KIO 3734/23 WYROK dnia 3 stycznia 2024 r.

Stan prawny na dzień: 16.01.2024

Sygn. akt: KIO 3734/23 
 

WYROK 

z dnia 3 stycznia 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak  

Katarzyna Paprocka 

Mateusz Paczkowski 

Protokolant:   

Tomasz 

Skowroński 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 grudnia 2023 r. w Warszawie od

wołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  11  grudnia  2023  r.  przez  Odwołującego  – 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  MIRBUD  Spółka  Akcyjna,  ul.  Unii 

Europejskiej  18,  96-100  Skierniewice,  KOBYLARNIA 

Spółka  Akcyjna,  Kobylarnia,  ul. 

Zakole  1,  86-061  Brzoza,  w  po

stępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Skarb 

Państwa,  Generalny  Dyrektor  Dróg  Krajowych  i  Autostrad,  Generalna  Dyrekcja  Dróg 

Krajowych i Au

tostrad Oddział w Białymstoku, ul. Zwycięstwa 2, 15-703 Białystok 

przy udziale 

Wykonawcy 

–  Unibep  Spółka  Akcyjna,  ul.  3  Maja  19,  17-100  Bielsk  Podlaski, 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

2.  Kosztami 

postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i: 

2.1 z

alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20.000 zł 00 gr. (słownie: 

dwadz

ieścia  tysięcy  złotych, zero  groszy)  uiszczoną  przez Odwołującego  tytułem  wpisu 

od  o

dwołania oraz kwotę 4.060,00 zł (słownie: cztery tysiące sześćdziesiąt złotych zero 

gro

szy) stanowiącą koszty Zamawiającego; 

zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  4.060,00  zł  (słownie:  cztery 

tysiące sześćdziesiąt złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów strony poniesionych w 

związku z wynagrodzeniem pełnomocnika oraz kosztami dojazdu.  


Stosownie  do  art.  580  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  wr

ześnia  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. 2023 r., poz. 1605 

z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od 

dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodni

czący: 

……………………………… 

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 3734/23 
 

U z a s a d n i e n i e 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego – GDDKiA  Oddział  w  Białymstoku  w 

trybie  podstawowym  na 

„Projekt  i  budowa  drogi  ekspresowej  S19  na  odcinku:  węzeł 

Białystok  Północ  (bez  węzła)  –  węzeł  Dobrzyniewo  (z  węzłem)”  (sygn.  postępowania: 

O/BI.D-3.2410.3.2023),  o

głoszonym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu 

04.08.2023  r.,  2023/S  149-477138,  wobec  oceny  oferty  wybranej 

–  Unibep  S.A.  i 

zaniechania jej odrzucenia, wniesione zo

stało w dniu 11.12.2023 r. do Prezesa Krajowej Izby 

Odw

oławczej odwołanie Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: Mirbud S.A. 

(Lider), Kobylarnia S.A. (Konsorcjum Mirbud) 

– sygn. akt KIO 3734/23. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  226  ust.  1  pkt  5  w  zw.  z  art.  16  ustawy  Pzp  poprzez 

błędną  wykładnię, 

niewłaściwe zastosowanie i uznanie, że oferta Unibep S.A. jest zgodna z warunkami 

zamówienia  w  zakresie  przyjęcia  w  ofercie  konstrukcji  górnych  warstw  nawierzchni 

dla  dodatkowych  je

zdni  obsługujących  przyległy  teren  –  z  mijankami  (DD1/58, 

DD3/60, DD1/63, DD1/64, DD1/65, DD1/67, DD1/76) zgodnie z wymaganiami PFU, w 

sytuacji gdy z wyjaśnień treści oferty z dnia 3.11.2023 r., tj. odpowiedzi na pytanie nr 

20 oraz z załącznika nr 7 poz. nr 8 (Tabela warstw konstrukcyjnych nawierzchni) do 

tych  w

yjaśnień  wynika,  że  wykonawca  do  wyceny  przyjął  warstwy  konstrukcji 

nawierzchni  dla  dodatkowych  jezdni  obsługujących  przyległy  teren  –  z  mijankami 

(DD1/58, DD3/60, DD1/63, DD1/64, DD1/65, DD1/67, DD1/76), niezgodnie z PFU pkt 

.1.3.2 (węzeł i łącznice, przejazdy, inne drogi oraz dodatkowej jezdnie obsługujące 

przy

legły  teren)  str.  26  PFU  Dodatkowe  Jezdnie  obsługujące  przyległy  teren  –  z 

mijankami (DD1/58, DD3/60, DD1/63, DD1/64, DD1/65, DD1/67, DD1/76); 

2.  art.  226  ust.  1  pkt  5  w  zw.  z  art.  16  ustawy  Pzp  poprzez 

błędną  wykładnię, 

niewłaściwe zastosowanie i uznanie, że oferta Unibep S.A. jest zgodna z warunkami 

zamówienia  w  zakresie  przyjęcia  w  ofercie  konstrukcji  górnych  warstw  nawierzchni 

dla  dodatkowych  je

zdni  obsługujących  przyległy  teren  –  bez  mijanek  (DD2/57a, 

DD2/62,  DD2/66,  DD2/69,  DD2/70,  DD2/71,  DD2/73,  DD2/77,  DD2/78)  zgodnie  z 

wymaganiami  PFU

,  w  sytuacji  gdy  z  wyjaśnień  treści  oferty  z  dnia  3.11.2023  r.,  tj. 

odpowiedzi  na  pytanie  nr  20  oraz  z  załącznika  nr  7  poz.  nr  8  (Tabela  warstw 

konstrukcyjnych  nawierzchni) 

do  tych  wyjaśnień  wynika,  że  wykonawca  do  wyceny 

przyj

ął  warstwy  konstrukcji  nawierzchni  dla  dodatkowych  jezdni  obsługujących 

przyległy teren – bez mijanek (DD2/57a, DD2/62, DD2/66, DD2/69, DD2/70, DD2/71, 


DD2/73, DD2/77, DD2/78), niezgodnie z P

FU pkt 1.1.3.2 (węzeł i łącznice, przejazdy, 

inne  drogi  oraz  dodatkowej  jezdnie  obsługujące  przyległy  teren)  str.  27  PFU, 

niezgodnie z PFU pkt 2.1.5.1 (Konstrukcja nawierzchni podatnych) oraz niezgodnie z 

Katalogiem Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatny

ch i Półsztywnych; 

3.  art.  226  ust.  1  pkt  5  w  zw.  z  art.  16  ustawy  Pzp  poprzez 

błędną  wykładnię, 

niewłaściwe zastosowanie i uznanie, że oferta Unibep S.A. jest zgodna z warunkami 

zamówienia  w  zakresie  przyjęcia  w  ofercie  wykonanie  konstrukcji  nawierzchni  dla  , 

KR6,  KR5  zgodnie  z  wymaganiami  PFU, 

w  sytuacji  gdy  z  wyjaśnień  treści  oferty  z 

dnia  3.11.2023  r.,  tj.  odpowiedzi  na  pytanie  nr  20  oraz  z  załącznika  nr  7  poz.  nr  8 

(Tabela  warstw  konstrukcyjnych  nawierzchni) 

do  tych  wyjaśnień  wynika,  że 

wykonawca  nie  uwzg

lędnił  w  cenie  oferty  warstwy  odcinającej,  co  jest  niezgodne  z 

PFU  pkt  2.1.5.1  PFU  oraz  niezgodne  z  Katalogiem  Typowych  Konstrukcji 

Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych; 

4.  art.  226  ust.  1  pkt  5  w  zw.  z  art.  16  ustawy  Pzp  poprzez 

błędną  wykładnię, 

ni

ewłaściwe zastosowanie i uznanie, że oferta Unibep S.A. jest zgodna z warunkami 

zamówienia  w  zakresie  przyjęcia  w  ofercie  prac  projektowych  i  wykonawczych  w 

zakresie  drogi  dla  pieszych  i  rower

ów,  chodniki,  drogi  dla  rowerów  zgodnie  z 

wymaganiami  PFU,  w  sytuacji  gdy 

z  wyjaśnień  treści  oferty  z  dnia  3.11.2023  r.,  tj. 

odpowiedzi na pytanie nr 20 oraz z załącznika nr 7 (Tabela warstw konstrukcyjnych 

nawierzchni) 

do tych wyjaśnień wynika, że wykonawca nie uwzględnił w cenie oferty 

zakresu ww. prac co jest niezgodne z PFU pkt 1.1.3 PFU. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania,  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej,  odrzucenie  oferty  Unibep  S.A.  i  dokonanie  ponownego  badania  i  oceny 

ofert z wyłączeniem oferty Unibep S.A. 

W  uza

sadnieniu  zarzutów  Odwołujący  wskazał  na  postanowienia  z  PFU  określające 

wymagana w zakresie konstrukcji nawierzchni oraz odpowied

ź, jakiej udzielił Unibep S.A. na 

pytanie nr 20 w piśmie z 3.11.2023 r.  

Wykonawca zaoferowa

ł wykonanie górnych warstw konstrukcji nawierzchni dla dodatkowych 

jezdni ob

sługujących przyległy teren – z mijankami niezgodnie z PFU (pkt 1.1.3.2, str. 26 i 27 

PFU)

. Wykonawca nie uwzględnił bowiem mieszanki niezwiązanej gr 15 cm, a do wykonania 

przyjąć miał tylko jedną warstwę – podbudowę zasadniczą z mieszanki niezwiązanej C50/30 

grubość  22  cm.  wraz  z  zabezpieczeniem  nawierzchni  przez  podwójne  powierzchniowe 

utrwalenie. Z

amawiający wymagał dwóch warstw w ramach górnych warstw konstrukcyjnych 


o grubości łącznej minimum 32 cm. Ma to potwierdzać dokument WR-D-63-01, tabela 9.2.1, 

stanowiący załącznik do PFU. 

odniesieniu  do  dodatkowych  jezdni  obsługujących  przyległy  teren  –  bez  mijanek 

Zamawiający w PFU str. 27 określił rodzaj konstrukcji nawierzchni – podatna, a w pkt 2.1.5.1 

stanowiącym opis konstrukcji nawierzchni podatnych wskazał, iż należy je wykonać zgodnie 

z  kategorią  poszczególnych  dróg  podanych  w  PFU  oraz  rozwiązaniami przedstawionymi  w 

Katalogu  Typowych  Konstrukcji  Nawierzchni  Podatn

ych  i  Półsztywnych  dla  określonej 

kategorii  ruchu,  stanowi

ącym  załącznik  do  zarządzenia  nr  31  z  2014  r.  Generalnego 

Dyrektora  GDKiA,  o  ile  zapisy  PFU  nie  stanowią  inaczej.  Dla  dodatkowych  jezdni  bez 

mijanek  w  PFU  określono  kategorię  ruchu  na  KR1,  co  determinowało  przyjęcie  górnej 

warstwy  konstrukcji  zgodnie  z  KTKNPiP.  Wykonawca 

błędnie  przyjął  warstwę  ścieralną  – 

podwójnie  powierzchniowe  utrwalenie  zamiast  warstwy  ścieralnej  z  mieszanki  mineralno-

asfaltowej  gr.  4  cm.  oraz  p

ominął  warstwę  wiążącą  z  betonu  asfaltowego  gr  5  cm.  Suma 

przyjętych przez wykonawcę górnych warstw konstrukcji wynosi 22 cm, natomiast zgodnie z 

tabelą  9.2  KTKNPiP,  będącą  załącznikiem  do  PFU,  suma  górnych  warstw  konstrukcji 

powinna wyno

sić 31 cm. Poza tym, Zamawiający  w pkt 2.1.5.1 PFU wyraźnie wskazał, iż dla 

nawierzchni  podatnych war

stwę wiążącą należy wykonać z mieszanki typu beton  asfaltowy 

AC,  a  war

stwę  ścieralną  dla  kategorii  ruchu  KR1  należy  wykonać  z  mieszanki  SMA  lub 

betonu  asfaltowego  AC.  Warstwa 

ścieralna  –  podwójne  powierzchniowe  utrwalenie,  nie 

spełnia tego wymagania. 

Ponadto,  o  ni

ezgodności  oferty  z  wymaganiami  świadczyć  ma  zaoferowanie  wykonania 

warstw  konstrukcji  nawierzchni  dla  grupy  nośności  podłoża  G2,  obciążonych  ruchem  KR7, 

KR6, KR5 niezgodnie z wymaganiami PFU. Wykonawca 

dla tych typów konstrukcji od KR5-

KR7 nie uwzględnił warstwy odcinającej, co jest niezgodne z założeniem wynikającym z pkt 

2.1.5.1  PFU  Konstrukcja  nawierzchni  podatnych

,  wraz  z  załącznikiem  KTKNPiP,  pkt  8.23, 

Wykonawca  miał  również  nie  uwzględnić  pełnego  zakresu  prac  projektowych  i 

wykonawczych  w  zakresie:  d

rogi  dla  pieszych  i  rowerów,  chodniki,  drogi  dla  rowerów. 

Świadczyć ma o tym odpowiedź na pytanie nr 2, w którym Zamawiający wystąpił o podanie 

kluczowych  parametrów  dla  dróg  i  odcinków  wskazanych  w  pkt  1.1.3  PFU  (dla  drogi 

ekspresowej  oraz  poz

ostałych  przejazdów,  łącznic,  dróg  dodatkowych  i  innych  dróg),  w 

szczególności w zakresie Vdp, min i max promieni łuków pionowych i poziomych, min i max 

pochyleń  podłużnych  i  poprzecznych,  szerokości  pasa  dzielącego,  szerokości  pobocza 

gruntowego).  Informa

cje  należało  przekazać  w  formie  tabelarycznej,  a  dodatkowo 

Zamawiający  oczekiwał  przekazania  planów  sytuacyjnych  oraz  profili  podłużnych  w/w 


odcinków  dróg.  Na  str.  30  PFU  Zamawiający  określił  parametry  dla  dróg  dla  pieszych  i 

rowerów, chodników, dróg dla rowerów. Wykonawca w załączniku nr 1 (Tabela parametrów 

dróg)  nie  wskazał  dróg  dla  pieszych  i  rowerów,  chodników,  dróg  dla  rowerów,  co  ma 

oznaczać, iż nie uwzględnił tego zakresu projektowego i wykonawczego w ofercie. Również 

w  załączniku  nr  7  do  wyjaśnień  wykonawca  nie  wskazał  tego  elementu  przy  prezentacji 

konstrukcji  dla  dróg.  W  ocenie  Odwołującego,  Zamawiający  zadanymi  pytaniami  uczynił 

przedmiotem  wyjaśnień  kwestie  kluczowych  parametrów  dla  wszystkich  dróg,  czy 

konstrukcję oraz technologię wykonania nawierzchni wszystkich dróg.  

Do  pos

tępowania  odwoławczego  przystąpił  po  stronie  Zamawiającego  Wykonawca  Unibep 

S.A. 

W  piśmie  procesowym  z  29.12.2023  r.  Przystępujący  odniósł  się  merytorycznie  do 

twierdzeń mających wskazywać na niezgodność oferty z treścią swz.  

Zamaw

iający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie  wnosząc  o  oddalenie  odwołania  (pismo  z 

28.12.2023  r.). 

Odnosząc  się  do  odpowiedzi  na  pytanie  nr  20  Zamawiający  podniósł,  iż  z 

pytania  nie  wynikało,  aby  Wykonawca  miał  przedstawić  konkretne  konstrukcje  dla 

konkretnych  odci

nków  dróg  wymienionych  w  pkt  1.1.3.2  PFU,  np.  konkretnie  dla  drogi  z 

mijankami o oznaczeniu DD1/58, DD/60 itd. Na obecnym etapie 

Zamawiający nie oczekiwał 

przedstawienia  szczegółów  konstrukcji  poszczególnych  jezdni  towarzyszących  trasie 

głównej.  Dodatkowo  Zamawiający  wskazał  na  pomocniczy  charakter  dokumentów,  jak 

Wytyczne  Rekomendowane-Drogowe  (WR-D63)  oraz  Katalog  Typowych  Konstrukcji 

Nawierzchni  Podatnych  o  Półsztywnych  (KTKNPiP)  oraz  zawartych  w  nich  propozycji 

rozwiązań  konstrukcyjnych.  Rozwiązania  katalogowe  lub  rozwiązania  wskazane  w  WR-D 

mogą  być  przez  wykonawcę  zmodyfikowane  na  etapie  projektowania  poprzez  przyjęcie 

rozwiązań  równoważnych,  spełniających  wymogi  określone  przez  Zamawiającego. 

Zamawiający  na  str.  27  PFU  dopuścił  zmianę  parametrów  konstrukcyjnych  materiałów,  z 

których wykonawca zamierza wykonać daną nawierzchnię: „W przypadku zmian parametrów 

ustalonych  w  PFU  zastosowanie  będą  miały  Warunki  Kontraktu.  Powyższe  nie  dotyczy 

odcinków dodatkowych jezdni pełniących funkcję drogi ppoż lub o znaczeniu obronnym lub 

ujętych w PDR”. W odniesieniu do jezdni dodatkowych Zamawiający konsultuje konstrukcję 

nawierzchni  z  udziałem  Jednostek  Samorządu  Terytorialnego  (JST)  dopiero  na  etapie 

projektowania.  Wykonawca  w 

załączniku  nr  7  uwzględnił  wymóg  ze  str.  28  PFU 

zastosowania  konstrukcji  dodatkowych  jezdni  bez  mijanek  jak  dla  kategorii  ruchu  KR1 

– 

podtyp  konstrukcji  nr  7  (z  tabeli).  Zamawiaj

ący  wskazując  na  pkt  7.22  KTKNPiP  (grupa 

nośności  podłoża)  uzasadniał  brak  potrzeby  uwzględnienia  w  profilu  konstrukcji 

geosyntetyków  na  etapie  udzielania  odpowiedzi,  gdyż  taka  potrzeba  pojawi  się  dopiero  w 

okresie  projektowania  przy 

uwzględnieniu  pełnych  danych  dot.  charakterystyki  podłoża 


gruntowego.  Stosowanie 

geosyntetyków  jest  możliwe  w  momencie  zaniechania  pełnej 

wymiany  grunt

u  i  to  wykonawca  dopiero  na  etapie  projektowania  określa,  którą  metodę 

wzmocnienia pod

łoża zastosuje. Zaprzeczeniem tez o braku uwzględnienia w ofercie dróg la 

pieszych  i  rowerów  jest  załącznik  nr  17  do  wyjaśnień  –  plan  sytuacyjny,  na  którym  te 

elementy infrastruktury zostały zaznaczone. 

Stanowisko Izby 

Do  rozpozn

ania  odwołania  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień 

publiczny

ch obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia (tekst 

jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.).    

Rozpozna

jąc  odwołanie  Izba  miała  na  uwadze  stan  faktyczny  ustalony  w  oparciu  o 

dokumentac

ję  postępowania  złożoną  do  akt  sprawy,  w  tym  swz,  ofertę  i  wyjaśnienia  treści 

oferty  Unibep  S.A.  z  3.11.2023  r.,  a  t

akże  stanowiska  i  wyjaśnienia  stron  i  uczestnika 

postpowania 

składane na rozprawie. 

Izba ustaliła i zważyła. 

Przedmiotowe 

zamówienie  realizowane  jest  w  formule  zaprojektuj  i  wybuduj  i  obejmuje 

„Projekt  i  budowę  drogi  S19  na  odcinku:  węzeł  Białystok  Północ  (bez  węzła)  –  węzeł 

D

obrzyniewo (z węzłem)”.  

Z

amawiający pismem z dnia 17.10.2023 r. wystąpił do Wykonawcy Unibep S.A. z wnioskiem 

o  udzielenie  wyjaśnień  treści  oferty  formułując  kwestie  wymagające  wyjaśnienia  w  41 

pytaniach.  W  pytaniu  nr  20 

wystąpił  o  wskazanie:  „Jaką  konstrukcję  oraz  technologię 

wykonan

ia nawierzchni trasy głównej i dróg towarzyszących wyceniono w ofercie? W ramach 

odpowiedzi  prosimy  o  wskazanie  układu  i  pakietu  warstw  konstrukcyjnych  w  formie 

tabelarycznej

”.  Pytanie  nr  2  zostało  sformułowane:  „Prosimy  o  podanie  kluczowych 

parametrów  dla  dróg  i  odcinków  wskazanych  w  pkt  1.1.3  PFU  (dla  drogi  ekspresowej  oraz 

pozostałych  przejazdów,  łącznic,  dróg  dodatkowych  i  innych  dróg),  w  szczególności  w 

zakresie  Vdp,  min  i  max  promieni  łuków  pionowych  i  poziomych,  min  i  max  pochyleń 

podłużnych  i  poprzecznych,  szerokości  pada  dzielącego  szerokości  pobocza  gruntowego. 

Info

rmacje  proszę  przekazać  w  formie  tabelarycznej,  dodatkowo  prosimy  o  przekazanie 

planów sytuacyjnych oraz profili podłużnych w/w odcinków dróg.” 

Wykonawca  ud

zielił  odpowiedzi  w  piśmie  z  3.11.2023  r.  W  odpowiedzi  na  pytanie  nr  20 

wyjaśnił,  że  do  wyceny  oferty  przyjęto  konstrukcję  zgodnie  z  wymaganiami  PFU,  a 

konstrukcje  nawierzchni  głównej  oraz  pozostałych  dróg  z  podziałem  na  kategorie  ruchu 


przedstawi

ł w załączonym zestawieniu tabelarycznym nr 7 – Tabela warstw konstrukcyjnych 

nawierzchni. 

Tabela uwzględnia dziewięć typów konstrukcji nawierzchni, w tym wskazane w 

poz. nr 8 

– Konstrukcja nawierzchni – PPU (pasy technologiczne, dodatkowe jezdnie). 

Z

ałącznikiem  nr  17  do  wyjaśnień  jest  plan  sytuacyjny,  na  którym  zaznaczone  zostały  m.in. 

drogi dla p

ieszych i rowerów.  

Materiał dowodowy na jakim swoje stanowisko oparł skład orzekający ograniczony został do 

dokumentacji  tego  postępowania,  co  uwzględniało  przede  wszystkim  PFU  wraz  z  WR-D, 

TKNPiP i 

wyjaśnienia z 3.11.2023 r. 

Uwzg

lędniając powyższe Izba oddaliła odwołanie w całości. 

O  nie

zgodności  oferty  wybranej  z  warunkami  zamówienia  świadczyć  miało  przyjęcie 

rozwiązań  w  zakresie  konstrukcji  nawierzchni  dla  dodatkowych  jezdni  obsługujących 

przyległy teren – z mijankami (DD1/58, DD3/60, DD1/63, DD1/64, DD1/65, DD2/71, DD2/73, 

DD2/77,  DD2/78)  i  bez  mijanek  (DD2/57a,  DD2/62,  DD2/66,  DD2/69,  DD2/70,  DD2/71, 

DD2/73, DD2/77, DD2/78) 

– zarzuty nr 1 i 2, a także brak uwzględnienia warstwy odcinającej 

dla typów konstrukcji KR5, KR6 i KR7 (zarzut nr 3) i brak uwzględnienia w ofercie dróg dla 

pieszych  i  rowerów  (zarzut  nr  4).  Zarzuty  te  formułowane  są  w  oparciu  o  wyjaśnienia 

dotyczące  treści  oferty,  a  dokładnie  dwie  odpowiedzi  na  pytania  nr  20  i  2,  które  w  ocenie 

Odwołującego  w  sposób  jednoznaczny  wskazują  na  niezgodność  z  wymaganiami 

dotyczącymi wykonania drogi, wynikającymi z PFU i załączników, w tym WR-D i KTKNPiP. 

Odwołujący  swoje  twierdzenia  o  przyjętych  konstrukcjach  dla  dróg  dodatkowych  opiera  na 

opisanej 

w  załączniku  nr  7  do  wyjaśnień  (tabela)  poz.  8  konstrukcji  nawierzchni  dla  pasów 

technologicznych i dodatkowych jezdni. 

Izba  odda

liła  odwołanie,  gdyż  stanowiące  podstawę  zarzutów  twierdzenia  o  niezgodności 

oferty  wybranej  z  waru

nkami  zamówienia  nie  miały  oparcia  w  treści  oferty,  jak  również 

wyjaśnieniach  jej  treści  z  3.11.2023  r.  W  ocenie  składu  orzekającego,  Odwołujący  dokonał 

własnej  wykładni  udzielonych  odpowiedzi  na  pytania,  której  celem  było  nadanie  takiego 

kontekstu  prezentowanych  informacji

,  który  nie  odzwierciedlał  intencji  Wykonawcy,  a 

prowadził  do  uzasadniania  założeń  jakich  dopatrywał  się  Odwołujący,  co  nie  miało 

rzeczywiście odzwierciedlenia w treści pytań jak i udzielonych odpowiedziach na pytanie nr 

20 i 2.  

Odwołujący wskazując na konkretne rodzaje dróg (zarzut nr 1 i 2), twierdzenia o niezgodnej 

z wymaganiami zasadniczymi 

konstrukcji drogi opierał na wybiórczej analizie załącznika nr 7 

do  wyjaśnień,  prezentując  daleko  idące  wnioski,  ponad  treść  zawartą  w  tym  dokumencie. 

Odwołujący całkowicie pominął znaczenie, jakie dla zrozumienia odpowiedzi na pytanie nr 20 


mia

ło odniesienie  się  w tym  dokumencie  do  rodzajów  konstrukcji  nawierzchni  przypisanych 

do określonych kategorii dróg, a nie do poszczególnych konkretnych rodzajów dróg, objętych 

przyszłym  projektowaniem.  Analiza  załącznika  wskazuje,  iż  wszystkie  ujęte  w  nim  typy 

konstrukcji (Nr 1 - Nr 9) 

opisane zostały ze wskazaniem kategorii dróg w sposób generalny, 

w ujęciu całościowym zamówienia – zadania inwestycyjnego. Prezentowane założenia co do 

sposobu  wykonania  prac, 

dla  których  w  momencie  składania  oferty  nie  było  projektu, 

należało  traktować  w  kategorii  ogólnych  koncepcji,  które  nie  prezentowały  szczegółów 

pozwal

ających wprost przypisać ostateczny sposób w jaki zostaną zaprojektowane prace w 

każdym drobnym elemencie inwestycji.  

Odwołujący w oparciu o typ konstrukcji wskazany w odpowiedzi na pytanie nr 20 i załączniku 

nr 7, w poz. 8 dla pasa technologicznego i dod

atkowych jezdni, wywodził, iż odnosi się on do 

wszystk

ich  dróg  dodatkowych  obsługujących  przyległy  teren,  o  którym  mowa  w  PFU  z 

mijankami, a 

w którym znajduje się, m.in. odesłanie do dokumentu WR-D-63-01 w zakresie 

rodzaju  konstrukcji  nawierzchni 

–  górnej  warstwy  konstrukcji  nawierzchni,  zacytowany  w 

odwołaniu.  Jednocześnie  opierając  tezę,  co  do  jednoznacznego  opisania  w  dokumentacji 

postępowania  wymagania  w  zakresie  górnej  konstrukcji  nawierzchni  drogi  Odwołujący 

pom

inął inne postanowienia PFU, w tym między innymi opisujące kategorię ruchu KR1 (dla 

zaprojektowania 

dolnych  warstw  konstrukcji,  jeśli  zastosowane  zostanie  powierzchniowe 

utrwalenie  (jak 

dla  dróg  pasa  technologicznego;  dla  zaprojektowania  górnych  oraz  dolnych 

warstw konstrukcji w przypadku nawierzchni bitumicznej), 

wskazaną dla dodatkowych jezdni 

obsługujących  przyległy  teren  z  mijankami  (DD1/58,  DD3/60,  DD1/63,  DD1/64,  DD1/65, 

DD2/71,  DD2/73,  DD2/77,  DD2/78).  P

owyższe,  uzupełniało  opis  wymagań  z  PFU  nadając 

inny wydźwięk niż określił to Odwołujący w zarzucie. Dopiero całościowa analiza dokumentu 

PFU 

pozwala właściwie określić warunki projektowania, w tym możliwość przyjęcia różnych 

rozwiązań konstrukcyjnych nawierzchni, w tym dla kategorii ruchu KR1, również w zakresie 

górnej  i  dolnej  warstwy  konstrukcji  w  przypadku  projektowania  nawierzchni  bitumicznej. 

Ponieważ w załączniku nr 1 pod nr 7 znajduje się opis konstrukcji nawierzchni KR1, czego 

Odwołujący  nie  podniósł  w  odwołaniu,  w  tym  zakresie  twierdzenia  oparte  wyłącznie  na 

analizie  warstw  konstrukcyjnych  opisanych  w  poz.  8,  nie  m

ogły  być  rozstrzygające  dla 

stwierdzenia,  iż  dodatkowe  jezdnie  obsługujące  przyległy  teren  –  z  mijankami  (DD1/58, 

DD3/60, DD1/63, DD1/64, DD1/65, DD2/71, DD2/73, DD2/77, DD2/78), 

nie będą wykonane 

zgodnie  z  PFU.  Zamawiający  zamieszczając  w  PFU  opis  wymagań,  w  którym  odnosił  się 

zarówno do kategorii ruchu KR1, jak i rodzaju konstrukcji nawierzchni wg WR-D, faktycznie 

wskazał  na  możliwe różne  koncepcje wykonania  nawierzchni  dla kategorii  ruchu,  do  czego 

odnosi się w stanowisku procesowym Unibep S.A. odsyłając do opisanych w PFU wymagań 

dla  dodatkowych  jezdni 

obsługujących  przyległy  teren  przez  wskazanie  kategorii  ruchu 


również  wyższej  od  KR1,  np.  pkt  2.1.3  PFU  –  określający  konieczność  stosowania 

„konstrukcji  nawierzchni  wjazdów  oraz  odcinków  dodatkowych  jezdni  obsługujących 

prz

yległy  teren  od  wjazdu  do  innej  drogi  publicznej  o  kategorii  ruchu  min.  KR2  należy 

zaprojektować i wykonać wg KTKNPiP o kategorii ruchu min. KR2” (str. 75 PFU). Również 

wskazany  w  p

iśmie  procesowym  Przystępującego  opis  rozwiązania  ze  str.  27  PFU  dla 

nawierzchni dodatkowych jezdni 

uwzględnia kategorię ruchu w obszarze skrzyżowania, jako 

wyznaczającą konstrukcję nawierzchni jezdni na wlocie najbardziej obciążonym ruchem, co 

może  oznaczać  zarówno  kategorię  KR1  jak  i  KR4.  Analiza  tych  zapisów  prowadzi  do 

wniosku sprzecznego z tym 

na jakim Odwołujący opiera zarzut o jednoznacznym wskazaniu 

przez Wykonawcę w wyjaśnieniach konstrukcji nawierzchni dla dodatkowych jezdni w poz. 8 

załącznika nr 7.  

Dla  stwierdzenia  niezgodno

ści  oferty  z  wymaganiami  konieczne  byłoby  wskazanie 

jednoznacznych  parametrów,  jako  niedopuszczalnych  lub  uniemożliwiających  osiągnięcie 

par

ametrów  wskazanych  przez  Zamawiającego.  Tymczasem  z  udzielonej  odpowiedzi  na 

pytanie  nr  20 

nie  można  było  takich  założeń  przyjąć,  gdyż  Unibep  S.A.  odnosił  się  do 

kategorii  nawierzchni,  a  nie  konkretnych  odcinków  mającej  być  projektowaną  drogi  i 

szczegółowych  założeń  uwzględniających  konkretne  odcinki  inwestycji  drogowej.  Ponadto, 

Odwołujący dokonał wybiórczej analizy dokumentu- PFU ograniczając rozwiązania wyłącznie 

do tych wskazanych w WR-D

, na podstawie którego zamierzał wykazać niezgodność oferty z 

wymaganiami,  c

o  zostało  w  sposób  merytoryczny  podważone  w  stanowisku  pisemnym 

P

rzystępującego i przyjęte przez skład orzekający, jako przekonujące.  

Odnośnie warstwy odcinającej (zarzut nr 3) Odwołujący w sposób błędny wnioskował, iż nie 

została  ona  uwzględniona  w  ofercie,  o  czym  miała  świadczyć  analiza  załącznika  nr  7  do 

wyjaśnień,  poz.  nr  1,  2  i  3.  Skład  orzekający  uznał,  iż  pytanie  dotyczące  konstrukcji 

nawierzchni  n

ie  oznaczało  konieczności  prezentacji  wszystkich  warstw  projektowanej  i 

budowanej drogi. Jak 

wynika z KTKNPiP, do którego referuje sam Odwołujący w podstawie 

zarzutów,  określa  skład  konstrukcji  nawierzchni  do  której  wchodzą  warstwy:  ścieralna, 

wiążąca,  podbudowa  zasadnicza,  opcjonalnie  jednowarstwowa  albo  dwuwarstwowa, 

podbudowa  pomocnicza  i  warstwa  mrozoochronna.  Warstwa 

odcinająca  nie  stanowi 

elementu  konstrukcji  nawierzchni.  Z  opisu  warstwy 

odcinającej  z  pkt  4.15 wynika,  iż jest  to 

warstwa  separująca  dolne  warstwy  konstrukcji/warstwę  ulepszonego  podłoża  od  podłoża 

gruntowego.  Konstrukcja 

nawierzchni  stanowi  odrębną  warstwę  od  podłoża  gruntowego,  a 

tym  samym  wyjaśnienia  nie  mogły  uzasadniać  tezy  o  braku  uwzględnienia  warstwy 

separującej, o którą Zamawiający się nie pytał.  

Ostatnim  elementem 

mającym  uzasadniać  twierdzenie  o  niezgodności  oferty  wybranej  z 

swz, jest brak uwzględnienia, a tym samym brak wyceny prac projektowych i wykonawczych 


w  zakresie: 

„drogi  dla  pieszych  i  rowerów,  chodnik”i,  zgodnie  z  PFU.  W  tym  elemencie 

Odwołujący  opierał  się  na  odpowiedzi  na  pytanie  nr  2,  w  którym  Zamawiający  wprost  nie 

odnosił  się  do  tego  elementu  infrastruktury,  wskazując  na  drogi  ekspresowe,  przejazdy, 

łącznice i drogi dodatkowe i inne drogi wskazując parametry, których wyjaśnienia oczekiwał, 

tj.  Vdp,  promienie  łuków  pionowych  i  poziomych,  szerokość  pasa  dzielącego,  szerokość 

pobocza  gruntowego. 

W  ocenie  składu  orzekającego  tak  sformułowane  pytanie  nie 

pozwalało  przyjąć,  iż  elementem  wyjaśnień  miały  być  szczegóły  dotyczące  ścieżek  dla 

pieszych  (chodników)  jak  i  ścieżek  rowerowych.  Pytanie  ograniczone  zostało  do  dróg  z 

przeznaczeniem  do  ruchu  samochodowego.  Ponadto, 

nie  można  pominąć  okoliczności 

niespornej, iż na załączonych planach sytuacyjnych zaznaczone zostały wskazane elementy 

infrastruktury, 

a tym samym nie ma podstaw do twierdzenia, iż nie zostały one uwzględnione 

w ofercie.  

Podsumowując,  odwołanie  nie  mogło  odnieść  skutku,  gdyż  podstawy  na  jakich  oparte 

z

ostały  zarzuty  zaniechania  odrzucenia  oferty  wybranej  nie  miały  uzasadnienia  w 

okolicznościach  faktycznych  sprawy.  Co  istotne,  o  istnieniu  niezgodności  oferty  z  swz,  nie 

mogła  przesądzać  wybiórcza  analiza  wyjaśnień,  bez  uwzględnienia  kontekstu  udzielonych 

odpowiedzi,  nadanego 

treścią  pytań,  jak  i  charakterem  samego  zadania  inwestycyjnego. 

Przyjęcie  wniosków  prezentowanych  w  odwołaniu  prowadziłoby  do  uznania,  iż  odpowiedzi, 

które miały walor ogólnych koncepcji w tym znaczeniu, iż nie mogły uwzględniać wszystkich 

danych  konie

cznych i możliwych do pozyskania dopiero na etapie prac projektowych, które 

stanowią  przedmiot  zamówienia,  miałyby  przesądzać  o  kształcie  przyszłych  rozwiązań 

konstrukcyjnych, a do tego 

konieczne byłoby konkretne ich opisanie, co nie miało miejsca na 

etapie 

składanych wyjaśnień.  Tym  samym,  należało  uznać,  iż  Odwołujący  nadał  znaczenie 

odpowiedziom  na  dwa  pytania,  które  nie  uwzględniało  rzeczywistego  kontekstu,  jak  i  nie 

miało  odniesienia  do  pełnej  treści  PFU  i  opisanych  wymagań  konstrukcyjnych.  Tak 

sformułowane  zarzuty  nie  mogły  zatem  prowadzić  do  uznania,  iż  zaoferowano  przedmiot 

niespełniający parametrów zasadniczych, możliwych do oceny przed etapem projektowania 

przyszłych prac budowlanych.  

świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.  


O  kosztach  post

ępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie  art.  575  Ustawy 

Prawa  za

mówień  publicznych    oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  5  ust.  2  i  §  8  ust.  2  pkt  1 

rozporz

ądzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu od odwo

łania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania 

wpis 

w wysokości 20.000,00 zł oraz koszty Zamawiającego w łącznej wysokości 4.060,00 zł i 

obciążyła nimi Odwołującego.  

Przewodni

czący: ………………………. 

…..………………….. 

…………………………..