zaś opieki medycznej jest 

profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywrócenie i poprawa zdrowia. 

Odwołujący  I  stwierdził,  że  nie  jest  przedmiotem  sporu  między  zamawiającym  i 

o

dwołującym, iż przedmiot zamówienia wykracza daleko poza komercyjną usługę utrzymania 

czystości. Tu, każdy potencjalny błąd może ważyć zdrowie lub życie ludzkie. Nie ma miejsca 

ani czasu na uczenie się przez wykonawcę usługi. Dlatego też wykonawcą nie może zostać 

każdy  działający  na  rynku  podmiot,  a  tylko  taki,  który  może  wykazać  się  realnym 

doświadczeniem w świadczeniu usług o porównywalnym stopniu skomplikowania, jak to ma 

miejsce u Zamawiającego. 

Odwołujący  I  zaznaczył,  że  suma  doświadczenia  z  usług  o  wielkości 

nieodpowiadającej  rozmiarowi  potrzeb  Zamawiającego  nie  spełnia  celu,  w  którym 

formułowane  są  warunki  udziału  w  postępowaniu.  Na  podstawie  doświadczenia 

wymaganego  warunkiem  z

amawiający  nie  weryfikuje  wykonawcy  ze  względu  na  rękojmię 

należytego wykonania zamówienia.  Na skutek zbyt  łagodnego  sformułowania ww.  warunku 

w postępowaniu mogą złożyć oferty wykonawcy, którzy nie mają doświadczenia w realizacji 


usług  na  obiektach  o  złożoności  odpowiadającej  obiektowi  zamawiającemu  oraz  którzy  nie 

realizowali nigdy usług o tożsamym zakresie, zaangażowaniu potencjałów i ryzyku zagrożeń 

zbliżonych do usługi opisanej w SWZ. Tym samym ww. warunek nie realizuje celu, w którym 

został  ustalony.  W  konsekwencji  tak  ustalonego  warunku  w  postępowaniu  mogą  zostać 

złożone  oferty  nieporównywalne,  w  tym  także  niedoszacowane.  Odwołujący  podkreśla,  że 

wykonawca  niemający  doświadczenia  w  realizacji  usług  odpowiadających  zamawianej 

usłudze nie ma wiedzy umożliwiającej mu precyzyjne zidentyfikowanie wszystkich kosztów i 

ryzyk  kontraktowych  oraz  ich  wycenę.  Wobec  powyższego,  z  uwagi  na  fakt,  że  potencjalni 

wykonawcy,  którzy  złożą  oferty  w  postępowaniu  będą  działali  na  podstawie  różnego 

przekonania  co  do  okoliczności  faktycznych  i  prawnych  realizacji  zamówienia,  naruszona 

zostaje  zasada  równej  konkurencji.  Oczywistym  jest,  że  podmioty,  nieposiadające  

doświadczenia w dużych zamówieniach, bez swojej winy nie uwzględnią wszystkich ryzyk i 

kosztów  kontraktowych,  skutkiem  czego  złożą  oferty  korzystniejsze  cenowe.  Wykonawcy, 

którzy  mają  wiedzę  i  doświadczenie  w  zakresie  ww.  usług  nie  złożą  tak  korzystnych  ofert, 

gdyż  działanie  takie  byłoby  kwalifikowane  m.in.  jako  działanie  na  szkodę  spółki  skutkujące 

umyślnym  spowodowaniem  szkody.  Tym  samym  w  postępowaniu  faworyzowani  są 

wykonawcy  nieposiadający  niezbędnego  doświadczenia.  Dodatkowo  ww.  warunek  naraża 

narusza  zasadę  efektywności.  Zasada  doznaje  uszczerbku,  gdyż  zamawiający  powierzając 

realizację zamówienia niedoświadczonemu wykonawcy w sposób dorozumiany godzi się na 

uzyskanie  świadczenia  o  niżej  jakości  niż  wymagana  i  potrzebna.  Ponadto  zamawiający 

przyjmuje  na  siebie  ryzyko  konsekwencji  nienależytego  wykonania  usługi  przez  takiego 

wykonawcę,  które  to  ryzyko  obejmuje  zarówno  procesy  sądowe  o  odszkodowania  i 

zadośćuczynienia  z  powodu  wadliwego  wykonania  usług  medycznych  skutkujące 

uszczerbkiem  zdrowia  lub  życia  pacjenta  jak  i  ewentualne  ryzyko  zastępczego  wykonania 

usługi,  w  przypadku,  gdyby  ww.  wykonawca  porzucił  usługę  lub  nie  podołał  wymogom  np. 

jakościowym. 

Odwołujący  I  zwrócił  uwagę  na  wzrost  liczby  zakażeń  szpitalnych,  na  co  zwróciła 

uwagę również Najwyższa Izba Kontroli na podstawie analizy dokonanej w 22 jednostkach w 

latach 2016-

2017. Wniosek NIK: „System przeciwdziałania zakażeniom wewnątrzszpitalnym 

by

ł nieskuteczny, na co wskazuje wzrost liczby pacjentów z zakażeniem szpitalnym, w tym 

zarażonych  lekoopornymi  szczepami  bakterii  Klebsiella  Pneumoniae  NDM  (+),  a  także 

wzrastająca  liczba  pacjentów  z  rozpoznaniem  posocznicy  (sepsy).  Jako  przyczynę  takiego 

stanu rzeczy NIK wskazywał: Przyczyną tego stanu było przede wszystkim nieprzestrzeganie 

obowiązujących  procedur  zapobiegających  zakażeniom  przez  większość  kontrolowanych 

podmiotów,  niedostateczne  wykorzystanie  diagnostyki  mikrobiologicznej,  a  także 

niedostateczna liczba personelu medycznego o wymaganych kwalifikacjach.  


Odwołujący  I  podniósł,  że  z  przyjętymi  przez  zamawiającego  drastycznie  niskimi 

warunkami  udziału  w  przetargu  w  zakresie  doświadczenia  wykonawców  ściśle  koreluje 

przyjęcie przez zamawiającego jednego kryterium oceny ofert ceny. To wskazuje wprost na 

zamiar  z

amawiającego, aby  wybrać  ofertę  najtańszą,  bez merytorycznej  analizy  rozwiązań, 

jakie wybrany wykonawca winien wdrożyć u zamawiającego. 

Odwołujący  I  wskazał,  że  cena  jest  oczywiście  elementem  ważnym  i  dlatego 

ustawodawca  przewidział,  aby  była  jednym  z  kryteriów  ocen.  Ale  w  przedmiotowym 

przetargu  z

amawiający nie  żąda  dostawy  ściśle  technicznie  wyspecyfikowanych  produktów 

(np. papieru do drukarek o określonej gramaturze papieru i wymiarach), aby to uzasadniało 

oparcie wyboru najkorzystniejszej oferty tylko na cenie, skoro wykonawcy muszą dostarczyć 

ten sam produkt o z góry określonych produktach. 

Odwołujący  I  stwierdził,  że  zamawiający  oczekuje,  iż  usługi  świadczone  przez 

wykonawców  staną się elementem  szeroko  pojętego procesu  leczniczego,  a wykonawcy  w 

swoich  działaniach  nie  będą  się  opierać  na  literalnym  wypełnieniu  opisanych  w  SWZ 

czynności.  Zamawiający  stawiając  taki  cel  w  żaden  sposób  nie  weryfikuje  złożonych  przez 

wykonawców  ofert  pod  tym  względem.  Nie stawia  wykonawcom  obowiązku  przedstawienia 

oczekiwanego  wszak  wyraźnie  w  SWZ  sposobu  włączenia  się  wykonawcy  w  proces 

wspierania świadczenia głównego, oferowanego przez zamawiającego pacjentom. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  7  marca  2024  roku  wniósł  o 

oddalenie odwołania i zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania odwoławczego. 

Odnosząc  się  do  pierwszego zarzutu,  zamawiający  stwierdził,  że  ma  prawo określić 

warunki w sposób uwzględniający jego potrzeby i aby uzyskać oczekiwany efekt tj. za cenę 

na którą go stać i w jakości którą dokładnie sprecyzował w OPZ. Ustawodawca wymaga, aby 

poziom  warunku  wskazywał  minimalny  wymagany  potencjał  potrzebny  do  należytego 

wykonania zamówienia. Warunki udziału w postępowaniu muszą być zatem określone w taki 

sposób,  aby  w  ich  ramach  zbadać  ten  potencjał  wykonawcy,  który  jest  rzeczywiście 

niezbędny  do  należytego  wykonania  zamówienia.  Wynika  to  także  z  użytego  przez 

ustawodawcę  sformułowania  „proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia”,  co  również 

potwierdza,  że  warunki  nie  mogą  być  nadmierne  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia 

bądź  w  sposób  nieuzasadniony  ograniczające  dostęp  do  zamówienia  wykonawcom,  którzy 

są  w  stanie  należycie  wykonać  zamówienie.  Zamawiający  zauważył,  że  określony  poziom 

warunków w postępowaniu przy szczegółowym określeniu jakości realizowanego zadania nie 

może być postrzegany jako nieproporcjonalność względem przedmiotu zamówienia i otwiera 

konkurencyjność  dla  innych  podmiotów,  które  przy  wcześniejszych  warunkach  nie  mogły 

złożyć  prawidłowej  oferty.  Działania  zamawiającego  poszerzają  krąg  potencjalnych 


oferentów  przy  jednoczesnym  zachowaniu  warunków  jakościowych  opisanych  w  OPZ. 

Zamawiający  oczekuje  spełnienia  warunku  przy  realizacji  umowy  poprzez  wykazanie  że 

usługi zostały wykonane w sposób należyty z załączeniem dowodów na poparcie wykonanie 

usługi w sposób „należyty”. 

Odnosząc  się  do  drugiego  zarzutu  zamawiający  stwierdził,  że  jest  gospodarzem 

postępowania,  a  narzucenie  mu  rozwiązań  przez  odwołującego  dotyczących  zarówno 

warunków  udziału  postępowaniu  jak  i  kryteriów  oceny  ofert  (proponowana  koncepcja 

wykonania  usługi  -  40%),  ingerują  w  sposób  realizacji  usługi  i  w  prawa  do  decydowania  o 

warunkach postępowania 

W ocenie zamawiającego stosując 100% ceny zachował on wymóg odnoszący się do 

art.  246  ust.  2  ustawy  P.z.p. 

tj. określenia w OPZ wymagań jakościowych odnoszących się 

do  co  najmniej  głównych  elementów  składających  się  na  przedmiot  zamówienia,  został 

zachowany w omawianym postępowaniu co potwierdza w szczególności: 

Załącznik  nr  1  ZAKRES  CZYNNOŚCI  ZWIĄZANYCH  Z  UTRZYMANIEM 

CZYSTOŚCI  –  który  wykazuje  w  sposób  szczegółowy  kiedy,  w  jakich  częstotliwościach  i 

miejscach z doszczegółowieniem nawet czasu należy wykonać w poszczególnych obszarach 

pracy  określonych  czynności,  z  uwzględnieniem  jakości  pracy  wszystkich  biorących  udział 

osób,  z  doszczegółowieniem  czy  jest  to  salowa  czy  zespół  salowych.  W  zakresie 

uwzględniono  nawet  szczegóły  mycia,  konserwacji,  postępowania  w  zależności  od  stopnia 

zabrudzenia  i  czym  zostało  zbrudzone  np.  wykładziny  z  uwzględnieniem  czasu, 

częstotliwości  i  jakości;  Załącznik  nr  2  ZAKRES  CZYNNOŚCI  ZWIĄZANYCH  Z 

TRANSPORTEM- 

Przedmiotowy  załącznik  szczegółowo  wskazuje  jakie  czynności  w 

zakresie transportu powinny być wykonywane 3x dziennie, 2x dziennie, 1x dziennie. Ponadto 

załącznik określa czynności wykonywane według potrzeb w trybie pilnym i całodobowo oraz 

czynności wykonywane według potrzeb poszczególnych jednostek organizacyjnych Szpitala. 

W  załączniku  opisano  w  sposób  szczegółowy  poszczególne  czynności  do  wykonania  w 

ramach realizacji transportu (m.in. transport narzędzi, transport odpadów, transport chorych, 

transport  łóżek,  transport  materiału  do  badań).  Oprócz  tego  w  załączniku  wskazano,  które 

czynności  w  ramach  transportu  odbywają  się  wózkami  Zamawiającego,  a  które  wózkami 

Wykonawcy;  Załącznik  4  ZASADY  PRACY–  zawiera  kompensum  schematów  z 

uwzględnieniem  szczegółów  dotyczących  aspektów  zachowania  się  pracowników  w 

poszczególnych  obszarach  oraz  odniesienie  się  do  innych  załączników  w  których  są 

ws

kazane  szczegółowe czynności  i  zakresy  pracy  i  odpowiedzialności,  Załącznik  wskakuje 

również potrzebę znajomość procedur szpitalnych w aspekcie zakażeń wewnątrzszpitalnych 

z  uwzględnieniem  bezpieczeństwa  pracy  i  jakości  tej  pracy  pracowników.  W  załączniku  od 


samego początku współpracy z firmą jest zawarta Księga Higieny Szpitalnej , która nigdy nie 

był  kwestionowana  w  innym  terminie  jako  doszczegółowienie  umowy.  W  tym  załączniku 

zawarte  są  m.in.  procedury  i  plany  higieniczne,  opisy  system  powiadamiania  pracowników 

wykonujących czynności w trybie pilnym i całodobowo (system powiadamiania pracowników 

musi zapewnić tryb pilny i całodobowy realizacji zadań określonych w Załącznikach nr 1, 2 i 

3); Załącznik nr 6 KRYTERIA DOBORU PREPARATÓW MYJĄCYCH, DO KONSERWACJI 

ORAZ  ŚRODKÓW  DEZYNFEKCYJNYCH  zawiera  charakterystykę  preparatów  do 

dezynfekcji  do czego  powinno  być  używane  ,  jaki  powinien  mieć  charakter  działania,  kiedy 

konkretnie  należy  użyć,  dotyczący  specyfiki  szpitala  z  uwzględnieniem  podstaw  do 

przygotowania Księgi  Higieny  Szpitalnej.  Podsumowaniem jakości  pracy  w  poszczególnych 

obszarach, miejscach doprecyzowując nawet wskazanie tego miejsca jakości wykonywanej 

usługi  jest  Załącznik  nr  8  i  Załącznik  nr  10  -  PROTOKÓŁ  OCENY  EPIDEMIOLOGICZNEJ 

USŁUGI  SPRZĄTANIA  OPIS  STANDARDÓW  JAKOŚCIOWYCH  PRZEDMIOTU 

ZAMÓWIENIA Biorąc pod uwagę powyższe zamawiający określił standardy jakościowe ww. 

usług  poprzez  dokładne  i  precyzyjne  opisanie  czynności,  jakie  pracownicy  wykonawcy 

muszą  wykonać  oraz  określił  częstotliwość  ich  wykonania  (Załączniki  nr  1,  2,  3),  zaś  w 

Załączniku  nr  5  wskazał  minimalną  ilość  personelu  potrzebną  do  zrealizowania  usługi. 

Załącznik  nr  4  precyzuje  zasady  pracy,  tj.  w  jaki  sposób  i  jakim  sprzętem  ww.  czynności 

należy  wykonać,  zaś  Załączniki  nr  7a,  7b  i  8  (protokoły  oceny  realizacji  usługi  i  protokół 

oceny epidemiologicznej) wskazują, w jaki sposób Zamawiający będzie kontrolował nie tylko 

czynności  wykonywane przez  personel  wykonawcy,  ale także jakość  wykonywanych usług. 

Ze względu na specyfikę miejsca realizacji usługi sprzątania (obszar medyczny) Wykonawca 

zobowiązany  jest  do  stosowania  płynów  dezynfekcyjnych  o  spektrum  biobójczym  B,  F,  V, 

Tbc  lub  adekwatnym  do  zagrożenia,  w  szczególności  w  salach  opatrunkowych, 

zabiegowych, operacyjnych, a także w salach chorych i innych pomieszczeniach, w których 

przebywał  pacjent  poddawany  izolacji.  Płyny  dezynfekcyjne  powinny  spełniać  wymagania 

określone w Zał. Nr 6. 

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpili skutecznie: 

wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówieniaEVER Medical Care Spółka 

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie,  EVER  Cleaning  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością w Warszawie, EVERTEAM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w 

Warszawie (dalej: przystępujący EVER), 

wykonawca  Lador  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Sosnowcu  (dalej: 

przystępujący Lador)


Przystępujący  Lador  w  piśmie  z  dnia  26  lutego  2024  roku,  w  którym  zgłosił  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego, wniósł o oddalenie odwołania. 

Przystępujący EVER w pismach procesowych z dnia 23 lutego 2024 roku (zgłoszenie 

przystąpienia) oraz z dnia 10 marca 2024 roku wniósł o oddalenie odwołania. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Izba  ustaliła,  że  stan  faktyczny  przedstawiony  w  odwołaniu  i  pismach  procesowych 

jest  zgodny  z  ustaleniami  dokonanymi  przez Izbę.  Stan faktyczny nie  był  sporny  pomiędzy 

stronami.  

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie jest bezzasadne. 

Izba  stwierdziła,  że  odwołujący jest  uprawniony  do  korzystania  ze  środków  ochrony 

prawnej w rozumieniu art. 505 ust. 2 ustawy P.z.p.  

Zgodnie  z  art.  505  ust.  2  ustawy  P.z.p.  środki  ochrony  prawnej  wobec  ogłoszenia 

wszczynającego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  lub  ogłoszenia  o  konkursie  oraz 

dokumentów  zamówienia  przysługują  również  organizacjom  wpisanym  na  listę,  o  której 

mowa w art. 469 

pkt 15, oraz Rzecznikowi Małych i Średnich Przedsiębiorców.  

W myśl art. 469 pkt 15 ustawy P.z.p. Prezes Urzędu zamówień publicznych prowadzi 

i  ogłasza  na  stronie  internetowej  Urzędu  listę  organizacji  uprawnionych  do  wnoszenia 

środków ochrony prawnej. 

Odwołujący  I  stwierdził,  że  jest  wpisany  na  prowadzoną  przez  Prezesa  UZP  listę 

podmiotów  działających  na  podstawie  przepisów  o:  izbach  gospodarczych,  rzemiośle, 

samorządzie  zawodowym  niektórych  przedsiębiorców,  organizacjach  pracodawców, 

samorządach  zawodowych  architektów,  inżynierów  budownictwa  oraz  urbanistów, 

uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej wobec ogłoszenia o zamówieniu oraz 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  —  pozycja  151  na  liście,  wpis  z  dnia  12 


kwietnia  2021  r.  nr  LO/025.1.2021. 

Okoliczność  ta  nie  została  zakwestionowana  przez 

żadnego z uczestników postępowania odwoławczego. 

Izba uznała za nieuzasadniony zarzut naruszenia art. 112 ust. 1 i 2 pkt 3 w zw. z art. 

116 oraz w zw. z art. 16 i 17 ustawy P.z.p. 

poprzez ustalenie warunku dotyczącego zdolności 

technicznej  lub  zawodowej  (doświadczenie)  w  sposób  nieproporcjonalny  względem 

przedmiotu  zamówienia,  tj.  poprzez  określenie  warunku  udziału  w  postępowaniu  na  zbyt 

niskim  poziomie  zdolności  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  podczas  gdy  warunki 

udziału w postępowaniu powinny być ustalane na odpowiednim poziomie, proporcjonalnie do 

przedmiotu  zamówienia  oraz  związane  z  przedmiotem  zamówienia  oraz  sformułowane 

zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności,  przejrzystości  oraz  w  sposób  zapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców,  tj.  w  sposób,  który 

gwarantuje  wykonanie  zamówienia  przez  wykonawcę  dającego  rękojmię  należytego 

wykonania zamówienia, na  odpowiednim  poziomie jakościowym  oraz  zapewnieni  najlepszą 

jakość usług w ramach środków przeznaczonych na realizację zamówienia i najlepsze efekty 

w stosunku do poniesionych nakładów 

Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  art.  112  ust.  1  ustawy  P.z.p.  zamawiający  określa 

warunki  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz 

umożliwiający  ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w 

szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. 

W myśl ust. 2 warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć: 

zdolności do występowania w obrocie gospodarczym; 

2) uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o 

ile wynika to z odrębnych przepisów; 

3) sytuacji ekonomicznej lub finansowej; 

4) zdolności technicznej lub zawodowej. 

Przepisy  ustawy  P.z.p.  nie  definiują  pojęcia  „warunki  udziału  w  postępowaniu”.  W 

następstwie zastosowania wykładni językowej należy stwierdzić, iż pod tym pojęciem należy 

rozumieć  wszelkie  okoliczności  faktyczne  lub  prawne,  od  istnienia  albo  nieistnienia  których 

uzależniona  jest  możliwość  uczestniczenia  wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, a tym samym ubiegania się o przedmiotowe zamówienie. Warunek 

posiadania 

zdolności  technicznej  lub  zawodowej  należy  do  tzw.  „warunków  pozytywnych” 

rozumianych  jako  kwalifikacja  podmiotowa  wykonawcy  dająca  gwarancję  należytego 

wykonania zamówienia publicznego. 


Rolę  i  znaczenie  warunków  udziału  w  postępowaniu  potwierdza  w  swoim 

orzecznictwie wielokrotnie Krajowa Izba Odwoławcza. W uzasadnieniu do wyroku z dnia 19 

maja  2011r.  (sygn.  akt  KIO  978/11)  Izba  wskazała,  że  „(…)  ustalenie  warunków  udziału  w 

postępowaniu,  w  tym  opisu  oceny  sposobu  spełniania  tych  warunków  jest  jedną  z 

najważniejszych  czynności  zamawiających,  którzy  zobowiązani  są  do  określenia  tych 

warunków w sposób dostatecznie jasny i precyzyjny, by zarówno wykonawcy zainteresowani 

udziałem  w  postępowaniu  jak  i  sami  zamawiający  dokonując  oceny  spełniania  tych 

warunków  mogli  ją  przeprowadzić  na  zasadzie  zerojedynkowej  (inaczej  określanej  jako 

zasada  „spełnia  –  nie  spełnia”).  W  oczywisty  sposób  warunki  udziału  w  postępowaniu 

ustalone  przez  zamawiających  i  wymagane  przez  nich  dokumenty,  wpływają  na  krąg 

wykonawców,  który  może  się  ubiegać  o  zamówienie  –  zawężając  go  w  mniejszym  lub 

większym  stopniu,  co  jest  dopuszczalne  w  granicach  wyznaczonych  wymaganiem  przepisu 

art.  22  ust.  4  wskazującego  na  konieczność  powiązania  i  proporcjonalności  opisu  sposobu 

dokonania oceny spełniania tych warunków z przedmiotem zamówienia. Na zamawiających 

ciąży przy tym obowiązek zapewnienia, by te warunki podmiotowe pozwalały na wyłonienie 

wykonawcy  dającego rękojmię należytego wykonania zamówienia,  nie naruszając  przy tym 

zasady równego traktowania wykonawców czy zasady uczciwej konkurencji.” 

Ustawodawca nakłada na zamawiającego obowiązek określenia warunków udziału w 

postępowaniu  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  umożliwiający 

ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w  szczególności 

wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. 

Zasada proporcjonalności oznacza, że opisane przez zamawiającego warunki udziału 

w postępowaniu muszą być uzasadnione wartością zamówienia, charakterystyką, zakresem, 

stopniem  złożoności  lub  warunkami  realizacji  zamówienia.  Nie  powinny  także  ograniczać 

dostępu  do  zamówienia  wykonawcom  dającym  rękojmię  należytego  jego  wykonania.  Jak 

podkreśla  Izba  w  wyroku  z  dnia  8  marca  2013  roku  (sygn.  akt  KIO  426/13),  obowiązkiem 

zamawiającego  przy  kształtowaniu  wymagań  stawianych  wykonawcom  jest  nie  tylko 

odniesienie się do przedmiotu zamówienia, ale też ocena sytuacji rynkowej. 

Na  konieczność  przestrzegania  zasady  proporcjonalności  zwracał  również  uwagę 

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 23 grudnia 2009 r. w sprawie Serrantoni Srl 

i Consorzio stabile edili Scrl przeciwko Comune di Milano (C-

376/08), w którym wskazał, że 

przy  określaniu,  jacy  wykonawcy  nie  mogą  wziąć  udziału  w  postępowaniu,  niezbędne  jest 

zachowanie  zasady  proporcjonalności,  a  więc  ograniczania  konkurencji  gwarantowanej  w 

Traktacie  ustanawiającym  Wspólnotę  Europejską  w  stopniu  jak  najmniejszym  i  jedynie 

niezbędnym  dla  osiągnięcia  celów.  W  wyroku  z  27  października  2005  r.  w  sprawie  Contse 


SA  przeciwko  Instituto  Nacional  de  Gestion  Sanitaria  (C-

234/03)  orzekł,  że  naruszeniem 

Traktatu jest żądany przez zamawiającego wymóg doświadczenia, który powinni udowodnić 

wykonawcy,  jeśli  nie  jest  niezbędny  dla  oceny  zdolności  wykonawcy  do  wykonania 

zamówienia. 

Proporcjonalność warunków do przedmiotu zamówienia oznacza zatem, że mają one 

być  adekwatne  do  osiągnięcia  celu,  a  więc  wyboru  wykonawcy  dającego  rękojmię 

należytego wykonania przedmiotu zamówienia. 

Przestrzeganie  zasady  proporcjonalności  warunków  udziału  w  postępowaniu 

oznacza,  że  warunki  udziału  opisane  przez  zamawiającego  muszą  być  uzasadnione  w 

odniesieniu do rodzaju 

zamówienia, jego przedmiotu oraz wymagań związanych z realizacją 

zamówienia,  w  szczególności  odpowiednie do  charakteru (w  tym stopnia złożoności),  ilości 

(w  tym  zakresu) 

lub  znaczenia,  a  także  przeznaczenia  nabywanych  robót  budowlanych, 

dostaw  lub  usług.  O  określeniu  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  sposób 

nieproporcjonalny  do  przedmiotu 

zamówienia  można  mówić  wówczas,  gdy  warunki  te 

zostaną  określone  na  tyle  rygorystycznie,  że  nie  będzie  to  uzasadnione  potrzebami 

zamawiającego. Co prawda warunki udziału nie muszą zostać określone w taki sposób, aby 

każdy wykonawca, który oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych, dostawę produktu 

lub  świadczenie  usług  objętych  przedmiotem  zamówienia  je  spełniał,  ale  ukształtowanie 

wymogów  na  poziomie  mogącym  skutkować  ograniczeniem  liczby  wykonawców 

dopuszczonych do postępowania należy uznać za dopuszczalne w takim zakresie, w jakim 

usprawiedliwione  jest  dbałością  o  jakość  i  rzetelność  wykonania  przedmiotu  zamówienia. 

Konieczne  jest  zatem  zachowanie  równowagi  pomiędzy  interesem  zamawiającego  w 

uzyskaniu  rękojmi  należytego  wykonania  zamówienia  a  interesem  wykonawców,  którzy 

poprzez 

sformułowanie nadmiernych wymagań mogą zostać wyeliminowani z postępowania. 

Jednocześnie  Izba  podkreśla,  że  w  przypadku,  gdy  przedmiotem  zamówienia  jest 

nabycie  produktów  lub  usług  powszechnie  dostępnych  o  ustalonych  standardach 

jakościowych,  wymagania  dotyczące  udziału  w  postępowaniu  będą  z  natury  niższe  niż  w 

przypadku szczególnie złożonych zamówień. 

Odnosząc powyższe do powyższego Izba stwierdziła, że odwołujący I nie wykazał, że 

zamawiający  skonstruował  warunek  udziału  w  postępowaniu  z  naruszeniem  art.  112  ust.  1 

ustawy P.z.p.  

Odwołujący  I  odniósł  zakwestionowane  warunki  do  parametrów  przedmiotowego 

postępowania,  stwierdzając,  że  postawione  warunki  stanowią  maksymalnie  42%  wielkości 

zamówienia.  W  ocenie  odwołującego  I  świadczy  to  o  ukształtowaniu  warunków  udziału  w 

postępowaniu w sposób nieproporcjonalny.  


Stanowisko odwołującego I nie zasługuje na uwzględnienie. Jak już wyżej wskazano, 

o  braku 

proporcjonalności  nie  może  stanowić  stwierdzenie,  iż  warunki  stanowią  jedynie 

pewną  część  wielkości  zamówienia.  Tym  bardziej,  że  ustawodawca  nie zdecydował  się  na 

określenie  minimalnych  limitów  w  zakresie  warunków,  pozostawiając  ich  ustalenie 

zamawiającemu.  Zamawiający  ma  obowiązek  natomiast  ustalić  je  jako  minimalne  poziomy 

zdolności. Minimalne poziomy zdolności należy rozumieć natomiast jako poziomy niezbędne 

do ochrony interesów zamawiającego, a jednocześnie zapewniające uczciwą konkurencję.  

W ocenie Izby odwołujący I nie wykazał również innych okoliczności świadczących o 

tym, że warunki udziału w postępowaniu ustalone są na zbyt niskim poziomie. W obszernym 

uzasadnieniu 

odwołania  podnosił  takie  okoliczności,  jak  to,  że  zamawiający  jest  szpitalem 

wysokospecjalistycznym,  w  którym  świadczy  się  usługi  medyczne  o  znacznie  wyższym 

poziomie skomplikowania niż w innych tego rodzaju placówkach, co – w jego przekonaniu – 

uzasadnia  postawienie  wyższych  warunków  wobec  wykonawców  biorących  udział  w 

postępowaniu. Odwołujący I zdaje się jednak zapominać, że przedmiotem zamówienia nie są 

usługi  medyczne,  ale  usługi  sprzątania,  usługi  pomocnicze  przy  pacjencie  oraz  usługi 

transportu. 

Odwołujący  I  nie  wyjaśnia,  dlaczego  wykonawcy  posiadający  doświadczenie  w 

wykonywaniu  tego  rodzaju  usługi  jak  objęta  przedmiotem  zamówienia  na  mniejszej 

powierzchni,  nie  będą  w  stanie  wykonać  jej  w  placówce,  która  jest  szpitalem 

specjalistycznym. 

Odwołujący  I  wskazywał  co  prawda,  że  w  placówce  specjalistycznej 

obowiązuje  inna  terminologia,  której  nieznajomość  może  przełożyć  się  na  bezpieczeństwo 

pacjenta, niemniej jednak nie wskazał chociażby jednego przykładu takiej terminologii, która 

występuje  w  takiej  placówce,  a  nie  występuje  w  placówce  mniejszej.  Jednocześnie 

odwołujący  I  żąda  podwyższenia  warunków  jedynie  poprzez  zwiększenie  sprzątanej 

powierzchni o 10 000 m

i ilości łóżek o 50 sztuk, co w żaden sposób nie wyjaśnia, dlaczego 

zwiększenie  ilości  powierzchni  i  łóżek  w  sposób  proponowany  przez  odwołującego  I  ma 

przełożyć  się  na  lepsze  wykonywanie  tej  usługi  w  jednostce  specjalistycznej.  Odwołujący  I 

nie  postawił  żądania  wykazania  się  doświadczeniem  w  realizacji  tego  typu  usług  w 

placówkach specjalistycznych.  

Ponadto odwołujący I przytoczył szereg danych dotyczących wzrostu ilości zakażeń w 

placówkach  szpitalnych  w  ostatnich  latach,  ale  nie  wykazał,  że  tego  rodzaju  zakażenia 

występują w szczególności w mniejszych szpitalach ani też, że wystąpienie zakażeń wynika 

z  okoliczności,  za  które  odpowiedzialny  jest  personel  nieposiadający  odpowiedniego 

doświadczenia w wykonywaniu usługi w większej placówce.   

Izba  uznała  za  nieuzasadniony  zarzut  naruszenia  art.  246  ust.  2  ustawy  P.z.p., 

zgodnie  z  którym  zamawiający  publiczni,  o  których  mowa  w  art.  4  pkt  1  i  2  ustawy  P.z.p., 


oraz  ich  związki  mogą  zastosować  kryterium  ceny  jako  jedyne  kryterium  oceny  ofert  albo 

jako kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli określą w opisie przedmiotu zamówienia 

wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się 

na  przedmiot zamówienia, podczas  gdy  w  przedmiotowym  postępowaniu  powyższy  wymóg 

nie został zachowany. 

Zgodnie z art. 246 ust. 1 ustawy P.z.p. z

amawiający publiczni, o których mowa w art. 

4 pkt  1 i 2,  oraz 

ich związki nie stosują kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert 

albo 

jako kryterium o wadze przekraczającej 60%. Zgodnie z ust. 2 zamawiający publiczni, o 

których  mowa  w  art.  4  pkt  1  i  2,  oraz  ich  związki  mogą  zastosować  kryterium  ceny  jako 

jedyne kryterium oceny ofert albo jako 

kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli określą 

w  opisie  przedmiotu  zamówienia  wymagania  jakościowe  odnoszące  się  do  co  najmniej 

głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia. 

Z powyższego wynika, że zamawiający mogą zastosować kryterium ceny jako jedyne 

kryterium  oceny  ofert,  pod  warunkiem,  że  określą  w  opisie  przedmiotu  zamówienia 

wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się 

na  przedmiot  zamówienia.  Skuteczne  podniesienie  zarzutu  wobec  zastosowania  wyłącznie 

kryterium ceny powinno zatem opierać się na stwierdzeniu, że zamawiający nie określił bądź 

określił w sposób niewłaściwy konieczne wymagania jakościowe.  

Z ustaleń  dokonanych w  sprawie wynika, że zamawiający w  OPZ i załącznikach  do 

niego  określił  wymagania  jakościowe  odnoszące  się  do  co  najmniej  głównych  elementów 

składających się na przedmiot zamówienia. Szczegółowe informacje w tym zakresie zostały 

przez zamawiającego zamieszczone w odpowiedzi na odwołanie i Izba przytoczyła je wyżej  

in  extenso 

w  części  uzasadnienia  zawierającego  stanowiska  stron.  Odwołujący  I  nie 

zakwestionował ani faktu określenia przez zamawiającego wymagań jakościowych, zgodnie 

z  art.  246  ust.  2  ustawy  P.z.p.,  ani  też  nie  podniósł,  że  są  one  zgodne  ze  wskazanym 

przepisem. Tym samym Izba nie znalazła podstaw do uwzględnienia zarzutu. 

Z uwagi na powyższe orzeczono jak w sentencji.   

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z 

dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku 

po

stępowania oraz na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 

dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 2020 r. poz. 2437). 


Sygn. akt: KIO 588/24 

W  dniu  22  lutego  2024  roku  wykonawca 

Hospital  Service  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  we  Wrocławiu  (dalej:  odwołujący  II)  wniósł  odwołanie,  zarzucając 

zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  99  ust.  1  i  ust.  2  ustawy  P.z.p.  poprzez  nieprecyzyjny  opis  przez  z

amawiającego 

przedmiotu zamówienia; 

2) art. 106 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie przez z

amawiającego żądania złożenia 

przez w

ykonawców przedmiotowych środków dowodowych; 

3) art. 246 ust. 1 i 2 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie przez z

amawiającego wprowadzenia 

w kryterium oceny ofert kryteriów pozacenowych, 

4)  art.  433  pkt.  4  ustawy  P.z.p.  poprzez  wprowadzenie  przez  z

amawiającego  do  projektu 

umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  postanowień  abuzywnych,  dotyczących 

możliwości  ograniczenia  zakresu  zamówienia  przez  zamawiającego  bez  wskazania 

minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron. 

Odwołujący  II  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu  zmiany  kwestionowanych  przez 

o

dwołującego  postanowień  SWZ  w  zakresie  i  brzmieniu  zaproponowanym  przez 

o

dwołującego w odwołaniu. 

Odwołujący  II  oświadczył,  iż  ma  interes  w  złożeniu  odwołania,  ponieważ  obecne 

postanowienia SWZ naruszają przepisy ustawy P.z.p., a w konsekwencji uniemożliwiają mu 

złożenie  oferty  zgodnej  z  przepisami  ustawy  P.z.p.  i  ubieganie  się  tym  samym  o 

przedmiotowe zamówienie. 

W  odpowiedzi  na  odwołanie z  dnia 7 marca  2024  roku zamawiający  oświadczył,  że 

uwzględnia zarzuty wskazane w pkt. 1 i 4 odwołania.  

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  skutecznie  przystąpili 

wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówieniaEVER Medical Care Spółka z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie,  EVER  Cleaning  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością w Warszawie, EVERTEAM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w 

Warszawie 

(przystępujący  EVER).  Przystępujący  EVER  na  posiedzeniu  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  11  marca  2024  roku  oświadczył,  że  nie  wnosi  sprzeciwu  wobec 

uwzględnienia przez zamawiającego zarzutu nr 1 i 4 odwołania. 

W zakresie zarzutu 2 i 3 odwołania odwołujący II podniósł, co następuje: 


Odnosząc się do zarzutu nr 2 odwołujący II stwierdził, że zamawiający w Załączniku 

nr 4 

– Zasady pracy (por. pkt 34 i pkt 35) zawarł następujące wymogi: 

„34.  Wykonawca  w  dniu  podpisania  umowy  zobowiązany  jest  przedstawić  Księgę  Higieny 

Szpitalnej  do  akceptacji  Zespołowi  Kontroli  Zakażeń  Szpitalnych.  Ostateczna  akceptacja 

Księgi  przez  Zamawiającego  nastąpi  w  terminie  14  dni.  Wykonawca  zobowiązuje  się  do 

przekazania Zamawiającemu formy elektronicznej dla zaakceptowanej wersji Księgi Higieny 

Szpitalnej oraz po jednym egzemplarzu w formie papierowej kopii Księgi do każdej jednostki 

organizacyjnej  Szpitala,  w  której  wykonywane  są  usługi  objęte  umową  oraz  do  bieżącego 

aktualizowania  zapisów  w  Księdze,  po  uprzednim  ich  uzgodnieniu  z  osobą  wyznaczoną 

przez Zamawiającego do nadzoru nad realizacją umowy. 

35.  Księga  Higieny  Szpitalnej  ma  zawierać  m.in.  procedury  i  plany  higieniczne,  opisywać 

system powiadamiania pracowników, wykonujących czynności w trybie pilnym i całodobowo 

(system powiadamiania pracowników musi zapewnić tryb pilny i całodobowy realizacji zadań 

określonych w Załącznikach nr 1, 2 i 3).” 

Odwołujący  II  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  przepisu  art.  106  ust.  1  ustawy 

P.z.p. 

Według  odwołującego  II  dokumenty  wchodzące  w  skład  „Księgi  Higieny  Szpitalnej”, 

zawierające  min.  plan  higieny  wraz  z  doborem  środków  oraz  procedury,  winny  być 

wymagane  przez  z

amawiającego  już  na  etapie  składania  ofert  jako  przedmiotowy  środek 

dowodowy na potwierdzenie zgodności oferty z przedmiotem zamówienia. 

Odwołujący  II  stwierdził,  że  przeniesienie  przynajmniej  najważniejszych  elementów 

Księgi  Higieny  Szpitalnej  do  oferty  na  potwierdzenie  zgodności  oferty  z  przedmiotem 

zamówienia  pozwoli  zamawiającemu  na  dogłębne  zweryfikowanie  wiedzy  technologicznej 

w

ykonawców  składających  ofertę.  Powyższy  dokument  opracowany  jest  w  głównej  mierze 

na podstawie planowanych do użycia przez wykonawcę środków do utrzymania czystości w 

środowisku szpitalnym. Prawidłowy  ich dobór  stanowi  niezwykle istotny element  profilaktyki 

zakażeń w placówkach ochrony zdrowia tym samym mając bezpośredni wpływ na zdrowie i 

życie  pacjentów.  Poprawny  doboru  środków  ma  kluczowe  znaczenie  w  przedmiotowym 

postępowaniu  w  kontekście  epidemiologiczno-sanitarnym.  Zamawiający  -  na  podstawie 

wykazu  środków  -  będzie  w  stanie  należycie  ocenić  czy  dany  wykonawca  planuje 

zastosować środki postępowania właściwie dobrane do specyfiki poszczególnych obszarów 

środowiska szpitalnego. 

Odwołujący  II  podkreślił,  że  aktualne  postanowienia  SWZ  nie  dają  zamawiającemu 

gwarancji  wyłonienia  w  postępowaniu  podmiotu,  który  zagwarantuje  Zamawiającemu 

właściwą  realizację  usługi  w  tak  dużym  obiekcie  szpitalnym.  Wymóg  załączenia  do  oferty 

wykazu  środków  wyeliminuje  także  ryzyko  ewentualnego  przedłużenia  się  postępowania  w 


wypadku  gdy  dokument  ten  - 

dołączony  pierwotnie  do  umowy  -  zawierałyby  błędy  i 

wymagałyby ich poprawiania w celu uzyskania akceptacji zamawiającego. 

Odwołujący  II  wniósł  o  zmianę  SWZ  poprzez  dodanie  nowego  punktu 

„PRZEDMIOTOWE  ŚRODKI  DOWODOWE”  zgodnie  z  poniższym  brzmieniem  lub 

równoważnym:  „Wykonawca  zobowiązany  jest  przedstawić  w  ofercie  wykaz  środków  do 

mycia,  dezynfekcji  i  konserwacji  powierzchni  przewidzianych  do  wykonania  zamówienia 

uwzględniający:  nazwę  producenta,  stężenie  użytkowe,  spektrum  działania,  przeznaczenie 

preparatu wraz z ulotkami i kartami charakterystyki. 

W zakresie pkt 3 odwołujący II stwierdził, że zamawiający w pkt 21 SWZ wprowadził 

następujące postanowienie: 

„Przy  dokonywaniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  Zamawiający  stosować  będzie  niżej 

podane kryteria: 

21.1.1. Nazwa kryterium: Cena 

– 100 %”. 

Odwołujący II zarzucił wadliwość przyjętej regulacji na gruncie przepisu art. 246 ust. 1 

i 2 ustawy P.z.p. 

Odwołujący II podkreślił, że zamawiający ma obowiązek zastosować w postępowaniu 

-  obok  kryterium  ceny  - 

także  dodatkowe,  związane  z  przedmiotem  zamówienia  kryterium 

pozacenowe.  Odwołujący  potwierdził,  że  rozumie  rolę  i  wagę  kryterium  cenowego  w 

postępowaniach  przetargowych  prowadzonych  przez  podmiotu  publiczne,  ale  wskazuje 

jednocześnie,  że  zamawiający  zobligowany  jest  kierować  się  nie  tylko  ceną,  ale  również 

bezpieczeństwem pacjentów. 

Odwołujący II wskazał w szczególności na potrzebę zabezpieczenia zamawiającego 

przed  ewentualnymi  konsekwencjami  wynikającymi  z  wyłonienia  w  postępowaniu 

w

ykonawcy,  który  nie  zagwarantuje  należytego  wykonania  zamówienia  oraz  nie  zapewni 

należytego stanu sanitarno-epidemiologicznego szpitala. 

W  opinii  o

dwołującego  II  obecnie  zastosowane  kryterium,  tj.:  100%  -  cena,  nie 

zabezpiecza  w  sposób  należyty  bezpieczeństwa  zamawiającego  zarówno  w  kontekście 

praktycznym,  rozumianym  jako  zapewnienie  przez  danego  wykonawcę  właściwego  stanu 

sanitarnego,  jak  i  w  kontekście  formalnoprawnym  ,  rozumianym  jako  obowiązek 

zastosowania kryteriów pozacenowych, który wynika z aktualnie obowiązujących przepisów 

ustawy P.z.p.  

Odwołujący  II  wskazał,  że  jednym  ze  sposobów  zapewnienia  należytej  realizacji 

zamówienia publicznego w kontekście bezpieczeństwa sanitarnego pacjentów jest zawarcie 


wymogu  posiadania  przez  w

ykonawcę  certyfikatów  wydanych  przez  niezależne, 

akredytowane  instytucje,  potwierdzających  stosowanie  certyfikowanych  systemów 

zarządzania jakością. Mogą to być certyfikaty: Gwarant Czystości i Higieny, ISO 9001, ISO 

14001 czy ISO 45001. Zakres tych certyfikacji daje z

amawiającemu gwarancję, że podmiot, 

który uzyska w takim kryterium maksymalną ilość punktów w należyty sposób zapewni np.: 

dobór środków dezynfekcyjnych pod kątem właściwego spektrum działania, jak i prawidłowo 

będzie  postępował  z  odpadami.  Są  to  istotne  elementy  usługi  mające  wpływ  na 

bezpieczeństwo  zamawiającego  o  statusie  podmiotu  leczniczego.  Ponadto  ww.  certyfikaty 

jakościowe wymagane w postępowaniu na poziomie kryteriów oceny ofert w żaden sposób 

nie ograniczają wykonawcom dostępu do postępowania. 

Odwołujący  II  wniósł  o  zmianę  postanowienia  pkt  21  SWZ  według  następującego 

brzmienia lub równoważnego: 

1.  Przy  dokonywaniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  z

amawiający  stosować  będzie  niżej 

podane kryteria: 

cena zamówienia – 60 % 

posiadanie  certyfikatów  jakościowych  wystawionych  przez  jednostkę  akredytowaną  lub 

inną równoważną – 40%: 

a) 

Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością wg wymagań normy ISO 9001:2015 z zakresu 

kompleksowego  utrzymania  czystości  i  dezynfekcji  w  jednostkach  ochrony  zdrowia  oraz 

usług  pomocowych  dla  pacjentów  i  transportu  wewnątrzszpitalnego  wystawiony  przez 

jednostkę akredytowaną lub inną równoważną 

b) 

Certyfikat  „Gwarant  Czystości  i  Higieny”  wydany  przez  jednostkę  akredytowaną  lub 

równoważną 

2. Sposób obliczania wartości punktowej w kryteriach oceny ofert: 

1) Kryterium - 

cena zamówienia obliczane będzie wg zastosowania poniższego wzoru: 

wartość punktowa = 

x 60 

Wykonawca w tym kryterium może uzyskać maksymalnie 60% 

2)  Kryterium  - 

posiadanie  certyfikatów  jakościowych  wydanych  przez  jednostkę 

akredytowaną lub równoważną będzie oceniane wg założeń: 

a) 

Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością wg wymagań normy ISO 9001:2015 z zakresu 

kompleksowego  utrzymania  czystości  i  dezynfekcji  w  jednostkach  ochrony  zdrowia  oraz 


pomocowych  dla  pacjentów  i  transportu  wewnątrzszpitalnego  wystawiony  przez  jednostkę 

akredytowaną lub inną równoważną – 20 pkt 

b) 

Certyfikat  „Gwarant  Czystości  i  Higieny”  wydany  przez  jednostkę  akredytowaną  lub 

równoważną – 20 pkt 

Ww.  kryterium  będzie  oceniane  dla  każdego  rodzaju  certyfikatu  wymienionego  w  pkt  2  wg 

poniższych założeń: 

• Wykonawca, a w przypadku konsorcjum każdy członek konsorcjum posiada - 20 punkt 

• Wykonawca, a w przypadku konsorcjum niektóry członkowie konsorcjum posiada – 10 pkt 

• Wykonawca, a w przypadku konsorcjum żaden z członków konsorcjum nie posiada – 0 pkt 

Wykonawca w niniejszym kryterium może uzyskać maksymalnie 40%. 

3.  Punkty  wyliczone  w  każdym  ww.  kryterium  zostaną  zsumowane,  w  ten  sposób 

Zamawiający uzyska ocenę końcową ofert. 

4.  Za  najkorzystniejszą  zostanie  uznana  oferta,  która  uzyska  najwyższą  wartość  punktową 

oceny końcowej w kryteriach oceny ofert. 

5. Obliczenia będą prowadzone z dokładnością do trzech miejsc po przecinku. 

6. Maksymalna liczba punktów, możliwych do uzyskania przez  wykonawców, będąca sumą 

wszystkich kryteriów wynosi 100,000. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  7  marca  2024  roku  wniósł  o 

oddalenie odwołania w zakresie zarzutu 2 i 3. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  2  zamawiający  stwierdził,  że  zgodnie  z  art.  106  ust.  1 

ustawy  P.z.p.  z

amawiający  może  żądać  innych  niż  wskazane  w  art.  104  i  art.  105 

przedmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie, że oferowane dostawy, usługi lub 

roboty budowlane spełniają określone przez zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria, 

jeżeli  są  one  niezbędne  do  przeprowadzenia  postępowania.  Zamawiający  wskazuje 

wymagane  przedmiotowe  środki  dowodowe  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  dokumentach 

zamówienia.  Zamawiający  jako  gospodarz  uznał  że  na  etapie  składania  ofert  żądanie 

przedmiotowych  środków  dowodowych  wskazanych  przez  odwołującego  II  jest 

nieuprawnione,  tym  bardziej  że  ustawodawca  nie  narzuca  takiego  obowiązku  na 

z

amawiającego.  Nadmienić  należy,  że  Księga  Higieny  Szpitalnej  jest  dokumentem,  który 

podmiot wyłoniony ma obowiązek przedstawić zamawiającemu do akceptacji w przeciągu 14 

dni po zakończonym postępowaniu przetargowym. Jest to dokument, którego przygotowanie 

wymaga skrupulatności, szczegółowości ze względu na specyfikę procedur realizowanych w 


poszczególnych  obszarach  USKwB.  Księga  Higieny  Szpitalnej  winna  być  jednostkowo 

opracowywana  z  tym  w

ykonawcą,  który  wygra  przetarg  z  uwagi  na  skrupulatność, 

drobiazgowość  jakim  jest  Księga.  Należy  przy  tym  zauważyć  że  powinna  ona  być 

sporządzona we współpracy z zamawiającym, aby spełniała wymogi stawiane przez szpital 

kliniczny  posiadający  pod  swoją  opiekę  najmłodszych  pacjentów  jakimi  są  skrajne 

wcześniaki  po  przez  pacjentów  onkologicznych  którzy  mają  zmniejszoną  odporność  a 

kończąc  na  wysokospecjalistycznych  zabiegach  operacyjnych  na  trzech  blokach 

operacyjnych (np.: neurochirurgicznym, kardiochirurgicznym, naczyniowym). 

Księga Higieny 

Szpitalnej  po  zawarciu  umowy  z  w

ykonawcą  wraz  z  Zespołem  Zakażeń  Szpitalnych, 

Naczelną  Pielęgniarką  i  Dyrektorem  ds.  medycznych  jest  szczegółowo  omawiana, 

doprecyzowywana  pod  każdym  względem  jakości  pracy,  ale  i  środków  dezynfekcyjnych, 

myjących,  ponieważ  zamawiający  jako  szpital  ma  aktualną  wiedzę  dotyczącą  spektrum 

działania  tych  środków  na  obecną  florę  bakteryjną  jaka  jest  w  szpitalu.  Księga  Higieny 

Szpitalnej to nie tylko „czym jest myte i dezynfekowane”, ale przede wszystkim to procedury 

dla  tych  pracowników,  czyli  wykonawcy,  którzy  w  sposób  bezpieczny  –  prawidłowy  będą 

znać i respektować zapisy Księgi. Po zatwierdzeniu Księgi, czyli całego jego kształtu i treści 

przez  Zespół  Zakażeń  Szpitalnych.  Następnie  wszyscy  pracownicy  szpitala  klinicznego 

(około  3000  zatrudnionych)  będą  zobligowani  do  zapoznania  się  z  zapisami  Księgi, 

zasadami  pracy  i  zastosowanymi  środkami  dezynfekcyjnymi.  Gdyby  Księga  Higieny 

Szpitalnej  była  weryfikowana  na  poziomie  przetargu  nastąpił  by  ogromny  chaos 

organizacyjno- 

epidemiologiczny,  który  wpłynąłby  na  bezpieczeństwo  pracy  w  Szpitalu. 

Ponadto  przygotowanie  takiej  księgi  na  etapie  postępowania  stwarza  dodatkowe  zbędne 

obciążenie  i  wymagania  na  oferencie,  który  uczestniczy  w  procesie  przetargowym  a 

niekoniecznie jego oferta zostanie wyłoniona jako oferta najkorzystniejsza. 

Przystępujący EVER w pismach procesowych z dnia 23 lutego 2024 roku (zgłoszenie 

przystąpienia) oraz 10 marca 2024 roku wniósł o oddalenie odwołania. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Izba  ustaliła,  że  stan  faktyczny  przedstawiony  w  odwołaniu  i  pismach  procesowych 

jest zgodny z ustaleniami dokonanymi przez Izbę. Okoliczność ta nie była pomiędzy stronami 

sporna. 

Izba zważyła, co następuje: 


Zarzuty wskazane w pkt. 1 i 4 odwołania podlegają oddaleniu na podstawie art. 568 

pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 2 ustawy P.z.p. 

W pozostałym zakresie odwołanie podlega oddaleniu. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  II  nie  wykazał  interesu  we 

wniesieniu odwołania w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy P.z.p.  

Zgodnie  z  art.  505  ust.  1  ustawy  P.z.p.  środki  ochrony  prawnej  określone  w 

niniejszym  dziale 

przysługują  wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu  oraz  innemu  podmiotowi, 

jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub 

może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. 

Z powyższego wynika, że legitymacja do wniesienia służy tylko takiemu podmiotowi, 

który  wykaże  interes  w  uzyskaniu  danego  zamówienia.  Odwołujący  musi  dowieść,  że 

posiada  obiektywną,  tj.  wynikającą  z  rzeczywistej  utraty  możliwości  uzyskania  zamówienia 

lub ubiegania się o udzielenie zamówienia, potrzebę uzyskania określonego rozstrzygnięcia. 

Wnoszący środek ochrony prawnej jest zobligowany wykazać, że obiektywnie w konkretnym 

postępowaniu  ma  potrzebę  uzyskania  danego  zamówienia,  będącego  przedmiotem 

określonego  postępowania.    Fakt  posiadania  przez  odwołującego  interesu,  uprawniającego 

go  do  wniesienia  odwołania,  podlega  badaniu  w  toku  postępowania  odwoławczego  lub 

skargowego.  W  przypadku  stwierdzenia  braku  tej  przesłanki  dopuszczalności  wniesienia 

odwołania, podlega ono oddaleniu. 

Oprócz  interesu  w  uzyskaniu  danego  zamówienia,  wykonawca,  którzy  korzysta  ze 

środka ochrony prawnej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, obowiązany 

jest  wykazać,  że  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy  P.z.p.  Zauważyć  należy,  że  utrata  możliwości  uzyskania 

zamówienia  ma  głównie  charakter  ekonomiczny,  a  zatem  szkoda  zasadniczo  przyjmuje 

charakter  szkody  majątkowej.  Ponadto  szkoda  musi  być  wynikiem  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy  P.z.p..  Oznacza to,  że  wykazywana  przez  odwołującego 

szkoda  musi  pozostawać  w  adekwatnym  związku  przyczynowym  z  naruszeniem  przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp.  Odwołujący  musi  zatem  wykazać,  że  zamawiający 

dokonał  albo  zaniechał  dokonania  określonej  czynności  wbrew  przepisom  ustawy  P.z.p., 

czego  normalnym  następstwem,  w  okolicznościach  danej  sprawy,  jest  poniesienie  lub 

możliwość  poniesienia  szkody  przez  wnoszącego  odwołanie.  Szkodą  są  zarówno  straty 

poniesione  przez  poszkodowanego  (damnum  emergens), 

oznaczające  każde  pogorszenie 


się  jego  sytuacji  majątkowej,  jak  i  korzyści  utracone  przez  niego  (lucrum  cessans), 

stanowiące stratę tego, co poszkodowany by uzyskał, gdyby mu szkody nie wyrządzono.  

A  zatem  wykonawca,  który  zamierza  skorzystać  ze  środków  ochrony  prawnej,  musi 

wykazać,  że  chce  lub  chciał  uzyskać  dane  zamówienie  publiczne,  a  zamawiający  swoim 

działaniem  lub  zaniechaniem  niezgodnym  z  przepisami  ustawy  P.z.p.,  albo  pozbawił  go 

możliwości  uzyskania  tego  zamówienia,  albo  w  sposób  istotny  je  utrudnił,  w  wyniku  czego 

wykonawca  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę.  Szkoda  wykonawcy  najczęściej  polegać 

będzie na utracie korzyści wynikających z realizacji tego zamówienia. 

W  przypadku  wnoszenia  odwołania  na  treść  zamówienia  o  zamówieniu  oraz 

postanowień specyfikacji warunków zamówienia, a z takim odwołaniem mamy do czynienia 

w  niniejszym  przypadku,  w

ykazanie  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  polegać  będzie  na 

oświadczeniu  wykonawcy,  iż  ma  zamiar  i  potrzebę  ubiegania  się  o  dane  zamówienie 

publiczne. Ponadto odwołujący powinien wskazać na poniesienie lub możliwość poniesienia 

szkody,  naruszenie  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy  oraz  związek  przyczynowy 

pomiędzy wskazanym naruszeniem a szkodą. 

W ocenie Izby odwołujący II nie wykazał spełnienia przesłanek, o których mowa w art. 

505 ust. 1 ustawy P.z.p. 

Odwołujący II stwierdził, że postanowienia SWZ naruszają przepisy 

ustawy  P.z.p.,  a  w  konsekwencji  uniemożliwiają  mu  złożenie  oferty  zgodnej  z  przepisami 

ustawy P.z.p. i ubieganie się tym samym o przedmiotowe zamówienie, niemniej jednak tego 

nie uzasadnił. 

Uzasadniając  zarzut  naruszenia  art.  106  ust.  1  ustawy  P.z.p.  poprzez  zaniechanie 

przez  z

amawiającego  żądania  złożenia  przez  wykonawców  przedmiotowych  środków 

dowodowych 

odwołujący II nie podnosił, że zaniechanie to uniemożliwia mu złożenie oferty 

zgodnej  z  ustawą  P.z.p.,  ale  że  postanowienia  SWZ  nie  dają  zamawiającemu  gwarancji 

wyłonienia  w  postępowaniu  podmiotu,  który  zagwarantuje  zamawiającemu  właściwą 

realizację  usługi  w  tak  dużym  obiekcie  szpitalnym.  W  ocenie  Izby  okoliczność  podnoszona 

przez  odwołującego  II  pozostaje  bez  wpływu  na  możliwość  złożenia  przez  niego  oferty 

zgodnej z ustawą P.z.p.  

Również  podnosząc  art.  246  ust.  1  i  2  ustawy  P.z.p.  poprzez  zaniechanie  przez 

z

amawiającego wprowadzenia w kryterium oceny ofert kryteriów pozacenowych odwołujący 

II 

stwierdził, że zastosowane kryterium, tj.: 100% - cena, nie zabezpiecza w sposób należyty 

bezpieczeństwa  zamawiającego  zarówno  w  kontekście  praktycznym,  rozumianym  jako 

zapewnienie  przez  danego  wykonawcę  właściwego  stanu  sanitarnego,  jak  i  w  kontekście 

formalnoprawnym,  rozumianym  jako  obowiązek  zastosowania  kryteriów  pozacenowych, 


który  wynika  z  aktualnie  obowiązujących  przepisów  ustawy  P.z.p.  Okoliczności  te  nie 

umożliwiają odwołującemu II złożenie oferty zgodnie z ustawą P.z.p. 

Stwierdzenie  braku  interesu  w

e  wniesieniu  odwołania  obliguje  Izbę  do  oddalenia 

odwołania, co Izba orzekła w pkt. 2 sentencji wyroku. 

Niezależnie od powyższego Izba uznała zarzuty odwołania za nieuzasadnione. 

Izba  uznała  za  nieuzasadniony  zarzut  naruszenia  art.  106  ust.  1  ustawy  P.z.p. 

poprzez  zaniechanie  przez  z

amawiającego  żądania  złożenia  przez  wykonawców 

przedmiotowych środków dowodowych. Odwołujący II podniósł, że dokumenty wchodzące w 

skład  „Księgi  Higieny  Szpitalnej”,  zawierające  min.  plan  higieny  wraz  z  doborem  środków 

oraz  procedury,  winny 

być  wymagane  przez  zamawiającego  już  na  etapie  składania  ofert 

jako  przedmiotowy  środek  dowodowy  na  potwierdzenie  zgodności  oferty  z  przedmiotem 

zamówienia.  Zamawiający  natomiast,  w  myśl  załączniku  nr  4  –  Zasady  pracy  (pkt  34  i  pkt 

35), wymaga tego dokumentu dopiero na etapie podpisania umowy. 

Izba wskazuje, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy P.z.p. zamawiający może żądać 

innych  niż  wskazane  w  art.  104  i  art.  105  przedmiotowych  środków  dowodowych  (w  tym 

zakresie,  iż  plan  higieny  jest  przedmiotowym  środkiem  dowodowym  w  rozumieniu  art.  106 

ust.  1  ustawy  P.z.p.  nie  było  sporu  pomiędzy  stronami)  na  potwierdzenie,  że  oferowane 

dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez zamawiającego wymagania, 

cechy lub kryteria, jeżeli są one niezbędne do przeprowadzenia postępowania. 

Zastosowana  przez  ustawodawcę  konstrukcja  „może  żądać”  oznacza,  że 

zamawiający  nie  ma  obowiązku  wymagania  przedmiotowych  środków  dowodowych  innych 

niż  wskazane  w  art.  104  i  105.  Jest  to  jego  uprawnienie,  które  zamawiający  może 

zrealizować,  jeżeli  uzna  je  za  konieczne  do  przeprowadzenia  postępowania,  a  może  też  z 

niego zrezygnować. Rezygnacja z uprawnienia nie może być oceniana jako naruszenie art. 

106 ust. 1 ustawy P.z.p.  

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  wyjaśnił  także,  iż 

wymagany  dokument  nie  jest  niezbędny  do  przeprowadzenia  postępowania.  Wręcz 

przeciwnie 

–  żądanie  jego  złożenia  wraz  z  ofertą  i  konieczność  weryfikacji  podczas 

prowadzonego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  –  mogłoby  spowodować  chaos 

organizacyjno-

epidemiologiczny. 

Odwołujący 

II 

nie 

zakwestionował 

stanowiska 

zamawiającego w tej kwestii, w związku z tym Izba uznała je za uzasadnione. 

Izba  uznała  za  nieuzasadniony  zarzut  naruszenia  art.  246  ust.  1  i  2  ustawy  prawo 

zamówień  publicznych  poprzez  zaniechanie  przez  Zamawiającego  wprowadzenia  w 

kryterium oceny ofert kryteriów pozacenowych. 


W  zakresie  tego  zarzutu  Izba  podtrzymuje 

stanowisko  wyrażone  wyżej,  przy 

rozpoznawaniu  analogicznego  zarzutu  podniesionego  w  odwołaniu  sygn.  akt  KIO  583/24. 

Również i w tym przypadku odwołujący II nie podniósł i nie udowodnił, że  zamawiający nie 

określił  wymagań  jakościowych,  zgodnie  z  art.  246  ust.  2  ustawy  P.z.p.,  ani  też,  że 

wymagania jakościowe nie są zgodne ze wskazanym przepisem. 

Z uwagi na powyższe orzeczono jak na wstępie.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z 

dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku 

po

stępowania oraz na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 

dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący: 

………………………………