KIO 3945/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia 14 listopada 2024 roku

Stan prawny na dzień: 03.12.2024

Sygn. akt: KIO 3945/24 
 

POSTANOWIENIE 

Warszawa, dnia 14 listopada 2024 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodnicząca:  Katarzyna Poprawa 

Michał Pawłowski 

Katarzyna Prowadzisz 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  bez 

udziału  stron  w  dniu  14  listopada  2024  roku  

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

października  2024  roku  przez  Odwołującego  NEWAG  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  

Nowym  Sączu  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  "PKP  Intercity” 

Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie 

Uczestnik 

po stronie Zamawiającego: 

A.    wykonawca  Siemens  Mobility  Sp

ółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

w Warszawie 

B.   wykonawca  Stadler  Polska  Sp

ółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

w Siedlcach  

postanawia: 

1. umarza postępowanie odwoławcze, 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  

Odwołującego NEWAG Spółka Akcyjna z siedzibą w Nowym Sączu kwoty 13 500 zł 00 

gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącej  90  %  kwoty 

uiszczonego wpisu. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  

za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący: 

………….…………………………….. 

..……………………………………… 

……………………………………….. 


Sygn. akt: KIO 3945/24 

Uzasadnienie 

Zamawiający – „PKP Intercity” S. A. z siedzibą w Warszawie prowadzi postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  „Dostawę  42  piętrowych  elektrycznych  zespołów 

trakcyjnych wraz ze świadczeniem

usług utrzymania”, nr postępowania: 24/WNP-026511/TUT 

(zwane dalej „Postępowaniem”).  

Postępowanie prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego zgodnie z ustawą dnia 11 

września 2019 roku Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1320) dal

ej zwaną „Pzp” lub „ustawą”.  

Numer  ogłoszenia  w  Dz.U.  S:  201/2024  z  dnia  15  października  2024  r.,  nr  publikacji 

ogłoszenia:  621029-2024.  Numer  ogłoszenia  o  zmianie  w  Dz.U.  S:  209/2024  z  dnia  

października 2024 r., nr publikacji ogłoszenia: 651443-2024. 

W  dniu  25 

października  2024  roku  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostało 

wniesione odwołanie przez wykonawcę NEWAG S.A. z siedzibą w Nowym Sączu (zwanego 

dalej  „Odwołującym”)  od  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego,  tj.  od  Opisu  Potrzeb  

i Wymagań („OPiW”). 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 112 ust. 1 i 2 pkt 3 i 4 Ustawy  

w zw. z art. 16 pkt 1-

3 Ustawy poprzez określenie warunków udziału w postępowaniu w OPiW 

rozdział  VIII  pkt  2.1)d  (D1)  w  sposób  nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia,  który  

nie  zapewnia  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców, 

polegający  na  wymaganiu  wykazania  się  przez  wykonawców  dostawą  pojazdów 

dwupokładowych oraz pojazdów co najmniej dwusystemowych o prędkości nie mniejszej niż 

200 km/h, podczas g

dy w pełni proporcjonalne do przedmiotu zamówienia i zgodne z zasadami 

uczciwej  konkurencji  byłoby  dopuszczenie  również  możliwości  wykazania  się  dostawą 

pojazdów  jednopokładowych  lub  dwupokładowych  o  prędkości  nie  mniejszej  niż  160  km/h,  

co  w  konsekwencji  prowadzi  do  bezpodstawnego  uniemożliwienia  udziału  w  postępowaniu 

polskim producentom pojazdów szynowych, w tym Odwołującemu. 

W  związku  z  powyższym  Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  zmiany 

OPiW poprzez zmianę treści OPiW rozdział VIII pkt 2.1)d (D1) na następującą: 

„(D1)  Zamawiający  wymaga,  by  Wykonawca  w  okresie  ostatnich  7  lat  liczonych  wstecz  

od  dnia,  w  którym  upływa  termin  składania  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  

w  postępowaniu,  a  jeżeli  okres  prowadzonej  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie, 

należycie wykonał: 


i.  dostawę  (dostawy)  nie  mniej  niż  40  jednopokładowych  lub  dwupokładowych 

elektrycznych  zespołów  trakcyjnych  o  prędkości  nie  mniejszej  niż  160  km/h 

wyposażonych w urządzenia systemu bezpieczeństwa ruchu kolejowego ERTMS w tym 

ETCS  poziomu  2  wraz  z  zezwoleniem  na  dopuszczenie  do  eksploatacji  pojazdu 

kolejowego  zgodnego  z  TSI  Loc&Pass  na  terenie  co  najmniej  jednego  z  państw 

członkowskich  Unii  Europejskiej  lub  z  dokumentem  zezwalającym  na  eksploatację 

pojazdu kolejowego zgodnie z wymaganiami krajowymi państw Europejskiego Obszaru 

Gospodarczego lub Szwajcarii lub Wielkiej Brytanii. 

Pod pojęciem dostawy spełniającej wymogi warunku, o którym mowa w lit. ii należy rozumieć 

dostawę w rozumieniu art. 605 Kodeksu cywilnego, fabrycznie nowych, jednopokładowych lub 

dwupokładowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych zasilanych prądem przemiennym (AC) 

lub prądem stałym (DC) tj. pojazdy nie muszą być pojazdami wielosystemowymi.”.; 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wyznaczony  do  rozpoznania 

niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje: 

Izba stwierdziła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym 

w Dziale IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie 

nie  zawiera  braków  formalnych  oraz  został  uiszczony  od  niego  wpis.  Izba  ustaliła,  że  nie 

zaistniały  przesłanki  określone  w  art.  528  ustawy  Pzp,  które  skutkowałyby  odrzuceniem 

odwołania. 

W  dniu  12  listopada  2024 

roku  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło 

oświadczenie Odwołującego o cofnięciu odwołania.  

Izba stwierdziła, że oświadczenie o cofnięciu odwołania zostało złożone przez osoby 

uprawnione 

do  reprezentowania  Odwołującego,  zatem  odwołanie  zostało  skutecznie 

wycofane przed otwarciem rozprawy i w oparciu o art. 520 ust. 1 i art. 568 pkt 1 ustawy Prawo 

zamówień publicznych, Izba postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.  

Zgodnie  z  art.  520  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  odwołujący  może  cofnąć 

odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Art. 568 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych 

stanowi, że w przypadku cofnięcia odwołania Izba umarza postępowanie odwoławcze w formie 

postanowienia. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  §  2  ust.  1  pkt  2),  


§  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Zgodnie  z  dyspozycją  art.  557  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  w  wyroku  oraz  

w  postanowieniu  kończącym  postępowanie  odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach 

postępowania odwoławczego. Zgodnie z art. 575 ustawy Prawo zamówień publicznych strony 

oraz  uczestnik  postępowania  odwoławczego  wnoszący  sprzeciw  ponoszą  koszty 

postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. 

Zgodnie  z  §  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a  ww.  rozporządzenia,  w  przypadku  umorzenia 

postępowania  odwoławczego  przez  Izbę  w  całości  na  skutek  cofnięcia  odwołania  przed 

otwarciem  rozprawy  najpóźniej  w  dniu  poprzedzającym  dzień,  na  który  został  wyznaczony 

termin  rozp

rawy  lub  posiedzenia  z  udziałem  stron  lub  uczestników  postępowania 

odwoławczego  –  odwołującemu  zwraca  się  90%  wpisu;  w  takim  przypadku  Izba  orzeka  

o  dokonaniu  zwrotu  odwołującemu  z  rachunku  Urzędu  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu,  

w wysokości stanowiącej 90% jego wysokości.   

Izba postanowiła o zwróceniu 90% wpisu w wysokości 13 500 zł 00 gr. 

Przewodnicząca:    ……………..………………..… 

…………………………………. 

………………………………….