Sygn. akt KIO 3447/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 10
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Michał Pawłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udzia
łu stron w dniu 10 października 2024 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
20 września 2024 r. przez wykonawcę IMPEL Spółka Akcyjna z siedzibą we Wrocławiu w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Izbę Administracji Skarbowej w Poznaniu
postanawia:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
IMPEL Spółka Akcyjna z siedzibą we Wrocławiu kwoty 15 000 zł 00 gr
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu
od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ......................................................
Sygn. akt KIO 3447/24
Uzasadnienie
Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, zwana
dalej „Zamawiającym”, działając na
podstawie przepisów ustawy dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2024 r., poz. 132
0), zwanej dalej „ustawą PZP”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na „świadczenie usługi sprzątania Izby Administracji Skarbowej
w Poznaniu oraz podległych jednostek na terenie województwa wielkopolskiego”.
Ogłoszenie o tym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 1
1 września 2024 r., pod numerem 2024/S 177-546180.
W dniu 2
0 września 2024 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej)
wykonawca
IMPEL Spółka Akcyjna z siedzibą we Wrocławiu, zwany dalej „Odwołującym”,
wniósł odwołanie wobec treści postanowień SWZ.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów prawa:
1) art. 99 ust. 1 i 2 ustawy PZP
poprzez nieprecyzyjny opis przez Zamawiającego przedmiotu
za
mówienia (zarzut nr 1),
2) art. 433 pkt 4 ustawy PZP
poprzez wprowadzenie przez Zamawiającego do projektu
umowy w sprawie zamówienia publicznego postanowień abuzywnych dotyczących
możliwości ograniczenia zakresu zamówienia przez Zamawiającego bez wskazania
minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron (zarzut nr 2),
3) art. 436 pkt 4 lit. b ustawy PZP
poprzez wadliwe określenie przez Zamawiającego zasad
waloryzacji wynagrodzenia w
ykonawcy w związku ze zmianą wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na
podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę, zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub
wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne oraz zasad
gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa
w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (zarzut nr 3),
4) art. 439 ust. 1 i 2 ustawy PZP
poprzez wadliwe opisanie przez Zamawiającego w projekcie
umowy w sprawie zamówienia publicznego zasad waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy
w związku ze zmianą cen materiałów lub kosztów (zarzut nr 4).
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
oraz
nakazanie Zamawiającemu:
1) w zakresie zarzutu nr 1
– zmiany w Załączniku nr 4A do SWZ – projektowane
postanowienia umowy (postanowienie § 3 ust. 40) oraz w Załączniku nr 4B do SWZ –
projektowane postanowienia umowy (pos
tanowienie § 3 ust. 41) według następującego
brzmienia lub równoważnego:
„Strony wspólnie uzgodnią w formie pisemnego aneksu zasady sprzątania po remontach
oraz warunki rozliczenia. Sprzątanie po remontach swym zakresem będzie obejmowało
czynności, wynikające z przedmiotu zamówienia niniejszego postępowania z zastrzeżeniem,
że Wykonawca robót budowlanych każdorazowo zobowiązany będzie do usunięcia
wszelkich zanieczyszczeń oraz uporządkowania terenu robót”,
2) w zakresie zarzutu nr 2
– wprowadzenia w Załącznikach nr 4A i nr 4B do SWZ
(projektowane postanowienia umowy) postanowienia o
następującej treści lub równoważnej:
„Zamawiający gwarantuje realizację zamówienia na poziomie 80% wartości przedmiotu
Umowy”,
3) w zakresie zarzutu nr 3
– zmiany postanowienia w § 13 ust. 1 pkt 2 Załącznika nr 4A do
SWZ
i w § 12 ust. 1 pkt 2 Załącznika nr 4B do SWZ według następującej treści lub
równoważnej:
„Umowa może ulec zmianie w przypadkach określonych w ust. 7 nie częściej niż co 6
miesięcy”,
4) w zakresie zarzutu nr 4:
A) zmiany
postanowienia w § 13 ust. 1 pkt 7 Załącznika nr 4A do SWZ i w § 12 ust. 1 pkt 7
Załącznika nr 4B do SWZ według następującej treści lub równoważnej:
„7. Zamawiający na podstawie art. 439 ustawy PZP przewiduje zmianę wysokości
wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów
związanych z realizacją zamówienia. Zmiana ta nastąpi na następujących zasadach:
1) całkowite wynagrodzenie brutto wykonawca i ceny jednostkowe brutto ustalone w umowie
waloryzowane będą po upływie każdego kolejnego kwartału realizacji umowy, pod
warunkiem, że spełnione zostaną wymogi określone w poniższych pkt 2 – 5; poprzez pojęcie
kwartału Strony rozumieją kwartał w ujęciu kalendarzowym;
2) zmiana wynagrodzenia wykonawcy w danym kwartale nastąpi, jeżeli zmiana cen
materiałów lub kosztów, związanych z realizacją umowy w tym kwartale, będzie wyższa o co
najmniej 1% od wysokości tychże cen lub kosztów w poprzednim kwartale, ustalonych na
podstawie Wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w ujęciu kwartalnym,
ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: GUS) w Dzienniku
Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej „Monitor Polski”;
3) zmiana wynagrodzenia wykonawcy będzie następowała od pierwszego dnia miesiąca,
następującego po dniu publikacji komunikatu, o którym mowa w ust. 2;
4) wartość zmiany wynagrodzenia wykonawcy będzie równa wzrostowi Wskaźnika,
wskazanego w pkt 2 i będzie dokonywana:
a) w przypadku pierwszej waloryzacji
– od wartości wynagrodzenia, określonego w umowie;
b) w przypadku każdej kolejnej waloryzacji – od wartości wynagrodzenia, ustalonego
w wyniku poprzedniej waloryzacji;
5) łączna maksymalna wartość zmiany wynagrodzenia Wykonawcy może wynieść 15%
całkowitego wynagrodzenia brutto Wykonawcy, ustalonego na dzień zawarcia umowy;
6) Zamawiający, po każdej zmianie Wskaźnika, spełniającej wymagania określone w pkt. 2,
zwaloryzuje wynagrodzenie umowne na zasadach określonych w pkt 3 i 4”.
B) dodania
w § 13 ust. 1 pkt 6 Załącznika nr 4A do SWZ i w § 12 ust. 1 pkt 6 Załącznika nr
4B do SWZ
klauzuli według następującej treści lub równoważnej:
„Zmiana wysokości wartości wynagrodzenia dokonana na podstawie powyższych zapisów
dokonana zostanie w oparciu o stosowny aneks do umowy i będzie obowiązywać od dnia
złożenia wniosku waloryzacyjnego przez wykonawcę”.
Z informacji, którą Zamawiający przekazał Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
25 września 2024 r., wynika, że Zamawiający w dniu 24 września 2024 r. przesłał za
pośrednictwem platformy zakupowej Marketplanet kopię odwołania wykonawcy, który ubiega
się o udzielenie zamówienia i ujawnił się Zamawiającemu poprzez zadawanie pytań do SWZ,
oraz zamieścił kopię odwołania na stronie internetowej (https://ias-poznan.ezamawiajacy.pl)
wraz
z informacją dla pozostałych wykonawców wzywającą ich do przystąpienia do
postępowania odwoławczego. Do dnia wydania postanowienia przez Izbę na posiedzeniu
niejawnym do akt sprawy odwoławczej nie wpłynęło żadne zgłoszenie przystąpienia do
postępowania odwoławczego – ani po stronie Zamawiającego, ani po stronie Odwołującego.
W dniu
8 października 2024 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu oraz zmienił zapisy
SWZ w sposób szczegółowo opisany w treści odpowiedzi na odwołanie.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Zgodnie z regulacją art. 522 ust. 1 ustawy PZP: „W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu”.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania w całości, natomiast
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca,
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, iż postępowanie odwoławcze w tej sprawie należy
umorz
yć na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 1 ustawy PZP.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku tego
postępowania na podstawie regulacji art. 574-576 ustawy PZP oraz w oparciu o przepisy § 9
ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z § 5 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r.,
poz. 2437). Z uwagi na to, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione we
wniesionym odwołaniu Krajowa Izba Odwoławcza nakazała zwrócić Odwołującemu kwotę
000 zł 00 gr z tytułu uiszczonego wpisu od odwołania.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: .....................................................