Sygn. akt KIO 3509/24
Sygn. akt KIO 3652/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 16
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Michał Pawłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 16 października 2024 r.
w Warszawie
odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej:
A. W dniu 25 w
rześnia 2024 r. przez wykonawcę Inżynieria Rzeszów Spółka Akcyjna z
siedzibą w Rzeszowie – w sprawie o sygn. akt KIO 3509/24
B.
W dniu 7 października 2024 r. przez wykonawcę Inżynieria Rzeszów Spółka Akcyjna
z siedzibą w Rzeszowie – w sprawie o sygn. akt KIO 3652/24
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Dydnia,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy IBG INSTALBUD Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie – w sprawie o sygn. akt KIO
postanawia:
KIO 3509/24
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Inżynieria Rzeszów Spółka Akcyjna z siedzibą w Rzeszowie kwoty 9 000 zł
00 gr (dziew
ięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od
odwołania.
KIO 3652/24
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Inżynieria Rzeszów Spółka Akcyjna z siedzibą w Rzeszowie kwoty 9 000 zł
00 gr (dziew
ięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: .....................................................
Sygn. akt KIO 3509/24
Sygn. akt KIO 3652/24
Uzasadnienie
Gmina Dydnia, zwana
dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów
ustawy dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz.
1320), zwanej dalej
„ustawą PZP”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na
„poprawę infrastruktury oczyszczania ścieków w Gminie Dydnia”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z dnia 4
września 2024 r., pod numerem 2024/BZP 00484517/01.
W zakresie sprawy o sygn. akt KIO 3509/24:
W dniu 25
września 2024 r. Odwołujący – wykonawca Inżynieria Rzeszów Spółka
Akcyjna z siedzibą w Rzeszowie, zwany dalej również „wykonawcą Inżynieria Rzeszów”,
wniósł odwołanie wobec czynności Zamawiającego polegającej na prowadzeniu
postępowania w sposób nieprzejrzysty, nieproporcjonalny, nie zapewniający zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców oraz wprowadzeniu nowych
przedmiotowych środków dowodowych.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 16 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 99 ust. 1, 4 i 6 ustawy PZP na skutek prowadzenia
postępowania w sposób nieprzejrzysty, nieproporcjonalny, nie zapewniający zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców poprzez sporządzenie opisu
przedmiotu zamówienia w sposób, który nie uwzględnia wszystkich wymagań i okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty oraz wprowadzeniu nowych przedmiotowych
środków dowodowych zaś szczególnie:
− dopuszczenia składania ofert na rozwiązania równoważne w sytuacji, gdy Zamawiający nie
opisał przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów,
pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi
dostarczane przez konkretnego wykonawcę, co wprowadza niepewność w obszarze
pojmowania zakresu informacji, które powinny być złożone w treści przedmiotowych środków
dowodowych składanych wraz z ofertą,
− żądania złożenia wraz z ofertą „Wykazu maszyn, urządzeń i wyposażenia jakich użyje
wykonawca do realizacji zamówienia” (zwanego dalej „Wykazem urządzeń”) w treści którego
wskazano możliwość zaoferowania „Rozwiązań projektowych” oraz „Rozwiązań
równoważnych” w sytuacji, gdy Zamawiający nie wskazał tożsamości „Rozwiązań
projektowych”, co prowadzi do niepewności wykonawców które rozwiązania są
rozwiązaniami projektowymi a które równoważnymi,
− żądanie składania kart katalogowych na rozwiązania projektowe, które jako przewidziane
przez Projektanta powinny być uznane za sprawdzone i nie wymagające dodatkowych
potwierdzeń za pomocą przedmiotowych środków dowodowych,
− zaniechania ustalenia wymaganej zawartości kart katalogowych wymaganych do złożenia
wraz z „Wykazem urządzeń”,
− żądanie składania kart katalogowych względem wyposażenia, które może być efektem
produkcji własnej – prefabrykacji lub montowania na budowie z drobnych elementów
dostępnych w handlu hurtowym,
− żądania wskazania w treści Wykazu urządzeń informacji na temat tożsamości
wyposażenia, które może być efektem produkcji własnej – prefabrykacji lub montowania na
budowie z drobnych elementów dostępnych w handlu hurtowym, a także miejsc ich co
najmniej rocznej eksploatacji,
− zaniechania wskazania w opisie przedmiotu zamówienia kryteriów stosowanych w celu
oceny równoważności oferowanych rozwiązań to jest wymagań dotyczących rozwiązań
równoważnych bez podania parametrów i funkcjonalności decydujących o uznaniu
rozwiązania za równoważne (zarzut nr 1),
2) art. 16 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 271 ust. 3 w zw. z art. 283 ustawy PZP na skutek
prowadzenia postępowania w sposób nieprzejrzysty, nieproporcjonalny, nie zapewniający
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców poprzez
przedłużenie terminu do złożenia ofert z naruszeniem przepisów ustawy o okres, który nie
pozwala na przygotowanie i złożenie oferty (zarzut nr 2).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie jego odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1) Dokonania zmiany opisu przedmiotu zamówienia oraz wymagań co do przedmiotowych
środków dowodowych w następujący sposób:
− wykreślenia żądania złożenia wraz z ofertą „Wykazu urządzeń” oraz w konsekwencji kart
katalogowych
albo
− podania nazw urządzeń kluczowych wymaganych OPZ, a także listy dostawców tych
urządzeń w tabeli,
− ograniczenia żądania złożenia „Wykazu urządzeń” wyłącznie do kluczowych rozwiązań
zgodnie z treścią żądania szczegółowego wskazanego w uzasadnieniu odwołania,
− ograniczenia zakresu żądania złożenia „Wykazu urządzeń” wyłącznie do rozwiązań
równoważnych,
− utrzymania wymogu wskazania lokalizacji urządzeń i potwierdzenia ich 12-miesięcznej
pracy wyłącznie dla rozwiązań równoważnych,
− opisania żądanej zawartości kart katalogowych składanych w odniesieniu do urządzeń
równoważnych,
2) p
rzedłużenia terminu do składania ofert o okres, który pozwoli na przygotowanie i złożenie
oferty i wyznaczenie go nie wcześniej niż 15 dni po rozstrzygnięciu odwołania
i wprowadzeniu żądanych zmian w SWZ.
W zakresie sprawy o sygn. akt KIO 3652/24:
W dniu
7 października 2024 r. wykonawca Inżynieria Rzeszów wniósł kolejne
odwołanie w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wobec
czynności Zamawiającego polegającej na prowadzeniu postępowania w sposób
nieprzejrzysty, nieproporcjonalny, nie zapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców poprzez sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia,
w tym wzorca przedmiotowych środków dowodowych w sposób nadmierny, niejednoznaczny
i sprzeczny z Dokumentacją Projektową (DP).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 16 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 99 ust. 1 ustawy PZP
na skutek prowadzenia postępowania
w sposób nieprzejrzysty, nieproporcjonalny, nie zapewniający zachowania uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców poprzez sporządzenie opisu przedmiotu
zamówienia w tym wzorca przedmiotowych środków dowodowych w sposób nadmierny,
niejednoznaczny i sprzeczny z DP,
zaś szczególnie:
− sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i wewnętrznie
sprzeczny, nie dający pewności co do oczekiwanej zawartości oferty na skutek podania
w Tabeli Wykazu urządzeń parametrów odmiennych od zawartych w dokumentacji
projektowej w sytuacji,
w której Zamawiający wyraźnie odmówił ustalenia hierarchii ważności
poszczególnych dokumentów składających się na opis przedmiotu zamówienia, co
w znaczącym stopniu utrudnia sporządzenie oferty;
− żądanie wykazania się roczną eksploatacją urządzeń / rozwiązań identycznych co do
szczegółowych parametrów gabarytowych i procesowych, podczas gdy nawet w przypadku
montażu w innym obiekcie urządzenia / rozwiązania identycznego co do funkcji i działania,
zarówno wymiary jak i parametry procesowe muszą za każdym razem być dostosowane do
konkretnego obiektu OŚ i miejscowych wymogów co do procesów oczyszczania ścieków –
co prowadzi do
wyłączenia możliwości wylegitymowania się działaniem takiego urządzenia /
rozwiązania pomimo jego funkcjonowania od ponad 12 miesięcy w czynnym obiekcie OŚ,
podczas gdy wymaganie takie,
jeżeli już zostaje wprowadzone, powinno ewentualnie
wskazywać, że urządzenie z danego typoszeregu pracuje w określonej OŚ (zarzut nr 1),
2) art. 16 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 271 ust. 3 w zw. z art. 283 ustawy PZP na skutek
prowadzenia postępowania w sposób nieprzejrzysty, nieproporcjonalny, nie zapewniający
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców poprzez
zaniechanie przedłużenia terminu do złożenia ofert co nie pozwala na przygotowanie
i złożenie oferty (zarzut nr 2).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie jego odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu:
1) zmiany opisu przedmiotu zamówienia oraz wymagań co do przedmiotowych środków
dowodowych w następujący sposób:
− ustalenie parametrów urządzeń zawartych w Wykazie urządzeń w sposób zgodny z DP,
− dopuszczenie wykazania w Wykazie urządzeń eksploatacją urządzeń z tego samego
typoszeregu co wskazane w przedmiotowym postępowaniu bez konieczności posiadania
przez takie urządzenia parametrów geometrycznych i procesowych identycznych z
oferowanymi w przedmiotowym postępowaniu,
Przedłużenia terminu do składania ofert o okres, który pozwoli na przygotowanie i złożenie
oferty i wyznaczenie go nie wcześniej, niż na 30 dni po rozstrzygnięciu odwołania.
Z informacji
, którą Zamawiający przekazał Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
w sprawie o sygn. akt KIO 3509/24 w dniu 30
września 2024 r., wynika, że kopia odwołania
została przekazana wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego w dniu 26
września 2024 r. za pośrednictwem strony internetowej
prowadzonego postępowania razem z wezwaniem do przystąpienia do postępowania
odwoławczego. Z kolei z informacji przekazanej Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 10 października 2024 r. w sprawie o sygn. akt KIO 3652/24 wynika, że kopia
odwołania w tej sprawie została przekazana wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego w dniu 8 października 2024 r. za pośrednictwem strony
internetowej prowadzonego postępowania razem z wezwaniem do przystąpienia do
postępowania odwoławczego.
W dniu 30
września 2024 r. swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego w sprawie o sygn. akt KIO 3509/24 zgłosił wykonawca IBG
INSTALBUD Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie. Izba uznała
skuteczność tego przystąpienia.
Następnie w dniu 14 października 2024 r. Odwołujący cofnął odwołanie w każdej ze
spraw i wniósł o zwrot 90% kwoty wpłaconego wpisu.
Izba stwierdza, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia
rozprawy. Cofnięcie obu odwołań przez Odwołującego – zgodnie z art. 568 pkt 1 ustawy PZP
oraz § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r.
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r., poz. 2453)
– oznacza, że postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 ustawy PZP i art. 574-
576 ustawy PZP oraz w oparciu o przepis § 9 ust. 1
pkt 3 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437). Z uwagi
na umorzenie tego postępowania odwoławczego na podstawie przesłanki z art. 568 pkt 1
ustawy PZP Izba nakazała zwrócić Odwołującemu w każdej ze spraw uiszczony wpis od
odwołania w wysokości 9 000 zł 00 gr.
Przewodniczący: .....................................................