Sygn. akt: KIO 3490/24
WYROK
Warszawa, dnia 9
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Anna Osiecka-Baran
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
4 października 2024 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 września 2024 r. przez
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego T. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo-Produkcyjno-
Usługowa „Lilak” T. B. z siedzibą w Porąbce Iwkowskiej oraz J. K. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą J. K. FHU „J.” z siedzibą w Krakowie w
postępowaniu prowadzonym przez Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w
Krakowie
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w części i nakazuje zamawiającemu unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i
oceny ofert, w tym wezwanie wykonawcy J. G.
prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą J. G. Zielony Interes z siedzibą w Krakowie do złożenia
oświadczenia o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa
w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp
w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania
wskazanych przez Zamawiającego, w tym podstawy wykluczenia, o której mowa w
art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w
zakresie
przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie
bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. z 2024 r. poz.507 ).
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Zamawiającego w części 1/2 i
Odwołującego w części 1/2 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 5 622 zł 00 gr
(słownie: pięć tysięcy sześćset dwadzieścia dwa złote zero groszy) stanowiącą
uzasadnione koszty strony,
poniesione z tytułu wpisu od odwołania,
wynagrodzenia pełnomocnika oraz dojazdu na posiedzenie.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………………...
Sygn. akt KIO 3490/24
U z a s a d n i e n i e
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
, dalej „Zamawiający”,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym z
możliwością negocjacji na Wycinkę i przesadzenie drzew – Etap 1a Przygotowanie terenu do
realizacji inwestycji kubaturowej, polegające na oczyszczeniu terenu, zgodne z decyzją
Wydziału Kształtowania Środowiska UM Kraków, w ramach Inwestycji pn. Budowa budynku
nauki
Akademii
Muzy
cznej z garażem podziemnym, parkingiem naziemnym,
zagospodarowaniem terenu, z niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową na dz. nr 173/21
i 173/17 obr. S-
17 jednostka ewidencyjna Śródmieście przy ul. Skrzatów w Krakowie, nazwa
skrócona zamówienia dla potrzeb publikacji ogłoszenia o zamówieniu: Wycinka i przesadzenie
drzew w ramach Inwestycji Budowa budynku nauki AMKP przy ul. Skr
zatów w Krakowie.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
30 lipca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00437715/01.
W dniu
23 września 2024 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia publicznego T. B. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Handlowo-Produkcyjno-
Usługowa „Lilak” T. B. z siedzibą w Porąbce Iwkowskiej oraz J. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą J. K. FHU „J.” z siedzibą w Krakowie, dalej
„Odwołujący”, wnieśli odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 16 pkt 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 18 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 74 ust. 2 pkt 1
ustawy Pzp w zw. z § 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 18 grudnia
2020 r. w
sprawie protokołów postępowania oraz dokumentacji postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przez zaniechanie niezwłocznego udostępnienia Odwołującemu
wnioskowanych przez niego dokumentów postępowania, stanowiących załączniki do
protokołu postępowania, co ostatecznie nastąpiło ostatniego dnia, w którym Odwołujący mógł
skorzystać z przysługujących mu środków ochrony prawnej, co z kolei znacząco ograniczyło
możliwości weryfikacji prawidłowości działań Zamawiającego w postępowaniu, podczas gdy
Zamawiający powinien udostępnić wykonawcy ww. dokumenty niezwłocznie w taki sposób,
aby wykonawca miał realną możliwość ich analizy i powzięcia decyzji w zakresie skorzystania
z przysługujących mu środków ochrony prawnej;
2. z ostrożności procesowej, na wypadek nieuwzględnienia przez Krajową Izbę Odwoławczą
zarzutu wskazanego w punkcie 1, Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt
– 3 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt. 2) lit. b) i c) ustawy Pzp przez naruszenie zasady nakazującej
prowadzenie postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców oraz w sposób przejrzysty i proporcjonalny, a także przez
bezzasadne zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy J. G. Zielony Interes, mimo,
że oferta wykonawcy nie spełnia warunków udziału w postępowaniu lub który nie złożył w
przewidzianym terminie wymaganych
podmiotowych środków dowodowych, potwierdzających
spełnienie warunków udziału w postępowaniu (względnie naruszenie art. 128 ust. 1 ustawy
Pzp
– w przypadku uznania, że możliwe jest wystosowanie wezwania do uzupełnienia lub
naruszenie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp przez
zaniechanie wezwania do wyjaśnień z powodów
opisanych w treści uzasadnienia odwołania).
3. art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8, pkt 2) lit. b), c) ustawy Pzp
przez wybór oferty
wykonawcy J. G. Zielony Interes jako oferty najkorzystniejszej w
postępowaniu, pomimo iż
w
ykonawca winien zostać wykluczony, a jego oferta zostać uznana za odrzuconą.
4. art. 239 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie dokonania czynności polegającej na wyborze
oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postepowaniu, pomimo że oferta Odwołującego
jest ofertą najkorzystniejszą i nie podlegającą odrzuceniu. oraz ewentualnie innych przepisów
wskazanych w treści uzasadnienia odwołania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności badania i oceny ofert i czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
wykonawcy J. G. Zielony Interes oraz o nakazanie
Zamawiającemu ponowienia badania i
oceny ofert, odrzucenia oferty wykonawcy J. G.
Zielony Interes (względnie wezwania do
uzupełnienia/wyjaśnienia podmiotowych środków dowodowych) i wyboru oferty Odwołującego
jako najkorzystniejszej.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie nie przystąpił żaden
wykonawca.
Zamawiający pismem z dnia 2 października 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie,
wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, złożone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż
odwołanie podlega uwzględnieniu w części.
Izba uwzględniła przy rozpoznaniu odwołania dokumentację postępowania,
w szczególności: specyfikację warunków zamówienia, ofertę wykonawcy J. G. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą J. G. Zielony Interes z siedzibą w Krakowie,
korespondencję ww. wykonawcy z Zamawiającym, informację o wyborze oferty
najkorzystniejszej. Izba wzięła również pod uwagę stanowiska wyrażone w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, a także oświadczenia i stanowiska stron wyrażone ustnie do
protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 4 października 2024 r.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia jest wycinka i przesadzenie drzew – Etap 1a -
Przygotowanie terenu do realizacji inwestycji kubaturowej, polegające na oczyszczeniu terenu,
zgodne z decyzją Wydziału Kształtowania Środowiska UM Kraków, w ramach Inwestycji pn.
Budowa
budynku nauki Akademii Muzycznej z garażem podziemnym, parkingiem naziemnym,
zagospodarowaniem terenu, z niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową na dz. nr 173/21
i 173/17 obr. S-
17 jednostka ewidencyjna Śródmieście przy ul. Skrzatów w Krakowie.
W rozdziale VII w pkt 4.1) specyfikacji warunków zamówienia, dalej „SWZ”,
Zamawiający wymagał, aby wykonawca wykazał, że należycie wykonał, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonuje, w okresie ostatnich 7 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym
okresie, co najmniej trzy usługi polegające na pielęgnacji zieleni, każda o wartości minimum
100 000,00 zł brutto. W przypadku wykazania się przez wykonawcę doświadczeniem w
zakres
ie usługi wykonywanej (będącej w trakcie realizacji), Zamawiający uzna warunek za
spełniony, jeżeli do upływu terminu składania ofert usługa została wykonana należycie na
kwotę, co najmniej 100 000,00 zł brutto, przy spełnieniu wymogu odnośnie rodzaju i zakresu
wykonywanych prac. Zamawiający zastrzegł, że poprzez „jedną usługę” rozumie jedną
pisemną umowę odpłatną – a nie sumę pojedynczych ustnych bądź pisemnych zleceń
realizowanych na rzecz tego samego podmiotu.
W pkt 4.3) Zamawiający wymagał, aby wykonawca wykazał, że dysponuje lub będzie
dysponował co najmniej narzędziami i urządzeniami technicznymi w celu wykonania
zamówienia: podnośnik koszowy o wysięgu minimum 20 m., koparko ładowarka o udźwigu
minimum 1600 kg, dwa samochody-
wywrotki o ładowności do 3,5 t., jeden rębak do gałęzi,
jedna frezarka do pni, cztery pilarki łańcuchowe.
Zgodnie z Rozdziałem VIII pkt. 2.2 lit. a) SWZ Zamawiający wezwie wykonawcę,
którego oferta została najwyżej oceniona (w przypadku skorzystania z negocjacji, o których
mowa w Rozdz. XXII SWZ -
po ocenie ofert dodatkowych), do złożenia w wyznaczonym
terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania, aktualnych na dzień złożenia następujących
podmiotowych środków dowodowych: w odniesieniu do podstaw wykluczenia z postępowania
(art. 108 ust. 1 ustawy Pzp i 109 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp): a) oświadczenia o aktualności
informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp w zakresie
podstaw wykluczenia z postępowania wskazanych przez Zamawiającego, w tym podstawy
wykluczenia, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych
rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących
ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. z 2024 r. poz.507 ). Wzór oświadczenia stanowi
Załącznik nr 6 do Formularza oferty.
W postępowaniu złożono dwie oferty, których ceny mieszczą się w kwocie
przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia.
Wykonawca J. G.
Zielony Interes złożył ofertę, do której dołączył:
wykaz usług, w którym wskazał następujące usługi:
•
prace związane z utrzymaniem i pielęgnacją zieleni fortecznej na „Forcie Sidzina 52
1/2” Kraków, ul Kozienicka 33 – na rzecz Firmy Konserwatorskiej P. B., Zabytki Malarstwa,
Rzeźby, Architektury sp. z o.o.,
•
kontynuacja prac konserwatorskich i rewitalizacyjnych w obrębie zabytkowej zieleni
fortecznej przy Forcie 52 1/2 "Skotniki" Sidzina przy ulicy Kozienickiej 33 - na rzecz Firmy
Konserwatorskiej P. B.
, Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o.,
•
kontynuacja prac konserwatorskich i rewitalizacyjnych w obrębie zabytkowej zieleni
fortecznej przy Forcie 52 1/2 "Skotniki" Sidzina przy ulicy Kozienickiej 33 - na rzecz Firmy
Konserwatorskiej P. B.
, Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o.,
•
pielęgnacja drzew rosnących na terenie zabytkowego Parku Miejskiego w Andrychowie
– na rzecz Gminy Andrychów,
•
kontynuacja prac konserwatorskich i rewitalizacyjnych w obrębie zabytkowej zieleni
fortecznej przy Forcie 52 1/2 "Skotniki" Sidzina przy ulicy Kozienickiej 33 - na rzecz Firmy
Konserwatorskiej P. B.
, Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o.
wykaz narzędzi i urządzeń technicznych (bez frezarki i pilarek).
Pismem z dnia 19.09.2024 r. Zamawiający wezwał wykonawcę J. G. Zielony Interes,
na podstawie 128 ust. 1 ustawy Pzp, do:
„złożenia (…) do poszczególnych pozycji wykazu usług (przestawionego
Zamawiającemu z inicjatywy Pana Firmy już wraz z ofertą, na okoliczność spełniania przez
Pana Firmę warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w Rozdz. VII.4.1 SWZ),
brakujących odnośnych dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane lub są
wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty s
porządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane, a w
przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli wykonawca z
przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów — oświadczenie
wykonawc
y; w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych
referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być
wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy;
Ponadto,
w odniesieniu do trzech usług ujętych w wykazie, opisanych przez Pana jako
„Kontynuacja prac konserwatorskich i rewitalizacyjnych Zamawiający zwraca uwagę, że w
myśl postanowień SWZ w kontekście spełniania warunku udziału w postępowaniu, poprzez
„jedną usługę” Zamawiający rozumie jedną pisemną umowę odpłatną.”
„uzupełniania (…) treści wykazu narzędzi, wyposażenia zakładu lub urządzeń
technicznych dostępnych wykonawcy w celu wykonania zamówienia publicznego wraz z
informacją o podstawie do dysponowania tymi zasobami (przestawionego Zamawiającemu z
inicjatywy P
ana Firmy już wraz z ofertą, na okoliczność spełniania warunku udziału w
postępowaniu, o którym mowa w Rozdz. VII.4.3) SWZ) rozszerzonego o stosowne dane o
narzędziach/ urządzeniach/ sprzęcie. Wykaz, który przedstawił Pan wraz z ofertą jest
niekompletny i
w takim kształcie nie pozwala na stwierdzenie czy będący w Pana dyspozycji
potencjał techniczny odpowiada na postawiony przez Zamawiającego w Rozdz. VII. 4.3) SWZ
warunek udziału w postępowaniu.”
Zamawiający wyznaczył termin złożenia/uzupełnienia dokumentów do 22.08.2024 r.,
a następnie na wniosek ww. wykonawcy przedłużył go do 28.08.2024 r.
Pismem z dnia 21.08.2024 r. wykonawca J. G.
Zielony Interes przedłożył nowy wykaz
narzędzi uzupełniony o frezarkę i pilarki oraz informacje dodatkowe dotyczące wskazanych
(zarówno nowych, jak i „starych”) pojazdów.
Wykonawca dołączył też:
•
umowę z dnia 05.07.2021 r. zawartą z Firmą Konserwatorską P. B., Zabytki Malarstwa,
Rzeźby, Architektury sp. z o.o.,
•
umowę z dnia 21.07.2022 r. zawartą z Gminą Andrychów,
•
umowę z 08.09.2023 r. zawartą z Firmą Konserwatorską P. B., Zabytki Malarstwa,
Rzeźby, Architektury sp. z o.o.
•
potwierdzenia przelewów.
Następnie pismem z dnia 28.08.2024 r. ww. wykonawca przekazał nowy wykaz usług
(wyjaśniając, że poprzedni zawierał omyłki pisarskie i „obrachunkowe”), w którym wskazał:
•
kontynuację prac konserwatorskich i rewitalizacyjnych w obrębie zabytkowej zieleni
fortecznej przy Forcie 52 1/2 "Skotniki" Sidzina przy ulicy Kozienickiej 33 - na rzecz Firmy
Konserwatorskiej P. B.
, Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o.,
•
pielęgnację drzew rosnących na terenie zabytkowego Parku Miejskiego w Andrychowie
– na rzecz Gminy Andrychów,
•
kontynuację prac konserwatorskich i rewitalizacyjnych w obrębie zabytkowej zieleni
fortecznej przy Forcie 52 1/2 "Skotniki" Sidzina przy ulicy Kozienickiej 33 - na rzecz Firmy
Konserwatorskiej P. B.
, Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o.
Wykonawca wyjaśnił, że różnice między wysokością kwoty wynagrodzenia
wymienionej w umowie, a kwotą faktycznie przelaną przez Zleceniodawcę, wynikały z
końcowego rozliczenia prac kosztorysem powykonawczym.
Wykonawca dołączył też:
•
referencje z dnia 23.08.2024 r. wystawione przez Firmę Konserwatorską P. B., Zabytki
Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o. dotyczące umowy z dnia 08.09.2023 r. o wartości
107.000 zł netto (pkt 3 nowego wykazu),
•
referencje z dnia 23.08.2024 r. wystawione przez Firmę Konserwatorską P. B., Zabytki
Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o. dotyczące umowy z dnia 05.07.2021 r. o wartości
165.000 zł netto (pkt 1 nowego wykazu),
•
protokół odbioru prac realizowanych w ramach ww. umowy z dnia 05.07.2021 r.
zawartej z Firmą Konserwatorską P. B., Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o.,
•
referencje Burmistrza Andrychowa z dnia 26.08.2024 r. dotyczące umowy z 21.07.2022
r. o wartości 102.168 zł brutto.
Ponadto ww. wykonawca złożył kolejny wykaz narzędzi uzupełniony o jeszcze kilka
informacji dodatkowych dotyczących wskazanych już poprzednio pojazdów.
Pismem z dnia 09.09
.2024 r. Zamawiający, na podstawie art. 128 ust. 5 ustawy Pzp,
zwrócił się do Firmy Konserwatorskiej P. B., Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o.
o potwierdzenie, że umowy z dnia 05.07.2021 r. i z dnia 08.09.2023 r. zostały wykonane
„zadowalająco, zgodnie z zawartymi umowami, terminowo, w sposób należyty”.
Pismem z dnia 11.09.2024 r. Firma Konserwatorska P. B.
, Zabytki Malarstwa, Rzeźby,
Architektury sp. z o.o. potwierdziła powyższe.
Pismem z dnia 18.09.2024 r. Zamawiający poinformował o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy J. G. Zielony Interes.
W dokumentacji postępowania znajduje się wniosek Odwołującego o udostępnienie
dokumentów z dnia 19.09.2024 r. i odpowiedź Zamawiającego z dnia 23.09.2024 r. z godz.
Uwzględniając powyższe, Izba zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
W drugiej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do
skorzystania ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę
interesu w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniu
czynności.
Dalej, Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w
szczególności zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w
niniejszym postępowaniu doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, które
miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, a
tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp, rozpoznawane odwołanie podlegało
uwzględnieniu w części.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu
naruszenie art. 16 pkt 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z
art. 18 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp w zw. z § 5 rozporządzenia
Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie protokołów
postępowania oraz dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przez
zaniechanie niezwłocznego udostępnienia Odwołującemu wnioskowanych przez niego
dokumentów postępowania, stanowiących załączniki do protokołu postępowania, co
ostatecznie nastąpiło ostatniego dnia, w którym Odwołujący mógł skorzystać z
przy
sługujących mu środków ochrony prawnej, co z kolei znacząco ograniczyło możliwości
weryfikacji prawidłowości działań Zamawiającego w postępowaniu, podczas gdy Zamawiający
powinien udostępnić wykonawcy ww. dokumenty niezwłocznie w taki sposób, aby wykonawca
miał realną możliwość ich analizy i powzięcia decyzji w zakresie skorzystania z
przysługujących mu środków ochrony prawnej.
W tym miejscu należy przytoczyć właściwe przepisy:
Zgodnie z art. 16 ustawy Pzp, zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.
Stosownie do art. 18 ust. 1
– 3 ustawy Pzp:
1. Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
2. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem o
udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie.
3. Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z
2022 r. poz. 1233), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie
mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222
ust. 5.
Jak stanowi art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp z
ałączniki do protokołu postępowania
udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnieniu
postępowania, z tym że oferty wraz z załącznikami udostępnia się niezwłocznie po otwarciu
ofert, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert, z uwzględnieniem art. 166
ust. 3 lub art. 291 ust. 2 zdanie drugie.
Zgodnie z
§ 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 18 grudnia
2020 r. w sprawie protokołów postępowania oraz dokumentacji postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego:
1. Protokół postępowania lub załączniki do protokołu postępowania udostępnia się w oryginale
lub kopii.
2. Udostępnianie protokołu postępowania lub załączników do protokołu postępowania
następuje przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
3. Jeżeli udostępnienie protokołu postępowania lub załączników do protokołu postępowania
albo ich części przy użyciu środków komunikacji elektronicznej byłoby utrudnione lub
niemożliwe:
1) z przyczyn o charakterze technicznym,
2) z przyczyn wynikających z przepisów odrębnych,
3) w przypadku odstąpienia od wymagania użycia środków komunikacji elektronicznej z
powodu zaistnienia jednej z sytuacji określonej w art. 65 ust. 1 ustawy,
4) w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
zamawiający niezwłocznie informuje o tym wnioskodawcę, wskazując, że udostępnienie,
zgodnie z wyborem zamawiającego, może nastąpić przez wgląd w miejscu wyznaczonym
przez zamawiającego, przesłanie za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu
ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 1041 i 2320) lub za
pośrednictwem posłańca.
4. Zamawiający udostępnia wnioskodawcy protokół postępowania niezwłocznie.
Jedną z podstawowych zasad obowiązujących w systemie zamówień publicznych jest
zasada jawności postępowania. Jej przestrzeganie stanowi jeden z zasadniczych obowiązków
zamawiającego jako gospodarza postępowania, nakazując zapewnienie powszechnego
dostępu do informacji o zamówieniu od wszczęcia do zakończenia postępowania. Zgodnie z
motywem 126 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014
r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z
3.2014, str. 65, ze zm.) możliwość prześledzenia i przejrzystość procesu podejmowania
decyzji w postępowaniach o udzielenie zamówienia są niezbędne do zapewnienia
prawidłowości tych postępowań, w tym skutecznego zwalczania korupcji i oszustw.
Jak wskazała Izba w wyroku z dnia 9 października 2023 r., sygn. akt KIO 2803/23,
jawność w postępowaniu pozwala na urzeczywistnienie pozostałych zasad, w tym uczciwej
konkurencji, równego traktowania wykonawców, a także koresponduje z zasadą
przejrzystości, nakazującej podejmowanie poszczególnych czynności w postępowaniu
w odpowiednim porządku. Na gruncie ustawy Pzp zasada jawności jest realizowana poprzez
nałożenie na zamawiającego szeregu obowiązków informacyjnych, w tym m.in. konieczność
dokumentowania przebiegu postępowania oraz udostępniania na odpowiednim etapie
protokołu postępowania i załączników do protokołu.
Z treści art. 74 ust. 2 ustawy Pzp wynika, że załączniki do protokołu udostępnia się
po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty, z tym że oferty wraz z załącznikami udostępnia
się niezwłocznie po otwarciu ofert, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia
ofert. Powyższa regulacja nie określa konkretnego terminu udostępnienia protokołu
czy załączników. Niemniej art. 18 ust. 2 ustawy Pzp stanowi, że poza przypadkami określonymi
w ustawie zamawiający nie może ograniczyć dostępu do informacji. Wykładnia ww. przepisów
prowadzi do wniosku, że zamawiający po dokonaniu czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty winien pozostawać w gotowości do umożliwienia zainteresowanym wykonawcom
dostępu do jawnych dokumentów postępowania. Zamawiający winien zatem tak procedować,
aby te dokumenty, które Zamawiający uznał za jawne w postępowaniu, były możliwe do
udostępnienia po wyborze najkorzystniejszej oferty.
Co do terminu, kiedy udostępnienie powinno nastąpić Izba zwraca uwagę, że co
prawda ustawa Pzp nie precyzuje wprost tego terminu, niemniej zwrot „udostępnia się”
akcentuje niezwłoczność tej czynności dla tych dokumentów, co do których ustawa Pzp nie
wprowadza ograniczenia jawności. Termin „niezwłocznie” w zakresie udostępniania protokołu
i załączników wynika również jednoznacznie z § 5 ust. 4 rozporządzenia w sprawie protokołu
postępowania. Wprawdzie terminu „niezwłocznie" nie należy utożsamiać z terminem
natychmiastowym. Jednak zgodnie z wyrokami Sądu Najwyższego z dnia 13 grudnia 2006 r.,
sygn. akt II CSK 293/06 oraz 30 czerwca 2011 r.,sygn. akt III CSK 282/10, termin
„niezwłocznie" oznacza termin realny, mający na względzie okoliczności miejsca i czasu, a
także regulacje zawarte w art. 354 i art. 355 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny
(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Niezależnie od powyższego należy także zwrócić uwagę na wymogi dotyczące
wniesienia odwołania wynikające z art. 516 ust. 1 pkt 7 – 10 ustawy Pzp. Aby wykonawca mógł
złożyć odwołanie, musi wskazać w nim m.in. czynności lub zaniechanie czynności
zamawiającego, której zarzuca niezgodność z przepisami ustawy Pzp, zwięzłe przedstawienie
zarzutów, żądanie co do sposobu rozstrzygnięcia odwołania oraz okoliczności faktyczne i
prawne uzasadniające wniesienie odwołania wraz z dowodami na ich poparcie. Oczywistym
jest
, że aby wykonawca mógł wnieść odwołanie odpowiadające ww. wymogom, musi mieć
dostęp do informacji, które pozwolą mu sformułować m.in. zarzuty oraz okoliczności faktyczne
będące ich podstawą. Informacje te natomiast co do zasady muszą być wywiedzione ze
st
osownych dokumentów. W przypadku zamiaru zakwestionowania wyboru najkorzystniejszej
oferty wykonawca musi mieć więc zazwyczaj dostęp do tej oferty, aby być w stanie
skonstruować zarzuty, ich uzasadnienie i związane z tym żądania. Brak takiego dostępu
powod
uje, że możliwość skorzystania ze środków ochrony prawnej staje się iluzoryczna, gdyż
w praktyce wykonawca nie może wnieść odwołania w sposób spełniający wymogi z art. 516
ust. 1 pkt 7-
10 ustawy Pzp i dający mu jakiekolwiek szanse na uzyskanie korzystnego dla
niego rozstrzygnięcia Izby.
Również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w swoim orzecznictwie
dotyczącym korzystania ze środków ochrony prawnej, wielokrotnie podkreślał znaczenie tzw.
zasady skuteczności. Jej przestrzeganie ma na celu to, by w praktyce korzystanie z uprawnień
wynikających z prawa unijnego nie stało się niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. Trybunał
w orzeczeniu z dnia 28.01.2010 r. w sprawie C-456/08,
dotyczącej przede wszystkim sposobu
określenia terminu na wniesienie odwołania, wskazał m.in., że krajowe terminy zawite, wraz
ze sposobami ich stosowania, nie powinny same z siebie móc praktycznie uniemożliwić lub
nadmiernie utrudniać zainteresowanemu skorzystania z praw przysługujących mu w danym
przypadku na mocy prawa wspólnotowego (ww. wyrok w sprawie Lämmerzahl, pkt 52).
Trybunał podnosił, że Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału stosowanie terminu
zawitego w oparciu o prawo krajowe nie może prowadzić do pozbawienia w konkretnym
przypadku skuteczności prawa zaskarżenia decyzji o udzieleniu zamówienia publicznego (zob.
podobnie wyroki z dnia: 12 grudnia 2002 r. w sprawie C-470/99 Universale-Bau i in., Rec. s. I-
11617, pkt 72; z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie C-327/00 Santex, Rec. s. I-1877, pkt 51 i 57,
oraz ww. wyrok w sprawie Lämmerzahl, pkt 52).
Zatem,
obowiązkiem zamawiającego, wynikającym zarówno z przytoczonych wyżej
przepisów ustawy Pzp przewidujących podstawowe zasady udzielania zamówień, jak i
wynikającym z orzecznictwa TSUE, jest zapewnienie wykonawcy możliwości realnego
skorzystania z prawa wniesienia odwołania.
Przenosząc powyższe rozważania na stan faktyczny niniejszej sprawy, należy
podkreślić, że o ile zrozumiałe jest nieudostępnienie przez zamawiającego dokumentów
skutecznie zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, o tyle za kuriozalną należy uznać
sytuację, w której dokumenty zostały udostępnione przez zamawiającego w dniu upływu
terminu na wniesienie odwołania. Tym samym Zamawiający uniemożliwił Odwołującemu
skuteczne skorzystanie z prawa wniesienia odwołania. W efekcie udostępniając
Odwołującemu dokumenty w ostatnim dniu na wniesienie odwołania, Zamawiający złamał
zasady, o których mowa w art. 16 i art. 18 ust. 1 - 3 ustawy Pzp.
Zamawiający jest zobowiązany przestrzegać podstawowych zasad udzielania
zamówień, co potwierdza ww. orzeczenie TSUE, w którym w pkt 62 Trybunał stwierdził:
Postulat szybkości postępowania nie pozwala państwom członkowskim na odbieganie od
zasady skuteczności, zgodnie z którą sposoby stosowania terminów zawitych w prawie
krajowym nie mogą uniemożliwiać lub nadmiernie utrudniać wykonywania praw, jakie
przysługują zainteresowanym na podstawie prawa wspólnotowego, i która leży u podstaw
postulatu skutecznej drogi zaskarżenia, wyrażonego w art. 1 ust. 1 tej dyrektywy.
Nie ulega więc wątpliwości, że w okolicznościach przedmiotowej sprawy, przeszkoda
w niezwłocznym udostępnieniu wnioskowanych przez Odwołującego dokumentów została
wywołana nie przyczyną obiektywną, niezależną od zamawiającego, taką która wystąpiła
pomimo zachowania przez Z
amawiającego należytej staranności, a wyłącznie sposobem
procedowania Zamawiającego naruszającym jednocześnie zasadę przejrzystości. Sposób
procedowania
Zamawiającego nie może wpływać na ograniczenie wykonawcy dostępu do
informacji, które wykonawca ma prawo zweryfikować i wobec których również może podnieść
w odpowiednim czasie konkretne zarzuty w
odwołaniu.
W postępowaniu doszło niewątpliwie do zaburzenia równego traktowania
wykonawców. Zamawiający podejmując czynności w postępowaniu powinien bowiem mieć na
względzie treść art. 18 ust. 2 ustawy Pzp, aby nie doprowadzić własnym procedowaniem do
istotnego i realnego ograniczenia wykonawcom dostępu do jawnych dokumentów, gdyż takie
ograniczenie może wyłącznie wynikać z przepisu rangi ustawowej. W ocenie Izby irrelewantna
jest okoliczność, że Odwołujący otrzymał wnioskowane dokumenty w dniu, w którym upływał
termin na wniesienie odwołania, a także kwestie skutecznego podniesienia zarzutów, gdyż do
naruszenia zasady jawności może dojść również w przypadku czasowego ograniczenia
dostępu do załączników do protokołu – Zamawiający pozostawał bowiem w nieuzasadnionej
obiektywnymi względami zwłoce w udostępnieniu dokumentów, o które wnioskował
Odwołujący. Izba zauważa, że Odwołujący dochował należytej staranności wnioskując o
dokumenty w godzinach porannych pierwszego dnia roboczego po dokonaniu czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej. Zamawiający pozostawał w zwłoce z udostępnieniem
dokumentów postępowania, czym ograniczył w sposób nieuzasadniony czas na zapoznanie
się z nimi i ich weryfikację przez Odwołującego.
Reasumując, dokonując wyboru oferty w dniu 18.09.2024 r. oraz udostępniając
Odwołującemu (na wniosek złożony w dniu 19.09.2024 r.) dokumenty dopiero w dniu
23.09.2024 r. o godz. 11:25,
tj. ostatniego dnia, w którym Odwołujący mógł skorzystać z
przysługujących mu środków ochrony prawnej, Zamawiający uniemożliwił Odwołującemu
realne skorzystanie z prawa wniesienia odwołania i w konsekwencji naruszył podstawowe
zasady udzielania zamówień, o których mowa w art. 16 i art. 18 ust. 1 - 3 ustawy Pzp. Dlatego
odwołanie w tym zakresie zostało uwzględnione.
Skład orzekający uwzględnił również zarzut Odwołującego, który nie został wskazany
w petitum
odwołania, jednak pojawił się w treści uzasadnienia na stronie 9 odwołania, tj.
zaniechania wezwania wykonawcy J. G.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
J. G.
Zielony Interes z siedzibą w Krakowie do złożenia oświadczenia o aktualności informacji
zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp w zakresie podstaw
wykluczenia z postępowania wskazanych przez Zamawiającego, w tym podstawy
wyklu
czenia, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych
rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących
ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. z 2024 r. poz.507 ).
Zgodnie z
Rozdziałem VIII pkt. 2.2 lit. a) SWZ Zamawiający wezwie wykonawcę,
którego oferta została najwyżej oceniona (w przypadku skorzystania z negocjacji, o których
mowa w Rozdz. XXII SWZ -
po ocenie ofert dodatkowych), do złożenia w wyznaczonym
terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania, aktualnych na dzień złożenia następujących
podmiotowych środków dowodowych: w odniesieniu do podstaw wykluczenia z postępowania
(art. 108 ust. 1 ustawy Pzp i 109 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp): a) oświadczenia o aktualności
informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp w zakresie
podstaw wykluczenia z postępowania wskazanych przez Zamawiającego, w tym podstawy
wykluczenia, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych
rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących
ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. z 2024 r. poz.507 ). Wzór oświadczenia stanowi
Załącznik nr 6 do Formularza oferty.
Izba ustaliła, że wykonawca J. G. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą J.
G.
Zielony Interes z siedzibą w Krakowie złożył załącznik nr 6 do Formularza oferty wraz z
samą ofertą, a Zamawiający nie wzywał ww. wykonawcy do złożenia w wyznaczonym terminie,
nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania, oświadczenia, aktualnego na dzień złożenia,
stanowiącego Załącznik nr 6 do Formularza oferty.
Zgodnie z art. 274 ust. 1 ustawy Pzp
Zamawiający wzywa wykonawcę, którego oferta
została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od
dnia wezwania, podmiotowych środków dowodowych, jeżeli wymagał ich złożenia w
ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia, aktualnych na dzień złożenia
podmiotowych środków dowodowych.
Stosownie do art. 274 ust. 1 ustawy Pzp
minimalny termin, jaki zamawiający jest
obowiązany wyznaczyć wykonawcy na złożenie podmiotowych środków dowodowych, wynosi
5 dni od dnia wezwania. Złożone przez wykonawcę w odpowiedzi na wezwanie
zamawiającego z art. 274 ust. 1 ustawy Pzp podmiotowe środki dowodowe powinny być
aktualne na dzień ich złożenia.
Dodatkowo, sam Z
amawiający w dokumentach zamówienia przewidział takie
wezwanie, zatem
nieuprawnione było zaniechanie powyższego. Należy podkreślić, że
specyfikacja warunków zamówienia jest podstawowym dokumentem kształtującym reguły
obowiązujące w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jej postanowienia są
wiążące w równym stopniu, zarówno dla wykonawców biorących udział w postępowaniu, jak i
dla zamawiającego, zarówno na etapie składania ofert, jak i na etapie ich oceny. Zamawiający
nie jest więc uprawniony w toku badania ofert dokonywać swobodnej oceny, które z wymogów
zawartych przez niego uprzednio w specyfikacji warunków zamówienia są mu potrzebne, a
które nie.
W związku z powyższym Izba uwzględniła zarzut odwołania i nakazała
Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie
czynności badania i oceny ofert, w tym wezwanie wykonawcy J. G. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą J. G. Zielony Interes z siedzibą w Krakowie do złożenia oświadczenia
o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy
Pzp w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania wskazanych przez Zamawiającego, w
tym
podstawy wykluczenia, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o
szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz
służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. z 2024 r. poz.507 ).
Izba oddaliła zaś odwołanie w zakresie naruszenia art. art. 16 pkt. 1 – 3 w zw. z art.
226 ust. 1 pkt. 2) lit. b) i c) ustawy Pzp przez naruszenie zasady nakazującej prowadzenie
postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców oraz w sposób przejrzysty i proporcjonalny, a także poprzez
bezzasadne zaniechanie czynności odrzucenia oferty Wykonawcy J. G. Zielony Interes, mimo
że oferta wykonawcy nie spełnia warunków udziału w postępowaniu lub który nie złożył w
przewidzianym terminie wymaganych podmiotowych środków dowodowych, potwierdzających
spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz naruszenia art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226
ust. 1 pkt 8, pkt 2) lit. b), c) ustawy Pzp przez wybór oferty wykonawcy J. G. Zielony Interes
jako oferty najkorzystniejszej w postępowaniu, pomimo iż wykonawca winien zostać
wykluczony, a jego oferta zostać uznana za odrzuconą.
Odwołujący podnosił, iż wykonawca nie potwierdził spełnienia warunków udziału w
postępowaniu, względnie uzupełnione przez wykonawcę referencje oraz inne dokumenty
(protokół odbioru, dowody wypłaty wynagrodzenia) nie potwierdzają faktu należytego
wykonania zamówienia (pomimo wyraźnego w tym zakresie wezwania przez Zamawiającego)
oraz ze względu na to, że wskazane w wykazie usługi wraz z referencjami i pozostałymi
załączonymi dokumentami nie potwierdzają spełnienia warunku postawionego w SWZ.
Z powyższym nie sposób się zgodzić.
Pismem z dnia 28.08.2024 r. wykonawca
J. G. prowadzący działalność gospodarczą
pod nazwą J. G. Zielony Interes z siedzibą w Krakowie przekazał wykaz usług, w którym
wskazał:
•
kontynuację prac konserwatorskich i rewitalizacyjnych w obrębie zabytkowej
zieleni fortecznej przy Forcie 52 1/2 "Skotniki" Sidzina przy ulicy Kozienickiej 33 - na rzecz
Firmy Konserwatorskiej P. B.
, Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o.,
•
pielęgnację drzew rosnących na terenie zabytkowego Parku Miejskiego w
Andrychowie
– na rzecz Gminy Andrychów,
•
kontynuację prac konserwatorskich i rewitalizacyjnych w obrębie zabytkowej
zieleni fortecznej przy Forcie 52 1/2 "Skotniki" Sidzina przy ulicy Kozienickiej 33 - na rzecz
Firmy Konserwatorskiej P. B.
, Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o.
Wykonawca dołączył też:
•
referencje z dnia 23.08.2024 r. wystawione przez Firmę Konserwatorską P. B.,
Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o. dotyczące umowy z dnia 08.09.2023 r. o
wartości 107.000 zł netto (pkt 3 nowego wykazu),
•
referencje z dnia 23.08.2024 r. wystawione przez Firmę Konserwatorską P. B.,
Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o. dotyczące umowy z dnia 05.07.2021 r. o
wartości 165.000 zł netto (pkt 1 nowego wykazu),
•
protokół odbioru prac realizowanych w ramach ww. umowy z dnia 05.07.2021
r. zawartej z Firmą Konserwatorską P. B., Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o.,
•
referencje Burmistrza Andrychowa z dnia 26.08.2024 r. dotyczące umowy z
21.07.2022 r. o wartości 102.168 zł brutto.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1) i 2) rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z
dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych
dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, zamawiający
na potw
ierdzenie spełniania warunku doświadczenia może żądać od wykonawców nie tylko
wykazu robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju,
wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których roboty te zostały
wykonane, lub wykazu dostaw lub usług wykonanych, a w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli
okre
s prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane
lub są wykonywane, ale także odpowiednio:
– dowodów określających, czy te roboty
budowlane zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje
bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zostały
wykonane lub
– dowodów określających, czy te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są
wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego dostawy lub usługi zostały
wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane.
Zatem, ww. przepis
nie ogranicza katalogu dowodów, które mogą zostać złożone przez
wykonawcę. Przepis wskazuje referencje jako dokument podstawowy, jednak na równych
zasadach traktuje każdy inny dokument, z którego będzie wynikać należyte wykonanie usług.
Dokument referencji nie musi też wprost zawierać stwierdzenia, że określona dostawa
lub usługa została wykonana należycie, bowiem istotne jest, aby z treści dokumentu wynikała
prawidłowość wykonania dostawy lub usług. Zauważyć należy, że przez należyte wykonanie
zamówienia należy rozumieć zgodnie z art. 355 § 1 kodeksu cywilnego staranność ogólnie
wymaganą w stosunkach danego rodzaju, przy czy ocena należytej staranności powinna
uwzględniać całokształt zachowań dłużnika, a nie tylko prawidłowe techniczne wykonanie
czynności. Dokument referencyjny musi posiadać treść, niezależnie czy w postaci
stwierdzenia wprost czy też opisowy, ale pozwalający na wyciągnięcie wniosku wynikającego
z przepisu § 9 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia o należytym wykonaniu lub wykonywaniu
dostawy lub usługi. (vide wyrok KIO z dnia 7 grudnia 2021 r., sygn. akt KIO 3423/21).
Dlatego też przedłożone przez wykonawcę dokumenty potwierdzają należyte
wykonanie usług, bowiem zarówno dokument z dnia 23.08.2024 r. wystawiony przez Firmę
Konserwatorską P. B., Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury sp. z o.o. dotyczący umowy z
dnia 08.09.2023 r. o wartości 107.000 zł netto (pkt 3 nowego wykazu), jak również dokument
z dnia 23.08.2024 r. wystawiony
przez Firmę Konserwatorską P. B., Zabytki Malarstwa,
Rzeźby, Architektury sp. z o.o. dotyczący umowy z dnia 05.07.2021 r. o wartości 165.000 zł
netto (pkt 1 nowego wykazu),
stanowi dokument referencyjny, zgodnie z tytułem. W języku
polskim „referencje” to dokument polecający kogoś, a sama okoliczność, że w złożonych przez
wykonawcę dokumentach nie znalazły się „elementy ocenne” - brak sformułowania „wykonane
należycie” czy znaczeniowo tożsamych nie dyskwalifikuje dokumentu jako potwierdzającego
należyte wykonanie usług. Jeżeli zaś chodzi o referencje Burmistrza Andrychowa z dnia
26.08.2024 r. dotyczące umowy z 21.07.2022 r. o wartości 102.168 zł brutto, to prócz tego,
że dokument ten został zatytułowany „referencje”, znalazło się także sformułowanie „usługi
wykonane zostały zgodnie z zapisami umowy”. Taki sposób wykazania należytego wykonania
należy uznać za prawidłowy.
Również za chybiony należy uznać argument Odwołującego o posłużeniu się przez
w
ykonawcę J. G. Zielony Interes wartością netto w wykazie usług. Jak słusznie zauważył
Zamawiający, parametr usługi jest mierzony na potrzeby spełniania warunku od poziomu
minimalnego 100 000 zł brutto – zatem wykazanie umowy o wartości netto 107 000 zł, a tym
bardziej
– powiększonej jeszcze o podatek vat zgodny z obowiązującymi na tamten moment
przepisami prawa podatkowego,
w żaden sposób nie uchybia minimalnemu poziomowi
zdolności wyrażonemu w warunku dostępowym w kwocie 100 000, 00 zł (uwzględniającej
daninę publiczną).
Odwołujący podnosił także, że z załączonych przez wykonawcę J. G. Zielony Interes
umów (z Firmą Konserwatorskią P. B., Zabytki Malarstwa, Rzeźby, Architektury Sp. z o. o.
oraz z Gminą Andrychów) wynika, iż przedmiotem prac były oprócz wymaganej w SWZ
pielęgnacji zieleni również inne roboty, takie jak prace ziemne obejmujące perzowanie skarp
oraz plantowanie terenu. W rezultacie,
zdaniem Odwołującego, z załączonej przez wykonawcę
J. G. dokumentacji nie wynika, czy wykonawca
zrealizował wymagane w SWZ trzy usługi
obejmujące pielęgnację zieleni na kwotę 100.000 zł każda.
Zamawiający wyjaśnił zaś, że działania związane z perzowaniem i plantowaniem są
typowymi, stosowanymi co najmniej od XIX wieku na skarpach i stokach, zabiegiem w celu
ograniczenia erozji i zarastania skarp, wymagającym pielęgnacji i utrzymania sadzonek perzu
do czasu ich intensywnego rozrostu. Stosowano je przede wszystkim na budowlach ziemnych,
zwłaszcza na wałach, nasypach, czy innych podobnych. Zabiegi takie obecnie są głównie
stosowane w terenach zabytkowych zwłaszcza na obiektach fortecznych, a są to zabiegi
trudne, czaso-
i kosztochłonne, wymagające fachowej wiedzy i umiejętności.
Zamawiający powołał się również na literaturę przedmiotu, podnosząc, że jak podaje
w 1981 roku, Michał Rożek w książce, Kopiec Kościuszki w Krakowie: „Według
przedstawionego przez Komitet Budowy Pomnika Tadeusza Kościuszki zestawienia
finansowego za okres od 1818 do 1 czerwca 1825 r. zebrano 178 151 zł 4 gr. Największe
wpływy odnotowano w 1821 r., a z racji wysokości darowanej sumy w gotówce – nazwisko
hrabiego Artura Potockiego. Wydatkowano natomiast 169 000 zł 8 gr. Największa część sumy
przypadła na „sypanie ziemi, ubijanie, perzowanie i plantowanie" (108 733 zł 18 gr), następnie
łamanie kamienia i zwózka, zapłata dla rzemieślników – cieśli, murarzy i kowali, narzędzia i
sprzęty, materiał – drewno, cegła, woda (…)”.
Zatem stosowanie tej metody pielęgnacji zieleni jest powszechnie uznane w branży i
mające zastosowane w ramach zabiegów pielęgnacji zieleni, co więcej jest również
historycznie utrwalone, co potwierdza powy
ższy opis. Dlatego też Izba uznała, że
Zamawiający nie miał obowiązku wzywania wykonawcy do złożenia stosownych wyjaśnień,
gdyż wykazywane usługi potwierdzały warunek udziału w postępowaniu.
Izba oddaliła również zarzut nr 4 odwołania, tj. naruszenie art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
przez
zaniechanie dokonania czynności polegającej na wyborze oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej w postepowaniu.
Zgodnie z art. 239 ust. 1 ustawy Pzp z
amawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Izba stwierdz
iła, że w żadnej części odwołania nie było przedstawionej argumentacji
odnoszącej się do naruszenia postanowień dokumentów zamówienia w zakresie kryteriów
oceny ofert, ich zastosowania lub nie,
czy też stosowania kryteriów niewyartykułowanych w
dokumentach zamówienia. Odwołujący nie poczynił żadnego uzasadnienia faktycznego
naruszenia powyższej podstawy prawnej odnoszącego się do nieprawidłowej czynności
Zamawiającego w zakresie oceny ofert w ramach ukształtowanych kryteriów oceny ofert.
Argume
ntacja jaka została zawarta w odwołaniu stanowi wynikową innych podnoszonych
zarzutów i w żaden sposób nie jest powiązana z czynnością oceny oferty w ramach kryteriów,
tj. na podstawie i w granicach tychże kryteriów oceny ofert jakie przyjął Zamawiający w tym
postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego. (por. wyrok KIO z dnia 16 stycznia 2023
r. sygn. akt KIO 22/23).
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy
na podstawie art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Izba uwzględniła dwa, spośród czterech zasadniczych zarzutów sformułowanych w
treści złożonego odwołania. Z uwagi na powyższe, obciążyła kosztami postępowania
odwołującego i zamawiającego w części 1/2. W poczet kosztów postępowania odwoławczego
zaliczono uiszczony wpis i zasądzono od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę
5622,00 zł, stanowiącą uzasadnione koszty strony, zasądzając połowę wpisu od odwołania i
połowę wynagrodzenia pełnomocnika oraz połowę kwoty biletu kolejowego, tj. w takiej części,
w jakiej zasadne okazały się zarzuty odwołania.
Przewodnicząca: ……………………………………….