Sygn. akt: KIO 3470/24
WYROK
Warszawa, dnia 9
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Paprocka
Protokolant:
Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w
dniu
23 września 2024 r. przez wykonawcę STRABAG sp. z o.o. w Pruszkowie w postępowaniu
prowadzonym przez
Szpital Specjalistyczny im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu
orzeka:
1. umarza
postępowanie odwoławcze w części co do zarzutów nr 1, nr 3, nr 4, nr 5, nr 6 i
nr 7 w zakresie dotyczącym § 16a ust. 13 pkt 7, ust. 19 i ust. 22 projektu Umowy
stanowiącego Załącznik nr 7 do SWZ;
2. u
względnia odwołanie w części, tj. co do zarzutów nr 2 i nr 7 oraz nakazuje
Zamawiającemu wprowadzenie następujących zmian do projektu Umowy stanowiącego
Załącznik nr 7 do SWZ:
wykreślenie z § 7 ust. 3;
zmianę § 16 ust. 3 poprzez określenie rodzaju i zakresu dopuszczalnych zmian
Umowy, w tym terminu wykonania Umowy i
wysokości wynagrodzenia;
obniżenie wskazanego procentowo w § 16a ust. 13 pkt 1 i 4 minimalnego
poziomu
sumy wartości miesięcznych Wskaźnika z +- 4% do +- 1%;
wykreślenie z § 16a ust. 13 pkt 5 terminu na wystąpienie z wnioskiem o
waloryzację wynagrodzenia;
wy
kreślenie zdania ostatniego z § 16a ust. 18;
3. w
pozostałym zakresie oddala odwołanie,
4. kosztami
postępowania obciąża Odwołującego w części 2/7 i Zamawiającego w części
5/7 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika
Odwołującego, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy)
poniesioną przez Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika
oraz
kwotę 823 zł 40 gr (słownie: osiemset dwadzieścia trzy złote czterdzieści
groszy)
tytułem kosztów dojazdu Zamawiającego na rozprawę;
zasądza od Zamawiającego, Szpitala Specjalistycznego im. Jędrzeja
Śniadeckiego w Nowym Sączu na rzecz Odwołującego, STRABAG Sp. z o.o. w
Pruszkowie
kwotę 15 594 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy pięćset
dziewięćdziesiąt cztery złote zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika,
w części 2/7.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Z
amówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………..
Sygn. akt: KIO 3470/24
Uzasadnienie
Zamawiający, Szpital Specjalistyczny im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Rozbudowa i nadbudowa Szpitala
Specjalistycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu. Wewnętrzny identyfikator:
DA.261.1.41.2024
. Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym
UE w dniu
11 września 2024 r., pod nr: 2024/S 177-546584. Wartość szacunkowa zamówienia
przekracza progi unijne.
W dniu 23
września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy STRABAG Sp. z o.o. w Pruszkowie od
czynności polegającej na ustaleniu treści
Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej jako: „SWZ”), tj. załącznika nr 7 do SWZ „Wzór
umowy” (dalej jako: „Umowa” albo „projekt Umowy”, czy też „wzór Umowy”) w sposób
naruszający przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych oraz przepisy Kodeksu cywilnego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie niżej wskazanych przepisów, tj.:
1. art. 647
Kodeksu cywilnego (dalej jako: „KC”), 353
KC, art. 58 KC w zw. z art. 8 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U. z
2024 r., poz. 1320
ze zm., dalej jako „PZP”) oraz art. 16 PZP, w zw. z art. 433 pkt 3)
PZP poprzez brak określenia w § 3 ust. 1 Umowy terminu przekazania wykonawcy
terenu budowy i nałożenie na wykonawcę obowiązku skalkulowania w swojej ofercie
ww. ryzyka, co jest nie tylko ryzykiem niemożliwym do skalkulowania, skoro wykonawca
nie wie kied
y i czy w ogóle teren budowy zostanie mu przekazany, ale przerzucenie
takiego ryzyka na w
ykonawcę wyczerpuje normę klauzuli abuzywnej z art. 433 pkt 3
PZP i stanowi wyraz nadużycia pozycji dominującej przez Zamawiającego oraz
oczywiste naruszenie art. 647 KC nakładającego na inwestora obowiązek przekazania
wykonawcy terenu budowy jako immanent
ny składnik umowy o roboty budowlane;
2. art. 16 pkt 1, 2 i 3 oraz art. 433 pkt 3 PZP oraz 455 ust. 1 pkt 1 PZP i art. 99 PZP w
związku z art. 8 ust 1 PZP oraz art. 353
KC w zw. z art. 647 i art. 649 KC poprzez:
określenie w § 5 lit. a) i b) projektu Umowy uprawnienia Zamawiającego do
przerwy realizacji robót na czas określony oraz zmiany kolejności robót
określonej w harmonogramie rzeczowo-finansowym poprzez brak wskazania, że
przypadki
te uprawniają wykonawcę do zmiany terminu wykonania przedmiotu
Umowy oraz wynagrodzenia i niedopuszczenie tym samym możliwości zmiany
terminu realizacji Umowy i wynagrodzenia należnego wykonawcy – co stanowi
niezasadne i bezpodstawne przerzucenie na wykon
awcę odpowiedzialności i
ryzyka finansowego realizacji Umowy, gdzie na skutek zaistnienia okoliczności
zależnych od Zamawiającego, wykonawca zostaje pozbawiony możliwości
zmiany wynagrodzenia oraz terminu wykonania Umowy na skutek braku
podstaw prawnych do zmiany Umowy w tym zakresie.
W ocenie Odwołującego,
przerzucenie takiego ryzyka na w
ykonawcę wyczerpuje normę klauzuli
abuzywnej z art. 433 pkt 3 PZP i stanowi wyraz nadużycia pozycji dominującej
przez Zamawiającego;
określenie w § 7 ust. 3 projektu Umowy, że wykonanie robót zamiennych przez
wykonawcę nie stanowi podstawy do zmiany jego wynagrodzenia określonego
w § 11 Umowy, co stanowi niezasadne i bezpodstawne przerzucenie na
wykonawcę odpowiedzialności i ryzyka finansowego realizacji Umowy, gdzie na
skutek zaistnienia okoliczności zależnych od Zamawiającego wykonawca
zostaje pozbawiony możliwości zmiany wynagrodzenia na skutek braku podstaw
prawnych do zmiany Umowy w tym zakresie.
W ocenie Odwołującego,
przerzucenie takiego ryzyka na w
ykonawcę wyczerpuje normę klauzuli
abuzywnej z art. 433 pkt 3 PZP i stanowi wyraz nadużycia pozycji dominującej
przez Zamawiającego;
określenie w § 16 ust. 3 projektu Umowy przypadków zmiany postanowień
zawartej Umowy w stosunku do treści oferty, poprzez brak wskazania, że
przypadki
te uprawniają wykonawcę do zmiany terminu wykonania przedmiotu
Umowy oraz do zmiany należnego mu wynagrodzenia i niedopuszczenie tym
samym możliwości zmiany terminu realizacji Umowy i wynagrodzenia należnego
wykonawcy
– co stanowi niezasadne i bezpodstawne przerzucenie na
wykonawcę odpowiedzialności i ryzyka finansowego realizacji Umowy, gdzie na
skutek zaist
nienia okoliczności zależnych od Zamawiającego, bądź
niezależnych od stron Umowy określonych w 16 ust. 3 projektu Umowy
wykonawca zostaje pozbawiony możliwości zmiany wynagrodzenia oraz terminu
wykonania Umowy na skutek braku podstaw prawnych do zmiany Umowy w tym
zakresie.
W ocenie Odwołującego, przerzucenie takiego ryzyka na Wykonawcę
wyczerpuje normę klauzuli abuzywnej z art. 433 pkt 3 PZP i stanowi wyraz
nadużycia pozycji dominującej przez Zamawiającego;
art. 8 ust. 1 PZP w związku z art. 353
KC
, art. 568 § 1 KC, art. 638 KC i art. 656 § 1 KC
poprzez wskazanie w treści § 11 ust. 5 projektu Umowy zapisów świadczących o
bezusterkowej procedurze odbiorowej tj. uzależnienie możliwości dokonania
ostatecznego rozliczenia za wykonany przedmiot Umowy poprzez wystawienie faktury
końcowej, od podpisania bezusterkowego protokołu odbioru końcowego podczas, gdy
dokonanie odbioru wykonanych przez wykonawcę robót budowlanych przez
Zamawiającego powinno nastąpić w sytuacji, gdy wystąpią wady nieistotne (które będą
mogły zostać usunięte po odbiorze i których zakres oraz terminy usunięcia zostaną
określone w protokole odbioru końcowego), a uprawnienie Zamawiającego do
wstrzymania się z odbiorem przysługiwać mu będzie wyłącznie w przypadku wad o
istotnym charakterze (uniemożliwiających normalne korzystanie z przedmiotu umowy);
art. 447 ust. 1 i ust. 2 PZP poprzez zawarcie w treści § 11 ust. 4 projektu Umowy
postanowień uprawniających Zamawiającego do odmowy zapłaty na rzecz wykonawcy
wynagrodzenia w przypadku braku przedstawienia przez wykonawcę wszystkich
dowodów zapłaty
wynagrodzenia na rzecz
wszystkich zgłoszonych podwykonawców
oraz dalszych podwykonawców o uregulowaniu wystawionych przez nich faktur tj. braku
przedstawienia kserokopii faktury podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy i/lub
dowodu zapłaty, podczas gdy przepisy PZP nie przewidują tego typu sankcji dla
wykonawcy, tj. w przypadku nieprzedłożenia przez wykonawcę wymaganych dowodów
zapłaty wymagalnego wynagrodzenia podwykonawcom i dalszym podwykonawcom,
przyznają one uprawnienie Zamawiającemu jedynie do wstrzymania wynagrodzenia
należnego wykonawcy jedynie w części równej sumie kwot wynikających z
nieprzedstawionych dowodów zapłaty
art. 16 PZP, art. 8 ust. 1 PZP, art. 134 ust. 1 pkt 20 PZP w związku z art. 353
KC i art.
647 KC w zw. z art. 484 § 2 KC w zw. z art. 483 KC i art. 473 § 1 KC ze względu na
zastrzeżenie w § 15 ust. 1 lit. f) treści projektu Umowy kary umownej za
nieprzedstawienie dokumentów potwierdzających zatrudnienie na umowę o pracę osób,
zgodnie z wymaganiami określonymi w § 1 ust. 8-10, w wysokości 1% ceny brutto za
każde nie przedstawienie dokumentów w terminie lub na wezwanie Zamawiającego
oraz każdą niezatrudnioną osobę niezgodnie z wymaganiami Zamawiającego, która to
kara jest rażąco wygórowana oraz ma charakter represyjny, bowiem nieprzedstawienie
dokumentów potwierdzających zatrudnienie na podstawie umowy o pracę w terminie
wyznaczonym przez zamawiającego może nastąpić na skutek okoliczności, za które
wykonawca odpowiedzialności nie ponosi i powodować, że w przypadku uchybienia
terminowi na przedstawienie kilku umów/dokumentów potwierdzających zatrudnienie na
podstawie umowy o pracę wykonawca zostanie obłożony karą umowną w wysokości
kilku procent wartości umowy co jest nieproporcjonalne do skali naruszenia umowy i co
stanowi ponadto nadużycie swobody Zamawiającego do kształtowania postanowień
umownych, uniemożliwiający wykonawcy prawidłowe oszacowanie ryzyk związanych z
realizacją Umowy oraz mogący prowadzić do niczym nieuzasadnionego wzbogacenia
się Zamawiającego kosztem wykonawcy;
art. 16 PZP, art. 8 ust. 1 PZP, art. 134 ust. 1 pkt 20 PZP w związku z art. 353
KC i art.
647 KC w zw. z art. 484 § 2 KC w zw. z art. 483 KC i art. 473 § 1 KC ze względu na
zastrzeżenie w § 15 ust. 4 treści projektu Umowy górnego limitu kar umownych w
wysokości 50% wartości Umowy brutto, który ma charakter rażąco wygórowany,
nadużywający swobody Zamawiającego do kształtowania postanowień umownych,
uniemożliwiający wykonawcy prawidłowe oszacowanie ryzyk związanych z realizacją
Umowy oraz mogący prowadzić do niczym nieuzasadnionego wzbogacenia się
Zamawiającego kosztem wykonawcy i znacząco odstającym od realiów rynkowych,
ponieważ limit kar umownych nie powinien przekraczać wysokości kary z tytułu
odstąpienia od umowy (§ 15 ust. 1 lit. c) projektu Umowy tj. wysokości 20%
wynagrodzenia umownego brutto).
Wg Odwołującego jest to nieproporcjonalne,
prowadzi na naruszenia zasad kontraktowania i bezpodstawnie wzbogaca
Zamawiającego. Dodał, że Zamawiający z tytułu nieprawidłowego wykonania Umowy
(np. nieterminowego wykonania umowy) będzie mógł naliczyć karę wyższą niż z tytułu
niewykonania umowy w całości, co jest nadmiernym i nieproporcjonalnym obciążeniem
wykonawcy w stosunku do specyf
iki realizacji zamówienia, naruszającym równowagę
stron umowy i prowadzącym do naruszenia praw podmiotowych wykonawców, zaś
żądanie kar jednostkowych ponad karę za odstąpienie jest niezasadne i niezgodne z
przepisami Kodeksu cywilnego, p
rowadzi także do uniemożliwienia wykonawcy
prawidłowego oszacowania ryzyk związanych z realizacją Umowy, skoro ryzyko
obarczenia w
ykonawcy karami umownymi wynosi połowę należnego temu wykonawcy
wynagrodzenia;
7. art. 439 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, 2, 3,
4 PZP poprzez sformułowanie w § 16a ust. 13 pkt 1) ,
pkt 4), pkt 5), pkt 7), ust. 18, ust. 19, ust. 22 projektu Umowy
pozornej klauzuli dotyczącej
zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy (klauzuli waloryzacyjnej), określającej
niejasne i w zasadzie niemożliwe do osiągniecia warunki, oderwane zarówno co do
sposobu jak i wysokości ich liczenia od realiów rynkowych i warunków, a także
planowanego okresu realizacji przedmiotu umowy, tj.:
Zamawiający przewiduje waloryzację nie wcześniej niż po upływie pełnych 6
miesięcy kalendarzowych licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w
którym zawarto Umowę, a każda kolejna zmiana Wynagrodzenia może być
dokonana po upływie kolejnych pełnych 6 miesięcy kalendarzowych licząc od
miesiąca następującego po miesiącu, w którym Strona złożyła wniosek o
waloryzację. Jednocześnie Zamawiający zastrzega, że ostatnia waloryzacja
wynagrodzenia może nastąpić na 6 miesięcy przed datą potwierdzenia przez
Zamawiaj
ącego gotowości wykonawcy do Odbioru końcowego inwestycji. Przy
uwzględnieniu powyższego oraz planowanych terminów realizacji zamówienia w
okresie od 16 listopada 2024 r. do 31 maja 2026 r. waloryzacja wynagrodzenia
jeżeli nastąpi zostanie dokonana jednorazowo przez cały okres trwania Umowy;
Zamawiający przewiduje możliwość zmiany wynagrodzenia, jeżeli „Wskaźnik”
zdefiniowany w umowie zmieni się o co najmniej +/- 4,0 % w porównaniu do cen
zawartych w ofercie, r
ównocześnie wykonawca po zawarciu umowy ma
przedłożyć Zamawiającemu na piśmie Szczegółową Kalkulację Kosztów
wykonania zamówienia, opartą na kalkulacji ceny ofertowej, z uwzględnieniem
wpływu na te koszty obowiązujących w dacie złożenia oferty okoliczności i
aspektów, o których mowa § 16a ust. 1 pkt 1-5 projektu Umowy. Kalkulacja ta
będzie stanowiła bazowy materiał porównawczy w stosunku do kalkulacji
uwzględnionych we wnioskach o zmianę wysokości wynagrodzenia.
Jednocześnie nieprzekazanie przez wykonawcę kalkulacji lub przekazanie
kalkulacji niekompletnej, nieprecyzyjnej, niejasnej, nierz
etelnej, czy niespójnej
będzie stanowić podstawę do odmowy uwzględnienia wniosku o zmianę
wynagrodzenia. Zamawiający warunkuje zatem możliwość waloryzacji
wynagrodzenia
nałożeniem na wykonawcę obowiązku każdorazowego
przedstawienia wraz z wnioskiem o walor
yzację wykazu wpływu na koszty, a
przede wszystkim kalkulacji kosztów w odniesieniu do Kalkulacji Kosztów z
uwzględnieniem „wpływu na te koszty obowiązujących w dacie złożenia oferty
okoliczności i aspektów o których mowa ust. 1 pkt 1-5.” Wskazania te są,
zdaniem Odwołującego, nieprecyzyjne, niejasne, nadmierne i rodzić będą
wątpliwości interpretacyjne co do tego jak w rzeczywistości zmieniane ma być
wynagrodzenie;
Zamawiający wskazał, że każda Strona może wystąpić z wnioskiem o
waloryzację Wynagrodzenia na podstawie § 16a ust. 1 pkt 5 projektu Umowy w
terminie 10 dni następujących po opublikowaniu Wskaźnika, a uchybienie przez
wykonawcę zastrzeżonego terminu 10 dni na doręczenie wniosku o waloryzację
oznacza, że wykonawca zrzeka się roszczeń o waloryzację Wynagrodzenia
pozostałego wykonawcy do końca Inwestycji. Wskazanie, że warunkiem
waloryzacji jest terminowe złożenie wniosku, a jednorazowy brak złożenia
wniosku w terminie pozbawia wykonawcę prawa do waloryzacji i czyni
waloryzację umowną całkowicie sprzeczną z jej istotą i celem;
Zamawiający dopuszcza maksymalną wartość zmiany wynagrodzenia, w
efekcie zastosowania klauzuli waloryzacyjnej, w wysokości 3%, co czyni ją
pozorną i niemożliwą do zastosowania w osiągnięciu zakładanego celu i nie
pozwoli na przywrócenie stanu równowagi ekonomicznej między stronami
umowy,
ponadto w ocenie Odwołującego, jest limitem niewystarczającym w
realiach rynkowych;
Zamawiający przewiduje, że waloryzacja będzie kalkulowana w oparciu o
wskaźnik waloryzacji będący sumą wartości Wskaźników opublikowanych w
okresie 6 pełnych miesięcy w porównaniu do poprzedniego okresu 6 pełnych
miesięcy, o ile suma ta w tym okresie przekroczy +/- 4%, co przy uwzględnieniu
aktualnych trendów zmian cen na rynku budowlanym (zmiana o 2,3% w
ostatnich 6 miesiącach) sprawia, że nie wystąpią podstawy do waloryzacji w
okresie realizacji U
mowy, co czyni ją pozorną. Odwołujący powołał się w tym
zakresie na
sumę wartości miesięcznych wskaźników cen produkcji budowlano-
montażowej ogłaszanych w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego publikowanych Biuletynie Informacji Publicznej Głównego
Urzędu Statystycznego.
Podnosząc wskazane zarzuty, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu zmiany treści projektu Umowy poprzez:
1) w zakresie zarzutu nr 1
– dostosowanie postanowień projektu Umowy do przepisów
prawa,
tj. wskazanie w § 3 ust. 1 terminu przekazania wykonawcy terenu budowy;
2) w zakresie zarzutu nr 2
– dostosowanie postanowień projektu Umowy do przepisów
prawa tj.
wskazanie w § 5 projektu Umowy, że przypadki określone w lit. a) i b)
uprawniają wykonawcę do zmiany terminu wykonania Umowy oraz zmiany należnego
wykonawcy wynagrodzenia z tego tytułu, wskazanie w § 7 ust. 3 projektu Umowy, że
roboty zamienne stanowią postawę do zmiany wynagrodzenia określonego w § 11 oraz
terminu realizacji Umowy oraz
zmianę treści § 16 ust. 3 projektu Umowy na następującą:
„Zamawiający przewiduje możliwość zmiany terminu wykonania umowy oraz należnego
Wykonawcy wynagrodzenia bez przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie
zamówienia.”
3) w zakresie zarzutu nr 3
– doprowadzenie § 11 ust. 5 Umowy do zgodności z przepisami
prawa w następujący sposób: „Ostateczne rozliczenie za wykonany przedmiot umowy
nastąpi w oparciu o fakturę końcową, wystawioną na podstawie bezusterkowego
protokołu odbioru końcowego. Faktura końcowa będzie płatna w terminie 30 dni od daty
jej otrzymania przez Zamawiającego na zasadach określonych w ust. 3 i 4”;
4) w zakresie zarzutu nr 4
– doprowadzenie § 11 ust. 4 Umowy do zgodności z przepisami
prawa w następujący sposób: „W przypadku powierzenia części robót podwykonawcy
lub dalszemu podwykonawcy, wystawienie faktury przez Wykonawcę za wykonaną
część robót przez podwykonawcę, uzależnione będzie od uprzedniego rozliczenia się
Wykonawcy z podwykonawcą lub dalszym podwykonawcą. Do faktury należy dołączyć
kserokopię faktury podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy (potwierdzoną za
zgodność z oryginałem przez Wykonawcę) wraz z dowodem zapłaty (potwierdzonym za
zgodność z oryginałem przez Wykonawcę). W przypadku braku kserokopii faktury
podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy i/lub dowodu zapłaty, Zamawiający
wstrzyma wypłatę wynagrodzenia należnego Wykonawcy w części równej sumie kwot
wynikających z nieprzedstawionych dowodów zapłaty do czasu otrzymania ww.
dokumentów. Do momentu otrzymania tychże dokumentów nie biegną odsetki należne
z tytułu nieterminowej zapłaty”
5) w zakresie zarzutu nr 5
– zmianę § 15 ust. 1 lit. f) projektu Umowy w następujący sposób:
„w wysokości 10 000 zł w przypadku nie przedstawienia dokumentów potwierdzających
zatrudnienie na umowę o pracę osób zgodnie z wymaganiami określonymi w § 1 ust. 8-
0 za każde nie przedstawienie dokumentów w terminie lub na wezwanie
Zamawiającego oraz każdą niezatrudnioną osobę niezgodnie z wymaganiami
Zamawiającego”;
6) w zakresie zarzutu nr 6
– zmianę § 15 ust. 4 projektu Umowy w następujący sposób:
„Suma kar umownych naliczanych z różnych tytułów wskazanych w ust. 1, nie może
łącznie przekroczyć 20% wartości umowy brutto”;
7) w zakresie zarzutu nr 7
– zmianę § 16a projektu Umowy w następujący sposób:
a) ust. 13 pkt 1):
„1) Strony uprawnione będą do żądania zmiany Wynagrodzenia,
jeśli w okresie kolejnych 6 pełnych miesięcy kalendarzowych, licząc od miesiąca
następującego po miesiącu, w którym zawarto Umowę, suma wartości
miesięcznych wskaźnika cen produkcji budowlano-montażowej ogłaszanych w
komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego publikowanych
Biuletynie Informacji Publicznej Głównego Urzędu Statystycznego, zwanego
dalej: „Wskaźnikiem”, zmieni się o co najmniej +/- 1% w porównaniu do cen
zawartych w ofercie. W przypadku likwidacji Wskaźnika, zastosowanie znajdzie
inny wskaźnik, najbardziej zbliżony do Wskaźnika, publikowany przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego lub przez inny właściwy organ władzy
publicznej, uzgodniony przez Strony, a w przypadku braku dojścia do
porozumienia między Stronami co do wyboru wskaźnika przed upływem 1
miesiąca od daty likwidacji Wskaźników, o wyborze odpowiedniego wskaźnika
zadecyduje samodzielnie Zamawiający;
b) ust. 13 pkt 4):
„4) waloryzacja będzie kalkulowana w oparciu o wskaźnik
waloryzacji będący sumą wartości Wskaźników opublikowanych w okresie 6
pełnych miesięcy w porównaniu do poprzedniego okresu 6 pełnych miesięcy, o
ile suma ta w tym okresie przekroczy +/-
1%. Wzór na obliczenie wskaźnika: Ww
= (CPI
– 1%), gdzie: a. Ww – wskaźnik waloryzacji; b. CPI – suma wskaźników
cen produkcji budowlano montażowej z sześciu miesięcy kalendarzowych. Jeśli
suma wartości Wskaźników nie przekroczy +/- 1% waloryzacja nie będzie
przeprowadzona;
c) ust. 13 pkt 5):
„5) każda Strona może wystąpić z wnioskiem o waloryzację
Wynagrodzenia na podstawie ust. 1 pkt 5. Wniosek musi być złożony na piśmie
i zawierać wyliczenie wskaźnika waloryzacji, kwotę pozostałego Wynagrodzenia
podlegającego waloryzacji oraz wykazaniem, że wzrost sumy Wskaźników ma
wpływ na cenę materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia. Do
wniosku o waloryzację Wykonawca dołączy protokoły miesięczne
zaawansowania wykonanych robót w okresie, którego dotyczy wyliczony
wskaźnik waloryzacji. W przypadku, gdy procentowe zaawansowanie robót
ujętych w tych protokołach odbiega od procentowego zaawansowania
wynikającego z Harmonogramu rzeczowo finansowego o którym mowa w § 1
ust. 2 lit. b), a
opóźnienie to jest spowodowane okolicznościami, za które
Wykonawca ponosi odpowiedzialność, to waloryzacji będzie podlegało tylko
wynagrodzenie pozostałe, wynikające z Harmonogramu rzeczowo –
finansowego
;”
d)
wykreślenie z ust. 13 pkt 7);
e) ust
. 18: „18. Wykonawca w terminie 21 dni od daty zawarcia Umowy złoży
Zamawiającemu na piśmie Szczegółową Kalkulację Kosztów wykonania
zamówienia, opartą na kalkulacji ceny ofertowej, z uwzględnieniem wpływu na
te koszty obowiązujących w dacie złożenia oferty okoliczności i aspektów, o
których mowa ust. 1 pkt 1 – 5. Kalkulacja ta będzie stanowiła bazowy materiał
porównawczy w stosunku do kalkulacji uwzględnionych we wnioskach o zmianę
wysokości wynagrodzenia.”
f) ust. 19:
„19. Zmiana Wynagrodzenia na skutek zastosowania waloryzacji
Wynagrodzenia (tj. maksymalne podwyższenie lub obniżenie Wynagrodzenia)
nie może przekroczyć 10% Wynagrodzenia Wykonawcy określonego w
pierwotnym brzmieniu § 11 ust. 1.”
g)
wykreślenie ust. 22.
W odpowiedzi z dnia
4 października 2024 r. na odwołanie, Zamawiający wniósł o odrzucenie
odwołania na podstawie art. 528 pkt 6 PZP, względnie o oddalenie odwołania oraz o przyznanie
od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania wg norm przepisanych i
rachunków przedłożonych na rozprawie. W zakresie wniosku o odrzucenie odwołania, Szpital
podniósł, iż Odwołujący nie przekazał Zamawiającemu odwołania zgodnie z art. 514 ust. 2 PZP
tak, aby Zamawiający mógł się zapoznać z jego treścią przed upływem terminu na wniesienie
odwołania. Podkreślił, że wskazanym przez Zamawiającego środkiem komunikacji była
platforma zakupowa e-
Zamówienia, Odwołujący przekazał zaś odwołanie drogą e-mail w dniu
23 września 2024 r. o godz. 16:34. Zamawiający nie mógł zapoznać się w tym dniu, tj. ostatnim
dniu terminu na wniesienie odwołania, ponieważ: i) odwołanie nie zostało złożone zgodnie ze
wskazanym w SWZ środkiem komunikacji, tj. poprzez platformę zakupową; ii) do każdego
postępowania przetargowego, zgodnie z zarządzeniem powołującym komisję przetargową,
przypisany jest sekretarz
, który loguje się na platformę zakupową swoim indywidualnym
loginem i kontroluje wpływ dokumentów do postępowania; iii) określenie drogi komunikacyjnej
ułatwia kontrole wpływających dokumentów w danym postępowaniu oraz minimalizuje ryzyko
pomyłki czy tez pominięcia jakiegoś dokumentu, gdyż ilość przeprowadzanych postępowań
przez
Zamawiającego w danym miesiącu jest duża, zwłaszcza, że postępowania są
prowadzone równolegle; iv) pracownicy administracyjni Szpitala, w tym zamówień publicznych
pracują od godz. 7:00 do godz. 15:05 (regulamin pracy Szpitala - § 29); v) pracownicy
Zamawiającego odczytali tę wiadomość dopiero 24 września b.r. po godz. 7.30; vi) poza
godzinami pracy pracownicy nie mają prawa logować się do systemów informatycznych
Szpitala ze względu na to, że Zamawiający jest operatorem usług kluczowych w sektorze
ochrony zdrowia
, zgodnie z decyzją Ministra Zdrowia z dnia 2 maja 2022 r., co jego zdaniem –
niewątpliwie zależne jest od sprawnego funkcjonowania systemów informatycznych; vii)
regulamin pracy Szpitala jasno wskazuje, że poza godzinami pracy pracownicy nie mogą
przebywać na terenie Szpitala (regulamin pracy Szpitala - § 14). Niezależnie od powyższego,
Zamawiający podkreślił, iż przepis art. 514 ust. 3 PZP ustanawia jedynie obalalne
domniemanie.
W zakresie zaś wniosku o oddalenie odwołania, Zamawiający wskazał, że
postępowanie było przygotowane i jest prowadzone w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, tj. zgodnie z zasadami określonymi
w art. 16 oraz art. 8 ust. 1 PZP
, w szczególności Załącznik nr 7 do SWZ „Wzór umowy” został
sporządzony zgodnie z przepisami PZP oraz KC i nie uchybie zasadzie uczciwej konkurencji
ani równego traktowania stron. Podkreślił, że podstawowym celem udzielenia przedmiotowego
zamówienia jest optymalne zaspokojenie jego potrzeb w celu zabezpieczenia prawidłowej
realizacji zadań Zamawiającego, z których głównym celem jest ochrona zdrowia i życia
pacjentów. Wskazał, iż w zakresie zarzutu nr 1, dokonał zmiany SWZ nr II, tj. pismem z dnia 2
października 2024 r. poprzez nadanie § 3 ust. 1 projektu Umowy brzmienia: „1. Protokolarne
przekazanie terenu budowy w terminie do 7 dni od dnia zawarcia umowy.” W zakresie
odnoszącym się do zarzutu nr 2, Zamawiający podniósł, iż zarzut ten, w części odnoszącej się
do brzmienia § 5 projektu Umowy jest całkowicie bezzasadny, bowiem w razie zaistnienia
przesłanek do skorzystania przez Zamawiającego ze wskazanych tam przesłanek, wykonawcy
przysługują odpowiednie uprawnienia do wnioskowania o zmianę terminu realizacji Umowy na
podstawie § 16 ust. 3 lit. a tiret 1, 3, 4 i 7, a także na podstawie innych postanowień. Co do
zaskarżenia – w ramach zarzutu nr 2 odwołania – treści § 7 ust. 3 Umowy, Zamawiający
wskazał, iż Odwołujący myli pojęcia robót dodatkowych i zamiennych, które to co do zasady,
przy wynagrodzeniu ryczałtowym – nie mogą powodować zmiany wynagrodzenia. Ponadto, w
odniesieniu do tej części zarzutu nr 2, która obejmuje § 16 ust. 3 Umowy, Szpital podniósł, że
§ 16 ust. 3 projektu Umowy wylicza enumeratywnie możliwości zmiany Umowy, zgodnie z art.
455 PZP.
Odpowiadając na uzasadnienie zarzutu nr 3 odwołania, Szpital wskazał, że pismem
z dnia 1 października 2024 r. dokonał zmiany SWZ nr I, poprzez nadanie § 11 ust. 5 projektu
Umowy nowego brzmienia.
Odnosząc się do zarzutu nr 4, Zamawiający wskazał, że zarzut ten
jest bezzasadny, bowiem
brzmienie zdania pierwszego § 11 ust. 4 projektu Umowy wyraźnie
sugeruje, że dotyczy to części wynagrodzenia za wykonaną przez wykonawcę część robót i
tylko tej części dotyczy powstrzymanie się od zapłaty w wyniku braku przedstawienia dowodów
rozliczenia się wykonawcy z podwykonawcą. W zakresie dotyczącym zarzutu nr 5, Szpital
wskazał, iż pismem z dnia 1 października 2024 r. dokonał zmiany SWZ w tym zakresie poprzez
nadanie § 15 ust. 1 lit. f) projektu Umowy nowego brzmienia. Podobnie, w odniesieniu do
zarzutu nr 6 odwołania, Szpital dnia 1 października 2024 r. dokonał zmiany brzmienia § 15 ust.
4 projektu Umowy.
Odnosząc się do ostatniego, zarzutu nr 7 odwołania, Zamawiający wskazał,
że nie może dopuścić do zmiany ryczałtowego wynagrodzenia bez udowodnienia przez
wykonawcę wpływu zmian cen na koszty realizacji Umowy. Uznał również, że może swobodnie
decydować o wskaźnikach stanowiących podstawę dokonywania waloryzacji wynagrodzenia,
powołał się w tym zakresie na wyroki Krajowej Izby Odwoławczej. Podkreślił, że określając
wskaźniki waloryzacji uwzględnił sytuację rynkową oraz prognozy w tym zakresie, charakter
przedmiotu zamówienia oraz możliwości finansowe Zamawiającego. Zaznaczył – powołując się
na orzecznictwo Izby, że ryzyko związane ze zmianami cen materiałów i surowców nie powinno
obciążać tylko jednej ze stron, w tym Zamawiającego, gdyż to wykonawca powinien
odpowiednio skalkulować koszty realizacji umowy i przedstawić stosowną cenę ofertową.
Zdaniem
Zamawiającego, Odwołujący nie przedstawił dowodów w zakresie wzrostu cen
materiałów budowlanych w zakresie istotnym dla niniejszego zamówienia, ani nie poparł swego
stanowiska żadną analizą. Odnosząc się do zarzutu Odwołującego odnośnie art. 439 PZP,
Szpital podniósł, że w projekcie Umowy bezwzględnie została zachowana równowaga
ekonomiczna stron umowy
. Konkludując powyższe, przedstawił prognozy NBP, wg których
prognozowana inflacja w 2025 r. wzrośnie średnio do 5,2% z 3,7% w 2024 r., aby spaść do
średnio w całym 2026 r. Odnosząc się zaś do maksymalnej kwoty zmiany wynagrodzenia
– wskazał, że w 2024 r. poziom inflacji to 3,7%, a rozpoczęcie realizacji Umowy to koniec 2024
r., toteż ten wskaźnik powinien być uwzględniony w ofercie wykonawcy, natomiast w 2025 r.
poziom inflacji to 5,2% -
ta prognoza również powinna być skalkulowana w przygotowanej
ofercie. Wyjaśnił, że zakładając, że ryzyko inflacji powinno obciążać obie strony po równo
, Zamawiający w istocie – dopuszczając poziom 5% maksymalnego wzrostu ceny –
przewidział faktycznie możliwość nawet 10% wzrostu. Jednocześnie poinformował, iż pismem
z dnia 1 października 2024 r. dokonał zmian projektu Umowy poprzez zmianę postanowień: §
6a ust. 13 pkt 7, § 16a ust. 19, nadto wykreślił z § 16a ust. 22.
Do postępowania odwoławczego nie wpłynęło zgłoszenie przystąpienia.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Odwołanie nie zawiera braków formalnych oraz terminowo został uiszczony wpis od odwołania
w wymaganej wysokości. Izba stwierdziła ponadto, że odwołanie nie podlega odrzuceniu na
podstawie art. 528 PZP.
W szczególności, Izba stwierdziła, że odwołanie – wbrew argumentacji
Szpitala
– zostało przekazanie Zamawiającemu przez Odwołującego w taki sposób, aby mógł
on zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu, a zatem nie podlega odrzuceniu
na podstawie art. 528 pkt 6 PZP. Zgodnie z art. 514 ust. 2 PZP,
Odwołujący ma obowiązek
przekazać zamawiającemu odwołanie wniesione w formie elektronicznej albo postaci
elektronicznej
, przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on
zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu. Istotny jest wybór przez odwołującego
takiego sposobu przekazania odwołania, by zamawiający dowiedział się o odwołaniu lub jego
treści najpóźniej w ostatnim dniu przewidzianym na wniesienie odwołania. Z regulacji tej nie
wynika
żaden inny obowiązek wykonawcy w zakresie przekazania odwołania zamawiającemu
niż taki, by zapewnić zamawiającemu możliwość zapoznania się z treścią odwołania przed
upływem terminu. Z art. 514 ust. 2 PZP wynika, że wybór właściwego ku temu sposobu
ustawodawca pozostawił odwołującemu. Regulacja ta nie przewiduje zaś obowiązku
przekazania odwołania w sposób ułatwiający zamawiającemu zapoznanie się z odwołaniem,
czy też w sposób narzucony przez zamawiającego, np. poprzez ustalone w SWZ środki
komunikacji, czy też w godzinach pracy zamawiającego. Termin na wniesienie odwołania
reguluje przepis art. 515 PZP. Zgodnie z art. 111
§ 1 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 8 ust. 1
PZP, termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia. Tym samym, art. 514
ust. 2 PZP wymaga od odwołującego się wykonawcy, by przekazał zamawiającemu odwołanie
tak, by umożliwić mu zapoznanie się z jego treścią do upływu ostatniego dnia terminu na
wniesienie odwołania, tj. do godziny 24.00. Według ust. 3 tego przepisu, domniemywa się, że
zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania przed upływem terminu do jego wniesienia,
jeżeli przekazanie odpowiednio odwołania albo jego kopii nastąpiło przed upływem terminu do
jego wniesienia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Wskazane domniemanie może
podlegać obaleniu, gdy zamawiający wykaże, że nie mógł zapoznać się z treścią odwołania
przed upływem terminu do jego wniesienia. Niemniej, w ocenie Izby dotyczy to wyłącznie
sytuacji niezależnych od zamawiającego. Gdyby uwarunkowania leżące po stronie
zamawiającego miały decydować o skuteczności przekazania mu odwołania, a tym samym
skuteczności wniesienia odwołania do Prezesa Izby, droga odwoławcza pozostałaby
iluzoryczna lub zależałaby od zamawiającego, np. gdyby zamawiający w ostatnim dniu terminu
do wniesienia odwołania wyznaczył szkolenie wyjazdowe, na które delegowałby pracowników i
n
astępnie próbował obalić domniemanie z ust. 3 podnosząc, że nie mógł zapoznać się z
odwołaniem, gdyż brak było osoby uprawnionej do odbioru korespondencji. W tym kontekście
nie powinno ulegać wątpliwości, iż niedopuszczalne jest uzależnianie skuteczności przekazania
zamawiającemu odwołania od okoliczności zależnych od zamawiającego, np. ustalonych
godzin pracy zamawiającego, zarządzeń komisji przetargowej, regulaminów pracy
zamawiającego. Obalenie domniemania z ust. 3, zdaniem Izby, jest możliwe w sytuacji
zaistnienia przyczyn obiektywnych, niezależnych od zamawiającego, np. awaria serwerów.
Zamawiający w niniejszej sprawie nie zdołał obalić ww. domniemania otrzymania odwołania w
taki sposób, by obiektywnie rzecz biorąc mógł się zapoznać z jego treścią przed upływem
terminu na jego wniesienie, tj. przed upływem dnia 23 września 2024 r.
Postępowanie odwoławcze w części co do zarzutów wycofanych przez Odwołującego przed
otwarciem rozprawy
, tj. co do zarzutów nr 1, 3, 4, 5, 6, 7 w części co do § 16a ust. 13 pkt 7 i
ust. 22 projektu Umowy
podlegało umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 1 PZP. Z kolei, w
odniesieniu do zarzutu nr 7 w części co do § 16a ust. 19 projektu Umowy, Izba stwierdziła, że
zachodzą przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 2
PZP, z uwagi na to, że wobec dokonania zmiany ww. postanowienia przez Zamawiającego
pismem z dnia
1 października 2024 r. – dalsze postępowanie w tym zakresie stało się zbędne.
Izba uznała, że Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, bowiem posiada interes w uzyskaniu zamówienia i może ponieść szkodę w
wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów PZP. Jak wskazał Odwołujący, jest
profesjonalnie działającym na rynku budowlanym, zaś kwestionowane odwołaniem
postanowienia projektu Umowy naruszają przepisy prawa cywilnego i przepisy PZP,
uniemożliwiając mu złożenie oferty. Stąd, w wyniku działań i zaniechań Zamawiającego,
Odwołujący może ponieść szkodę, rozumianą jako brak możliwości złożenia oferty w
postępowaniu, a tym samym brak możliwości uzyskania zamówienia publicznego, utraty
przychodów i zysku z tytułu jego wykonywania. Tym samym, spełnione są przesłanki
materialnoprawne skorzystania ze środka ochrony prawnej, jakim jest odwołanie, wynikające z
art. 505 PZP.
Do niniejszego postępowania odwoławczego nie zgłoszono przystąpienia.
Przedmiotem
zamówienia jest rozbudowa i nadbudowa Szpitala Specjalistycznego im. J.
Śniadeckiego w Nowym Sączu, tj. wyburzenie budynku bakteriologii i budowa budynku
diagnostycznego wraz z drogami i chodnikami oraz zewnętrznymi instalacjami na działce nr 35,
w obrębie 73, przy ul. Młyńskiej w Nowym Sączu (kategoria obiektu – XI). Realizacja zadania
została zaplanowana dwuetapowo: Etap 1 – rozbiórka budynku bakteriologii oraz Etap 2 –
budowa nowego obiektu. Zadanie, wg
pkt 1 Rozdziału IV. Opis przedmiotu zamówienia SWZ,
winno być realizowane w oparciu o dokumentację projektową opracowaną przez F.P.H.U. AB-
PROJEKT A. B.
Kraków, dla której uzyskano prawomocną decyzję o pozwoleniu na budowę nr
226/2022 z dnia 9 czerwca 2022 r., znak: WAU.RAB.6740.105.2022.JJ.
Zamawiający dopuścił udział podwykonawców lub dalszych podwykonawców realizujących
określony zakres robót w oparciu o umowę między wykonawcą, a podwykonawcą lub dalszym
podwykonawcą. Zamawiający wymaga wskazania przez wykonawcę części zamówienia
(zakres robót), których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom lub dalszym
podwykonawcom
(pkt 5 Rozdział IV SWZ; zob. też Rozdział V SWZ).
Zgodnie z pkt 12 Rozdziału IV SWZ, dokumentacja projektowa stanowi podstawę do wyliczenia
ryczałtowej wartości oferty na wykonanie całości zadania (przedmiary robót) – wykonawca
winien przedstawić wskaźniki cenotwórcze służące dla obliczenia wartości przedmiotu
zamówienia. Wynagrodzenie dla wykonawcy będzie wynagrodzeniem ryczałtowym. Dalej
wskazano, ze wartość kosztorysowa zamówienia winna zostać obliczona na podstawie
przedmiaru robót, pomocniczo – dokumentacja projektowa.
Termin realizacji zamówienia, wg Rozdziału VI SWZ, ustalono na dzień 31 maja 2026 r. (wg
szacunków Zamawiającego – data zawarcia umowy to 16 listopada 2024 r.).
Wg Rozdziału XIV Opis sposobu obliczenia ceny oferty, cena ofertowa brutto musi uwzględniać
wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia zgodnie z opisem przedmiotu
zamówienia oraz postanowieniami umowy określonymi w SWZ. Wg wskazań Zamawiającego,
cena winna obejmować w szczególności koszty robót przygotowawczych, wszelkie koszty
związane z realizacją robót budowlanych, koszty związane z ubezpieczeniami, zakładane
marże, koszt ryzyk pojawiających się podczas realizacji zamówienia jakie na obecnym etapie
postępowania mogą być zidentyfikowane; cena ofertowa musi uwzględniać wszystkie koszty
związane z realizacją przedmiotu zamówienia zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia
wskazanym w dokumentacji projektowej oraz wzorem umowy. Cena podana na Formularzu
Ofertowym jest ceną ostateczną, niepodlegającą negocjacji i wyczerpującą wszelkie należności
wykonawcy wobec zamawiającego związane z realizacją przedmiotu zamówienia.
Projekt umowy został zawarty w Załączniku nr 7 do SWZ i obejmuje następujące postanowienia:
− § 3 ust. 1: „1. Protokolarne przekazanie terenu budowy w dniu …. r.”
− § 5 lit. a) i b): „Zamawiający ma prawo, jeżeli jest to niezbędne do zgodnej z umową
realizacji zadania, między innymi: a) w sytuacjach uzasadnionych przerwać realizację
robót na czas określony, b) zmienić kolejność robót określoną harmonogramem
rzeczowo-
finansowym, dokonując stosownych wpisów do dziennika budowy.”
− § 7 ust. 3: „3. Roboty zamienne nie stanowią podstawy do zmiany wynagrodzenia
określonego w § 11.”
− § 11 ust. 1: „1. Wartość umowy strony ustalają w wysokości (jest to wynagrodzenie
ryczałtowe) – zgodnie z ofertą przetargową (…). Wynagrodzenie ryczałtowe zawiera
wszystkie przewidywane koszty wszystkich robót wynikających ze szczególnego
zakresu robót określonego w § 1 i 2 umowy wraz z wartością materiałów i urządzeń oraz
pozostałymi kosztami robót i usług niezbędnych do prawidłowej realizacji przedmiotu
umowy
”
− § 11 ust. 4: „4. W przypadku powierzenia części robót podwykonawcy lub dalszemu
podwykonawcy, wystawienie faktury przez Wykonawcę za wykonaną część robót przez
podwykonawcę, uzależnione będzie od uprzedniego rozliczenia się Wykonawcy z
podwykonawcą lub dalszym podwykonawcą. Do faktury należy dołączyć kserokopię
faktury podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy (potwierdzoną za zgodność z
oryginałem przez Wykonawcę) wraz z dowodem zapłaty (potwierdzonym za zgodność
z oryginałem przez Wykonawcę). W przypadku braku kserokopii faktury podwykonawcy
lub dalszego podwykonawcy i/lub dowodu zapłaty, Zamawiający wstrzyma wypłatę
wynagrodzenia należnego Wykonawcy do czasu otrzymania ww. dokumentów. Do
momentu otrzymania tychże dokumentów nie biegną odsetki należne z tytułu
nieterminowej zapłaty.”
− § 11 ust. 5: „5. Ostateczne rozliczenie za wykonany przedmiot umowy nastąpi w oparciu
o fakturę końcową, wystawioną na podstawie bezusterkowego protokołu odbioru
końcowego. Faktura końcowa będzie płatna w terminie 30 dni od daty jej otrzymania
przez Zamawiającego na zasadach określonych w ust. 3 i 4.”
− § 15 ust. 1 lit. f): „1. Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę umowną: f) w wysokości
1% ceny brutto przedmiotu umowy w przypadku nie przedstawienia dokumentów
potwierdzających zatrudnienie na umowę o pracę osób zgodnie z wymaganiami
określonymi w § 1 ust. 8 - 10 za każde nie przedstawienie dokumentów w terminie lub
na wezwanie Zamawiającego oraz każdą niezatrudnioną osobę niezgodnie z
wymaganiami Zamawiającego,”
− § 15 ust. 4: „4. Suma kar umownych naliczanych z różnych tytułów wskazanych w ust.
1, nie może łącznie przekroczyć 50% wartości umowy brutto.”
− § 16 ust. 3: „3. Zamawiający przewiduje możliwość zmiany umowy bez przeprowadzenia
nowego postępowania o udzielenie zamówienia: a) niezależnie od wartości tej zmiany
w przypadku: -
wystąpienia okoliczności powodujących, iż zmiana umowy okaże się
niezbędna dla prawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia, - wprowadzenia robót
zamiennych o których mowa w §7 umowy, - zaistnienia konieczności zmiany kolejności
wykonania robót, - zmiany harmonogramu rzeczowo-finansowego, - zmiany terminu
obowiązywania niniejszej umowy w przypadku przesunięcia terminu zakończenia prac
przez Wykonawcę robót budowlanych (przesunięcie terminu jest możliwe jedynie po
podaniu uzasadnienia wnioskującego), - obniżenia wynagrodzenia Wykonawcy, -
zaistnienia okoliczności niezależnych od Wykonawcy czy też od Zamawiającego,
powstałych na skutek nieprzewidzianego działania osób trzecich i mających wpływ na
realizację zamówienia, - zmiany podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy
określonego w niniejszej umowie na wniosek Wykonawcy po wyrażeniu zgody przez
Zamawiającego, - zmiany terminu realizacji zamówienia po przedstawieniu stosownego
uzasadnienia uwzględniającego przepisy ustawy PZP, - zmiany nr konta bankowego, -
zaistnienia okoliczności powodujących, iż zmiana umowy okaże się niezbędna dla
prawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia, - zmiany terminów wykonania
przedmiotu umowy, zwłaszcza gdy dotrzymanie terminu wskazanego pierwotnie
okazało się niemożliwe z powodów, za które nie ponosi odpowiedzialności Wykonawca,
zmniejszenia (obniżenia) wynagrodzenia, zwłaszcza w sytuacji zmniejszenia zakresu
przedmiotu umowy, - zmiany, po zawarciu umowy, ustawowej stawki podatku VAT, z
tym że kwota brutto wynagrodzenia należna Wykonawcy nie może ulec podwyższeniu,
a ewentualna zmiana umowy będzie dotyczyła stawki podatku i kwoty netto tego
wynagrodzenia, -
zmian, o których mowa w § 16a, - zmian spowodowanych
okolicznościami poza kontrolą stron, których - działając z należytą starannością - nie
mogły przewidzieć w chwili zawierania umowy; Dotyczy to w szczególności takich
okoliczności jak: zagrożenie epidemiologiczne (w tym stan zagrożenia
epidemi
ologicznego w związku z pandemią spowodowaną koronawirusem), zamieszki,
akty terroru, zamknięcie granic, rządowe ograniczenia międzynarodowego transportu,
utrudnienia na lotniskach i granicach, niepokoje społeczne, działania władz, klęski
żywiołowe – burze i zjawiska z nimi związane np. wyładowania atmosferyczne, wiatry,
opady, powodzie, wylewy, huragany, pożary, trzęsienia ziemi, obsunięcia ziemi, lawiny,
tj. okoliczności o charakterze tzw. siły wyższej; W czasie trwania siły wyższej
Wykonawca odpowiada za
wykonywanie Umowy, gdy ponosi winę umyślną za
naruszenia; Wykonawca zobowiązuje się informować Zamawiającego niezwłocznie i na
bieżąco o wszelkich trudnościach związanych z realizacją przedmiotu umowy, b) zmiany
dotyczącej wzajemnych świadczeń stron umowy w przypadku: - gdy nowy Wykonawca
ma zastąpić dotychczasowego (jeżeli taka możliwość została przewidziana w
postanowieniach umownych, w wyniku sukcesji, wstąpienia w prawa i obowiązki
Wykonawcy, w następstwie przejęcia, połączenia, podziału, przekształcenia, upadłości
itp. (zmiany danych podmiotów zawierających umowę).”
− § 16a ust. 1 pkt 5: „1. Strony zobowiązują się dokonać zmiany wysokości
Wynagrodzenia należnego Wykonawcy, o którym mowa w §11 ust.1, w formie
pisemnego aneksu, na zasadach i w sposób określony w ust. 4-16, każdorazowo w
przypadku zmiany: 5)
ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia,
jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania Umowy przez Wykonawcę.”
− § 16a ust. 13 pkt 1, pkt 4, pkt 5, pkt 7: „13. W przypadku zmiany Wynagrodzenia, o której
mowa w ust. 1 pkt 5 Zamawiający przewiduje możliwość wprowadzenia zmiany
Wynagrodzenia przy założeniu następujących zasad: 1) Strony uprawnione będą do
żądania zmiany Wynagrodzenia, jeśli w okresie kolejnych 6 pełnych miesięcy
kalendarzowych, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto
Umowę, suma wartości miesięcznych wskaźnika cen produkcji budowlano-montażowej
ogłaszanych w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
publikowanych Biuletynie Informacji Publicznej Głównego Urzędu Statystycznego,
zwanego dalej: „Wskaźnikiem”, zmieni się o co najmniej +/- 4,0 % w porównaniu do cen
zawartych w ofercie. W przypadku likwidacji Wskaźnika, zastosowanie znajdzie inny
wskaźnik, najbardziej zbliżony do Wskaźnika, publikowany przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego lub przez inny właściwy organ władzy publicznej, uzgodniony
przez Strony, a w przypadku braku dojścia do porozumienia między Stronami co do
wyboru wskaźnika przed upływem 1 miesiąca od daty likwidacji Wskaźników, o wyborze
odpowiedniego wskaźnika zadecyduje samodzielnie Zamawiający; 4) waloryzacja
będzie kalkulowana w oparciu o wskaźnik waloryzacji będący sumą wartości
Wskaźników opublikowanych w okresie 6 pełnych miesięcy w porównaniu do
poprzedniego okresu 6 pełnych miesięcy, o ile suma ta w tym okresie przekroczy +/-
Wzór na obliczenie wskaźnika: Ww = 0,5*(CPI – 4%), gdzie: Ww – wskaźnik
waloryzacji; CPI
– suma wskaźników cen produkcji budowlano montażowej z sześciu
miesięcy kalendarzowych; 0,5 – wskaźnik ryzyka 50x50. Jeśli suma wartości
Wskaźników nie przekroczy +/- 4% waloryzacja nie będzie przeprowadzona. 5) każda
Strona może wystąpić z wnioskiem o waloryzację Wynagrodzenia na podstawie ust. 1
pkt 5 w terminie 10 dni następujących po opublikowaniu Wskaźnika dotyczącego
ostatniego z 6 miesięcy, których mowa w pkt 3. Wniosek musi być złożony na piśmie i
zawierać wyliczenie wskaźnika waloryzacji, kwotę pozostałego Wynagrodzenia
podlegającego waloryzacji oraz wykazaniem, że wzrost sumy Wskaźników ma wpływ
na cenę materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia i będących
podstawą opracowania przez Wykonawcę oferty. Do wniosku o waloryzację
Wykonawca dołączy protokoły miesięczne zaawansowania wykonanych robót w
okresie, którego dotyczy wyliczony wskaźnik waloryzacji. W przypadku, gdy procentowe
zaawansowanie r
obót ujętych w tych protokołach odbiega od procentowego
zaawansowania wynikającego z Harmonogramu rzeczowo finansowego o którym mowa
w § 1 ust. 2 lit. b), a opóźnienie to jest spowodowane okolicznościami, za które
Wykonawca ponosi odpowiedzialność, to waloryzacji będzie podlegało tylko
wynagrodzenie pozostałe, wynikające z Harmonogramu rzeczowo – finansowego; 7)
uchybienie przez Wykonawcę zastrzeżonemu w pkt. 5 terminowi doręczenia wniosku o
waloryzację oznacza, że Wykonawca zrzeka się roszczeń o waloryzację
Wynagrodzenia pozostałego Wykonawcy do końca Inwestycji, o którym mowa w ust. 1
pkt 5
;’
− § 16a ust. 18: „18. Wykonawca w terminie 21 dni od daty zawarcia Umowy złoży
Zamawiającemu na piśmie Szczegółową Kalkulację Kosztów wykonania zamówienia,
opartą na kalkulacji ceny ofertowej, z uwzględnieniem wpływu na te koszty
obowiązujących w dacie złożenia oferty okoliczności i aspektów, o których mowa ust. 1
pkt 1
– 5. Kalkulacja ta będzie stanowiła bazowy materiał porównawczy w stosunku do
kalkulacji u
względnionych we wnioskach o zmianę wysokości wynagrodzenia.
Nieprzekazanie przez Wykonawcę kalkulacji lub przekazanie kalkulacji niekompletnej,
nieprecyzyjnej, niejasnej, nierzetelnej, czy niespójnej będzie stanowić podstawę do
odmowy uwzględnienia wniosku o zmianę wynagrodzenia z uwagi na brak możliwości
weryfikacji takiego wniosku względem uwarunkowań przyjętych przez Wykonawcę przy
sporządzaniu oferty (tzn. kontekstu ustalenia wpływu zmian na koszty realizacji
Umowy).”
− § 16a ust. 19: „19. Zmiana Wynagrodzenia na skutek zastosowania waloryzacji
Wynagrodzenia (tj. maksymalne podwyższenie lub obniżenie Wynagrodzenia) nie może
przekroczyć 3% Wynagrodzenia Wykonawcy określonego w pierwotnym brzmieniu §11
ust. 1.”
− § 16a ust. 22: „22. Ostatnia waloryzacja wynagrodzenia może nastąpić na 6 miesięcy
przed datą potwierdzenia przez Zamawiającego gotowości Wykonawcy do Odbioru
końcowego inwestycji.”
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego, na fakty tam powołane:
− dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, przesłaną do akt sprawy przez
Zamawiającego w dniu 1 października 2024 r., w szczególności ogłoszenie o
zamówieniu, SWZ wraz z załącznikami i wyjaśnieniami oraz protokół postępowania.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia faktyczne
oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, co następuje.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej, argumentacja Odwołującego w części co do zarzutu nr
2 i zarzutu nr 7 odwołania okazała się zasadna i przekonująca w stopniu, który zadecydował o
nakazaniu
Zamawiającemu wprowadzenia stosownych zmian do projektu Umowy
stanowiącego, Załącznik nr 7 do SWZ.
W odniesieniu do zarzutu nr 2 odwołania dotyczącego brzmienia § 5, § 7 ust. 3 oraz § 16 ust.
3 projektu Umowy, Izba uwzględniła ten zarzut w części, z wyjątkiem odnoszącym się do treści
§ 5 projektu Umowy. W zasadniczej części, potwierdziły się bowiem wskazane w odwołaniu
naruszenia art. 16 pkt 1, 2 i 3 oraz art. 433 pkt 3 PZP oraz 455 ust. 1 pkt 1 PZP i art. 99 PZP w
związku z art. 8 ust 1 PZP oraz art. 353
KC w zw. z art. 647 i art. 649 KC.
Po pierwsze, formułując brzmienie ust. 3 projektu Umowy, zawartego w § 7 pt. Roboty
zamienne
, w świetle którego tego rodzaju roboty nie stanowią podstawy do zmiany
wynagrodzenia wykonawcy, Zamawiający w ewidentny sposób naruszył zasady równowagi
kontraktowej (art. 8 ust 1 PZP oraz art. 353
KC w zw. z art. 647 KC w zw. z art. 16 pkt 3 PZP,
art. 433 pkt 3 PZP).
W świetle, znajdującego, z mocy art. 8 ust. 1 PZP, zastosowanie na gruncie
zamówień publicznych, przepisu art. 353
KC, s
trony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek
prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości
(naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. W szczególności, art. 433
pkt 3 PZP sprzeciwia się nałożeniu na wykonawcę okoliczności, za które wyłączną
odpowiedzialność podnosi zamawiający. W przedmiotowym przypadku, niewykluczone jest, że
konieczność wprowadzenia robót zamiennych może wynikać z błędów dostarczonego przez
Zamawiającego projektu budowlanego. Nadto, Jakkolwiek, rację ma Zamawiający podnosząc,
iż w przypadku wynagrodzenia kontraktowego, jakie zostało przewidziane na gruncie
przedmiotowego zamówienia, zmiany wysokości wynagrodzenia są dopuszczalne wyjątkowo,
to właśnie regulacja art. 455 PZP, dotycząca zmian umowy takich wyjątków dotyczy.
Wprowadzenie robót zamiennych, w istocie leży w interesie Zamawiającego, skoro ma na celu
należyte wykonanie robót budowlanych. Nadto, zdaniem Izby, nie można uznać – tak jak tego
chciał Zamawiający – że konieczność ich wykonania jest generalnie rzecz biorąc okolicznością
zależną od wykonawcy. Nie można tak uznać zwłaszcza w przypadku, gdy zadaniem
wykonawcy jest wykonanie robót budowlanych wg projektu budowlanego dostarczonego przez
zamawiającego. Wprowadzenie robót zamiennych w ramach robót budowlanych, co do zasady,
jest bowiem wynikiem
obiektywnej sytuacji, niezależnej od wykonawcy, związanej z
koniecznością wprowadzenia zmian, od których zależy realizacja budowy zgodnie ze sztuką
budowlaną. Jak wyjaśnił dr H. Wysoczański: „Konieczność wprowadzenia robót zamiennych
może wynikać z przyczyn technologicznych lub ekonomicznych, takich jak zmiany technologii
czy jakości dostępnych materiałów, zmiana w postanowieniach Polskiej Normy dokonana w
czasie realizacji budowy, okresowy bra
k na rynku określonego rodzaju materiału, który można
zastąpić innym materiałem, równoważnym technicznie, użytkowo oraz estetycznie.” (H.
Wysoczański, Prawo do zmiany oraz polecenie zmiany treści umowy o roboty budowlane w
świetle warunków FIDIC 2017, wyd. 1, Lealis). Wydaje się naturalne, że ww. okoliczności nie
powinny
obciążać wykonawcy. W uchwale Krajowej Izby Odwoławczej z 3 sierpnia 2012 r.
(sygn. KIO/KD 68/11, Legalis),
wyjaśniono, że „roboty zamienne, to roboty ujęte w dokumentacji
projektowej, wykonywane tylko w
sposób odmienny od określonego w umowie. (…) Wykonanie
robót zamiennych ma służyć właściwej realizacji zamówienia, które aktualnie jest w toku
poprzez zmianę sposobu spełnienia określonego świadczenia wywołaną czynnikami
obiektywnymi związanymi z tą realizacją. Wprowadzenie rozwiązań zamiennych w ramach
robót budowlanych łączy się zatem z zaistnieniem obiektywnej sytuacji, niezależnej od
wykonawcy, związanej z koniecznością wprowadzenia zmian warunkujących realizację budowy
zgodnie ze
sztuką budowlaną, jeśli zmiana ta nie spowoduje rozszerzenia przedmiotu
zamówienia określonego w dokumentacji projektowej ani wynagrodzenia wykonawcy. Tym
samym, realizacja robót zamiennych w stosunku do określonych w umowie nie jest dowolna,
musi być wywołana czynnikami obiektywnymi związanymi z tą realizacją.” Skoro tak, to w
ocenie Krajowej Izby Odwoławczej, niedopuszczalne jest wyłączenie w tych wypadkach z góry,
możliwości dokonywania zmian wynagrodzenia wykonawcy, zwłaszcza, że zmiana taka w
przypadku
robót zamiennych może być dokonana zarówno w interesie wykonawcy, jeśli
wynagrodzenie powinno ulec podwyższeniu, jak też w interesie zamawiającego, jeśli
wynagrodzenie
takie powinno ulec obniżeniu. W efekcie Izba nakazała Zamawiającemu
wykreślenie z § 7 ust. 3, zakazującego zmiany wynagrodzenia w wypadku podjęcia decyzji o
wyko
naniu robót zamiennych. Wprowadzenie zmiany w tym zakresie powinno wówczas
odbywać się na zasadach ogólnych wskazanych w projekcie umowy (§ 16 ust. 3 projektu
umowy).
Izba uznała również, że brzmienie § 16 ust. 3 wprost narusza, wynikający z art. 455 § 1 pkt 1
PZP,
nakaz, by przewidziana przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji
możliwość zmiany umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie
zamówienia była wprowadzona przy pomocy jasnych, precyzyjnych i jednoznacznych
postanowień umownych, które spełniają łącznie następujące warunki: określają rodzaj i zakres
zmian
oraz warunki ich wprowadzania oraz nie przewidują takich zmian, które modyfikowałyby
ogólny charakter umowy. Izba stwierdziła, że treść § 16 ust. 3 przedmiotowego projektu Umowy,
tych wszystkich
warunków nie spełnia, nie obejmuje bowiem swym brzmieniem określenia
jakiegokolwiek rodzaju i zakresu dopuszczalnych zmian Umowy.
Zamawiający skoncentrował
się wyłącznie na kazuistycznym opisaniu warunków wprowadzenia zmian. Rację ma zatem
Odwołujący, iż Zamawiający powinien dookreślić jakiego rodzaju zmiany, tj. dotyczące którego
elementu świadczenia są dopuszczalne. W szczególności, wobec treści projektu Umowy,
konieczne jest doprecyzowanie, że dopuszczalne są zmiany w zakresie terminu wykonania
umowy i wysokości wynagrodzenia wykonawcy.
W efekcie, powyższe narusza również art. 16 pkt 3 PZP i wyrażoną tam zasadę zapewnienia
proporcjonalności – skoro zakwestionowane postanowienia projektu Umowy wprowadzały
nieproporcjonalne warunki umowne
, powodujące obciążenie wykonawcy ryzykiem
kontraktowym w wyższym stopniu niż to konieczne.
Ponadto, Izba uznała, że w świetle postanowień § 16 ust. 3 projektu Umowy przewidujących
możliwość dokonania zmiany Umowy, doprecyzowanie § 5 lit. a) i b) projektu Umowy nie jest
konieczne i zasadne.
W wypadkach wskazanych w § 5 projektu Umowy nie została bowiem
wyłączona możliwość zmiany Umowy, w szczególności wobec wskazania, w wykonaniu wyroku
Izby,
że istnieje możliwość zmiany ceny (wynagrodzenia), jak też terminu realizacji Umowy.
Ponadto, we wskazanych
w § 5 lit. a) i b) sytuacjach, interes wykonawcy zabezpieczają również
inne postanowienia Umowy, jak też przepisy Kodeksu cywilnego. W szczególności, w świetle
przepisów Kodeksu cywilnego, wykonawca nie może zostać obciążony odpowiedzialnością za
okoliczności od niego niezależne, w tym okoliczności leżące po stronie zamawiającego, takie
jak nakazanie przerwania robót na czas określony (§ 5 lit. a) projektu Umowy). Zdaniem Izby,
w tym zakresie
Odwołujący nie wykazał, że doszło do naruszenia przepisów wskazanych w
zarzucie.
W zakresie zarzutu 7
, Izba zasadniczo przyjęła argumentację Odwołującego dotyczącą braku
zapewnienia przez Zamawiającego realnego charakteru wprowadzonej waloryzacji
wynagrodzenia. Istotne jest przy tym
podkreślenie, że Izba może ingerować w treść klauzuli
waloryzacyjnej w projekcie umowy o udzielenie zamówienia publicznego tylko wówczas, gdy
narusza ona wprost warunki ustalone w art. 439 PZP, w tym nie zawiera wymaganych w ust. 2
elementów tej klauzuli. Zdaniem Izby, dostosowania do realiów rynkowych, w tym postępującej
inflacji, nie zapewniała regulacja § 16a ust. 13 pkt 1 i 4 projektu Umowy, która odwoływała się
do
wartości miesięcznych wskaźnika cen produkcji budowlano-montażowej ogłaszanych w
komunikatach Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego publikowanych w Biuletynie
Informacji Publicznej Głównego Urzędu Statystycznego. Wg Umowy, od procentowej zmiany
poziomu wyznaczonego przez su
mę wartości miesięcznych ww. wskaźnika w stosunku do cen
zawartych w ofercie zależy uprawnienie stron do żądania zmiany wynagrodzenia. W projekcie
Umowy Zamawiający przewidział, że jeżeli suma wartości miesięcznych tego wskaźnika zmieni
się o co najmniej +- 4,0% w porównaniu do cen zawartych w ofercie – strony będą uprawnione
do żądania zmiany wynagrodzenia. Odwołujący wykazał zaś w odwołaniu, że przy ustalonym
na
4% poziomie sum wartości miesięcznych wskaźnika oraz zmianach cen produkcji
budowlano-
montażowej w latach 2023 – 2024 w porównaniu z poprzednim okresem, nie jest
możliwe by suma ta osiągnęła wartość 4%, lecz co najwyżej 2,3%. Tym samym, w okresie
realizacji Umowy
– jak wykazał STRABAG – nie dojdzie do spełnienia przesłanek waloryzacji,
stąd przewidziana w projekcie Umowy klauzula jest pozorna. Co więcej, w odniesieniu do
zawartego w ust. 13 pkt 4 projektu Umowy,
wzoru na obliczenie wskaźnika waloryzacji (Ww),
Odwołujący słusznie podniósł, iż sformułowanie zaskarżonego postanowienia w istocie czyni
mechanizm waloryzacji pozornym i oderwanym od realiów rynkowych, przeprowadzona
bowiem przez Odwołującego symulacja dla okresu historycznego wskazuje, że pomimo
zarejestrowania narastającego wzrostu cen wynoszącego 9,9% zastosowane warunki
ograniczające oraz wprowadzony wzór dla wyznaczania poziomu waloryzacji dałyby
uprawnienie do jej naliczenia w wysokości tylko 0,2%. Przy czym, nadmienić należy, iż
Zamawiający nie wykazał w żaden sposób, że ww. poziom 4% zapewnia realną możliwość
waloryzacji wynagrodzenia i tym samym uwzględnia, wynikający z art. 439 ust. 1 PZP,
obowiązek zapewnienia przez Zamawiającego, możliwości wprowadzania zmian wysokości
wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów
związanych z realizacją zamówienia. Jakkolwiek, przepis art. 439 PZP nie określa ani
sposobów ani poziomów waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy, jakie zobowiązany jest ustalić
zamawiający w umowie o zamówienie publiczne, to jednak zamawiający nie ma w tej kwestii
dowolności. Konieczne jest bowiem uwzględnienie ratio legis tego przepisu, który ma zapewnić,
że w umowach, których przedmiotem są m.in. roboty budowlane, zawartych na okres dłuższy
niż 6, wynagrodzenie miesięcy będzie waloryzowane. Waloryzacją nazywamy zaś
dostosowanie wynagrodzenia należnego wykonawcy do zmian cen materiałów i kosztów.
Jakkolwiek, pomimo, że ustawa PZP nie wprowadza żadnych limitów ani minimalnych progów
odnoszących się do waloryzacji, to jednak granicą dowolności w kształtowaniu klauzuli
waloryzacyjnej przez zamawiającego jest konieczność zapewnienia, że Umowa, której
przedmiotem
są roboty budowlane, dostawy lub usługi, zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy
zawiera klauzule waloryzacyjne, zaś jej treść gwarantuje realne dostosowanie wysokości
wynagrodzenia wykonawcy do zmian cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją
zam
ówienia. Jak wykazał Odwołujący, projektowane postanowienia Umowy w zasadzie
gwarantują skutek przeciwny, tj. że wykonawca w aktualnym, trudnym otoczeniu rynkowym albo
nie będzie uprawniony do waloryzacji albo jej poziom nie będzie uwzględniać realnych zmian
cen.
Biorąc pod uwagę to wymaganie, Izba nakazała Zamawiającemu obniżyć poziom -+ 4%
sumy wartości miesięcznych wskaźnika cen produkcji budowlano-montażowej ogłaszanych w
komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do 1%. Izba nie dopatrzyła się
jednak
, zarzucanej przez Odwołującego, niezgodności z ww. regulacjami opisanego w ust. 13
pkt 4 projektu Umowy
, wzoru na obliczenie wskaźnika, w części co do wskaźnika ryzyka 50x50
, bowiem Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, jaki wskaźnik ten ma wpływ na realność
waloryzacji i dlaczego jego zdaniem, wskaźnik ten nie zapewnia zachowania równowagi stron
czy prawidłowego rozkładu ryzyk kontraktowych. Odwołujący nie przedstawił żadnych wyliczeń,
ani
przekonującej argumentacji. W orzecznictwie Izby podkreśla się, jak to słusznie wskazał
Zamawiający, iż ryzyko związane ze zmianą cen materiałów lub kosztów powinno – w ramach
równowagi kontraktowej – być rozłożone między obie strony umowy o zamówienie publiczne.
Ryzyko takie wszak wykonawca powinien uwzględnić w cenie ofertowej (Rozdział XIV pkt 2
SWZ).
Izba uwzględniła zaś zarzut 7 w części co do § 16a ust. 13 pkt 5 oraz ust. 19 projektu
Umowy na podstawie podobnej
co do obu postanowień, argumentacji Odwołującego
odnoszącej się do niedopuszczalnego ograniczenia prawa do występowania z wnioskiem o
waloryzację poprzez wprowadzenie terminu przedstawienia Zamawiającemu różnego rodzaju
dokumentów oraz formy wniosku o dokonanie waloryzacji i możliwości jego subiektywnej,
dowolnej
oceny przez Zamawiającego. W ocenie Izby ww. postanowienia projektu Umowy
stanowią zaprzeczenie obowiązku zapewnienia mechanizmu waloryzacji, czyniąc ją
iluzoryczną, zależną wyłącznie od potrzeb i chęci Zamawiającego. Konieczne jest zatem
wykreślenie z tych postanowień kwestii związanych z wyznaczonym terminem na wystąpienie
z wnioskiem o waloryzacje
(10 dni po opublikowaniu Wskaźnika) oraz terminem na przekazanie
Zamawiającemu na piśmie Szczegółowej Kalkulację Kosztów wykonania zamówienia, a także
wskazan
ą w ust. 18 zd. Ostatnie, konsekwencją różnego rodzaju „nieprawidłowości” w
przekazaniu Kalkulacji
Zamawiającemu. W efekcie potwierdził się zarzut nr 7 odwołania
dotyczący naruszenia art.
439 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, 2, 3, 4 PZP.
Zgodnie bowiem z tą regulacją,
u
mowa, której przedmiotem są m.in. roboty budowlane, zawarta na okres dłuższy niż 6
miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości
wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów
związanych z realizacją zamówienia. W umowie określa się: 1) poziom zmiany ceny materiałów
lub kosztów, uprawniający strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia oraz początkowy
termin ustalenia zmiany wynagrodzenia; 2)
sposób ustalania zmiany wynagrodzenia: a) z
użyciem odesłania do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów, w szczególności
wskaźnika ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego lub b) przez
wskazanie innej podstawy, w szczególności wykazu rodzajów materiałów lub kosztów, w
przypadku których zmiana ceny uprawnia strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia; 3)
sposób określenia wpływu zmiany ceny materiałów lub kosztów na koszt wykonania
zamówienia oraz określenie okresów, w których może następować zmiana wynagrodzenia
wykonawcy; 4)
maksymalną wartość zmiany wynagrodzenia, jaką dopuszcza zamawiający w
efekcie zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania zmian wysokości
wynagrodzenia.
Biorąc powyższe pod uwagę, na podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 pkt 2 oraz
ust. 3 pkt 1 lit. c) PZP, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na podstawie 557
§ 5 pkt 1 i 2 w zw. z § 7 ust. 2 pkt 1, ust. 3, ust. 6 Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobieraniu wpisu od odwołania (Dz.
U. poz. 2437 ze zm.).
Izba postanowiła stosunkowo rozdzielić koszty postępowania, w proporcji
2:7, zasądzając od Zamawiającego na rzecz Odwołującego proporcjonalną część wpisu oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
Przewodnicząca: …………..