Sygn. akt: KIO 3544/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
8 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Adriana Urbanik
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania odwoławczego
w dniu
8 października 2024 r. w Warszawie po rozpoznaniu odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 września 2024 r. przez wykonawcę
LIFEMED POLAND Sp. z o.o.
z siedzibą w Nadarzynie w postępowaniu prowadzonym przez
Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy LIFEMED POLAND Sp. z o.o.
z siedzibą w Nadarzynie kwoty
zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej
uiszczony wpis.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
- S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….…….
Sygn. akt: KIO 3544/24
Uzasadnienie
Zamawiający Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach
prowadzi w trybie podstawowym
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. „Zakup czterech
aparatów do znieczulenia dla Oddziału Intensywnej Terapii i Anestezjologii przy SPZZOZ
w Gryficach
”, nr referencyjny: 53/24.
24 września 2024 r. opublikowano ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod numerem 2024/BZP 00514334
, z późn. zm.
Do postępowania stosuje się przepisy
ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), dalej „ustawy Pzp”.
września 2024 r. LIFEMED POLAND Sp. z o.o. z siedzibą w Nadarzynie wniósł
odwołanie.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 16 pkt 1 do 3 ustawy Pzp, to jest
zasady równego traktowania wykonawców
oraz prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób, który
utrudnia uczciwą konkurencję, a jednocześnie z naruszeniem zasady przejrzystości
i zasady proporcjonalności i to w sposób tak rażący, że nie tylko doszło
do oderwania obecnych zapisów od uzasadnionych potrzeb zamawiającego ale także
od zasad racjonalnego myślenia czy wprost logiki,
2. art. 281 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
poprzez wadliwe sporządzenie specyfikacji warunków
zamówienia w części dotyczącej opisu przedmiotu zamówienia,
3. art. 281 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp
w zakresie kryteriów oceny ofert, którymi zamawiający
będzie się kierował przy wyborze oferty, w szczególności poprzez manipulowanie ich
wagami w sposób, który nie jest wynikiem uwzględnienia uzasadnionych potrzeb
zamawiającego,
4. art. 99 ust. 1, 2, 4, 5, 6 w zw. z art. 266 ustawy Pzp poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób który utrudnia uczciwą konkurencję, w szczególności poprzez
wskazanie „źródła lub szczególnego procesu”, który charakteryzuje produkty dostarczane
przez konkretnego wykonawcę, co doprowadza do uprzywilejowania niektórych
wykonawców lub produktów oraz jednocześnie eliminuje z postępowania odwołującego,
a zakwestionowane „parametry” nie wynikają z usprawiedliwionych potrzeb
zamawiającego, lecz są nakierowane wyłącznie na wyeliminowanie konkurencji
z postępowania. Finalnie wywołuje to skutek w postaci uprzywilejowania niektórych
wykonawców i do wyeliminowania innych wykonawców i oferowanych przez nich
produktów, w tym produktów oferowanych przez odwołującego, co nie jest uzasadnione
specyfiką przedmiotu zamówienia,
5. art. 3 ust. 1 i art. 15 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez
opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję
a jednocześnie „sam w sobie” stanowi czyn nieuczciwej konkurencji polegający
na zróżnicowanym traktowaniu klienta oraz wymuszaniu na klientach wyboru określonego
kontrahenta oraz wymuszaniu zakupu u określonego przedsiębiorcy,
art. 5 kc, art. 58 § 1 i 2 k.c. w związku z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp, to jest poprzez bezprawne
dokonanie czynności sprzecznej z ustawą lub mającej na celu jej obejście,
7. art. 255 pkt 6 ustawy Pzp albowiem do czasu
obowiązywania zakwestionowanych
zapisów postępowanie winno być unieważnione albowiem obarczone jest ono niemożliwą
do usunięcia wadą uniemożlwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy
w sprawie zamówienia publicznego.
W przypadku uwzględnienia zarzutów odwołania zamawiający winien dokonać
uwzględnienia odwołania w całości na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący wniósł:
1. o u
względnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu dokonania zmian
w SWZ zgodnie z żądaniami wynikającymi z uzasadnienia odwołania,
2. o o
bciążenie zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego i kosztami
zastępstwa procesowego według faktury przedłożonej na rozprawie,
żądanie ewentualnego nakazania unieważnienia postępowania.
października 2024 r. Zamawiający zamieścił kopię odwołania na stronie
prowadzonego postępowania www.platformazakupowa.pl/pn/medicam wraz z wezwaniem
do przystąpienia do postępowania odwoławczego.
4 października 2024 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że przed otwarciem rozprawy, zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy Pzp, uwzględnił
w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu i wniósł o umorzenie postępowania
na posiedzeniu niejawnym.
Zamawiający poinformował także, że dokona stosownych zmian
zapisów w dokumentacji zamówienia poprzez modyfikację opisu przedmiotu zamówienia
oraz sposobu dokonania jego oceny, w szczególności punktów dotyczących metody
wprowadzania
danych, oraz zapisów Specyfikacji Warunków Zamówienia, dalej „SWZ”,
dotyczących przyznawania punktów za masę aparatu i wymiar przestrzenny aparatu, ujętych
w rozdziale 14 pkt 1, co było treścią złożonego odwołania.
7 października 2024 r. pismo procesowe złożył odwołujący, w którym w szczególności
wni
ósł o nieumarzanie postępowania odwoławczego, ponieważ w jego ocenie nie doszło
do
uwzględnienia odwołania w całości, poinformował o zmianie SWZ i ogłoszenia
o zamówieniu 4 października 2024 r. (w tym terminie składania i otwarcia ofert po zmianie:
października 2024 r.).
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i stwierdziła:
Odwołanie nie zawiera braków formalnych, od odwołania uiszczono wpis,
nie zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy Pzp, skutkujące odrzuceniem odwołania.
Do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
Izba z urzędu ustaliła, że na stronie internetowej prowadzonego postępowania
o udzielenie zamówienia zamawiający opublikował 4 października 2024 r. tekst jednolity
zmienionej SWZ
wraz załącznikiem nr 1 i nr 4, a także zmiany ogłoszenia o zamówieniu.
I
zba umorzyła postępowanie odwoławcze na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp,
ponieważ
postępowanie
odwoławcze
jest
zbędne.
Zamawia
jący
poinformował
o uwzględnieniu w całości zarzutów odwołania i 4 października 2024 r. dokonał zmiany SWZ.
W ocenie i
zby odwołujący w piśmie z 7 października 2024 r. jedynie polemizuje
z
treścią zmienionej SWZ, nie wskazuje szczegółowo w jakim zakresie zamawiający
nie zmienił SWZ zgodnie z żądaniem odwołującego.
Wobec nowych czynności podjętych przez zamawiającego w postępowaniu
o udzielenie zamówienia, zmienionej 4 października 2024 r. SWZ, odwołujący
m
a prawo do wniesienia odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy P
zp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia
2020 r. (Dz. U. poz. 2437) - i
zba orzekła o dokonaniu zwrotu odwołującemu uiszczonego wpisu
w wysokości 7500 zł.
Przewodnicząca:
……………….