Sygn. akt KIO 3477/24
WYROK
Warszawa, dnia 8 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Maksym Smorczewski
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w
dniu 23 września 2024 r. przez wykonawcę Spie Stangl Technik spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Świdnicy w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa
– Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę Spie Stangl Technik spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Świdnicy i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł (piętnaście tysięcy
złotych) uiszczoną przez Spie Stangl Technik spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Świdnicy tytułem wpisu od odwołania, kwotę
zł (trzy tysiące sześćset siedemnaście złotych) poniesioną przez Spie Stangl
Technik spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Świdnicy tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika i innych uzasadnionych wydatków oraz kwotę
zł (trzy tysiące sześćset złotych) poniesioną przez Skarb Państwa –
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika,
zasądza od Spie Stangl Technik spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Świdnicy na rzecz Skarb Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad
kwotę 3.600 zł (trzy tysiące sześćset złotych) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………..…………
Sygn. akt: KIO 3477/24
UZASADNIENIE
23 września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
Spie Stangl Technik spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w
Świdnicy (dalej jako „Odwołujący”) na czynności wykluczenia Odwołującego i odrzucenia
jego oferty oraz unieważnienia postępowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego na usługi o tytule „Usługi bieżącego utrzymania, konserwacji i napraw sygnalizacji
świetlnych, znaków aktywnych i oświetlenia drogowego w ciągu dróg administrowanych przez
GDDKiA Oddział w Łodzi z podziałem na 8 części.” w zakresie części zamówienia o tytule
„Część 6. Usługi w zakresie oświetlenia drogowego oraz innych urządzeń
elektroenergetycznych na drodze ekspresowej nr S14 administrowanej przez Rejon
w
Sieradzu” (dalej jako „Postępowanie”), prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa
– Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (dalej jako „Zamawiający”).
Odwołujący zarzucił naruszenie:
„1. Art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy pzp poprzez jego błędną subsumpcję i przyjęcie, że
w
niniejszej sprawie doszło do przedstawienia przez Odwołującego informacji
wprowadzających Zamawiającego w błąd poprzez wskazanie nieprawidłowej daty
pełnienia funkcji przez G. K., że wprowadzenie w błąd nastąpiło w wyniku lekkomyślności
lub niedbalstwa oraz, że mogło mieć ono istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego, podczas gdy wszelkie wątpliwości Zamawiającego odnośnie czasu
pełnienia funkcji zostały niezwłocznie wyjaśnione, wskazanie nieprawidłowej daty miało
charakter jedynie omyłki i nie wynikało z lekkomyślności ani niedbalstwa, a Zamawiający
przy dokonywaniu ostatecznej kwalifikacji Odwołującego dysponował wszystkimi
niezbędnymi danymi i miał pełną świadomość spełnienia wymogów przez Odwołującego,
wobec czego pierwotne przedstawienie omyłkowych informacji nie mogło mieć żadnego
wpływu na decyzje Zamawiającego.
Art. 223 ust. 1 w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy pzp poprzez dokonanie błędnej oceny
dokumentacji postępowania i przyjęcie, że Odwołujący nie spełnił wymogów warunku
udziału w postępowaniu ze względu na to, że G. K. zdobył wymagane doświadczenie w
okresie od 07.09.2022 r. do 31.07.2023 r., a więc krótszym niż 12 miesięcy, podczas gdy
prawidłowa ocena dokumentacji postępowania, w tym wyjaśnień Odwołującego
jednoznacznie prowadzi do wniosków, że G. K. zdobył wymagane doświadczenie w
okresie dłuższym niż 12 miesięcy, wobec czego Odwołujący spełnił niezbędne wymogi.
[ZARZUT EWENTUALNY na wypadek uwzględniania zarzutu z pkt 1. lecz
nieuwzględnienia zarzutu z pkt 2.] Art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy pzp, poprzez jego
niezastosowanie i w konsekwencji zaniechanie odrzucenia oferty Odwołującego z powodu
jej niezgodności z warunkami zamówienia pomimo stwierdzenia przez Zamawiającego
niespełnienia wymogów warunku udziału w postępowaniu co do wymaganego
doświadczenia G. K..”.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu „unieważnienia czynności
wykluczenia Odwołującego w Części 6 postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10)
ustawy pzp, odrzucenia oferty Odwołującego w zakresie dot. Części 6 postępowania na
podstawie art. 22
6 ust. 1 pkt 2) lit a) ustawy pzp oraz unieważnienia postępowania w Części 6
na podstawie art. 255 pkt 2) ustawy pzp” i „powtórzenia czynności Zamawiającego w postaci
przeprowadzenia oceny ofert Wykonawców w tym z uwzględnieniem oferty Odwołującego”,
a ponadto o
„obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania, w tym kosztami zastępstwa
procesowego w kwocie 3.600,00 zł”.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości i „zasądzenie na rzecz
Zamawiającego kwoty 3.600,00 zł, stanowiącej równowartość kosztów poniesionych przez
Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, zgodnie z fakturą, która zostanie
przedstawiona na rozprawie”.
W zakresie mającym istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy Izba ustaliła, co
następuje:
Zamawiający prowadzi Postępowanie z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej jako „Pzp”) w trybie przetargu
nieograniczonego. Wartość zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3
ust. 1 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 13 marca 2024 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 152619-202.
W pkt 8.2 instrukcji dla wykonawców (dalej jako „IDW”), stanowiącej tom I specyfikacji
warunków zamówienia w Postępowaniu (dalej jako „SWZ”) Zamawiający określił, iż
„O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące:
…) 8.2.4. zdolności technicznej lub zawodowej: (…) 2. dotyczącej osób: Wykonawca musi
wykazać osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, legitymujące się
kwalifikacjami zawodowymi i doświadczeniem odpowiednimi do funkcji, jakie zostaną im
pow
ierzone. Wykonawca przedstawi wraz z ofertą osoby, na funkcje wymienione poniżej, które
muszą być dostępne na etapie realizacji zamówienia, spełniające następujące wymagania:
(…) Dla części 4, 5, 6, 7, 8, (dot. tylko oświetlenia drogowego i innych urządzeń
elektroenergetycznych)
Lp. Stanowisko
Kwalifikacje, uprawnienia*
Doświadczenie
zawodowe
1 Konserwator
oświetlenia oraz
pozostałej
infrastruktury
elektroenergetycznej
1 osoba pełniąca
funkcję koordynatora
kontraktu
Wymagane kwalifikacje zawodowe:
Wykształcenie średnie lub wyższe techniczne
elektryczne
Minimalne uprawnienia :
Świadectwo kwalifikacji do zajmowania się
eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci na stanowisku
dozoru i eksploatacji w zakresie obsługi, konserwacji,
remontów, montażu, kontrolnopomiarowym dla
następujących urządzeń, instalacji i sieci:
Grupa 1.Urzadzenia, instalacje i sieci
elektroenergetyczne wytwarzające, przetwarzające,
przesyłające i zużywające energię elektryczną:
2.Urządzenia, instalacje i sieci elektroenergetyczne o
napięciu nie wyższym niż 1 kV;
3.Urządzenia, instalacje i sieci o napięciu
znamionowym powyżej 1 kV do min. 15 kV;
4.Zespoły prądotwórcze o mocy powyżej 50kW;
7.Sieci elektrycznego oświetlenia ulicznego;
10. Aparatura kontrolno
– pomiarowa oraz urządzenia
i instalacje automatycznej regulacji; sterowania i
zabezpieczeń i instalacji wymienionych w pkt: jw.
Pełnił, przez okres
minimum 12 kolejnych
miesięcy funkcję, w
zakresie której
obowiązkiem było
wykonywanie czynności
polegających na
bieżącym utrzymaniu lub
konserwacji lub
naprawach oświetlenia
na drogach
(…)”.
W pkt 9.2 IDW określono, że „Dodatkowo Zamawiający wykluczy Wykonawcę: (…)
który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające
w
błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia.”.
W pkt 10.8 IDW Zamawiający określił, że „W celu potwierdzenia spełniania przez
Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu Wykonawca składa: (…) b) wykaz osób,
skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności
odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości, wraz z informacjami na temat ich
kwalifikacji zawodowych i doświadczenia niezbędnych do wykonania zamówienia
publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie
do dysponowania
tymi osobami.”.
Zamawiający przekazał Odwołującemu pismo o treści „Z uwagi na fakt, iż złożona
przez Państwa w ww. postępowaniu przetargowym, w części 6, oferta została najwyżej
oceniona, Zamawiający na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zam
ówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.) oraz zgodnie z pkt 10.5. Instrukcji
dla Wykonawców (dalej „IDW”) wzywa do złożenia w terminie do dnia 22.07.2024 r.
następujących oświadczeń i dokumentów: 1) w celu potwierdzenia spełniania przez
Wykonaw
cę warunków udziału w postępowaniu: (…) b) wykaz osób, skierowanych przez
Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za
świadczenie usług, kontrolę jakości, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych
i do
świadczenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu
wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi
osobami. (…)”.
Odwołujący przekazał Zamawiającemu wykaz osób o treści „Składając ofertę
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego na: „Usługi bieżącego utrzymania, konserwacji i napraw sygnalizacji
świetlnych, znaków aktywnych i oświetlenia drogowego w ciągu dróg administrowanych przez
GDDKiA Oddział w Łodzi z podziałem na 8 części” Część 6 zamówienia oświadczamy, że
w
wykonywaniu zamówienia będą uczestniczyć następujące osoby:"
Poz
Funkcja
Wymagania dla danej funkcji
Nazwisko i
imię
Opis kwalifikacji i doświadczenia
potwierdzających spełnianie wymagań
Konserwator
oświetlenia oraz
pozostałej
infrastruktury
elektroenergetycznej
- 1 osoba pełniąca
funkcję
Koordynatora
kontraktu
Kwalifikacje:
Wykształcenie średnie lub
wyższe techniczne
elektryczne
Minimalne uprawnienia:
Świadectwo kwalifikacji do
zajmowania się eksploatacją
urządzeń, instalacji i sieci na
stanowisku dozoru i
eksploatacji w zakresie
obsługi, konserwacji,
remontów, montażu,
kontrolno-pomiarowym dla
następujących urządzeń,
instalacji i sieci:
Grupa 1.Urzadzenia,
instalacje i sieci
elektroenergetyczne
wytwarzające,
przetwarzające, przesyłające
i zużywające energię
elektryczną:
2.Urządzenia, instalacje i
sieci elektroenergetyczne o
napięciu nie wyższym niż 1
kV;
3.Urządzenia, instalacje i
sieci o napięciu
G.
K.
Kwalifikacje:
Wykształcenie wyższe techniczne
elektryczne Minimalne uprawnienia:
Świadectwo kwalifikacji do zajmowania
się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci
na stanowisku dozoru i eksploatacji w
zakresie obsługi, konserwacji, remontów,
montażu, kontrolno-pomiarowym dla
następujących urządzeń, instalacji i sieci:
Grupa 1.Urzadzenia, instalacje i sieci
elektroenergetyczne wytwarzające,
przetwarzające, przesyłające i zużywające
energię elektryczną:
2.Urządzenia, instalacje i sieci
elektroenergetyczne o napięciu nie
wyższym niż 1 kV;
3.Urządzenia, instalacje i sieci o napięciu
znamionowym powyżej 1 kV do min. 15
kV;
4.Zespoły prądotwórcze o mocy powyżej
50kW;
7.Sieci elektrycznego oświetlenia
ulicznego;
10. Aparatura kontrolno – pomiarowa oraz
urządzenia i instalacje automatycznej
regulacji; sterowania i zabezpieczeń i
instalacji wymienionych w pkt: jw.
E1/702/406/24
znamionowym powyżej 1 kV
do min. 15kV;
4.Zespoły prądotwórcze o
mocy powyżej 50kW;
7.Sieci elektrycznego
oświetlenia ulicznego;
10. Aparatura kontrolno -
pomiarowa oraz urządzenia i
instalacje automatycznej
regulacji; sterowania i
zabezpieczeń i instalacji
wymienionych w pkt: jw.
Doświadczenie zawodowe:
Pełnił, przez okres minimum
12 kolejnych miesięcy
funkcję, w zakresie której
obowiązkiem było
wykonywanie czynności
polegających na bieżącym
utrzymaniu lub konserwacji
lub naprawach oświetlenia na
drogach
D1/702/407/24
Doświadczenie zawodowe:
Pełnił, przez okres minimum 12 kolejnych
miesięcy funkcję KONSERWATORA
(koordynatora) , w zakresie której
obowiązkiem było wykonywanie czynności
polegających na bieżącym utrzymaniu lub
konserwacji lub naprawachoświetlenia na
drogach "Bieżące utrzymanie dróg
krajowych zarządzanych przez Generalna
Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Kłodzku z podziałem na
zadania:
Zadanie 5 - utrzymanie i remont
sygnalizacji, urządzeń
elektroenergetycznych i oświetlenia" od
09.10.2020 do 31.07.2023
(…)”.
Zamawiający przekazał Odwołującemu datowane na 12 sierpnia 2024 r. pismo o treści
„Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi, działając na podstawie
art.
128 ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r.
poz. 1605 ze zm.) wzywa do złożenia wyjaśnień dotyczących złożonych dokumentów. I. Na
wezwanie Zamawiającego na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia dokumentów
na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu Wykonawca złożył „Wykaz
osób”, w którym wskazał osoby, które zostaną skierowane do realizacji zamówienia.
W
wykazie tym na funkcję: Konserwator oświetlenia oraz pozostałej infrastruktury
elektroenergetycznej
– osoba pełniąca funkcję koordynatora kontraktu podany został Pan G.
K.
, który wykonywał: przez okres minimum 12 kolejnych miesięcy w okresie od 09.10.2020 r.
do 31.07.2023 r. funkcję, w zakresie której obowiązkiem było wykonywanie czynności
polegających na bieżącym utrzymaniu i konserwacji, naprawach oświetlenia na drogach - w
ramach zadania pn.: „Bieżące utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez Generalną
Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kłodzku z podziałem na zadania: Zadanie 5 –
utrzymanie i remont sygnalizacji, urządzeń elektroenergetycznych i oświetlenia”. W celu
właściwej oceny doświadczenia kandydatów i uznania, że spełniają wymogi kryterium oceny
oferty firmy SPIE Stangl Technik sp. z o.o. Zamawiający zwrócił się do Oddziału GDDKiA we
Wrocławiu Rejon w Kłodzku z prośbą o udzielenie informacji, czy zaprezentowane poniżej
doświadczenie personelu, jest zgodne z prawdą. Zamawiający otrzymał informację, że „W
ramach umowy nr O.WR.D-
3.2412.139.2020 z dn. 09.10.2020 r. na realizację zadania pn.
„Bieżące utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych
i Autostrad Oddział w Kłodzku z podziałem na zadania: Zadanie 5 – utrzymanie i remont
sygnalizacji, urządzeń elektroenergetycznych i oświetlenia” Pan G. K. w okresie od 07.09.2022
r. do 31.07.2023 r. był upoważniony do obsługi korespondencji związanej z realizacją
powyższej umowy, w tym przyjmowania/potwierdzania zleceń oraz prowadzenia rozliczeń
finansowych. Ponadto Pan G. K.
podpisywał protokoły odbioru, w których wymagane były
jedynie uprawnienia elektroenergetyczne (tzw SEP) grupy G1 E i D oraz dzienniki objazdów.
Dodatkowo wskazano, iż w ramach obowiązującej umowy nr O/WR.D.3.2421.36-6.2022 z dnia
30.06.2023 r. na zadanie p
n.” Bieżące utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez
GDDKiA Oddział we Wrocławiu Rejon w Kłodzku w latach 2023-2026 z podziałem na zadania:
Zadanie 6 -
Utrzymanie i remonty sygnalizacji świetlnych, urządzeń elektroenergetycznych,
BRD i oświetlenia Pan G. K. od dnia 01.08.2023 r. do chwili obecnej pełni funkcję Koordynatora
polegającą na wykonywaniu czynności związanych z realizacja umowy, w tym
przyjmowania/potwierdzania zleceń, prowadzenia rozliczeń finansowych oraz uczestnictwa w
czynnościach odbiorowych. Zamawiający nie może przyjąć doświadczenia Pana G. K. w
związku z brakiem pełnego wymaganego roku doświadczenia – WARUNEK NIESPEŁNIONY
dla Konserwatora oświetlenia oraz pozostałej infrastruktury elektroenergetycznej pełniącej
funkcję koordynatora kontraktu. W związku z powyższym Zamawiający wzywa do złożenia
wyjaśnienia: 1) Jakie funkcje wskazana osoba pełniła podczas realizacji wykazanych zadań?
2) W jakich okresach czasu wskazana osoba zdobyła wymagane doświadczenie podczas
sprawowania funkcji przy realizacji wykazanych zadań.”.
Odwołujący przekazał Zamawiającemu datowane na 19 sierpnia 2024 r. pismo o treści
„Firma SPIE Stangl Technik Sp. z o.o. w odpowiedzi na pisma z dnia 12.08.2024 przekłada
poniższe informacje i wyjaśnienia: (…) 3. Wykonawca przekazuje poprawiony Wykaz osób
w
raz z wyjaśnieniem: W celu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu
Wykonawca musi wykazać osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia,
legitymujące się kwalifikacjami zawodowymi i doświadczeniem odpowiednimi do funkcji, jakie
zostan
ą im powierzone. Wykonawca przedstawi wraz z ofertą osoby, na funkcje wymienione
poniżej, które muszą być dostępne na etapie realizacji zamówienia, spełniające następujące
wymagania: Dla części 4, 5, 6, 7, 8, (dot. tylko oświetlenia drogowego i innych urządzeń
elektroenergetycznych)
Konserwator
oświetlenia
oraz
pozostałej
infrastruktury
elektroenergetycznej1 osoba pełniąca funkcję koordynatora kontraktu Doświadczenie
zawodowe: Pełnił, przez okres minimum 12 kolejnych miesięcy funkcję, w zakresie której
obow
iązkiem było wykonywanie czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub
konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach Pan G. K. pełni przy realizacji umów
obejmujących BUD Kłodzko – Część elektryczna funkcje w której zakresie było między innymi
koordynowanie projektu oraz wykonywanie czynności polegających na bieżącym utrzymaniu
lub konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach przez okres od 07.09.2022 do
31.07.2023 (pomiędzy datą 7 września 2022 r. (środa) a datą 31 lipca 2023 r. (poniedziałek)
jest 327 dni co stanowi 10 miesięcy i 24 dni ) oraz w okresie : 01.08.2023 – obecnie (pomiędzy
datą 1 sierpnia 2023 r. (wtorek) a datą 19 sierpnia 2024 r. (poniedziałek) jest 384 dni co stanowi
12 miesięcy, i 18 dni) Tym samym Pan G. K. spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Zachowano ciągłość stanowiska.”.
Zamawiający przekazał Odwołującemu datowane na 3 września 2024 r. pismo o treści
„Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi, działając na podstawie
art.
128 ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r.
poz. 1605 ze zm.) wzywa do złożenia wyjaśnień dotyczących złożonych dokumentów. Na
wezwanie Zamawiającego na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia dokumentów
na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu Wykonawca złożył „Wykaz
osób”, w którym wskazał osoby, które zostaną skierowane do realizacji zamówienia.
W
wykazie tym na funkcję Konserwatora oświetlenia oraz pozostałej infrastruktury
elektroenergetycznej
– osobę pełniącą funkcję koordynatora kontraktu wskazany został Pan
G. K.
, który, jak wynika z Wykazu osób, „przez okres minimum 12 kolejnych miesięcy w okresie
od 09.10.2020 r. do 31.07.2023 r. funkcję, w zakresie której obowiązkiem było wykonywanie
czynności polegających na bieżącym utrzymaniu i konserwacji, naprawach oświetlenia na
drogach -
w ramach zadania pn.: „Bieżące utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez
Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kłodzku z podziałem na zadania:
Zadanie 5
– utrzymanie i remont sygnalizacji, urządzeń elektroenergetycznych i oświetlenia”.
Z wyjaśnień Wykonawcy złożonych na wezwanie Zamawiającego z dnia 12.08.2024 r. wynika,
że „Pan G. K. pełni przy realizacji umów obejmujących BUD Kłodzko – Część elektryczna
funkcje w której zakresie było między innymi koordynowanie projektu oraz wykonywanie
czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub naprawach oświetlenia
na drogach
przez okres od 07.09.2022 do 31.07.2023 (pomiędzy datą 7 września 2022 r.
(środa) a datą 31 lipca 2023 r. (poniedziałek) jest 327 dni co stanowi 10 miesięcy i 24 dni )
oraz w okresie : 01.08.2023
– obecnie (pomiędzy datą 1 sierpnia 2023 r. (wtorek) a datą 19
sierpnia 2024 r. (poniedziałek) jest 384 dni co stanowi 12 miesięcy, i 18 dni) Tym samym Pan
G. K.
spełnia warunki udziału w postępowaniu. Zachowano ciągłość stanowiska. Wraz z
wyjaśnieniami Wykonawca przekazał nowy Wykaz osób, w którym napisał, że Pan G. K. Pełnił,
przez okres minimum 12 kolejnych miesięcy funkcję KONSERWATORA, w zakresie której
obowiązkiem było wykonywanie czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub
konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach *Bieżące utrzymanie dróg krajowych
za
rządzanych przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kłodzku
z
podziałem na zadania: Zadanie 5 – utrzymanie i remont sygnalizacji, urządzeń
elektroenergetycznych i oświetlenia" od 07.09.2022 do 31.07.2023 *Bieżące utrzymanie dróg
krajow
ych zarządzanych przez GDDKiA Oddział we Wrocławiu Rejon w Kłodzku w latach
2026 z podziałem na zadania: Zadanie 6 - Utrzymanie i remonty sygnalizacji świetlnych,
urządzeń elektroenergetycznych od 01.08.2023 – obecnie łącznie: ponad 12 miesięcy
doświadczenia”. Zamawiający wzywa Wykonawcę do złożenia do złożenia wyjaśnień, czy
w ramach umowy O.WR.D-
3.2412.139.2020 na Bieżące utrzymanie dróg krajowych
zarządzanych przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kłodzku
z
podziałem na zadania: Zadanie 5 – utrzymanie i remont sygnalizacji, urządzeń
elektroenergetyczn
ych i oświetlenia, w okresie od 09.10.2020 r. do 07.09.2022 r. p. G. .
wykonywał czynności polegające na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub naprawach
oświetlenia na drogach, a jeśli nie, o wskazanie przyczyn podania w treści pierwotnego
Wykazu osób daty 09.10.2020 r. - do 31.07.2023 r.(…)”.
Odwołujący przekazał Zamawiającemu datowane na 6 września 2024 r. pismo o treści
„Działając w imieniu SPIE Stangl Technik sp. z o.o. z siedzibą w Świdnicy, uprzejmie
potwierdzamy, iż Wykonawca spełnia wszystkie wymogi wskazane w Specyfikacji Warunków
Zamówienia. W szczególności zaś Wykonawca spełnia warunek zatrudnienia Konserwatora
oświetlenia oraz pozostałej infrastruktury elektroenergetycznej, 1 osoby pełniącej funkcję
koordynatora Kontraktu, która pełniła, przez okres minimum 12 kolejnych miesięcy funkcję,
w
zakresie której obowiązkiem było wykonywanie czynności polegających na bieżącym
utrzymaniu lub konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach. Tą osobą jest Pan G. K.,
który pełnił funkcję, w której zakresie było m.in. koordynowanie projektu oraz wykonywanie
czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub naprawie oświetlenia na
drogach w ramach współpracy z Zamawiającym BUD Kłodzko, którą to funkcję pełnił
nieprzerwanie przez okres ponad 12 miesięcy: 1. Początkowo na podstawie umowy nr
O.WR.D-
3.2412.139.2020, tj. w okresie od 7 września 2022r. do 31 lipca 2023r. 2. Następnie
na podstawie umowy nr O.WR.D-3.2412.36-6.2022, tj. w okresie od 1 sierpnia 2023r. do
dzisiaj. Mając na uwadze powyższe, na potrzeby oceny wyjaśnianego kryterium można
przyjąć, iż Pan K. pełnił funkcję, w zakresie której obowiązkiem było wykonywanie czynności
polegających na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach,
od 7 września 2022r. do dzisiaj, czyli przez okres blisko 23 miesięcy. Nie powinno więc budzić
wątpliwości, iż wymóg Zamawiającego został spełniony z nawiązką. Na marginesie należy
dodać, iż wystarczające dla spełnienia tego wymogu byłoby nawet wzięcie pod uwagę tylko
drugiej z umów łączących SPIE Stangl Technik sp. z o.o. z siedzibą w Świdnicy z BUD
Kłodzko. Na koniec pragniemy uprzejmie przeprosić za omyłkę, która miała miejsce w piśmie
oznaczonym
jako
olo.d-
3.2421.11.2024_wezwanie_do_uzupelnienia_cz_6_sieradz.bes, gdzie przez przypadek
Wykonawca podał nieprawidłowe daty pełnienia funkcji przez Pana G. K., podając daty
09.10.2020 r. do 07.09.2022. Ten okres jest oczywiście nieprawidłowy, co było już przez
Wykonawcę wyjaśniane w toku niniejszego postępowania. Wyrażamy nadzieję, iż niniejsze
pismo w sposób ostateczny wyjaśni wszelkie rozbieżności, jakie nastąpiły w toku
korespondencji z Państwem i pozwoli sprawnie zakończyć procedowanie postępowania oraz
wyłonienie najkorzystniejszej oferty.”.
13 września 2024 r. Zamawiający opublikował zawiadomienie o wyborze oferty
najkorzystniejszej o treści „Działając na podstawie art. 253 ust. 1 ustawy z dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.) zwanej dalej „ustawą
Pzp” lub ustawą, Zamawiający zawiadamia, o wyborze oferty najkorzystniejszej
w
postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego „Usługi bieżącego
utrzymania, konserwacji i napraw sygnalizacji świetlnych, znaków aktywnych i oświetlenia
drogo
wego w ciągu dróg administrowanych przez GDDKiA Oddział w Łodzi z podziałem na 8
części” w poniższym zakresie. (…) ZAWIADOMIENIE O UNIEWAŻNIENIU POSTĘPOWANIA
Działając na podstawie art. 260 ust. 2 ustawy Pzp, Zamawiający zawiadamia, że: (…) Część
nr 6. „Usługi w zakresie oświetlenia drogowego oraz innych urządzeń elektroenergetycznych
na drodze ekspresowej nr S14 administrowanej przez Rejon w Sieradzu” Postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Usługi bieżącego utrzymania, konserwacji i napraw
s
ygnalizacji świetlnych, znaków aktywnych i oświetlenia drogowego w ciągu dróg
administrowanych przez GDDKiA Oddział w Łodzi z podziałem na 8 części”, w części nr 6
„Usługi w zakresie oświetlenia drogowego oraz innych urządzeń elektroenergetycznych na
drodz
e ekspresowej nr S14 administrowanej przez Rejon w Sieradzu” zostało unieważnione
na podstawie art. 255 pkt 2) ustawy Pzp
– wszystkie złożone oferty podlegały odrzuceniu. (…)
INFORMACJA O WYKONAWCACH, KTÓRYCH OFERTY ZOSTAŁY ODRZUCONE (…)
Zamawiający odrzucił ofertę nr 1 złożoną w części nr 6 postępowania przez Wykonawcę: SPIE
Stangl Technik sp. z o.o. ul. Gdyńska 25, 58-100 Świdnica. Oferta została odrzucona na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) ppkt a) ustawy Pzp
– została złożona przez wykonawcę
podlegającego wykluczeniu z postępowania. Wykonawca SPIE Stangl Technik sp. z o.o.
podlega wykluczeniu na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp
– Z postępowania
o
udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia. Oferta Wykonawcy została wstępnie uznana za najkorzystniejszą w części 6
postępowania, w związku z czym został on wezwany pismem z dnia 12.07.2024 r. na
podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia podmiotowych środków dowodowych, m.in.:
wykazu osób. Na wezwanie Zamawiającego Wykonawca złożył „Wykaz osób”, w którym
wskazał osoby, które zostaną skierowane do realizacji zamówienia. W wykazie tym do
pełnienia funkcji „Konserwatora oświetlenia oraz pozostałej infrastruktury elektroenergetycznej
– osoba pełniąca funkcję koordynatora kontraktu” wskazany został Pan G. K., który jak podano
w Wykazie wykonywał przez okres minimum 12 kolejnych miesięcy w okresie od 09.10.2020
r. do 31.07.2023 r. funkcję, w zakresie której obowiązkiem było wykonywanie czynności
polegających na bieżącym utrzymaniu i konserwacji, naprawach oświetlenia na drogach - w
ramach zadania pn.: „Bieżące utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez Generalną
Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kłodzku z podziałem na zadania: Zadanie 5 –
utrzymanie i remont sygnalizacji, urządzeń elektroenergetycznych i oświetlenia”. W celu
właściwej oceny doświadczenia kandydatów i uznania, że spełniają wymogi warunków,
Zamawiający zwrócił się do Oddziału GDDKiA we Wrocławiu Rejon w Kłodzku z prośbą
o
udzielenie informacji dotyczących doświadczenia pana K. podczas realizacji wskazanego
zadania. Zamawiający otrzymał informację, że „W ramach umowy nr O.WR.D-
3.2412.139.2020 z dn. 09.10.2020 r. na realizację zadania pn. „Bieżące utrzymanie dróg
krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział
w
Kłodzku z podziałem na zadania: Zadanie 5 – utrzymanie i remont sygnalizacji, urządzeń
elektroenergetycznych i oświetlenia” Pan G. K. w okresie od 07.09.2022 r. do 31.07.2023 r.
był upoważniony do obsługi korespondencji związanej z realizacją powyższej umowy, w tym
przyjmowania/potwierdzania zleceń oraz prowadzenia rozliczeń finansowych. Ponadto Pan G.
K.
podpisywał protokoły odbioru, w których wymagane były jedynie uprawnienia
elektroenergetyczne (tzw SEP) grupy G1 E i D oraz dzienniki objazdów. Dodatkowo wskazano,
iż w ramach obowiązującej umowy nr O/WR.D.3.2421.36-6.2022 z dnia 30.06.2023 r. na
zadanie
pn.” Bieżące utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA Oddział we
Wrocławiu Rejon w Kłodzku w latach 2023-2026 z podziałem na zadania: Zadanie 6 -
Utrzymanie i remonty sygnalizacji świetlnych, urządzeń elektroenergetycznych, BRD i
oświetlenia Pan G. K. od dnia 01.08.2023 r. do chwili obecnej pełni funkcję Koordynatora
polegającą na wykonywaniu czynności związanych z realizacja umowy, w tym
przyjmowania/potwierdzania zleceń, prowadzenia rozliczeń finansowych oraz uczestnictwa
w
czynnościach odbiorowych. W związku z powyższym, pismem z dnia 12.08.2024 r.
Zamawiający wezwał Wykonawcę do złożenia wyjaśnienia: 1) Jakie funkcje wskazana osoba
pełniła podczas realizacji wykazanych zadań? 2) W jakich okresach czasu wskazana osoba
zdobyła wymagane doświadczenie podczas sprawowania funkcji przy realizacji wykazanych
zadań. Wykonawca wyjaśnił, że „Pan G. K. pełni przy realizacji umów obejmujących BUD
Kłodzko – Część elektryczna funkcje w której zakresie było między innymi koordynowanie
projektu oraz wykonywanie czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji
lub naprawach oświetlenia na drogach przez okres od 07.09.2022 do 31.07.2023 (pomiędzy
datą 7 września 2022 r. (środa) a datą 31 lipca 2023 r. (poniedziałek) jest 327 dni co stanowi
10 miesięcy i 24 dni ) oraz w okresie : 01.08.2023 – obecnie (pomiędzy datą 1 sierpnia 2023
r. (wtorek) a datą 19 sierpnia 2024 r. (poniedziałek) jest 384 dni co stanowi 12 miesięcy, i 18
dni) Tym samym Pan G. K.
spełnia warunki udziału w postępowaniu. Zachowano ciągłość
stanowiska”. Wraz z wyjaśnieniami Wykonawca przekazał nowy Wykaz osób, w którym
napisał, że Pan G. K. Pełnił, przez okres minimum 12 kolejnych miesięcy funkcję
KONSERWATORA, w zakresie której obowiązkiem było wykonywanie czynności
polegających na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach
*Bieżące utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych
i Autostrad Oddział w Kłodzku z podziałem na zadania: Zadanie 5 – utrzymanie i remont
sygnalizacji, urządzeń elektroenergetycznych i oświetlenia" od 07.09.2022 do 31.07.2023
*Bieżące utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA Oddział we Wrocławiu
Rejon w Kłodzku w latach 2023-2026 z podziałem na zadania: Zadanie 6 - Utrzymanie i
remonty sygnalizacji świetlnych, urządzeń elektroenergetycznych od 01.08.2023 – obecnie
łącznie: ponad 12 miesięcy doświadczenia. Analiza przedstawionych przez Wykonawcę
dokumentów wskazywała, że Wykonawca składając pierwszy Wykaz osób (wezwanie na
podstawie art. 126.1 Pzp) podał nieprawdziwe informacje w celu uzyskania zamówienia, w
związku z tym Zamawiający pismem z dnia 03.09.2024 r. wezwał Wykonawcę do złożenia do
złożenia dodatkowych wyjaśnień, czy w ramach umowy O.WR.D-3.2412.139.2020 na Bieżące
utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i
Autostrad Oddział w Kłodzku z podziałem na zadania: Zadanie 5 – utrzymanie i remont
sygnalizacji, urządzeń elektroenergetycznych i oświetlenia, w okresie od 09.10.2020 r. do
07.09.2022 r. p. G. K.
wykonywał czynności polegające na bieżącym utrzymaniu lub
konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach, a jeśli nie, o wskazanie przyczyn podania
w treści pierwotnego Wykazu osób daty 09.10.2020 r. - do 31.07.2023 r. Wykonawca w
wyjaśnieniach przesłanych w dniu 06.09.2024 r. stwierdził, iż spełnia wszystkie wymogi
wskazane w SWZ. W szczególności zaś Wykonawca spełnia warunek zatrudnienia
Konserwatora oświetlenia oraz pozostałej infrastruktury elektroenergetycznej, 1 osoby
pełniącej funkcję koordynatora Kontraktu, która pełniła, przez okres minimum 12 kolejnych
miesięcy funkcję, w zakresie której obowiązkiem było wykonywanie czynności polegających
na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach. Tą osobą jest
Pan G. K.
, który pełnił funkcję, w której zakresie było m.in. koordynowanie projektu oraz
wykonywanie czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub naprawie
oświetlenia na drogach w ramach współpracy z Zamawiającym BUD Kłodzko, którą to funkcję
pełnił nieprzerwanie przez okres ponad 12 miesięcy: początkowo na podstawie umowy nr
O.WR.D-3.2412.139.2020, tj. w
okresie od 7 września 2022r. do 31 lipca 2023 r., a następnie
na podstawie umowy nr O.WR.D-3.2412.36-6.2022, tj. w okresie od 1 sierpnia 2023 r. do
dzisiaj. Wykonawca stwierdził, „że na potrzeby oceny wyjaśnianego kryterium można przyjąć,
iż Pan K. pełnił funkcję, w zakresie której obowiązkiem było wykonywanie czynności
polegających na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach,
od 7 września 2022r. do dzisiaj, czyli przez okres blisko 23 miesięcy”. Jednocześnie
Wykonawca przyznał, że w piśmie oznaczonym jako 2024 07 17 olo.d-
3.2421.11.2024_wezwanie_do_uzupelnienia_cz_6_sieradz.bes,
„przez
przypadek
Wykonawca podał nieprawidłowe daty pełnienia funkcji przez Pana G. K., podając daty
09.10.2020 r. do 07.09.2022. Ten okres jest oczywiście nieprawidłowy, co było już przez
Wykonawcę wyjaśniane w toku niniejszego postępowania”. Należy wskazać, że przepis art.
109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp stanowi, że z postępowania o udzielenie zamówienia
Zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa
przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, i w tym
przypadku ta sytuacja występuje. Przyglądając się podstawom wykluczenia zawartym
w art.
109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp przede wszystkim wskazać należy, że z tego punktu
widzenia celem Zamawiającego jest wyeliminowanie wykonawców, którzy w toku
postępowania przedstawiają informacje wprowadzające go w błąd. Zgadzając się
z M.
Stachowiak stwierdzić należy, że do katalogu tego rodzaju informacji należy zaliczyć takie
informacje, które nie są zgodne z rzeczywistością, istniejącym stanem faktycznym. Są to więc
informacje nieprawdziwe, oddające fałszywie stan faktyczny, który ma znaczenie dla danego
postępowania. Na skutek podania takich informacji zamawiający pozostaje w błędzie, czyli ma
mylne wyobrażenie o rzeczywistości lub też nie ma jakiegokolwiek wyobrażenia o niej (taką
definicję błędu podaje Z. Radwański [w:] System prawa prywatnego, t. 1, Prawo cywilne –
część ogólna, red. M. Safjan, Warszawa 2008, s. 397). Niezbędnym jest także, aby informacje
przedstawiane przez wykonawcę mogły mieć istotny wpływ na decyzje zamawiającego
podejmowane w postępowaniu. Będą to informacje, które były wymagane do przedstawienia
przez wykonawcę we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ofercie lub inne
przekazywane przez wykonawcę w toku postępowania w celu uzyskania zamówienia
publicznego, wyznaczone odpowiednimi przepisami. Z orzecznictwa KIO wynika, że mogą to
być w szczególności informacje dotyczące produktu oferowanego (wyrok KIO z 10.01.2020 r.,
KIO 2620/19, LEX nr 2923302), dotyczące zgodności z parametrami określonymi przez
zamawiającego (wyrok KIO z 25.06.2019 r., KIO 1036/19, LEX nr 2712290), informacje
stanowiące podstawę wyboru oferty najkorzystniejszej, wykluczenia wykonawcy czy też
odrzucenia jego oferty (wyrok KIO z 31.12.2019 r., KIO 2517/19, LEX nr 2814627)
[przy czym
[przepis oznaczony
miał treść „M. Stachowiak „Prawo Zamówień Publicznych. Komentarz”,
warszawa 2021 r.
– przyp KIO] Podkreślić należy, że dyspozycja art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy
Pzp wskazuje, że aby wykluczyć wykonawcę z postępowania na podstawie powołanego
przepisu koniecznym jest wskazanie, że wykonawca informacje wprowadzające w błąd
przedstawił w sposób zawiniony. Z tym, że wystarczające jest wykazanie winy nieumyślnej
w
postaci lekkomyślności lub niedbalstwa. Przekładając powyższe na stan faktyczny sprawy
stwierdzić należy, że w przedmiotowym przypadku ziściły się wszystkie przesłanki konieczne
do zastosowania przepisu art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp względem Wykonawcy. Warunki
udziału w postepowaniu opisane przez Zamawiającego w IDW w pkt 8.2.4. ppkt 2 (zdolność
zawodowa osób) jak również wskazany sposób ich wykazania nie mogą budzić żadnych
wątpliwości. Z dokumentów złożonych w toku postępowania wynika, że: 1) W Wykazie osób
Wykonawca podał, że Pan K. „pełnił, przez okres minimum 12 kolejnych miesięcy funkcję
KONSERWATORA (koordynatora), w zakresie której obowiązkiem było wykonywanie
czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub naprawach oświetlenia
na drogach "Bieżące utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez Generalna Dyrekcję
Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kłodzku z podziałem na zadania: Zadanie 5 –
utrzymanie i remont sygnalizacji, urządzeń elektroenergetycznych i oświetlenia" od
09.10.2020 do 31.07.2023”; 2) podczas realizacji ww. zadania, Pan K. w okresie od 09.10.2020
r. do 07.09.2022 r. nie wykonywał czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub
konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach (potwierdzone przez samego Wykonawcę
w toku wyjaśnień). 3) Podczas realizacji ww. zadania Pan K. zdobył wymagane doświadczenie
w okresie od 07.09.2022 r. do 31.07.2023 r., zatem krótszym niż 12 miesięcy. Nieprawdą jest
zatem, że doświadczenie zdobyte przez Pana K. podczas realizacji ww. zadania spełnia
wymogi warunku udziału w postępowaniu. Zamawiający wprowadzony został w błąd co do
tego w jakim okresie doświadczenie potwierdzające spełnienie tego warunku zostało nabyte
oraz, czy w związku z tym Wykonawca spełnia warunek udziału w postępowaniu.
Zamawiający, dysponując informacjami dot. rzeczywistego czasookresu w którym p. G. K.
nabył doświadczenie wymagane warunkiem (nabyte u zamawiającego Oddział we Wrocławiu
w ramach umowy O.WR.D-
3.2412.139.2020 przy utrzymaniu oświetlenia w Rejonie Kłodzko)
podjąłby inną decyzję niż tą, jaką podjąłby opierając się na treści pierwotnego Wykazu osób w
tym zakresie. Nie sposób zatem uznać, że podanie przez Wykonawcę nieprawdziwych
informacji nie mogło mieć wpływu na decyzje podejmowane przez Zamawiającego. W takim
przypadku stwierdzić należy, że ww. informacje podane przez Wykonawcę w Wykazie osób
mają walor informacji nieprawdziwych. Co istotne, takie fałszywe przekonania Zamawiającego
mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego, ponieważ w ich
wyniku mógł on uznać, że wykonawca spełnia postawione warunki udziału w postępowaniu,
co mogło wprost prowadzić do uznania przez Zamawiającego, że oferta Wykonawcy powinna
być wybrana w przedmiotowym postępowaniu jako oferta najkorzystniejsza. Na kanwie
kumulatywnego wypełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp
konieczne jest odniesienie się okoliczności dotyczących zawinionego działania Wykonawcy.
Wskazać należy, że działanie Wykonawcy należy oceniać w kontekście należytej staranności,
jaka powinna być przypisana profesjonaliście, który występuje na danym rynku branżowym.
W tym aspekcie wymagane jest odwołanie się do art. 8 ustawy Pzp, który stanowi że do
czynności podejmowanych przez zamawiającego, wykonawców oraz uczestników konkursu
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia i konkursie oraz do umów w sprawach zamówień
publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U.
z
2020 r. poz. 1740 i 2320), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. Tym samym do oceny
czynności wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy Kodeksu
cywilnego. Zgodnie z art. 355 § 1 k.c. dłużnik obowiązany jest do staranności ogólnie
wymaganej w stosunkach danego rodzaju (należyta staranność). Oznacza to, że przypisanie
określonej osobie niedbalstwa jest uzasadnione tylko wtedy, gdy osoba ta zachowała się
w
określonym miejscu i czasie w sposób odbiegający od właściwego dla niej miernika należytej
staranności (wyrok Sądu Najwyższego z 10 marca 2004 r., sygn. akt IV CK151/03). Przy czym
wzorzec należytej staranności ma charakter obiektywny i abstrakcyjny, jest ustalany
niezależnie od osobistych przymiotów i cech konkretnej osoby, a jednocześnie na poziomie
obowiązków dających się wyegzekwować w świetle ogólnego doświadczenia życiowego oraz
konkretnych okoliczności (wyroku Sądu Najwyższego z 23 października2003 r., sygn. akt V CK
311/02). W stosunku do profesjonalistów miernik ten ulega podwyższeniu, ponieważ przepis
art. 355 § 2 k.c. stanowi, że należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego
działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej
działalności. Bez wątpienia za profesjonalistę należy również uznać, co do zasady,
wykonawcę ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego. Przesądza to o tym, że
należyta staranność profesjonalisty nakłada na wykonawcę, który składa ofertę, aby upewnił
się, czy deklarowany w nich stan rzeczy odpowiada rzeczywistości. Stanowisko
zaprezentowane wyżej jest utrwalone w orzecznictwie Izby. Biorąc powyższe pod uwagę
należy stwierdzić, że w przedmiotowym stanie faktycznym Wykonawcy można przypisać
niedbalstwo, polegające na braku staranności w zakresie deklaracji w składanych
dokumentach, tj. w Wykazie osób, nieodpowiadających faktom funkcjonującym
w
rzeczywistości. Określenie przez samego Wykonawcę powodów podania nieprawdziwych
informacji jako omyłki, „gdzie przez przypadek Wykonawca podał nieprawidłowe” informacje
dotyczące doświadczenia osoby wskazanej w celu wykazania spełnienia warunku udziału
w
postępowaniu, w sytuacji, kiedy od Wykonawcy jako profesjonalnego uczestnika rynku
wymagany jest podwyższony poziom staranności, zadaniem Zamawiającego wypełnia zakres
znaczeniowy tego pojęcia. Jednak gdyby stanąć na stanowisku, że opisanemu zachowaniu
Wykonawcy nie można przypisać niedbalstwa to niewątpliwie cechuje je daleko posunięta
lekkomyślność, która podobnie jak niedbalstwo wypełnia dyspozycję przepisu art. 109 ust. 1
pkt 10) ustawy Pzp. W omawianym przypadku, przy założeniu, że podane przez Wykonawcę
w Wykazie osób informacje nie są prawdziwe, należało wykluczyć Wykonawcę. W związku
z
powyższym ofertę należało odrzucić. (…)”.
Ustalając stan faktyczny Izba oparła się na dokumentach znajdujących się
w
dokumentacji Postępowania.
Mając na uwadze art. 531 Pzp, zgodnie z którym „przedmiotem dowodu są fakty
mające dla rozstrzygnięcia sprawy istotne znaczenie”, Izba pominęła załączony do odwołania
dokumenty oznaczone jako „wydruk informacji „Zamówienia publiczne udzielone firmie SPIE
S
TANGL TECHNIK SP. Z O.O. opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w latach
– 2024” ze strony internetowej: https://www.przetargi.egospodarka.pl/kto-
wygral/14343154,spie-stangl-technik-sp-z-o-
o.html””, który miał służyć ustaleniu „ilości
zamówień publicznych udzielonych Odwołującemu, wartości udzielonych zamówień,
osiągania przez Odwołującego przychodów z realizacji udzielonych zamówień, możliwości
wyrządzenia Odwołującemu szkody na skutek bezpodstawnego dokonania wykluczenia
i
obowiązywania okresu wykluczenia”. Ustalenie faktów w tym zakresie nie miało znaczenia
dla oceny zasadności zarzutów przedstawionych w odwołaniu, a tym samym dla
rozstrzygnięcia sprawy.
Izba zważyła, co następuje:
W świetle art. 505 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym „środki ochrony prawnej określone
w
niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi,
jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy”, należało
uznać, że Odwołującemu przysługiwało prawo do wniesienia odwołania w zakresie zarzutów
naruszenia art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp oraz art. 223 ust. 1 w związku z art. 109 ust. 1 pkt 10)
Pzp.
Brak było natomiast podstaw do przyjęcia, że Odwołującemu przysługiwało prawo do
wniesienia odwołania w zakresie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp.
Jak wskazano w odwołaniu, naruszenie to miałoby polegać na niezastosowaniu tego
przepisu i zaniechaniu odrzucenia oferty Odwołującego „z powodu jej niezgodności
z
warunkami zamówienia”. Odwołujący nie przedstawił jednak okoliczności uzasadniających
stwierd
zenie, że poniósł lub może on ponieść szkodę w sytuacji, gdy jego oferta nie zostanie
odrzucona na podstawie tego przepisu, w szczególności takowe okoliczności nie zostały
przedstawione w części odwołania zatytułowanej „Możliwość poniesienia szkody przez
O
dwołującego w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy”.
W tym stanie rzeczy nie sposób było uznać, że Odwołujący poniósł lub może ponieść
szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisu art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp.
Nie posiadanie prawa do wniesienia odwołania w zakresie tego zarzutu powoduje, że
w tym zakresie odwołanie podlega oddaleniu, bez rozpoznawania rzeczonego zarzutu (por.
wyrok Sądu Okręgowego w Lublinie z dnia 5 maja 2008 r. wydany w sprawie o sygn. akt IX Ga
Izba nie stwierdziła przy tym, aby zachodziła którakolwiek z określonych w art. 528 Pzp
okoliczności skutkujących odrzuceniem odwołania.
Nie był uzasadniony zarzut naruszenia art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp, zgodnie z którym
„z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę: który
w
wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co
mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia”.
Zamawiający trafnie uznał, że Odwołujący w złożonym przez siebie wykazie osób
przedstawił wprowadzającą w błąd informację, iż G. K. „pełnił, przez okres minimum 12
kolejnych miesięcy funkcję KONSERWATORA (koordynatora) , w zakresie której obowiązkiem
było wykonywanie czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub
naprawach
oświetlenia na drogach "Bieżące utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez
Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kłodzku z podziałem na zadania:
Zadanie 5 -
utrzymanie i remont sygnalizacji, urządzeń elektroenergetycznych i oświetlenia"
od 09.10.2020 do 31.07.2023”.
Nie było sporne pomiędzy stronami postępowania odwoławczego, że informacja ta była
niezgodna z rzeczywistym stanem rzeczy.
Nie sposób podzielić stanowiska Odwołującego, iż „o ile dość oczywistym w sprawie
jest, że rzeczywiście doszło do omyłki we wskazaniu dat pełnienia funkcji przez G. K., o tyle
trzeba wskazać, że omyłka ta nie mogła wprowadzić Zamawiającego w błąd. Konieczne w tym
zakresie jest bowiem szersze spojrzenie na cały przebieg postępowania, natomiast
Zamawiający skupił się w tym zakresie jedynie na pierwszym wykazie złożonym przez
Odwołującego, natomiast pominął dalsze wyjaśnienia składane przez Zamawiającego
(chociaż sam wymienia je w treści uzasadnienia swojej decyzji). Omyłkowe wskazanie dat
nastąpiło bowiem przy pierwszych wyjaśnieniach składanych przez Odwołującego.
Tymczas
em niezwłocznie po odkryciu omyłki (otrzymaniu pierwszego pisma od
Zamawiającego), Odwołujący wskazał prawidłowe daty pełnienia funkcji przez G. K. ”.
Jak wskazał Sąd Okręgowy w Warszawie w uzasadnieniu wyroku z 11 marca 2024 r.
wydanego w sprawie o sygn. akt XXIII Zs 1/24, dla zastosowania tego przepisu „relewantne
są tu dwie przesłanki - wina (umyślna/nieumyślna) wykonawcy oraz treść informacji (mogąca
mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia). Stan wiedzy, czy w ogóle zachowanie zamawiającego, nie mają tu
żadnego znaczenia. W szczególności nie ma znaczenia to, czy zamawiający skutecznie został
w wprowadzony w błąd, na skutek czego podjął jakiekolwiek decyzje, czy wykonał jakiekolwiek
czynności (…) samo podanie informacji nieprawdziwej wypełnia przesłankę wykluczenia
z
postępowania o udzielenie zamówienia (…) Wystarczające jest samo przedstawienie
(w
wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa) informacji "wprowadzających w błąd"
zamawiającego, które to informacje mogą mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego. Z powyższego wynika, że po stronie zamawiającego nie musi powstać mylne
wyobrażenie o faktach, na skutek przedstawionych przez wykonawcę informacji,
wystarczającym jest, iż takie wyobrażenie mogło powstać. Istotna jest sama treść informacji
i
to, jaki skutek mogły one wywołać w świadomości zamawiającego, niezależnie od
okolicz
ności czy wprowadzenie w błąd rzeczywiście nastąpiło (…) wykonawca ma obowiązek
składania w postępowaniu każdorazowo oświadczeń prawdziwych”.
Dla oceny, czy wykonawca przedstawił informację wprowadzającą w błąd w rozumieniu
art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp bez znaczenia zatem jest, czy po jej przedstawieniu wykonawca
przedstawił informację prawdziwą - zgodną z rzeczywistym stanem rzeczy. Konieczne jest
przy tym zauważenie, że przedstawienie przez Odwołującego prawdziwej informacji
w
zakresie okresu pełnienia przez G. K. funkcji, w zakresie której obowiązkiem było
wykonywanie czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub naprawach
oświetlenia na drogach, w ramach zawartej z Zamawiającym umowy nr O.WR.D-
3.2412.139.2020 z 9 października 2020 r. „na realizację zadania pn. „Bieżące utrzymanie dróg
krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział
w
Kłodzku z podziałem na zadania: Zadanie 5 – utrzymanie i remont sygnalizacji, urządzeń
elektroenergetycznych i oświetlenia” nastąpiło po odkryciu przez Zamawiającego
nieprawdziwości informacji zawartej w złożonym przez Odwołującego wykazie osób, co sam
on przyznał, pisząc iż „wskazanie
to potwierdzało informacje, które pozyskał Zamawiający od
Oddziału GDDKiA we Wrocławiu Rejonu w Kłodzku”.
Nie świadczy więc o popełnieniu „omyłki”, a nie przestawieniu informacji
wprowadzającej w błąd, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp, to, że „po odkryciu omyłki
(otrzymaniu pierwszego pisma od Zamawiającego) Odwołujący wskazał prawidłowe daty
pełnienia funkcji przez G. K.”. Należy przy tym zauważyć, że niezwłocznie po „otrzymaniu
pierwszego pisma od Zamawiającego” (czyli pisma datowane na 19 sierpnia 2024 r.) – w
odpowiedzi na nie
– Odwołujący nie powoływał się, że doszło do omyłki we wskazaniu tych
dat (a w zasadzie w dacie, od której G. K. pełnił funkcję, w zakresie której obowiązkiem było
wykonywanie czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub naprawach
oświetlenia na drogach, w ramach zawartej z Zamawiającym ww. umowy z 9 października
2020 r.).
Nietrafne jest zatem stanowisko, że „Zamawiający przy ocenie przesłanek odrzucenia
oferty powinien brać pod uwagę stan wiedzy jakim dysponował w momencie dokonywania
ostatecznej oceny, a nie pierwszego pisma Odwołującego i powinien uwzględnić postawę
Odwołującego” oraz iż „o wprowadzeniu w błąd można by mówić jedynie w sytuacji, w której
Odwołujący ukrywałby jakieś dane, nie udzielał odpowiedzi na wyjaśnienia lub przeinaczał
fakty. Natomiast naprawienie swojej oczywistej omyłki nie powinno być uznawane za
w
prowadzenie w błąd, a samo podanie błędnej informacji nie może być rozpatrywane
w
oderwaniu od przebiegu całego postępowania”.
Wymaga zauważenia, że gdyby rzeczywiście wskazanie w złożonym przez
Odwołującego wykazie osób nieprawdziwych „dat pełnienia funkcji przez G. K.” stanowiło
„omyłkę”, to w sytuacji, gdy rzeczywisty okres pełnienia przez G. K. funkcji, w zakresie której
obowiązkiem było wykonywanie czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub
konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach, w ramach zawartej z Zamawiającym ww.
umowy z 9 października 2020 r. „na realizację zadania pn. „Bieżące utrzymanie dróg krajowych
zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kłodzku z
podziałem na zadania: Zadanie 5 – utrzymanie i remont sygnalizacji, urządzeń
elektroenergetycznych i oświetlenia” był krótszy niż 12 miesięcy (a tym samym nie był
wystarczający do wykazania, że Odwołujący spełnia warunek udziału w Postępowaniu
określony w pkt 8.2.4 ppkt 2 IDW w zakresie stanowiska „Konserwator oświetlenia oraz
pozostałej infrastruktury elektroenergetycznej 1 osoba pełniąca funkcję koordynatora
kontraktu”), w ww. wykazie powinno zostać wskazane, że funkcję, w zakresie której
obowiązkiem było wykonywanie czynności polegających na bieżącym utrzymaniu lub
konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach, G. K. pełnił także w ramach zawartej z
Zamawiającym umowy nr O/WR.D.3.2421.36-6.2022 z dnia 30 czerwca 2023 r. „na zadanie
pn.” Bieżące utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA Oddział we Wrocławiu
Rejon w Kłodzku w latach 2023-2026 z podziałem na zadania: Zadanie 6 - Utrzymanie i
remonty sygnalizacji świetlnych, urządzeń elektroenergetycznych, BRD i oświetlenia”. Takiej
informacji w wykazie niewątpliwie zaś nie było, co uzasadnia wniosek, że Odwołujący chciał w
ww. wykazie osób wskazać wyłącznie „daty pełnienia funkcji przez G. K.” w ramach ww.
umowy z 9 października 2020 r.
Okoliczności przedstawione w odwołaniu nie uzasadniają więc przyjęcia, że
Odwołujący wskazując w złożonym przez siebie wykazie osób niezgodne z rzeczywistym
stanem rzeczy (nieprawdziwe) „daty pełnienia funkcji przez G. K.” popełnił omyłkę, a nie że
przestawił informację wprowadzającą w błąd, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp.
Jak wynika z treści odwołania, Odwołujący kwestionuje stanowisko Zamawiającego, że
przedstawienie tej informacji nastąpiło w wyniku niedbalstwa, podnosząc, że „istnieją omyłki,
w stosunku do których nie można postawić wykonawcy zarzutu lekkomyślności lub
n
iedbalstwa i w niniejszej sprawie wystąpiła właśnie taka omyłka”. Wobec braku podstaw do
przyjęcia, że wskazując w złożonym przez siebie wykazie osób niezgodne z rzeczywistym
stanem rzeczy (nieprawdziwe) „daty pełnienia funkcji przez G. K.” Odwołujący popełnił omyłkę,
nie sposób uznać, że jest to omyłka, „w stosunku do której nie można postawić wykonawcy
zarzutu lekkomyślności lub niedbalstwa”.
Podzielić należy przy tym przedstawione przez Zamawiającego w opublikowanym 13
września 2024 r. zawiadomieniu o wyborze oferty najkorzystniejszej stanowisko w zakresie
wzorca należytej staranności wykonawcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia
publiczn
ego, w szczególności iż wykonawca taki zobowiązany jest upewnić się, czy
deklarowany przez niego stan rzeczy odpowiada rzeczywistości oraz że Odwołującemu
„można przypisać niedbalstwo, polegające na braku staranności w zakresie deklaracji
w
składanych dokumentach, tj. w Wykazie osób, nieodpowiadających faktom funkcjonującym
w rzeczywistości”.
Trafnie również Zamawiający uznał, że wskazanie w złożonym przez Odwołującego
wykazie osób nieprawdziwych „dat pełnienia funkcji przez G. K.” „mogło mieć istotny wpływ na
decyzje podejmowane przez Zamawiającego, ponieważ w ich wyniku mógł on uznać, że
wykonawca spełnia postawione warunki udziału w postępowaniu, co mogło wprost prowadzić
do uznania przez Zamawiającego, że oferta Wykonawcy powinna być wybrana w
przedmiotowym postępowaniu jako oferta najkorzystniejsza”.
W związku z zawartym w odwołaniu twierdzeniem, iż „w niniejszej sprawie z pewnością
nie doszło do wywołania istotnego wpływu na decyzje podejmowane przez Zamawiającego”
konieczne jest wskazanie, że z treści art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp nie wynika, że zamawiający
może wykluczyć wykonawcę na podstawie tego przepisu wyłącznie wtedy, gdy przedstawienie
informacji wprowadzającej w błąd miało wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia; użyte jest w nim sformułowanie
„mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia”, co oznacza, że zamawiający może wykluczyć wykonawcę na
podstawie tego przepisu wtedy, gdy wpływu takiego nie miało, ale potencjalnie mogło go mieć.
Nie może budzić wątpliwości, że nieprawdziwa informacja w zakresie okresu pełnienia
przez G. K.
funkcji, w zakresie której obowiązkiem było wykonywanie czynności polegających
na bieżącym utrzymaniu lub konserwacji lub naprawach oświetlenia na drogach, została
przedstawiona przez Odwołującego w złożonym wykazie osób w celu wykazania spełniania
warunk
u udziału w Postępowaniu określonego w pkt 8.2.4 ppkt 2 IDW w zakresie stanowiska
„Konserwator oświetlenia oraz pozostałej infrastruktury elektroenergetycznej 1 osoba pełniąca
funkcję koordynatora kontraktu” (w ramach zawartej z Zamawiającym umowy nr O.WR.D-
3.2412.139.2020 z 9 października 2020 r. „na realizację zadania pn. „Bieżące utrzymanie dróg
krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w
Kłodzku z podziałem na zadania: Zadanie 5 – utrzymanie i remont sygnalizacji, urządzeń
elektroenergetycznych i oświetlenia”) oraz że informacja ta potwierdzała spełnianie tego
warunku, natomiast prawdziwa informacja w ww. zakresie nie potwierdzała spełniania tego
warunku.
W tym stanie rzeczy oczywiste jest, że przedstawienie tej informacji mogło skutkować
uznaniem przez Zamawiającego, że Odwołujący spełnia ten warunek, a w konsekwencji
dokonaniem wyboru jego oferty jako oferty najkorzystniejszej, czyli niewątpliwie mogło mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w Postępowaniu.
Wbrew zawartemu w odwołaniu twierdzeniu, nie było „kwestią istotną dla udzielenia
zamówienia” „to czy G. K. dysponował czy też nie dysponował odpowiednim doświadczeniem”.
Konieczne jest wskazanie, że dla oceny, czy czynność odrzucenia oferty Odwołującego
była zgodna z art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp bez znaczenia jest, czy spełnia on warunek udziału
w Postępowaniu określony w pkt 8.2.4 ppkt 2 IDW w zakresie stanowiska „Konserwator
oświetlenia oraz pozostałej infrastruktury elektroenergetycznej 1 osoba pełniąca funkcję
koordynatora kontraktu”. Z żadnego przepisu Pzp, w szczególności art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp,
nie wynika, aby zamawiający nie był uprawniony do wykluczenia na podstawie tego przepisu
wykonawcy, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd w zakresie spełniania warunku udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w tym postępowaniu, w przypadku, gdy wykonawca ten spełnia ten warunek.
Wobec powyższego brak więc było podstaw do stwierdzenia, że Zamawiający naruszył
art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp wykluczając Odwołującego z Postępowania, a w konsekwencji
uznania za nieprawidłowe czynności odrzucenie jego oferty i unieważnienia Postępowania.
Zarzut naruszenia art. 223 ust. 1 w związku z art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp był
nieuzasadniony.
Zgodnie z art. 223 ust. 1 Pzp „W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać
od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków
dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest
prowa
dzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.”.
Jak wskazano w odwołaniu, przepisy te miałyby zostać naruszone przez
Zamawiającego „poprzez dokonanie błędnej oceny dokumentacji postępowania i przyjęcie, że
Odwołujący nie spełnił wymogów warunku udziału w postępowaniu ze względu na to, że G.
K.
zdobył wymagane doświadczenie w okresie od 07.09.2022 r. do 31.07.2023 r., a więc
krótszym niż 12 miesięcy, podczas gdy prawidłowa ocena dokumentacji postępowania, w tym
wyjaśnień Odwołującego jednoznacznie prowadzi do wniosków, że G. K. zdobył wymagane
doświadczenie w okresie dłuższym niż 12 miesięcy, wobec czego Odwołujący spełnił
niezbędne wymogi”.
Niezależnie od okoliczności, iż ani art. 223 ust. 1 Pzp, ani art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp
nie reguluje kwestii oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, wobec czego uznanie, że wykonawca nie spełnia takich warunków
nie może stanowić naruszenia tych przepisów, mając na uwadze treść opublikowanego 13
września 2024 r. zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej nie ulega wątpliwości, iż
podstawą faktyczną wykluczenia Odwołującego i odrzucenia jego oferty nie było uznanie, że
nie spełnia on warunku udziału w Postępowaniu określonego w pkt 8.2.4 ppkt 2 IDW
w
zakresie
stanowiska
„Konserwator
oświetlenia
oraz
pozostałej
infrastruktury
elektroenergetycznej 1 osoba pełniąca funkcję koordynatora kontraktu”. Przepisy art. 223
ust.
1 i art. 109 ust. 1 pkt 10) Pzp nie mogły więc zostać naruszone w sposób wskazany
w
odwołaniu.
W tym stanie rzeczy nie było podstaw do stwierdzenia ich naruszenia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła w punkcie 2. wyroku na
podstawie art. 557 i art. 575 Pzp oraz § 2 ust. 1 pkt 2), § 5 pkt 1) i 2) oraz § 8 ust. 2 pkt 1)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania.
Zgodnie z art. 557 Pzp „w wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie
odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego”. Art. 575 Pzp stanowi,
że „strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty
postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku”. W § 2 ust. 1 pkt 2) ww.
rozporządzenia określono, że wysokość wpisu wnoszonego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia na usługi o wartości przekraczającej progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1
Pzp, wyn
osi 15.000 złotych. Stosownie do § 5 pkt 1) i 2) ww. rozporządzenia do kosztów
postępowania odwoławczego zalicza się wpis oraz „uzasadnione koszty stron postępowania
odwoławczego, (…) w wysokości określonej na podstawie rachunków lub spisu kosztów,
złożonych do akt sprawy, obejmujące: (…) b) wynagrodzenie i wydatki jednego pełnomocnika,
jednak nieprzekraczające łącznie kwoty 3600 złotych, (…) d) inne uzasadnione wydatki, w tym
koszty przeprowadzenia innych dowodów w postępowaniu odwoławczym niż dowód z opinii
biegłego, dopuszczonych przez Izbę na wniosek strony lub uczestnika postępowania
odwoławczego”. Zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1) ww. rozporządzenia „W przypadku oddalenia
odwołania przez Izbę w całości, koszty ponosi odwołujący. Izba zasądza koszty, o których
mowa w § 5 pkt 2, od odwołującego na rzecz zamawiającego (…)”.
Zgodnie z § 5 pkt 1) ww. rozporządzenia do kosztów postępowania odwoławczego
zaliczono wpis w wysokości uiszczonej przez Odwołującego, tj. 15.000 złotych.
Odwołujący na rozprawie był reprezentowany przez pełnomocnika. Jak wynika ze
złożonego do akt sprawy spisu kosztów, koszty postępowania odwoławczego Odwołującego
obejmują wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości 3.600 złotych, wydatek na opłatę
skarbową od pełnomocnictwa w wysokości 17 złotych oraz koszty dojazdu pełnomocnika na
rozprawę w wysokości 1039,59 złotych.
Brak było podstaw do zaliczenia ww. kosztów dojazdu do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego Odwołującego, o których mowa w § 5 pkt 2) lit. a) ww.
rozporządzenia. W świetle treści § 5 pkt 2) lit. a) i b) ww. rozporządzenia należy uznać, że
„koszty związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę”, o których mowa
w
§ 5 pkt 2) lit. a) ww. rozporządzenia to „koszty związane z dojazdem” samej strony bądź
uczestnika postępowania odwoławczego, które zalicza się do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego tejże strony bądź uczestnika, jeżeli na wyznaczonym
posiedzeniu lub rozprawie stawi się sama strona bądź uczestnik postępowania odwoławczego,
zaś „koszty związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę” pełnomocnika
strony bądź uczestnika postępowania odwoławczego zaliczyć należy do „wydatków
pełnomocnika”, o których mowa w § 5 pkt 2) lit. b) ww. rozporządzenia.
W zakresie ww. kosztów dojazdu należy ponadto stwierdzić, że jak wynika z treści ww.
spisu kosztów, wysokość kosztów dojazdu pełnomocnika Odwołującego została obliczona
jako iloczyn liczby 730 kilometrów, stanowiących odległość od Wrocławia do siedziby Urzędu
Zamówień Publicznych i z powrotem, oraz stawki 1,15 zł za 1 kilometr, określonej w § 2 pkt 1)
lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków
ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych
samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy,
powiększonej o kwotę podatku od towarów i usług według stawki 23 %.
Brak jest podstaw do przyjęcia, że koszty dojazdu pełnomocnika Odwołującego na
rozprawę powinny być rozliczane ryczałtowo według stawki 1,15 zł za 1 przejechany kilometr,
określonej w określonej w § 2 pkt 1) lit. b) ww. rozporządzenia. Stawka ta jest maksymalną
stawką, według której pracodawca pokrywa koszty używania przez pracownika w celach
służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych o pojemności solnika powyżej 900 cm
niebędących własnością pracodawcy. Brak jest zaś uzasadnienia dla uznania, że pełnomocnik
Zamawiającego jest pracownikiem, któremu pracodawca pokrywa koszty używania
samochodu osobowego niebędącego własnością pracodawcy ani iż ww. stawka znajduje
zastosowanie do kosztów używania samochodu osobowego przez pełnomocnika
Zamawiającego do jazd innych niż jazdy lokalne, jakimi niewątpliwie są przejazdy na trasie
Wrocław - siedziba Urzędu Zamówień Publicznych czy z powrotem.
Odwołujący nie wskazał ponadto, dlaczego wysokość kosztów dojazdu obliczona
według stawki określonej w § 2 pkt 1) lit. b) ww. rozporządzenia miałby zostać powiększona
o
kwotę podatku od towarów i usług według stawki 23 %.
Zgodnie z § 5 pkt 2) lit. b) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania, do uzasadnionych
kosztów postępowania odwoławczego Odwołującego wynagrodzenie i wydatki pełnomocnika
mogą być zaliczone wyłącznie do kwoty 3.600 złotych. Stosownie więc do § 5 pkt 2) ww.
rozporządzenia do uzasadnionych kosztów postępowania odwoławczego Odwołującego
zaliczono zat
em wynagrodzenie pełnomocnika go reprezentującego w wysokości 3.600
złotych oraz wydatek na opłatę skarbową od złożenia jednego pełnomocnictwa w kwocie 17
złotych.
Zamawiający na rozprawie był reprezentowany przez pełnomocnika. Jak wynika ze
złożonej do akt sprawy faktury, na koszty postępowania odwoławczego Zamawiającego
składają się: wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości 3.600 złotych.
Zgodnie więc z § 5 pkt 2) ww. rozporządzenia do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego Zamawiającego zaliczono wynagrodzenie pełnomocnika go
reprezentującego w kwocie 3.600. złotych.
Zważywszy, że odwołanie zostało oddalone, stosownie do § 8 ust. 2 pkt 1) ww.
rozporządzenia Izba obciążyła Odwołującego kosztami postępowania odwoławczego oraz
zasądziła od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3.600 złotych.
Przewodniczący:
…………………………………