Sygn. akt KIO 3805/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 5 listopada 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Maksym Smorczewski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron postępowania odwoławczego
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 października 2024 r.
przez wykonawcę Comarch spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu naruszenia 134 ust. 1 pkt 17 i 18
w zw
iązku z 99 ust. 1 w związku z 239 oraz art. 240 w związku z art. 16 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych,
2. o
drzucić odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 135 ust. 2 w związku z art. 16 ust. 1
i art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz art. 99 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Comarch
spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie kwoty 7 500 zł (siedem tysięcy pięćset złotych)
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………..…………
Sygn. akt KIO 3805/24
Uzasadnienie
października 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
Comarch spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Odwołujący”)
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego o tytule „Dostawa infrastruktury
hiperkonwergentnej wraz z oprogramowaniem
” (dalej jako „Postępowanie”), prowadzonym
przez
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej jako „Zamawiający”), na „zaniechanie zmiany
Formularza oferty (dla części A) stanowiącego załącznik nr 1 do SWZ” oraz „zaniechanie
udzielenia jednoznacznej odpowiedzi na pytanie 41 i udzielenie odpowiedzi zdawkowej,
niejednoznacznej
”. Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu „zmiany Formularza
ofertowego poprzez jednoznaczne wyodrębnienie (dla wykonawców, którzy oferują
subskrypcje) miejsca na wpisanie jednej ceny dla subskrypcji
” oraz „wyjaśnienia treści SWZ
poprzez udzielenie jednoznacznej (TAK/NIE) odpowiedzi na pytanie nr 41
”.
4 listopada
2024 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył,
że „uwzględnił zarzut 1 odwołania”, oraz wskazał, że „dokonał zmiany treści SWZ pismem
nr 993200.271.IN-922.2024 w
sprawie modyfikacji SWZ, udostępnionym na stronie
internetowej prowadzonego postępowania w dniu 24.10.2024 r. Na mocy modyfikacji nr 1
zawartej w przedmiotowym piśmie, w Załączniku nr 1 do SWZ „Formularz oferty”, w pkt 4
„Formularz Cenowy Część A zamówienia” dokonano zmiany nazwy w kolumnie 1 w pozycji 3
(Lp. 3) oraz usunięto pozycję nr 5 (Lp. 5)”. Zamawiający złożył do akt sprawy pismo
nr 993200.271.IN-922.2024
zatytułowane „Modyfikacje treści SWZ” o treści „Zamawiający
informuje, że w przedmiotowym postępowaniu, w trybie art. 137 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.),
dokonuje następujących zmian treści Specyfikacji Warunków Zamówienia – dalej: „SWZ”:
Modyfikacja nr 1: W Załączniku nr 1 do SWZ „Formularz oferty”, w pkt 4 „Formularz Cenowy
Część A zamówienia” dokonuje się zmiany nazwy w kolumnie 1 w pozycji 3 (Lp. 3) oraz usuwa
się pozycję nr 5 (Lp. 5), w związku z czym Formularz cenowy dla Części A zamówienia,
przyjmuje następujące brzmienie: 4. FORMULARZ CENOWY Część A zamówienia
Lp.
Zakres
Ilość Jednostka
Cena
jednostkowa
netto (bez
podatku
VAT) w PLN
Stawka
podatku
VAT w %
Cena jednostkowa
brutto (z
podatkiem VAT)
w PLN [kol. 4 +
(kol.4 x kol. 5)]
Wynagrodzenie
netto (bez
podatku VAT)
w PLN
(kol. 2 x kol.
Wynagrodzenie
brutto
(z podatkiem
VAT)
w PLN
(kol. 2 x kol. 6)
Serwery
z
oprogramowaniem
wbudowanym
Producent…………………………………*
Model…………………………………….…*
Zestaw składa się z 3 Serwerów
Zestaw
*………
*………
*………
*………
*………
Przełącznik 25 Gb/s Ethernet
Producent…………………………………*
Model……………………………………..…*
Zestaw składa się z 2 Przełączników
Zestaw
*………
*………
*………
*………
*………
Oprogramowanie
do
wirtualizacji
przestrzeni
dyskowej
(licencje
lub
subskrypcje) wraz z 46 miesięczną
usługą opieki serwisowej
Producent…………………………………*
Nazwa oprogramowania…………………*
Sztuka
*………
*………
*………
*………
*………
Usługa Opieki Serwisowej dla Urządzeń
(pozycja 1 i pozycja 2)
Miesiąc
*………
*………
*………
*………
*………
Usługa
Opieki
Serwisowej
dla
Oprogramowania do wirtualizacji
Miesiąc
*………
*………
*………
*………
*………
Warsztaty
Godzina
*………
*………
*………
*………
*………
Konsultacje
Roboczo
godzina
*………
*………
*………
*………
*………
Całkowita cena oferty (suma wartości z wierszy 1 – 6 7, kolumna 7 i 8)
*………
*………
(…) [zmiany oznaczone pogrubieniem – [przyp. KIO]”.
Zgodnie z art. 568 pkt 2) ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych
(dalej jako „Pzp”) „Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny
zbędne lub niedopuszczalne”.
W ocenie Izby w sytuacji, gdy
Zamawiający dokonał ww. zmiany w pkt 4 „Formularz
Cenowy Część A zamówienia” załącznika nr 1 do specyfikacji warunków zamówienia
w
Postępowaniu (dalej jako „SWZ”) „Formularz oferty”, zbędne stało się dalsze prowadzenie
postępowania odwoławczego w zakresie zarzutu naruszenia 134 ust. 1 pkt 17 i 18 w związku
z 99 ust. 1 w
związku z 239 oraz art. 240 w związku z art. 16 Pzp, w ramach którego miałaby
być oceniana zgodność z przepisami Pzp „zaniechania zmiany Formularza oferty (dla
części A) stanowiącego załącznik nr 1 do SWZ” w zakresie braku „jednoznacznego
wyodrębnienia (dla wykonawców, którzy oferują subskrypcje) miejsca na wpisanie jednej ceny
dla subskrypcji”.
Jak wynika z treści odwołania, żądanie „zmiany Formularza ofertowego poprzez
jednoznaczne wyodrębnienie (dla wykonawców, którzy oferują subskrypcje) miejsca na
wpisanie jednej ceny dla subskrypcji” Odwołujący uzasadniał tym, że „niezmieniony przez
Zamawiającego Formularz oferty dla części A nakłada na wykonawcę obowiązek wpisania cen
odrębnie za „Oprogramowanie do wirtualizacji przestrzeni dyskowej” (wiersz 3) oraz za
„Usługę Opieki Serwisowej dla Oprogramowania do wirtualizacji” (wiersz 5). Takie rozbicie cen
nie ma racji bytu, w sytuacji gdy wykonawca oferuje subskrypcje, które obejmują zarówno
czasowe uprawnienie do korzystania z oprogramowania do wirtualizacji przestrzeni dyskowej,
jak i nierozerwalnie z nim związaną usługę wsparcia technicznego producenta (spełniającego
wymogi usługi opieki serwisowej dla oprogramowania do wirtualizacji), a które stanowią 1
(j
eden) produkt producenta (posiadający jeden tzw. Part Number) – który w ramach realizacji
zamówienia jest odsprzedawany Zamawiającemu.”
Nie ulega wątpliwości, że na skutek powyższych zmian w pkt 4 „Formularz Cenowy
Część A zamówienia” załącznika nr 1 do SWZ „Formularz oferty” wykonawca nie będzie
zmuszony (a nawet nie będzie uprawniony) do „wpisania cen odrębnie za „Oprogramowanie
do wirtualizacji przestrzeni dyskowej” (wiersz 3) oraz za „Usługę Opieki Serwisowej dla
Oprogramowania do wirtualizacji” (wiersz 5)”, a „wykonawca, który oferuje subskrypcje”,
będzie zobowiązany w formularzu oferty, sporządzonym według wzoru stanowiącego
załącznik nr 1 do SWZ, wpisać „jedną cenę dla subskrypcji”.
Mając na względzie, że w sytuacji, gdy dalsze postępowanie odwoławcze stało się
z
innej przyczyny zbędne, art. 568 pkt 2) Pzp uprawnia Izbę do umorzenia tego postępowania
w całości, wnioskowanie na zasadzie a maiori ad minus uzasadnia przyjęcie, że w przypadku,
gdy dalsze
postępowanie odwoławcze stało się z innej przyczyny zbędne w zakresie części
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, przepis ten uprawnia Izbę do umorzenia
postępowania odwoławczego jedynie w zakresie tych zarzutów.
Wobec
powyższego w pkt 1. postanowienia Izba na podstawie art. 568 pkt 2) Pzp
umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu naruszenia 134 ust. 1 pkt 17 i 18
w
związku z 99 ust. 1 w związku z 239 oraz art. 240 w związku z art. 16 Pzp.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 135 ust.
2 w związku z art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 1
pkt 1 oraz art. 99 ust. 1
Pzp odwołanie podlegało natomiast odrzuceniu.
Aczkolwiek zarzut ten
został sformułowany jako zarzut wobec „zaniechania udzielenia
jednoznacznej odpowiedzi na pytanie 41 i udzielenie odpowiedzi zdawkowej,
niejednoznacznej”, to z treści odwołania wynika, że okolicznością faktyczną uzasadniającą
wniesienie odwołania w zakresie tego zarzutu jest to, że w świetle treści postanowienia,
którego dotyczyło zacytowane w odwołaniu pytanie nr 41 (rozdziału 1 część A zamówienia
pkt 2 ppkt 3
Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia stanowiącego załącznik nr 11 do
SWZ o treści „Opis wymagań dotyczących Oprogramowania do wirtualizacji przestrzeni
dyskowej dla Serwerów. Wymagania techniczne są wymaganiami minimalnymi
Zamawiającego. Oprogramowanie do wirtualizacji przestrzeni dyskowej musi być zgodne
z
posiadającymi przez Zamawiającego licencjami Vmware vSphere ESXi Remote Office
Branch Office (ROBO)
.”) „nie wiadomo, czy Zamawiający dopuszcza tylko odsprzedaż przez
wykonawców Oprogramowania do wirtualizacji przestrzeni dyskowej do posiadanych przez
Zamawiającego licencji Vmware vSphere ESXi Remote Office Branch Office (ROBO) czy też
dopuszcza inne rozwiązania”. W ocenie Izby w istocie powyższy zarzut jest zatem zarzutem
wobec treści dokumentów zamówienia w zakresie ww. postanowienia.
Art. 515 ust. 2 pkt 1
) Pzp stanowi, że „Odwołanie wobec treści ogłoszenia
wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia lub konkurs lub wobec treści
dokumentów zamówienia wnosi się w terminie 10 dni od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej lub zamieszczenia dokumentów zamówienia na stronie
internetowej, w przypadku zamówień, których wartość jest równa albo przekracza progi
unijne
”.
Nie ulega wątpliwości, że w terminie wynikającym z art. 515 ust. 2 Pzp upływa termin
na wniesienie odwołania wobec treści dokumentów zamówienia w zakresie opisu przedmiotu
zamówienia także w przypadku, gdy zdaniem wykonawcy został on opisany w dokumentach
zamówienia w sposób niejednoznaczny, a wykonawca zwrócił się do zamawiającego
z
wnioskiem o wyjaśnienie treści specyfikacji warunków zamówienia w zakresie opisu
przedmiotu zamówienia. Zwrócenie się do zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie treści
specyfikacji warunków zamówienia nie powoduje tym samym, że wykonawca może wnieść
odwołanie wobec treści dokumentów zamówienia w tym zakresie z zachowaniem tego terminu
dopiero po udzieleniu przez
zamawiającego wyjaśnień.
Dokumenty
zamówienia w Postępowaniu (w których zawarte było postanowienie
rozdziału 1 część A zamówienia pkt 2 ppkt 3 Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia
stanowiącego załącznik nr 11 do SWZ o wskazanej wyżej treści) zostały zamieszczone na
stronie internetowej 29 sierpnia 2024 r.
Określony w art. 515 ust. 2 pkt 1) Pzp termin na
wniesienie odwołania wobec treści tych dokumentów w zakresie tego postanowienia upłynął
zatem
9 września 2024 r. Odwołanie wobec treści dokumentów zamówienia w Postępowaniu
w zakresie tego postanowienia wniesione
14 października 2024 r. jest więc odwołaniem
wniesionym po upływie terminu art. 515 ust. 2 pkt 1) Pzp.
Zgodnie z art. 528 pkt 3) Pzp
„Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie
zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie”. Wnioskowanie na zasadzie
a
maiori ad minus uzasadnia przyjęcie, że w przypadku, gdy jedynie w zakresie części
zarzutów przedstawionych w odwołaniu odwołanie zostało wniesione po upływie terminu
określonego w ustawie, przepis ten uprawnia Izbę do odrzucenia odwołania w zakresie tych
zarzutów.
Wobec powyższego na podstawie art. 528 pkt 3) Pzp w pkt 2. postanowienia Izba
odrzuciła odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 135 ust. 2 w związku z art. 16 ust. 1
i art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz art. 99 ust. 1 Pzp
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i 575 Pzp,
mając na względzie, że żaden z przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania nie określa warunków
ponoszenia tych
kosztów oraz sposobu ich rozliczania w sytuacji, gdy w zakresie jednego
zarzutu przedstawionego w odwołaniu postępowanie odwoławcze zostało umorzone,
a w zakresie drugiego zarzutu
przedstawionego w odwołaniu Izba odrzuciła odwołanie.
Zgodnie z art. 557 Pzp
„w wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie
odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego”. Stosownie zaś do
art. 575
Pzp „strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą
koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku”.
Zważywszy, że w zakresie zarzutu naruszenia 134 ust. 1 pkt 17 i 18 w związku z 99
ust. 1 w związku z 239 oraz art. 240 w związku z art. 16 Pzp Zamawiający po wniesieniu
odwołania dokonał zmiany w pkt 4 „Formularz Cenowy Część A zamówienia” załącznika nr 1
do SWZ „Formularz oferty” (i oświadczył, że uwzględnia ten zarzut), Izba uznała, że wynik
postępowania odwoławczego w tym zakresie jest dla Odwołującego korzystny. W zakresie
zarzutu naruszenia art. 135 ust. 2 w związku z art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz art. 99
ust. 1 Pzp
wynik postępowania odwoławczego był zaś korzystny dla Zamawiającego.
W tym stanie rzeczy w ocenie Izby
obciążenie Odwołującego (czy Zamawiającego)
kosztami postępowania odwoławczego w całości byłoby niezgodne z wynikającą z art. 575
Pzp zasadą „odpowiedzialności za wynik postępowania”, a najlepiej zadośćuczyni jej
zwrócenie Odwołującemu połowy kwoty uiszczonej przez niego tytułem wpisu od odwołania,
to jest 7.500 złotych, czego dokonanie Izba nakazała w pkt 3. postanowienia.
Przewodniczący: ……………………..…………