Sygn. akt: KIO 3711/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
16 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Anna Wojciechowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 16 października 2024 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 października 2024 r.
przez
wykonawcę FCC Podhale sp. z o.o. z siedzibą w Nowym Targu w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Gminę Raba Wyżna
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy FCC Podhale sp. z o.o. z
siedzibą w Nowym Targu kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt KIO 3711/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Raba Wyżna - prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 11
września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. 2023 r., poz. 1605 z późn. zm. –
dalej „ustawa pzp”), pn. „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, położonych na terenie Gminy Raba
Wyżna w okresie od 01.01.2025 r. do 31.12.2025 r.”, Oznaczenie sprawy: ZP.271.16.2024.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu
27 września 2024 r., Numer publikacji ogłoszenia: 583817-2024, Numer wydania Dz.U.
OJ S 189/2024.
W dniu
7 października 2024 r. odwołanie wniósł wykonawca FCC Podhale sp. z o.o.
z
siedzibą w Nowym Targu – dalej Odwołujący. Odwołujący wniósł odwołanie wobec treści
ogłoszenia o zamówieniu i wobec treści dokumentów zamówienia, w szczególności
postanowień Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej jako „SWZ”), opisowi przedmiotu
zamówienia (dalej jako „OPZ”) oraz niezgodnych z wymaganiami wynikającymi z przepisów
ustawy projektowanych
postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego, co zostało
wskazane w części wstępnej oraz w uzasadnieniu odwołania.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 99 ust. 1 ustawy pzp w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 20 ustawy pzp w zw. z art. 8 ust. 1
ustawy pzp w zw. z art. 5 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r.,
poz. 1610 j.t. ze zm.), dalej jako „k.c.” i w zw. z art. 353(1) k.c. w zw. z art. 387 § 1 k.c. w zw.
z art. 16 pkt 1 i 3 ustawy p
zp poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
kreujący obowiązek wykonawcy, który jest niemożliwy do zrealizowania. Obowiązkiem tym jest
osiągnięcie rocznych poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów
komunalnych wskazanych w art. 3b ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(dalej: „poziomu recyklingu”), który ustawodawca nakłada na Zamawiającego, a który to
obowiązek, na podstawie postanowień § 14 ust. 2 pkt 4 wzoru umowy oraz § 4 ust. 1 pkt 5
wzoru umowy Zamawiający przenosi na wykonawcę, pomimo, że wykonawca nie jest
adresatem normy prawnej określonej w ww. przepisie ustawy (nie posiada uprawnień do
egzekwowania od mieszkańców prawidłowego segregowania odpadów) oraz z pominięciem
faktów, zgodnie z którymi:
a) ustawa z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami
opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1852) – powoduje, że od
stycznia 2025 roku ma zacząć obowiązywać system kaucyjny w Polsce, który pozbawi
wykonawców przedmiotowego zamówienia odpadów, które mają kluczowe znaczenie
w
osiągnięciu poziomu recyklingu, natomiast Zamawiający odpady pochodzące z „systemu
kaucyjnego” może wliczyć do swojego poziomu recyklingu. Wpływ wejścia w życie systemu
kaucyjnego na sposób realizacji usługi jest trudny do przewidzenia, a przekłada się on na
możliwości osiągnięcia poziomów recyklingu przez Wykonawcę;
b)
istnieje problem słabej jakości selektywnej zbiórki odpadów komunalnych „u źródła” –
największa grupa odpadów w całym strumieniu – około 50% to odpady zmieszane, z których
możliwe jest odzyskanie ok 2-3%;
c)
z najnowszych uwarunkowań prawnych w zakresie rocznych poziomów przygotowania do
ponownego użycia i recyklingu oraz poziomów składowania, zmienionych uwarunkowań
prawnych co do metodologii wyliczenia tych poziomów, spadającego popytu na surowce,
z powyżej wskazanych powodów Odwołujący wskazał, że Zamawiający określił OPZ
w
zakresie dot. obowiązku osiągnięcia rocznych poziomów recyklingu w sposób niemożliwy
do zrealizowania przez wykonawcę, a do tego na podstawie postanowień § 14 ust. 2 pkt 4
wzoru umowy ustanowił kary umowne za niewykonanie tego obowiązku, co stanowi
narusze
nie zasady zachowania uczciwej konkurencji, proporcjonalności oraz równego
traktowania wykonawców, a także zasady współżycia społecznego, co uniemożliwia
wykonawcom prawidłowe skalkulowanie ryzyk kontraktowych i prawidłową wycenę oferty;
ewentualnie (w przypadku uznania zarzutu wskazanego w pkt 1 powyżej za niezasadny):
2. naruszenie przepisu art. 134 ust. 1 pkt 20 ustawy pzp w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy pzp w z art.
k.c. oraz art. 5 k.c. w zw. z art. 483 § 1 k.c. poprzez zastrzeżenie na rzecz
Zamawiającego kar umownych za nieosiągnięcie przez wykonawcę tzw. poziomów recyklingu
tj. postanowień § 14 ust. 2 pkt 4 wzoru umowy oraz § 4 ust. 1 pkt 5 wzoru umowy, w wysokości
rażąco wysokiej, z pominięciem przez Zamawiającego, że:
1) ustawa z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami
opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1852) – powoduje, że od
stycznia 2025 roku ma zacząć obowiązywać system kaucyjny w Polsce, który pozbawi
wykonawców przedmiotowego zamówienia odpadów, które mają kluczowe znaczenie
w
osiągnięciu poziomu recyklingu, natomiast Zamawiający odpady pochodzące z „systemu
kaucyjnego” może wliczyć do swojego poziomu recyklingu. Wpływ wejścia w życie systemu
kaucyjnego na
sposób realizacji usługi jest trudny do przewidzenia, a przekłada się on na
możliwości osiągnięcia poziomów recyklingu przez Wykonawcę;
istnieje problem słabej jakości selektywnej zbiórki odpadów komunalnych „u źródła” –
największa grupa odpadów w całym strumieniu – około 50% to odpady zmieszane, z których
możliwe jest odzyskanie ok 2-3%;
z najnowszych uwarunkowań prawnych w zakresie rocznych poziomów przygotowania do
ponownego użycia i recyklingu oraz poziomów składowania, zmienionych uwarunkowań
prawnych co do metodologii wyliczenia tych poziomów, spadającego popytu na surowce,
W takich okolicznościach, nałożenie na wykonawcę kary umownej w takiej wysokości jak ta,
wskazana w § 14 ust. 2 pkt 4 wzoru umowy stanowi nadużycie prawa podmiotowego
Zamawiającego do kształtowania postanowień umownych i jest sprzeczne z zasadami
współżycia społecznego z uwagi na wpływ Zamawiającego na poziomy recyklingu przy
jednoczesnym ograniczonym wpływie wykonawcy na osiągane poziomy recyklingu i odzysku;
3. art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy pzp w zw. z art. 99 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy pzp i art.
17 ust. 1 ustawy p
zp poprzez nieprawidłowe dokonanie opisu przedmiotu zamówienia,
w sytuacji, gdy na mocy ustawy dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o gospodarce
opakowaniami oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1852, dalej jako:
„nowelizacja u.g.o.”) od 1 stycznia 2025 r. wejdzie w życie tzw. system kaucyjny. Zmiany, które
ww.
akt prawny wprowadzi, mają kluczowe znaczenie dla określenia sposobu organizacji
realizacji usługi, ponieważ przekładają się bezpośrednio na wielkość przedmiotu zamówienia.
System kaucyjny obejmuje jednorazowe butelki z tworzyw sztucznych o pojemności do
litrów, szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra oraz metalowe puszki o pojemności
do 1 litra., trudno jest w chwili obecnej ustalić jakie konsekwencje wywoła system kaucyjny na
realizacje przedmiotowego zamówienia, jednak, aby móc dokonać modyfikacji zmiany umowy
w sposób odpowiadający konsekwencjom tej ustawy, konieczne jest wprowadzenie do
postanowień wzoru umowy odpowiedniej regulacji dopuszczającym zmianę postanowień
umowy. Brak takich postanowień powoduje naruszenie równowagi stron umowy, nie zapewnia
ekwiwalentności świadczeń stron umowy i przerzuca na wykonawcę wszystkie ryzyka
związane ze zmianą warunków realizacji zamówienia, których wykonawca (składając ofertę)
nie jest w stanie przewidzieć – powyższe powoduje, że dokonanie opisu przedmiotu
zamówienia nastąpiło w sposób niejednoznaczny, niewyczerpujący i nieprecyzyjny, który
narusza zasady efektywności, zachowania uczciwej konkurencji, proporcjonalności oraz
równego traktowania wykonawców;
4. art. 439 ust. 1 i 2 pkt 2, 4 ustawy pzp w zw. z art. 436 pkt 4 lit. b ustawy pzp w zw. z art. 16
pkt 1, 3 ustawy pzp, art. 8 ust. 1 ustawy p
zp w zw. z art. 353[1] KC, art. 58 § 1 i 2 KC oraz art.
5 KC poprzez sformułowanie w:
a)
§ 15 ust. 7-8 projektowanych postanowień umowy, klauzuli waloryzacyjnej, zgodnie z którą:
podstawą do waloryzacji wynagrodzenia jest zmiana cen paliwa: oleju napędowego i/lub
benzyny bezołowiowej lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, jeżeli wartość zmiany
cen materiałów lub kosztów wymienionych w pierwszym tirecie będzie wyższa lub niższa –
według ceny paliwa: oleju napędowego i/lub benzyny bezołowiowej ogłoszonej przez PKN
ORLEN w dniu składania wniosku o zmianę wysokości wynagrodzenia umownego o co
najmniej 30% od ceny paliwa: oleju napędowego i/lub benzyny bezołowiowej ogłoszonej przez
PKN
ORLEN w dniu składania oferty. Ustalenie tak wysokiego progu procentowego - 30%,
powoduje, że klauzula waloryzacyjna w normalnych realiach, zgodnie ze znanymi w chwili
ogłoszenia postępowania prognozami gospodarczymi, nie będzie mogła być zastosowana,
zat
em tak ustalony poziom wskaźnika czyni postanowienia § 15 ust. 7-8 wzoru umowy klauzulą
pozorną;
zmiana wynagrodzenia na skutek przeprowadzenia waloryzacji następować powinna od
czasu, w którym Wykonawca rozpoczął ponosić podwyższone koszty realizacji usługi, na
skutek zaistnienia wzrostu kosztów, a nie tak jak uregulowano w § 15 ust. 7 lit. d wzoru umowy
od następnego okresu rozliczeniowego licząc od dnia zawarcia aneksu do umowy;
Zamawiający w taki sposób ukształtował klauzulę waloryzacyjną, że nie wynika z jej treści
obowiązek przeprowadzenia waloryzacji – a jedynie jak napisał Zamawiający: „dopuszcza”
zmiany
– zatem Zamawiający w tak podanej klauzuli przewiduje możliwość, ewentualność
zmiany, podczas gdy z klauzuli waloryzacyjnej wynikać powinno, że w sytuacji zaistnienia
przesłanek do zmiany wynagrodzenia – strony zobowiązane są do odpowiedniej zmiany
wynagrodzenia umownego, zmiana ma charakter niejako automatyczny, bez względu na wolę
stron;
Pierwsza waloryzacja możliwa jest w 7 miesiącu trwania umowy;
Maksymalny wzrost wynagrodzenia na skutek waloryzacji to 10% wartości netto
wynagrodzenia, podczas gdy maksymalna wartość zmiany wynagrodzenia powinna wynosić
20% wartości netto wynagrodzenia;
b)
§ 15 ust. 1-6 wzoru umowy - klauzuli waloryzacyjnej, zgodnie z którą:
Zamawiający w taki sposób ukształtował klauzulę waloryzacyjną, że nie wynika z jej treści
obowiązek przeprowadzenia waloryzacji – a jedynie „dopuszczenie” zmiany – Zamawiający
napisał wprost: „jeżeli uzna za uzasadnione” – zatem możliwość, ewentualność zmiany,
podczas gdy z klauzuli waloryzacyjnej wynikać powinno, że w sytuacji zaistnienia przesłanek
do zmiany wynagrodzenia
– strony zobowiązane są do odpowiedniej zmiany wynagrodzenia
umownego;
Zmiana wynagrodzenia na skutek przeprowadzenia waloryzacji następować ma zgodnie z §
15 ust. 6 wzoru umowy, od zawarcia aneksu, podczas gdy zmiana wynagrodzenia następować
powinna od czasu, w którym Wykonawca rozpoczął ponosić podwyższone koszty realizacji
usługi, na skutek zaistnienia wzrostu kosztów;
Z tych powodów Zamawiający dokonał naruszenia wskazanych powyżej przepisów
i
ukształtował klauzulę waloryzacyjną w sposób uniemożliwiający dokonanie prawidłowej
i
zgodnej z celem przepisów ustawy pzp zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy
w
sytuacji zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia
w
przypadku, gdy umowa w sprawie zamówienia publicznego, której przedmiotem są usługi,
została zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy. Ponadto Zamawiający ukształtował warunki
zamówienia w sposób, który narusza równowagę stron umowy, nie zapewnia ekwiwalentności
świadczeń stron umowy i przerzuca na wykonawcę ryzyka związane, ze zmianą kosztów
wykonania przedmiotu zamówienia w sposób sprzeczny z regulacją ustawy pzp. Tak
sformułowana klauzula prowadzi do obejścia przepisów prawa i czyni klauzulę waloryzacyjną
pozorną.
5. art. 99 ust. 1 i ust. 4 ustawy pzp, art. 16 pkt 1) i 3) ustawy pzp, art. 17 ust. 1 i 2 ustawy pzp,
poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny,
niewyczerpujący, który nie pozwala oszacować kosztów realizacji usługi z uwagi na
umieszczenie w § 14 ust. 2 pkt 12 wzoru umowy kary umownej za „za każdy inny przypadek
niewykonania
lub nienależytego wykonania umowy, w wysokości 3 000,00 zł (słownie: trzy
tysiące złotych)”, bez jednoczesnego podania jednoznacznego i wyczerpującego opisu
konkretnej sytuacji, która uprawnia Zamawiającego do nałożenia tak wysokiej kary umownej.
W oparciu o wyżej wskazane zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
oraz nakazanie Zamawiającemu:
1. W zakresie zarzutu nr 1
– nakazanie Zamawiającemu wykreślenie kar umownych
ustanowionych na podstawie postanowień § 14 ust. 2 pkt 4 wzoru umowy;
2. W zakresie zarzutu nr 2
– nakazanie Zamawiającemu obniżenie wysokości kar umownych
ustanowionych na podstawie postanowień §14 ust. 2 pkt 4 wzoru umowy do poziomu
maksymalnie 5% wartości kary jaką zapłacić ewentualnie będzie musiał Zamawiający
w
przypadku nieosiągnięcia poziomów recyklingu.
3. W zakresie zarzutu nr 3
– wprowadzenia do § 10 wzoru umowy postanowień określających
zasady wprowadzenia zmian do umowy w związku z niemożliwymi do przewidzenia
w
momencie składania oferty skutkami wejścia w życie systemu kaucyjnego od 1 stycznia
2025 r., możliwość zmiany obejmować musi: ilości odbieranych odpadów, harmonogramu
odbioru odpadów, liczby pojazdów przeznaczonych do realizacji zamówienia oraz zmiany
wynagrodzenia wykonawcy;
4. W zakresie zarzutu nr 4
– wykreślenie postanowień § 15 ust. 7-8 wzoru umowy i zastąpienie
ich brzmieniem:
Ceny jednostkowe, określone w ofercie Wykonawcy, w następnych latach trwania Umowy,
podlegać będą waloryzacji o wysokość wskaźnika inflacji za kwartał poprzedni (ostatni kwartał
2024 r.), opublikowanego w Monitorze Polskim przez Prezesa GUS, w przypadku, gdy
wysokość tego wskaźnika przekroczy 2%. Stanowić to będzie różnicę pomiędzy wskaźnikiem
inflacji za kwartał poprzedni a wartością 2%. Pierwsza waloryzacja nastąpić będzie mogła po
upływie pierwszych 3 miesięcy realizacji Umowy, w sytuacji, gdy inflacja za ostatni kwartał
2024 r. będzie wyższa o więcej niż 2% w stosunku do inflacji z I kwartału 2025 r.
Zrewaloryzowane ceny jednostkowe obowiązywać będą od pierwszego dnia następnego
miesiąca po urzędowym ogłoszeniu wskaźnika inflacji w Monitorze Polskim i wprowadzone
zostaną aneksem do Umowy.
Wykonawca jest zobowiązany do wystąpienia pisemnego o wprowadzenie waloryzacji.
Zamawiający jest zobowiązany do dokonania waloryzacji wynagrodzenia w przypadku
zaistnienia okoliczności wskazanych w uprawniających do składania wniosku o waloryzację
wynagrodzenia umownego.
Maksymalna wartość zmiany wynagrodzenia to 20% wysokości wynagrodzenia netto.
Wykonawca jest zobowiązany do składania wniosków o waloryzację wynagrodzenia
w
okresach miesięcznych. Zamawiający po otrzymaniu wniosku analizuje go i po akceptacji
podnosi wartość wynagrodzenia. Wykonawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione
wskutek zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją umowy wraz
z
wnioskiem, o którym mowa powyżej składa oświadczenie o braku udziału podwykonawców
w realizacji niniejszej umowy. W przypadku, gdy przy realizacji niniejszej umowy będą brali
udział podwykonawcy, Wykonawca zobowiązany będzie do dokonania zmiany wynagrodzenia
przysługującego podwykonawcy, z którym zawarł umowę, w zakresie odpowiadającym
zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania podwykonawcy, o ile
spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 439 ust. 5 ustawy. Wykonawca
zobowiązany będzie do dokonania powyższej zmiany w terminie do 30 dni od dnia.
Strona Umowy, która otrzyma wniosek o waloryzację wynagrodzenia zobowiązana będzie
w ciągu 7 dni do udzielenia odpowiedzi czy wyraża zgodę na waloryzację, czy wymaga
uzupełnienia wątpliwości, brak stanowiska Strony w terminie 7 dni Strony Umowy uznają za
wyrażenie zgody na wnioskowane warunki waloryzacji opisane we wniosku waloryzacyjnym.
W przypadku wystąpienia wątpliwości co do zakresu wniosku waloryzacyjnego w ciągu 7 dni
od jego otrzymania Strona Umowy zobowiązana jest do wskazania jakich informacji jeszcze
potrzebuje, aby uwzględnić wniosek lub wskazać wątpliwości, na które druga Strona Umowy
musi odpowiedzieć w ciągu 7 dni od daty otrzymania pisma z tymi informacjami. Odmowa
wyrażenia zgody na waloryzację wymaga szczegółowego uzasadnienia faktycznego na
piśmie. Maksymalna wartość zmiany wynagrodzenia na skutek waloryzacji to 20% wartości
wynagrodzenia umownego brutto.
5. W zakresie zarzutu nr 4
– wykreślenie postanowień § 15 ust. 1-6 wzoru umowy i zastąpienie
ich brzmieniem:
Zamawiający zobowiązany jest do waloryzacji wynagrodzenia w przypadku zaistnienia
przesłanek wskazanych w art. 436 pkt 4 lit b ustawy pzp;
Zmiany wynagrodzenia umownego obowiązywać będą od daty wejścia w życie przepisów
prawa powodujących wzrost kosztów realizacji umowy;
6. W zakresie zarzutu nr 5
– wykreślenie postanowień § 14 ust. 2 pkt 12 wzoru umowy.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba
stwierdziła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale
IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie nie zawiera
braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła, że nie zaistniały
przesłanki określone w art. 528 ustawy pzp, które skutkowałyby odrzuceniem odwołania.
Izba stwierdziła, że w terminie wynikającym z art. 525 ust. 1 ustawy pzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu
16 października 2024 r. wpłynęła do Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź na
odwołanie, w której Zamawiający oświadczył, że uwzględnia wniesione odwołanie w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że pismo uwzględniające odwołanie zostało złożone
prawidłowo i podpisane przez osobę umocowaną, w konsekwencji czego uznała, że odwołanie
zostało skutecznie uwzględnione przed otwarciem rozprawy.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, iż zachodzą podstawy do umorzenia postępowania
odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy pzp, zgodnie z którym w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie
wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w od
wołaniu. Taka sytuacja zaistniała w przedmiotowym postępowaniu
odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty odwołania, natomiast po jego stronie
nie przystąpił w terminie do postępowania odwoławczego żaden wykonawca, co wyczerpuje
dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego.
Powyższe powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego
rozpoznania zarzutów odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na postawie art. 557 i 575 ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia
Prezesa Rady Minis
trów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.), nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego
zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………..