Sygn. akt: KIO 3428/24
WYROK
Warszawa, dnia 4 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Elżbieta Dobrenko
Protokolant:
Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19 września 2024 r. przez wykonawcę Praxima Krakpol Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Trzebini w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego – Szpital Wojewódzki w Bielsku-Białej przy udziale po stronie zamawiającego
– wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Bluu Textile Service K.
Spółka komandytowa z siedzibą w Nowym Targu oraz W. K. prowadząca działalność
gospodarczą pod nazwą W. K. Bluu Textile Service
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu – Szpitalowi Wojewódzkiemu w Bielsku-
Białej unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności
badania i oceny ofert, w tym uznanie za bezskuteczne dokonanego przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Bluu Textile Service K. Spółka
komandytowa z siedzibą w Nowym Targu oraz W. K. prowadząca działalność pod nazwą
W. K. Bluu Textile Service zastrzeżenia jako tajemnica przedsiębiorstwa informacji
zawartych w wyjaśnieniach z dnia 9 sierpnia 2024 r. oraz w załącznikach do tego pisma w
całości.
2. Kosztami postępowania obciąża zamawiającego – Szpital Wojewódzki w Bielsku-Białej
i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (piętnaście
tysięcy złotych 00 groszy), uiszczoną przez wykonawcę Praxima Krakpol Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Trzebini tytułem wpisu od odwołania, kwotę
3.600 zł 00 (trzy tysiące sześćset złotych 00 groszy), poniesioną przez ww. wykonawcę
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, kwotę 996,00 złotych (słownie: dziewięćset
dziewięćdziesiąt
sześć
złotych
zero
groszy),
stanowiącą
koszt,
związany
z dojazdem na wyznaczone posiedzenie i rozprawę.
3. Zasądza od zamawiającego – Szpitala Wojewódzkiego w Bielsku-Białej na rzecz
wykonawcy Praxima Krakpol Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Trzebini kwotę 19 596,00 zł (dziewiętnaście tysięcy pięćset dziewięćdziesiąt sześć
złotych zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione tytułem
wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika oraz koszty związane z dojazdem na
wyznaczone posiedzenie i rozprawę.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………..
Sygn. akt KIO 3428/24
U z a s a d n i e n i e
Szpital Wojewódzki w Bielsku-Białej, dalej: „Zamawiający” prowadzi, na podstawie ustawy
z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, dalej: „ustawa Pzp” postępowanie
o udzielenie zamówienia pn.: „28/24 – Świadczenie kompleksowej usługi prania wraz
z użyczeniem pościeli i bielizny ogólnoszpitalnej dla Szpitala Wojewódzkiego w Bielsku-Białej”,
dalej: „Postępowanie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 27 czerwca 2024 r. pod numerem 382332-2024.
W dniu
19 września 2024 r. wykonawca Proxima Krakpol Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Trzebini, dalej: „Odwołujący” wniósł odwołanie wobec
czynności i zaniechań Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
pn. „28/24 – Świadczenie kompleksowej usługi prania wraz z użyczeniem pościeli i bielizny
ogólnoszpitalnej dla Szpitala Wojewódzkiego w Bielsku Białej”.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów, które miało wpływ
na wynik postępowania:
1) art. 239 ust 1 ustawy P
rawo zamówień publicznych poprzez wadliwy wybór przez
Zamawiającego oferty Wykonawcy: Konsorcjum Bluu Textile Service K. Sp. K. (lider)
i W. K. Bluu Textile Service
(dalej „Konsorcjum K.”) - jako oferty najkorzystniejszej w
postępowaniu,
2) art. 18 ust. 1-3 ustawy P
rawo zamówień publicznych w związku z art. 11 ust. 2 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przez zaniechanie przez Zamawiającego odtajnienia
wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez Wykonawcę: Konsorcjum K. .
Odwołujący wniósł o:
1) nakazanie Zamawiającemu uchylenia czynności wyboru oferty wybranego Wykonawcy
Konsorcjum K.;
2) nakazanie Zamawiającemu odtajnienia całości wyjaśnień rażąco niskiej ceny Wykonawcy
Konsorcjum K.
wraz z ewentualnymi załącznikami do tych wyjaśnień;
3) nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert.
4) na podstawie § 26 i § 16 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020r.
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą w zw.
z art. 541 ustawy prawo zamówień publicznych o zobowiązanie Zamawiającego oraz
Uczestników postępowania do przedstawienia dokumentów lub innych dowodów istotnych dla
rozstrzygnięcia odwołania poprzez zarządzenie wymiany pism, oznaczając terminy, w których
pisma należy złożyć oraz zarządzenie niezwłocznego przekazania odpisu tych pism
Odwołującemu przed terminem rozprawy lub posiedzenia, pod rygorem odmowy
przeprowadzen
ia dowodów złożonych po tym terminie w trybie art. 541 ustawy prawo
zamówień publicznych, tj. jako powołanych jedynie dla zwłoki.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, w dniu 9 września 2024 r. na podstawie
przekazanego przez Zamawiającego zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej (por.
pismo nr N.ZP-
331/1164/24 z dnia 9 września 2024r.) powziął informację o wyborze oferty
najkorzystniejszej.
Odwołujący nie zgodził się z decyzją Zamawiającego. Czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej
była wadliwa, gdyż Zamawiający zaniechał udostępniania Odwołującemu
wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez wybranego Wykonawcę, co uniemożliwiło
Odwołującemu sformułowanie zarzutów wobec czynności lub zaniechań Zamawiającego
dotyczących oceny tej oferty.
Odwołujący wskazał, że wykonawca Konsorcjum K. w dniu 09.08.2024 r. złożył wyjaśnienia
rażąco niskiej ceny, które zostały zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Odwołujący podniósł, że wskazane działanie wybranego Wykonawcy jest bezprawne, gdyż
w ww. wyjaśnieniach nie zostały wykazane okoliczności uzasadniające utajnienie oraz dlatego,
że informacje zawarte w ww. dokumencie nie stanowią i nie są kwalifikowane jako tajemnica
przedsiębiorstwa.
Odwołujący stwierdził, że uzasadnienie zastrzeżenia poufności było bardzo ogólnikowe, gdyż
sprowadza
ło się wyłącznie do jednego zdania o treści „że metoda kalkulacji ceny, jak i
konkretne dane cenotwórcze ujawnione przez Wykonawcę w niniejszym piśmie (…) stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa wykonawcy i są przedmiotem ochrony”. Wykonawca nie udowodnił
w żaden sposób wartości gospodarczej zastrzeżonych informacji ani nie wskazał żadnych
konkretnych rozwiązań, wprowadzonych dla utrzymania tajemnicy. Brak jakichkolwiek
procedur/opisu mechanizmów. Wykonawca w żaden sposób nie opisał, jakie realnie kroki
podjął w celu ochrony informacji w tej konkretnej sprawie.
Odwołujący podkreślił, że wykonawca w toku ubiegania się o zamówienie publiczne może
zastrzec informacje jako tajemnicę przedsiębiorstwa po wykazaniu, że te informacje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji.
Zamawiający powinien zbadać, czy w konkretnej w sprawie wystąpiły przesłanki zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa (uchwała SN z 21 października 2005 r., III CZP 74/05).
W przedmiotowej sprawie takie badanie nie miało miejsca. Wyjaśnienia wybranego
w
ykonawcy są ogólnikowe i lakoniczne i tym samym należy uznać, że Wykonawca nie
wykazał, że zastrzegane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Okoliczności
wskazane w oświadczeniach powinny zostać wykazane dowodami. Jednakże Wykonawca nie
przedstawił jakichkolwiek dowodów potwierdzających zasadność zastrzeżenia wskazanych
w wyjaśnieniach informacji. Wykonawca nie wykazał, że do zachowania objętych przez niego
tajemnicą danych zobowiązani zostali pracownicy i kontrahenci wykonawcy np. przez
odpowiednie klauzule poufności lub regulaminy. Również na tą okoliczność wykonawca nie
przedstawił żadnych dowodów.
Uzasadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa powinno odnosić się do konkretnych faktów i działań
oraz zawierać wskazanie czynności podjętych prze wykonawcę w celu zachowania poufności
informacji. Wykonawca powinien więc wykazać, że informacja ma charakter poufny
i, że wykonawca strzeże tej informacji. Nie można uznać poufności informacji na podstawie
ogólnikowych stwierdzeń i sloganów (wyrok KIO z 22 lipca 2014 r., KIO 1384/14).
W związku z powyższym – w ocenie Odwołującego - informacje wskazane przez wykonawcę
powinny były zostać udostępnione pozostałym wykonawcom. Zgodnie z przepisem art. 11 ust.
ZNKU przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do publicznej wiadomości
informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje
posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania
w celu zachowania ich poufności. Zamawiający powinien więc zweryfikować, czy w/w
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, co w przedmiotowej sprawie nie nastąpiło.
Odwołujący zauważył, że w przedmiotowej sprawie zastrzeżenie informacji i dokumentów
przedstawionych przez w
ykonawcę doprowadziło do utrudnienia podmiotom konkurencyjnym
weryfikacji ofert w
ykonawcy (wyrok KIO z 27 grudnia 2012 r., KIO 2710/12). Zasadą
postępowania o udzielenie zamówień publicznych jest jawność postępowań i składanych
dokumentów. Wszelkie odstępstwa od tej zasady należy interpretować zawężająco, a ciężar
dowodu w tym zakresie
spoczywa na podmiocie zastrzegającym tajemnicę. Ograniczenie
jawności postępowania może mieć miejsce jedynie w ściśle określonych wyjątkowych
sytuacjach.
W związku z powyższym nie było podstaw do odmowy udostępnienia Odwołującemu przez
Zamawiającego wyjaśnień co do ceny składanych przez wykonawcę. W związku z odmową
w przedmiotowym postępowaniu nie było bowiem możliwości weryfikacji oferty Wykonawcy co
uzasadnia uwzględnienie odwołania (wyrok KIO z 25 października 2019 r., KIO 2033/19).
Utożsamianie obiektywnej wartości gospodarczej z możliwością utraty zamówienia z powodu
zakwestionowania przez innych wykonawców poprawności wyceny przedmiotu zamówienia
nie stanowi obiektywnej wartości gospodarczej podlegającej ochronie. Gdyby tak szeroko
rozumieć zakres ochrony wynikający z art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, to
narzędzie to służyłoby wykonawcom do uniemożliwienia innym podmiotom weryfikacji ich
rzetelności, co byłoby nieuprawnione, szczególne w świetle zasad wynikających z art.
18 Prawa zamówień publicznych. Nie mogą stanowić dowodu na wykazanie obiektywnej
wartości gospodarczej twierdzenia, że poznanie zasad, według których wykonawca kalkulował
ceny za realizację poszczególnych elementów cenotwórczych naraża go na ryzyko utraty
pozycji rynkowej, gdyż inni wykonawcy poznają w jego strategię cenotwórczą. Są to ogólne
twierdzenia wykonawcy nieuzasadniające uznania wyliczeń zawartych w wyjaśnieniach za
informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.
Niewątpliwie opierając się na informacjach zawartych w SWZ, wykonawca dokonał
określonych szacunków kosztów realizacji zamówienia, zaś ich finalna kwota znalazła
odzwierciedlenie w globalnej cenie za realizację zamówienia (wyrok KIO z 17 stycznia 2022
r., KIO 3762/21).
Wniosek w
ykonawcy o zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa miał bardzo ogólny charakter
– brak konkretnego odniesienia się do utajnionych fragmentów z wyjaśnień ceny. Brak
uzasadnienia dlaczego określone fragmenty stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Niezależnie od powyższego, Odwołujący wskazał również, że znamiona bezprawności nosi
zachowanie Zamawiającego, polegające na zaniechaniu odtajnienia informacji
nieposiadających cechy poufności, zastrzeżonych przez wybranego wykonawcę.
Odwołujący zaznaczył, że zaniechanie odtajnienia przez Zamawiającego wyjaśnień, stanowi
naruszenie podstawowych i fundamentalnych zasad ustawy Prawo zamówień publicznych.
Obowiązek przeprowadzenia przywołanej procedury stanowi urzeczywistnienie zasady
jawności.
Odwołujący wskazał, że jego stanowisko znajduje potwierdzenie w ww. wyroku Krajowej Izby
Odwoławczej tj.: „Izba wskazuje, że zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 21
października 2005 r. (sygn. akt III CZP 74/05), zamawiający winien zbadać „skuteczność
dokonanego przez oferenta (…)
zastrzeżenia dotyczącego zakazu udostępniania informacji potwierdzających spełnienie
wymagań wynikających ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Następstwem
stwierdzenia bezskuteczności zastrzeżenia, o którym mowa w art. 96 ust. 4 tej ustawy, jest
wyłączenie zakazu ujawniania zastrzeżonych informacji.”
Obowiązkiem Zamawiającego jest zatem, w każdym przypadku zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa, przeprowadzenie indywidualnego badania w odniesieniu do każdego
zastrzeżonego dokumentu i stwierdzenie, czy zachodzą przesłanki do zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa.
Zaniechania Zamawiającego we wskazanym zakresie są tym bardziej rażące, że
uniemożliwiają pozostałym uczestnikom postępowania weryfikację zdolności wybranego
Wykonawcy tak do udziału w procedurze, jak również do należytego wykonania zamówienia.
Odwołujący, przywołując wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27 grudnia 2012 r. (KIO
2710/12), zauważył, że „zastrzeganie informacji zawartych w ofertach stało się sposobem na
pozbawianie konkurentów możliwości podważenia i zaskarżenia dokumentów i danych
zawartych
w złożonych ofertach. Zamawiający uchylając się od obowiązku rzetelnego
zbadania takiego zastrzeżenia niejednokrotnie bezkrytycznie przyjmuje takie zastrzeżenia,
nawet, gdy wykonawca zastrzega wszystkie bądź większość informacji, co prowadzi do
złamania podstawowej zasady, jaką jest zasada jawności.”
Odwołujący podkreślił, że zasada jawności w systemie zamówień publicznych jest jedną
z podstawowych zasad, które należy uwzględniać w trakcie przygotowywania oraz
przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a która może doznać
ograniczenie wyłącznie w warunkach art. 18 ust. 1-3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
W procesie udzielania zamówienia zasada jawności przejawia się dwojako: przez
upublicznienie chęci udzielenia określonego rodzaju zamówienia oraz w jawności całej
dokumentacji w tymże postępowaniu o udzielenie zamówienia. Zasadę jawności
postępowania wyraża art. 18 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Postępowanie
o zamówienie publiczne jest jawne, dlatego każde naruszenie zasady jawności przyczynia się
do wadliwości postępowania i w efekcie może prowadzić do jego unieważnienia.
Ustawa prawo zamówień publicznych wprowadzając generalną zasadę jawności, również
w stosunku do złożonych ofert, czyni jednak zastrzeżenie, iż Zamawiający nie może ujawnić
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, jeżeli Wykonawca składając ofertę, zastrzeże w odniesieniu do tych
informacji, że mogą być one ogólnie udostępnione.
Tym samym, określona informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli spełnia łącznie
trzy warunki tj.:
a) ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub posiada
wartość gospodarczą,
b) nie została ujawniona do wiadomości publicznej,
c) podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności.
Powyższe zostało potwierdzone wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 3 października 2000 r.
(sygn. akt I CKN 304/00, OSNC 200t Nr 4, poz. 59).
Odwołujący podkreślił, że wybrany wykonawca w toku postępowania nie wykazał,
że dokonane utajnienie w wyniku spełnienia warunków, o których mowa w przywołanym
wyroku Sądu Najwyższego, jest zasadne i uzasadnione stanem faktycznym i prawnym.
Ocena, czy dowolna informacja, zastrzeżona przez wykonawcę stanowi tajemnicę
przedsiębiorstwa, podobnie jak wszystkie inne czynności w postępowaniu, jest obowiązkiem
Zamawiającego wyrażonym w przepisie art. 18 ust. 1-3 ustawy Prawo zamówień publicznych
(por. aktualne tezy z wyroku KIO z dnia 1 sierpnia 2008 r. - sygn. akt: KIO/UZP 745/08; wyrok
KIO z dnia 30 czerwca 2008 r. - sygn. akt: KIO/UZP 595/08). Ponadto, zgodnie z utrwalonym
stanowiskiem zarówno orzecznictwa jak i doktryny, pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa, jako
wyjątek od fundamentalnej zasady jawności postępowania o zamówienie publiczne powinno
być interpretowane ściśle.
Zaniechanie odtajnienia wyjaśnień rażąco niskiej ceny uniemożliwia Odwołującemu ocenę
prawidłowości kalkulacji ceny oferty wybranego Wykonawcy.
Odwołujący wskazał, że utajnienie całości wyjaśnień rażąco niskiej ceny konsorcjum, jako
tajemnicy przedsiębiorstwa, uniemożliwiło mu ich merytoryczną analizę i ocenę w przedmiocie
realności zaoferowanej ceny oraz jej prawidłowego wyliczenia.
Według Odwołującego, większość z utajnionych informacji, została utajniona z naruszeniem
przepisów, bowiem nie mogą one stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu art.
11 ust. 2 uznk.
Utajniona została cała treść wyjaśnień, zaś wskazać należy, że - z oczywistych względów -
wszystko nie może być tajne.
W ocenie Odwołującego treść wyjaśnień nie zawiera informacji, które stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów uznk, ponieważ informacje takie jak: pomoc
publiczna, wysokość wynagrodzeń pracowników, która w przypadku usług prania sprowadza
się do wartości minimalnego wynagrodzenia za pracę są informacjami powszechnie znanymi
i jako takie nie podlegają ochronie, bowiem każdy zainteresowany ma do nich dostęp.
Odwołujący wskazał, że informacje takie jak zużycie środków bez ujawniania danych
kontrahentów nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa. Natomiast można na ich podstawie
analizować ofertę pod kątem wystąpienia rażąco niskiej ceny. Kluczowe jest zatem ich
odtajnienie.
Samo ukazanie ogólnego kosztu środków nie ma żadnej wartości gospodarczej dla
przedsiębiorcy.
O ile sposób uzyskania korzystnych cen (np. wysokość rabatów od kontrahentów) może
stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, tak sam efekt końcowy obrazujący te ceny nie ma żadnej
wartości gospodarczej.
Wbrew stanowisku wybranego wykonawcy -
Odwołujący stwierdził, że nie może zostać
uznana jako tajemnica przedsiębiorstwa również metoda kalkulacji ceny, gdyż ze względu na
swoją jednorazowość i jako odzwierciedlenie warunków wykonywania wyłącznie tego
konkretnego zamówienia ustanowionych przez Zamawiającego nie przedstawia żadnej
wartości gospodarczej.
Treść kalkulacji nie pozwala na odtworzenie stałych uwarunkowań wykonawcy, dotyczących
kalkulacji usług prania. Na podstawie treści kalkulacji nie sposób poznać metodologii
wykonywania usług, bowiem wykonawca ograniczony jest konkretnymi wymogami w zakresie
realizacji zamówienia, a kalkulacja ceny jest jedynie odzwierciedleniem tych wymogów.
Odwołujący podkreśla, że każde zamówienie charakteryzuje się innymi wymogami i nie
sposób przenosić rozwiązań i założeń, przyjętych przez wykonawcę w ramach jednego
z zamówień na inne, bowiem w stosunku do innych zamówień będą one nieaktualne.
W ocenie Odwołującego, kalkulacja ceny nie stanowi również informacji organizacyjnych
przedsiębiorstwa. Z treści kalkulacji nie sposób wywieść jakichkolwiek informacji o organizacji
przedsiębiorstwa wykonawcy. Kalkulacja stanowi jedynie wycinek potencjału wykonawcy.
Dodatkowo w przypadku niniejszego zamówienia w związku ze szczegółowym określeniem
wymogów w zakresie realizacji zamówienia, ustanowionych w SWZ, trudno uznawać, że
kalkulacja oparta na jednakowych dla wszystkich wykonawców wymogach, może w jakikolwiek
spo
sób obrazować organizację przedsiębiorstwa wykonawcy.
Również nie może być tu mowy o ujawnieniu metodologii wykonywania usług, bowiem
tę określił nie wybrany wykonawca, a Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia.
W doktrynie i orzecznictwie spotyka się również następujący pogląd, że kalkulacja ceny oferty
może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, ale pod warunkiem, że ma ona unikalny, autorski
charakter i posiada elementy ją wyróżniające na tle typowo stosowanych metodologii
(por. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 13 kwietnia 2022 r. KIO 843/22).
Konsorcjum
nie sprostało w rozpatrywanym stanie faktycznym obowiązkowi wykazania, że
przedłożone przez niego dokumenty faktycznie takim unikalnym charakterem się wyróżniają.
Brak jest próby ze strony Konsorcjum wykazania dlaczego informacje te są szczególnie
wrażliwe i w jaki sposób mogłyby wpłynąć na jego pozycję konkurencyjną. Odwołujący
wskaza
ł, że kalkulacja kosztów świadczenia usług prania w znacznej części dotyczy kosztów
wynagrodzeń pracowników, użytych środków, transportu itp. Wskazane wyliczenie jest
wynikiem prostych i standardowych działań matematycznych.
Odwołujący stwierdził, że kalkulacja ceny dla innych podmiotów, poza czysto poznawczym
charakterem tej kalkulacji, nie musi przedstawiać jakiejkolwiek wartości gospodarczej. Wiedza
w tym zakresie nie musi bowiem niwelować jakichkolwiek przewag konkurencyjnych, czy tym
bardziej budować takich przewag po stronie innych podmiotów. W przypadku, gdy jest inaczej
w
ykonawca powinien takie okoliczności wykazać (wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie,
Wydział XXIII Gospodarczy Odwoławczy z 24 lutego 2022 r., XXIII Zs 133/21).
W postępowaniu nie może zostać zastrzeżona jako tajemnica przedsiębiorstwa zaoferowana
cena.
Skoro zatem cena w danym postępowaniu nie może stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa
(zgodnie z dyspozycją powyżej zacytowanego artykułu), to również kalkulacja tej ceny nie
stanowi tajemnicy przedsiębiorstwa. Trudno uznać, aby sama kalkulacja, która obejmuje
wycenę poszczególnych elementów przedmiotu zamówienia w danym postępowaniu, mogła
zawierać informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa (wyrok KIO z 25 listopada 2020
r., KIO 2831/20). W wyroku KIO 1878/19 z
10 października 2019 r. wskazano, że „Nie można
uznać za tajemnicę przedsiębiorstwa ceny oferowane w postępowaniu – chociażby cenę
dotyczącą roboczogodziny i jej poszczególnych składowych. Cena zaoferowana
w postępowaniu jest elementem jawnym, zatem sposób jej obliczenia nie może stanowić
tajemnicy. Nie ma podstaw do zastrzeżenia tajemnicy całości treści kalkulacji.
Wobec powyższego, zdaniem Odwołującego, treść wyjaśnień rażąco niskiej ceny, które
zostały złożone przez wybranego wykonawcę, nie stanowi tajemnicy przedsiębiorstwa, dlatego
też Zamawiający był zobowiązany do ich odtajnienia.
W odpowiedzi na odwołanie – piśmie z 27 września 2024 r. Zamawiający wniósł o oddalenie
odwołania w całości, przeprowadzenie dowodów z następujących dokumentów:
a. analizy zaoferowanych cen z dnia 5 sierpnia 2024 r.,
na okoliczność ustalenia, iż cena zaoferowana przez Wykonawcę Bluu Textile K. Sp. k., W.
K. Bluu Textile Service -
Konsorcjum jest niższa o co najmniej 30% od średniej arytmetycznej
cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu,
b. pisma z dnia 9 sierpnia 2024 r. -
wyjaśnienia Wykonawcy Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu
Textile Service - Konsorcjum, w zakresie wyliczenia ceny lub
kosztu, lub ich istotnych części
składowych, wraz z załącznikami - dokumenty w aktach sprawy, zostały wystane do Prezesa
Krajowej Izby odwoławczej w odpowiedzi na wezwanie,
na okoliczność złożenia przez Wykonawcę Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Texti/e Service
Konsorcjum wyjaśnień oraz zastrzeżenia ich jako tajemnicy przedsiębiorstwa,
c.
zasądzenie od Odwołującego na rzecz zamawiającego kosztów postępowania według norm
przepisanych, w tym kosztów zastępstwa prawnego.
Zamawiający wskazał, iż Wykonawca Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service -
Konsorcjum, pismem z dnia 9 sierpnia 2024 r.
złożył wyjaśnienia co do rażąco niskiej ceny, w
których zastrzegł, iż metoda kalkulacji ceny i konkretne dane cenotwórcze ujawnione
przez Wykonawcę dla wykazania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa Wykonawcy i są przedmiotem ochrony.
Ofertę w postępowaniu wniósł wykonawca Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service -
Konsorcjum. W
toku czynności sprawdzających Zamawiający ustalił, iż oferta
wykonawcy Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service - Konsorcjum zawiera
cenę niższą
d 32,79 % od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających
odrzuceniu.
Na wezwanie Zamawiającego, pismem z dnia 9 sierpnia 2024 r., wykonawca Bluu Textile K.
Sp. k., W. K. Bluu Textile Service -
Konsorcjum złożył wyjaśnienia w zakresie
rażąco niskiej ceny przedstawionej przez wykonawcę w ofercie z dnia 1 sierpnia 2024 r.
Udzielając wyjaśnień Wykonawca Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service -
Konsorcjum w sposób szczegółowy i wyczerpujący przedstawił metodę kalkulacji ceny, jak i
konkretne dane cenotwórcze. Wyjaśnienia zostały poparte dowodami w postaci dokumentów
(Załączniki do wyjaśnień) oraz konkretnymi wyliczeniami.
Wykonawca Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service - Konsorcjum,
składając
wyjaśnienia zastrzegł, iż metoda kalkulacji ceny i konkretne dane cenotwórcze ujawnione
przez Wykonawcę dla wykazania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa Wykonawcy i są przedmiotem ochrony.
Zamawiający wskazał, że zgodnie z art. 18 ust. 3. Pzp, nie ujawnia się informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich
informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które
jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane
osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich
osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy
zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności, art. 11 ust.
2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Zasadą jest jawność postępowania o zamówienie publiczne. Tylko w określonych przypadkach
zamawiający jest uprawniony do pewnych ograniczeń, w szczególności w przypadku
zastrzeżenia przez wykonawcę tajemnicy przedsiębiorstwa. jak wynika z powyższego, aby
skutecznie zastrzec informacje jako tajemnicę przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione
następujące przesłanki:
a) zastrzeżone informacje muszą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art.
11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
b) konieczne jest zastrzeżenie przez wykonawcę, że dane stanowiące tajemnicę
przedsiębiorstwa nie mogą być udostępniane,
c
) wykonawca musi wykazać, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Warunkiem zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa, jest posiadanie przez te
informacje cech określonych w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Zastrzeżenie jest możliwe w stosunku do informacji technicznych, technologicznych,
organizacyjnych przedsiębiorstwa lub innych informacji posiadających wartość gospodarczą.
Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, informacje posiadające wartość
gospodarczą
to
informacje
handlowe
oraz
dotyczące
sfery
organizacji
i funkcjonowania
przedsiębiorstwa, obejmujące całokształt doświadczeń i wiedzy przydatnych
do prowadzenia
przedsiębiorstwa, niezwiązane bezpośrednio z wytwarzaniem określonych
dóbr, ponadto informacje, których rozpowszechnienie może zagrażać konkurencyjnej pozycji
wykonawcy w
określonym segmencie rynku, jak również te które w toku konkurencji mogą
zachwiać jego pozycją na rynku świadczonych usług, dostaw lub robót budowlanych, wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 marca 2012 r., || SA/Wa
Ponadto wartość gospodarczą posiadają wypracowane kontakty, nazwy partnerów
handlowych, warunki zawartych porozumień, które wynikają z zobowiązań podmiotów
trzecich, wyrok z dnia 28 lutego 2014 r., KlO 245/14.
Tajemnicą przedsiębiorstwa mogą być w szczególności objęte:
a) kalkulacje ceny ofertowej (sposób kalkulacji, przyjęte kwoty),
b) dostawy (źródła dostaw, ceny materiałów, uzyskane rabaty),
c
) informacja o podwykonawcach, z którymi współpracuje wykonawca, ceny ofert na
wykonanie robót podwykonawczych w zakresie zamówienia,
d) stosowane rozwiązania organizacyjne i zasady współpracy w ramach danej grupy
kapitałowej, do której wykonawca przynależy,
e) sposób kalkulacji ceny zapewniający wykonawcy optymalizację zysków,
f) dane dotyczące kosztów zatrudnienia pracowników, ponieważ w aktualnych realiach
rynkowych budowa przewagi konkurencyjnej wymaga w znacznym stopniu zatrudnienia
i utrzymania wyspecjalizowanej kadry pracowniczej, wyrok z dnia 17 lutego 2016 r., KlO
W celu zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa niezbędne jest oświadczenie
złożone przez wykonawcę. Oświadczenie powinno być złożone wraz z przekazaniem
informacji
bez wezwania ze strony zamawiającego.
Do osiągnięcia skutku w postaci utajnienia informacji w postępowaniu o zamówienie publiczne
konieczne jest również wykazanie przez wykonawcę, że zastrzeżone informacje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa.
W nawiązaniu do powyższego, w oparciu o orzecznictwo Krajowej Izby odwoławczej oraz
sądów, za tajemnicę przedsiębiorstwa uznawane są wyjaśnienia wykonawcy składane w celu
ustalenia, czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.
W wyroku z dnia 14 maja 2013 r. (KlO 908/13) Krajowa Izba Odwoławcza uznała, iż: „Sposób
kalkulacji ceny można zaliczyć do informacji, które stanowią cenne źródło informacji dla
konkurencji. Informacje te powstają na potrzeby konkretnego postępowania o zamówienie
publiczne. S
posób budowania strategii cenowej w ofercie i elementy składowe tej strategii
spełniają przesłanki uznania informacji tych za tajemnicę przedsiębiorstwa, stanowią jego
know-
how, jako posiadających wartość handlową i gospodarczą, obrazują bowiem
rozwiązanie dotyczące kalkulacji ceny, która pozwoliła na wybór oferty tego wykonawcy jako
najkorzystniejszej.".
Również Sąd Okręgowy w Katowicach w wyroku z dnia 8 maja 2007 r. (XIX Ga 167/07), uznał,
iż: „zarówno metoda kalkulacji ceny, jak i konkretne dane cenotwórcze ujawnione przez
wykonawcę na żądanie zamawiającego dla sprawdzenia, czy cena oferty nie jest rażąco niska,
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i mogą być przedmiotem ochrony przez ich utajnienie
przed innymi podmiotami, również tymi uczestniczącymi w przetargu."
W przedmiotowej sprawie wykonawca Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile
Service
— Konsorcjum, w piśmie z dnia 9 sierpnia 2024 r. złożył wyjaśnienia w zakresie
wyliczenia rażąco niskiej ceny uzasadniając je w sposób szczegółowy i wyjaśniając.
Wykonawca Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service -
Konsorcjum wskazał, jakie
czynniki mają wpływ na wysokość zaoferowanej ceny, w tym, w zakresie organizacji
działalności przedsiębiorstwa, kosztów zatrudnienia pracowników, zasad współpracy z
kontrahentami. Wykonawca Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service - Konsorcjum
składając wyjaśnienia, zastrzegł, iż metoda kalkulacji ceny i konkretne dane cenotwórcze
ujawnione dla wykazania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa Wykonawcy Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service - Konsorcjum
i są przedmiotem ochrony.
Uznanie, w oparciu o przedstawione orzecznictwo, za tajemnicę przedsiębiorstwa zarówno
metody kalkulacji ceny, jak i konkretnych danych cenotwórczych ujawnionych przez
wykonawcę na żądanie zamawiającego dla sprawdzenia, czy cena oferty nie jest rażąco niska
oraz zakres wyjaśnień Wykonawcy Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service -
Konsorcjum przedstawiających kalkulację ceny ofertowej, stanowią informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa, tym samym posiadają wartość gospodarczą,
co uzasadnia uznanie spełnienia przestanki wykazania przez Wykonawcę Bluu Textile K. Sp.
k., W. K. Bluu Textile Service - Konsorcjum,
że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa.
W oparciu o
powyższe, wbrew twierdzeniom Odwołującego, przedstawione przez wykonawcę
Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service -
Konsorcjum, w piśmie z dnia 9 sierpnia 2024
r. informacje w zakresie metody kalkulacji ceny, jak i konkretnych danych
cenotwórczych,
poparte dowodami w postaci z
ałączników stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i uzasadniają
nieujawnianie przez Zamawiającego tych informacji wraz z załącznikami, na podstawie art. 18
ust. 3 Pzp.
Zamawiający wskazał, że Odwołujący podniósł również zarzut naruszenia przez
Zamawiającego art. 239 ust. 1 Pzp, poprzez dokonanie wyboru oferty wykonawcy Bluu Textile
K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service - Konsorcjum jako najkorzystniejszej. O
dwołujący uznał
czynność wyboru za wadliwą z powodu braku udostępnienia przez Zamawiającego
odwołującemu wyjaśnień wykonawcy Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service -
Konsorcjum w
zakresie rażąco niskiej ceny.
Zamawiający podkreślił, że Odwołujący nie podniósł zarzutu braku odrzucenia przez
Zamawiającego oferty wykonawcy Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service -
Konsorcjum,
jako zawierającej rażąco niską cenę. Odwołujący nie podniósł żadnych zarzutów
w zakresie oferty wykonawcy Bluu Textile K. Sp. k., W. K. Bluu Textile Service
– Konsorcjum
jako zawierającej rażąco niska cenę.
Zamawiający wskazał, że w związku z powyższym zarówno z przyczyn formalnych jak
i materialnych rozstrzygniecie
postępowania przetargowego jest prawidłowe.
Po przeprowadzeniu rozprawy, uwzględniając dokumenty zamówienia, jak również
biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron i uczestnika postępowania zawarte
w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie, Izba
ustaliła i zważyła:
Izba stwierdziła, że nie wystąpiła żadna z przesłanek wskazanych w art. 528 ustawy Pzp,
których skutkiem jest odrzucenie odwołania.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał spełnienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp,
zarówno posiadania interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy.
Do postępowania odwoławczego, w terminie przewidzianym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp,
po stronie Zamawiającego przystąpienie zgłosili wykonawcy wspólnie ubiegający się
o udzielenie zamówienia: Bluu Textile Service K. Spółka komandytowa z siedzibą
w Nowym Targu oraz W. K., prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą W. K. Bluu
Textile Service, dalej: „Przystępujący”.
Zgłoszenie przystąpienia spełniało warunki określone w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp.
Na podstawie przekazanej dokumentacji postępowania Izba ustaliła, że Zamawiający
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia pn.: „28/24 – Świadczenie kompleksowej
usługi prania wraz z użyczeniem pościeli i bielizny ogólnoszpitalnej dla Szpitala
Wojewódzkiego w Bielsku-Białej”.
Zamawiający w związku z faktem, iż cena oferty Przystępującego była niższa o 32,79 % od
średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu, wezwał
Przystępującego do złożenia wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny oferty.
W odpowiedzi
– 9 sierpnia 2024 r. Przystępujący złożył wyjaśnienia wraz z dowodami
w postaci
załączników. Jednocześnie Przystępujący zastrzegł, że metoda kalkulacji ceny
i konkretne
dane cenotwórcze ujawnione przez Przystępującego w piśmie na żądanie
Zamawiającego dla sprawdzenia, czy cena oferty nie jest ceną rażąco niską, stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa wykonawcy i są przedmiotem ochrony, wobec czego wykonawca
wniósł o ich utajnienie przed innymi podmiotami, również tymi uczestniczącymi w przetargu.
Były to okoliczności bezsporne.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy Pzp, p
ostępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
Stosowanie do art. 18 ust. 2 ustawy Pzp,
Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji
związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych
w ustawie.
Zgodnie z brzmieniem art. 18 ust. 3 ustawy Pzp, n
ie ujawnia się informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2022 r. poz. 1233), jeżeli wykonawca, wraz
z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał,
że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może
zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5.
Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji,
dalej: „uznk”, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje
techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające
wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich
elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji
albo n
ie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub
rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu
utrzymania ich w poufności.
Izba oceniła skuteczność zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa Przystępującego
dotyczących wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny oferty, mając na uwadze sformułowaną
w
art. 18 ust. 1 ustawy Pzp zasadę jawności postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.
Ograniczenie zasady jawności następuje z mocy art. 18 ust. 3 ustawy Pzp, z którego wynika,
że nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli
wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one
u
dostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
A zatem to
na wykonawcy spoczywa obowiązek wykazania przesłanek zastrzeżenia informacji
jako tajemnicy przedsiębiorstwa, natomiast Zamawiający ma obowiązek ustalenia, czy
zastrzeżenie skuteczności tajemnicy przedsiębiorstwa przez wykonawcę było skuteczne.
Ponieważ ustawodawca w przepisie art. 18 ust. 3 uznk ustanowił obowiązek „wykazania”, że
zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, w ocenie Izby „wykazanie” to
coś więcej niż „oświadczenie”, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Sąd Okręgowy w Warszawie XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy i Zamówień
Publicznych w wyroku z
1 października 2021 r. sygn. akt XXIII Zs 53/21 podkreślił: „…zdaniem
Sądu wszelkie sposoby, metody i środki interpretacyjne związane z wykładnią przepisów
dopuszczających możliwość zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa muszą być stosowane
z generalnym założeniem, że zasadą jest jawność.
Sąd kierując się tym właśnie założeniem uznał, że powinno ono mieć wpływ również na
wykładnię pojęcia „wykazanie”, o którym mowa w art. 8 ust. 3 sPzp, w tym sensie, że
przewidziany tam przez ustawodawcę obowiązek „wykazania” winien być traktowany jako
zbli
żony do obowiązku „udowodnienia” w rozumieniu k.p.c.”
Wykonawca
zobowiązany jest zastrzec i wykazać, że zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa
jest zasadne wraz z przekazaniem takich informacji
zamawiającemu.
Izba podkreśla, że jeśli wykonawca składa jedynie oświadczenie, że przekazane
zamawiającemu informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa wraz z ogólnikowym
uzasadnieniem, to takiego
zastrzeżenia nie można uznać za skuteczne.
Skuteczne zastrzeżenie informacji przekazanych zamawiającemu jako tajemnica
przedsiębiorstwa polega na wykazaniu spełnienia łącznie przez wykonawcę przesłanek z art.
11 ust. 2 uznk:
informacje stanowią informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa
lub inne informacje
, które posiadają wartość gospodarczą,
- informacje
nie zostały ujawnione publicznie,
zostały wobec nich podjęte działania w celu utrzymania ich w poufności.
Izba
stwierdziła, że Przystępujący nie wykazał łącznego spełnienia przesłanek określonych
art. 11 ust. 2 uznk. Uzasadnienie
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa dotyczące
wyjaśnień ceny oferty miało charakter ogólnikowy, nie odnosiło się do poszczególnych
informacji i
nie zostało poparte dowodami.
Przystępujący poprzestał jedynie na oświadczeniu, że metoda kalkulacji ceny, jak i konkretne
dane cenotwórcze ujawnione przez niego w piśmie z 9 sierpnia 2024 r. na żądanie
Zamawiającego dla sprawdzenia, czy cena oferty nie jest ceną rażąco niską, stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa wykonawcy i są przedmiotem ochrony, wobec czego wykonawca
wn
iósł o ich utajnienie przed innymi podmiotami, również tymi uczestniczącymi w przetargu.
Izba nie neguje faktu, że metoda kalkulacji ceny, jak i konkretne dane cenotwórcze mogą
stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, jednakże Przystępujący nie odniósł się do przesłanek
tajemnicy przedsiębiorstwa, określonych w art. 11 ust. 2 uznk oraz nie wykazał, że informacje
zawarte w wyjaśnieniach ceny oferty mają wartość gospodarczą, że nie zostały ujawnione
publicznie oraz
jakie działania podjął celem zachowania zastrzeżonych informacji w poufności.
Zamawiający zaakceptował takie ogólnikowe uzasadnienie.
A zatem ponieważ Przystępujący nie sprostał obowiązkowi wykazania, że przedstawione
przez niego
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, podlegały one ujawnieniu
z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z innych przepisów prawa).
Izba uwzględniła również odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy Pzp,
ponieważ w ocenie Izby brak udostępnienia przez Zamawiającego Odwołującemu
nieskutecznie
zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa informacji przedstawionych
przez
Przystępującego, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, uniemożliwiło
mu
kontrolę legalności działania Zamawiającego i dokonanie oceny, czy postawienie zarzutu
rażąco niskiej ceny względem oferty Przystępującego byłoby w ogóle uzasadnione oraz
ogranicza
ło prawo do wniesienia odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp
w zw. z § 5 pkt 1 i 2 lit. a i b oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U.
z 2020 r. poz. 2437).
Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………………………