Sygn. akt: KIO 3870/24
WYROK
Warszawa, dnia 12 listopada 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 listopada 2024 roku
odwołania wniesionego
do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 października 2024 roku przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Impel Defender spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu Impel Provider spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Defence Services spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Impel Security Solutions spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego 14 Wojskowy Oddział Gospodarczy
w Poznaniu
przy udziale
uczestnika po stronie Zamawiającego wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie Solid Security spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w
e Wrocławiu oraz Solid spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie Impel Defender spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
we Wrocławiu Impel Provider spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
we Wrocławiu, Defence Services spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
we Wrocławiu, Impel Security Solutions spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą we Wrocławiu:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł
00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Impel Defender
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu Impel
Provider spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we
Wrocławiu, Defence Services spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą we Wrocławiu, Impel Security Solutions spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 4 428 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta dwadzieścia osiem
złotych zero groszy) poniesioną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienie Impel Defender spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu Impel Provider spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Defence
Services spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we
Wrocławiu,
Impel
Security
Solutions
spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika,
kwotę 996 zł 00 gr (słownie: dziewięćset dziewięćdziesiąt sześć złotych
zero
groszy) poniesioną przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie Impel Defender spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą we Wrocławiu Impel Provider spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Defence Services spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, Impel
Security Solutions spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
we Wrocławiu tytułem kosztów dojazdu na posiedzenie i rozprawę.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
sądu zamówień publicznych.
Przewodniczący: ……………………………………….
Sygn. akt: KIO 3870/24
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający 14 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Poznaniu prowadzi
postępowanie pod nazwą „Bezpośrednia ochrona fizyczna, konwojowanie wartości
pieniężnych, sprzętu bojowego, broni, amunicji, materiałów wybuchowych, innych środków i
materiałów niebezpiecznych, oraz monitorowanie alarmów w wybranych kompleksach
wojskowych przez oddalone centrum monitorowania” (nr sprawy 23/z/2024).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
n
umer publikacji ogłoszenia: 364829-2024; numer wydania Dz.U. S: 119/2024; data
publikacji: 20/06/2024.
21 października 2024 roku Odwołujący działając na podstawie ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2023 poz. 1605 ze zm.
dalej: „Pzp” lub „ustawa”), wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań w zakresie
Zadania nr 3.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 239 ust 1 ustawy prawo zamówień publicznych poprzez wadliwy wybór przez
Zamawiającego jako oferty najkorzystniejszej oferty Wykonawcy: Konsorcjum: Solid
Security sp. z o.o. ul. Postępu 17, 02-676 Warszawa – lider, Solid sp. z o.o. ul.
Walerego Sławka 3, 30-633 Kraków - partner (zwany dalej „KONSORCJUM SOLID”);
art. 224 ust. 1 ustawy prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie przez
Zamawiającego wezwania Wykonawcy: KONSORCJUM SOLID do wyjaśnień rażąco
niskiej ceny;
art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie przez
Zamawiającego odrzucenia oferty Wykonawcy: KONSORCJUM SOLID, gdyż oferta
ta zawiera rażąco niską cenę.
Odwołujący wniósł o:
− nakazanie Zamawiającemu uchylenia czynności wyboru oferty wybranego
Wykonawcy KONSORCJUM SOLID w Zadaniu nr 3,
− nakazanie Zamawiającemu wezwania Wykonawcy: KONSORCJUM SOLID do
wyjaśnień rażąco niskiej ceny pod rygorem odrzucenia oferty na podstawie przepisu
art. 226 ust. 1 pkt. 8 ustawy prawo zamówień publicznych,
− nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert i wybór
najkorzystniejszej oferty spośród ofert ważnych.
Odwołujący podał, w zakresie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy, że Odwołujący
ma interes w złożeniu niniejszego odwołania, ponieważ w razie uwzględnienia odwołania
oferta Odwołującego będzie ofertą najkorzystniejszą w przedmiotowym postępowaniu.
Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty:
Odwołujący w dniu 11 października 2024r. na podstawie przekazanego przez
Zamawiającego zawiadomienia o wyniku postępowania (por. pismo nr T:2812 z dnia 11
października 2024r.) powziął informację o wyborze oferty najkorzystniejszej w Zadaniu nr 3.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisu art. 224 ust. 1 ustawy prawo
zamówień publicznych oraz art. 226 ust. 1 pkt. 8 ustawy prawo zamówień publicznych.
Odwołujący wskazuje, że Zamawiający zaniechał przeprowadzenia procedury wezwania
wybranego Wykonawcy: KONSORCJUM SOLID do udzielenia wyjaśnień rażąco niskiej
ceny, mimo że oferta tego Wykonawcy winna zostać odrzucona na podstawie w/w przepisu
ustawy prawo zamówień publicznych z uwagi na to, że oferta zawiera rażąco niską cenę.
Odwołujący stwierdził, że niezbędne jest odrzucenie oferty złożonej przez KONSORCJUM
SOLID z uwagi na rażąco niską cenę istotnych części składowych:
− Monitorowanie alarmów. Patrolowanie przez Grupę Interwencyjną 2 x w nocy we wszystkie
dni miesiąca – dotyczy lokalizacji przy ulicy Rolnej 51 w Poznaniu
− Monitorowanie alarmów. Patrolowanie przez Grupę Interwencyjną 2 x w nocy we wszystkie
dni miesiąca – dotyczy lokalizacji przy ulicy 3-go Stycznia 3 w Nowym Tomyślu
− Monitorowanie alarmów. Patrolowanie przez Grupę Interwencyjną 2 x w nocy we wszystkie
dni miesiąca – dotyczy lokalizacji przy ulicy Kossaka 16 w Pile
− Monitorowanie alarmów. Patrolowanie przez Grupę Interwencyjną 2 x w nocy we wszystkie
dni miesiąca – dotyczy lokalizacji przy ulicy Szamarzewskiego 3 w Poznaniu
− Podjazdy Grupy Interwencyjnej i czynności kontrolne 4 x w nocy we wszystkie dni miesiąca
– dotyczy lokalizacji przy ulicy Dąbrowskiego 252A w Poznaniu
− Podjazdy Grupy Interwencyjnej i czynności kontrolne 1 x w dzień i 1 x w nocy – dotyczy
lokalizacji przy ulicy Al. Niepodległości 53 w Poznaniu
− Podjazdy Grupy Interwencyjnej i czynności kontrolne 1 x w dzień i 1 x w nocy – dotyczy
lokalizacji przy ulicy J. Piłsudskiego 37 w Nowym Tomyślu.
W treści dokumentacji przetargowej zostało przewidziane, że wynagrodzenie należne
wykonawcy obliczane będzie według cen jednostkowych podanych w formularzu cenowym.
Przewidzenie tego rodzaju ustalania wynagrodzenia wykonawcy, co do zasady, uprawnia
i obliguje Zamawiającego do badania również cen jednostkowych przewidzianych za
wykonanie poszczególnych prac w ramach przedmiotu zamówienia. Skoro Zamawiający
wymaga podania cen jednostkowych i na ich podstawie obliczona będzie wartość
wynagrodzenia za wykonanie poszczególnych prac, wchodzących w zakres zamówienia, to
wycena takich prac ma charakter istotny z punktu widzenia prawidłowości realizacji
przedmiotu zamówienia, na zasadach określonych przez Zamawiającego.
P
odana cena globalna jest tylko maksymalną ceną, wynikającą z cen jednostkowych,
przyjętych przez Wykonawcę.
Skoro Wykonawca otrzyma wynagrodzenie, obliczone na podstawie prac faktycznie
wykonanych i cen jednostkowych, wskazanych w Formularzu oferty, to obowiązkiem
Zamawiającego jest zbadanie, czy w ramach zaproponowanych przez Wykonawcę cen
jednostkowych zakres wykonanych prac, w tym niezbędne materiały i koszty pracy ludzkiej,
zostały uwzględnione w takich cenach jednostkowych. Podkreślić przy tym należy,
iż zarówno z Formularza cenowego, jak i Opisu Przedmiotu Zamówienie jasno wynika,
że obowiązkiem Wykonawcy było uwzględnienia w cenach jednostkowych wszelkich
kosztów, związanych z realizacją wycenianej części zamówienia.
Oferta w/w Wykonawcy nie pokry
wa podstawowych kosztów pracy, wynikających
z minimalnego wynagrodzenia o pracę w zakresie:
•
Monitorowania alarmów + Patrolowania przez Grupy Interwencyjne
•
Podjazdów Grup Interwencyjnych i czynność kontrolnych,
a zatem oferta Wykonawcy powinna budzić wątpliwość Zamawiającego, co do możliwości
realizacji zamówienia.
Z
godnie z art. 224 ust. 1 ustawy prawo zamówień publicznych („Ustawa Pzp”): „Jeżeli
zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie
w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego
co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda
od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu,
lub ich istotnych części składowych”.
Oznacza to, że Zamawiający jest uprawniony do żądania wyjaśnień w zakresie rażąco
niskiej ceny nie tylko w sytuacjach określonych w art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp (tj. gdy
cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o
należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej
arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu), ale w każdej
sytuacji, w której cena wydaje mu się rażąco niska i budzi wątpliwości, co do możliwości
wykonania zamówienia zgodnie z jego wymaganiami lub z wymaganiami, wynikającymi
z przepisów odrębnych. Zamawiający ma prawo do wezwania w zakresie rażąco niskiej ceny
zawsze, gdy wzbudzi ona jego wątpliwości, niezależnie od tego, czy został spełniony
którykolwiek z ww. progów. (Sygn. akt KIO 2264/18).
Odwołujący wskazał, że oferta Wykonawcy winna wzbudzić wątpliwości w w/w zakresach,
gdyż nie pokrywa minimalnych kosztów pracy. Zamawiający w § 3 pkt. 20. – wzór umowy –
zadanie nr 3 -
WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZATRUDNIENIA OSÓB NA PODSTAWIE
STOSUNKU PRACY zawarł zapis:
„Zamawiający wymaga od Wykonawcy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób
wykonujących zakres czynności, o którym mowa w opisie przedmiotu zamówienia załącznik
nr 1 do umowy, o ile mieszczą się one w zakresie definicji stosunku pracy określonego
w art. 22 § 1 Kodeksu pracy”
w § 3 pkt 22. zawarł: „Wykonawca zobowiązuje się do świadczenia usługi w oparciu
o pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w rozumieniu ustawy z dnia
26 czerwca1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2023.1465 t.j. z dnia 2023.07.31). Zamawiający
nie wskazuje wymiaru czasu pracy w jakim pracownik ma być zatrudniony z zastrzeżeniem,
że każda godzina świadczenia usług składająca się na przedmiot zamówienia będzie
wypracowana przez pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę w myśl
Kodeksu pracy”.
W odpowiedzi nr 3 na pytania Wykonawców z dnia 26.06.2024 r. Zamawiający
wskazał jednoznacznie, że nie zezwala na zatrudnienie pracowników ochrony z orzeczonym
stopniu niepełnosprawności. Natomiast w odpowiedzi nr 4 potwierdził, że każda
roboczogodzina pracownika ochrony ma zostać wypracowana w ramach umowy o pracę W
o
dpowiedzi na pytanie nr 5 Zamawiający potwierdził, że wymaga zatrudnienia pracowników
grup interwencyjnych na podstawie umowy o pracę – zgodnie z art. 95 ust. 1 ustawy PZP.
W punkcie nr 3 -
15 załącznika nr 1 do umowy dla zadania nr 3 Zamawiający szczegółowo
opisuje wymagania co do Grupy Interwencyjnej:
Monitorowanie alarmów w Wojskowych Centrach Rekrutacji w ww. lokalizacjach oraz
Parafii Wojskowej w Poznaniu ul. Szamarzewskiego 3.
Systemy transmisji alarmów do oddalonych centrów monitorowania powinny spełniać
wymagania:
a) posiadać dwa tory transmisji sygnałów do oddalonego centrum monitorowania;
b) zapewniać transmisję i monitorowanie sygnałów potwierdzających sprawność
monitorowanych systemów alarmowych i wykorzystywanych torów transmisji, o okresach nie
większych niż 180 s;
c) posiadać czas transmisji sygnału alarmowego nie dłuższy niż 20s;
d) wskazywać szczegółowo występujące alarmy i komunikaty w stosunku do pojedynczych
pomieszczeń podlegających ochronie w obiekcie;
e) wykrywać i przekazywać następujące sygnały z monitorowanego systemu:
− włamania, napadu, sabotażu, usterki technicznej, awarii zasilania, innych sygnałów
wynikających z funkcjonalności systemu, wykrywać próby manipulacji przy torach transmisji,
ich modyfikacji lub próby zamiany urządzeń.
f) mieć dostępność systemu transmisji w każdym okresie 12 miesięcy nie mniejszą niż 99,5%
miesięcznie;
g) posiadać środki chroniące przed nieautoryzowanym odczytem i modyfikacją
transmitowanej informacji;
h) posiadać zabezpieczone przed włamaniem, sabotażem, podmianą urządzenia nadawcze
oraz inne ważne urządzenia z punktu widzenia transmisji sygnałów i komunikatów;
i) posiadać zabezpieczenie przed nieautoryzowaną modyfikacją informacji;
j) precyzować miejsca wystąpienia alarmu z dokładnością do budynku;
k
) posiadać zabezpieczenie przed zastąpieniem urządzeń nadawczych przez podanie
adresu lub identyfikatora do każdej transmisji oraz szyfrowanie tego identyfikatora lub adresu
przez dodanie unikalnego kodu dla każdego urządzenia albo w inny sposób.
Oddalone
centrum monitorowania powinno zapewniać:
a) całodobowe monitorowanie stanu systemów alarmowych;
b) akustyczno-
optyczną sygnalizację stanów alarmowych;
c) rejestrację, archiwizację oraz odtwarzanie wszystkich monitorowanych zdarzeń
zaistniałych w systemie alarmowym z ostatnich trzech miesięcy;
d) całodobową obsługę serwisową pozwalającą na przywrócenie zdolności monitorowania
systemów, w czasie nie dłuższym niż 30 min;
e) zasilenie ze źródła rezerwowego, które zapewni normalną pracę centrum, w czasie nie
krótszym niż 36h;
f) sygnalizację akustyczno-optyczną uszkodzenia każdego wykorzystywanego toru transmisji
oraz urządzenia systemu transmisji alarmu.
3.1 Ponadto, wszystkie pomieszczenia wchodzące w skład oddalonego centrum
monitorowania powinny być zabezpieczone przed dostępem osób postronnych, jak również
przed próbą celowego zniszczenia lub zakłócenia jego pracy.
3.2 Podmioty gospodarcze realizujące zadania w zakresie ochrony fizycznej obiektów
wojskowych, z wykorzystaniem oddalonych centrów monitorowania powinny posiadać:
a) Ważną koncesję wydaną przez Ministerstwo właściwe ds. Wewnętrznych na prowadzenie
działalności w zakresie ochrony osób i mienia;
b) Jednolicie umundurowanych oraz wyposażonych w broń palną pracowników ochrony
fizycznej, wchodzących w skład sił interwencyjnych posiadających stosowne legitymacje
kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
c) dwukrotne patrolowanie w godz. nocnych przez Grupę Interwencyjną terenu wokół
chronionych obiektów potwierdzone odczytem w zamontowanych przez Wykonawcę
wskazanych przez Jednostkę/Instytucję obsługiwaną (minimum dwóch) punktach
kontrolnych;
d) godziny patrolowania na planowany miesiąc ustala Komendant Ochrony WCR; czas
dojazdu Grupy Interwencyjnej do monitorowanego obiektu w czasie nie dłuższym niż 10 min
od chwili otrzymania sygnału alarmowego przez oddalone centrum monitorowania;
e) możliwość bezpłatnego kontrolowania, co najmniej raz w miesiącu, czasu dojazdu sił
interwencyjnych na niezapowiedziany sygnał alarmowy spowodowany przez osobę
uprawnioną z monitorowanego obiektu wojskowego;
f) właściwą realizację procedur postępowania w przypadku odbioru każdego sygnału z
monitorowanego obiektu wojskowego;
g) udostępnianie uprawnionym osobom rejestru zdarzeń z monitorowanego obiektu
wojskowego;
h) nadzorowanie obiektu przez Grupę Interwencyjną do 5 godzin, licząc od czasu zaistnienia
interwencji do czasu przybycia upoważnionego przedstawiciela ochronionego obiektu.
Dla całego stanu osobowego pracowników ochrony fizycznej na wypadek zagrożenia dla
obiektu lub wystąpienia sytuacji kryzysowych w wydzielonym pomieszczeniu SUFO należy
utrzymywać maski p. gazowe oraz indywidualną odzież ochronną – lekką.
4. Doraźna ochrona obiektów i terenu poprzez wykonywanie podjazdów i czynności
kontrolnych w Poznaniu, ul. Rolna 51, ul. Dąbrowskiego 252A, Al. Niepodległości 53,; w Pile
ul. Kossaka 16; w Nowym Tomyślu ul. 3-go Stycznia 3, ul. J. Piłsudskiego 37”
a) 1 (jedna) grupa interwencyjna: 2 (dwóch) pracowników ochrony, całodobowo przez
wszystkie dni tygodnia mająca do dyspozycji pojazd mechaniczny (min. czterodrzwiowy i
czteroosobowy, oznakowany w sposób odróżniający go od pojazdów prywatnych i
służbowych), każdy z członków grupy interwencyjnej musi posiadać:
− legitymację kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej
− poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych o
klauzuli „ZASTRZEŻONE” (lub wyższej) lub pisemne upoważnienie do dostępu do informacji
niejawnych (do klauzuli ZASTRZEŻONE) wydane przez kierownika jednostki organizacyjnej i
zaświadczenie o odbyciu przeszkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych w tym
przypadku Wykonawca wyraża zgodę na przeprowadzenie szkolenia w zakresie ochrony
informacji niejawnych wobec tych pracowników przez pełnomocnika Jednostki/Instytucji
Wojskowej obsługiwanej;
− broń palną oraz amunicję (zgodnie z Rozp. MSWiA z dnia 21 października 2011 r. w
sprawie zasad uzbrojenia specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych i warunków
przechowywania oraz ewidencjonowania broni i amunicji, Dz. U. 2015.992 t.j. z dnia
2015.07.16), hełm i kamizelkę kuloodporną, radiotelefon przenośny działający w
wydzielonym paśmie Wykonawcy, latarkę, pałkę służbową, kajdanki, ręczny miotacz
substancji obezwładniających oraz opatrunek osobisty i ostrzegacz napadowy.
− zadanie: niezwłoczne podjęcie działania (określonego w instrukcji ochrony) w czasie do 10
minut od czasu powiadomienia o naruszeniu systemu ochrony obiektu w tym
niedopuszczenie do ucieczki napastników (intruzów) z obiektu i zabezpieczenie miejsca
zdarzenia do czasu przybycia ŻW lub Policji. Ponadto prowadzenie działań prewencyjnych
(przyjazd na teren obiektu i obserwacja terenu przyległego w Poznaniu ul. Dąbrowskiego
252A, nie mniej niż 4 razy na dobę w godzinach 22.00-6.00), pozostałe kompleksy wojskowe
wymienione w pkt. 4 nie mniej niż 2 razy na dobę w godzinach 20.00-6.00).
Zabezpieczenie obiektu objętego ochroną w przypadku włamania, kradzieży, uszkodzenia
systemu alarmowego lub innych zdarzeń nadzwyczajnych do czasu przybycia osób
odpowiedzialnych za obiekt, Policji lub Żandarmerii Wojskowej, nie dłużej jednak niż przez 4
godziny oraz natychmiastowe powiadomienie osób odpowiedzialnych za obiekt;
b) Zamawiający, Jednostka/Instytucja obsługiwana wymaga żeby na czas trwania umowy
Wykonawca zamontował we wskazanych przez Jednostkę/Instytucję wojskową obsługiwaną
w miejscach 2 (dwa) punkty kontrolne umożliwiające zdalny monitoring przyjazdu
kontrolnego Grupy Interwencyjnej poprzez centrum monitoringu Wykonawcy umożliwiające
nadzór w czasie rzeczywistym nad kontrolami wykonywanymi przez pracowników ochrony
Grupy Interwencyjne poprzez rozmieszczone punkty kontrolne. Dane z realizacji podjazdów
kontrolnych Wykonawca dostarczy potwierdzone przez Komendantów Ochrony wraz z
fakturą.
5. Szczegółowy zakres obowiązków oraz odpowiedzialności na poszczególnych
stanowiskach dla pracowników ochrony będzie określony w „Instrukcji Ochrony” i „Instrukcji
Obsługi Biur Przepustek”.
6. Czas trwania zmiany SUFO w CWCR-OZ w Poznaniu wynosi 12 godz. Zmiana
pracowników ochrony będzie odbywała się o godzinie 08.00. i 20.00.
7. Wykonawca utrzymywał będzie całodobowo Grupę Interwencyjną do wzmocnienia
ochrony kompleksów wojskowych w Poznaniu, Nowym Tomyślu i Pile.
8. W skład Grupy Interwencyjnej będzie wchodzić co najmniej 2 (dwóch) pracowników
ochrony:
wymagania:
− pracownik ochrony posiadający zaświadczenie potwierdzające wpis na listę
kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, legitymację kwalifikowanego pracownika
ochrony fizycznej, pozwolenie na broń przewidzianą umową, upoważnienie kierownika
jednostki organizacyjnej do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „ZASTRZEZONE”
lub poświadczenie bezpieczeństwa uprawniające do dostępu do informacji niejawnych
oznaczonych klauzulą „ZASTRZEŻONE” lub wyższej oraz ważne zaświadczenie
stwierdzające odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych;
wyposażenie:
− oznakowany pojazd osobowy oraz każdy pracownik: broń palna (pistolet lub pistolet
maszynowy) z normatywem amunicji, hełm, kamizelka ochronna (kuloodporna), radiotelefon
przenośny, latarka, chemiczny środek obezwładniające w postaci ręcznego miotacza
substancji obezwładniających, pałka służbowa, kajdanki oraz opatrunek osobisty;
zadania:
− natychmiastowe wsparcie sił ochronnych kompleksów wojskowych CWCR-0Z w Poznaniu,
WCR, Par
afii wojskowej po uruchomieniu ostrzegacza napadowego przez pracowników
ochrony SUFO i personelu parafii wojskowej w sytuacjach zagrożenia (szczegółowe zadania
zostaną określone przez Komendantów Ochrony w Instrukcjach ochrony poszczególnych
kompleksów wojskowych);
− natychmiastowe wsparcie pracowników kancelarii Wojskowych Sądów po uruchomieniu
ostrzegacza napadowego lub uruchomieniu systemu monitorującego sygnały włamania,
napadu, pożaru, zaniku zasilania, użycia kodu pod przymusem;
− zabezpieczenie ochrony obiektu do pięciu godzin w przypadku włamania, kradzieży,
uszkodzenia systemu alarmowego lub innych zdarzeń nadzwyczajnych do czasu przybycia
uprawnionego przedstawiciela ochranianej w ramach monitoringu instytucji wojskowej;
9. Grupa interwencyjna jest zobowiązana do przyjazdu na każde wezwanie po uruchomieniu
ostrzegacza napadowego przez pracowników ochrony SUFO, naruszenia monitorowanego
systemu alarmowego oraz w sytuacjach zagrożenia wzywana przez Komendanta Ochrony
Kompleksu w czasie szkoleń instruktażowo-metodycznych z pozorowanym naruszeniem
sytemu ochrony oraz sprawdzeń kontrolnych co najmniej jeden razy w miesiącu do każdej
obsługiwanej instytucji oddzielnie;
10.Wezwanie Grupy Interwencyjnej w celach szkoleniowych i sprawdzenia kontrolne będą
nieodpłatne w czasie realizacji umowy. Koszt interwencji wliczony w cenę usługi;
11. Wymagany czas przyjazdu Grupy Interwencyjnej gotowej do działań w miejscu
wystąpienia zagrożenia sytemu ochrony nie dłuższy niż 10 (dziesięć) minut.
12. Wykonawca zobowiązuje się nieodpłatnie do wydzielenia Grupy Interwencyjnej SUFO w
przypadku awarii lub braku łączności telefonicznej w celu powiadomienia określonej grupy
kadry i pracowników wojska CWCR-OZ, WCR lub obu instytucji, przy wykorzystaniu
łączności radiowej będącej w dyspozycji firmy.
13. Wykaz i ilość powiadamianych osób będzie do pobrania w w/w sytuacjach kryzysowych
przez Grupę Interwencyjną u osób funkcyjnych tych instytucji.
14. Szczegółowy zakres działania grupy interwencyjnej będzie określony w „Instrukcji
Och
rony” obiektu/kompleksu.
15. Maska przeciwgazowa powinna być przeznaczona do ochrony dróg oddechowych, oczu,
twarzy oraz przewodu pokarmowego przed szkodliwym działaniem bojowych środków
trujących, toksycznych substancji przemysłowych i środków biologicznych, występujących
w postaci: gazów, par, aerozoli oraz pyłów, w tym również do oczyszczania wdychanego
powietrza z pyłów promieniotwórczych.
Odwołujący podał, że realizacja zamówienia przypada na okres od dnia 1 grudnia 2024 r.
do dnia 30 listopada 2026 r.
Wynagrodzenie na 2025 rok było znane na etapie składania
ofert, zatem należy w kosztach wynagrodzenia pracownika ująć koszt minimalnego
wynagrodzenia
za pracę za miesiąc grudzień 2024 na poziomie 4300,00 zł brutto oraz za miesiące styczeń –
grudzień 2025 na poziomie 4666,00 zł brutto.
Wyliczenie minimalnych kosztów pracy dla pozycji: Grupa interwencyjna –
Monitorowanie alarmów. Patrolowanie GI x 2 w nocy we wszystkie dni miesiąca (dla
lokalizacji: ul. Rolna 51, Szamarzewskiego 3 w Poznaniu, ul. 3-go Stycznia 3 w Nowym
Tomyślu ul. Kossaka 16 w Pile. – Monitorowanie alarmów. Patrolowanie GI x 2 w nocy we
wszystkie dni miesiąca)
Wyliczenie minimalnych kosztów pracy dla pozycji: Grupa interwencyjna – Podjazdy GI
i czynności kontrolne 1 x w dzień i 1 x w nocy. (dla lokalizacji: ul. Al. Niepodległości 53
w Poznań oraz ul. J. Piłsudskiego 37 Nowy Tomyśl)
OBLICZENIA ZA 2024 ROK
W kosztach wynagrodzenia pracownika ująć koszt minimalnego wynagrodzenia za pracę
za miesiąc grudzień 2024 na poziomie 4 300,00 zł brutto.
Wykonawca zgodnie z kodeksem pracy musi skalkulować obowiązkowy dodatek za pracę w
porze nocnej, gdzie wykonawca ma obowiązek uwzględnić 8 godzin w przedziale 21:00 –
7:00. Dodatek za pracę w porze nocnej to 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego
wynagrodzenia za pracę, za każdą godzinę pracy w porze nocnej.
W kalkulacji ceny Wykonawca powinien ująć:
• minimalne wynagrodzenie za pracę w wysokości 4 300,00 zł brutto
• dodatek za godziny nocne średnio na etat w wysokości 301,28 zł
Ponadto należy naliczyć obowiązkowe składki od wynagrodzenia dla każdego etatu tj.
• składkę emerytalną(9,76%),
• składkę rentową (6,5%),
• składkę wypadkowa (1,67%),
• składkę na FP i FS (2,45%),
• Składka na FGŚP (0,1%):
Ponieważ Zamawiający wymagał zatrudnienia na umowę o pracę Wykonawca winien
również w swojej ofercie zabezpieczyć środki na zastępstwa urlopowe przynajmniej
dla najniższego możliwego wymiaru tj. 20 dni dla osób z doświadczeniem do 10 lat
i przynajmniej 1 dzień chorobowego rocznie dla każdego etatu.
Wynagrodzenie w czasie urlopu winno zawierać również dodatek za godziny nocne wg
Kodeksu Pracy
Art. 172. [Wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego]
Za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym
czasie pracował. Zmienne składniki wynagrodzenia mogą być obliczane na podstawie
przeciętnego wynagrodzenia z okresu 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia
urlopu
w tym miejscu w odwołaniu tabela
Najniższy możliwy koszt w przeliczeniu na stawkę jednostkową za 1 roboczogodzinę wynosi
36,09 zł netto (zgodnie z wyliczeniami z powyższej tabeli)
Wyliczenie minimalnych kosztów dla pozycji: Monitorowanie alarmów. Patrolowanie GI 2 x w
nocy we wszystkie dni miesiąca
Zamawiający w załączniku nr 1 do umowy (opis przedmiotu zamówienia) zawarł zapis: „1
(jedna) grupa interwencyjna: 2 (dwóch) pracowników ochrony, całodobowo przez wszystkie
dni tygodnia mająca do dyspozycji pojazd mechaniczny. każdy z członków grupy
interwencyjnej musi posiadać: legitymację kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej”
Wykonawca winien uwzględnić przynajmniej minimalny czas potrzebny na podjazd
i sprawdzenie powodu wezwania grupy (interwencję) tj. 30 minut. Zatem winien założyć
koszty pracy dla dwóch pracowników po 0,5 godziny dla każdego pracownika.
Nie ma możliwości uwzględnienia kosztów tylko za jednego pracownika - ze względu
na precyzyjne określenie wymagań przez Zamawiającego.
Założenia – minimalny czas na wykonanie realizacji zadania:
•
Dojazd Grupy Interwencyjnej do lokalizacji objętej zamówieniem– 10 min
•
Wyjazd Grupy Interwencyjnej z lokalizacji objętej zamówieniem – 10 min
•
Patrol terenu przez GI
– 10 min
Koszt wynagrodzenia z dla pracowników został wyliczony w następujący sposób:
Stawka za 1 rbh (wynikająca z tytułu umowy o pracę przeliczona na 1 etat = 36,09 zł) x 0,5
godziny (suma dojazdu, wyjazdu i patrolu) x 2 pracowników wchodzących w skład Grupy.
Ponadto Wykonawca powinien dodatkowo zabezpieczyć środki na PPK w wysokości 1,5%
dla każdego etatu od wynagrodzenia brutto wraz z dodatkami tj. 69,02 zł dla etatu – nawet,
jeśli pracownik obecnie nie korzysta z PPK ustawodawca daje możliwość przystąpienia
do PPK w każdej chwili i Wykonawca nie powinien ograniczać takiej możliwości.
Dodatkowo Wykonawca winien jeszcze doliczyć w kalkulacji:
•
koszty wyposażenia
•
koszt samochodu i paliwa
•
koszt umundurowania
•
koszty badań lekarskich, BHP
•
marżę
Wykonawca winien uwzględnić koszt paliwa i samochodu, przypadający w tym zakresie na
realizację interwencji w ramach zamówienia, w którym złożył ofertę. Przyjmując nawet
minimalną odległość na dojazd tj. 20 km, to mnożąc tę odległość przez stawkę za 1 kilometr
w 2024 roku dla pojazdu o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 (która wynosi 0,89 zł), to
koszt samochodu i paliwa za pojedynczy dojazd
Grupy Interwencyjnej wynosi 17,80 zł netto
w tym miejscu w odwołaniu tabela
Niedoszacowanie na stawce jednego patrolu Grupy Interwencyjnej dla poszczególnych
lokalizacji w miesiącu grudniu 2024 wynosi:
w tym miejscu w odwołaniu tabele (dwie tabele)
Sumując liczbę patroli dla wszystkich w/w lokalizacji w miesiącu grudniu 2024 r. -
niedoszacowanie wynosi: -
241,07 zł x 4 lokalizacje = - 964,28 zł W/w obliczenie nie
zawierają kosztu monitorowania alarmów oraz kosztów wyposażenia pracowników.
PODJAZDY GI I CZYNNOŚĆI KONTROLNE 1 x w dzień i 1 x w nocy – grudzień 2024 r.
Wyliczenie minimalnych kosztów dla pozycji: Podjazdy GI i czynności kontrolne 1 x w dzień i
1 x w nocy
Zamawiający w załączniku nr 1 do umowy (opis przedmiotu zamówienia) zawarł zapis: „1
(jedna) grupa interwencyjna: 2 (dwóch) pracowników ochrony, całodobowo przez wszystkie
dni tygodnia mająca do dyspozycji pojazd mechaniczny. każdy z członków grupy
interwencyjnej musi posiadać: legitymację kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej”
Za
tem Wykonawca winien uwzględnić przynajmniej minimalny czas potrzebny na podjazd
i sprawdzenie powodu wezwania grupy (interwencję) tj. 30 minut. Zatem winien założyć
koszty pracy
dla dwóch pracowników po 25 minut dla każdego pracownika. Nie ma
możliwości uwzględnienia kosztów tylko za jednego pracownika – ze względu na precyzyjne
określenie wymagań przez zamawiającego
w tym miejscu w odwołaniu tabela
Założenia – minimalny czas na wykonanie realizacji zadania:
•
Dojazd GI do lokalizacji objętej zamówieniem– 10 min
•
Wyjazd GI z lokalizacji objętej zamówieniem – 10 min
•
Czynności kontrolne przez GI – 5 min
Koszt wynagrodzenia z dla pracowników został wyliczony w następujący sposób:
Stawka za 1 rbh (wynikająca z tytułu umowy o pracę przeliczona na 1 etat = 36,09 zł)
36,09 zł / 60 minut = 0,60 zł za 1 minutę
0,60 zł x 25 minut (suma dojazdu, wyjazdu i czynności kontrolnych) = 15,04 zł
15,04 zł x 2 (dwóch pracowników GI) = 30,08 zł
Niedoszacowanie na stawce jednego podjazdu i czynności kontrolnych Grupy Interwencyjnej
dla poszczególnych lokalizacji w miesiącu grudniu 2024 wynosi:
w tym miejscu w odwołaniu tabela
Sumując liczbę podjazdów i czynności kontrolnych dla wszystkich w/w lokalizacji w miesiącu
grudniu 2024 r. - niedoszacowanie wynosi: -
556,76 zł x 2 (lokalizacje) = - 1 113,52 zł
W/w obliczenie nie zawierają kosztu monitorowania alarmów oraz kosztów wyposażenia
pracowników.
Podsumowując miesiąc grudzień 2024 roku za:
Monitorowanie alarmów. Patrolowanie GI 2 x w nocy we wszystkie dni miesiąca + Podjazdy
GI i czynności kontrolne 1 x w dzień i 1 x w nocy, niedoszacowanie kosztów przez
KONSORCJUM SOLID wynosi
– 2 077,80 zł
Wyliczenie minimalnych kosztów pracy dla pozycji: Grupa interwencyjna – Monitorowanie
alarmów. Patrolowanie GI x 2 w nocy we wszystkie dni miesiąca (dla lokalizacji: ul. Rolna 51,
Szamarzewskiego 3 w Poznaniu, ul. 3-
go Stycznia 3 w Nowym Tomyślu ul. Kossaka 16 w
Pile.
– Monitorowanie alarmów. Patrolowanie GI x 2 w nocy we wszystkie dni miesiąca)
Wyliczenie minimalnych kosztów pracy dla pozycji: Grupa interwencyjna – Podjazdy GI i
czynności kontrolne 1 x w dzień i 1 x w nocy. ( dla lokalizacji: ul. Al. Niepodległości 53 w
Poznań, ul. J. Piłsudskiego 37 Nowy Tomyśl, ul. Dąbrowskiego 252A Poznań – 4 x w nocy
we wszystkie dni miesiąca)
OBLICZENIA ZA 2025 i 2026 ROK
W kosztach wynagrodzenia pracownika ująć koszt minimalnego wynagrodzenia za pracę
za okres od 01.01.2025 do 30.11.2026 r na poziomie 4 666,00 zł brutto. Wykonawca zgodnie
z kodeksem pracy musi skalkulować obowiązkowy dodatek za pracę w porze nocnej, gdzie
wykonawca ma obowiązek uwzględnić 8 godzin w przedziale 21:00 – 7:00. Dodatek
za pracę w porze nocnej to 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego
wynagrodzenia za pracę, za każdą godzinę pracy w porze nocnej.
W kalk
ulacji ceny Wykonawca powinien ująć:
•
minimalne wynagrodzenie za pracę w wysokości 4 666,00 zł brutto
•
dodatek za godziny nocne średnio na etat w wysokości 314,72 zł
Ponadto należy naliczyć obowiązkowe składki od wynagrodzenia dla każdego etatu tj.
•
składkę emerytalną(9,76%),
•
składkę rentową (6,5%),
•
składkę wypadkowa (1,67%),
•
składkę na FP i FS (2,45%),
•
Składka na FGŚP (0,1%):
Zamawiający wymagał zatrudnienia na umowę o pracę Wykonawca winien również w swojej
ofercie zabezpieczyć środki na zastępstwa urlopowe przynajmniej dla najniższego
możliwego wymiaru tj. 20 dni dla osób z doświadczeniem do 10 lat i przynajmniej 1 dzień
chorobowego rocznie dla każdego etatu.
Wynagrodzenie w czasie urlopu winno zawierać również dodatek za godziny nocne wg
Kodeksu Pracy Art. 172. [Wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego] Za czas urlopu
pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował.
Zmienne składniki wynagrodzenia mogą być obliczane na podstawie przeciętnego
wynagrodzenia z okresu 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu
w tym miejscu w odwołaniu tabela
Najniższy możliwy koszt w przeliczeniu na stawkę jednostkową za 1 roboczogodzinę wynosi
39,06 zł netto (zgodnie z wyliczeniami z powyższej tabeli)
Wyliczenie
minimalnych kosztów dla pozycji: Monitorowanie alarmów. Patrolowanie GI 2 x w
nocy we wszystkie dni miesiąca
Zamawiający w załączniku nr 1 do umowy (opis przedmiotu zamówienia) zawarł zapis: „1
(jedna) grupa interwencyjna: 2 (dwóch) pracowników ochrony, całodobowo przez wszystkie
dni tygodnia mająca do dyspozycji pojazd mechaniczny. każdy z członków grupy
interwencyjnej musi posiadać: legitymację kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej”
Wykonawca winien uwzględnić przynajmniej minimalny czas potrzebny na podjazd
i sprawdzenie powodu wezwania grupy (interwencję) tj. 30 minut. Zatem winien założyć
koszty pracy dla dwóch pracowników po 0,5 godziny dla każdego pracownika. Nie ma
możliwości uwzględnienia kosztów tylko za jednego pracownika - ze względu na precyzyjne
określenie wymagań przez Zamawiającego.
Założenia – minimalny czas na wykonanie realizacji zadania:
•
Dojazd Grupy Interwencyjnej do lokalizacji objętej zamówieniem– 10 min
•
Wyjazd Grupy Interwencyjnej z lokalizacji objętej zamówieniem – 10 min
•
Patrol terenu przez GI
– 10 min
Koszt wynagrodzenia z dla pracowników został wyliczony w następujący sposób:
Stawka za 1 rbh (wynikająca z tytułu umowy o pracę przeliczona na 1 etat = 39,06 zł) x 0,5
godziny (suma dojazdu, wyjazdu i patrolu) x 2 pracowników wchodzących w skład GI.
Ponadto powinien dodatkowo zabezpieczyć środki na PPK 1,5% dla każdego etatu od
wynagrodzenia brutto wraz z dodatkami tj 74,71 zł dla etatu, nawet jeśli pracownik obecnie
nie korzysta z PPK ustawodawca daje możliwość przystąpienia do PPK w każdej chwili i
Wykonawca nie powinien ograniczać takiej możliwości.
Dodatkowo Wykonawca winien jeszcze doliczyć w kalkulacji:
•
Wyposażenie
•
Koszt samochodu i paliwa
•
umundurowanie
•
badania lekarskie, BHP
•
marżę
Wykonawca winien uwzględnić koszt paliwa i samochodu, przypadający w tym zakresie na
realizację interwencji w ramach zamówienia, w którym złożył ofertę. Przyjmując nawet
minimalną odległość na dojazd tj. 20 km, to mnożąc tę odległość przez stawkę za 1 kilometr
w 2024 roku dla pojazdu o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 (która wynosi 0,89 zł), to
koszt samochodu i paliwa za pojedynczy dojazd Grupy Interwencyjnej wynosi 17,80 zł netto
w tym miejscu w odwołaniu tabela
Niedoszacowanie na stawce jednego patrolu Grupy Interwencyjnej dla poszczególnych
lokalizacji w okresie od 01.01.2025 do 30.11.2026r. wynosi:
w tym miejscu w odwołaniu tabele (dwie tabele)
Sumując liczbę patroli dla wszystkich w/w lokalizacji w okresie do 01.01.2025 do 30.11.2026
r.
b-niedoszacowanie wynosi:
5 010,91 zł x 4 lokalizacje = - 20 043,64 zł (za 2025 r.)
4 585,33 zł x 4 lokalizacje = - 18 341,32 zł (za 2026 r.)
Razem za w/w lokalizacje : -
38 384,96 zł
W/w obliczenie nie zawierają kosztu monitorowania alarmów oraz kosztów wyposażenia
pracowników.
PODJAZDY GI I CZYNNOŚĆI KONTROLNE 1 X W DZIEŃ I X W NOCY dla dwóch
lokalizacji oraz 4 x w nocy we wszystkie dni miesiąca
Wyliczenie minimalnych kosztów dla pozycji: Podjazdy GI i czynności kontrolne 1 x w dzień i
1 x w nocy oraz 4 x w nocy we wszystkie dni miesiąca
Zamawiający w załączniku nr 1 do umowy (opis przedmiotu zamówienia) zawarł zapis: „1
(jedna) grupa interwencyjna: 2 (dwóch) pracowników ochrony, całodobowo przez wszystkie
dni tygodnia mająca do dyspozycji pojazd mechaniczny. każdy z członków grupy
interwencyjnej musi posiadać: legitymację kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej”
Zatem Wykonawca winien uwzględnić przynajmniej minimalny czas potrzebny na podjazd
i sprawdzenie powodu wezwania grupy (interwencję). Zatem winien założyć koszty pracy
dla dwóch pracowników po 25 minut dla każdego pracownika. Nie ma możliwości
uwzględnienia kosztów tylko za jednego pracownika ze względu na precyzyjne określenie
wymagań przez Zamawiającego.
Założenia – minimalny czas na wykonanie realizacji zadania:
•
Dojazd GI do lokalizacji objętej zamówieniem– 10 min
•
Wyjazd GI z lokalizacji objętej zamówieniem – 10 min
•
Czynności kontrolne przez GI – 5 min
Koszt wynagrodzenia z dla pracowników został wyliczony w następujący sposób:
Stawka za 1 rbh ( wynikająca z tytułu umowy o pracę przeliczona na 1 etat = 39,06 zł)
39,06 zł / 60 minut = 0,65 zł za 1 minutę
0,65 zł x 25 minut (suma dojazdu, wyjazdu i czynności kontrolnych) = 16,28 zł
16,28 zł x 2 (dwóch pracowników GI ) = 32,55 zł
w tym miejscu w odwołaniu tabela
Niedoszacowanie na stawce jednego podjazdu i czynności kontrolnych Grupy Interwencyjnej
dla poszczególnych lokalizacji w miesiącu grudniu 2024 wynosi:
w tym miejscu w odwołaniu tabele (dwie tabele)
Sumując liczbę podjazdów i czynności kontrolnych dla wszystkich w/w lokalizacji w okresie
od 01.01.2025 do 30.11.2026 r. - niedoszacowanie wynosi:
8 358,50 zł x 2 lokalizacje (za 2025 rok) = - 16 717,00 zł
- 14 014,80 x 1 lokalizacja (za 2025 rok) = -
14 014,80 zł
- 7 648,60 x 2 lokalizacje (za 2026 rok) = -
15 297,20 zł
- 15 297,20 x 1 lokalizacja (za 2026 rok) = -
15 297,20 zł
Razem za w/w lokalizacje : -
61 326,20 zł
W/w obliczenie nie zawierają kosztu monitorowania alarmów oraz kosztów wyposażenia
pracowników.
Podsumowując okres realizacji zamówienia od 01.01.2025 do 30.11.2026 r. za: Monitorowanie
alarmów. Patrolowanie GI 2 x w nocy we wszystkie dni miesiąca + Podjazdy GI i czynności
kontrolne 1 x w dzień i 1 x w nocy oraz 4 x w nocy we wszystkie dni tygodnia niedoszacowanie
kosztów przez KONSORCJUM SOLID wynosi - 99 711,16 zł
Za cały okres zamówienia (od 01.12.2024 do 30.11.2026) KONSORCJUM SOLID
ma niedoszacowane koszty z tytułu:
Monitorowania alarmów + Patrolowania GI oraz Podjazdów GI i czynności kontrolnych
na poziomie
– 101 788,96 zł
Odwołujący mając na względzie wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 10 maja 2010 r. –
sygn. akt KIO/UZP 704/10 wskazać należy, iż przyczyną wyraźnie niższej ceny od innych ofert
może być albo świadome działanie Wykonawcy albo nierzetelność kalkulacji wykonawcy,
co grozi nienależytym wykonaniem lub niewykonaniem zamówienia w przyszłości. Za ofertę
z rażąco niską ceną uznaje się cenę niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu do cen
rynkowych podobnych zamówień, a zatem cenę odbiegającą od cen przyjętych, wskazującą
na fakt wykonania zamówienia poniżej kosztów wytworzenia przedmiotu zamówienia.
W rezultacie Odwołujący stwierdził, że wybór przez Zamawiającego w/w oferty całkowicie
świadczy o naruszeniu obowiązujących reguł i mechanizmów oraz zasad, które Zamawiający
sam ustalił.
Po przeprowadzeniu rozprawy
z udziałem Stron i uczestnika postępowania
odwoławczego na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń
i stanowisk Stron
i uczestnika postępowania odwoławczego Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i stwierdziłą, co następuje:
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 528 nowej ustawy skutkujących odrzuceniem każdego z odwołania. Odwołanie zostało
złożone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 21 października 2024 roku od czynności z
dnia
11 października 2024 roku, a kopia zostały przekazana w ustawowym terminie
Zamawiającemu, co zostało potwierdzone oraz wynika z akt sprawy odwoławczej.
Odwołanie dotyczy zadania 4 – Prace utrzymaniowe.
Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 505 ust 1 nowej ustawy –
Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub
nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy - to jest posiadania interesu w uzyskaniu danego
zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2453)
stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacja
postępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji,
o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane
przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła stanowisko Zamawiającego wyrażone w piśmie z dnia 5 listopada
roku „Odpowiedź na odwołanie” – Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania
w całości.
Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy Izba wydając wyrok bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego.
W zakresie podnoszonych
przez Odwołującego naruszeń:
Na wstępie Izba wskazuje, zgodnie z art. 559 ust. 2 ustawy podstawy prawne oraz
przytacza przepisy prawa:
- art. 226 ust. 1 ustawy -
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…)
zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia;
- art. 224 ust. 1 ustawy -
Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe,
wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów
w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.
- art. 224 ust. 2 ustawy -
W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest
niższa o co najmniej 30% od:
1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed
wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert
niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się
o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika
z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
2) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania,
w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie
wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.
- art. 239 ust. 1 ustawy -
Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
W zakresie rozpoznania zarzutów odwołania Izba zważyła:
W zakresie zarzutu 2 - naruszenia
art. 224 ust. 1 ustawy prawo zamówień
publicznych poprzez zaniechanie przez Zamawiającego wezwania Wykonawcy:
KONSORCJUM SOLID do wyjaśnień rażąco niskiej ceny - Izba zarzut uznała
za niezasadny.
oraz
w zakresie zarzutu 3 -
naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy prawo zamówień
publicznych poprzez zaniechanie przez Zamawiającego odrzucenia oferty Wykonawcy:
KONSORCJUM SOLID, gdyż oferta ta zawiera rażąco niską cenę - Izba zarzut uznała
za niezasadny.
Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy Izba wydając wyrok bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego.
Odwołanie dotyczy Zadania 3:
Centralne Wojskowe Centrum Rekrutacji OZ Poznań, Wojskowe Centrum Rekrutacji
Poznań, Wojskowe Centrum Rekrutacji Nowy Tomyśl, Wojskowe Centrum Rekrutacji Piła,
Parafia Wojskowa w Poznaniu, CSWLąd., 14 WOG:
„Usługa stałej bezpośredniej ochrony fizycznej osób i mienia, usługi monitorowania alarmów
w kompleksach wojskowych w Poznaniu ul. Solna 21, ul. Szamarzewskiego 3, ul. Rolna 51,;
w Pile ul. Kossaka 16; w Nowym Tomyślu ul. 3-go Stycznia 3, oraz doraźna ochrona
obiektów i terenu poprzez wykonywanie podjazdów i czynności kontrolnych w Poznaniu, ul.
Dąbrowskiego 252A, Al. Niepodległości 53, w Nowym Tomyślu ul. J. Piłsudskiego 37”
(minimalna ilość zatrudnionych 11 pełnych etatów).
Izba ustaliła, że w zakresie przedmiotowego postępowania o udzielnie zamówienia
publicznego, w zakresie Zadani nr 3, wykonawcy
wspólnie ubiegających się
o zamówienie Solid Security spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
we Wrocławiu oraz Solid spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie
(dalej: Solid lub uczestnik postępowania) nie był wzywany do złożenia wyjaśnień w trybie art.
224 ust. 1 ustawy.
Izba ustaliła, że w zakresie Zadania nr 3 oferty złożyło dwóch wykonawców, tj.:
Solid na kwotę 2 696 274,64 złotych brutto
odwołujący na kwotę 2 901 963,60 złotych brutto.
W zakresie rozpoznania zarzutów odwołania (zarzut 2 i 3) Izba wyjaśnia
i
podkreśla, że w postępowaniu odwoławczym Izba dokonuje oceny czynności podjętej przez
Zamawiającego w prowadzonym przez Zamawiającego postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, które to czynności dokonane zostały na podstawie i w oparciu
o dokumenty złożone w postępowaniu na podstawie przepisów ustawy.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone przez Zamawiającego
jest postępowaniem kreowanym w oparciu o regulacje prawne obowiązujące
Zamawiającego. Oznacza to, że ocenie w zakresie zarzutów odwołania podlegają
te czynności Zamawiającego podjęte w określonym stanie faktycznym, który wynika
z akt sprawy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stanowiących akta
postępowania odwoławczego. Nadmienić należy również, że postępowanie odwoławcze
przed Izbą jest postępowaniem kontradyktoryjnym, czyli spornym, a spór prowadzą strony
postępowania odwoławczego przy udziale uczestnika tego postępowania.
Izba stwierdziła, że w przedmiotowej sprawie o zamówienie publiczne zamawiający
dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej nie stosując procedury za art. 224 ust. 1 ustawy,
tzn. nie wzywając uczestnika postępowania odwoławczego do złożenia wyjaśnień w zakresie
elementów oferty mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny.
Zgodnie ze stanowiskiem zamawiającego średnia arytmetyczna ofert w zakresie Zadania
nr 3 to 2 799
119 zł, w konsekwencji oferta Solid, oferta wybrana w postpowaniu jest niższa
od średniej arytmetycznej o 3,57%.
W odniesieniu do pozycji: Podjazdy GI i czynności kontrolne 4x w nocy we wszystkie dni
miesiąca oraz Monitorowanie alarmów oraz Patrolowanie Gi 2x w nocy we wszystkie dni
miesiąca wynosi, zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym przez zamawiającego (nie
kwestionowanym przez odwołującego) średnia arytmetyczna dla tych pozycji wynosi 698 394
złotych brutto (oferta Solid – 561 370 zł brutto, oferta odwołującego – 835 416 złotych brutto)
co stanowi, że oferta Solid, w zakresie tych pozycji, jest niższa od średniej arytmetycznej o
19,62 %. Zamawiający wyjaśnił również, że zaplanowana przez niego kwota na podstawie
szacunku to wartość 486 700 złotych brutto.
Izba wskazuje, że w zakresie rozpoznania tej sprawy odwoławczej aktualne pozostaje
również orzecznictwo i stanowiska doktryny wyrażone w ustawie z dnia 29 stycznia 2024
roku Prawo zamówień publicznych. Ma to o tyle istotne znaczenie, że spójność ówcześnie
obowiązujących przepisów prawa, jak również obowiązujących na podstawie obecnie
obowiązującej ustawy pozwala na korzystanie z dorobku oraz wypracowanego stanowiska,
co do rozumienia i znaczenia przesłanek poszczególnych przepisów ale równie i obowiązku
odwodowego. Regulacje prawne z art. 90 oraz 89 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych tj. ustawy obowiązującej do dnia 31 grudnia 2020 roku
zbieżne są z regulacjami art. 224 oraz 226 ust. 1 pkt 8 ustawy z 11 września 2019 roku
Prawo zamówień publicznych, co oznacza, że cały dorobek orzeczniczy oraz stanowiska
doktryny wypracowane w oparciu o wcześniej obowiązujące regulacje pozostaje aktualny
w obowiązującym stanie prawny. Pozwala to zatem na szerokie czerpanie wiedzy oraz
korzystanie z utartych wykładni, wyjaśnień jak równie przyjętych w doktrynie i orzecznictwie
stanowisk.
W rozpoznawanej sprawie za kluczowy należy uznać zarzut niewezwania Solid
do złożenia wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 1 ustawy. Zarzut niewezwania wykonawców
do złożenia wyjaśnień w postępowaniu w trybie art. 224 ustawy jest innym zarzutem
niż zaniechanie odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy (tożsamy stan
prawny w ustawie z 2004 roku -
zarzut niewezwania wykonawców do złożenia wyjaśnień
w postępowaniu w trybie art. 90 ustawy jest innym zarzutem niż zaniechanie odrzucenia
oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy).
Izba wskazuje, że ustawa zobowiązując zamawiających w art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy
(Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…) zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku
do przedmiotu zamówienia) (tożsamy stan prawny w ustawie z 2004 roku - art. 89 ust. 1 pkt
4 ustawy
(Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…) zawiera rażąco niską cenę lub koszt w
stosunku do przedmiotu zamówienia)) do odrzucenia oferty, gdy ta zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, jednakże sankcja odrzucenia oferty z powodu
rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia musi być poprzedzona przez
z
amawiającego wezwaniem wykonawcy do złożenia wyjaśnień, których celem jest ustalenie
poszczególnych elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny (wyrok Karkowej Izby
Odwoławczej z dnia 21 października 2025 roku sygn. akt KIO 2200/15; wyrok Sądu
Okręgowego w Krakowie z 8 kwietnia 2009 roku, sygn. akt XII Ga 59/09 Skorzystanie z
określonej w art. 89 ust. 1 pkt 4 p.z.p. sankcji musi zostać poprzedzone żądaniem wyjaśnień
od oferenta w trybie art. 90 p.z.p.). Jest to stanowisko ugruntowane w orzecznictwie Izby
oraz sądów powszechnych jak i orzecznictwie europejskim. Podstawą odrzucenia oferty
w oparciu o powyżej wskazane podstawy prawne jest czynność, która jest czynnością
następczą wykonaną w związku z dokonaną przez Zamawiającego oceną złożonych
wyjaśnień prowadzonych w ramach art. 224 ustawy.
Tym samym,
zarzut 3 odwołania musi zostać uznawany za niezasadny, bowiem przy
braku wezwania do złożenia wyjaśnienia z art. 224 ustawy, nie ma możliwości zastosowania
podstawy odrzucenia z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy, a tym samym zamawiający nie mógł
naruszyć tego przepisu przez zaniechanie odrzucenia oferty na tej podstawie.
Przechodząc do rozpoznania zarzutu 2 odwołania Izba podkreśla, że zakres
przesłanek jaki podlega ocenie w ramach art. 224 ust. 1 ustawy jest odmienny od zakresu
przesłanek w zakresie oceny podstawy odrzucenia z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy. Wymaga
podkreślenia, że już sam fakt, że aby doszło do odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust.
1 pkt 8 ustawy niezbędne jest w pierwszej kolejności wezwanie do złożenia wyjaśnień oraz
przeprowadzenie procedury z art. 224 ustawy.
Zgodnie z art. 244 ustawy j
eżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe,
wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów
w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych. Izba zaznacza,
że katalog elementów podlegających wyjaśnieniu w ramach wyjaśnień ceny oferty, lub
części składowych jest katalogiem otwartym co ma istotne znaczenie dla argumentacji jaką
powinien budować Odwołujący podnoszą naruszenia niezastosowania procedury za art. 224
ust. 1 ustawy.
W odniesieniu do przesłanek z art. 224 ust. 1 ustawy należy wskazać, że to cena lub koszt
lub ich istotne części – w tym przypadku, odwołujący w odwołaniu, wskazuje na dwie pozycje
kosztorysowe
Podjazdy GI i czynności kontrolne 4x w nocy we wszystkie dni miesiąca oraz
Monitorowanie alarmów i Patrolowanie Gi 2x w nocy we wszystkie dni miesiąca. W żaden
sposób nie przedstawia uzasadnienia wskazującego na to, że ten element jest istotną
częścią zamówienia. Podkreślić należy, że swoją argumentacje odwołujący skupia na
cenach jednostkowych i fakcie, że w oparciu o te ceny jednostkowe realizowana będzie
globalnie umowa.
Zamawiający nie wskazał, jakie części składowe Formularza ofertowego uznaje za „istotne
części składowe”, a jednocześnie wymagał kalkulacji ceny dla każdej z pozycji wskazanej
w tym formularzu
. Wynika to niewątpliwie z charakteru wynagrodzenia dla każdej z pozycji,
gdzie rozliczane będzie ono na podstawie ceny jednostkowej netto. Tak więc każda z pozycji
będzie rozliczana w oparciu o dane z tego Formularza – co podnosił sam odwołujący.
To oznacza, że w ramach każdej z pozycji stosowany będzie ten sam mechanizm
rozliczeniowy, a to powoduje, że ceny jednostkowe dla poszczególnych pozycji nie stanowią
w ramach tego postępowania istotnych części składowych. Izba podkreśla, że ujmowanie
ceny danej pozycji formularza
jako istotnej części składowej jest jednym ze sposobów
określania „istotnych części składowych” i w zasadzie ma znacznie, gdy dana część
wyodrębniona jest z całości zamówienia.
Niemniej, nie sposób kalkulacji ceny oferty świadczy o istotności czy nieistotności części
składowych. Izba podkreśla, że zamawiający wskazał, a czego nie kwestionował w żaden
sposób odwołujący, że wartości objęte odwołaniem dotyczą 1/5 wartości zamówienia i nie
budziły jego wątpliwości co do wyceny. Przedmiotem zamówienia jest w zasadzie usługa
polegającą na świadczeniu ochrony stacjonarnej fizycznej w 8 kompleksach wojskowych.
W ocenie Izby odwołujący nie wykazał istotności części składowej, dla wskazywanych dwóch
pozycji w ramach podnoszonego zarzutu zaniechania wezwania do złożenia wyjaśnień
w trybie art. 224 ust. 1 ustawy.
Izba podkreśla, że to po stronie odwołującego, zgodnie
z zasadą z art. 534 ust. 1 ustawy, jest przedstawienie dowodów uzasadniających
stwierdzenie faktów, z których wywodzą skutki prawne. Tym samym, to po stronie
odwołującego pozostało wykazanie, że zakres podnoszonych w odwołaniu elementów ceny
oferty odnoszących się do dwóch pozycji stanowił istotną część składową. Takiego
stanowiska odwołujący nie przedstawia i w żaden sposób nie uzasadnia.
W tym miejscu Izba uznaje za zasadne wskazanie, że w ramach zarzutu naruszenia
art. 244 ust. 1 ustawy niezmiennym pozostaje ogólna zasada, że to odwołujący ma wykazać
i udowodnić podstawy zaistnienia przesłanek określonych tym przepisem. Na tym etapie
postępowania o udzielnie zamówienia, w postępowaniu odwoławczym nie dochodzi
do odwrócenia ciężaru dowodu, o którym mowa w art. 537 pkt 1 ustawy, a zgodnie z którym
ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na wykonawcy, który
ją złożył. Jednocześnie należy podkreślić, że sama ta okoliczność nie zmienia faktu,
że to po stronie odwołującego ustawodawca określa jednoznacznie obowiązki w zakresie
wskazania okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesione odwołanie
(stanowisko ugruntowane w orzecznictwie tak np.: wyrok SO w Warszawie z dnia
14 czerwca 2019 r. sygn.. akt XXIII Ga 1780/18
; wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia
11 sierpnia 2015 roku sygn. akt KIO 1651/15
) jak również szerokiej doktryny przedmiotu.
W odniesieniu do kolejnych przesłanek z art. 244 ust. 1 ustawy – wydają się rażąco
niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego
co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów – należy wskazać,
że każdorazowo to zamawiający rozważa czy zachodzą podstawy do żądania tychże
wyjaśnień, a obowiązek taki zachodzi po stronie Zamawiającego dopiero wówczas, gdy
z
amawiający poweźmie wątpliwość co do tego, czy cena nie jest rażąco niska (porównaj:
Wyrok SO w Katowicach z dnia 30 stycznia 2007 r. sygn. akt XIX Ga 3/07).
Izba podkreśla, że to zamawiający samodzielnie decyduje, czy zwrócić się do wykonawcy
o wyjaśnienia w konkretnej sytuacji, należy pamiętać, że obecnie zamawiającemu musi
„wydawać się”, że zaoferowana cena jest rażąco niska i jednocześnie musi budzić
wątpliwość zamawiającego co do prawidłowości wykonania przedmiotu zamówienia
za tą zaoferowaną cenę. Pierwszą z przesłanek należy rozpatrywać w kontekście
uprawnienia z
amawiającego, jednakże uprawnienia z którego zamawiający nie może
korzystać swobodnie i które musi odnosić do danego postępowania o zamówienie
rozpoznawanego w danych realiach rynkowych, to nie może „wydawać się” zamawiającemu
pozornie co do istnienia bądź pozornie nie „wydawać się”. Druga z przesłanek – niezależna
od pierwszej
– tj. zaoferowana cena lub istotna część składowa musi budzić wątpliwości
z
amawiającego tzn.: że zamówienie nie zostanie wykonane zgodnie z przedmiotem tego
zamówienia wskazanym w SWZ, że zamówienie nie zostanie wykonane zgodnie
z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa jak również że zamówienie nie zostanie
wykonane zgodnie z zasadami sztuki zawodowej.
W rozpoznawanej sprawie, oferta Solid
nie jest niższa o 30% od wartości zamówienia jak
również od średniej arytmetycznej złożonych w postępowaniu ofert w odniesieniu
do elementów ceny jakie były kwestionowane przez odwołującego. Jednocześnie, wartość
oferty dla tych pozycji
(elementów oferty) była wyższa niż przyjęta przez zamawiającego
wartość szacunkowa dla tego zakresu (486 700 zł brutto). Zamawiający rozstrzygając
w ramach przesłanek z art. 224 ust. 1 ustawy wskazał, że nie była dla niego wątpliwa cena
oferty Solid jak i elementów cenowych do których odnosi się odwołujący. W ramach
szacowania zamówienia przyjął zamawiający kwotę 43 zł brutto (uwzględniał wartości brutto)
za jeden podjazd, natomiast oferta Solid opiewa na kwotę 61,50 zł brutto dla 4 lokalizacji
oraz 36,90 dla 4 lokalizacji.
Zamawiający wyjaśniał, że nie miał wątpliwości co do takiej
kalkulacji
wskazująca na to, że w odniesieniu do grup interwencyjnych nie wymagał
zabezpieczenia tych grup jedynie na potrzeby realizacji tego zamówienia. Więcej, wyjaśnił,
że w ramach realizacji przedmiotu nie przewidział gotowości do świadczenia usługi przez
grupy interwencyjne. Jednocześnie w tym zakresie odwołujący na pytanie także wyjaśnił,
że realizacja zamówienia nie musi odbywać się przy udziale jednej grupy interwencyjnej.
Oznacza to, co wydaje się zgodne było pomiędzy stronami, że jedynie od decyzji wykonawcy
zależało, w jaki sposób, przy udziale ilu grup interwencyjnych zrealizowane będą podjazdy
w lokalizacjach objętych przedmiotem zamówienia. Przy czym podkreślił zamawiający,
że nie określił rodzaju samochodu jaki mają być realizowane usługi, co oznacza, że mogły
być realizowane z zastosowaniem samochodu spalinowego ale również samochodu
hybrydowego, elektrycznego jak również samochodu z napędem wodorowym. Podkreślić
należy również, że w ramach realizacji zamówienia zamawiający określa maksymalny czas
dojazdu grupy interwencyjnej (do 10 minut), nie określa natomiast, że to ma być 10 minut.
Należy uwzględnić charakter usługi, jak również to, że realizacja zamówienia w odniesieniu
do
podjazdów nie musi być realizowana przez jedną grupę interwencyjną (nie ma takiego
wymogu)
jak również fakt, że realizacja podjazdów uzależniona jest od założeń wykonawcy
co do realizacji
podjazdów w powiązaniu z innymi usługami jakie realizuje na rzecz innych
klientów (zamawiający nie wymagał realizacji w usłudze gotowości, jak również nie określił
żadnych innych wymagań uniemożliwiających realizację zamówienia w zakresie podjazdów
na rzecz innych podm
iotów), a także know-how wykonawcy oraz fakt – co przyznał również
odwołujący – że Solid jest liderem w branży w zakresie grup interwencyjnych, a co za tym
idzie ma zarówno doświadczenie w realizacji usług oraz dysponuje liczebności grup
interwencyjnych (której nie zna odwołujący). Wymaga wskazania, że w ramach przedmiotu
zamówienia nie wymagał zamawiający uwzględnienia w kosztach „wyjazdu” grupy
interwencyjnej z patrolu jak również nie przewidział w żaden sposób czasu realizacji patrolu.
Odwołujący nie wyjaśnił natomiast dlaczego w jego ocenie czas „wyjazdu” (powrotu) winien
być uwzględniany przy szacowaniu wartości tych pozycji oraz nie wyjaśnił dlaczego winien
być przyjęty wskazany w odwołaniu czas patroli. Elementy te pozostały w zakresie
oszacowania czasu, jak również uwzględnienia w gestii wykonawcy i jego organizacji
realizacji zadań przy udziale grup interwencyjnych.
Mając na uwadze powyższe Izba stwierdza, że odwołujący nie wykazał w żaden
sposób – mając na uwadze przesłanki z art. 244 ust. 1 ustawy – że realizacja zamówienia
w odniesieniu do:
Podjazdy GI i czynności kontrolne 4x w nocy we wszystkie dni miesiąca
oraz Monitorowanie alarmów i Patrolowanie Gi 2x w nocy we wszystkie dni miesiąca
stanowią: istotne części składowe, jak również nie wykazał, że cena oferty w odniesieniu
do tych pozycji powinna wydawać się zamawiającemu rażąco niska w stosunku
do przedmiotu
zamówienia oraz nie wykazał, że powinna budzić wątpliwości zamawiającego
co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
przez zamawiającego. Izba wskazuje, za zamawiającym i uczestnikiem postępowania,
że przedmiot zamówienia nie jest skomplikowany, nie jest to żadna usługa specjalistyczna.
Każdy przypadek, ze względu na przedmiot zamówienia, sposób jego realizacji oraz wartość
zamówienia należy rozpatrywać indywidualnie (porównaj: postanowienie Sądu Okręgowego
z Poznania z 17 stycznia 2006 r., sygn. akt II Ca 2194/05).
Jednocześnie należy mieć
na uwadze, że wykazanie w zakresie podniesionego uzasadnienia zarzutu odwołania
powinno prowadzić do powstania wątpliwości oraz obrazować, że cena oferty, elementów
ceny
powinna być wątpliwa dla zamawiającego. Natomiast odwołujący w swoim stanowisku
przedstawia założenia jakie poczynił w ramach wyliczania i kalkulacji dla wskazanych przez
siebie dwóch elementów zamówienia, pomijając zarówno ich wielkość dla całości
zamówienia jak również czyniąc założenia jakie nie są wynikiem postanowień dokumentacji
zamawiającego, takie jak uwzględnienie kosztów samochodu spalinowego na podstawie
kilometrówki czy też koszty „wyjazdów” oraz czasu patroli. W odniesieniu do pozostałych
wskazywanych wartości składowych kosztów odwołujący pomija fakt, że realizacja
zamówienia w odniesieniu do tych elementów nie będzie odbywać się na zasadzie
dedykowania grupy patrolowej
dla tego zamówienia i nie wymagał zamawiający
ani gotowości w świadczeniu usługi, ani nie określił zakazu realizacji zadań przez grupy
patrolowe w powiązaniu z innymi realizacjami na rzecz innych klientów. To prowadzi
do wniosku, że koszty badań lekarskich, szkoleń BHP, wyposażenia czy umundurowania
powinny być uwzględniane w danym zakresie w zależności od czasu świadczenia usługi
przez grupę patrolową na rzecz tego zamawiającego. Izba podkreśla, że w ramach
świadczenia usługi, zgodnie ze stanowiskiem zamawiającego, realizacja usługi zgodnie
z SWZ w ramach podjazdów stanowi zbiorczo wykonanie czynności na poziomie do dwóch
godzin na dobę, co oznacza w odniesieniu do postanowień dokumentacji, że realizacja
usługi stanowi wycinek działań podejmowanych przez grupę patrolową / grupy patrolowe
w ramach ich działań w przedziale czasowym realizacji zadań przez grupę patrolową
określonych przez wykonawcę. Odwołujący przyjmując dane założenia przedstawił jeden
model oparty na jego przekonaniu wynikających z przyjęcia założeń nieuwzględnionych
lub niewymaganych w dokumentacji postępowania, przy przyjęciu wartości maksymalnych
dla czasu dojazdu. Nie sposób uznać, że wartością minimalną jaka należało uwzględnić przy
dojeździe grupy interwencyjnej jest wartość maksymalna wskazana przez zamawiającego
„do 10 minut”. Jest to wartość maksymalna jaką wskazał sam zamawiający, ale faktycznie
przyjęcie czasu dojazdu, w wypadku gdy grupa interwencyjna może świadczyć usługi
dla wielu klientów, jak również w zależności od miejsca w jakim przebywa, może być inny.
Te elementy są indywidualne dla każdego z podmiotów świadczących usługi w tym zakresie
i wynikają z doświadczenia jakie ten podmiot posiada, czego nie sposób pomijać,
a jednocześnie zgodne są z postanowieniami dokumentacji zamówienia. Izba uznała
stanowisko odwołującego sprowadzające się do tego, że skoro nie zna specyfiki Solid
odwołujący (co przyznał) to również nie zna jej zamawiający za mało miarodajne w ocenie
przesłanek z art. 224 ustawy, bowiem zapewne zamawiający nie zna wewnętrznej specyfiki
tego wykonawcy, ale w zakresie oceny przesłanek z art. 224 ust. 1 ustawy zamawiający brał
pod uwagę całokształt przyjętych szacunków, w tym w odniesieniu do elementów oferty
kwestionowanych przez odwołującego oraz uwzględniał założenia SWZ, które w swoim
stanowisku zmodyfikował odwołujący wprowadzając wymagania jakich nie określa
zamawiający. Izba podziela stanowisko uczestnika, że w ramach wykazania przesłanek
z art. 224 ust. 1 ustawy odwołujący powinien był wykazać wielowariantowo okoliczności,
które mogłyby stanowić podstawę do powzięcia wątpliwości przez zamawiającego
lub przekonania o tym że cena może być rażąco niska. W ramach tego odwołania
odwołujący poprzestał na uzasadnieniu - pomijając fakt, że nie uzasadnił i nie wykazał,
że pozycje do których referuje stanowią istotne części składowe – jednego wariantu i do tego
z przyjętymi przez siebie założeniami. Dopiero zaistnienie przesłanek z art. 224 ust. 1
ustawy rodzi obowiązek wezwania do złożenia wyjaśnień, natomiast do czasu gdy przesłanki
te nie zostaną wykazane, czyli nie zostanie wykazane, że zamawiający powinien mieć
wątpliwości lub powinno mu się wydawać, że cena jest rażąco niska wezwanie w trybie
procedury z art. 224 ustawy stanowi uprawnienie zamawiającego. Odwołujący powinien
dołożyć należytej staranności w uzasadnieniu swojego zarzutu i wskazać na okoliczności
w szerszym zakresie niż jedynie na wariancie, jaki zgodnie z jego przekonaniami (przy
własnych założeniach) uznał za prawidłowy. Izba uznała zarzut 2 odwołania za niezasadny.
W zakresie zarzutu 1
odwołania – naruszenia art. 239 ust 1 ustawy przez wadliwy wybór
przez Zamawiającego jako oferty najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienie Solid Security spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą we Wrocławiu oraz Solid spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą
w Krakowie
– Izba uznała zarzut za niezasadny.
Zgodnie z art. 239 ust. 1 ustawy Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę
na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. W ramach
przedmiotowego zarzutu odwołania Odwołujący nie przedstawił w uzasadnieniu zarzutów
odwołania żadnego uzasadnienia.
Izba stwierdziła, że w żadnej części odwołania nie było przedstawionej argumentacji
odnoszącej się do naruszenia regulacji SWZ odnoszących się do kryteriów oceny ofert,
ich zastosowania lub nie, czy też stosowania kryteriów niewskazanych w SWZ. Odwołujący
nie przedstawił uzasadnienia faktycznego naruszenia powyższej podstawy prawnej
odnoszącego się do nieprawidłowej czynności Zamawiającego w zakresie oceny ofert
w ramach ukształtowanych kryteriów oceny ofert. W zasadzie brak jest jakiejkolwiek
argumentacji faktycznej uzasadniającej naruszenie tej regulacji prawnej.
Koszty:
Izba
oddaliła odwołanie w całości.
Zgodnie z art. 557 ustawy z 2019 r.,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego.
Izba zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego koszty z tytułu wpisu
od odwołania oraz zawnioskowane koszty przez odwołującego 4 428,00 zł z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 996 zł z tytułu kosztów dojazdu na posiedzenie
i rozprawę.
Izba
, mając na uwadze oddalenie odwołania w całości nie zasądziła żadnych kosztów
na rzecz odwołującego.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 ustawy
z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1, pkt
2 lit. a,
b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437),
zgodnie z którym w przypadku oddalenie odwołania w całości koszty ponosi Odwołujący.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji wyroku.
Przewodniczący: ……………………………………….