Sygn. akt: KIO 3566/24
WYROK
Warszawa, dnia 21
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Paprocka
Beata Pakulska-Banach
Aleksandra Patyk
Protokolant:
Wiktoria Ceyrowska
po
rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w
dniu 30
września 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia, Karmar S.A. w Warszawie, Proelnet sp. z o.o. w Warszawie oraz Bouygues
Batiment Ile-de-France w Guyancourt (Francja)
w postępowaniu prowadzonym przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. w Warszawie
przy udziale uczestnik
ów zgłaszających przystąpienie po stronie Zamawiającego, wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1) STRABAG Sp. z o.o. w Pruszkowie i Ed.Zueblin AG w Stuttgarcie (Niemcy)
2) ZAB-BUD Sp. z o.o. w Warszawie i Fast Group Sp. z o.o. w Warszawie
orzeka:
1. u
marza postępowanie w części co do zarzutu nr 1 lit. a) odwołania;
w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
3. kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez Odwołującego
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, a ponadto kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez Zamawiającego
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od Odwołującego, wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia, Karmar S.A. w Warszawie, Proelnet sp. z o.o. w Warszawie oraz
Bouygues Batiment Ile-de-France w Guyancourt (Francja) na rzecz
Zamawiającego, Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. w Warszawie kwotę 3
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez Zamawiającego z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Z
amówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………..
…………..
…………..
Sygn. akt: KIO 3566/24
Uzasadnienie
Zamawiający, Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. w Warszawie prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego sektorowego pn. „Wykonanie robót budowlanych - Budowa
budynku technicznego T o funkcji centrum przetwarzania danych z budynkiem biurowym,
budynkiem wartowni oraz towarzyszącą infrastrukturą techniczną wraz z zagospodarowaniem
terenu i wieżą telekomunikacyjną w Sulejówku”. Wewnętrzny identyfikator: 2023/WNP0276.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym UE w dniu 12
kwietnia 2024 r., pod nr: 2024/S 73-217376
. Wartość szacunkowa zamówienia przekracza progi
unijne.
W dniu 30
września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, Karmar S.A. w Warszawie,
Proelnet sp. z o.o. w Warszawie oraz Bouygues Batiment Ile-de-France w Guyancourt (Francja)
od
następujących czynności Zamawiającego:
zaniechania odrzucenia oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Strabag Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie oraz Ed. Züblin AG z siedzibą
w Stuttgarcie, Niemcy (dalej jako:
„Konsorcjum Strabag”), z uwagi na zaistnienie w
przesłanek wykluczenia z postępowania, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U. z
2024 r., poz. 1605 ze zm., dalej jako „PZP”);
2) zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum Strabag,
z uwagi na złożenie oferty w
warunkach czynu nieuczciwej konkurencji,
z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w
błąd w celu uzyskania zamówienia oraz uniemożliwienia innym wykonawcom uzyskania
zamówienia;
3) wyboru oferty Konsorcjum Strabag jako najkorzystniejszej w p
ostępowaniu;
zaniechania odtajnienia informacji zastrzeżonych przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia w składzie ZAB-BUD Sp. z o.o. w Warszawie
oraz Fast Group Sp. z o.o. w Warszawie (dalej jako:
„Konsorcjum ZAB-BUD”);
ewentualnie:
zaniechania wezwania Konsorcjum Strabag do udzielenia wyjaśnień w zakresie
wykonania od podstaw całej inwestycji związanej z inwestycją realizowaną przez
Strabag Sp. z o.o. na rzecz T-
Mobile S.A. oraz spełnienia wymogu w zakresie mocy
bilansowej lub uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych w tym zakresie.
Odwołujący (dalej również jako: „Konsorcjum Karmar”) zarzucił Zamawiającemu naruszenie
niżej wskazanych przepisów, tj.:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) PZP w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8) lub 10) PZP poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum Strabag, pomimo ziszczenia się przesłanek
wykluczenia, gdyż wykonawca ten w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa, a przynajmniej lekkomyślności lub niedbalstwa, przedstawił
Zamawiającemu informacje wprowadzające w błąd, mające istotne znaczenie dla
decyzji podejmowanych przez Zamawiającego w postępowaniu, w odniesieniu do
spełnienia warunków udziału w postępowaniu w sytuacji, gdy:
a)
osoba wskazana przez Konsorcjum Strabag do pełnienia funkcji kierownika robót w
zakresie sieci, instalacji i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, cieplnych,
wentylacyjnych i gazowych, p. S. W.
nie posiada doświadczenia określonego treścią
warunku udziału w postępowaniu, tj. nie pełniła funkcji kierowniczej dla zadania
związanego z budową budynków nr 1 i 2 dla JW. 5949 wraz z przyłączami i
zagospodarowaniem terenu w ramach zadań 51407 i 51408 na terenie kompleksu
wojskowego nr 8602 w Legionowie, a także nie uczestniczyła w końcowych
odbiorach i testach funkcjonalnych branży sanitarnej;
b) roboty wykonane przez Strabag Sp. z o.o. na rzecz T-
Mobile S.A., wskazane w treści
wykazu wykonanych robót, nie odpowiadają treści warunku udziału w postępowaniu,
określonemu w rozdziale VII pkt 2.4. lit a SWZ, który zakazywał powoływania się na
inwestycję, w ramach której wykorzystano w jakimkolwiek stopniu istniejące
uprzednio budynki i urządzenia budowlane lub powstały w wyniku Przebudowy lub
Rozbudo
wy istniejący budynek lub budynki oraz urządzenia budowlane, gdy
tymczasem, inwestycja zrealizowana przez Strabag Sp. z o.o. na rzecz T-Mobile
S.A. została wykonana w oparciu o: (i) istniejące fundamenty oraz instalacje
uziemiające (ii) istniejące zbiorniki na paliwo (olej) wraz ze studnią nadzbiornikową,
przyłączem pomiędzy zbiornikami a istniejącymi fundamentami agregatów
(rurociągiem paliwowym w ziemi), urządzeniami instalacyjnymi tj. zaworami,
pompami paliwowymi, aparaturą pomiarową i aparaturą automatyki;
c)
układ zasilania gwarantowanego wraz z układem podtrzymania z agregatu
prądotwórczego dla inwestycji realizowanej na rzecz T-Mobile S.A. przez Strabag
Sp. z o.o. nie spełnia wymogu pełnej mocy bilansowej w sytuacji, gdy było to wprost
wymagane treścią warunku udziału w postępowaniu;
2. art. 226 ust. 1 pkt 7) PZP w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1233 ze zm., dalej jako:
„Uznk”) w zw. z art. 239 ust. 1 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum
Strabag, pomimo że została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w
rozumieniu przepisów Uznk, z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w błąd w celu
uzyskania zamówienia oraz uniemożliwienia innym wykonawcom uzyskania
zamówienia;
3. art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) PZP w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8) lub
10) PZP w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 7 PZP poprzez nieuzasadnione dokonanie wyboru
oferty Konsorcjum Strabag, pomimo iż oferta tego wykonawcy powinna zostać
odrzucona;
4. art. 18 ust. 1 i 3 PZP w zw. z art. 11 ust. 2 Uznk poprzez zaniechanie odtajnienia i
udostępnienia wykazu wykonanych robót oraz wykazu osób złożonych przez
Konsorcjum ZAB-
BUD wraz z ofertą, zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa,
pomimo braku wykazania, iż informacje te rzeczywiście posiadają wartość gospodarczą
oraz zawierają informacje o charakterze technicznym, technologicznym lub
organizacyjnym dotyczącym tego wykonawcy;
ewentualnie, tj. na wypadek, w którym Izba uznałaby, że oferta Konsorcjum Strabag nie
podlega odrzuceniu:
5. art. 128 ust. 1 i 4 PZP
poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum Strabag do złożenia
wyjaśnień lub uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych (wykazu robót) w
zakresie dotycz
ącym sposobu wykonania inwestycji zrealizowanej przez Strabag Sp. z
o.o. na rzecz T-Mobile S.A., w
ramach której wykorzystano w jakimkolwiek stopniu
istniejące uprzednio budynki i urządzenia budowlane lub powstałe w wyniku
Przebudowy lub Rozbudowy istniejący budynek lub budynki oraz urządzenia budowlane
oraz w zakresie mocy bilansowej,
a w konsekwencji:
6. art. 16 PZP poprzez przeprowadzenie p
ostępowania w sposób niezapewniający
zachowania
uczciwej
konkurencji,
równego
traktowania
wykonawców,
proporcjonalności i przejrzystości.
Podnosząc wskazane zarzuty, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert;
3) odrzucenie oferty Konsorcjum Strabag w p
ostępowaniu, jako oferty złożonej przez
wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania oraz jako oferty złożonej w
warunkach czynu nieuczciwej konkurencji;
odtajnienia informacji zastrzeżonych przez Konsorcjum ZAB-BUD jako tajemnica
przedsiębiorstwa w treści wykazu osób oraz wykazu wykonanych robót;
uznania oferty złożonej przez Odwołującego za najkorzystniejszą w postępowaniu;
ewentualnie, tj. na wypadek, w którym Izba uznałaby, że oferta Konsorcjum Strabag nie
podlega odrzuceniu:
wezwania Konsorcjum Strabag do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia podmiotowych
środków dowodowych (wykazu robót) w zakresie dotyczycącym sposobu wykonania
inwestycji zrealizowanej przez Strabag Sp. z o.o. na rzecz T-Mobile S.A..
Ponadto, wniósł o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów
postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm
przewidzianych przepisami prawa zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie.
Jak uzasadnił w odwołaniu, osoba wskazana przez Konsorcjum Strabag – w wykazie osób –
jako
kierownik robót w zakresie sieci, instalacji i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
cieplnych, wentylacyjnych i gazowych
(branża instalacyjna) wykonanych na rzecz Dwunastego
Terenowego Oddziału Lotniczego, tj. S. W. nie posiada doświadczenia określonego treścią
warunku udziału w postępowaniu, zawartego w rozdziale VII pkt 2.4. lit. b SWZ, co wynika z
uzyskanej przez Odwołującego w trybie dostępu do informacji publicznej informacji Dwunastego
Terenowego Oddziału Lotniskowego w Warszawie z dnia 6 sierpnia 2024 r. W efekcie,
Odwołujący uznał, że Konsorcjum Strabag nie zweryfikowało doświadczenia posiadanego
przez
osobę wskazaną do pełnienia funkcji kierownika branży instalacyjnej i wprowadziło
Zamawiającego w błąd, co miało – zdaniem Konsorcjum Karmar – wymierny wpływ na decyzje
podjęte przez Zamawiającego, tj. wybór oferty najkorzystniejszej z naruszeniem przepisów
PZP.
Oznacza to w ocenie Odwołującego, że zachodzą podstawy do odrzucenia oferty
Konsorcjum Strabag na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit a) w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8) i 10)
PZP, bowiem wykonawca ten nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu na
moment składania ofert oraz na skutek, co najmniej lekkomyślności – zdaniem Odwołującego
– wprowadziło Zamawiającego w błąd co do dopuszczalności wyboru oferty Strabag jako
najkorzystniejszej. Odwołujący podniósł, iż innym wymogiem Zamawiającego było wykazanie
się doświadczeniem w zakresie wykonania inwestycji polegających na realizacji obiektów
budowlanych od podstaw, czyli
bez wykorzystania w jakimkolwiek stopniu istniejącego
uprzednio budynku i urządzeń budowlanych lub powstałych w wyniku przebudowy lub
rozbudowy istniejącego budynku lub budynków i urządzeń budowlanych, zaś Konsorcjum
Strabag powołując się w wykazie robót budowlanych na inwestycję związaną z realizacją
obiektu Data Center na rzecz T-Mobile S.A
– nie wykazało spełnienia tego warunku.
Odwołujący zakwestionował bowiem, by inwestycja ta była wykonana przez STRABAG Sp. z
o.o. od podstawy, tak jak wymagano w SWZ.
Konsorcjum Karmar podniósł bowiem, że
r
ealizując inwestycję na rzecz T-Mobile S.A., STRABAG Sp. z o.o. wykorzystał istniejące
fundamenty oraz istniejącą instalację uziemiającą do posadowienia i podłączenia
dostarczonych przezeń dwóch agregatów prądotwórczych o mocy mniejszej niż wymagana
moc bilansowa.
Przedstawił dowody na to, że na nieruchomości, na której STRABAG sp. z o.o.
miał realizować inwestycje, zamawiający T-Mobile S.A., już w 2018 r., a więc przed datą
realizacji zamówienia, na które powołał się STRABAG w wykazie robót wybudował we własnym
zakresie fundamenty
pod agregaty wraz z instalacjami niezbędnymi do obsługi agregatów oraz
inne instalacje niezbędne do wybudowania, w przyszłości, nowego obiektu Data Center
„dobudowanego” do już istniejącego budynku. Co więcej, wg Odwołującego, inwestycja na
rzecz T-
Mobile S.A. została wykonana w oparciu o istniejące zbiorniki na paliwo (olej) wraz ze
studnią nadzbiornikową, przyłącze pomiędzy zbiornikami a istniejącymi fundamentami
agregatów (rurociąg paliwowy w ziemi), urządzenia instalacyjne tj. zawory, pompy paliwowe,
aparatura pomiarowa i aparatura automatyki.
Jego zdaniem, potwierdzają to dowody w postaci
m.in. planu sytuacyjnego oraz zapytania ofertowego T-
Moblie S.A. z I kwartału 2024 r. Tym
samym, w ocenie Odwołującego STRABAG Sp. z o.o. nie wykonał tej inwestycji od podstaw i
wprowadził w tym zakresie Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji w zakresie
dotyczącym spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Ponadto, zgodnie z najlepsza wiedzą
Odwołującego, popartą stosowymi dowodami, STRABAG Sp. z o.o. nie zamontował w Strefie
Przetwarzania Danych
agregatów prądotwórczych (tj. agregatów G.CD2 oraz G.CD1
oznaczonych na rysunku stanowiącym załącznik nr 14 do odwołania) na pełną moc bilansową
wymaganą przez Zamawiającego, tj. dwa agregaty o mocy 3300 kVA każdy (schemat zasilania
obiektu T-Mobile
– załącznik do uzgodnień z Zakładem Energetycznym). Wg Odwołującego
wynika to z
treści zapytania ofertowego skierowanego przez T-Mobile S.A. do potencjalnych
dostawców, nowych agregatów. Zamontowano w obiekcie agregaty o mocy mniejszej, tj. 1250
kVA i 2500 kVA.
Odwołujący wywodzi stąd, iż Konsorcjum Strabag nie wykazało spełnienia
warunk
ów udziału w postępowaniu. Zarzuca również, iż w wyniku co najmniej lekkomyślności
lub nawet rażącego niedbalstwa Konsorcjum Strabag zdecydowało się na przedstawienie
informacji, które nie są zgodne z rzeczywistością. Podniósł, że: „Nawet, gdyby przyjąć (co w
opinii Odwołującego jest jednak nieuzasadnione), że nie mamy do czynienia z zamierzonym
działaniem, to Konsorcjum Strabag należy bezsprzecznie przypisać działanie w warunkach
rażącego niedbalstwa, a więc drugiej z alternatywnych przesłanek art. 109 ust. 1 pkt 8) Pzp.
Wniosek taki jest zasadny, biorąc pod uwagę zarówno dysponowanie kompletem informacji, jak
i wzorzec profesjonalnego wykonawcy.
”, a co za tym idzie, względem Konsorcjum Strabag
zmaterializowały się przesłanki wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 8) i 10) PZP i obowiązek
odrzucenia oferty tego wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) PZP oraz na
podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 7 PZP, bowiem w ocenie Odwołującego powyższe wyczerpuje
znamiona działania w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji. Ponadto zdaniem
Odwołującego, Zamawiający nie może wezwać Konsorcjum Strabag do uzupełnienia lub
poprawienia złożonych przez ten podmiot
wykazów lub referencji, byłoby to działaniem wbrew
art. 16 PZP
, nie istnieją również w ocenie Odwołującego podstawy do samooczyszczenia, skoro
do wprowadzenia w błąd doszło w niniejszym postępowaniu. Z daleko idącej ostrożności
procesowej Odwołujący stwierdził, że gdyby Izba doszła do przekonania, że informacje
przekazane przez Konsorcjum Strabag jednak nie wprowadzają w błąd, to w jego ocenie
Zamawiający jest zobowiązany do wezwania Konsorcjum Strabag do udzielenie stosownych
wyjaśnień w zakresie dotyczącym wykonania przez STRABAG Sp. z o.o. zadania na rzecz T-
Mobile S.A.,
w oparciu o dyspozycję art. 128 ust. 4 PZP. W odniesieniu do zarzutów
dotyczących oferty drugiego z wykonawców, tj. Konsorcjum ZAB-BUD, Odwołujący podniósł,
że nie Konsorcjum sprostało obowiązkowi wykazania, że zastrzeżone w wykazach oraz
zobowiązaniach informacje stanowiły tajemnicę przedsiębiorstwa – z tego względu powinny one
zostać odtajnione przez Zamawiającego w całości. Wyjaśnił, iż Konsorcjum ZAB-BUD:
„zastrzegając tajemnice przedsiębiorstwa działało pośrednio na wniosek ALTRON, a.s., który
zobowiązał Konsorcjum ZAB-BUD do zastrzeżenia takich informacji jak referencje, wykaz robót
oraz zobowiązanie do udostepnienia zasobów. Innymi słowy zobowiązał ww. wykonawcę do
utajnienia wszystkich dokumentów kluczowych dla prawidłowego przebiegu Postępowania
(zob. pismo z dnia 10 lipca 2024 roku). Jednocześnie podmiot ten nie podjął żadnych czynności
związanych z wykazaniem spełnienia się wszystkich przesłanek określonych w art. 11 ust. 2
Uznk -
obowiązek ten scedował na Fast Group Sp. z o. o., tj. podmiot niezależny od niego.
Jednocześnie oświadczył, że informacje te są dla niego po prostu ważne i z tej przyczyny
zasługują na szczególną ochronę.”, co Odwołujący traktuje jako gołosłowne zapewnienie, że
zastrzeżone informacje mają określoną wartość gospodarczą. Co prawda, wskazano na ryzyko
„podkupienia” osób wskazanych do realizacji kontraktu przez konkurencję, ale wniosek ten jest
niczym niepoparty.
W ramach uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, zdaniem
Odwołującego, nie wykazano również jakie czynności podjęto w celu ochrony tych informacji.
Odwołujący zauważył, że ALTRON na
swojej stronie internetowej zamieszcza informacje o
zrealizowanych inwestycjach. Zdaniem Konsorcjum Karmar, Konsorcjum ZAB-BUD nie
wykazało również, że ujawnienie informacji zawartych w wykazach robót może skutkować jego
odpowiedzialnością względem podmiotów trzecich.
W odpowiedzi z dnia
15 października 2024 r. na odwołanie, Zamawiający wniósł o odrzucenie
odwołania w zakresie zarzutu nr 4 na podstawie art. 528 pkt 2 w związku z art. 505 ust. 1 PZP,
z uwagi na brak interesu Odwołującego we wniesieniu odwołania oraz o oddalenie odwołania
w całości jako niezasadnego. Wyjaśnił, iż pismem z dnia 8 października 2024 r. zwrócił się do
Konsorcjum Strabag o wyjaśnienie doświadczenia S. W., na które wykonawca ten powołał się
w wykazie osób.
W odpowiedzi Konsorcjum Strabag
złożyło obszerne wyjaśnienia, z których
jednoznacznie
– zdaniem Zamawiającego – wynika, że Pani S. W. pełniła funkcję kierownika
robót w zakresie sieci, instalacji i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, cieplnych,
wentylacyjnych i gazowych dla zadania związanego z budową budynków nr 1 i 2 dla JW. 5949
wraz z przyłączami i zagospodarowaniem terenu w ramach zadań 51407 i 51408 na terenie
kompleksu wojskowego nr 8602 w Legionowie, a także uczestniczyła w końcowych odbiorach
i testach funkcjonalnych branży sanitarnej. Wyjaśnienia te zostały poparte dowodami, w postaci
kopii dziennik
ów budowy oraz pisma WARBUD z 9 października 2024 r.
Zamawiający wystąpił
również do 12 Terenowego Oddziału Lotniskowego w trybie art. 128 ust. 5 PZP o wyjaśnienie
wątpliwości dotyczących doświadczenia Pani S. W., lecz do dnia sformułowania odpowiedzi na
odwołanie nie otrzymał odpowiedzi. Odnosząc się z kolei do treści wykazu robót budowlanych,
to w ocenie Zamawiającego obiekt DC Szlachecka spełnia warunki udziału w postępowaniu,
gdyż jest to obiekt powstały w wyniku Rozbudowy, zgodnie z definicją zawartą w SWZ, cz. I
rozdz. VII pkt 2.4 lit. a).
Powołał się na wydany w przedmiotowym postępowaniu wyrok Krajowej
Izby Odwoławczej z dnia 27 maja 2024 r. (sygn. akt KIO 1367/24, KIO 1391/24, KIO 1398/24),
który w jego ocenie potwierdza interpretację ww. definicji Rozbudowy, przedstawioną przez
Zamawiającego. Dodatkowo wskazał, że na wezwanie Zamawiającego, wykonawca
Konsorcjum
Strabag w piśmie z dnia 10 września 2024 r. (znak: BB/A/0053/49/2024)
potwierdził, że wartość robót budowlanych związanych z wykonaniem nowopowstałych
elementów wynosiła co najmniej 35 mln zł netto. Zakwestionował również twierdzenie
Odwołującego, jakoby układ zasilania gwarantowanego wraz z układem podtrzymania z
agregatu prądotwórczego dla inwestycji realizowanej na rzecz T-Mobile S.A. nie posiadał pełnej
mocy bilansowej
oraz przedstawione na tę okoliczność dowody. Zamawiający zaprzeczył
również, by Odwołujący udowodnił, że układ zasilania gwarantowanego wraz z układem
podtrzymania z agregatu prądotwórczego dla inwestycji realizowanej na rzecz T-Mobile S.A.
nie posiadał pełnej mocy bilansowej. W jego ocenie, nie dowodzi tego rysunek schematu
zasilania (załącznik nr 17 do odwołania), gdyż nie wiadomo, czy jest to rysunek ostateczny, ani
nie został sporządzony na potrzeby dokumentacji powykonawczej. Zakwestionował również
dowód w postaci zapytania ofertowego T-Mobile (załącznik nr 18 do odwołania), jako
niewiarygodny. Dodatkowo wskazał, że T-Mobile ma prawo wysyłać zapytania ofertowe w celu
planowania dalszej rozbudowy swoich obiektów lub szacowania kosztów przyszłych inwestycji,
co nie świadczy o tym, że obiekt ma jakiekolwiek niedostatki w zakresie mocy agregatów.
Nadto, w toku postępowania wyjaśniającego, Zamawiający uzyskał od Przystępującego
informację o wydaniu – przez niezależną firmę – dla obiektu DC Szlachecka B certyfikatu Rated
3 według normy ANSI/TIA 942B. Jak wskazał, w ogólnie dostępnych materiałach (strona
internetowa) widnieje inf
ormacja, że zgodnie z normą ANSI/TIA 942B wymaga się, by agregaty
pokrywały pełną moc bilansową (generator sizing – sized for total building load). Podsumował,
iż skoro zarzut 1, okazała się nieprawdziwy to nie można również przyjąć, że Przystępujący
podał nieprawdziwe informacje w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa,
dotyczących spełniania warunków udziału w postępowaniu, a zatem nie doszło do
wprowadzenia Zamawiającego w błąd i nie zmaterializowała się przesłanka wykluczenia
wykonawcy na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 PZP. P
o stronie Zamawiającego nie mogło
powstać mylne wyobrażenie o faktach na skutek informacji przedstawionych przez wykonawcę,
które mogłyby mieć istotny wpływ na podejmowane przez Zamawiającego decyzje.
Przedstawiony Wykaz wykonanych robót oraz referencje nie zawierały informacji
wprowadzających Zamawiającego w błąd, ani nie mogły wprowadzić Zamawiającego w błąd.
W odniesieniu zaś do zarzutu dotyczącego zaniechania odtajnienia informacji zastrzeżonych
przez Konsorcjum ZAB-BUD
, Zamawiający wskazał, iż w jego ocenie Odwołującemu
nie
przysługuje legitymacja procesowa do wniesienia odwołania w tym zakresie (art. 505 ust. 1
PZP).
Wyjaśnił, że oferta Odwołującego znajduje się wyżej w rankingu ofert niż oferta, której
odtajnienia domaga się Odwołujący, a dodatkowo, w związku z zastosowaniem tzw. „procedury
odwróconej”, nie podlegała kwalifikacji podmiotowej w zakresie podstaw wykluczenia oraz
spełniania warunków udziału w postępowaniu. Ponadto, jego zdaniem Odwołujący nie wykazał,
że poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku braku odtajnienia dokumentów dołączonych
oferty Konsorcjum ZAB-
BUD, skoro nie doszło do oceny podmiotowej tej oferty. Co więcej,
„Zdaniem Zamawiającego możliwość dążenia do unieważnienia postępowania należy
odczytywać jako potencjalny skutek wniesienia odwołania, w którym odwołujący dąży do obrony
własnej oferty (ale obrona własnej oferty może okazać się nieskuteczna) i jednocześnie do
eliminacji oferty konkurencyjnej, uznanej za najkorzystniejszą.” Na wypadek uznania, że
Odwołujący ma interes w zaskarżeniu zaniechania odtajnienia informacji dotyczących
Konsorcjum ZAB-
BUD, Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w części co do zarzutu 4, z
uwagi na
skuteczne zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa przez tego wykonawcę.
„Zamawiający dokonał analizy przedstawionego uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa i uznał, że ww. przesłanki zostały spełnione. Informacje zawarte w
zastrzeżonych dokumentach, załączonych do oferty (dalej łącznie jako „Informacje
Zastrzeżone”) stanowią wymierną wartość gospodarczą i ich ujawnienie może wywołać
konkretną szkodę dla Konsorcjum, z uwagi na fakt, że mogłyby zostać wykorzystane w walce
konkurencyjnej, przez podmioty działające w tej samej branży, co Konsorcjum. Informacje
Zastrzeżone nie zostały udostępnione podmiotom trzecim, dotyczą inwestycji na rynku
prywatnym, a informacje w tym zakresie nie są powszechnie dostępne.”
Do akt sprawy wpłynęło zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego złożone przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, tj.: 1)
STRABAG Sp. z o.o. w Pruszkowie i Ed.Zueblin AG w Stuttgarcie (Niemcy) oraz 2) ZAB-BUD
Sp. z o.o. w Warszawie i Fast Group Sp. z o.o. w Warszawie
, którzy wnieśli o oddalenie
odwołania.
W piśmie z 15 października 2024 r., Konsorcjum Strabag wskazało, że wskazana przez
Konsorcjum Strabag
referencyjna robot budowlana polegająca na budowie budynku „Centrum
Danych Rated 3” przy ulicy Szlacheckiej 49 w Warszawie na rzecz T-Mobile Polska S.A. spełnia
wymagania warunku udziału w postępowaniu określonego w rozdziale VII pkt 2.4 lit. a) SWZ.
Powołując się na dowody, wyjaśnił, że inwestycja dla T-Mobile polegała na budowie od podstaw
nowego budynku „B” wzdłuż jednej ze ścian istniejącego budynku „A”. Powstały budynek „B”
został oddylatowany od budynku „A”, posiada własną konstrukcję, ściany oraz instalacje, a do
jego budowy nie wykorzystano uprzednio istniejących elementów budynku „A” i jako taki jest
samodzielny.
W związku z tym, Przystępujący zakwalifikował ten budynek jako wybudowany
od podstaw.
Jednak, z uwagi na to, że inwestycja ta miała złożony charakter, Konsorcjum
Strabag podniosło, że mogła być również odebrana jako robota budowlana polegająca na
Rozbudowie
– w świetle definicji SWZ. „Konsorcjum STRABAG nigdy nie ukrywało, że
inwestycja Centrum Danych Rated 3 w potocznym rozumieniu polegała na „dobudowie” nowego
budynku „B” do istniejącego budynku „A”, a w celu wykazania spełnienia warunku udziału w
postępowaniu określonego w roz. VII pkt 2.4 lit. a) SWZ przedstawiało wszelkie informacje
mające istotne znaczenie dla decyzji podejmowanych przez Zamawiającego.” Dodał również,
że referencyjny obiekt Data Center posiadał Strefę Przetwarzania Danych, która posiada układ
zasilania gwarantowanego wraz z układem podtrzymania agregatu prądotwórczego dla pełnej
mocy bilansowej
, zaś część obiektu DC przeznaczona była m.in. pod funkcje biurowe. W tej
części obiektu nie był umieszczony sprzęt Strefy Przetwarzania Danych, toteż ta część nie
podlega ocenie w ramach ww. wymogu. Wobec tego wyjaśnił, że: „rysunek pn. „Schemat
zasilania i układ pomiarowy” nr „IE-01.0” (zał. nr 17 do odwołania) przedstawia zapotrzebowanie
na moc tylko w odniesieniu do całego obiektu Centrum Danych Rated 3, a nie tylko jego części
będącej Strefą Przetwarzania Danych, w której umieszczono sprzęt zapewniający
wykonywanie podstawowych funkcji obiektu Data Center. Z tego względu wartości wskazane
na tym rysunku są nieadekwatne, a ich zestawienie z mocą agregatów prądotwórczych (G.CD1
i G.CD2) nie stanowi potwierdzenia, że wykonanych w ramach Centrum Danych Rated 3 układ
zasilania gwarantowanego wraz z układem podtrzymania z agregatu prądotwórczego nie
zapewnia pełnej mocy bilansowej dla Strefy Przetwarzania Danych. W istocie Konsorcjum
KARMAR nie wskazuje, jaka jest moc bilansowa Strefy Przetwarzania Danych funkcjonującej
w ramach Centrum Danych Rated 3
.” Zakwestionował również dowód w postaci zapytania
ofertowego T-
Mobile (załącznik nr 18 do odwołania), wskazując własny w postaci pisma T-
Mobile, z którego wynika jego zdaniem, że Centrum Przetwarzania Danych 3 „posiada układ
zasilania gwarantowanego wraz z układem podtrzymania z agregatu prądotwórczego dla pełnej
mocy bilansowe
j.” Dodatkowo, powołał się na certyfikat wydany dla CD Szlachecka wg
standardu ANSI/TIA-942-B-2017 na poziomie Rated-
3, który – wg Przystępującego - stanowi
jednocześnie potwierdzenie tego, że układ zasilania gwarantowanego wraz z układem
podtrzymania z agregatów prądotwórczych został wykonany dla pełnej mocy bilansowej,
bowiem w ramach procesu certyfikacji wg ww. standardu weryfikacji podlega infrastruktura
obiektu Data Center
, zaś warunkiem udzielenia certyfikatu w obszarze instalacji elektrycznych
na poziomie Rated-
3 jest zapewnienie, że obiekt DC został wyposażony w agregaty
(generatory) prądotwórcze zapewniające pełną moc. Nadmienił, że certyfikat ten potwierdza,
że obiekt CD Szlachecka spełnia warunek udziału w postępowaniu w sposób nadmiarowy,
skoro obiekt został wyposażony w układ podtrzymania zasilania z agregatów (generatorów) dla
całkowitego obciążenia DC.
Na posiedzeniu z udziałem stron i uczestników, dnia 18 października 2024 r., Odwołujący cofnął
zarzut
nr 1 lit. a) odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Odwołanie nie zawiera braków formalnych oraz terminowo został uiszczony wpis od odwołania
w wymaganej wysokości. Izba stwierdziła ponadto, że odwołanie nie podlega odrzuceniu na
podstawie art. 528 PZP.
Postępowanie odwoławcze podlegało umorzeniu – w oparciu o art. 520 ust. 1 PZP – w części
co
do zarzutu nr 1 lit. a) odwołania. W tej części odwołania Konsorcjum Karmar zarzucał
Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) PZP w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8) lub 10)
PZP
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum Strabag, pomimo ziszczenia się w
stosunku do tego wykonawcy przesłanek wykluczenia, gdyż wykonawca ten w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa, a przynajmniej lekkomyślności lub
niedbalstwa
, przedstawił Zamawiającemu informacje wprowadzające w błąd, mające istotne
znaczenie dla decyzji podejmowanych przez Zamawiającego w Postępowaniu, polegające na
przedstawieniu informacji o spełnieniu warunków udziału w Postępowaniu w sytuacji, gdy osoba
w
skazana przez Konsorcjum Strabag do pełnienia funkcji kierownika robót w zakresie sieci,
instalacji i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, cieplnych, wentylacyjnych i gazowych
(p. S. W.
) nie posiada doświadczenia określonego treścią warunku udziału w Postępowaniu, tj.
nie pełniła funkcji kierowniczej dla zadania związanego z budową budynków nr 1 i 2 dla JW.
5949 wraz z przyłączami i zagospodarowaniem terenu w ramach zadań 51407 i 51408 na
terenie kompleksu wojskowego nr 8602 w Legionowie, a także nie uczestniczyła w końcowych
odbiorach i testach funkcjonalnych branży sanitarnej. Odwołujący cofnął odwołanie w tej części
na posiedzeniu.
Izba uznała, że Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w zakresie odnoszącym się do zarzutów dotyczących Konsorcjum Strabag,
bowiem posiada
interes w uzyskaniu zamówienia i może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez Zamawiającego przepisów PZP. Jak wskazał Odwołujący, gdyby Zamawiający
prawidłowo ocenił ofertę oraz wyjaśnienia złożone przez Konsorcjum Strabag, to oferta
Odwołującego zostałaby uznana za najkorzystniejszą. Izba ustaliła, że w postępowaniu
wp
łynęły 3 oferty, tj. oferta Konsorcjum Strabag z ceną brutto 268 303 293,45 zł, oferta
Konsorcjum Karmar z ceną brutto 272 539 122,65 zł oraz oferta Konsorcjum ZAB-BUD z ceną
brutto 282
859,31 zł. Kryterium oceny ofert stanowiła cena (100%). Zgodnie z informacją o
wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 19
września 2024 r., oferta złożona przez
Odwołującego znajduje się na drugim miejscu rankingu ofert – z punktacją 98,45 zł, oferta
Konsorcjum ZAB-BUD na trzecim miejscu
– z punktacją 94,86 zł, zaś za najkorzystniejszą
została uznana oferta Konsorcjum Strabag – z punktacją 100 pkt. Tym samym, spełnione są -
wynikające z art. 505 PZP – przesłanki materialnoprawne skorzystania przez Odwołującego ze
środka ochrony prawnej, jakim jest odwołanie.
Ponadto,
Izba stwierdziła, że Odwołujący nie posiada legitymacji do zaskarżenia czynności
Zamawiającego dotyczącej zaniechania ujawnienia informacji zastrzeżonych przez Konsorcjum
ZAB-BUD
(zarzut 4 odwołania) – nie zaktualizowały się bowiem wskazane w art. 505 ust. 1 PZP
przesłanki. W odniesieniu do uzasadnienia legitymacji do wniesienia odwołania przez
Konsorcjum Karmar
w stosunku do czynności i zaniechań Zamawiającego dotyczących
Konsorcjum ZAB-BUD,
Odwołujący wyjaśnił, iż jego zdaniem – po potencjalnym uznaniu żądań
odwołania w odniesieniu do Konsorcjum Strabag, Konsorcjum Karmar byłoby narażone na
ewentualne zarzuty Konsorcjum ZAB-BUD, pomimo niezasadnego utajnienia przez tego
wykonawcę informacji zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa w treści wykazu osób
oraz wykazu wykonanych robót. Jak wskazał: „W konsekwencji biorąc pod uwagę zasadę
koncentracji środków ochrony prawnej, Konsorcjum Karmar ma interes w odwołaniu od
błędnych decyzji Zamawiającego, w odniesieniu do (…) Konsorcjum ZAB-BUD, gdyż może
ponieść w ich wyniku szkodę (nie uzyskać ostatecznie przedmiotowego zamówienia i zysku z
tytułu jego wykonywania).” Uzasadnienie takie nie odpowiada jednak na przesłanki wynikające
z art. 505 ust. 1 PZP i jako takie nie zrodziło przekonania Izby o możliwości merytorycznego
rozpoznania odwołania. W świetle regulacji art. 505 ust. 1 PZP, odwołanie bowiem może wnieść
wykonawc
a, jeżeli poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów PZP. Jakkolwiek, Odwołujący wskazał na potencjalną szkodę, jaką mógłby ponieść
w wyniku zarzucanego Zamawiającemu naruszenia przepisów, to jednak szkoda ta jest czysto
hipotetyczna
, tj. nierealna na gruncie obecnie istniejących uwarunkowań postępowania. Szkoda
ta m
ogłaby zaistnieć tylko w razie ziszczenia się założeń wskazanych w odwołaniu. Nie jest to
jednak sytuacja, o której mowa w art. 505 ust. 1 PZP, nie oznacza to bowiem, że Odwołujący
aktualnie
może ponieść szkodę w wyniku utajnienia informacji z oferty ZAB-BUD. Istnienie
przesłanek z art. 505 ust. 1 PZP należy oceniać wg stanu istniejącego w momencie wniesienia
odwołania, a nie wg okoliczności, które dopiero mogą zaistnieć w przyszłości. Nie sposób
uznać, że badając legitymację wykonawcy do wniesienia odwołania należy brać pod uwagę
również możliwość zaistnienia szkody hipotetycznej, niezwiązanej bezpośrednio z naruszeniem
przez Zamawiającego przepisów ustawy, zarzucanych odwołaniem, szkody której ryzyko
poniesienia
zmaterializuje się wyłącznie w razie wystąpienia pewnych przesłanek, które to nie
występują na moment wniesienia odwołania. W art. 505 ust. 1 zd. 2 PZP mowa bowiem o
szkodzie, która powstała lub może powstać w wyniku – czyli w związku przyczynowo-
skutkowym z naruszeniem przepisów przez zamawiającego. Związek ten powinien być
adekwatny, czyli normalny.
Normalnym następstwem zaniechania odtajnienia informacji
dotyczących wykonawcy, któremu przyznano mniej punktów niż wnoszącemu odwołanie, nie
jest możliwość poniesienia szkody przez odwołującego, a bynajmniej Odwołujący tego nie
wykazał. Zaskarżenie czynności zaniechania odtajnienia dokumentów dotyczących danego
wykonawcy z naruszeniem prawa
będzie istotne dla odwołującego – wg stanu na dzień
wniesienia odwołania – tylko wówczas, gdy wystąpienie lub zagrożenie wystąpieniem szkody
po stronie odwołującego będzie naturalnym i realnym następstwem tego zaniechania. Wynika
stąd, iż tylko taka sytuacja jest relewantna z punktu widzenia zaistnienia przesłanki szkody. Z
kolei, zaniechanie odtajnienia dokumentów ZAB-BUD na obecnym etapie postępowania nie
rodzi i nie może zrodzić po stronie Konsorcjum Karmar żadnych negatywnych skutków. Tym
samym,
Izba nie dopatrzyła się w powyższej sytuacji również istnienia po stronie Odwołującego
interesu w uzyskaniu zamówienia, tj. ryzyka rzeczywistej utraty możliwości uzyskania
zamówienia. Ryzyko na obecnym etapie postepowania jest nierealne – zaktualizuje się, gdy
powstanie ryzyko wyboru oferty Konsorcjum ZAB-
BUD z naruszeniem przepisów PZP. W
ocenie Izby, naruszenie przez zamawiającego przepisów PZP nie rodzi po stronie
odwołującego interesu w rozumieniu art. 505 ust. 1 PZP, tak długo jak odwołującemu nie grozi
utratą zamówienia. Dotyczy to m.in. zaniechania odtajnienia informacji zastrzeżonych przez
wykonawcę, którego oferta została oceniona niżej niż oferta odwołującego.
Przyznanie racji odwołującemu prowadziłoby do absurdalnych wniosków i nadinterpretacji
przesłanek z art. 505 ust. 1 PZP. W istocie, wówczas, należałoby przyznać legitymację
każdemu wykonawcy w odniesieniu do każdego naruszenia zamawiającemu, jeśli tylko
hipotetycznie
mogłoby on zagrozić odwołującemu w postępowaniu w przyszłości, bez względu
na obecną sytuację w postępowaniu. Zaprzeczałoby to ratio legis tej regulacji.
Z racji powyższego, podstawą oddalenia odwołania w części co do zarzutu 4, jest uznanie przez
Izbę, że Konsorcjum Karmar nie przysługuje legitymacja do wniesienia odwołania od czynności
będącej jego przedmiotem.
Do niniejszego postępowania odwoławczego – po stronie Zamawiającego – skutecznie
przystąpiło Konsorcjum ZAB-BUD oraz Konsorcjum Strabag.
Przedmiotem
zamówienia jest wykonanie robót budowlanych - Budowa budynku technicznego
T o funkcji centrum przetwarzania danych z budynkiem biurowym, budynkiem wartowni oraz
towarzyszącą infrastrukturą techniczną wraz z zagospodarowaniem terenu i wieżą
telekomunikacyjną w Sulejówku.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia znajduje się w
Części II SWZ Opis Przedmiotu Zamówienia. W pkt VI.1 SWZ, Zamawiający określił podstawy
wykluczenia
wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia, w tym zawarte w art. 109
ust. 1 PZP.
Wskazał bowiem, że z postępowania o udzielenie zamówienia Zamawiający
wykluczy
, m.in. wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa
wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu,
spełnia warunki udziału w postępowaniu, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje
lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych oraz
wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Zgodnie z pkt VII.2 ppkt 2.4 SWZ,
Zamawiający określa następujące warunki udziału w postępowaniu – wykonawca wykaże, że
w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, w okresie ostatnich 7 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
wykonał: co najmniej dwie inwestycje polegające na realizacji obiektów wybudowanych od
podstaw (bez wykorzystania w jaki
mkolwiek stopniu istniejącego uprzednio budynku i urządzeń
budowlanych lub powstałych w wyniku Przebudowy istniejącego budynku lub budynków i
urządzeń budowlanych) z których każdy spełnia poniższe warunki: i. jest obiektem Data Center
i ii. realizacja tego
obiektu obejmowała co najmniej roboty budowlane w branżach: •
architektonicznej, • konstrukcyjnej, i roboty budowlane w zakresie instalacji w branżach: •
telekomunikacyjnej, • sanitarnej w zakresie instalacji obejmujących co najmniej wentylację,
klimatyza
cję (w tym klimatyzację precyzyjną) oraz instalacje wodociągowe i kanalizacyjne, •
elektrycznej w zakresie instalacji obejmujących co najmniej dwutorowe zasilanie i zasilanie to
zawierało na każdy tor układ zasilania gwarantowanego (bezprzerwowego) i układ zasilania
rezerwowego z agregatów prądotwórczych, • instalację Stałego Urządzenia Gaśniczego
przeznaczonego dla ochrony Strefy Przetwarzania Danych i iii. Strefa Przetwarzania Danych w
obiekcie Data Center spełnia co najmniej parametry określone poniżej: • posiada moc zasilania
gwarantowanego przeznaczonego wyłącznie do zasilania urządzeń IT zlokalizowanych w
Strefie Przetwarzania Danych o wartości co najmniej 500 kW na każdy tor zasilania i ➢ zawiera
co najmniej 100 szt. Szaf Rack, lub
➢ ma powierzchnię co najmniej 350 m2 , i iv. Został
odebrany przez Zamawiającego poprzez podpisanie protokołu odbioru końcowego oraz
uzyskano dla niego decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Zgodnie z definicjami tam zawartymi,
p
rzez obiekt Data Center należy rozumieć: budynek lub budynki i urządzenia budowlane
przeznaczone do zgrupowania pomieszczeń, połączeń i obsługi urządzeń techniki
informatycznej (IT) oraz sprzętu sieci telekomunikacyjnych zapewniających usługi
przechowywania, przetwarzania i dostarczania danych wraz z pe
łnym wyposażeniem i
infrastrukturą do dystrybucji energii i zapewnienia parametrów środowiskowych oraz
koniecznego poziomu odporności i zabezpieczeń wymaganych w celu zapewnienia pożądanej
dostępności usług, w którym części obiektu Data Center, poza Strefą Przetwarzania Danych,
przeznaczone są głównie do obsługi tej Strefy (w tym administrowania zasobami IT) lub
stanowią niezbędny element aranżacji wymagany dla zapewnienia potrzeb socjalnych obsługi
oraz bezpieczeństwa obiektu, lub budynek wielofunkcyjny wraz z urządzeniami budowlanymi,
w którym istnieje część budynku wydzielona pożarowo (jako osobna strefa lub strefy pożarowe)
i funkcjonalnie od pozostałej części budynku i część ta posiada niezależny węzeł zasilania, i
instalacja chłodzenia jest wykonana jako wydzielona wyłącznie na potrzeby tej części budynku,
i część ta przeznaczona jest wyłącznie do zgrupowania pomieszczeń, połączeń i obsługi
urządzeń techniki informatycznej (IT) oraz sprzętu sieci telekomunikacyjnych zapewniających
usługi przechowywania, przetwarzania i dostarczania danych wraz z pełnym wyposażeniem i
infrastrukturą do dystrybucji energii i zapewnienia parametrów środowiskowych oraz
koniecznego poziomu odporności i zabezpieczeń wymaganych w celu zapewnienia pożądanej
dostępności usług, i pomieszczenia w tej części budynku, poza Strefą Przetwarzania Danych,
przeznaczone są głównie do obsługi tej Strefy (w tym administrowania zasobami IT) lub
stanowią niezbędny element aranżacji wymagany dla zapewnienia potrzeb socjalnych obsługi
oraz bezpieczeństwa obiektu. Przez Strefę Przetwarzania Danych należy rozumieć wydzieloną
stałymi przegrodami budowlanymi część obiektu Data Center, w której umieszczono sprzęt
zapewniający wykonywanie podstawowych funkcji obiektu Data Center tj. przetwarzanie,
przechowywanie i przesyłanie danych i w tej wydzielonej części parametry środowiskowe
zostały zapewnione za pomocą instalacji klimatyzacji precyzyjnej, przeznaczonej wyłącznie do
chłodzenia tej części, i układ zasilania jest co najmniej układem dwutorowym i posiada układ
zasilania
gwarantowanego wraz z układem podtrzymania z agregatu prądotwórczego dla pełnej
mocy bilansowej. Zamawiający uznaje, że - w rozumieniu wymogów z poprzedniego zdania -
również zasilanie z układów DRUPS spełnia kryterium zasilania z agregatu prądotwórczego i
zasilania gwarantowanego (przy zastosowaniu układu no-break). W celu potwierdzenia braku
podstaw wykluczenia w
ykonawcy z udziału w postępowaniu oraz na potwierdzenie spełniania
warunków udziału w postępowaniu Zamawiający żąda złożenia m.in. oświadczenia w formie
Jednolitego Dokumentu,
które stanowi dowód potwierdzający brak podstaw wykluczenia,
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, na dzień składania ofert, tymczasowo
zastępujący wymagane przez Zamawiającego podmiotowe środki dowodowe. Zamawiający
wymaga złożenia Oświadczenia w formie Jednolitego Dokumentu wraz z załącznikami:
Załącznik nr 1 do JEDZ - wykaz wykonanych robót budowlanych oraz Załącznik nr 2 do JEDZ
wykaz osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia (pkt VIII.1 SWZ). Jak
zastrzeżono w pkt VIII.5 SWZ, Zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej oferty wzywa
w
ykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie,
nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych, w
tym dowod
ów określających, czy roboty budowlane opisane w Rozdz. VII, pkt 2 ppkt 2.4 lit. a)
oraz w Załączniku nr 1 do JEDZ zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których
mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty
budowlan
e zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w
stanie uzyskać tych dokumentów - inne odpowiednie dokumenty. W świetle XIV SWZ,
Zamawiający najpierw dokona badania i oceny ofert, a następnie dokona kwalifikacji
podmiotowej wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, w zakresie braku podstaw
wykluczenia oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu (zgodnie z art. 139 ust. 1 PZP).
Formularz wykazu wykonanych robót został zawarty we wzorze nr 6 części III SWZ i obejmował
kolumny pt.: Nazwa i adres wybudowanego/Przebudowanego obiektu Data Center; Opis
wykonanych prac w ramach wybudowanego/Przebudowanego obiektu Data Center (opis
powinien wyspecyfikować elementy wskazane poniżej – stanowiące opis warunku udziału w
postepowaniu wynikający z pkt VII.2 ppkt 2.4. lit. a); Data wykonania (dd-mm-rr); Nazwa i adres
odbiorcy oraz
Nazwa i adres Wykonawcy (w przypadku Wykonawców występujących wspólnie
należy wskazać podmiot, który faktycznie wykonał roboty budowlane).
Dnia 10 maja 2024 r. Zamawiający wprowadził zmiany treści SWZ w odniesieniu do pkt VII.2
ppkt VII.2 ppkt 2.4. lit. a SZ
, które dopuścił powołanie się przez wykonawców również na
„Rozbudowę”. Zamawiający podał również definicję „Rozbudowy”, przez którą należy rozumieć:
„wykonanie robót budowlanych, w wyniku których nastąpiła zmiana parametrów użytkowych lub
technicznych (w tym także charakterystycznych parametrów, takich jak: kubatura, powierzchnia
zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji, w efekcie których powstał
obiekt Data Center, którego nowopowstałe elementy aranżacji spełniają warunki opisane w ppkt
a) tiret ii; iii, iv, przy czym do nowopowstałych elementów nie są zaliczane elementy istniejące
w obiekcie przed Rozbudową. Zamawiający wymaga by wartość wykonanych robót
budowlanych Rozbudowy była nie niższa niż 35.000.000,00 zł netto.”
Konsorcjum Strabag wraz z ofertą złożyło wymagany przez Zamawiającego wykaz wykonanych
robót budowlanych (Wzór nr 6 Części III SWZ), w którym wskazało, m.in. na prace wykonane
na rzecz T-Mobile S.A. w postaci: Centrum Danych Rated 3 przy ul. Szlacheckiej 49 w
Warszawie, zaś jako wykonawcę wskazał STRABAG Sp. z o.o. W polu opisanym jako: „Opis
wykonanych prac w ramach wybudowanego/Przebudowanego/Rozbudowanego obiektu Data
Center
”, w ramach którego zawarto – wskazany w Rozdziale VII.2 ppkt 2.4. lit. a) SWZ - opis
warunku
Konsorcjum
podało
następujące
informacje:
„i.
Wypisać
branże
wybudowanego/Przebudowanego obiektu Data Center: Centrum Danych o funkcji biurowo-
technicznej wraz z infrastrukturą techniczną realizacja tego obiektu obejmowała co najmniej
roboty budowlane w branżach • architektonicznej, • konstrukcyjnej, i roboty budowlane w
zakresie instalacji w branżach: • telekomunikacyjnej, • sanitarnej w zakresie instalacji
obejmujących co najmniej wentylację, klimatyzację (w tym klimatyzację precyzyjną) oraz
instalacje wodociągowe i kanalizacyjne, • elektrycznej w zakresie instalacji obejmujących co
najmniej dwutorowe zasilanie rezerwowane z agregatów prądotwórczych i w ramach tego
zasilania wykonana była instalacja zasilania gwarantowanego, Zastosowane instalacje (Stałego
Urządzenia Gaśniczego) System automatycznego gaszenia gazem ii. Parametry Strefy
Przetwarzania Danych: - moc zasilania gwarantowanego: 4x1600kVA - liczba Szaf Rack: -
powierzchnia Strefy Przetwarzania Danych: 1729,38 m
iii. został odebrany przez
Zamawiającego poprzez podpisanie protokołu odbioru końcowego oraz uzyskano dla niego
decyzję o pozwoleniu na użytkowanie Data podpisania protokołu odbioru końcowego:
17.12.2021 Data uzyskania pozwolenia na użytkowanie: 04.10.2021 Wartość robót
budowlanych w przypadku Przebudowy: Nie dotycz
y”
Pismem z dnia 5 sierpnia 2024 r. Konsorcjum Karmar
poinformowało Zamawiającego o
dostrzeżonych uchybieniach i wadach, m.in. w ofercie Konsorcjum ZAB-BUD, które w ocenie
Odwołującego dokonało nieskutecznego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w zakresie
odnoszącym się do treści wykazu robót (wraz z referencjami) oraz wykazu osób. Jednocześnie,
w tym samym dniu Odwołujący zwrócił się pisemnie do Polskie Sieci Energetyczne S.A. z
prośbą o udostępnienie wszystkich ofert wraz z załącznikami złożonych w postępowaniu.
Następnie, dnia 6 sierpnia 2024 r., Konsorcjum Karmar zawiadomiło Zamawiającego o
dostrzeżonych uchybieniach i błędach w ofercie Konsorcjum Strabag, w tym zastrzeżeniach
dotyczących inwestycji DC Szlachecka. Wskazał, że zgodnie z najlepszą wiedzą Konsorcjum
Karmar, STRABAG Sp. z o.o. nie dostarczył nowych agregatów prądotwórczych na potrzeby
realizacji DC,
lecz wykorzystał agregaty tymczasowe należące do T-Mobile o mocy mniejszej
niż pełna moc bilansowa. Odwołujący zgłosił również wątpliwości co do spełniania wymagania
przez przedmiotową inwestycję warunku odnoszącego się do realizacji obiektów
wybudowanych od podstaw.
Jednocześnie, tego samego dnia Zamawiający wezwał Konsorcjum Strabag, do złożenia
aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych, w trybie art. 126 ust. 1 PZP.
Mając powyższe na uwadze, Zamawiający, pismem z dnia 7 sierpnia 2024 r. wezwał
Konsorcjum Strabag do złożenia wyjaśnień i zajęcie stanowiska w odniesieniu do treści pisma
Karmar S.A. oraz jego załącznika.
Dnia 9 sierpnia 2024 r. Zamawiający zwrócił się również do T-Mobile Polska S.A. w prośbą o
udzielenie informacji o inwestycji DC Szlachecka, w trybie art. 128 ust. 5 PZP, w zakresie
odnoszącym się do wyjaśnienia, czy zastosowany układ zasilania z generatorów jest układem
dwutorowym oraz
czy generatory zamontowane w obiekcie pokrywają pełną moc bilansową. W
aktach sprawy brak jest odpowiedzi na to pismo.
W odpowiedzi na wezwanie,
przy piśmie z dnia 23 sierpnia 2024 r. Konsorcjum przedstawiło
m.in. wystawione przez T-
Mobile Polska S.A. poświadczenie wykonania robót – referencje z
dnia 14 maja 2024 r.
dotyczące należytego wykonania przez STRABAG Sp. z o.o. – w okresie
od 14 lipca 2020 r. do 17 grudnia 2021 r.
– inwestycji pod nazwą: Budowa budynku „Centrum
Danych Rated 3” o funkcji biurowo-technicznej wraz z infrastrukturą techniczną na terenie
działki nr ew. 27 w obrębie 4-07-05 przy ul. Szlacheckiej 49 w Warszawie. Z treści tego
dokumentu wynika, że zakres inwestycji obejmował dobudowę do istniejącego budynku „A”
nowego budynku „B” o funkcji biurowo-technicznej wraz z kompletną infrastrukturą techniczną,
wyposażeniem, drogą wewnętrzną, chodnikami i parkingami. Wskazano tam również, że
zrealizowany obiekt uzyskał certyfikat ANSI/TIA 942 na poziomie Rated-3.
W odpowiedzi na wezwanie, k
olejnym pismem, datowanym również na 23 sierpnia 2024 r.,
Konsorcjum Strabag
przedstawiło wyjaśnienia wraz z dowodami, w zakresie podmiotowych
środków dowodowych, w odniesieniu do pisma Konsorcjum Karmar z 6 sierpnia 2024 r.
Wskazał na własną interpretację warunku opisanego w pkt VII.2 ppkt 2.4. w odniesieniu do
wymagania wybudowania obiektu od podstaw. Wyjaśnił, że: „Zakresem inwestycji Centrum
Danych Rated 3 obj
ęta była dobudowa budynku „B” do istniejącego budynku „A”, jednak
wy
łącznie w potocznym rozumieniu. Budynek „B” został wybudowany od podstaw wraz z jego
instalacjami oraz systemami (infrastruktur
ą techniczną oraz wyposażeniem), co znajduje
potwierdzenie w tre
ści poświadczenia wykonania robót z dnia 14 maja 2024 r., które stanowi
za
łącznik nr 1 do niniejszych wyjaśnień. Do budowy budynku „B” nie były wykorzystywane
elementy istniej
ącego budynku „A”, w tym jego urządzenia budowlane.” Podkreślił również, że
agregaty pr
ądotwórcze były elementami nowopowstałymi w ramach Centrum Danych Rated 3
oraz, że w przypadku braku odpowiedniej mocy agregatów prądotwórczych, pokrywającej 100%
pe
łnej mocy bilansowej Strefy Przetwarzania Danych obiekt nie uzyskałby certyfikacji ANSI/TIA
942 dla klasy RATED 3, która to została potwierdzona w załączonych do pisma referencjach.
Konsorcjum ZAB-
BUD wraz ze złożeniem oferty, zastrzegło, że informacje dotyczące obiektów
zrealizowanych przez podmiot udostępniający zasoby, szczegółowe parametry techniczne tych
obiektów, a także nazwy podmiotów na rzecz których te obiekty zostały wykonane, wykaz robót
wraz z referencjami oraz zobowiązanie podmiotu trzeciego (wyłącznie w zakresie wskazanych
wyżej informacji), a także informacje dotyczące tożsamości osób, w tym ich dane osobowe,
informacje na temat ich kwalifikacji i doświadczenia, w tym zwłaszcza co do nazwy zadania
(obiektu Data Center / Budynku Referencyjnego) i Inwestora, stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji -
i jako takie nie mogą być udostępniane. Powołało się w tym zakresie
na pismo ALTRON, a.s.
W uzasadnieniu wyjaśniło, że zastrzeżone informacje to newralgiczne
dane dotyczące działalności handlowej i jako takie stanowią element rynkowej przewagi
konkurencyjnej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Ich ujawnienie, zdaniem
Konsorcjum,
naraziłoby wykonawcę oraz podmiot trzeci na istotną szkodę. W zakresie
dotyczącym zastrzeżonych danych osób, Konsorcjum wskazało, że osoby te są poszukiwanymi
na rynku specjalistami, których dostępność jest mocno ograniczona, stąd ujawnienie ich
szczegółowych danych identyfikacyjnych może skutkować próbą przejęcia takich osób przez
konkurencję. Przytoczył treść obowiązujących przepisów, orzecznictwo sądowe oraz
stanowisko komentatorów. Dodał, że w celu zachowania poufności informacji zastrzeżonych
jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa podjął, przy zachowaniu należytej staranności,
odpowiednie działania polegające na utrzymaniu ich w poufności, wskazał na podjęte środki
techniczne, organizacyjne i rozwiązania systemowe oraz załączył dowód w postaci
oświadczenia wiedzy o infrastrukturze funkcjonującej u wykonawcy.
Pismem z dnia 3 września 2024 r., Konsorcjum Karmar wniosło o odtajnienie treści oferty
złożonej przez Konsorcjum ZAB-BUD. Zamawiający wezwał Konsorcjum Strabag, w trybie art.
128 ust. 4 PZP,
do wyjaśnienia, m.in. czy wartość robót budowlanych związanych z Rozbudową
obiektu Centrum Danych Rated 3 dla T-
Mobile Polska S.A. wynosiła co najmniej 35 mln zł netto.
Dnia 10 września 2024 r. Konsorcjum Strabag przedstawił dodatkowe wyjaśnienia, wskazując,
że inwestycja DC Szlachecka polegała na budowie nowego budynku (B) wzdłuż jednej ściany
istniejącego budynku (A). „Budynek (B) jest odrębnym od budynku (A) obiektem budowlanym,
posiada własną konstrukcję, ściany oraz instalacje, a jego budowa odbywała się od podstaw.
Jednocześnie z ostrożności, na wypadek uznania, że w/w inwestycja stanowiła rozbudowę w
rozumieniu SWZ,
potwierdzamy, że wartość robót budowlanych wykonanych w ramach w/w
inwestycji wynosiła co najmniej 35 milionów złotych netto.” Dnia 20 września 2024 r. Odwołujący
ponownie zwr
ócił się wnioskiem o udostępnienie załączników do protokoły wykonawcy
Konsorcjum Strabag
, zaś 24 września 2024 r – o udostępnienie załączników do protokołu
wykonawc
ów ZAB-BUD i Fast Group Sp. z o.o.
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego, na fakty tam powołane:
dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na nośnikach danych,
przekazaną przez Zamawiającego w dniu 7 października 2024 r., w szczególności
zawierającą:
− protokół postępowania,
− ogłoszenie o zamówieniu,
− SWZ wraz z załącznikami i wyjaśnieniami oraz zmianami,
− oferty,
− informacja z otwarcia ofert,
− wezwanie do Konsorcjum Strabag z 6 sierpnia 2024 r. w trybie art. 126 ust. 1 PZP,
− odpowiedź na wezwanie od Konsorcjum Strabag wraz z załącznikami,
− pismo Konsorcjum Karmar z 6 sierpnia 2024 r. z załącznikami,
− pismo Zamawiającego z 9 sierpnia 2024 r. do T-Mobile,
− wezwanie i wyjaśnienia Konsorcjum Strabag z 23 sierpnia 2024 r. z załącznikami,
− wniosek Konsorcjum Karmar z 3 września 2024 r. o odtajnienie treści oferty ZAB-
BUD,
− wniosek i wyjaśnienia Konsorcjum Strabag z 10 września 2024 r. wraz z
załącznikami,
− zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty,
2) dowody
powołane przez Odwołującego w odwołaniu oraz na rozprawie, tj.:
− zdjęcia satelitarne dotyczące agregatów,
− plan sytuacyjny do pkt 44 (fundamenty agregatu),
− plan sytuacyjny do pkt 48 (instalacja),
− zapytania ofertowe dotyczące instalacji paliwowej,
− schemat zasilania i układ pomiarów;
3) dowody
dołączone przez Przystępującego do pisma procesowego oraz przedstawione na
rozprawie, tj.:
− rysunek pn. „Plan zagospodarowania terenu” nr „PZT-01 rev. 05”,
− rysunek pn. „Przekrój B-B” nr „A-08 rev. 04”,
− siódma stron dokumentu pn. „Opis Kluczowych Wymagań”.,
− pismo T-Mobile Polska S.A.,
− certyfikat nr TIA942PL220917001 dla obiektu T-Mobile Polska S.A. Centrum
Danych Szlachecka B.,
− tłumaczenie na j. polski certyfikatu TIA942PL220917001
− standard ANSI/TIA-942-B-2017, lipiec 2017 (strona 1., 2. i 85.),
− tłumaczeniem na j. polski standardu ANSI/TIA-942-B-2017, lipiec 2017 (strona 1.,
2. i 85.),
− wydruk ze strony internetowej gov.pl „Klasyfikacja TIER centrum danych
(DataCenter),
− mapa ewidencyjna z 16 października 2024 r.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia faktyczne
oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, co następuje.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej, brak jest podstaw do uznania, że oferta Konsorcjum
Strabag powinna podlegać odrzuceniu z uwagi na zaistnienie przesłanek wykluczenia z
p
ostępowania, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 PZP (art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a PZP)
lub też z uwagi na złożenie oferty w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji (art. 226 ust. 1
pkt 7 PZP w zw. z art. 3 ust. 1 Uznk w zw. z art. 239 ust. 1 PZP), z uwagi na wprowadzenie
Zamawiającego w błąd w celu uzyskania zamówienia oraz uniemożliwienia innym wykonawcom
uzyskania zamówienia.
Na wstępie, warto zaznaczyć, iż Odwołujący nie zakwestionował w zarzutach odwołania, że
Przystępujący Strabag spełnia warunek udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt VII.2
ppkt 2.4. lit. a) SWZ
, tj. przedmiotem zarzutu nie było naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) PZP.
W szczególności, nie podnosił, że Zamawiający błędnie zakwalifikował inwestycję DC
Szlachecka Rated 3, powołaną przez Przystępującego, w wykazie wykonanych robót jako
Rozbudowę. Nie podjął nawet próby podważenia, że taka kwalifikacja była błędna. Z góry
założył zaś, że Konsorcjum Strabag – inaczej kwalifikując ta inwestycję – próbowało
wprowadzić Zamawiającego w błąd.
Zasadniczym błędem w rozumowaniu Odwołującego jest twierdzenie, że wykonawca, mimo
przedstawienia rzetelnych
, pełnych informacji wymaganych przez Zamawiającego na potrzeby
wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu – może wprowadzić Zamawiającego w
błąd co do tego, że spełnia wskazany warunek. Wszak – rolą wykonawcy jest przedstawienie
Zamawiającemu żądanych informacji, zaś ich ocena – pod kątem spełnienia warunku – jest
zadaniem i wyłączną kompetencją Zamawiającego. Jakkolwiek, Konsorcjum Strabag
zakwalifikowało przedstawioną w wykazie robót inwestycję DC Szlachecka jako „budowę” w
rozumieniu SWZ (inwestycj
ę polegającą na realizacji obiektów budowlanych od podstaw, bez
wykorzystania w jakimkolwiek stopniu istniejącego uprzednio budynku lub urządzeń
budowlanych)
, to fakt, iż Zamawiający ocenił ją jako „Rozbudowę”, nie może świadczyć o
świadomej, celowej próbie Przystępującego wprowadzenia Zamawiającego w błąd.
Konsorcjum Strabag przedstawiło Zamawiającemu nie informacje niezgodne z rzeczywistością,
wprowadzające w błąd, przedstawiające fałszywy obraz rzeczywistości, lecz informacje
wskazujące na odmienne rozumienie treści SWZ, w tym wypadku warunku udziału w
postępowaniu, o którym mowa w pkt VII.2 ppkt 2.4. lit. a) SWZ.
Nie można zgodzić się z rozumowaniem Odwołującego, który upatruje w tej sytuacji próby
wprowadzenia Zamawiającego w błąd co do informacji, że Konsorcjum Strabag spełnia warunki
udziału w postępowaniu. W ocenie Izby, wprowadzenie w błąd obejmuje sytuacje
przedstawienia przez wykonawcę nieprawdziwych, niezgodnych z rzeczywistością informacji,
które miałyby świadczyć o tym, że wykonawca ten spełnia warunek udziału w postępowaniu.
Nie dotyczy to innego sposobu rozumienia tego warunku
przez wykonawcę, przy
przedstawieniu zamawiającemu pełnych, rzetelnych informacji w tym zakresie. W niniejszej
sprawie, Konsorcjum Strabag odmiennie od Zamawiającego rozumiało warunek określony w
rozdziale VII pkt 2.4. lit. a) SWZ
– co nie przesądza jeszcze że warunku tego nie spełniało.
Przesłanki wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 PZP nie dotyczą
wprowadzenia z
amawiającego w błąd co do interpretacji zawartego w SWZ warunku. Tym
samym, Konsorcjum Strabag nie mogło wprowadzić Zamawiającego w błąd co do spełnienia
warunku, o którym mowa w rozdziale VII pkt 2.4. lit. a) SWZ, jeżeli przedstawiło mu prawdziwe,
rzetelne informacje
świadczące o tym, że warunek spełnia, aczkolwiek inaczej go rozumie. Jak
słusznie wskazał Przystępujący – niczego nie ukrywał, co potwierdza tak treść samego wykazu
robót, jak też treść złożonych na wezwanie Zamawiającego wyjaśnień. W wykazie usług podał
wszystkie wymagane przez Zamawiającego parametry inwestycji DC Szlachecka Rated 3
wykonanej na rzecz T-Mobile
, z wyłączeniem wskazania wartości wykonanych robót
budowlanych
– co wynikało właśnie z odmiennej interpretacji treści warunku (przy powołaniu
się na „budowę” Zamawiający nie wymagał podania wartości robót), niemniej brak ten został
uzupełniony na wezwanie Zamawiającego.
Ponadto,
Izba nie dała wiary twierdzeniom Konsorcjum Karmar, by Konsorcjum Strabag
próbowało wprowadzić Zamawiającego w błąd co do możliwości uznania, że inwestycja DC
Szlachecka posiada
Strefę Przetwarzania Danych w rozumieniu SWZ, twierdząc, że posiada
ona
układ zasilania gwarantowanego wraz z układem podtrzymania z agregatu prądotwórczego
dla pełnej mocy bilansowej. Odwołujący podnosił, że Strabag Sp. z o.o. nie zamontował w
ramach inwestycji
agregatów prądotwórczych na pełną moc bilansową wymaganą przez
Zamawiającego. W żaden sposób jednak twierdzenia tego nie wykazał. Nie wynika to ani z
załączonego do odwołania schematu zasilania i układu pomiarowego stanowiącego załącznik
do uzgodnień z Zakładem energetycznym (załącznik 17 do odwołania), ani z zapytania
ofertowego T-Mobile S.A.
(załącznik 16 do odwołania). Jak słusznie zaś wywodził Zamawiający
i uczestnik, Odwołujący przede wszystkim nie dowiódł, jaka powinna być moc bilansowa, nadto
nie rozróżnia mocy bilansowej od mocy docelowej (zob. pkt 56 odwołania). Odwołujący nie
rozumie
też treści warunku, skoro nie dostrzega, że Zamawiający wymagał pełnej mocy
bilansowej (zapotrzebowanie na moc) dla Strefy Przetwarzania Danych, tj.
, wydzielonej części
obiektu Data Center w rozumieniu definicji zawartej w SWZ, a nie
pełnej mocy bilansowej dla
całego obiektu Data Center. Przedstawione dowody dotyczą zaś całego obiektu DC, również w
odwołaniu odnosi się do mocy bilansowej dla całego obiektu. Podkreślił tam, że schemat
zasilania, stanowiący załącznik do uzgodnień z Zakładem Energtycznym, dotyczy obiektu DC
– nie może więc potwierdzać stanowiska Odwołującego co do części inwestycji, jaką jest Strefa
Przetwarzania Danych.
Przystępujący z kolei, przedstawił nie budzący wątpliwości dowód, w
postaci certyfikatu
zgodności inwestycji T-Mobile Centrum Danych Szlachecka B z wymogami
ANSI/TIA-942-B-2017 Klasa-3,
wyjaśniając że – zgodnie z ww. normą – warunkiem udzielenia
certyfikatu w obszarze instalacji elektrycznych na poziomie Rated-
3 jest zapewnienie, że obiekt
DC
został wyposażony w agregaty (generatory) prądotwórcze zapewniające pełną moc
bilansową. Przystępujący, Konsorcjum Strabag powołał się również na pismo T-Mobile, jako
inwestora
, który ma najlepszą wiedzę w kwestii zrealizowanej na jego rzecz inwestycji –
potwierdzające, że zapewniono pełną moc bilansową, Odwołujący nie zdołał podważyć mocy
dowodowej
tych dokumentów. Jednocześnie, fakt, że – tak jak przedstawił to Odwołujący – T-
Mobile poszukuje obecnie nowych agregatów nie oznacza per se, że dotychczasowe nie
zapewniały pełnej mocy bilansowej.
Tym samym, Odwołujący nie wykazał, by którakolwiek informacja przekazana przez
Konsorcjum Strabag
Zamawiającemu na potrzeby badania spełnienia warunku udziału w
postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, o którym mowa w lit. a) ppkt
2.4. pkt 2 rozdziału VII SWZ była nieprawdziwa. Informacja pochodząca od Konsorcjum Strabag
o tym, że wykonawca ten zrealizował obiekt wybudowany od podstaw, w rozumieniu treści
SWZ, w kontekście podania wszelkich parametrów tej inwestycji, nie mogła wywołać u
Zamawiającego mylnego wyobrażenia o stanie faktycznym. Jak już wskazano bowiem kwestia
uznania in
westycji za realizację obiektów od podstaw lub Rozbudowę – należała do
Zamawiającego. Nie zaistniały zatem podstawy do wykluczenia Przystępującego w udziału w
postępowaniu w oparciu o art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 PZP.
Co więcej, Odwołujący nie podjął nawet próby wykazania, że po stronie Przystępującego
zaistniał zamiar wprowadzenia w błąd lub rażące niedbalstwo, czy też lekkomyślność lub
niedbalstwo.
Zdaniem Izby, trudno dopatrywać się zaś ww. intencji w działaniu
Przystępującego, który będąc przekonanym co do spełniania warunku, przedstawia
Zamawiającemu pełne informacje w tym przedmiocie. Odwołujący, z góry założył ww. działanie
Konsorcjum Strabag biorąc pod uwagę wzorzec wykonawcy działającego z należytą
starannością, w sposób rzetelny, profesjonalny i uczciwy. Pominął zatem, że ciężar dowodu
zasadności odwołania leży na odwołującym. W postępowaniu odwoławczym obowiązuje
bowiem zasada kontradyktoryjności postępowania i wynikający stąd obowiązek dowodzenia
faktów, z których wywodzi się skutki prawne (art. 534 ust. 1 PZP). W każdym postępowaniu
kontradyktoryjnym, tak też w postępowaniu przed Krajową Izbą Odwoławczą, obowiązuje
rozkład ciężaru dowodu obciążający obowiązkiem dowodzenia tego, kto twierdzi, a nie tego kto
zaprzecza (zasada „ei incumbit probatio, qui dicit, non ei, qui negat”). Odwołujący nie udowodnił
zaś podnoszonych twierdzeń.
Brak możliwości uznania działań Konsorcjum Strabag za próbę wprowadzenia w błąd decyduje
jednocześnie o tym, że nie potwierdził się zarzut dotyczący złożenia oferty Konsorcjum Strabag
w warunkach nieuczciwej konkurencji
, skoro jako czynu nieuczciwej konkurencji Odwołujący
upatrywał próby wprowadzenia w błąd w celu uzyskania zamówienia i utrudnienia dostępu do
uzyskania zamówienia innym wykonawcom.
Nie ma również racji bytu zarzut dotyczący naruszenia art. 128 ust. 1 i 4 PZP, skoro jak słusznie
podniósł Przystępujący, Konsorcjum Strabag, zakres referencyjnej roboty budowlanej
wskazanej przez Konsorcjum STRABAG na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w
postępowaniu (rozdział VII.2 pkt 2.4 lit. a
SWZ), która polegała na budowie budynku „Centrum
Danych Rated 3” przy ulicy Szlacheckiej 49 w Warszawie na rzecz T-Mobile Polska S.A., był
przedmiotem badania ze strony Zamawiającego i wyjaśnień ze strony Konsorcjum Strabag. W
szczególności, w związku z odmienną oceną charakteru inwestycji T-Mobile i uznaniem jej za
Rozbudow
ę – Zamawiający wezwał Konsorcjum STRABAG do wyjaśnienia, czy wartość robót
budowlanych wykonanych w ramach tej inwestycji wynosiła co najmniej 35 mln zł netto.
Konsorcjum STRABAG w piśmie z dnia 10 września 2024 r. potwierdziło, że wartość robót
budowlanych wykonanych na tej inwestycji wyniosła ponad dwukrotność wartości wymaganej
warunkiem udziału w postępowaniu. W efekcie, Izba nie dostrzega na obecnym etapie sprawy
żadnej kwestii w odniesieniu do spełnienia przez Konsorcjum Strabag przedmiotowego
warunku udziału w postępowaniu – która pozostawałaby niewyjaśniona.
Biorąc powyższe pod uwagę, na podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 pkt 1 PZP,
orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku
postępowania - na podstawie 557 PZP oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i pkt 2 w zw. z § 8
ust. 2 pkt 1
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobieraniu wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437 ze zm.).
Z tych względów Izba uznała jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………..
…………..
…………..