Sygn. akt: KIO 3515/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 8
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Monika Szymanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez
udziału stron i uczestników postępowania odwoławczego
w dniu 8
października 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 26 września 2024 r. przez odwołującego Bioodpady.pl Sp. z o.o.
w
Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Wojskową Akademię
Techniczną im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść wzajemnie między stronami koszty postępowania odwoławczego i nakazać
Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot na rzecz odwołującego Bioodpady.pl
Sp. z o.o. w Warszawie kwoty 15
000,00 zł (piętnaście tysięcy złotych) uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………
Sygn. akt: KIO 3515/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa,
prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na „Odbiór produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego kat. 3”,
o
ogłoszeniu o zamówieniu publicznym opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 12 lipca 2024 r. pod nr 418397-2024,
dalej zwane „postępowaniem”.
P
ostępowanie na usługę, o wartości poniżej kwoty określonej w przepisach wydanych na
podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2024 r. poz. 1320)
dalej zwanej „p.z.p.”, jest prowadzone przez zamawiającego
w trybie przetargu nieograniczonego.
W dniu 26
września 2024 r. odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego
w
postępowaniu wniósł wykonawca Bioodpady.pl Sp. z o.o. ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460
Warszawa (dalej zwany
„odwołującym”). We wniesionym środku zaskarżenia odwołujący
postawił zamawiającemu następujące zarzuty naruszenia (pisownia oryginalna):
art. 119 w zw. z art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, art. 109 ust. 1 pkt 1, w zw. z art. 17 ust.
2 ustawy Pzp poprzez:
a.
badanie czy nie zachodzą wobec Podmiotu Trzeciego, podstawy wykluczenia,
które zostały przewidziane względem wykonawcy, tj. niezweryfikowanie treści
zaświadczenia KRK dla Pani J.E.S., podczas gdy treść przedstawionego
zaświadczenia nie potwierdza braku podstaw wykluczenia, o których mowa
w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp,
b.
niezbadanie czy nie zachodzą wobec Podmiotu Trzeciego, podstawy
wykluczenia na podstawie art. 108 ust. 1 oraz art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp
i pominięciu faktu, że Wykonawca nie przedłożył Zamawiającemu wszystkich
dokumentów
dotyczących
Podmiotu
Trzeciego,
wymaganych
na
potwierdzenie braku podstaw wykluczenia z Postępowania.;
art. 128 ust. 1 w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez niewezwanie Wykonawcy do
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych dla Podmiotu Trzeciego,
niezłożonych na wezwanie w trybie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp, w zakresie wykazania
braku podstaw wykluczenia z Postępowania na podstawie art. 108 ust. 1 oraz art.
109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp;
art. 239 ust. 1 w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru oferty
VENESTRON jako najkorzystniejszej, podczas gdy Wykonawca nie potwierdził braku
podstaw wykluczenia z Postępowania, o których w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz art.
109 ust.1 pkt 1 ustawy Pzp w odniesieniu do Podmiotu Trzeciego;
co w
konsekwencji doprowadziło to do naruszenia podstawowych zasad prowadzenia
p
ostępowania w sposób przejrzysty, z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców, a także udzielenia zamówienie wykonawcy wybranemu zgodnie
z
przepisami ustawy, co mogło z sposób istotny wpłynąć na wynik postępowania.
Wobec powyższego odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, dopuszczenie
i
przeprowadzenie dowodów wymienionych w treści odwołania i nakazanie zamawiającemu:
„unieważnienie czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez
VENESTRON;
dokonania ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem wezwania
VENESTRON do uzupełnienia w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp podmiotowych środków
dowodowych dla Podmiotu Trzeciego w zakresie wykazania braku podstaw wykluczenia
z
Postępowania na podstawie art. 108 ust. 1 oraz art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.”, a także
zasądzenie od zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów
zastępstwa odwołującego przez pełnomocnika.
W terminie określonym w art. 525 ust. 1 p.z.p., który skutecznie upłynął w dniu
października 2024 r., nie zgłoszono żadnych przystąpień do postępowania odwoławczego.
W dniu
7 października 2024 r. zamawiający przekazał Izbie odpowiedź na odwołanie,
w
której wskazano, że zamawiający w dniu 3 października 2024 r. unieważnił czynność
wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawcy
VENESTRON Sp. z o.o., Księży Dwór 41, 13-
200 Księży Dwór. Zamawiający wskazał, że przystępuje ponownie do czynności badania
i oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej
, a także wnosi o umorzenie postępowania
odwoławczego zgodnie z art. 568 pkt 2 p.z.p. Izba ustaliła, że do pisma procesowego
załączono dowód unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia
września 2024 r. w dniu 3 października 2024 r. Co istotne, w uzasadnieniu przedmiotowej
informacji
zamawiający podkreślił, że ponownie dokona czynności badania i oceny ofert oraz
ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
S
kład orzekający stwierdził, że skoro zgodnie z materiałem procesowym, w dniu
października 2024 r., zamawiający unieważnił czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
która jest zwieńczeniem procesu badania i oceny ofert, kontrola legalności czynności
zamawiającego, której wadliwość zarzucił odwołujący, stała się bezprzedmiotowa. Doszło do
następczego braku substratu zaskarżenia, odwołanie dotyczy bowiem czynności, która
została wyeliminowana z obrotu prawnego – w obecnym stanie rzeczy Izba nie mogłaby
st
wierdzić naruszenia prawa w stosunku do już unieważnionego rozstrzygnięcia
postępowania, którego istnienia wymaga art. 554 ust. 1 pkt 1 p.z.p. (uwzględnienie
odwołania wymagana naruszenia przepisów, które miałyby wpływ na wynik postępowania;
takiego wyniku przetargu obecnie nie ma w obrocie). P
o wniesieniu odwołania doszło zatem
do zdarzenia, skutkiem którego wydanie wyroku stało się bezcelowe.
W
ydając wyrok Izba bierze za podstawę stan rzeczy ustalony w toku postępowania
odwoławczego (art. 552 ust. 1 p.z.p.) – oznacza to, że okoliczności faktyczne dotyczące
rozpoznawanego sporu, które ulegną zmianie od momentu wniesienia odwołania do czasu
wydania wyroku, powinny zostać uwzględnione przez Izbę. Jeżeli więc zaistnieją w sprawie
okoliczności, których wystąpienie negatywnie wpływa na możliwość zbadania sprawy co do
meritum,
dalsze procedowanie staje się bezcelowe. Proces powinien zostać umorzony
z
powodu zbędności wydania wyroku, zaś jego wynik nie powinien mieć charakteru
rozstrzygnięcia merytorycznego, a powinien być jedynie jego formalnym zakończeniem. Nie
można byłoby bowiem stwierdzić naruszenia przepisów p.z.p. w stosunku do czynności,
której już nie ma w obrocie.
S
kład orzekający zaznacza także, że w takiej sytuacji procesowej – kiedy działania
zamawiającego doprowadziły do braku substratu zaskarżenia, uniemożliwiając
uwzględnienie odwołania, nie ma podstaw do obciążenia powstałym stanem rzeczy
odwołującego, którego odwołanie nie mogłoby zostać uwzględnione, zaś po ponownym
rozstrzygnięciu postępowania odwołującemu będzie przysługiwało prawo do wniesienia
środka zaskarżenia w pełnym zakresie. Natomiast obecne odwołanie, z powodu
unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej, nie mogłoby zostać uwzględnione i to nie
z
powodu merytorycznej oceny działania/zaniechania zamawiającego, a z powodu braku
substratu zaskarżenia. Zatem Izba nie widzi podstaw, aby obciążać odwołującego
ewentualnym kosztem wpisu od odwołania, które nie mogłoby zostać uwzględnione
z
przyczyn formalnych (art. 554 ust. 1 pkt 1 p.z.p.), będących skutkiem unieważnienia wyniku
przetargu przez zamawiającego.
Mając zatem na uwadze ustalony stan rzeczy, skład orzekający stwierdził, że należy
przychylić się do wniosku zamawiającego, bowiem zaszła konieczność zastosowania art.
pkt 2 p.z.p. i umorzenia postępowania odwoławczego, w związku z czym orzeczono jak
w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie
§ 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
…………………………