Sygn. akt: KIO 3611/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 9
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 9 października 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 października 2024 r. przez wykonawcę
Grupa E sp. z o.o. w Tychach
w postępowaniu prowadzonym przez Miasto Żywiec w Żywcu
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazać Urzędowi Zamówień
Publicznych zwrot z rachunku bankowego U
rzędu Zamówień Publicznych kwoty 7.500 zł
gr (słownie: siedmiu tysięcy pięciuset złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy
Grupa E sp. z o.o. w Tychach,
stanowiącej wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………….…………
Sygn. akt: KIO 3611/24
U z a s a d n i e n i e
Miasto Żywiec w Żywcu, zwane dalej „zamawiającym”, prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), zwanej dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”,
którego przedmiotem jest zakup sprzętu informatycznego i urządzeń bezpieczeństwa wraz z
licencjami, dostawą i montażem, w ramach projektu „Cyberbezpieczny Urząd”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
17 lipca 2024 r., nr 2024/BZP 00417481.
Wobec czynności i zaniechań zamawiającego w ww. postępowaniu 2 października
2024 r. do P
rezesa Krajowej Izby Odwoławczej wniósł odwołanie wykonawca Grupa E sp. z
o.o. w Tychach
, zwany dalej „odwołującym”.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Stinet sp. z o.o.,
którego treść oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia,
art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez odrzucenie jego oferty jako oferty, której treści jest
niezgodna z warunkami zamówienia, podczas, gdy taka niezgodność nie występuje.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty oraz unieważnienie czynności odrzucenia
swej oferty,
dokonania ponownej czynności badania i oceny ofert w tym odrzucenia oferty Stinet jako
oferty, której treść jest zgodna z warunkami zamówienia oraz dokonania ponownego
wyboru najkorzystniejszej oferty,
Ustalono także, że zamawiający pismem z dnia 3 października 2024 r. zawiadomił
wykonawców, iż unieważnia czynność wyboru najkorzystniejszej oferty oraz czynność oceny
ofert.
K
rajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności izba oddaliła wniosek zamawiającego o odrzucenie odwołania
na podstawie art. 528 pkt 6 ustawy Pzp.
W odpowiedzi na odwołanie z 8 października 2024 r. zamawiający wskazał, że kopię
odwołania odwołujący przekazał mu za pomocą poczty elektronicznej na adres mailowy
[email protected] w dniu 2 października 2024 r. o godzinie 18:42, tj. po godzinach
urzędowania tutejszego Urzędu Miejskiego w Żywcu. Wskazał, że zgodnie z Regulaminem
Pracy Urzędu Miejskiego w Żywcu, wprowadzonym Zarządzeniem Burmistrza Miasta Żywca
Nr BOB.0050.136.2022.SM z dnia 15 czerwca 2022 r., godziny pracy pracowników
zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych obejmują godziny od 7:30 do 16:00 (system
dwuzmianowy). Informacja o godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Żywcu jest również
dostępna na stronie internetowej Miasta Żywiec https://zywiec.pl/ oraz na stronie BIP Urzędu
Miejskiego w Żywcu https://www.bip.zywiec.pl/item/. Zamawiający oświadczył, że z treścią
odwołania zapoznał się dopiero 3 października 2024 r.
Tak sformułowany wniosek o odrzucenie odwołania okazał się niezasadny i to
niezasadny w sposób oczywisty.
Stosownie do art. 528 pkt 6 Pzp,
Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że
odwołujący nie przesłał zamawiającemu kopii odwołania, zgodnie z art. 514 ust. 2. Z kolei
przepis art. 514 ust. 2 ustawy P
zp stanowi, iż Odwołujący przekazuje kopię odwołania
zamawiającemu przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł
on zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu.
Nie było sporne między stronami, że wobec przesłania odwołującemu przez
zamawiającego drogą elektroniczną zawiadomienia o rozstrzygnięciu postępowania w dniu
27 września 2024 r., pięciodniowy termin na wniesienie odwołania wobec czynności
zaskarżonych w odwołaniu upływał 2 października 2024 r. (art. 515 ust. 1 pkt 2 lit. a Pzp).
Nie ulegało również wątpliwości, że termin ten, jako termin oznaczony w dniach, kończy się z
upływem ostatniego dnia, a więc 2 października 2024 r. o g. 24.00 (art. 509 ust. 1 Pzp w zw.
z art. 111 § 1 KC). Bez znaczenia pozostaje w tej sytuacji okoliczność, czy nastąpi to po
godzinach pracy zamawiającego. Termin na wniesienie odwołania jest terminem
ustawowym. Z mocy art. 514 ust. 2
ustawy Pzp, w tym też terminie odwołujący miał
obowiązek przesłać zmawiającemu kopię odwołania w taki sposób, aby zamawiający mógł
się z zapoznać z jego treścią przed upływem tego terminu. Dostrzeżenia wymaga także, że
stosownie do art. 61 KC :
§ 1. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło
do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego
oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.
§ 2. Oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą,
gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta
mogła zapoznać się z jego treścią.
Jak wynika z przywołanych przepisów, z punktu widzenia znajdujących zastosowanie
w niniejszej sprawie przepisów materialnego prawa cywilnego bez znaczenia pozostaje
zatem kwestia, czy adresat faktycznie zapoznał się z treścią składanego mu oświadczenia.
Istotne jest jedynie, czy oświadczenie zostało mu przesłane w taki sposób, że potencjalnie
miał możliwość zapoznania się z jego treścią.
Ustalono, że korespondencję z kopią odwołania odwołujący przesłał mejlem w dniu 2
października 2024 r. o g. 18.42 na adres [email protected]. Adres ten należał do
zamawiającego, a więc z tym momentem zamawiający niewątpliwie miał możliwość
zapoznania się z treścią wniesionego odwołania. Okoliczność, że zamawiający zapoznał się
z treścią odwołania dopiero w dniu 3 października 20924 r., w świetle przepisów prawa
pozostawała bez jakiegokolwiek znaczenia.
Kierując się powyższymi rozważaniami wniosek zamawiającego o odrzucenie
odwołania należało oddalić jako bezzasadny w sposób oczywisty.
W dalszej kolejności izba, działając na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp,
postanowiła umorzyć odwoławcze, gdyż dalsze postępowanie stało się zbędne. Stosownie
do art. 568 pkt 2 ustawy Pzp,
Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Zbędność postępowania odwoławczego wynikała z faktu, że po wniesieniu odwołania
zamawiający pismem z dnia 3 października 2024 r. unieważnił czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej
złożonej przez wykonawcę Stinet sp. z o.o. oraz czynność oceny ofert,
które zostały zaskarżone w odwołaniu oraz powrócił do czynności badania i oceny ofert.
Na uwagę zasługuje fakt, że czynność wyboru oferty najkorzystniejszej jest tym
momentem, który wyznacza koniec procesu badania i oceny ofert, w tym analizy istnienia
podstaw wykluczenia
wykonawcy z postępowania, podstaw odrzucenia oferty, czy badania
skuteczności zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstw informacji składanych przez
wykonawców. Zamawiający wybierając daną ofertę jako najkorzystniejszą przesądza, że
oferta ta nie podlega odrzucaniu, a wykonawca który ją złożył nie podlega wykluczeniu z
udziału w postępowaniu. Skutkiem unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
było to, że zamawiający powrócił do etapu badania i oceny ofert. O zakończeniu tego
procesu będzie można mówić w momencie zawiadomienia wykonawców o rezultatach
badania (np. zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej
czy unieważnienia
postępowania).
Dostrzeżenia wymaga również, że zgodnie z art. 513 ust. 1 ustawy Pzp odwołanie
przysługuje na:
1) niezgodną z przepisami ustawy czynność zamawiającego, podjętą w postępowaniu o
udzielenie zamówienia, o zawarcie umowy ramowej, dynamicznym systemie zakupów,
systemie kwalifikowania wykonawców lub konkursie, w tym na projektowane postanowienie
umowy;
2) zaniechanie czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o zawarcie umowy
ramowej, dynamicznym systemie zakupów, systemie kwalifikowania wykonawców lub
konkursie, do której zamawiający był obowiązany na podstawie ustawy;
3) zaniechanie przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub zorganizowania
konkursu na podstawie ustawy, mimo że zamawiający był do tego obowiązany.
Z przepisu tego wynika zatem, że odwołanie nie przysługuje wobec zamiaru czy
zapowiedzi dokonania bądź niedokonania jakiejś czynności. W tej sytuacji rozstrzyganie w
przedmiocie zarzutów skierowanych wobec historycznych, nieistniejących na moment
wyrokowania, czynności zamawiającego stało się zbędne. Wykonawcom służyć będzie
prawo wniesienia odwołania w terminie liczonym od dnia zawiadomienia o ewentualnej
nowej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej lub czynności unieważnienia
postępowania, gdyż dopiero w tym momencie będzie można mówić o istnieniu substratu
zaskarżenia (to jest czynności lub zaniechania zamawiającego).
Na konieczność umorzenia postępowania odwoławczego w analogicznej sytuacji
wielokrotnie zwracano uwagę w orzecznictwie Izby, por. przykładowo postanowienie Izby z
dnia 4 listopada 2021 r., sygn. akt KIO 3094/21 oraz KIO 3105/21.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp,
postanowiła jak w pkt 1 sentencji.
Zgodnie z art. 557 ustawy Pzp,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei
w świetle art. 575 ustawy Pzp, strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący
sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Jak wskazuje się w piśmiennictwie, reguła ponoszenia przez strony kosztów
postępowania odwoławczego stosownie do wyników postępowania odwoławczego oznacza,
że „obowiązuje w nim, analogicznie do procesu cywilnego, zasada odpowiedzialności za
wynik procesu, według której koszty postępowania obciążają ostatecznie stronę
„przegrywającą” sprawę (por. art. 98 § 1 k.p.c.)” Jarosław Jerzykowski, Komentarz do art.192
ustawy -
Prawo zamówień publicznych, w: Dzierżanowski W., Jerzykowski J., Stachowiak M.
Prawo zamówień publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.
Izba
, kierując się wynikiem postępowania odwoławczego, stosując przepis § 9 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), postanowiła znieść wzajemnie koszty
postępowania odwoławczego oraz zwrócić odwołującemu kwotę uiszczoną tytułem wpisu od
odwołania.
Przewodniczący: ………….…………