Sygn. akt: KIO 3453/24
WYROK
Warszawa, dnia 9
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Ryszard Tetzlaff
Protokolant: Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 23 września 2024 r. przez wykonawcę:
CERTA Trzemeszno Sp. z o.o., ul. Wrzosowa
20, 62-240 Trzemeszno
w postępowaniu prowadzonym przez Gmina Kłecko, ul. Dworcowa
270 Kłecko
uczestnik po stronie zamawiającego – AGROBEX Sp. z o.o., ul. Kochanowskiego 7,
– 845 Poznań
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 2 odwołania dotyczącego
naruszenia przez Zamawiającego: Gmina Kłecko, ul. Dworcowa 14, 62-270 Kłecko art.
128 ustawy Prawa zamówień publicznych poprzez zaniechania precyzyjnego wezwania
Odwołującego do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, z uwagi na
uwzględnienie przez Zmawiającego i brak sprzeciwu.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
3. k
osztami postępowania obciąża wykonawcę CERTA Trzemeszno Sp. z o.o.,
ul. Wrzosowa 20, 62-240 Trzemeszno i
.1. zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000, 00 zł (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) wniesioną przez wykonawcę CERTA Trzemeszno
Sp. z o.o., ul. Wrzosowa 20, 62-240 Trzemeszno
tytułem uiszczonego wpisu, kwotę 3 600 zł
00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez CERTA
Trzemeszno Sp. z o.o., ul. Wrzosowa 20, 62-240 Trzemeszno
tytułem wydatków
pełnomocnika Odwołującego, kwotę 852 zł 50 gr (słownie: osiemset pięćdziesiąt dwa złotych
pięćdziesiąt groszy) poniesioną przez CERTA Trzemeszno Sp. z o.o., ul. Wrzosowa 20,
62-240 Trzemeszno
tytułem dojazdu na rozprawę Odwołującego, jak i kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez Zamawiającego tytułem
wynagrodzenia
pełnomocnika;
zasądza od wykonawcy CERTA Trzemeszno Sp. z o.o., ul. Wrzosowa 20, 62-240
Trzemeszno na rzecz
Gmina Kłecko, ul. Dworcowa 14, 62-270 Kłecko kwotę 3 600 zł 00
gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu wydatków pełnomocnika
Zamawiającego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 3453/24
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn: „Budowa mieszkań
komunalnych w gminie Kłecko Wewnętrzny”, identyfikator: RFZ.271.18.2024, zostało
wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
05.07.2024 r. pod nr OJ S 130/2024 403364-
2024 przez: Gmina Kłecko, ul. Dworcowa 14, 62-
270 Kłecko zwana dalej: „Zamawiającym”. Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia
zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), zwana dalej:
„Pzp” albo „PZP” albo „pzp”.
Dnia 18.09.2024 r.
(za pośrednictwem strony na której było prowadzone postępowanie
tj. https://ezamowienia.gov.pl)
Zamawiający wystosował na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp
wezwanie do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych do CERTA Trzemeszno Sp.
z o.o., ul. Wrzosowa 20, 62-240 Trzemeszno zwana dalej:
„CERTA Trzemeszno Sp. z o.o.”
albo
„Odwołującym”. Stwierdził, że: „(…) Zamawiający wymagał złożenia podmiotowych
środków dowodowych w ogłoszeniu o zamówieniu, a także w Rozdziale XIV SWZ.
Zamawiający zwrócił szczególną uwagę na warunki wspomniane w Rozdziale XV SWZ: pkt. 1
ppkt. 4) lit. a), który mówił:
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał
zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończył co najmniej dwie roboty
budowlane polegające na budowie minimum trzech budynków/budynków mieszkalnych
lub/i budynków zbiorowego zamieszkania, o kubaturze min. 2700,00 m3 każdy budynek
z osobna.(...)
pkt 1 ppkt 4 lit. b), który mówił:
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że dysponuje lub będzie dysponował następującą
osobą niezbędną do wykonania zamówienia:
co najmniej jedną osobą pełniącą funkcję Kierownika budowy, posiadającą uprawnienia
budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno
budowlanej posiadającą co najmniej 5 letnie doświadczenie w kierowaniu
i nadzorowaniu robót w budownictwie kubaturowym, w tym w kierowaniu co najmniej
dwóch
robót
budowlanych
polegających
na
budowie
minimum
trzech
budynków/budynków mieszkalnych lub/i budynków zbiorowego zamieszkania,
o kubaturze min. 2700,00 m3 każdy budynek z osobna, (...).
W ocenie Zamawiającego, z przedłożonych w dniu 04.09.2024 r. podmiotowych środków
dowodowych, tj. wykaz robót oraz wykaz osób w pozycji dot. kierownika budowy, nie wynika,
żeby Wykonawca spełniał warunki przedstawione w Rozdziale V pkt. 1 ppkt. 4) lit. a) oraz lit.
b) tiret 1.
Zamawiający wzywa Państwa do uzupełnienia wskazanych niżej podmiotowych środków
dowodowych do dnia 23.09.2024r. godz. 12:00
we wskazanym wyżej zakresie, tj.:
a)
wykazu robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich
rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których roboty te zostały
w
ykonane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te roboty budowlane zostały
wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zostały
wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać
tych dokumentów - inne odpowiednie dokumenty - Załącznik nr 6a do SWZ;
oraz
b)
wykazu osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego,
w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrole jakości lub kierowanie
robotami budowalnymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawni
eń,
doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także
zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania
tymi osobami -
Załącznik nr 6b do SWZ.
Podmiotowe środki dowodowe należy przekazać Zamawiającemu przy użyciu środków
komunikacji elektronicznej określonych w Rozdziale IX SWZ, w zakresie i w sposób określony
w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu
spo
rządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów
elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego lub konkursie (Dz. U. z 2020 r. poz. 2452). (…)”.
Dnia 23.09.2024 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane podpisem
cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) odwołanie
względem czynności z 18.09.2024 r. złożyło CERTA Trzemeszno Sp. z o.o.
Powyższym czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego zarzucił naruszenie:
1) art. 128 PZP w zw. z art. 16 i 17 PZP poprzez:
a)
bezzasadne wezwanie Odwołującego do uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych bez wskazania jakich dokładnie wymagań wynikających z Rozdziału V pkt. 1
ppkt 4) lit. a) oraz b) tiret 1 nie spełniają dotychczas przedstawione podmiotowe środki
dowodowe;
b)
bezpodstawne wezwanie Odwołującego do uzupełnienie podmiotowych środków
dowodowych w sytuacji, gdy przedłożone podmiotowe środki dowodowe potwierdzają
spełnienie przez Odwołującego warunków udziału w postępowaniu
(ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1) art. 128 PZP
poprzez zaniechania precyzyjnego wezwania Odwołującego do uzupełnienia podmiotowych
środków dowodowych
(ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1-2) art. 286 ust.
1 PZP w zw. z art. 16 PZP poprzez próbę dokonania zmiany SWZ już po terminie składania
ofert poprzez twierdzenie, że wykonawcy byli zobowiązani do złożenia podmiotowych środków
dowodowych w zakresie innym niż złożone przez Odwołującego.
W związku z powyższym wnosił o:
uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
a) unieważnienie czynności wezwania do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych;
b)
wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej;
(ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia, któregokolwiek z wniosków wskazanych w lit. a-
b)
c)
precyzyjne wezwanie Odwołującego do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa przez pełnomocnika oraz kosztów opłaty skarbowej
od pełnomocnictwa, a także kosztów dojazdu do KIO zgodnie z przedstawionym zestawieniem
kosztów i załącznikami do niego.
dopuszczenie i przeprowadzenie następujących dowodów:
a)
SWZ, OPZ i dokumentacja projektowa (w aktach postępowania)
b) Wezwanie
Zamawiającego z dnia 18.09.2024 r.
[elementy stanu faktycznego]
W Rozdz. V pkt 1 ppkt 4 lit a Zamawiający określił następujący warunek udziału
w postępowaniu odnoszący się do doświadczenia wykonawców:
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
wykonał zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończył co najmniej dwie
roboty budowlane polegające na budowie minimum trzech budynków/budynków
mieszkalnych lub/i budynków zbiorowego zamieszkania, o kubaturze min. 2700,00 m3
każdy budynek z osobna.
Z kolei w Rozdz. V pkt 1 ppkt 4 lit. b tiret pierwszy Zamawiający określił następujący
warunek udziału w postępowaniu odnoszący się do wiedzy i doświadczenia, którymi powinni
dysponować wykonawcy przy realizacji przedmiotu zamówienia:
co najmniej jedną osobą pełniącą funkcję Kierownika budowy, posiadającą
uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności
konstrukcyjno -
budowlanej posiadającą co najmniej 5 letnie doświadczenie w kierowaniu
i nadzorowaniu robót w budownictwie kubaturowym, w tym w kierowaniu co najmniej dwóch
robót budowlanych polegających na budowie minimum trzech budynków/budynków
mieszkalnych lub/i budynków zbiorowego zamieszkania, o kubaturze min. 2700,00 m3 każdy
budynek z osobna.
Zgodnie z Rozdziałem XIV SWZ w celu wykazania spełnienia ww. warunków
Odwołujący zobowiązany był złożyć wykaz wykonanych robót zgodny z Załącznikiem nr 6a do
SWZ oraz wykaz osób zgodny z Załącznikiem nr 6b do SWZ. Oba wykazy zostały złożone
przez Odwołującego w terminie w odpowiedzi na wezwanie do złożenia dokumentów
z 22.08.2024 r.
Pomimo tego w dniu 18.09.2024 r. Zamawiający w lakoniczny sposób wezwał
Odwołującego do uzupełnienia tych podmiotowych środków dowodowych.
[spełnienie warunków udziału w postępowaniu i poprawność złożonych podmiotowych
środków dowodowych]
Z Rozdz. V pkt 1 ppkt 4 lit a oraz Rozdz. V pkt 1 ppkt 4 lit. b tiret pierwszy wynika, że
w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu Odwołujący winien wykazać,
że wykonał i prawidłowo ukończył:
1) co najmniej dwie roboty budowlane -
warunek ten został wykazany - w złożonym wykazie
Odwołujący wskazał trzy roboty budowlane (1) „Budowa budynku komunalnego w gminie
Pakość”, (2)„Budowa budynku komunalnego mieszkalnego w Leszczach”, (3) Rewitalizacja
zdeg
radowanego obszaru miejscowości Węgierce w Gminie Pakość” - w systemie zaprojektuj
i wybuduj)
polegające na budowie minimum trzech budynków/budynków mieszkalnych lub/i budynków
zbiorowego zamieszkania -
warunek ten został wykazany - wybudowane zostały trzy budynki
o kubaturze min. 2700,00 m3 każdy budynek z osobna - warunek ten został wykazany -
każdy w budynków posiada kubaturę min. 2700,00 m3 (1) 3010,00 m3, (2) 11 819,42 m3, (3)
3 658,15 m3
W odniesieniu do wymogów dotyczących kierownika budowy warunki te zostały
spełnione w następujący sposób:
1) co najmniej dwie roboty budowlane -
warunek ten został wykazany - w złożonym wykazie
Odwołujący wskazał trzy roboty budowlane (1) Budowa Zespołu budynków mieszkalnych
wielorodzinnych wraz z rozbiórką istniejących obiektów i nowym zagospodarowaniem terenu
d
ziałki nr 644, 647/1, 647/2. 647/3, obręb 17, j. ew. 320801_1 etap 1 budowa zespołu 4 bloków
mieszkalnych o łącznej liczbie mieszkań 120 „Budowa budynku komunalnego
w gminie Pakość”, (2) Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z podziemną halą
garażową, budynek 96 mieszkaniowy (3) „Budowa budynku komunalnego mieszkalnego
w Leszczach”
polegające na budowie minimum trzech budynków/budynków mieszkalnych lub/i budynków
zbiorowego zamieszkania -
warunek ten został wykazany - wybudowanych zostało sześć
budynków
o kubaturze min. 2700,00 m3 każdy budynek z osobna - warunek ten został wykazany -
każdy w budynków posiada kubaturę min. 2700,00 m3 (1) cztery budynku po 4 188 m3 każdy,
(2) 29 789,78 m3 (3) 11 819,42 m3,
Z powyższego wynika zatem, że przedłożone podmiotowe środki dowodowe spełniają
wszystkie wynikające z postanowień SWZ warunki udziału w postępowaniu. Tym samym
całkowicie bezzasadne i chybione jest wzywanie Odwołującego na podstawie art. 128 PZP do
poprawi
enia lub uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, gdyż Odwołujący nie ma
czego poprawiać lub uzupełniać.
[zaniechanie należytego wezwania Odwołującego do uzupełnienia podmiotowych
środków dowodowych]
Kolejnym naruszeniem ze strony Zamawiającego jest niedochowanie obowiązków
ustawowych nałożonych na niego przez art. 128 PZP, gdzie w ust. 1 wskazano, iż
Zamawiający musi wskazać w wezwaniu do uzupełnienia lub poprawienia
podmiotowych środków dowodowych jakimi dokładnie uchybieniami obarczone są
dotychczas złożone przez Odwołującego dokumenty.
Tymczasem w wezwaniu z dnia 18.09.2024 r. Zamawiający jedynie lakonicznie
wskazał, że
W ocenie Zamawiającego, z przedłożonych w dniu 04.09.2024 r. podmiotowych
środków dowodowych, tj. wykaz robót oraz wykaz osób w pozycji dot. kierownika budowy, nie
wynika, żeby Wykonawca spełniał warunki przedstawione w Rozdziale V pkt. 1 ppkt. 4) lit. a)
oraz lit. b) tiret 1.
Z tak sformułowanego wezwania nie wynika nic. Odwołujący nie może bowiem na jego
podstawie stwierdzić, które ze złożonych przez niego dokumentów i w jakim zakresie są
wadliwe i czego miałoby dotyczyć ewentualne uzupełnienie dokumentów.
Taki stan rzecz po raz kolejny wskazuje na naruszenie przez Zamawiającego zasad
równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.
Powyższe stanowisko znajduje poparcie w orzecznictwie KIO oraz sądów
powszechnych, gdzie podkreśla się, że
w przypadku niewykazania w ofercie spełnienia warunków udziału w postępowaniu
zamawiający powinien określić, jakiego dokumentu brakuje, na potwierdzenie, którego
z warunków, bądź w jakim dokumencie jest błąd, względnie czy dokument nie potwierdza
spełnienia danego warunku. Zamawiający powinien wskazać, czy błąd (nieścisłość, brak)
upatruje w wykazie prac, czy w dokumentach go poświadczających (wyrok KIO z 02.07. 2014
r., sygn. akt: KIO 1208/14).
Jedynie precyzyjne wezwanie, w razie braku satysfakcjonującej odpowiedzi, może
prowadzić do wykluczenia wykonawcy z postępowania. Precyzyjnym wezwaniem nie jest
przytoczenie opisu spełnienia warunków udziału z SIWZ czy opis formy dokumentów, które
zamawiaj
ący uzna za dowody na potwierdzenie spełnienia warunków udziału
w postępowaniu.
Niedopuszczalne jest, aby odwołujący się wykonawca samodzielnie identyfikował
przyczyny odrzucenia jego oferty i w oparciu o te założenia przedstawiał argumenty
przemawiające za nietrafnością domniemanych przyczyn decyzji zamawiającego (wyrok Sądu
Okręgowego w Poznaniu z 31.10.2019 r., sygn. akt: X Ga 757/19 oraz wyrok KIO
z 18.09.2017 r., sygn. akt: KIO1857/17)
[próba zmiany SWZ]
Jak już wskazano powyżej Zamawiający w jednoznaczny sposób wskazał co jest
przedmiotem zamówienia, a co nim nie jest, a także jakie warunku udziału w postępowaniu
muszą być spełnione przez wykonawców, a w konsekwencji jakie podmiotowe środki
dowodowe zobow
iązani są oni złożyć w celu wykazania, że spełniają te warunku.
Zgodnie z orzecznictwem KIO wszelkie nieścisłości i niejednoznaczności zawarte
w SWZ oraz OPZ powinny być tłumaczone na korzyść wykonawcy biorącego udział
w postępowaniu.
W orzecznictwie KIO podkreśla się, że:
„podstawowym obowiązkiem Zamawiającego jest dokonanie opisu w sposób jednoznaczny
i wyczerpujący, a więc taki, który zapewnia, że wykonawcy będą w stanie, bez dokonywania
dodatkowych interpretacji, zidentyfikować, co jest przedmiotem zamówienia i że wszystkie
elementy istotne dla wykonania zamówienia będą w nim uwzględnione oraz również
jednoznacznie podane. Pamiętać bowiem należy, że to opis przedmiotu zamówienia powinien
pozwolić wykonawcom, którzy zamierzają złożyć w postępowaniu oferty, na przygotowanie
oferty i obliczenie ceny z uwzględnieniem wszystkich czynników wpływających na nią.” (Wyrok
KIO z 09.01.2023 r., sygn. akt: KIO 3439/22)
„wszelkie niejasności zapisów SWZ tłumaczyć należy na korzyść wykonawców.
Wykonawcy nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji działań Zamawiającego
związanych z niedoskonałością konstrukcji dokumentów przetargowych. Zgodnie
z ugruntowanym stanowiskiem doktryny i orzecznictwa niejasne, niejednoznaczne zapisy
SWZ nie mogą obciążać Wykonawców bazujących na tych zapisach podczas składania oferty
czy przedstawiania przedmiotowych środków dowodowych. Jeżeli możliwa była co najmniej
dwutorowa interpretacja opisu przedmiotu zamówienia w postępowaniu, to w ocenie
Izby wszelkie niejasności SWZ należy odczytywać na korzyść wykonawców. (Wyrok KIO
z 10.06.2022 r., sygn. akt: KIO 1419/22, podobnie wyrok KIO z 03.02.2023 r., sygn. akt: KIO
182/23, oraz wyrok KIO z 01.02.2022 r., sygn. akt: KIO 133/22).
Przenosząc powyższe na okoliczności niniejszej sprawy należy uznać, że użycie
w Rozdz. V pkt 1 ppkt 4 lit a sformułowania
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
wykonał zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończył co najmniej dwie
roboty budowlane polegające na budowie minimum trzech budynków/budynków
mieszkalnych lub/i budynków zbiorowego zamieszkania, o kubaturze min. 2700,00 m3
każdy budynek z osobna.
oraz w Rozdz. V pkt 1 ppky 4 lit. b tiret pierwszt sformułowania
co najmniej jedną osobą pełniącą funkcję Kierownika budowy, posiadającą
uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności
konstrukcyjno -
budowlanej posiadającą co najmniej 5 letnie doświadczenie w kierowaniu
i nadzorowaniu robót w budownictwie kubaturowym, w tym w kierowaniu co najmniej dwóch
robót budowlanych polegających na budowie minimum trzech budynków/budynków
mieszkalnych lub/i budynków zbiorowego zamieszkania, o kubaturze min. 2700,00 m3 każdy
budynek z osobna
są jednoznaczne i wykazania ich spełnienia jest możliwe poprzez złożenie podmiotowych
środków dowodowych w formie i zakresie w jakiej zostało to uczynione dotychczas przez
Odwołującego.
Sformułowaniom tym Zamawiający w żadnym miejscu SWZ lub OPZ nie nadał
innego znaczenia niż wynikającego wprost jego literalnego brzmienia. Tym samym
obecne próby podejmowania przez Zamawiającego czynności mających modyfikować to
znaczenie i próba obarczania nimi Odwołującego stanowi próbę zmiany SWZ po terminie
składania ofert, co jest działaniem niedopuszczalnym.
[wnioski końcowe]
Mając powyższe na uwadze należy uznać, że Zamawiający bezpodstawnie wezwał
Odwołującego do uzupełnienia lub zmiany podmiotowych środków dowodowych, gdyż złożone
przez Odwołującego dotychczas dokumenty wykazują, że spełnia on warunki udziału
w postępowaniu. Ponadto wezwanie z dnia 18.09.2024 r. jest nieprecyzyjne i nie pozwala
Odwołującemu chociażby na domyślenie się jakie uwago do dotychczas złożonych
dokumentów na Zamawiający.
Zamawiający w dniu 24.09.2024 r. (za pośrednictwem strony na której było
prowadzone postępowanie tj. https://ezamowienia.gov.pl) wezwał wraz kopią odwołania,
w trybie art. 524 NPzp, uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 26.09.2024 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
AGROBEX Sp. z o.o., ul. Kochanowskiego 7, 60
– 845 Poznań zwany dalej: „AGROBEX Sp.
z o.o.” albo „Przystępującym” zgłosiło przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego wnosząc o oddalenie odwołania w całości. Izba uznała skuteczność
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego: AGROBEX Sp.
z o.o.
W dniu 04.10.2024 r. (e-
mailem) Zamawiający wobec wniesienia odwołania do Prezesa
KIO wniósł na piśmie, w trybie art. art. 521 NPzp, odpowiedź na odwołanie, w której wnosił
o oddalenie odwołania w zakresie zarzutu pierwszego i trzeciego, a uwzględnił zarzut drugi.
Odwołanie wniesione przez odwołującego dotyczy czynności zamawiającego polegającej na
wezwaniu wykonawcy do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, gdy tymczasem
dotychczas złożone przez odwołującego podmiotowe środki dowodowe, tj. wykaz robót oraz
wykaz os
ób nie potwierdzały spełnienia przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu
okre
ślonych w rozdziale V ust. 1 pkt 4 lit. a) oraz pkt b) tiret 1 SWZ, a zatem czynność
zamawiającego była w pełni zasadna i konieczna. Zamawiający niniejszym uwzględnia zarzut
dot. braku precyzyjnego wezwania odwołującego do uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych i w tym celu dokonana powt
órzenia czynności wezwania, natomiast
w pozostałym zakresie wnosi o oddalenie odwołania z przyczyn wskazanych poniżej.
Jak słusznie wskazał odwołujący, zamawiający określił w rozdziale V ust. 4 pkt 1 lit. a)
oraz pkt b) tiret 1 SWZ następujące warunki udziału w postępowaniu w zakresie zdolności
technicznej i zawodowej:
„a) Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie,
wykonał zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończył co najmniej dwie roboty
budowalne polegające na budowie minimum trzech budynków/budynków mieszkalnych lub/i
budynków zbiorowego zamieszkania, o kubaturze min. 2700,00 m3 każdy budynek z osobna”
oraz
b) Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że dysponuje lub będzie dysponował
następującą osobą niezbędną do wykonania zamówienia:
co najmniej jedną osobą pełniącą funkcję Kierownika budowy, posiadającą uprawnienia
budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno
– budowlanej posiadającą co najmniej 5 letnie doświadczenie w kierowaniu
i nadzorowaniu robót w budownictwie kubaturowym, w tym w kierowaniu co najmniej dwóch
robót budowlanych polegających na budowie minimum trzech budynków /budynków
mieszkalnych lub/i budynków zbiorowego zamieszkania, o kubaturze min. 2700 m3 każdy
budynek z
osobna”.
W celu wykazania spełnienia ww. warunków odwołujący zobowiązany był złożyć́ wykaz
wykonanych robót budowalnych zgodnie z załącznik nr 6a do SWZ oraz wykaz osób zgodny
z załącznik nr 6b do SWZ. Oba wykazy zostały złożone przez odwołującego
w terminie, w odpowiedzi na wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych
z 22.08.
2024 r., jednakże ich treść nie potwierdzała spełnienia przez odwołującego warunków
udziału w postepowaniu określonych powyżej. Odwołujący bowiem w przedłożonym wykazie
robót budowlanych wykazał, iż co prawda wykonał co najmniej dwie roboty budowlane, ale
każda z nich obejmowała budowę wyłącznie jednego budynku o wymaganej kubaturze.
Analogiczna sytuacja zachodzi w stosunku do do
świadczenia posiadanego przez osobę
skierowaną przez odwołującego do pełnienia funkcji kierownika budowy. Tymczasem
zamawiający wymagał, aby wykonawca oraz osoba skierowana do pełnienia funkcji kierownika
budowy wykazała się doświadczeniem w zakresie wykonania/kierowania i nadzorowania co
najmniej dwóch robót budowlanych, z których każda będzie obejmować budowę minimum
trzech budynków o wskazanych parametrach. Ww. warunki zostały określone przez
zamawiającego w sposób jednoznaczny i nie budzący żadnych wątpliwości, a ponadto ich
treść́ nie ulegała zmianie w toku prowadzonego postępowania, a co najważniejsze – ich treści
w pełni odzwierciedla zasadę proporcjonalności wyrażoną w art. 16 pkt 3 Pzp.
Zgodnie z art. 126 ust. 1 Pzp w odniesieniu do zdolności technicznej lub zawodowej
zamawiający może określić warunki dotyczące niezbędnego wykształcenia, kwalifikacji
zawodowych, do
świadczenia, potencjału technicznego wykonawcy lub osób skierowanych
pr
zez wykonawcę do realizacji zamówienia, umożliwiające realizację zamówienia na
odpowiednim poziomie jakości. Przepis ten potwierdza zatem zasadę, że warunki udziału
w postępowaniu mają za zadanie zapewnić́ zamawiającym wybór podmiotu rzetelnego
i profesjonalnego, który zapewni rękojmię należytego wykonania zamówienia publicznego.
Ocena zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia została zaś́ opisana
w wyroku KIO z 18.4.2018 r. (KIO 630/18), w
którym wyjaśniono, iż rolą zamawiającego
opisującego warunki udziału w postępowaniu jest z jednej strony określenie ich na poziomie
proporcjonalnym do przedmiotu zamówienia i minimalnym, tak aby zapewnić́ w postępowaniu
jak najszerszą konkurencję, z drugiej zaś́ strony – na poziomie umożliwiającym ocenę
zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia i realizację zamówienia na
odpowiednim poziomie jakości. Zamawiający w tym miejscu wskazuje, iż przedmiotem
niniejszego postępowania jest budowa 84 lokali mieszkalnych wchodzących w skład
mieszkaniowego zasobu gminy. Inwestycja zakłada budowę 7 budynków po 12 mieszkań́
w każdym wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zagospodarowaniem terenu, w tym m.in. drogą
wewnętrzną, parkingami, placem zabaw i oświetleniem terenu.
Mając zatem na uwadze zakres ww. inwestycji dostrzeżenia wymaga, iż w wyroku
z dnia 6 grudnia 2016 r. (sygn. akt KIO 2180/16) Izba odwołała się do orzecznictwa TSUE
wskazując, że proporcjonalność́ polega na określeniu przez zamawiającego wyłącznie takich
wymaga
ń́, które są konieczne do osiągnięcia zakładanego celu. Wyrażono również pogląd
w zakresie rozkładu ciężaru dowodu przy tak rozumianej zasadzie proporcjonalności. Krajowa
Izba Odwoławcza uznała, że to od odwołującego się wykonawcy należy oczekiwać
argumentacji wskazującej, że postawione przez zamawiającego wymagania są oderwane od
zasadniczego celu prowadzenia postępowania i w konsekwencji realizacji zamierzenia
inwestycyjnego, stanowiącego jego przedmiot, jak również że nie są one konieczne do
osiągnięcia zakładanych celów lub pozostają z nimi w wyraźnej dysproporcji.
Nie ulega wątpliwościom, iż wykonawca CERTA Trzemeszno Sp. z o.o. w złożonym
odwołaniu nie przywołał żadnej argumentacji w przytoczonym zakresie, prowadząc wyłącznie
dywagacje co do sposobu rozumienia zapisów SWZ w zakresie określonych warunków udziału
w
postepowaniu. Przyjęcie interpretacji przedstawionej przez odwołującego, który wywodzi ją
tylko wyłącznie na potrzeby własnego interesu, tj. wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej,
prowadziłoby do przejęcia przez zamawiającego ryzyka wykonania zamówienia przez
wykonawcę nieposiadającego doświadczenia w budowie takiej ilości budynków (7) w ramach
jednej roboty budowlanej w określonym terminie.
Z powyższych względów, zamawiający z pełnym przekonaniem potwierdza, iż warunki
udziału w postępowaniu zostały przez niego opisane na poziomie, który jest usprawiedliwiony
dbałością o jakość́ i rzetelność́ wykonania przedmiotu zamówienia, nie zaś́ wprowadzanie
nieuzasadnionego z punktu widzenia wykonywania przyszłej umowy ograniczenia w dostępie
do udziału w postępowaniu. Zamawiający zachował bowiem równowagę pomiędzy swoim
interesem w uzyskaniu rękojmi należytego wykonania zamówienia a interesem wykonawców,
którzy przez sformułowanie nadmiernych wymagań́ mogą zostać́ wyeliminowani
z postępowania. Stąd skierowanie przez zamawiającego w dniu 18.09.2024 r. do
odwołującego wezwania do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, w świetle
przedstawionej argumentacji, było konieczne i w pełni uzasadnione.
W dniu 04.10.2024 r.
Przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego został wezwany do złożenia, w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania,
oświadczenia w przedmiocie sprzeciwu wobec uwzględnienia w części odwołania przez
zamawiającego.
W dniu 07.10.2024 r. (e-
mailem) Przystępujący złożył pismo procesowe, w którym nie
wnosił sprzeciwu co do uwzględnionego zarzutu i wnosił o oddalenie odwołania
w pozostałym zakresie. W myśl postanowień rozdz. IV Specyfikacji Warunków Zamówienia
(dalej „SWZ”) przedmiot zamówienia obejmuje budowę 84 lokali mieszkalnych wchodzących
w skiad mieszkaniowego zasobu gminy. Inwestycja polegać będzie na budowie siedmiu
budynków mieszkalnych wielorodzinnych po 12 mieszkań w każdym budynku, wraz z placem
zabaw, drogami manewrowymi, chodnikami, miejscami
postojowymi i infrastrukturą
techniczną (przyłącza energetyczne, przyłącza wodociągowe, przyłącza kanalizacji sanitarnej,
budowa oświetlenia ulicznego, budowa wiat śmietnikowych.
Korzystając w uprawnienia, jakie wynika z przepisu art. 112 Pzp, Zamawiający określił
warunki, jakie musiał spełnić każdy wykonawca, aby skutecznie ubiegać się
o udzielenie przedmiotowego zamówienia. Warunki te dotyczyły zdolności ekonomicznej lub
finansowej wykonawcy i jego zdolności technicznej lub zawodowej. Jeśli chodzi o warunki
w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, to Zamawiający wymagał między innymi
(rozdz. V ust. 1 pkt 4 Pzp):
a)
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
wykonał zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończył co najmniej dwie roboty
budowlane polegające na budowie minimum trzech budynków/ budynków mieszkalnych lub/i
budynków zbiorowego zamieszkania o kubaturze min. 2700,00 m3 każdy budynek z osobna.
[…]
b)
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że dysponuje lub będzie dysponował
następującą osobą niezbędną do wykonania zamówienia:
co najmniej jedną osobą pełniąca funkcję Kierownika budowy, posiadającą uprawnienia
budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności
konstrukcyjno-
budowlanej posiadającą co najmniej 5 letnie doświadczenie w kierowani
i nadzorowaniu robót w budownictwie kubaturowym, w tym w kierowaniu co najmniej dwóch
robót budowlanych polegających na budowie minimum trzech budynków/ budynków
mieszkalnych
lub/i budynków zbiorowego zamieszkania, o kubaturze min. 2700,00m3 każdy
budynek z osobna, […]
Następnie, w rozdz. XIV SWZ, Zamawiający wskazał, że wykonawca, którego oferta
zostanie najwyżej oceniona, w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu
(określonych przez Zamawiającego w rozdz. VI SWZ),
na podstawie art. 126 ust. 1 Pzp zostanie wezwany do złożenia między innymi następujących
podmiotowych środków dowodowych:
wykazu robót budowalnych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich
rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których roboty te zostały
wykonane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te roboty budowlane zostały
wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zostały
wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać
tych dokumentów - inne odpowiednie dokumenty - Załącznik nr 6a do SWZ,
wykazu osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego,
w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrole jakości lub kierowanie
robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zaw
odowych, uprawnień,
doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także
zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania
tymi osobami -
Załącznik nr 6b do SWZ.
W zakreślonym przez Zamawiającego terminie oferty złożyło łącznie sześciu
wykonawców, w tym Odwołujący i Przystępujący. Z uwagi na to, że oferta Odwołującego
obejmowała niższą cenę, a tym samym uplasowała się wyżej we wstępnym rankingu ofert
Zamawiającego, to właśnie Odwołujący został wezwany do przedłożenia dokumentów
podmiotowych. Dokumenty te zostały co prawda złożone, ale nie potwierdzają spełnienie
przez Odwołującego warunków udziału w postępowaniu. W związku z tym Zamawiający,
powołując się na przepis art. 128 ust. 1 Pzp, wezwał Odwołującego do uzupełnienia
podmiotowych środków dowodowych. Czynność tą kwestionuje obecnie Odwołujący.
Odwołujący w swoim odwołaniu zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 128 Pzp w zw. z art. 16 i 17 Pzp poprzez: a)
bezzasadne wezwanie Odwołującego do
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych bez wskazania jakich wymagań
wynikających z rozdz. V pkt 1 ppkt 4) lit. a) oraz b) tiret 1 nie spełniają dotychczas podmiotowe
środki dowodowe, b) bezpodstawne wezwanie Odwołującego do uzupełnienia podmiotowych
środków dowodowych w sytuacji, gdy przedłożone podmiotowe środki dowodowe potwierdzają
spełnienie przez Odwołującego warunków udziału w postępowaniu.
Następnie Odwołujący formułuje dwa zarzuty ewentualne:
1) pierwszy z nich (postawiony wyłącznie na wypadek nieuwzględnienia pierwszego zarzutu):
zarzut naruszenia art. 128 Pzp poprzez zaniechanie precyzyjnego wezwania Odwołującego
do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych;
drugi zarzut ewentualny (postawiony na wypadek nieuwzględnienia dwóch poprzednich
zarzutów): naruszenie przepisu art. 286 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 Pzp poprzez próbę
dokonania zmiany SWZ już po terminie składania ofert poprzez twierdzenie, że wykonawcy
byli zobowiązani do złożenia podmiotowych środków dowodowych w zakresie innym niż
złożone przez Odwołującego.
W związku z postawionymi zarzutami Odwołujący domaga się:
unieważnienia czynności wezwania do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych;
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej; (ewentualnie w przypadku
nieuwzględnienia któregokolwiek w żądań wskazanych w pkt 1 lub 2):
precyzyjnego wezwania Odwołującego do uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych.
Mając na uwadze zarzuty postawione w odwołaniu, Przystępujący wskazuje, że
odwołanie jest bezzasadne, a działania Zamawiającego były zgodne prawem i w pełni
uzasadnione. Odwołanie jest wewnętrznie sprzeczne, a częściowo także blankietowe. Sposób
postawieni
a zarzutów, ich gradacja i żądania jakie postawił Odwołujący, a także uzasadnienie
odwołania, nie pozwalają na ustalenie, co tak naprawdę Odwołujący zarzuca Zamawiającemu
i dlaczego, co czyni odwołanie wadliwie skonstruowanym. Szczegółowa argumentacja w tym
zakresie zostanie przedstawiona w kolejnych punktach pisma, niemniej już na wstępie
podnieść należy, że odwołanie powinno podlegać oddaleniu.
Przystępujący zwraca przy tym uwagę, że z uwagi na gradację zarzutów
i sformułowanie ich jako zarzutów ewentualnych, uwzględnienie odwołania w części
dotyczącej nieprecyzyjności wezwania w trybie art. 128 ust. 1 Pzp, pozostaje bez wpływu na
możliwość rozpoznania przez Izbę zarzutu dotyczącego podstaw do skierowania do
Od
wołującego wezwania, który postawiony jest w ramach zarzutu z pkt 1 odwołania,
zwłaszcza że Zamawiający podtrzymuje swoje stanowisko w tym zakresie i wnosił
o oddalenia odwołania, podobnie jak zarzutu z pkt 3. Istota tego zarzutu sprowadza się bowiem
do tego, czy Odwołujący uprzednio wykazał, że spełnia warunki udziału
w p
ostępowaniu. W tym więc zakresie odwołanie powinno być nadal rozpoznawane.
Ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
W swoim Odwołaniu odwołujący podejmuje próbę podważania podstaw do skierowania
wobec niego wezwania w trybie art. 128 ust. 1 Pzp z uwagi na rzekome uprzednie wykazanie
spełnienia warunków udziału w postępowaniu zarówno w zakresie doświadczenia
Odwołującego, jak i osoby dedykowanej przez niego do pełnienia funkcji Kierownika Budowy.
Przystępujący kategorycznie zaprzecza temu twierdzeniu i wskazuje, że Odwołujący nie
wykazał się doświadczeniem, które spełniałoby wymogi postawione przez Zamawiającego.
I tak, mając na uwadze argumentację przedstawioną przez Odwołującego
w odwołaniu, doświadczenie to miało być przez niego wykazane trzema(!) zadaniami:
„Budowa budynku komunalnego w gminie Pakość”;
„Budowa budynku komunalnego mieszkalnego w Leszczach”;
„Rewitalizacja zdegradowanego obszaru miejscowości Węgierce w Gminie Pakość”.
Przystępujący, na podstawie ogólnodostępnych danych, zweryfikował zakres
inwestycji, jakie powołał Odwołujący na potwierdzenie spełnienia warunku udziału
w postępowaniu i stwierdza, że Odwołujący nie wykazał się doświadczeniem w realizacji
dwóch robót budowlanych polegających na budowie minimum trzech budynków/ budynków
mieszkalnych lub/i budynków zbiorowego zamieszkania o kubaturze min. 2700 m3 każdy
budynek z osobna, co oznacza, że nie spełnia warunku udziału w postępowaniu.
I tak, zadanie: „Budowa budynku komunalnego w gminie Pakość” obejmowało
wykonanie robót budowlanych polegających na budowie jednego budynku komunalnego na
działce nr 105/54 położonej w miejscowości Rybitwy, gm. Pakość. Budynek miał się składać z
12 lokali
mieszkalnych oraz pomieszczeń pomocniczych. Do pomieszczeń pomocniczych
wliczają się pomieszczenie techniczne, pomieszczenie wózkowni oraz 12 komórek
lokatorskich przynależnych do lokali mieszkalnych. Zamówienie obejmowało również
zagospodarowanie terenu w
skład, którego wchodzi budowa altany śmietnikowej, oraz budowa
parkingu na 12 miejsc postojowych.
Dowód: SWZ zadania „Budowa budynku komunalnego w gminie Pakość”, nr postępowania:
ZP.271.1.9.2021.MG, na fakt objęcia przedmiotem tego zamówienia budowy wyłącznie
jednego budynku mieszkalnego, a tym samym na fakt niespełnienia przez Odwołującego
warunku
udziału w postępowaniu (w zakresie doświadczenia wykonawcy i personelu - osoby
dedykowanej do pełnienia funkcji Kierownika budowy)
Następnie, jeśli chodzi o zadanie realizowane w Leszczach, to obejmowało ono
wykonanie robót budowlanych polegających na budowie jednego budynku mieszkalnego
wielorodzinnego zlokalizowanego na działce nr 13/4, 13/7 położonej w miejscowości Leszcze,
gm. Złotniki Kujawskie. Wybudowany w ramach tego zadania budynek miał składać się 34
lokali mieszkalnych, w tym 2 mieszkań dla osób niepełnosprawnych z funkcja pomocniczą
przeznaczoną na pomieszczenia techniczne przyłączy.
Dowód: SWZ zadania „Budowa budynku komunalnego mieszkalnego w Leszczach”, nr
postępowania: 271.1.10.2022, na fakt objęcia przedmiotem tego zamówienia budowy
wyłącznie jednego budynku mieszkalnego, a tym samym na fakt niespełnienia przez
Odwołującego warunku udziału w postępowaniu (w zakresie doświadczenia wykonawcy
i personelu -
osoby dedykowanej do pełnienia funkcji Kierownika budowy)
I dalej, jeśli chodzi o zadnie: „Rewitalizacja zdegradowanego obszaru miejscowości
Węgierce w Gminie Pakość”, to zadanie również obejmowało opracowanie pełnobranżowej
dokumentacji projektowo-
kosztorysowej oraz wykonanie robót budowlanych w formule
zaproje
ktuj i wybuduj, na podstawie miała być możliwa realizacja budowy zarówno pod
względem formalno¬prawnym jak i technicznym oraz wykonanie robót zgodnie z tą
dokumentacją dla zadania pn.: „Rewitalizacja zdegradowanego obszaru miejscowości
Węgierce w Gminie Pakość”. Zadanie zakładało rewitalizację zdegradowanego obszaru
w miejscowości Węgierce w Gminie Pakość poprzez rozbudowę istniejącego budynku
socjalnego wraz z wykonaniem infrastruktury towarzyszącej i zagospodarowaniem terenu.
Dowód: SWZ zadania „Rewitalizacja zdegradowanego obszaru miejscowości Węgierce
w Gminie Pakość”, nr postępowania: ZP.271.1.17.2022.MG, na fakt objęcia przedmiotem tego
zamówienia budowy wyłącznie 1 budynku mieszkalnego, a tym samym na fakt niespełnienia
przez Odwołującego warunku udziału w postępowaniu (w zakresie doświadczenia wykonawcy
i personelu -
osoby dedykowanej do pełnienia funkcji Kierownika budowy)
Z powyższego, w sposób niebudzący wątpliwości wynika, że żadna z trzech
referencyjnych inwestycji nie obejmowała budowy trzech budynków/ budynków mieszkalnych
lub budynków zbiorowego zamieszkania, których wymagał Zamawiający w ramach
przedmiotowego warunku
udziału w postępowaniu. Powyższe oznacza, że Odwołujący nie
mógł spełnić warunku udziału w postepowaniu, który zakładał realizację dwóch takich
inwestycji, z których każda obejmowała budowę trzech budynków, co wynika wprost
z lit
eralnego brzmienia warunku udziału w Postępowaniu (szerszą argumentację w tym
zakresie Przystępujący przedstawił ustosunkowując się do trzeciego zarzutu z odwołania,
którą podtrzymuje także w odniesieniu do zarzutu nr 1).
Innymi słowy, Odwołujący mógł więc co najwyżej wykazać się doświadczeniem
w wykonaniu trzech robót budowalnych polegających na budowie jednego budynku/ budynku
mieszkalnego lub budynku zbiorowego zamieszkania, o kubaturze min. 2700
,00m3 każdy
z budynków z osobna, ale nie legitymuje się doświadczeniem w wykonaniu dwóch robót
budowlanych polegających na budowie trzech budynków/ budynków mieszkalnych lub
budynków zbiorowego zamieszkania, o kubaturze min. 2700,00m3 każdy z budynków
z osobna. Tymczasem to tego drugiego zakresu doświadczenia wymagał Zamawiający od
wykonawców, aby mogli oni skutecznie ubiegać się o realizację zamówienia.
Skoro warunek udziału w postępowaniu nie został spełniony przez Odwołującego
(z tych samych powodów nie został też spełniony drugi warunek - dotyczący doświadczenia
osoby dedykowanej do pełnienia funkcji Kierownika budowy, bowiem jego doświadczenie
oparte było na tych samych referencyjnych robotach budowlanych), to Zamawiający słusznie
skierował do Odwołującego wezwanie w trybie art. 128 ust. 1 Pzp. Jak bowiem podkreśla się
w orzecznictwie Izby:
„Nie ma racji pogląd, że wzywanie w trybie art. 128 ust. 1 ustawy
z dnia 11 września 2019 roku - Prawo zamówień publicznych do uzupełnienia podmiotowych
środków dowodowych byłoby dopuszczalne tylko w sytuacji, gdy wykonawca w ogóle nie złożył
takich środków, lub gdy są one formalnie niepoprawne, natomiast nie jest dopuszczalne
w sytuacji, gdy wykonawca złożył formalnie poprawne środki dowodowe, a tylko nie
potwierdzają one spełniania warunku udziału w postępowaniu. Jak wynika ze wskazanego
przepisu zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę do uzupełnienia podmiotowych
środków dowodowych, jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125
ust.
1 tej ustawy, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń
składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy, w której złożone
formalnie poprawne podmiotowe środki dowodowe nie potwierdzają spełniania warunku,
również objęta jest dyspozycją tego przepisu. Takie środki dowodowe nie potwierdzające
spełniania warunku należy uznać za niekompletne, błędne, a nawet za niezłożone,
w rozumieniu omawianego przepisu” (wyrok KIO z 20.04.2023 r., sygn. akt: KIO 886/23).
Wbrew zatem twierdzeniom Odwołującego „miał on co poprawiać lub uzupełniać”,a kierując
do Odwołującego wezwanie Zamawiający dał wykonawcy jeszcze jedną szansę, aby wykazał
on, że spełnia minimalne warunki udziału w postępowaniu, a tym samym na to, aby uniknąć
sankcji odrzucenia oferty z postępowania. Według najlepszej wiedzy Przystępującego
Odwołujący nie odpowiedział na wezwanie Zamawiającego, co powinno skutkować
odrzuceniem jego oferty. Mając na uwadze powyższe, pierwszy z zarzutów zawartych
w petitum odwołania należy uznać za niezasadny.
Sposób redakcji przez Zamawiającego wezwania do uzupełnienia dokumentów.
Jak wskazuje w dalszej części swojego odwołania Odwołujący kolejnym naruszeniem
ze strony Zamawiającego miało być niedochowanie obowiązków ustawowych nałożonych na
niego przez art. 128 PZP, gdzie w ust. 1 wskazano, iż Zamawiający musi wskazać
w wezwaniu do uzupełnienia lub poprawienia podmiotowych środków dowodowych jakimi
uchybieniami obarczone są dotychczas złożone rzez Odwołującego dokumenty.
W tym miejscu Przystępujący wskazuje jedynie hasłowo, że:
wbrew twierdzeniom Odwołującego z przepisu art. 128 Pzp nie wynikają żadne szczególne
obowiązki po stronie Zamawiającego co do sposobu konstrukcji wezwania kierowanego do
wykonawcy w trybie art. 128 Pzp, co oznacza, że Zamawiający ma w tym zakresie swobodę;
za absolutnie niewiarygodne należy uznać twierdzenia Odwołującego, że nie jest on
w stanie stwierdzić, zakresu wadliwości uprzednio złożonych dokumentów i czego miałoby
dotyczyć ewentualne uzupełnienie dokumentów, czego najlepszym dowodem jest zakres
zarzutu nr 3 z petitum odwołania, tj. próba zarzucenia Zamawiającemu następczej zmiany
treści warunku udziału w postępowaniu. Tym samym oczywistym jest, że Odwołujący ma pełną
świadomość tego, na czym polega jego uchybienie, a na obecnym etapie próbuje on jedynie
wywrzeć wrażenie wątpliwości w tym zakresie, przy czym całe odwołanie stanowi tak
naprawdę próbę przeforsowania przez niego korzystnej dla siebie wykładni treści warunku
udziału w postępowaniu, która to próba pozostaje w całkowitej sprzeczności z jego literalnym
brzmieniem. Niemniej jednak, z uwagi na to, że Zamawiający uwzględnił przedmiotowy zarzut,
deklarując gotowość rozbudowania treści wezwania, a Przystępujący nie wniósł sprzeciwu od
tej czynności, to bardziej pogłębione rozważania w tym zakresie zdają się być
bezprzedmiotowe.
Zarzut dot. próby zmiany SWZ przez Zamawiającego.
W ramach ostatniego zarzutu zawartego w odwołaniu, Odwołujący zarzuca
Zamawiającego naruszenie przepisu art. 286 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym: „w uzasadnionych
przypadkach zamawiający może przed upływem terminu składania ofert zmienić treść SWZ”.
Przystępujący już na wstępie zwraca uwagę na kwestię formalną, tj. postawienie tego zarzutu,
jako zarzutu ewentualnego wobec zarzutów nr 1 i 2 z petitum odwołania i sprecyzowanie przez
niego, że zarzut ten powinien być rozpoznany wyłącznie wtedy, kiedy nie zostanie
uwzględniony zarzut z pkt 1 lub 2. W związku z tym, że Zamawiający uwzględnił zarzut
dotyczący nieprecyzyjności wezwania do uzupełnienia przedmiotowych środków
dowodowych, zarzut nr 3 w ogóle nie powinien być przez Izbę rozpoznawany merytorycznie.
Niemnie
j jednak, w celach porządkowych Przystępujący wskazuje, że Zamawiający i tak nie
mógł naruszyć przepisu art. 286 ust. 1 Pzp, ponieważ w żadnym momencie nie dokonywał
zmiany treści przedmiotowych warunków udziału w postępowaniu.
Co więcej, w ocenie Przystępującego uzasadnienie tego zarzutu jest wewnętrznie
sprzeczne, bowiem w jednym akapicie Odwołujący wraża pogląd, że:
1) „Zamawiający w jednoznaczny sposób wskazał co jest przedmiotem zamówienia, a co nim
nie jest, a także jakie warunki udziału w postępowaniu muszą być spełnione przez
wykonawców, a w konsekwencji jakie podmiotowe środki dowodowe zobowiązani są oni
złożyć w celu wykazania, że spełniają te warunki”,
a w następnym akapicie wskazuje, że:
2) „Zgodnie z orzecznictwem KIO wszelkie nieścisłości i niejednoznaczności zawarte w SWZ
oraz OPZ powinny być tłumaczone na korzyść wykonawcy biorącego udział
w postępowaniu”.
Tym samym Odwołujący w ramach tego samego zarzutu Odwołujący twierdzi, że warunek jest
równocześnie jednoznaczny i precyzyjny oraz że budzi wątpliwości, które powinny być
zinterpretowane na korzyść Odwołującego. Taka sytuacja na gruncie zasad logiki niemożliwa
ten sam zapis nie może być równocześnie jednoznaczny i niejednoznaczny, co niejako
z góry oznacza wadliwość postawionego przez Odwołującego zarzutu. Co więcej, nie jest przy
tym możliwe ustalenie, co tak naprawdę jest przedmiotem tego zarzutu, co powinno być
poczytywane przez Izbę za zarzut blankietowy.
Przystępujący nie dostrzega przy tym najmniejszych wątpliwości co do interpretacji
warunku, który w jego ocenie jest i od początku był odczytywany przez wszystkich
wykonawców tak, jak to zostało wyłożone na początku, tj. że każde z dwóch zadań obejmować
miało budowę minimum trzech budynków/ budynków mieszkalnych lub budynków zbiorowego
zamieszkania.
Jak podkreśla się w orzecznictwie: „Zgodnie z art. 112 ust. 1 Pzp zamawiający określa
warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz
umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia,
w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Określenie przez
zamawiającego warunków udziału w danym postępowaniu przetargowym ma na celu ocenę
zdolności wykonawcy do realizacji zamówienia tak, aby zminimalizować ryzyko nienależytego
wykonania zamówienia. Ustawodawca nie nałożył na zamawiających obowiązku formułowania
warunków w taki sposób, który odzwierciedla przedmiot zamówienia, lecz pozostawił
zamawiającym swobodę w tym zakresie stwierdzając jedynie, że warunki udziału
w postępowaniu muszą być określone przez zamawiającego w sposób proporcjonalny do
przedmiotu zamówienia. Warunki udziału w postępowaniu podlegają w pierwszej kolejności
wykładni językowej, która polega na ustalaniu znaczenia tekstu przez odwołanie się do
kontekstu językowego terminów, zwrotów czy wyrażeń zawartych SWZ. Innymi słowy, ocena
wymagań określonych przez zamawiającego w SWZ dokonywana jest poprzez ustalenie
językowego
znaczenia,
sensu
postanowień
opisujących
warunki
udziału
w postępowaniu. Jeżeli na gruncie języka potocznego można przypisać wyrażeniom użytym
w SWZ kilka znaczeń, to należy wybrać takie, które jest najbardziej oczywiste. W przypadku
jednak, gdy wykładnia językowa nie daje podstaw do ustalenia jednoznacznego znaczenia
postanowień SWZ, ustalenie znaczenia zakresu wymagań zamawiającego odbywa się
z uwzględnieniem kontekstu systemowego i funkcjonalnego, jako subsydiarnych narządzi
służących odkodowaniu treści zwartej w SWZ. Kontekst systemowy oznacza zakaz
przypisywania postanowieniom SWZ znaczenia, które prowadziłoby do sprzeczności
z zasadami systemu zamówień publicznych określonymi m. in. w art. 16 Pzp. Kontekst zaś
funkcjonalny oznacza ustalenie funkcji, jaką dane postanowienie ma pełnić w procesie
udzielania zamówienia publicznego.” (wyrok KIO z 27.04.2023 r., sygn. akt: KIO 1041/23).
W niniejszym stanie faktycznym, niezależnie od zastosowanej wykładni treści warunku
udziału w postępowaniu - konkluzja jest jedna, tj. Zamawiający wymagał, aby wykonawca oraz
osoba wskazana przez niego do pełnienia funkcji Kierownika budowy posiadała
doświadczenie w zakresie realizacji co najmniej dwóch robót budowlanych,
z których każda miała obejmować budowę minimum trzech budynków o określonej przez
Zamawiającego kubaturze.
W ocenie Przystępującego wynika to wprost z literalnego brzmienia warunku udziału
w postępowaniu, gdzie czasownik „polegać na”, którego użył Zamawiający, definiował zakres
każdej z referencyjnych robot budowlanych. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka
Polskiego PWN (https://sip.pwn.pl/szukai/polegać.html) „polegać” znaczy tyle co: „mieć
przyczynę w czymś”. Co więcej, posłużenie się przez Zamawiającego sformułowaniem „co
najmniej dwie roboty” służyło temu, aby dopuścić do udziału w postępowaniu wykonawców,
którzy mają także większe doświadczenie i jest typowy zapis występujący w warunkach
udziału formułowanych przez zamawiających, przy czym oznacza to tyle, że należy
legitymować się doświadczeniem w realizacji minimum dwóch inwestycji o określonych
parame
trach (tu: min. 3 budynki). Oczywiście można takich inwestycji wykonać więcej, przy
czym każda z tych inwestycji miała obejmować budowę min. 3 budynków. Po drugie, tak
rozumiany warunek jest zgodny z celem, jakiemu służyć ma warunek udziału
w postępowaniu, tj. weryfikacji, czy wykonawca daje rękojmię należytego wykonania
zamówienia. Skoro przedmiotowe zamówienie ma obejmować budowę aż 7 budynków, to
oczywistym jest, że Zamawiający miał prawo wymagać od wykonawców doświadczenia
w realizacji inwestycji, które swoim zakresem obejmowały budowę nie jednego a kilku
budynków. Jak przy tym podkreśla się w orzecznictwie: „Zamawiający ma prawo określić
warunki udziału w postępowaniu odnoszące się do przedmiotu zamówienia w sposób, który
uwzględnia obiektywne potrzeby zamawiającego, pomimo, że wyklucza on możliwość
dopuszczenia do realizacji zamówienia wszystkich wykonawców działających na rynku.
Prawem Zamawiającego jest takie opisanie warunków udziału w postępowaniu, które zaspokoi
potrzeby i oczekiwania Zamawiającego w ramach realizacji danego przedmiotu zamówienia.”
(wyrok KIO z 28.03.2023 r., sygn. akt: KIO 703/23).
Co więcej, podkreślił, że z uwagi na rozbudowany zakres zamówienia, warunek ten,
który nie wymaga od wykonawców doświadczenia w realizacji siedmiu tylko trzech budynków
w ramach jednego zadania referencyjnego, uznać należy za proporcjonalny. Jak podkreśla się
w orzecznictwie:
„Skoro zgodnie z art. 112 ust. 1 Prawa zamówień publicznych warunki udziału
w postępowaniu mają być określone w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz
wyznaczają minimalny poziom zdolności wykonawcy, to przepis ten jest nie tylko zasadą,
według której warunki mają być formułowane na etapie publikacji SWZ lub Ogłoszenia
o zamówieniu, ale stanowi także dyrektywę interpretacyjną, która ma zastosowanie do oceny
zdolności wykonawcy.” (wyrok KIO z 22.11.2022 r., sygn. akt: KIO 2959/22). W niniejszym
przypadku Zamawiający nie sformułował nadmiernie obciążającego warunku udziału
w postępowaniu, a jego zakres był zdecydowanie niższy niż zakres zamówienia. Fakt, że
Zamawiający domagał się doświadczenia w realizacji dwóch zadań jest również zasadny,
bowiem pozwala to na rzeczywistą ocenę rzetelności wykonawcy na podstawie jego
wcześniejszych realizacji i pozwala na zweryfikowanie pewnej powtarzalności po stronie
wykonawcy, co do na
leżytego realizowania tego typu zadań o bardziej kompleksowych
zakresie.
Tym samym, to nie Zamawiający, a właśnie Odwołujący próbuje modyfikować treść
warunku udziału w postępowaniu, przy czym koncepcja ta opiera się wyłącznie na
przedstawieniu własnego poglądu w sprawie, bez najmniej próby przeprowadzenia rzetelnej
analizy tre
ści tego warunku, zgodnie z regułami wykładni treści SWZ. Odwołujący domaga się
bowiem akceptacji niedozwolonego sumowania doświadczeń - sumuje 3 inwestycje, gdzie
każda obejmowała budowę jednego budynku, zamiast wykazać się doświadczeniem
w realizacji 2 inwestycji, gdzie w ramach każdej wykonane zostały trzy budynki. Odwołujący
jednoznacznie próbuje stworzyć pozory spełniania warunków udziału w postępowaniu
w sytuacji, gdy jego faktyczne doświadczenie jest zdecydowanie mniejsze niż to, którego
wymagał Zamawiający. Przede wszystkim doświadczenie to nie pozwala na zweryfikowanie,
czy Odwołujący jest faktycznie w stanie w ramach jednej inwestycji zrealizować
i s
koordynować budowę aż siedmiu budynków mieszkalnych. Z powyższych względów
również zarzut z pkt 3 petitum odwołania uznać należy za niezasadny.
Podsumowując,
Odwołujący
nie
wykazał
spełnienia
warunków
udziału
w postępowaniu w zakresie dotyczącym wezwania go do wyjaśnień, co oznacza, że
Zamawiający w sposób prawidłowy, kierując się wprost treścią przepisu art. 128 ust. 1 Pzp,
skierował do Odwołującego wezwanie do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych,
a tym samym odwołanie jest całkowicie bezzasadne, a jako takie powinno zostać oddalone.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej po zapoznaniu się z przedstawionymi
poniżej dowodami, po wysłuchaniu oświadczeń, jak i stanowisk stron oraz
Przystępującego złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy, ustalił i zważył, co
następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 Pzp, a Wykonawca wnoszący
odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego złożenia.
Odwołujący, którego oferta została najwyżej oceniona, w przypadku potwierdzenia się
zarzutów ma szanse na uzyskanie zamówienia.
Skład orzekający Izby dopuścił w niniejszej sprawie dowody z: dokumentacji
postępowania o zamówienie publiczne nadesłanej przez Zamawiającego do akt sprawy
w postaci elektronicznej
, w tym w szczególności Specyfikacji Warunków Zamówienia zwana
dalej: „SWZ”, oferty Odwołującego, wezwania z 22.08.2024 r. wystosowanego przez
Zamawiającego do złożenia podmiotowych środków dowodowych przez Odwołującego,
podmiotowych środków dowodowych (przedłożonych przez Odwołującego z 04.09.2024 r.)
oraz wezwania z 18.09.2024 r.
wystosowanego przez Zamawiającego do uzupełnienia
podmiotowych środków dowodowych przez Odwołującego.
Izba zaliczyła również w poczet materiału dowodowego złożone na rozprawie przez
Zamawiającego:
• pytanie z 07.08.2024 r. zadane przez Odwołującego Zamawiającemu na okoliczność
jego treści.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
argumentacje wynikającą z odwołania, przystąpienia, odpowiedzi na odwołanie oraz pisma
procesowego
Przystępującego, jak i stanowiska i oświadczenia stron oraz Przystępującego
złożone ustnie do protokołu.
Odnosząc się generalnie do podniesionych w treści odwołania zarzutów, stwierdzić
należy, że odwołanie w zakresie nieuwzględnionym przez Zamawiającego zasługuje na
oddalenie.
Odwołujący sformułował w odwołaniu zarzut naruszenia przez Zamawiającego:
1) art. 128 PZP w zw. z art. 16 i 17 PZP poprzez:
a)
bezzasadne wezwanie Odwołującego do uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych bez wskazania jakich dokładnie wymagań wynikających z Rozdziału V pkt. 1
ppkt 4) lit. a) oraz b) tiret 1 nie spełniają dotychczas przedstawione podmiotowe środki
dowodowe;
b)
bezpodstawne wezwanie Odwołującego do uzupełnienie podmiotowych środków
dowodowych w sytuacji, gdy przedłożone podmiotowe środki dowodowe potwierdzają
spełnienie przez Odwołującego warunków udziału w postępowaniu
(ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1) art. 128 PZP
poprzez zaniechania precyzyjnego wezwania Odwołującego do uzupełnienia podmiotowych
środków dowodowych
(ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1-2) art. 286 ust.
1 PZP w zw. z art. 16 PZP poprzez próbę dokonania zmiany SWZ już po terminie składania
ofert poprzez twierdzenie, że wykonawcy byli zobowiązani do złożenia podmiotowych środków
dowodowych w zakresie innym niż złożone przez Odwołującego.
Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania.
W pierwszej kolejności Izba przywołuje stan faktyczny wynikający z treści odwołania,
przystąpienia, odpowiedzi na odwołanie oraz pisma procesowego Przystępującego.
W tym w szczególności Rozdziału V pkt. 1 ppkt. 4) lit. a) oraz pkt 1 ppkt 4 lit. b) SWZ,
jak i Rozdziału XIV pkt 1 ppkt 2 i 3 SWZ, jak i treści wykazu robót budowlanych i wykazu osób,
czyli podmiotowych środków dowodowych (wskazane w odwołaniu na str. 5 i 6). Nadto,
wezwania
z 18.09.2024 r. wystosowanego przez Zamawiającego do uzupełnienia
podmiotowych środków dowodowych przez Odwołującego (przytoczone w pełnym zakresie na
wstępie uzasadnienia).
Jednocześnie, podkreślając, że nie było sporu co do stanu faktycznego, ale oceny tego
stanu przez Zamawiającego.
Izba wskazuje na pismo procesowe Przystępującego, gdzie Przystępujący po stronie
Zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutu
drugiego
. W konsekwencji wobec uwzględnienia tego zarzutu przez Zamawiającego i braku
sprzeciwu,
postępowanie odwoławcze w zakresie tego zarzutu zostało umorzone.
W pozostałym zakresie Izba odniesie się przy rozpoznawaniu zarzutów.
Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 552 ust.1 Pzp),
oceniając wiarygodność i moc dowodową, po wszechstronnym rozważeniu zebranego
materiału (art. 542 ust. 1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.
Odnośnie zarzutu pierwszego, Izba uznała w/w zarzut za podlegający oddaleniu.
W ocenie Izby, stanowisko Odwołującego, jak i przyjęta wykładnia warunków, tak
w zakresie wymaganego doświadczenia od Wykonawców, tj. warunku w zakresie zdolności
technicznej i zawodowej, jak i potencjału kadrowego, tj. warunku dysponowania osobą
niezbędną do wykonania zamówienia, jest błędna. Należy bowiem przyjąć, że nie chodziło
o wykazanie się co najmniej dwoma robotami budowlanymi w ramach których (de facto
w sumie
– dopisek autora) zrealizowano minimum trzy budynki/budynki mieszkalne lub
budynki zbiorowego zamieszkania każdy o kubaturze minimum 2700 m
, jak twierdził na
rozprawie Odwołujący. Nadto, nie chodziło o wykazanie się co najmniej dwiema robotami
budowlanymi (Odwołujący wykazał trzy roboty budowlane) polegającymi na budowie jednego
budynku/budynku mieszkalnego lub budynku zbiorowego zamieszkania o kubaturze minimum
2700 m
każdy z budynków z osobna, jak de facto twierdził Odwołujący na stronie 5
odwołania.
Właściwe rozumienie warunku jest takie, że chodziło o doświadczenie w wykonaniu co
najmniej
dwóch robót budowlanych polegających na budowie trzech budynków/budynków
mieszkalnych lub/i budynków zbiorowego zamieszkania, o kubaturze minimum 2700 m
każdy
z budynków z osobna. Inaczej mówiąc chodziło o wykazanie się co najmniej dwóch robót,
z których każda (dopisek autora) miała obejmować budowę minimum trzech
budynków/budynków mieszkalnych lub/i budynków zbiorowego zamieszkania, o kubaturze
minimum 2700 m
Izba podzieliła argumentacje Przystępującego z rozprawy, że Zamawiający chciał
zapewnić sobie powtarzalność wykazanego doświadczenia w obu warunkach, czyli każda
robota budowlana po trzy budynki/budynki mieszkalne lub/ i budynki zbiorowego
zamieszkania, a wymogi dotyczyły co najmniej dwóch robót budowlanych z których każda
obejmowała budowę trzech budynków (których rodzaj był wskazany przez Zamawiającego)
o określonej kubaturze. Należy wskazać, że za zasadnością przyjętej wykładni świadczy
sformułowanie: „każdy budynek z osobna”, który należy odnieść nie tylko do kubatury, ale
także do zakresu referencyjnego robót budowlanych (na czym miały polegać), jakimi należało
się wykazać: „polegające na budowie minimum trzech budynków/budynków mieszkalnych lub/i
budynków zbiorowego zamieszkania” o kubaturze minimum 2700 m
Jednocześnie, należy stwierdzić, że Odwołujący wcale nie był pewny swojej wykładni
warunków, skoro chciał się w niej utwierdzić zadając pytanie (choć po terminie na ich
zadawanie): „(…) czy warunek udziału w postępowaniu dotyczący zdolności technicznej lub
zawodowej zostanie spełniony jeśli Wykonawca przedstawi: trzy odrębne referencje
polegające na: budowie jednego budynku zbiorowego zamieszkania oraz kubaturze minimum
2700 m
każdy z budynków (…)”. Zdawał więc sobie sprawę, że może nie spełniać warunków.
W efekcie wezwanie do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych było i nadal jest
uzasadnione.
Izba także przychyliła się do stanowiska Przystępującego, że warunek w wykładni
przyjętej przez niego i Zamawiającego był proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, gdyż
chodziło o to aby każda z wykazanych robót budowlanych obejmowała co najmniej trzy
budynki/ budynki mieszkalne lub/ i budynki zbiorowego zamieszkania o kubaturze minimum
2700 m
Dodatkowo, stanowisko Odwołującego z rozprawy, co do wykazania się
doświadczeniem w zakresie roboty budowlanej obejmującej budowę budynku o kubaturze
niecałych 12 tys. m
nie zamienia stanowiska Izby w spornym zakresie, gdyż kontekst
zarzutów był zgoła inny. Jeśli, zaś uznać, że mamy tutaj do czynienia, z nowym zarzutem, to
jest on spóźniony i wykraczał poza zarzut zawarty w odwołaniu.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Odnośnie zarzutu trzeciego, Izba uznała w/w zarzut za niepodlegający rozpoznaniu.
Należy zauważyć, że zarzut ten miał charakter ewentualny i był uzależniony (jego
rozpoznanie) od oddalenia zarzutu pierwszego i
drugiego. Wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego zarzutu drugiego i braku sprzeciwu ze strony Przystępującego po stronie
Zamawiającego, zarzut trzeci nie podlega rozpoznaniu, zgodnie z dyspozycją Odwołującego
zawartą w odwołaniu (ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W tym stanie rzeczy, Izba oddaliła odwołanie na podstawie art. 553 zdanie pierwsze
i art. 554 ust. 1 pkt 1 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono z uwzględnieniem przywołanych poniżej
przepisów, w tym także w oparciu o § 8 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia wskazanego
poniżej. Jednocześnie, obciążając kosztami Odwołującego.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp
oraz art. 575 Pzp, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wy
sokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U.
z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
………………………………