Sygn. akt KIO 3866/24
WYROK
Warszawa, dnia 5 listopada 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Jodłowska
Protokolantka:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 listopada 2024 roku
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 października 2024r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia DGP CLEAN PARTNER SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Warszawie, 7MG SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Legnicy, CTG SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Legnicy w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Warszawski Uniwersytet Medyczny w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie Zamawiającego LARES SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą
w Warszawie
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, a w jej ramach
odrzucenie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. art. 224 ust. 6 ustawy z dnia
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oferty wykonawcy LARES SPÓŁKA
AKCYJNA z siedzibą w Warszawie, którego wyjaśnienia nie uzasadniły podanej w ofercie
ceny
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża uczestnika postępowania LARES
SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia DGP CLEAN PARTNER SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Warszawie, 7MG SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Legnicy, CTG SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Legnicy tytułem wpisu od
odwołania oraz kwotę po 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
poniesioną przez ww. wykonawców oraz uczestnika postępowania tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika
zasądza od uczestnika postępowania LARES SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą
w Warszawie na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia
DGP
CLEAN
PARTNER
SPÓŁKA
Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Warszawie, 7MG SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Legnicy, CTG SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Legnicy kwotę 18 600 zł 00 gr (osiemnaście
tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszt poniesiony przez ww.
wykonawc
ów tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………………
Sygn. akt KIO 3866/24
UZASADNIENIE:
Zamawiający Warszawski Uniwersytet Medyczny w Warszawie prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn: „Usługa
sprzątania i utrzymania czystości powierzchni wewnętrznych oraz terenów zewnętrznych
w obiektach Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
”, nr referencyjny: AEZ/S-098/2024.
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone na
podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej: „ustawa
Pzp
”.
Szacunkowa wartość zamówienia przekracza progi unijne określone w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 8 sierpnia 2024 r. pod numerem: 477709-2024.
W postępowaniu tym wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
DGP CLEAN PARTNER SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z
siedzibą
w
Warszawie, 7MG SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą
w
Legnicy, CTG SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Legnicy
(dalej:
„Odwołujący”) w dniu 21 października 2024 r. wnieśli odwołanie do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej wobec czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez: LARES Sp. z o. o. z siedzibą
w
Warszawie, ul. Marszałkowska 58, 00-545 Warszawa, NIP 7010044793, KRS:
0000274873 (dalej: „Wykonawca”),
nieprawidłowym badaniu i ocenie oferty złożonej przez Wykonawcę i błędnym uznaniu, że:
− oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej, − Wykonawca sprostał obowiązkowi wykazania,
że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, − Wykonawca przedłożył wyjaśnienia ceny
zgodnie z treścią wezwania z dnia 27 września 2024 r.,
błędnej ocenie wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez Wykonawcę i błędnym
uznaniu, iż: przedłożone wyjaśnienia, spełniają wymagania określone w ustawie Pzp oraz
odpowiadają na konkretne, precyzyjne i jednoznaczne wątpliwości Zamawiającego
wyrażone w wezwaniu do wyjaśnień z dnia 27 września 2024r., podczas gdy złożone
wyjaśnienia są (1) lakoniczne, ogólne, wybiórcze, niewystarczające, nierzetelne, co więcej
zawarte w nich treści wprost wskazują na zaoferowanie przez Wykonawcę rażąco niskiej
ceny poprz
ez nieuwzględnienie wszystkich kosztów związanych z wyceną wymagań
określonych w SWZ i załącznikach, przewidują niedoszacowanie ceny i jej części
składowych m.in. z uwagi na nieujęcie w cenie oferty: (a) wszystkich kosztów pracy
(kosztów pracowniczych) [brak ujęcia kosztów ubioru i środki ochrony osobistej,
ekwiwalentu za pranie odzieży, koszt PPK, koszt badań lekarskich i szkoleń, odpisu na
ZFŚS], bądź przyjęcie ich na zbyt niskim poziomie [jak ma to miejsce w przypadku kosztów
zastępstw chorobowych, urlopowych], konieczność zapewnienia minimalnego
wynagrodzenia za pracę, (b) kosztów sprzętu, (c) kosztów prowadzenia działalności
gospodarczej
(kosztów administracyjnych m.in. kosztów polisy OC), (d) kosztów
eksploatacyjnych sprzętu (napraw, konserwacji, serwisu, amortyzacji, paliwa) (2) brak jest
w nich szczegółowej kalkulacji ceny [poza kwotą marży, kwotą zakupu środków czystości
i kwotą wynagrodzenia w ujęciu dla jednego pracownika, brak jest jakichkolwiek wyliczeń,
kalkulacji i podania miarodajnych, merytorycznych założeń wyceny oferty], (3) brak jest
w
nich informacji o planowanej obsadzie (ilości osób/ wymiarze etatu), informacji ile osób
wśród pracowników skierowanych do realizacji zamówienia posiada uprawnienie do urlopu
w wymiarze 20 dni, jak również łącznej kwocie jaką w cenie oferty stanowią koszty
związane z zatrudnieniem pracownika [brak jest danych umożliwiających weryfikację
poprawno
ści ceny oferty w kontekście wymagań Zamawiającego], (4) brak informacji
o
ilości i rodzaju posiadanego sprzętu i urządzeń, (5) brak przedstawienia jakie środki
czystości i w jakiej ilości składają się na podaną kwotę zakupu; ponadto (6) wyjaśnienia
nie zawierają żadnych dowodów potwierdzających twierdzenia zawarte w ich treści,
w
szczególności brak jest jak dowodów, iż: (a) Wykonawca dysponuje pracownikami
posiadającymi uprawnienie do urlopu w wymiarze 20 dni i w jakiej liczbie, (b) Wykonawca
posiada cały sprzęt do realizacji zamówienia w tym w pełni zamortyzowany (c) Wykonawca
posiada umowy handlowe z dystrybutorami środków czystości uzasadniające przyjęty
poziom kosztu zakupu środków czystości,
zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy mimo, iż (1) zawiera ona cenę skalkulowaną
nierzetelnie, rażąco niską w stosunku do przedmiotu zamówienia w szczególności
nieuwzględniającą wszystkich części składkowych ceny, wszelkich kosztów, jest wyceną
dokonaną niezgodnie z SWZ, przepisami powszechnie obowiązującego prawa
i
warunkami zamówienia, nie obejmującą wyceny pełnego zakresu przedmiotu
zamówienia, a więc i pełnego zakresu przyszłego zobowiązania umownego; mimo, iż (2)
Wykonawca nie udźwignął ciążącego na nim ciężaru wykazania i udowodnienia, iż oferta
nie zawiera rażąco niskiej ceny w szczególności wykazania, iż zostały uwzględnione
wszystkie części składowe ceny,
przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców co przejawiało się
poprzez wybór jako oferty najkorzystniejszej oferty podlegającej odrzuceniu z uwagi na
fakt, iż: jest ofertą z rażąco niską ceną, Wykonawca nie wzruszył domniemania, iż oferta
zawiera rażąco niską cenę.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 5 i ust. 6 Pzp, w zw. z art. 224 ust. 1 - ust. 3 Pzp
w zw. z art. 239 Pzp w zw. art. 16 Pzp w zw. z art. 17 Pzp poprzez:
a)
błędną ocenę wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez Wykonawcę i błędnym
uznaniu, iż: przedłożone wyjaśnienia, spełniają wymagania określone w ustawie Pzp oraz
odpowiadają na konkretne i precyzyjne wątpliwości Zamawiającego wyrażone w wezwaniu
do wyj
aśnień z dnia 27 września 2024 r., a w konsekwencji zaniechanie odrzucenia oferty
złożonej przez Wykonawcę w sytuacji, gdy:
− Wykonawca nie odpowiedział na jednoznacznie i precyzyjnie wyartykułowanie w treści
pisma z dnia 27 września 2024 r. wezwanie Zamawiającego w zakresie wyjaśnienia ceny
„w tym złożenia dowodów dotyczących wyliczenia ceny oferty w szczególności poprzez
wykaz
anie kalkulacji szczegółowej, uwzględniającej wszystkie przewidywane koszty
związane z realizacją zamówienia, zysk Wykonawcy i wszelki inne koszty, bez których
realizacja zamówienia byłaby niemożliwa” uwzględniających fakt, iż „wyliczenia ceny
powinny być konkretne, wyczerpujące i rozwiewające wątpliwości Zamawiającego”.
Zamawiający w treści wezwania wyraźnie wskazał, iż wzywa do wyjaśnień mając na
uwadze postanowienia art. 224 ust 1 i ust. 3 Pzp; art. 224 ust. 3 Pzp wyraźnie precyzuje
zakres składanych wyjaśnień m.in. zakresie zgodności ceny oferty z przepisami
dotyczącymi kosztów pracy, przepisami z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych;
brak jest szczegółowej kalkulacji ceny, tytułem przykładu: Zamawiający (1) nie otrzymał
nawet łącznej kwoty przeznaczonej na koszty związane z zatrudnieniem pracowników, nie
mówiąc już o wyjaśnieniu kwoty przeznaczonej na utrzymanie pracowników (kosztów
pracowniczych) poprzez jej wyodrębnienie na poszczególne pozycje kosztowe na które
składają się: wynagrodzenie zasadnicze, składki ZUS po stronie pracownika i pracodawcy,
odpisu na ZFŚS, kwoty zastępstw urlopowych, zastępstw chorobowych, odzież i obuwie,
środki ochrony osobistej, szkolenia, ekwiwalent za pranie odzieży, PPK, badania lekarskie;
(2) nie otrzymał w ogóle założeń co do ilości osób i wymiaru etatów osób jakie Wykonawca
przewidział do realizacji zamówienia, (3) Zamawiający nie wie również ilu pracowników
posiada uprawnienie do 20 dniowego urlopu; reasumując powyższe Zamawiający nie jest
w stanie zweryfikowa
ć jakie czynniki cenotwórcze, w jakim stopniu zostały uwzględnione
przez Wykonawcę jakie kwoty zostały przeznaczone na ten cel i czy kwoty przeznaczone
na ten cel zostały przewidziane we właściwej wynikającej z przepisów powszechnie
obowiązującego prawa wysokości; w konsekwencji nie jest w stanie zweryfikować czy
podana cena obejmuje wszystkie koszty realizacji danej pozycji w formularzu ofertowym,
czyli czy stanowi ekwiwalent świadczenia jakie na rzecz Zamawiającego będzie świadczył
Wykonawca; podobnie ma
się sprawa wobec nie wskazania (4) informacji o ilości i rodzaju
posiadanego sprzętu i urządzeń, ich amortyzacji (5) informacji jakie środki czystości
i w
jakiej ilości składają się na podaną kwotę zakupu; Zamawiający nie jest w stanie na
podstawie przedstawionych założeń zweryfikować poprawności przyjętej łącznej kwoty na
zakup środków czystości; Wobec braku przedstawienia poszczególnych pozycji
kosztowych
w ujęciu liczbowym, jak i braku podstawowych informacji co do założeń o czym
była mowa powyżej Zamawiający nie posiada jakichkolwiek wyliczeń, kalkulacji
miarodajnych, merytorycznych założeń wyceny oferty, które umożliwiłyby jej rzetelną
weryfikację czy podana cena obejmuje wszystkie koszty realizacji danej pozycji
w
formularzu ofertowym, czyli czy stanowi ekwiwalent świadczenia jakie na rzecz
Zamawiającego będzie świadczył Wykonawca,
− Wykonawca złożył lakoniczne, ogólne, wybiórcze, niewystarczające, nierzetelne,
niespójne wyjaśnienia, a tym samym nie wykazał, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny, co więcej zawarte w nich treści wprost wskazują na okoliczność zaoferowania przez
Wykonawcę rażąco niskiej ceny poprzez nieuwzględnienie wszystkich kosztów
związanych z wyceną wymagań określonych w SWZ i załącznikach, przewidują
niedoszacowanie ceny oferty i jej istotnych części składowych m.in. z uwagi na nieujęcie
w cenie oferty: (
1) wszystkich kosztów pracy (kosztów pracowniczych) [brak ujęcia kosztów
ubioru i środki ochrony osobistej, ekwiwalentu za pranie odzieży, koszt PPK, koszt badań
lekarskich i szkoleń, odpisu na ZFŚS], bądź przyjęcie ich na zbyt niskim poziomie [jak ma
to m
iejsce w przypadku kosztów zastępstw chorobowych, urlopowych], konieczność
zapewnienia minimalnego wynagrodzenia za pracę, (2) kosztów prowadzenia działalności
gospodarczej (kosztów administracyjnych m.in. kosztów polisy OC) (3) kosztów
eksploatacyjnych sp
rzętu (napraw, konserwacji, serwisu, amortyzacji, paliwa), (4) kosztów
sprzętu i urządzeń, ponadto wyjaśnienia nie zawierają żadnych dowodów
potwierdzających twierdzenia zawarte w ich treści, a tym samym Wykonawca nie wykazał,
że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, w szczególności nie przedstawił dowodów,
iż: (a) Wykonawca zatrudnia wymaganą ilość osób, za stawki wynagrodzenia
odpowiadające minimalnej wysokości wynagrodzenia za pracę, (b) Wykonawca dysponuje
pracownikami posiadającymi uprawnienie do urlopu w wymiarze 20 dni i w jakiej liczbie,
(c) Wykonawca posiada cały wymagany przez Zamawiającego sprzęt do realizacji
zamówienia w tym w pełni zamortyzowany, (d) Wykonawca posiada umowy handlowe
z
dystrybutorami środków czystości uzasadniające przyjęty poziom kosztu zakupu
środków czystości, (e) przyjęty poziom kosztu zakupu środków czystości odpowiada
w
całości zakupowi wszystkich wymaganych w dokumentach zamówienia środków
czystości. Reasumując Zamawiający nie jest w stanie zweryfikować jakie czynniki
cenotwórcze, w jakim stopniu zostały uwzględnione przez Wykonawcę jakie kwoty zostały
przeznaczone na ten cel i czy kwoty przeznaczone na ten cel zostały przewidziane we
właściwej wynikającej z przepisów powszechnie obowiązującego prawa wysokości;
w
konsekwencji nie jest w stanie zweryfikować czy podana cena obejmuje wszystkie
koszty realizacji danej pozycji w formularzu ofertowym, czyli czy stanowi ekwiwalent
świadczenia jakie na rzecz Zamawiającego będzie świadczył Wykonawca; Tym samym
Wykonawca nie
wykazał, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, w tym istotnej
części składowej ceny jaką są m.in. koszty pracownicze, sprzętu, środków czystości.
b)
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę w sytuacji, gdy Wykonawca nie
skalkulował pełnego zakresu przedmiotu zamówienia [a tym samym przyszłego
zobowiązania umownego] i nie jest on w stanie wykonać przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami
określonymi przez Zamawiającego, w szczególności z uwagi na:
konieczność zapewnienia pracownikom praw pracowniczych (w tym minimalnego
wynagrodzenia za pracę), uwzględnienia wynikających z SWZ kosztów pracowniczych
i
innych elementarnych składników ceny jak konieczność odprowadzenia (i opłacenia)
przez pracodawcę od wynagrodzenia pracownika składek na ubezpieczenia społeczne
(ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe), jak konieczność
odprowadzenia (opłacenia) przez pracodawcę składek na FGŚP. Wykonawcy mieli
obowiązek zapewnić odpowiednią ilość osób, środków, materiałów, sprzętu zapewniającą
kompleksowe, należyte i staranne wykonanie usługi, ustalić cenę brutto zgodnie
z
obowiązującymi w tym zakresie regulacjami prawnymi a w ofercie Zamawiający otrzymał
wycenę która nie uwzględnia tych wymogów, tj. w ogóle brak kosztu: (1) PPK, badań
lekarskich, kosztów ubioru i środki ochrony osobistej, ekwiwalentu za pranie odzieży,
kosztu szkoleń, odpisu na ZFŚS, (2) przyjęto je na zbyt niskim poziomie [jak ma to miejsce
w przypadku kosztów zastępstw chorobowych, urlopowych], konieczność zapewnienia
minimalnego wynagrodzenia za pracę, (3) w ogóle brak jest kosztów prowadzenia
działalności gospodarczej (kosztów administracyjnych m.in. kosztów polisy OC), (4)
w
ogóle brak jest kosztów eksploatacyjnych sprzętu (napraw, konserwacji, serwisu,
amortyzacji, paliwa), (5) w ogóle brak jest kosztów sprzętu i urządzeń, ponadto
Wykonawca nie wykazał i nie przedstawił dowodów potwierdzających (a) dysponowanie
wymaganą ilością osób, za stawki wynagrodzenia odpowiadające minimalnej wysokości
wynagrodzenia za pracę, (b) dysponowanie pracownikami posiadającymi uprawnienie do
urlopu w wymiarze 20 dni i w jakiej liczbie, (c) posiadanie całego wymaganego przez
Zamawiającego sprzęt do realizacji zamówienia w tym w pełni zamortyzowanego, (d)
posiadanie umów handlowych z dystrybutorami środków czystości uzasadniających
przyjęty poziom kosztu zakupu środków czystości, (e) iż przyjęty poziom kosztu zakupu
środków czystości odpowiada w całości zakupowi wszystkich wymaganych
w
dokumentach zamówienia środków czystości. Wykonawca nie kalkulował w ramach
podanych cen za usługę wszelkich kosztów realizacji danej pozycji objętej wyceną
w formularzu ofertowym, a w konsekwencji:
− zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę mimo, iż oferta ta zawiera
rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia w szczególności zawiera cenę
nie uwzględniającą wszystkich części składowych ceny; mimo, iż Wykonawca nie
udźwignął ciążącego na nim ciężaru wykazania i udowodnienia, iż cena oferty nie jest
rażąco niska w szczególności wykazania, iż zawiera wszystkie części składowe ceny,
− wybór oferty Wykonawcy mimo, iż oferta ta zawierała rażąco niską cenę, w stosunku do
przedmiotu zamówienia; mimo, iż Wykonawca nie udźwignął ciążącego na nim ciężaru
wykazania i udowodnienia, iż oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, Zamawiający tym
samy
m wbrew dyspozycji art. 224 ust. 6 Pzp jedynie formalnie dopełnił procedury
wyjaśniającej, nie przeprowadzając pogłębionej merytorycznej analizy wyjaśnień
złożonych przez Wykonawcę, mimo iż Wykonawca nie udźwignął spoczywającego na nim
ciężaru dowodu, a tym samym nie wzruszył domniemania, że cena oferty jest rażąco niska,
− przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, co przejawiało się jak
opisano powyżej.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności polegającej na badaniu, ocenie ofert
i wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Wykonawcę,
nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownego badania i oceny ofert, a w tym:
a) odrzucenie oferty Wykonawcy,
ponadto wniósł o:
obciążenie kosztami postępowania odwoławczego Zamawiającego, w tym zasądzenie od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa prawnego przed Krajową
Izbą Odwoławczą.
W
uzasadnieniu powyższych zarzutów i żądań Odwołujący wskazał m.in.:
Odwołujący zwrócił uwagę, że wykonawca nie polemizował z treścią wezwania za
pomocą środków ochrony prawnej a więc zobligowany był uczynić zadość treści wezwania.
Wykonawca powinien przedstawić wyjaśnienia, wyliczenia ceny i jej elementów części
składowych w taki sposób, aby zamawiający a następnie KIO mogły dokonać weryfikacji
poprawności założeń i wyliczeń. Przy czym, nawet jeżeli wykonawca otrzymuje od
Zamawiającego ogólne wezwanie do wyjaśnień ceny, to treść art. 224 ust. 3 Pzp wskazuje mu
jakie elementy dostosowane do realiów danego stanu faktycznego w wyjaśnieniach ceny
powinny się znaleźć. Przede wszystkim wyjaśnienia ceny powinny wskazywać na pozycje
cenotwórcze oraz założenia poczynione do wyceny każdej z pozycji. W przypadku
przedmiotowego postępowania głównym i największym czynnikiem cenotwórczym stanowią
pracownicy. Mając powyższe na uwadze wyjaśnienia ceny powinny zawierać dane odnoszące
się do założeń przyjętych wobec pracowników i wymiaru kosztu z tym związanego.
Wykonawca powinien podać planowane warunki zatrudnienia, w tym w szczególności
zakładanego wynagrodzenia. Powyższe przesądza, iż w tym zakresie wezwanie
Zamawiającego miało charakter konkretny i precyzyjny i wykonawca zobligowany był
w
sposób jednoznaczny pokazać owe pozycje kosztowe.
Odwołujący podniósł, że w niniejszej sprawie wobec treści wezwania – i braku
wyjaśnień elementów składających się na cenę oferty, braku szczegółowej kalkulacji ceny:
Zamawiający (1) nie otrzymał nawet łącznej kwoty przeznaczonej na koszty związane
z
zatrudnieniem pracowników, nie mówiąc już o wyjaśnieniu kwoty przeznaczonej na
utrzymanie pracowników (kosztów pracowniczych) poprzez jej wyodrębnienie na
poszczególne pozycje kosztowe na które składają się: wynagrodzenie zasadnicze, składki
ZUS po stronie
pracownika i pracodawcy, odpisu na ZFŚS, kwoty zastępstw urlopowych,
zastępstw chorobowych, odzież i obuwie, środki ochrony osobistej, szkolenia, ekwiwalent za
pranie odzieży, PPK, badania lekarskie; (2) nie otrzymał w ogóle założeń co do ilości osób
i
wymiaru etatów osób jakie Wykonawca przewidział do realizacji zamówienia, (3)
Zamawiający nie wie również ilu pracowników posiada uprawnienie do 20 dniowego urlopu;
reasumując powyższe Zamawiający nie jest w stanie zweryfikować jakie czynniki cenotwórcze,
w jakim stopniu zostały uwzględnione przez wykonawcę jakie kwoty zostały przeznaczone na
ten cel i czy kwoty przeznaczone na ten cel zostały przewidziane we właściwej wynikającej
z
przepisów powszechnie obowiązującego prawa wysokości; w konsekwencji nie jest w stanie
zweryfikować czy podana cena obejmuje wszystkie koszty realizacji danej pozycji
w
formularzu ofertowym, czyli czy stanowi ekwiwalent świadczenia jakie na rzecz
Zamawiającego będzie świadczył Wykonawca; podobnie ma się sprawa wobec nie wskazania:
(4) informacji o ilości i rodzaju posiadanego sprzętu i urządzeń, ich amortyzacji, (5) informacji
jakie środki czystości i w jakiej ilości składają się na podaną kwotę zakupu; Zamawiający nie
jest w stanie na podstawie przedstawionych założeń zweryfikować poprawności przyjętej
łącznej kwoty na zakup środków czystości; Wobec braku przedstawienia poszczególnych
pozycji kosztowych w ujęciu liczbowym, jak i braku podstawowych informacji co do założeń o
czym była mowa powyżej, Zamawiający nie posiada jakichkolwiek wyliczeń, kalkulacji
miarodajnych, merytorycznych założeń wyceny oferty, które umożliwiłyby jej rzetelną
weryfikację czy podana cena obejmuje wszystkie koszty realizacji danej pozycji w formularzu
ofertowym, czyli czy stanowi ekwiwalent świadczenia jakie na rzecz Zamawiającego będzie
świadczył wykonawca - należy kwalifikować jako nieprzedstawienie wyjaśnień w zakresie
wymaganym przez Zamawiającego. W ten sam sposób należy ocenić nieprzedstawienie
dowodów do wyjaśnień w szczególności potwierdzających znajdowanie się w szczególnie
uprzywilejowanej sytuacji w
ykonawcy wobec innych wykonawców funkcjonujących na rynku.
W dalszej części uzasadnienia, Odwołujący wskazał, że z przedstawionych skąpych
danych wynika, iż wykonawca nie ujął wszystkich kosztów związanych z zatrudnieniem
pracowników takich jak: odzież i obuwie, środki ochrony osobistej, szkolenia, ekwiwalent za
pranie odzieży, PPK, badania lekarskie, odpis na ZFŚS.
Zgodnie z kwotą wskazaną przez wykonawcę, 5180,64 zł to koszt wynagrodzenia
pracownika wraz kosztami pracodawcy. Na tej podstawie można wyliczyć koszty jakie przyjął
w
ykonawca w swoich wyjaśnieniach:
Koszt jednego dnia 5180,64/21 dni = 246,70 zł
Koszt urlopu = 5180,64/21 *20 =4933,94
Miesięczny koszt urlopu 5180,64/21 *20/12 =411,16 zł
Miesięczny koszt chorobowego 5180,64/21 *3/12 = 61,67 zł
Tymczasem wykonawca wskazał, iż w wycenie przyjął 3 dni chorobowego w skali roku
i błędnie wskazał koszt 49,34 zł.
Nadto, wykonawca nie przedstawił żadnych danych w zakresie ilości osób, ilości
etatów, które legitymują się stażem pracy nie przekraczającym 10 lat dla których wymiar urlopu
to 20 dni, dodatkowo nie przedstawił żadnych dowodów, iż takowe osoby w ogóle posiada
w
dyspozycji i że skieruje je do realizacji przedmiotu zamówienia. Ponadto nie przedstawił
w
postaci wartości liczbowej jakiej wysokości oszczędności ponosi z tego tytułu. Powyższe
okoliczności wpływają na wysokość tego czynnika cenotwórczego jest to istotny udział
w
całości ceny i możliwości weryfikacji poprawności wyjaśnień.
Odwołujący przedstawił wyliczenia kosztów związanych z zatrudnieniem, w sposób
następujący:
Koszty pracownicze
Koszty netto dla 1 osoby zatrudnionej na 1,00
etatu
Wynagrodzenia zasadnicze
4 300,00 zł
Koszty pracodawcy
880,64 zł
Koszt zastępstw pracowników w czasie realizacji prawa do
urlopu
431,72 zł
Koszt zastępstw pracowników w czasie zwolnienia
chorobowego
61,67 zł
Odpisy na ZFŚS
36,56 zł
Ekwiwalent za pranie
3,30 zł
PPK
77,71 zł
Badania Lekarskie, szkolenia
16,67 zł
Ubiór pracownika
20,83 zł
Razem koszty netto dla 1 osoby zatrudnionej na 1,00 etatu
5 829,10 zł
Odwołujący podniósł również, że w wyjaśnieniach ceny brak jest wyspecyfikowania
sprzętu i urządzeń w zakresie ilości i rodzaju jaki zamierza przeznaczyć do realizacji
zamówienia. Oczywistym jest, iż nie jest możliwa realizacja usługi bez użycia żadnego sprzętu
i urządzeń. Tymczasem z treści wyjaśnień wynika jedynie gołosłowne zapewnienie
Wykonawcy iż „dysponuje wszelkimi maszynami i urządzeniami niezbędnymi do wykonywania
usługi będącymi jego wyłączną własnością w związku z czym nie ponosi żadnych
dodatkowych kosztów związanych z najmem, serwisem lub zakupem sprzętu”.
Przechodząc do kolejnej pozycji kosztowej Odwołujący podniósł, iż wykonawca
w
wyjaśnieniach wskazał: „Wykonawca od wielu lat jest związany stosownymi umowami
handlowymi z dystrybutorami środków czystości, które gwarantują, że koszt zakupu
odpowiednich a przede wszystkim wymaganych przez Zamawiającego środków kształtować
się będzie na ustabilizowanym i umiarkowanym poziomie, który szacujemy w wysokości: 35
000,00 zł miesięcznie”. Zdaniem Odwołującego powyższe jest ogólnym stwierdzeniem i na
jego podstawie Za
mawiający nie jest w stanie stwierdzić czy wykonawca ujął wszystkie
niezbędne środki niezbędne do należytego wykonania usługi. wykonawca nie udowodnił, iż
rzeczywiście jest związany umowami handlowymi z dystrybutorami środków czystości. Nie
udowodnił też że ujął wszystkie niezbędne środki, tym bardziej, iż Zamawiający w sposób
precyzyjny wyszczególnił,
Odwołujący zwrócił również uwagę, że wykonawca nie uwzględnił w cenie oferty innych
kosztów, których obowiązek wynikał wprost z dokumentów zamówienia takich jak np. koszt
polisy OC. W niniejszym postępowaniu wykonawca w ogóle pominął w wyjaśnieniach ceny
taką pozycje kosztową jak koszty administracyjne związane z prowadzeniem działalności,
obsługą kadrową, księgową itp.
Odwołujący podkreślił, że nie można także uznać iż trzy kwoty tworzą kalkulację ceny
i to taką którą można uznać za wiarygodny dowód. Tym samym należało ocenić wyjaśnienia
jako lakoniczne, ogólnikowe, nie poparte wiarygodnymi dowodami. Podkreślić trzeba, że mimo
tak ogólnikowych wyjaśnień, ich okrojona treść budzi wiele wątpliwości. W konsekwencji nie
sposób uznać, że wykonawca wykazał, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W złożonej pismem z 30 października 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
uwzględnił w całości zarzuty zawarte w odwołaniu.
Wykonawca LARES
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą
w Warszawie
(dalej: „LARES”) zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego. Pismem z dnia 31 października 2024 r. ustosunkował się do zarzutów
podniesionych przez Odwołującego i wniósł o ich oddalenie w całości.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym ww. wykonawcę.
Wszystkie warunki
formalne związane ze zgłoszonym przystąpieniem zostały spełnione. Co
za tym idzie ww. wykonawca skutecznie
zgłosił swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego, stając się Uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Uczestnik postępowania wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez Zamawiającego
zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron oraz
Uczestnika postępowania uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności wezwanie do złożenia wyjaśnień,
odpowiedź na wezwanie, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron
oraz Uczestnika postępowania wyrażone odpowiednio w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie, piśmie procesowym a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane
w
protokole, ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505
ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
Zamawiającego.
Nie zasługiwały na uwzględnienie twierdzenia Uczestnika postępowania o braku
interesu do wniesienia odwołania. Uczestnik postępowania próbował wykazywać, że
Z
amawiający unieważni postępowanie z uwagi na brak środków. Jest to zdarzenie przyszłe
i
niepewne. Unieważnienie postępowania nie jest obowiązkiem zamawiającego. Idąc tokiem
rozumowania Uczestnika postępowania wykonawcy zostaliby pozbawieni środków ochrony
prawnej w sytuacji, gdy ich oferta byłaby wyższa od kwoty jaką zamawiający zamierza
prze
znaczyć na realizację zamówienia. Powyższe skutkowałoby wyborem najkorzystniejszej
oferty niezgodnie z przepisami ustawy.
Izba nie
zaliczyła w poczet materiału dowodowego dowody niestanowiące części
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożone przez Uczestnika
postępowania wraz z pismem procesowym: wniosek nr 2024/EL/4437; plan zamówień
publicznych opublikowany przez Zamawiającego na 2024 rok, wersja 11, zamieszczony w
Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 28.08.2024 nr 2024/BZP 00079915/11/P;
zawiadomienie o
wyniku postępowania pn. „Usługa sprzątania i utrzymania czystości
powierzchni wewnętrznych oraz terenów zewnętrznych w obiektach Warszawskiego
Uniwersytetu Medycznego, znak sprawy: AEZ/S-
064/2024” - w ocenie Izby przeprowadzenie
z
głoszonych dowodów pozostaje nieistotne dla rozstrzygnięcia sprawy.
Izba nie zaliczyła w poczet materiału dowodowego dowody niestanowiące części
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożone przez Uczestnika
post
ępowania:
1. wraz z pismem procesowym, tj.:
referencje dla Przystępującego od Zamawiającego
2. na rozprawie, tj.:
porównywania opz postępowania nr S064WS-098 (opracowanie
własne); przeliczenie etatu; wykaz pracowników; wykaz maszyn i urządzeń; faktura na
zakup środków.
Dokumenty odnoszą się do okoliczności związanych ze złożonymi wyjaśnieniami
rażąco niskiej ceny. Wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny
zobowiązany jest składać dowody potwierdzające złożone wyjaśnienia najpóźniej w terminie
wskazanym przez zamawiającego. W związku z powyższym Izba uznała ww. dowody za
niedopuszczalne na tym etapie.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest
usługa sprzątania i utrzymania czystości powierzchni wewnętrznych oraz
terenów zewnętrznych w obiektach Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Zgodnie z informacją z otwarcia ofert z dnia 19 września 2024 r. w postępowaniu
zostały złożone cztery oferty:
1. EVER CLEANING SP. Z O. O.
z siedzibą w Warszawie, PROSCAN SP. Z O.O. z siedzibą
w Warszawie - cena 24 616 632,63
zł.
2. LARES SP. Z O.O. z
siedzibą w Warszawie - cena 19 949 275,09 zł.
3. DGP CLEAN PARTNER
SP. Z O. O. z siedzibą w Warszawie, 7MG SP. Z O.O. z siedzibą
w Legnicy, CTG SP. Z O.O. z siedzibą w Legnicy - cena 24 139 537,70 zł.
4. SERIS
KONSALNET CLEANING SP. Z O.O. z siedzibą w Warszawie, SERIS
KONSALNET OCHRONA SP. Z O.O. z siedzibą w Warszawie - cena 28 489 990,86 zł.
Pismem z dnia
27 września 2024 r. Zamawiający, działając na podstawie art. 224 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, wezwał wykonawcę LARES do wyjaśnienia wyliczenia
ceny
, wskazując m.in.: Mając na uwadze postanowienia art. 224 ust. 1 i ust. 3, Zamawiający
wzywa do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny oferty,
w szczególności poprzez wykazanie kalkulacji szczegółowej uwzględniającej wszystkie
przewidywane
koszty związane z realizacją zamówienia, zysk Wykonawcy i wszelkie inne
koszty, bez których realizacja zamówienia byłaby niemożliwa. Jednocześnie Zamawiający
informuje, że podane powyżej wyliczenia cen w obiektach są jedynie przykładowe,
a
Wykonawca jest zobowiązany do wyjaśnienia ceny oferty w odniesieniu do całości
zamówienia.
Złożone przez Wykonawcę wyjaśnienia w zakresie wyliczenia ceny oferty powinny być
konkretne, wyczerpujące i rozwiewające wątpliwości Zamawiającego, co do możliwości
wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach
zamówienia. Na żądanie wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny
Wykonawca powinien wskazać, jakie obiektywne czynniki pozwoliły mu na zaoferowanie ceny,
a tym samym, że za zaoferowaną cenę Wykonawca zrealizuje przedmiot zamówienia zgodnie
z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia.
LARES pismem z dnia 1
października 2024 r. złożył wyjaśnienia, wskazując:
Odpowiadając na wezwanie informujemy, że wynagrodzenie zasadnicze w roku 2024 wynosi
4300 brutto miesięcznie, a wraz z kosztami pracodawcy wynosi 5 180.64 zł. Powyższa kwota
musi zostać powiększona o wynagrodzenie urlopowe, które w przypadku większości naszych
pracowników, których staż pracy nie przekracza 10 lat wynosi 20 dni, co stanowi o jego
wysokości w kwocie 411,16 zł w skali miesiąca na jednego pracownika. Stale i konsekwentnie
dążymy do tego, aby posiadać bardzo doświadczony kapitał osobowy, który jest i trwale będzie
związany z naszą firmą. Posiadając wieloletnie doświadczenie informujemy, że ilość zwolnień
przypadająca na jednego pracownika zatrudnionego w Naszej firmie w skali roku w okresie
ostatnich 3 lat nie przekracza 2,5 dnia dla 1 osoby, stąd w wycenie przyjęliśmy ogólna liczbę
3 dni zwolnień, co kwotowo oznacza 49,34 zł w skali 1 miesiąca na 1 pracownika.
Podsumowanie:
5 180,64 zł + 411,16 zł + 49,34 zł = 5 641,14 zł.
Wykonawca w ramach swojej oferty cenowej przewidział wszelkie koszty zatrudnienia dla
wszystkich ujętych w Opisie przedmiotu zamówienia pracowników.
Firma Lares Sp. z o o. traktuje ofertę jako całość, wykonywaną zgodnie z obowiązującymi
przepisami, poszanowaniem prawa pracy jak również oczekiwaniami Zamawiającego.
Sporządzając ofertę liczyliśmy się z możliwością nierównomiernego przepływu środków,
zmia
nami cen oraz ewentualnym wykluczeniem części lub całości obiektów przez
Zamawiającego.
Zamawiający wzywa Wykonawcę do wyjaśnienia wątpliwości dotyczących zaoferowanej ceny
w wysokości 19 949 275,09 zł brutto co stanowi 99,95 % wysokości kwoty, którą sam
przeznaczył na sfinansowanie zamówienia tzn: 19 959 382,46 zł. brutto.
Biorąc pod uwagę wszystkie elementy stałe oraz możliwość występowania elementów
zmiennych w trakcie wykonywania usługi oferujemy cenę 554 146,53 zł brutto za miesiąc
realizacji zamówienia, podczas gdy kwota jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na
sfinanso
wanie zamówienia wynosi 554 427,29 zł brutto miesięcznie.
Wykonawca posiada szeroki park maszynowy, w tym dysponuje wszelkimi maszynami
i
urządzeniami niezbędnymi do wykonania usługi będącymi jego wyłączną własnością
w
związku z czym nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z najmem, serwisem
lub zakupem sprzętu.
Wykonawca od wielu lat jest związany stosownymi umowami handlowymi z dystrybutorami
środków czystości, które gwarantują, że koszt zakupu odpowiednich a przede wszystkim
wymaganych przez Zamawiającego środków kształtować się będzie na ustabilizowanym
i
umiarkowanym poziomie, który szacujemy w wysokości: 35 000,00 zł miesięcznie.
Marża została ustalona w niewyolbrzymionej, szacunkowej wysokości 10 100,00 zł za
miesiąc wykonywania całościowej usługi, przy czym Wykonawca ma na uwadze bezsprzeczny
fakt, że może ona ulec zmianie na skutek np.: mniejszego lub większego zużycia środków oraz
skali wspomnianych wcześniej wyłączeń lub ograniczeń.
Do
wyjaśnień ww. wykonawca nie załączył żadnych dowodów.
W dniu
10 października 2024 r. Zamawiający zawiadomił wykonawców, że dokonał
wyboru najkorzystniejszej oferty
, za którą uznał ofertę wykonawcy LARES SP. Z O.O.
z
siedzibą w Warszawie.
Izba dała wiarę w całości dowodom z dokumentów postępowania złożonych przez
Zamawiającego gdyż nie były one przez Strony oraz Uczestnika postępowania
kwestionowane, a
Izba nie znalazła podstaw, aby z urzędu podważać ich wiarygodność i moc
dowodową.
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Przytaczając, zgodnie z wymaganiami art. 559 ust. 2 ustawy Pzp, przepisy stanowiące
podstawą prawną zapadłego rozstrzygnięcia wskazać należy, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt
8 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub
koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Z kolei zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp
odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską
ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym
terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie
ceny lub kosztu.
Zgodnie z art. 224 ust. 5 ustawy Pzp
obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.
Stosownie do art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę
na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Art. 537 ust. 1
ustawy Pzp stanowi, że ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny, spoczywa na:
wykonawcy, który ją złożył, jeżeli jest stroną albo uczestnikiem
postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
W pierwszej kolejności niezbędne jest uczynienie klika uwag natury ogólnej, które
rzutują na ocenę wyjaśnień Uczestnika postępowania w zakresie rażąco niskiej ceny.
W orzecznictwie wielokrotnie podkreślano i z tym należy się zgodzić, że obowiązkiem
wykonawcy jest dostarczenie konkretnych, spójnych, jasnych, logicznych i wyczerpujących
wyjaśnień wraz z dowodami na ich potwierdzenie. Wykonawca winien podać zamawiającemu
wszystkie informacje dotyczące kalkulacji zaoferowanej ceny, m.in. sposoby kalkulacji,
założenia do kalkulacji, istotne elementy mające wpływ na wysokość zaoferowanej ceny etc.
Wyjaśnienia mają uzasadnić podaną w ofercie cenę oraz rozwiać wątpliwości zamawiającego
co do wystąpienia rażąco niskiej ceny.
Dalej, wystosowanie wezwania w trybie art. 224 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oznacza dla
wykonawcy obowiązek wykazania, że zaproponowana przez niego cena lub proponowany
koszt nie ma
charakteru rażąco niskiego.
Przechodząc do wyjaśnień Uczestnika postępowania wskazać należy, co następuje:
Nie zasługiwały na aprobatę twierdzenia LARES, że wezwanie Zamawiającego było
ogólne i w zasadzie nie sprecyzował on czego dokładnie oczekuje. Twierdzenia LARES w tym
zakresie są sprzeczne, z jednej strony twierdzi, że wezwanie było ogólne, a z drugiej, że
przecież Zamawiającemu chodziło wyłącznie o koszty pracy – których de facto Uczestnik
również nie wykazał.
Niejako na marginesie,
Izba podziela pogląd wyrażony w orzecznictwie Krajowej Izby
Odwoławczej, że skierowanie do wykonawców wezwanie o standardowej/ogólnej treści, bez
jednoznacznego
skonkretyzowania swoich wątpliwości odnośnie ceny ofertowej nie zwalnia
wykonawcy, jako podmiotu profesjonalnego,
z obowiązku złożenia konkretnych, spójnych i
wyczerpujących wyjaśnień.
Co równie istotne, biorąc pod uwagę argumenty Uczestnika postępowania odnośnie
wiedzy Zamawiającego jaką ilością personelu Uczestnik dysponuje, wskazać należy, że
Zamawiający dokonuje oceny, czy wyjaśnienia potwierdzają zaoferowaną cenę na podstawie
treści wyjaśnień wykonawcy, nie zaś na podstawie wiedzy własnej.
Podkreślić należy, że podnoszenie przez Uczestnika postępowania twierdzenia
o
bezzasadność wezwania do złożenia wyjaśnień, po ustosunkowaniu się do tego wezwania
i
złożeniu wyjaśnień, mają irrelewantne znaczenie w sprawie. Twierdzenia w tym zakresie
mogłyby odnieść skutek jedynie w sytuacji zaskarżenia czynności wezwania do złożenia
wyjaśnień.
Izba nie miała wątpliwości co do tego, że wyjaśnienia nie uzasadniły podanej w ofercie
ceny.
Wyjaśnienia LARES nie wnoszą niczego do sprawy. Nie wiadomo ilu pracowników
zostanie oddelegowanych do realizacji zamówienia, na jakiej podstawie są zatrudnieni, jaki
mają staż pracy, jaki są dokładnie koszty zatrudnienia, jakie są pozostałe koszty, jakie są
koszty stałe, zmienne – o których mowa w wyjaśnieniach, i jaki mają wpływ na cenę. Co równie
istotne, wyjaśnienia nie zostały poparte żadnymi dowodami, choć obowiązek przedłożenia
dowodów wynika nie tylko z wezwania Zamawiającego ale wprost z ustawy Pzp. Uczestnik
postępowania przygotował się do postępowania odwoławczego kwestionując zasadność
wezwania oraz składając dowody na potwierdzenie wysokości zaoferowanej ceny, tylko na
tym etapie twierdzenia i dowody te
są spóźnione. To wszystko co próbował Uczestnik
postępowania wykazać w postępowaniu odwoławczym, obowiązany był zrobić na etapie
składania wyjaśnień. Na etapie postępowania odwoławczego Izba bierze pod uwagę złożone
wyjaśnienia, a nie nowe twierdzenia i dowody, które nie znajdują odzwierciedlenia w treści
wyjaśnień.
Zdaniem Izby LARES
nie dołożył należytej staranności w wyjaśnieniu sposobu
kalkulacji ceny.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art.
557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 7 ust. 1 pkt 2 w związku
z
§ 2 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 5 pkt 1 lit a i 2 lit b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości wpisu od odwołania.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………………………………