Sygn. akt: KIO 3558/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
14 października 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Prowadzisz
Protokolant: Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron w dniu 14 października 2024
roku, w Warszawie,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
30 września 2024 roku przez wykonawcę Remondis Opole spółka akcyjna z siedziba
w Opolu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gminę Murów
postanawia:
Umorzyć postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Remondis Opole spółka akcyjna z siedziba w Opolu kwoty 15 000 zł 00
gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej wniesiony wpis.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………….…….…….
Sygn. akt: KIO 3558/24
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia pod nazwą
„Odbiór i
zagospodarowanie
odpadów
komunalnych
od
właścicieli
nieruchomości
zamieszkałych i niezamieszkałych z terenu Gminy Murów”
Numer sprawy: ZP.271.7.2024, dalej: „Postępowanie”. Odwołanie dotyczy Zadania nr 1.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 1 8 września 2024 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej, Numer wydania Dz.U. S: 182/2024; Numer publikacji
ogłoszenia: 561687-2024.
W dniu
30 września 2024 roku Odwołujący działając na podstawie na podstawie
art. 513 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11
września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (tj. (Dz.
U. z 2024 poz. 1605 ze zm.; dalej „ustawa”, „Pzp”) wniósł odwołanie wobec warunków
zamówienia ustalonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 99 ust. 1 i 2 Pzp oraz art. 433 pkt 2 i 3 PZP w zw. z art- 431 PZP oraz art. 58
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 z
póżn. zm. Dalej „kc”) w zw. z art. 353
kc w zw. z art. 387 par.1
kc poprzez nałożenie
na wykonawcę obowiązku osiągnięcia poziomów recyklingu, przygotowania do
ponownego użycia i odzysku frakcji odpadów obejmujących papier, tworzywa
sztuczne i szkło wyliczanych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia
14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego
użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (par. 7
ust. 1) Wzoru umowy) oraz pkt 2.5) OPZ i 11.2) opz;
art. 99 ust. 1 i 2 Pzp poprzez niejednoznaczność obowiązków nałożonych
na wykonawcę w zakresie osiągnięcia poziomów recyklingu, przygotowania
do ponownego użycia i odzysku odpadów pojawiających się w dokumentacji
przetargowej (57 ust. 1) Wzoru umowy) w związku z pkt 2.5) OPZ i 11 .2) OPZ;
3) art. 353
kc w zw. z art. 5 kc w zw. z art. 8 ust. 1 PZP oraz art. 433 pkt 2 i 3 Pzp w
zw. z art. 471 kc poprzez sporządzenie wzoru umowy w sposób naruszający zasady
współżycia społecznego i równowagę stron umowy oraz nadmiernie obciążający
wykonawcę w zakresie w jakim, jeśli Wykonawca nie wykonuje obowiązku, o którym
mowa w par.
7 Wzoru umowy podlega karze pieniężnej na rzecz Zamawiającego w
wysokości kary nałożonej na Zamawiającego (par. 10 ust. 1) Wzoru umowy).
(punkt IV odwołania) - Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu modyfikacji dokumentów zamówienia przez:
zmianę postanowień Wzoru umowy (57 ust. 1 Wzoru umowy) poprzez wskazanie, że
wykonawca zobowiązany będzie do poddania odpadów przetwarzaniu w sposób,
który umożliwi w jak największym stopniu uzyskanie przez Zamawiającego poziomu
przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych odebranych
w ramach Umowy, w wysokości wskazanej w art.3b ust. 1 ucpg oraz usunięcie
postanowienia par.10 ust. 1) Wzoru umowy - oraz odpowiednie dostosowanie do tej
zmiany postanowień OPZ;
ewentualnie
zmianę postanowień Wzoru umowy (par. 7 ust. 1 Wzoru umowy) poprzez wskazanie,
że wykonawca zobowiązany będzie osiągnąć poziom przygotowania do ponownego
użycia i recyklingu odpadów komunalnych odebranych w ramach umowy,
w wysokości wskazanej w art.3b ust. 1 ucpg, z wyłączeniem odebranych w ramach
umowy odpadów o kodzie 20 03 01 - zmieszane (niesegregowane) odpady
komunalne oraz w konsekwencji modyfikację par. 10 ust. 1) Wzoru umowy poprzez
wskazanie, że wykonawca będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Zmawiającego
kary umownej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu recyklingu, przygotowania
do ponownego użycia i odzysku innymi metodami - w wysokości stanowiącej iloczyn
stawki opłaty za zmieszane odpady komunalne, określonej w przepisach wydanych
na podstawie art. 290 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony
środowiska i brakującej masy odpadów komunalnych wyrażonej w Mg, wymaganej
do osiągnięcia odpowiedniego poziomu przygotowania do ponownego użycia
i
recyklingu odpadów komunalnych, przy czym przy obliczaniu osiągniętego
i wymaganego poziomu, nie uwzględnia się odebranych w ramach Umowy odpadów
o kodzie 20 03 01 - zmieszane (niesegregowane) odpady komunalne oraz
odpowiednie dostosowanie do tej zmiany postanowień OPZ;
ewentualnie
przez modyfikację SWZ i Wzoru umowy polegającą na wprowadzeniu postanowień
zgodnie z którymi Zamawiający zobowiąże się do współpracy w celu wykonania
umowy, w szczególności przy przekazywaniu drogą elektroniczną informacji
niezbędnych dla prawidłowego wykonywania umowy, w szczególności informowania
o zmianach w liczbie i adresach nieruchomości objętych obowiązkiem odbierania
odpadów komunalnych oraz sposobie gospodarowania odpadami komunalnymi.
W szczególności Zamawiający zobowiąże się do:
a)
wszczęcia i prowadzenia postępowań w przedmiocie określenia
opłat podwyższonych, o których mowa w art. 9ka ust. 2 i 3 ucpg wobec
wszystkich nieruchomości, co do których Wykonawca powiadomi o
niedopełnieniu
przez
właściciela
nieruchomości
obowiązku
selektywnego zbierania odpadów komunalnych, a także informowania
Wykonawcy o toku poszczególnych postępowań,
b)
przeprowadzenia
w
prasie
lokalnej
akcji
edukacyjnej
polegającej na publikacji zasad selektywnego gromadzenia odpadów
komunalnych, składu odpadów najbardziej przydatnych do recyklingu
oraz
konsekwencji
nieprawidłowego
gromadzenia
odpadów
komunalnych, co najmniej raz w miesiącu, obejmującej co najmniej
jedną szpaltę,
c)
przeprowadzenia w 2025 r. wspólnie z wykonawcą akcji
edukacyjnej w wybranych placówkach szkolnych promującej
prawidłową segregację odpadów oraz zwracającej uwagę na skład
odpadów, jakie są najlepsze w celu prowadzenia ich recyklingu,
d)
przeprowadzania przez pracowników Zamawiającego kontroli
segregacji odpadów w ilości co najmniej 10 nieruchomości, w tym
nieruchomości wielolokalowych miesięcznie, a w przypadku
stwierdzenia
nieprawidłowej
segregacji
odpadów,
wszczęcie
postępowań, o których mowa w lit. a powyżej, a także informowania
o przeprowadzonych kontrolach oraz toku poszczególnych
postepowań,
Ponadto poprzez dodanie zastrzeżenia, że w przypadku zaniechania przez Zamawiającego
wykonania któregokolwiek z obowiązków, o których mowa powyżej, par. 10 ust. 1) Wzoru
umowy nie znajduje zastosowania oraz
w konsekwencji zmianę postanowienia par. 10 ust. 1) Wzoru umowy przez wskazanie, że (1)
wykonawca będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Zmawiającego kary umownej za
nieosiągnięcie wymaganego poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i
odzysku innymi metodami -
w wysokości stanowiącej iloczyn stawki opłaty za zmieszane
odpady komunalne, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 290 ust. 2 ustawy z
dnia 27 kwietnia 2001 r. -
Prawo ochrony środowiska i brakującej masy odpadów
komunalnych
wyrażonej w Mg, wymaganej do osiągnięcia odpowiedniego poziomu
przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych, oraz poprzez (2)
dodanie do par. 10
ust. 1) Wzoru umowy zastrzeżenia, że należna kara nie może być
wyższa aniżeli kara nałożona na Zamawiającego na podstawie art. 9z ust. 2 lub 2a ucpg
za rok 2025 pomniejszona o opłaty podwyższone o których mowa w art. 9ka ust. 2 i 3 ucpg,
nałożone decyzjami Wójta Gminy, które są należne za rok 2025 przy uwzględnieniu tego,
że Zamawiający jest zobowiązany do wykorzystania pełnej ścieżki odwoławczej od kary
administracyjnej nakładanej na podstawie art. 9z ust. 2 lub Za ucpg, to znaczy winien złożyć
odwołanie do GIOS, a następnie właściwego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
i Naczelnego Sądu Administracyjnego (przy czym Zamawiający może zwrócić się
do Wykonawcy o przedstawienie argumentacji do
poszczególnych Środków odwoławczych,
a Wykonawca winien tą argumentację przedstawić w terminie umożliwiającym złożenie
środka odwoławczego); kara ta będzie wymagalna w terminie 14 dni od daty prawomocnego
zakończenia wszystkich postępowań, o których mowa powyżej
oraz odpowiednie dostosowanie do tej zmiany postanowień OPZ;
2. dostosowanie brzmienia par.
7 ust. 1 Wzoru umowy do aktualnie obowiązujących
przepisów prawa, tj. używanie określenia: „poziomów przygotowania do ponownego
użycia
i recyklingu odpadów komunalnych” w celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych.
Izba ustaliła:
Pismem
„Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie” z dnia 11 października 2024
roku
, przesłanym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 października 2024 roku,
Zamawiający przedstawił między innymi następujące oświadczenie:
W imieniu Gminy Murów – jako jej Wójt, korzystając z uprawnienia Zamawiającego do
przedstawienia odpowiedzi na odwołanie i ustosunkowując się do jego treści w trybie art. 521
PZP:
1) uwzględniam zarzut opisany w punkcie IV.2 żądania poprzez dostosowanie brzmienia § 7
ust. 1 wzoru umowy do aktualnie obowiązujących przepisów prawa i posługiwanie się
określeniem „poziomem przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów
komunalnych” i na podstawie art. 522 ust. 4 wnoszę o umorzenie postępowania w tej części;
2) wnoszę o oddalenie odwołania w pozostałym zakresie.
Pismo zawierało również uzasadnienie w którym Zamawiający odniósł się
do poszczególnych zarzutów odwołania.
Pismo zostało podpisane przez Wójta Pana Michała Golenia.
W trakcie posiedzenia z udziałem stron Odwołujący złożył oświadczenie:
cofa odwołanie w zakresie w jakim nie zostało uwzględnione przez Zamawiającego,
tj. wszystko poza uwzględnionym przez Zamawiającego w części zarzutem 1 w odniesieniu
do podstawy prawnej rozporządzenia Ministra Środowiska z 14 grudnia 2016 r.
w sprawie
poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami
niektórych frakcji odpadów komunalnych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła:
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w części zarzut przedstawiony
w odwołaniu – Izba stwierdziła, że wobec uwzględnienia przez Zamawiającego odwołania
w części, w zakresie zarzutu 1 w odniesieniu do uznania żądania z pkt IV.2 odwołania
(tj. 2. dostosowanie brzmienia par.
7 ust. 1 Wzoru umowy do aktualnie obowiązujących
przepisów prawa, tj. używanie określenia: „poziomów przygotowania do ponownego użycia
i recyklingu odpadów komunalnych” w celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych.) dot.
nieprawidłowo zastosowanej podstawy prawnej – jak również uwzględniając oświadczenie
Odwołującego o cofnięciu pozostałych nieuwzględnionych przez zamawiającego zarzutów
Izba stwierdziła, że zaszły przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego zgodnie
z art. 522 ust. 3 ustawy. Zgodnie z art. 522 ust. 3
ustawy w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych
zarzutów przez odwołującego, Izba umarza postępowanie odwoławcze. W takim przypadku
Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych
zarzutów.
W rozpoznawanej sprawie odwoławczej nie zgłoszono żadnego przystąpienia
do postępowania odwoławczego, Zamawiający uwzględnił w części zarzut odwołania,
a zarzuty nieuwzględnione zostały przez Odwołującego wycofane, tym samym zaistniały
podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego.
Jednocześnie Izba zaznacza w tym miejscu, mając na uwadze pełną treść złożonego
przez Zamawiającego pisma z dnia 11 października 2024 roku, że umarzając postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron na skutek uwzględnienia przez
Zamawiającego w części / w całości zarzutów odwołania Izba nie dokonuje oceny czynności,
które ewentualnie w piśmie zawierającym oświadczenie o uwzględnieniu odwołania
wskazywałby Zamawiający tj. Izba nie ocenia czynności jakie wykonał, wykonuje bądź jakich
zapowiada wykonanie Zamawiający w związku z uwzględnieniem zarzutów odwołania.
Zamawiający również nie ma obowiązku przedstawiania takich informacji w piśmie
zawierającym oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów odwołania w całości/ w części.
Przepis ustawy uzależnia możliwość umorzenia postępowania przez Izbę, w przypadku
uwzględnienia zarzutów odwołania w całości przez Zamawiającego, jedynie od tego,
czy w postępowaniu zostało skutecznie wniesione zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego oraz czy został wniesiony sprzeciw co do uwzględnienia przez
Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Umarzając postępowanie
odwoławcze Izba nie rozstrzyga merytorycznie o zarzutach odwołania.
Wymaga również wskazania, że w zakresie części zarzutów odwołania, które nie były
uwzględnione przez Zamawiającego – jak to ma miejsce w tym przypadku – Izba również,
w przypadku ich wycofania, nie dokonuje merytorycznej ich oceny. Niewątpliwie
tak wyrażone stanowisko Zamawiającego może mieć wpływ na decyzje procesowe
Odwołujacego, jednakże w przypadku wycofania takich zarzutów nie jest dokonywana
ich ocena, a tym samym ocena czynności jakie zapowiedział Zamawiający.
Zgodnie z art. 568 pkt 3 Izba umorzyła postępowanie w formie postanowienia.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania
na podstawie art. 574 oraz art. 575 i art. 576 z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień
publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 2 i § 9 ust. 1 pkt 2 lit b rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania, w oparciu o który to przepis Izba orzeka o dokonaniu zwrotu Odwołującemu
z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodnicząca: ……………………………………….