Sygn. akt: KIO 3435/24
KIO 3436/24
KIO 3438/24
POSTANOWIENIE
Warszawa dnia
8 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Luiza Łamejko
Emil Kuriata
Rafał Malinowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 8 października 2024 r.
w Warszawie
odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej:
A. w dniu
19 września 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z siedzibą we
Wrocławiu i Strabag Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie (sygn. akt KIO 3435/24)
B. w dniu
19 września 2024 r. przez wykonawcę Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą
w Warszawie (sygn. akt KIO 3436/23)
C. w dniu
19 września 2024 r. przez wykonawcę Skanska S.A. z siedzibą w Warszawie
(sygn. akt KIO 3438/24)
w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa - Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad
z siedzibą w Warszawie, prowadzący postępowanie: Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie
przy udziale uczestnika po stronie
odwołującego - wykonawcy Mostostal Warszawa S.A.
z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
o sygn. akt KIO 3435/24 i KIO 3438/24
przy udziale uczestników po stronie zamawiającego:
A. wykonawcy Skanska S.A.
z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 3435/24 i KIO 3436/24
B. wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Strabag
Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu i Strabag Sp. z o.o. z
siedzibą w Pruszkowie zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego
o sygn. akt: KIO 3436/24 i 3438/24
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Strabag
Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu i Strabag Sp. z o.o.
z siedzibą w Pruszkowie kwoty 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych
zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis od odwołania,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie kwoty 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Skanska S.A.
z siedzibą w Warszawie kwoty 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący :
………………………………
………………………………
………………………………
Sygn. akt: KIO 3435/24
KIO 3436/24
KIO 3438/24
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa - Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą
w Warszawie, prowadzący postępowanie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Krakowie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie dialogu konkurencyjnego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Budowa obwodnicy Zatora w ciągu
drogi krajowej nr
28 (projekt pilotażowy realizowany z wykorzystaniem metodyki i narzędzi
BIM)
”. Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), zwanej dalej: „ustawa
Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 4 stycznia 2023 r. pod
pozycją 2023/S 003-005632.
Sygn. akt KIO 3435/24:
W
dniu
19 września 2024 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się
o udzielenie zamówienia: Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
i Strabag Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie (dalej: „Odwołujący Strabag”) wnieśli do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności Zamawiającego:
Nieprawidłowej oceny oferty Skanska S.A. z siedzibą w Warszawie,
Nieprawidłowej oceny oferty Odwołującego Strabag,
3. Wyboru w dniu 9
września 2024 r. oferty Skanska S.A. z siedzibą w Warszawie,
4. Zaniechania wyboru oferty
Odwołującego Strabag.
Odwołujący Strabag zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
Odnosząc się do Kryterium „Zastosowany zakres BIM”: Podkryterium „Mapy procesów
w notacji BPMN” określonego w pkt 21.1.2.1. ppkt 1) SWZ:
a. art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. art. 16 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp poprzez dokonanie
nieprawidłowej oceny oferty wykonawcy Skanska S.A. i przyznanie jej w ramach ww.
kryterium oceny ofert łącznie 27 punktów z możliwych 32 punktów, w sytuacji, w której
niektóre z pozytywnie ocenionych przez Zamawiającego map procesów Skanska S.A.,
zawierają błędy i niezgodności z SWZ co powinno skutkować przyznaniem im 0 punktów
w ramach oceny poszczególnych procesów, i w konsekwencji prowadzić do przyznania
Skanska
S.A. 6 punktów na 32 możliwych z tyt. ww. kryterium;
b.
art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. art. 16 ustawy Pzp poprzez dokonanie nieprawidłowej
oceny oferty
Odwołującego Strabag czego konsekwencją było przyznanie jej 21 punktów
w sytuacji, w której przygotowane przez Odwołującego Strabag mapy procesów 1 i 21
ocenione negatywnie przez Zamawiającego są poprawne i zgodne z SWZ - co skutkować
powinno przyznaniem im maksymalnej ilości punktów (to jest po jednym punkcie)
i w konsekwencji łącznie 23 punktów z tyt. ww. kryterium, w tym:
1) błędnego ocenienia procesu 1, któremu przyznano 0 punktów z maksymalnej punktacji 1,
zamiast 1 punktu, podczas gdy wskazywany przez Zamawiającego błąd semantyczny
i merytoryczny we wskazanym procesie nie zachodzi zaś projektowana mapa jest zgodna
z Wymaganiami Wymiany Informacji (EIR) i Warunkami kontraktu;
2) błędnego ocenienia procesu 21, któremu przyznano 0 punkt z maksymalnej punktacji 1,
zamiast 1 punktu,
podczas gdy istnieje możliwość braku poświadczenia do Rozliczenia
kwoty wskazanego w Rozliczeniu, a wskazywany przez Zamawiającego błąd merytoryczny
nie zachodzi zaś projektowana mapa jest zgodna z Wymaganiami Wymiany Informacji (EIR)
i Warunkami kontraktu;
Odnosząc się do Kryterium „Zastosowany zakres BIM”: Podkryterium „Standard
nazewnictwa dla informacji wytwarzanej podczas Etapu Mobilizacji” określonego w pkt
21.1.2.1. ppkt 2) SWZ:
a. art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. art. 16 ust. 1, 2, 3 ustawy Pzp poprzez dokonanie
nieprawidłowej oceny oferty wykonawcy Skanska i przyznanie jej w ramach ww. kryterium
oceny ofert łącznie 8 punktów z dostępnych 8 punktów, w sytuacji, w której przygotowany
przez wykonawcę standard nazewnictwa jest niezgodny z opisem Kryterium "Zastosowany
zakres BIM" -
Podkryterium „Standard nazewnictwa dla informacji wytwarzanej podczas
Etapu Mobilizacji” oraz nie odpowiada SWZ, co winno skutkować przyznaniem Skanska S.A.
każdorazowo 0 punktów na 8 możliwych z tyt. ww. kryterium;
3. art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1, 2, 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wyboru oferty
Odwołującego Strabag jako najkorzystniejszej oraz wybranie oferty Skanska S.A., której to
w razie dokonania prawidłowego badania i oceny oferty nie sposób przypisać waloru oferty
najkorzystniejszej.
Odwołujący Strabag wniósł o:
uwzględnienie odwołania,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy jako
najkorzystniejszej,
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia stosownych czynności badania i oceny ofert,
w tym:
a. przyznania ofercie Skanska S.A.:
1) 0 pkt za procesy 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 27, 29, 30, 32, 33, 34,
35; w ramach kryterium „Zastosowany zakres BIM”: Podkryterium „Mapy procesów w notacji
BPMN”
0 punktów w ramach kryterium „Zastosowany zakres BIM”: Podkryterium „„Standard
nazewnictwa dla informacji wytwarzanej podczas Etapu Mobilizacji””
a tym samym obniżenia punktacji Skanska S.A. o 29 punktów
b.
przyznania ofercie Odwołującego Strabag w ramach kryterium Kryterium „Zastosowany
zakres BIM”: Podkryterium „Mapy procesów w notacji BPMN” :
1) 1 punkt za proces 1
2) 1 punkt za proces 21
a tym samym zwiększenie punktacji Odwołującego Strabag o 2 punkty, tj. do 23 punktów za
ww. Podkryterium
nakazanie Zamawiającemu dokonania wyboru oferty Odwołującego Strabag jako
najkorzystniejszej na podstawie kryteriów oceny ofert ustalonych w SWZ przy uwzględnieniu
konsekwencji wynikających z powtórnej oceny ofert,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego Strabag
zgłosił wykonawca Mostostal Warszawa S.A., po stronie Zamawiającego zaś wykonawca
Skanska S.A.
Sygn. akt KIO 3436/24:
W dniu
19 września 2024 r. wykonawca Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą
w Warszawie
(dalej: „Odwołujący Mostostal”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie wobec czynności Zamawiającego oceny ofert złożonych przez Odwołującego
Mostostal,
Odwołującego Strabag, a także wykonawcy Skanska S.A. w kryterium oceny ofert
Zastosowany zakres BIM (ZB).
Odwołujący Mostostal zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
w związku z art. 16 ustawy Pzp przez dokonanie oceny oferty Odwołującego Mostostal,
a także ofert Odwołującego Strabag i Skanska S.A. w kryterium oceny ofert „Zastosowany
zakres BIM (ZB)
” w sposób niezgodny z opisem tego kryterium określonym w SWZ, co
w porównaniu z ocenami ofert pozostałych dwóch wykonawców świadczy o nierównym
traktowaniu wykonawców przez Zamawiającego oraz braku przejrzystości.
Odwołujący Mostostal wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty złożonej przez Skanska
S.A. jako oferty najkorzystniejszej w p
ostępowaniu,
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia badania i oceny ofert, w szczególności w kryterium
oceny ofert
„Zastosowany zakres BIM (ZB)”;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego Mostostal kosztów postępowania
odwoławczego zgodnie ze spisem kosztów, który zostanie przedstawiony na rozprawie
przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosili
wykonawca Skanska S.A. oraz Odwołujący Strabag.
Sygnatura akt KIO 3438/24:
W
dniu
19 września 2024 r. wykonawca Skanska S.A. z siedzibą
w Warszawie
(dalej: „Odwołujący Skanska”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie wobec czynności Zamawiającego oraz zaniechań czynności podjętych
w przedmiotowym postępowaniu polegających na nieuprawnionej ocenie i przyznaniu zbyt
dużej ilości punktów w kryterium „Zastosowany zakres BIM” Odwołującemu Strabag oraz
Odwołującemu Mostostal.
Odwołujący Skanska zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) a
rt. 239 ust.1 ustawy Pzp poprzez niezasadne przyznanie punktów Odwołującemu
Strabag w kryterium
– „Zastosowany zakres BIM” w postaci 29 punktów, podczas gdy
w sytuacji,
w której Zamawiający prawidłowo oceniłby ofertę tego wykonawcy, uzyskałby
on tylko 2,5 punktu,
2) a
rt. 239 ust.1 ustawy Pzp poprzez niezasadne przyznanie punktów Odwołującemu
Mostostal w kryterium
– „Zastosowany zakres BIM” w postaci 10 punktów, podczas gdy
w sytuacji, w której Zamawiający prawidłowo oceniłby ofertę tego Wykonawcy, uzyskałby on
tylko 1,5 punktu.
Odwołujący Skanska wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie
Zamawiającemu:
1) o
bniżenia punktów Odwołującemu Strabag o 26,5 punktów w kryterium „Zastosowany
zakres BIM”
2) o
bniżenia punktów Odwołującemu Mostostal o 8,5 punktów w kryterium „Zastosowany
zakres BIM”.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego Skanska
zgłosił Odwołujący Mostostal, po stronie Zamawiającego zaś Odwołujący Strabag.
Pismem z dnia 4
października 2023 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie
wnosząc o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
oraz wzajemne zniesienie kosztów postępowania odwoławczego. Zamawiający
poinformował, że w dniu 4 października 2024 r. unieważnił czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej i przystąpił do ponownej oceny złożonych ofert. W tych okolicznościach,
zdaniem Zamawiającego, postępowania odwoławcze stały się zbędne, bowiem przedmiot
zaskarżenia przestał istnieć, co stanowi podstawę do umorzenia postępowania
odwoławczego. Do odpowiedzi na odwołanie Zamawiający dołączył skierowane do
wykonawców w dniu 4 października 2024 r. zawiadomienie o unieważnieniu czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej.
Wobec powyższych ustaleń oraz złożonego przez Zamawiającego wniosku
o umorzenie postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza postanowiła umorzyć
postępowanie odwoławcze na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp. Stosownie do art. 568
pkt 2 ustawy Pzp,
Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie postanowienia,
w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne.
Zbędność postępowania odwoławczego wynikała z faktu, że po wniesieniu
odwołania Zamawiający unieważnił kwestionowaną przez wykonawców czynność wyboru
oferty najkorzystniejszej oraz powrócił do czynności badania i oceny ofert. O zakończeniu
tego procesu będzie można mówić w momencie zawiadomienia wykonawców o rezultatach
tej czynności. Od tego momenty będzie również liczony termin na ewentualne zaskarżenie
ww. nowej czynności, gdyż wówczas będzie można mówić o istnieniu substratu zaskarżenia
(to jest czynności lub zaniechania zamawiającego).
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 ustawy Pzp
w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). Izba
postanowiła znieść wzajemnie koszty postępowania odwoławczego oraz zwrócić
Odwołującym kwotę uiszczoną tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący :
………………………………
………………………………
………………………………