Sygn. akt: KIO 3465/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 08.10.2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu
bez udziału stron odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej dnia 23 września 2024 r. przez wykonawcę Remondis Opole S.A. z siedzibą
w Opolu
, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gmina Dąbrowa
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Remondis Opole S.A. z siedzibą w Opolu kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczonej przez odwołującego tytułem wpisu
od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……….....................
Sygn. akt: KIO 3465/24
Uzasadnienie
Gmina Dąbrowa, dalej jako: „Zamawiający” – prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605), dalej jako: „ustawa PZP”, którego przedmiotem
jest
odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
zamieszkałych z terenu Gminy Dąbrowa w 2025 r., numer sprawy: OR.271.11.2024.
Wartość zamówienia jest równa lub wyższa od kwot progów unijnych, o których mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy PZP.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Suplemencie do Dziennika Urzędowego
Unii Europejskiej z dnia
13 września 2024 r., pod numerem: 550182-2024.
W dniu
23 września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
Remondis Opole S.A. z siedzibą w Opolu, dalej jako: „Odwołujący”, wobec
zapisów dokumentów zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 99 ust. 1 i 2 ustawy PZP oraz art. 433 pkt 2 i 3 ustawy PZP w zw. z art. 431 ustawy
PZP oraz art. 58 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 353
kc w zw. z art. 387 §1 kc poprzez
nałożenie na wykonawcę obowiązku zapewnienia osiągnięcia w odniesieniu do masy
odebranych przez siebie odpadów komunalnych poziomów recyklingu, przygotowania
do ponownego użycia i odzysku innymi metodami papieru, metalu, tworzyw
sztucznych, szkła, innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, tj. w art. 3b ust. 1 ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach (§ 4 ust. 4 lit. a) Wzoru umowy);
2. art. 353
kc w zw. z art. 5 kc w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy PZP oraz art. 433 pkt 2 i 3
ustawy PZP w zw. z art. 471 kc poprzez sporządzenie wzoru umowy w sposób
naruszający zasady współżycia społecznego i równowagę stron umowy oraz
nadmiernie obciążający wykonawcę w zakresie w jakim, jeśli wykonawca nie wykonuje
obowiązku, o którym mowa w § 4 ust. 4 lit. a) Wzoru umowy podlega karze pieniężnej
w wysokości stanowiącej iloczyn stawki opłaty za zmieszane odpady komunalne,
określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 290 ustawy z dnia 27 kwietnia
2001 r.
– Prawo ochrony środowiska i brakującej masy odpadów komunalnych,
wyrażonej w Mg, wymaganej do osiągnięcia odpowiedniego poziomu recyklingu,
przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami papieru, metalu,
tworzyw sztucznych, szkła, innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i
rozbiórkowych (§ 11 ust. 2 pkt 1 lit. d) Wzoru umowy).
Wobec postawionych zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu odpowiedniej zmiany dokumentów zamówienia w sposób opisany w
uzasadnieniu odwołania.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania niniejszej
sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba stwierdziła istnienie materialnoprawnych przesłanek do wniesienia odwołania, o których
mowa w art. 505 ust. 1 ustawy PZP. Izba nie stwierdziła istnienia podstaw do odrzucenia
odwołania, o których mowa w art. 528 ustawy PZP.
Izba ustaliła, że nie nastąpiło żadne zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego.
W dniu 4 października do akt sprawy wpłynęło pismo Zamawiającego zawierające informacje
o wprowadzeniu zmian do SWZ wraz z załącznikami. Wynika z niego, że zmianie uległy m.in.
postanowienia § 4 ust. 4 lit. a), § 11 ust. 2 pkt 1 lit. d) oraz § 11 ust. 2 pkt 1) lit. i) – a więc
postanowienia dokumentów zamówienia objęte wniesionym odwołaniem.
Tego samego dnia do akt sprawy wpłynęło pismo pełnomocnika Odwołującego, w którym
wniósł on o umorzenie postępowania odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 2 ustawy PZP
oraz zwrot na jego rzecz kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Mając powyższe na uwadze, Izba zważyła i ustaliła, co następuje:
Zdaniem Izby zaistniała przesłanka do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o
art. 568 pkt 2 ustawy PZP, tj. z uwagi na to, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny
zbędne lub niedopuszczalne.
Wskazać należy, że aby Izba mogła rozpoznać wniesione odwołanie - musi ono dotyczyć
czynności lub zaniechania Zamawiającego (art. 513 pkt 1, 2 ustawy PZP). Zatem na moment
wniesienia odwołania musi istnieć substrat zaskarżenia, będący podstawą dla wykonawcy do
wniesienia środka ochrony prawnej. W niniejszej sprawie niewątpliwie substratem zaskarżenia
w zakresie ww. zarzutów objęta była czynność Zamawiającego polegająca na ustaleniu treści
dokumentów zamówienia – konkretnych zapisów wzoru umowy (§ 4 ust. 4 lit. a oraz § 11 ust.
2 pkt 1 lit. d).
Dodatkowo, zgodnie z art. 552 ust. 1 ustawy PZP wydając wyrok, Izba bierze za podstawę
stan rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego. Rolą ustalenia stanu rzeczy na
moment zamknięcia postępowania odwoławczego jest uwzględnienie aktualnego stanu
fak
tycznego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Izba jest więc w takim przypadku
zobowiązana uwzględnić czynności Zamawiającego, które miały miejsce po wniesieniu
odwołania, do czasu wydania orzeczenia w sprawie.
Skoro więc Zamawiający zmienił sporne zapisy wzoru umowy, brak jest obecnie substratu
zaskarżenia, a zatem dalsze prowadzenie postępowania odwoławczego jest zbędne.
Mając na uwadze powyższe, Izba umorzyła postępowanie w oparciu o art. 568 pkt 2 ustawy
PZP.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku postępowania na
podstawie art. 557 ustawy PZP i art. 574-
576 ustawy PZP oraz w oparciu o przepis § 9 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). Z uwagi na umorzenie tego
postępowania odwoławczego na podstawie przesłanki z art. 568 pkt 2 ustawy PZP Izba
nakazała zwrócić Odwołującemu uiszczony wpis od odwołania.
Przewodniczący:
………………………