KIO 3616/24
Sygn. akt: KIO 3616/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
16 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Emilia Garbala
na posiedzeniu niejawnym bez udzia
łu stron oraz uczestników postępowania odwoławczego
w dniu 16
października 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 3 października 2024 r. przez wykonawcę: Transprzęt sp. z o.o.
sp.k., Zabłotce 51, 38-500 Sanok,
w postępowaniu prowadzonym przez: Miasto i Gminę Bircza, ul. Ojca Św. Jana Pawła II
10, 37-740 Bircza,
postanawia:
1. umorz
yć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
Transprzęt sp. z o.o. sp.k., Zabłotce 51, 38-500 Sanok, kwoty 13 500,00 zł (słownie:
trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), tytułem 90% uiszczonego wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Pr
zewodnicząca:
……….……..…..
KIO 3616/24
Sygn. akt: KIO 3616/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Miasto i Gmina Bircza, ul. Ojca Św. Jana Pawła II 10, 37-740 Bircza,
prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Świadczenie usług odbioru
i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu Miasta i Gminy Bircza”, numer
referencyjny: ZP.271.9.2024. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 23.09.2024 r., nr 185/2024 570235-2024.
W dniu 03.1
0.2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
Transprzęt sp. z o.o. sp.k., Zabłotce 51, 38-500 Sanok (dalej: „Odwołujący”),
w którym Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
1) art. 99 ust. 1 i 4 w zw. z art. 91 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 w zw. z art. 17 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), zwanej dalej:
„ustawą Pzp”, w zw. z art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1469 ze zm., dalej: „ucpg”) w zw. z art. 3 ust. 2 ucpg w zw. z
art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm., dalej:
„uFin") poprzez nieprawidłowe dokonanie podziału zamówienia na dwie części, podczas
gdy zamawiający nie powinien dokonywać tego podziału, gdyż przepisy nie przewidują
dopuszczalności rozdzielenia usług prowadzenia PSZOK od usług odbioru i
zagospodarowania odpadów (w szczególności w formie oddzielnej części zamówienia),
a połączenie tych usług jest korzystne zarówno z perspektywy cenowej, jakościowej,
organizacyjnej, jak i dla zamawiającego, mieszkańców oraz uczciwej konkurencji,
2) art. 99 ust. 1 i 4 w zw. z art, 16 pkt 1 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 1 Dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz
uchylającej niektóre dyrektywy (Dz.U.UE.L.2008.312.3 ze zm., dalej: „Dyrektywa
odpadowa") w zw. z art. 3b ucpg w zw. z art. 9 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i
konsumentów (t.j. Dz. U. z 2023, poz. 1689 ze zm., dalej: „uokik") w zw. z art. 9 ust. 2 pkt
5) i 6) uokik w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 5 i 6 uokik w zw. z art. 3 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1233 ze zm., dalej: „uznk”) w zw. z art.
15 uznk w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 58 § 1 i 2 ustawy Kodeks cywilny (t.j.
Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm., dalej jako: „kc”) w zw. z art. 5 kc w zw. z art. 387 kc w
zw. z art. 101 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U.2004.90.864/2 ze
zm., dalej: „TFUE”) w zw. z art. 102 TFUE poprzez przerzucenie na wykonawcę
odpowiedzialności za osiągnięcie poziomów przygotowania do ponownego użycia i
recyklingu odpadów komunalnych oraz obarczenie wykonawcy karą umowną za ich
KIO 3616/24
nieosiągnięcie, podczas gdy obowiązek osiągnięcia poziomów przygotowania do
ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych spoczywa na zamawiającym jako
podmiocie publicznym oraz nie może zostać przeniesiony, a wykonawca (szczególnie ze
względu na brak posiadania narzędzi prawno-faktycznych równoważnych do posiadanych
przez organy władzy publicznej) nie ma możliwości wywierania skutecznego wpływu na
sortowanie odpadów przez mieszkańców, przez co obowiązek ten jest niewykonalny dla
wykonawcy,
3) art. 242 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 241 w zw. z art. 240 w zw. z art, 281 ust. 1 pkt 17 w zw. z
art. 16 pkt 1 i 3 w zw. z art. 8 ustawy Pzp w zw. z art. 58 §1 i 2 kc w zw. z art. 5 KC w zw.
z art. 483 § 1 kc poprzez ustalenie w części 2 zamówienia jako kryterium oceny ofert
deklaracji co do wysokości kary umownej o niejasnej treści, podczas gdy kryteria oceny
ofert powinny być sformułowane w sposób jasny i niebudzący wątpliwości, a kara
umowna nie może stanowić kryterium oceny ofert,
art. 16 pkt 1 i 3 w zw. z art. 8 ustawy Pzp w zw. z art. 58 § 1 i 2 KC w zw. z art. 5 kc w zw.
z art. 483 § 1 kc poprzez ustanowienie w projekcie umowy na realizację przedmiotu
części 2 zamówienia kar umownych w sposób umożliwiający kilkukrotne sankcjonowanie
tego samego naruszenia, podczas gdy niedopuszczalne jest kilkukrotne sankcjonowanie
karą umowną tego samego naruszenia,
5) art. 112 ust. 1 i 2 pkt 2 w zw. z art. 114 pkt 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 w zw. z art. 17 ust. 1 i
2 ustawy Pzp w zw. z art. 44 uFin poprzez brak określenia jako warunku udziału w
postępowaniu obowiązku posiadania przez wykonawcę zezwolenia na prowadzenie
działalności w zakresie zbierania odpadów, podczas gdy ustanowienie tego wymogu jest
kluczowe dla zapewnienia wydatkowania środków publicznych w sposób zgodny z
prawem (na rzecz podmiotu uprawnionego do świadczenia usług) oraz spójności
dokumentacji zamówienia,
6) art. 99 ust. 1 i 4 w zw. z art, 16 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 8 ustawy Pzp w zw. z art. 58 kc w
zw. z art. 5 kc w zw. z art. 387 kc poprzez:
a)
wewnętrzną sprzeczność dokumentacji zamówienia co do tego, co jest przedmiotem
zamówienia oraz czy przedmiotem zamówienia jest również odbiór i
zagospodarowanie odpadów z PSZOK,
b)
ukształtowanie w zakresie części 2 zamówienia obowiązków (podmiotu prowadzącego
PSZOK), których podmiot prowadzący PSZOK nie ma możliwości wykonać (ponieważ
są wykonywane przez podmiot realizujący usługę odbioru i zagospodarowania
odpadów),
c)
niewystarczającą ilość informacji nt. zasad funkcjonowania i organizacji PSZOK, co
w konsekwencji prowadzi do braku możliwości wyceny oferty oraz nieporównywalności
ofert.
KIO 3616/24
W związku z tym Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania w
dokumentach zamówienia zmian wskazanych w odwołaniu.
Pismem z dnia 16.10.2024 r. (tj. przed terminem posiedzenia wyznaczonym na
17.10.2024 r.)
Odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie.
Zgodnie z art. 520 ustawy Pzp, odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy, a cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa
wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby.
Zgodnie z art. 568 pkt 1 ustawy Pzp, Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437):
W przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek
cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy: najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na
który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub uczestników
postępowania odwoławczego - odwołującemu zwraca się 90% wpisu; w takim przypadku
Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem
wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego wartości.
Izba orzekła zatem jak w sentencji i nakazała zwrócić Odwołującemu 90% kwoty
uiszczonego wpisu od odwołania.
Przewo
dnicząca:
……..…....……………