Sygn. akt: KIO 3427/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
26 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 26 września 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 września 2024 r.
przez wykonawc
ę LEDBIM Sp. z o.o. z siedzibą w Gruszczynie, w postępowaniu
prowadzonym przez WIR-S G.
Ś. w Czernicy,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy LEDBIM Sp. z o.o.
z siedzibą w Gruszczynie kwoty 6 750 zł 00 gr (słownie:
sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty
uiszczonego wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………….....
Sygn. akt: KIO 3427/24
Uzasadnienie
Zamawiający – WIR-S G. Ś. w Czernicy – prowadzi postępowanie pn. Zakup i dostawa
zestawu multimedialnego
— przenośne ekrany LED do zastosowań eventowych wraz z
akcesoriami. Inwestycja: Wprowadzenie nowej ustugi organizacji
i zarządzania wydarzeniami
typu targi, konferencje, eventy, wystawy na terenie regionu nr 5
w województwie dolnośląskim.
W dniu 18 września 2024 r. wykonawca LEDBIM Sp. z o.o. z siedzibą w Gruszczynie wniósł
odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
1. dokonaniu wyboru oferty Wykonawcy MASTER J. K. z siedzibą we Wrocławiu jako
najkorzystniejszej;
2. Naruszenie zasady równego traktowania wykonawców poprzez niewłaściwe doręczenie
wezwania do
uzupełnienia dokumentów
3. Zaniechanie korzystania z systemu BK2021 do komunikacji
Odstąpienie od ustalonego systemu komunikacji.
W związku z powyższym, Odwołujący wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu
naruszenie następujących przepisów:
1) art.239 ust.1 i 2 ustawy pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy pzp
poprzez nieprawidłowe
uznanie, że oferta wykonawcy MASTER J. K. z siedzibą we Wrocławiu jest ofertą
najkorzystniejszą i w konsekwencji dokonanie wyboru oferty tego wykonawcy, w
sytuacji, kiedy wykonawca ten nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, a jego
oferta winna zostać odrzucona przez Zamawiającego, zaś uwzględniając taką ofertę
w
procesie oceny i badania ofert i nie odrzucając jej Zamawiający dopuścił się
nierównego traktowania wykonawców, nie zapewniając zachowania uczciwej
konkurencji i
prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób
przejrzysty, zwłaszcza, że Odwołujący złożył ofertę kompletną, przy jednoczesnym
zaniechaniu
wyboru oferty odwołującego, mimo, że najkorzystniejszą nie podlegająca
odrzuceniu ofertą jest oferta Odwołującego.
2) art. 16 pkt. 1 i 2 w
zw. ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2024 poz. 1320)
poprzez: -
naruszenie zasady równego traktowania wykonawców nieprawidłowe
doręczenie wezwania Wiadomość zawierająca wezwanie do uzupełnienia
dokumentacji została wysłana do nas w sposób masowy, co doprowadziło do jej
zakwalifikowania
przez system pocztowy jako SPAM. W efekcie nie byliśmy w stanie
zareagować w wyznaczonym terminie.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
1. Uchylenie czynności wyboru oferty wykonawcy MASTER J. K. z siedzibą we Wrocławiu
jako najkorzystniejszej, dokonanej przez
Zamawiającego, z uwagi na naruszenie przepisów
ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. art. 239 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 pzp,
poprzez
wybór oferty, która nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, co narusza
zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Zobowiązanie Zamawiającego do dokonania ponownej oceny ofert, z pominięciem oferty
wykonawcy MASTER J. K.,
który nie spełnił wymogów postępowania, oraz do uznania oferty
Odwołującego za najkorzystniejszą, z uwagi na jej kompletność i zgodność z wymaganiami
Zamawiającego.
3. Stwierdzenie naruszenia przez
Zamawiającego zasady równego traktowania
wykonawców poprzez nieprawidłowe doręczenie wezwania do uzupełnienia dokumentacji,
wysłanego masowo w dniu 9 września 2024 r., co doprowadziło do zakwalifikowania
wiadomości jako SPAM, co uniemożliwiło Odwołującemu terminową reakcję.
4. Zobowiązanie Zamawiającego do stosowania wyłącznie ustalonego systemu komunikacji
BK2021, zgodnie z
zapisami zapytania ofertowego oraz Wytycznymi dotyczącymi
kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, a nie komunikacji za pośrednictwem e-
maila, co naruszało zasadę konkurencyjności.
5. zobowiązanie Zamawiającego do załączenia dokumentacji postępowania o udzielenie
zamówienia, którego dotyczy odwołanie;
6. dopuszczenie i przeprowadzenie
dowodów z dokumentów załączonych do odwołania na
okoliczności wskazane w uzasadnieniu odwołania;
Ponadto wnoszę o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów
postępowania odwoławczego, w tym kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w wysokości
3.600 złotych.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę LEDBIM Sp. z o.o. z siedzibą w
Gruszczynie,
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 23 września 2024 r. (pismo z
dnia 2
3 września 2024 r.) oświadczył, iż „nie jestem podmiotem zobowiązanym do stosowania
ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych. Nie jestem podmiotem
publicznym wymienionym w art. 4 i art. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych. W opisywanej
sprawie nie mają zastosowania przepisy ustawy Pzp. Przedsięwzięcie, które realizuję w
ramach umowy wsparcia oraz zakupy przewidziane do realizacji w umowie wsparcia nie są
objęte ustawą Prawo zamówień publicznych. Wydatkowanie środków regulowane jest
zapisami Umowy wsparcia, Przewodnikiem
kwalifikowalności wydatków, regulaminem Bazy
Konkurencyjności. Umowa nr KPO.01.03-IW.01-2319/24, wskazuje, że wydatki w ramach
realizowanego projektu wydatkowane mają być zgodnie z zasadą konkurencyjności opisaną
w Przewodniku kwalifikowalności wydatków stanowiącym załącznik nr 4 do Umowy. Zgodnie
z Przewodnikiem kwal
ifikowalności wydatków, podmiot, który nie jest zamawiającym w
rozumieniu ustawy Pzp dokonuje zakupów zgodnie z zasadami określonymi w pkt. 2.8.2 oraz
2.8.3 Przewodnika (w zależności od wartości zamówienia). Punkt 2.8.2 dotyczy zakupów o
wartości do 50 tys. PLN netto. Punkt 2.8.3 zakupów powyżej 50 tys. PLN netto. Zgodnie z pkt.
2.8.3 MŚP dokonuje zamówień (zakupów) powyżej 50 tys. PLN netto zgodnie z zasadą
konkurencyjności, z wykorzystaniem aplikacji Baza Konkurencyjności (BK2021) dostępnej pod
adresem internetowym: https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl. Zapytanie
ofertowe, które zamieściłem w Bazie Konkurencyjności dotyczy zakupu powyżej 50 tys. PLN
netto i jest realizowane z
godnie z regulaminem Bazy Konkurencyjności, zgodnie z podpisaną
umową wsparcia, oraz zgodnie z treścią zapytania ofertowego. Opisana procedura zapytania
ofertowego w Bazie Konkurencyjności zmierzająca do zawarcia umowy z wybranym
wykonawcą nie jest postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego”.
Przed otwarciem rozprawy, oświadczeniem złożonym do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
września 2024 r. (pismo z dnia 23 września 2024 r.), Odwołujący cofnął odwołanie w całości
wniesione w dniu 18
września 2024 r.
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych, umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając w formie
postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz.
2437), z którego wynika, że w sytuacji cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy
najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub
posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu
zwraca się 90% wpisu. W takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z
rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego
wartości.
Z uwagi na powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………….......