Sygn. akt KIO 3415/24
WYROK
Warszawa, dnia 4 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący Maksym Smorczewski
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 17 września 2024 r. przez wykonawcę P. Ż., prowadzącego działalność gospodarczą
pod nazwą Ż. P. "Remdom" P.P.U.H,
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Wschowa
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Gminie Wschowa unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym
odrzucenie oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia T. K.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Firma Tombud T. K., oraz
Budownictwo D. U.
spółka jawna z siedzibą w Lesznie,
kosztami postępowania obciąża zamawiającego Gminę Wschowa i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł (dziesięć tysięcy
złotych) uiszczoną przez wykonawcę P. Ż., prowadzącego działalność gospodarczą
pod nazwą Ż. P. "Remdom" P.P.U.H, tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 617 zł
(trzy tysiące sześćset siedemnaście złotych) poniesioną przez wykonawcę P. Ż.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Ż. P. "Remdom" P.P.U.H,
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika i innych uzasadnionych wydatków oraz kwotę
zł (trzy tysiące sześćset złotych) poniesioną przez zamawiającego Gminę
Wschowa tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od Gminy Wschowa na rzecz P. Ż., prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Ż. P. "Remdom" P.P.U.H, kwotę 13 617 zł (trzynaście
tysięcy sześćset siedemnaście złotych) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione tytułem wpisu od odwołania, wynagrodzenia
pełnomocnika i innych uzasadnionych wydatków.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………..…………
Sygn. akt KIO 3415/24
UZASADNIENIE
17 września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy P.
Ż., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Ż. P. "Remdom"
P.P.U.H, (dalej jako „Odwołujący”) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na
roboty budowlane pod nazwą „Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej im.
Stanisława Staszica w Osowej Sieni” (dalej jako „Postępowanie”), prowadzonym przez
zamawiającego Gminę Wschowa (dalej jako „Zamawiający”) wobec „czynności wyboru jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: T. K. Tombud (ul. Modelarska 13, 64-100 Strzyżewice) oraz Budownictwo D. U.
spółka jawna (ul. Borowikowa 14, 64-100 Leszno)”.
Odwołujący zarzucił naruszenie „art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b prawa zamówień
publicznych poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia: T. K. Tombud oraz Budownictwo D. U. spółka jawna, podczas gdy
oferta ta została złożona przez wykonawców niespełniających warunku udziału w
postepowaniu w zakresie określonym w rozdziale V pkt 2 ppkt 4 w części opisanej
następująco: „1 robotę budowlaną polegającą na budowie, modernizacji, przebudowie lub
remoncie budynku o kubaturze minimum 1000m3, w zakres którego wchodziło: docieplenie
ścian zewnętrznych lub wykonanie elewacji budynku oraz budowa, modernizacja, przebudowa
lub remont co najmniej jednej z instalacji: c.o., c.w.u. lub elektry
cznej”” oraz „ewentualnie, w
przypadku możliwości wezwania wybranych wykonawców do uzupełnienia lub poprawienia
dokumentów w tym zakresie zaskarżonej czynności zarzucam naruszenie również art. 128 ust.
1 prawa zamówień publicznych poprzez brak skierowania wezwania do uzupełnienia
dokumentów potwierdzających spełnianie przedmiotowego warunku”.
Odwołujący wniósł o:
„1) uwzględnienie odwołania,
nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
z
12 września 2024 r. oraz dokonania ponownego badania i oceny ofert,
nakazanie zamawiającemu odrzucenia oferty złożonej przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: T. K. Tombud oraz Budownictwo D. U. spółka
jawna zgodnie z postawionymi zarzutami, ewentualnie, w przypadku braku
wcześniejszego wezwania do uzupełnienia lub poprawienia dokumentów w tym zakresie
wnoszę o nakazanie zamawiającemu wezwania tychże do uzupełnienia złożonych
dokumentów w zakresie potwierdzenia spełniania warunku określonego w rozdziale V
pkt 2 ppkt 4 w części opisanej następująco: „1 robotę budowlaną polegającą na budowie,
modernizacji, przebudowie lub remoncie budynku o kubaturze minimum 1000m3, w
zakres którego wchodziło: docieplenie ścian zewnętrznych lub wykonanie elewacji
budynku oraz budowa, modernizacja, przebudowa lub remont co najmniej jednej z
instalacji: c.o., c.w.u. lub elektrycznej””.
Odwołujący wniósł ponadto o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego
kosztów postępowania odwoławczego.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości oraz o zasądzenie od
Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego.
W zakresie mającym istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy Izba ustaliła, co
następuje:
Zamawiający prowadzi Postępowanie z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej jako „Pzp”) w trybie podstawowym,
w
którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy
zainteresowani wykonawcy, a następnie zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę bez
przeprowadzenia negocjacji. Wa
rtość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, o których
mowa w art. 3 ust. 1 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 27 czerwca 2024 r.
w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 2024/BZP 00386946.
W rozdziale V ust. 2 specyfikacji warunków zamówienia w Postępowaniu (dalej jako
„SWZ”) Zamawiający określił, że „o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy,
którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, dotyczące: (…) 4) zdolności technicznej lub
zawodowej: Wykonawca spełni warunek dotyczący zdolności zawodowej jeżeli wykaże, że:
a)
w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał należycie co najmniej : ⎯ 1 robotę budowlaną
polegającą na budowie, modernizacji, przebudowie lub remoncie budynku o kubaturze
minimum 1000m3 i wartości nie niższej niż 1.500.000,00 PLN brutto w zakres którego
wchodziło docieplenie ścian zewnętrznych lub wykonanie elewacji budynku oraz budowa,
modernizacja, przebudowa lub remont co najmniej jednej z instalacji: c.o., c.w.u. lub
elektrycznej; (…) Ponadto Zamawiający zastrzega, iż przez jedną robotę rozumie jedną
wykonaną robotę w ramach jednej umowy/kontraktu/zlecenia”.
W rozdziale VII ust. 6 SWZ określono, że „Zgodnie z art. 274 ust. 1 ustawy Pzp
Zamawiający wezwie Wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia
w
wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania, podmiotowych środków
dowodow
ych, aktualnych na dzień złożenia, potwierdzających spełnianie warunków udziału
w
postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia, które wymaga Zamawiający, tj.: 1) W celu
potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności zawodowej
o
kreślonego w Rozdziale V ust. 2 pkt 4) SWZ: (…) b) wykazu robót budowlanych wykonanych
nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat, licząc wstecz od dnia, w którym upływa termin
składania ofert w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym
okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na
rzecz których roboty te zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te
roboty budowlane zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są
referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty
budowlane zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest
w stanie uzyskać tych dokumentów – inne odpowiednie dokumenty (Załącznik nr 7 do SWZ)
(…)”.
24 lipca 2024 r. upływał termin składania ofert w Postępowaniu. Oferty
w
Postępowaniu złożyli Odwołujący i wykonawcy wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia T. K., prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Tombud T. K., oraz
Budownictwo D. U.
spółka jawna z siedzibą w Lesznie (dalej jako „Konsorcjum”).
Konsorcjum przekazało Zamawiającemu wykaz robót budowlanych o treści
„Przystępując do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie
zamówienia podstawowego pn.: „Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej
im.
Stanisława Staszica w Osowej Sieni” przedkładam/my wykaz wykonanych robót
budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełnienia warunku udziału
w
postępowaniu, o którym mowa w Rozdziale V SWZ:
Lp
Zamawiający
(nazwa
podmiotu, na
rzecz którego
roboty te zostały
wykonane)
Rodzaj
zrealizowanych robót
(podanie nazwy inwestycji i miejsca
jej realizacji z opisem pozwalającym
na ocenę spełniania warunku udziału
w postępowaniu)
Kubatura
budynku /moc
instalacji
fotowoltaicznej
Data
wykonania
(dd/mm/rrr)
Wykonawca robót
nazwa i adres
wykonawcy
GMINA
KROŚNICE
UL.SPORTOWA
KROŚNICE
TERMOMODERNIZACJA WRAZ Z
PRZEBUDOWĄ I NADBUDOWĄ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W
KUŹNICY CZESZYCKIEJ WRAZ Z
INFRASTRUKTURĄ
TOWARZYSZĄCĄ I
ZAGOSPODAROWANIEM TERENU.
Adres: 56-620 Kuźnica Czeszycka 1.
W ramach zadania wykonano m.in:
- docieplenie ścian zewnętrznych
(wykonawca Budownictwo D. U. Sp.
J.),
- wykonanie elewacji budynku
(wykonawca Budownictwo D. U. Sp.
J.),
- wykonanie instalacji sanitarnej:
budowa instalacji c.o; c.w.u.
(wykonawca TOMBUD T. K.),
Wartość robót: 7.500.000,00 zł
2464,45 m3
KONSORCJUM
TOMBUD I U.
STRZYŻEWICE,
UL. MODELARSKA
Członkowie
Konsorcjum:
Firma TOMBUD T.
K.
64-100 Leszno,
Strzyżewice,
ul. Modelarska 13
NIP: 6971049029
Budownictwo D. U.
Spółka Jawna
64-100 Leszno,
ul. Borowikowa 14
NIP: 6972170951,
KRS: 0000243421
oraz dokument zatytułowany „Referencje” o treści „Wójt Gminy Krośnice poświadcza, że
Konsorcjum firm TOMBUD i U. 64-
100 Strzyżewice, ul. Modelarska 13 Członkowie: 1. Firma
TOMBUD T. K. 64-
100 Strzyżewice, ul. Modelarska 13 wpisaną do Centralnej Ewidencji i
Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej NIP 6971049029, Regon
411002340; 2. Budownictwo D. U. Sp. J. 64-
100 Leszno, ul. Borowikowa 14 wpisaną do
Krajowego Rejestru Sądowego pod nr 0000243421 NIP 6972170951 Regon 300154745; Na
podstawie zawartej z Gminą Krośnice umowa nr 99/24/2023/RGPOŚiI z dnia 03 kwietnia 2023
roku wykonała pierwszą część zadania pn.: „Termomodernizacja wraz z przebudową i
nadbudową szkoły podstawowej w Kuźnicy Czeszyckiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą i
zagospodarowaniem terenu” Zakres zakończonego etapu inwestycji obejmował: • Roboty
termomodemizacyjne dachu i elewacji;
• Rozbudowa budynku szkoły wraz z wyposażeniem; • Wykonanie instalacji sanitarnych, CO,
wod-
kan; • Wykonanie wentylacji i klimatyzacji z dostawą central; • Wykonanie instalacji
elektrycznych z oddymianiem i CCTV; Dane techniczne budynku: • Powierzchnia zabudowy:
399,64 m2 • Powierzchnia użytkowa: 766,78 m2 • Kubatura budynków: 2464,45 m3 • Liczba
kondygnacji: III Wartość dotychczasowych wykonanych robót: przekroczył 7.500.000,00 zł
brutto (słownie: siedem milionów pięćset tysięcy złotych 00/100 wraz z podatkiem VAT).
Wszystkie zakończone prace zostały wykonane w terminie umowy, zgodnie z zasadami sztuki
budowlanej i odebrane bezusterkowo a prace trwające nie budzą zastrzeżeń.”.
12 września 2024 r. Zamawiający opublikował informację o wyborze
najkorzystniejszej oferty o treści „Zamawiający – Gmina Wschowa, działając na podstawie
art.
253 ust.1 ustawy z dnia 11 września 2019 r.– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U.
z 2024r. poz.
1320 ze zm.) informuje, że dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej. W ww.
postępowaniu wpłynęły trzy (3) oferty, złożone przez:
Lp.
Nazwa Wykonawcy
Punktacja
w
kryterium
cena
Punktacja
w kryterium
gwarancja
jakości i rękojmi
Punktacja
ogółem
Konsorcjum TOMBUD I U.
Firma Tombud T. K.
ul. Modelarska 13 Strzyżewice 64-100 Leszno woj. wielkopolskie
Budownictwo D. U. Spółka Jawna
ul. Borowikowa 14 64-100 Leszno woj. wielkopolskie
60 pkt.
40 pkt.
100 pkt.
COMMERCIAL NETWORKS SERVICE
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
ul. Zacisze 16A, 65-775 Zielona Góra województwo: lubuskie
Oferta podlega odrzuceniu
na podst.
art.226 ust.1 pkt 12.
PPUH REMDOM Ż. P.
ul. Sikorskiego 49 42-520 Dąbrowa Górnicza woj. śląskie
58,88 pkt
40 pkt
98,88 pkt
Mając powyższe na uwadze do realizacji przedmiotowego zamówienia został wybrany
Wykonawca: Konsorcjum TOMBUD I U. Firma Tombud T. K. ul. Modelarska 13,
Strzyżewice,
64-100 Leszno, woj. wielkopolskie Budownictwo D. U.
Spółka Jawna ul. Borowikowa 14,64-
100 Leszno, woj. wielkopolskie , którego oferta spełnia wszystkie wymagania określone w
Specyfikacji Warunków Zamówienia i uzyskała najwyższą sumę punktów przyznanych w
poszczególnych kryteriach oceny ofert tj.: 100 pkt. Wykonawca spełnia warunki udziału w
postępowaniu określone w Specyfikacji Warunków Zamówienia. (…)”.
Na podstawie umowy zawartej z Gminą Krośnice Konsorcjum wykonywało
zamówienie, którego przedmiotem było „wykonanie zadania pod nazwą: „Termomodernizacja
wraz z przebudową i nadbudową szkoły podstawowej w Kuźnicy Czeszyckiej wraz
z
infrastrukturą towarzyszącą i zagospodarowaniem terenu””, w ramach którego przed 24 lipca
2024 r. wykonało ocieplenie ścian zewnętrznych, elewację budynku oraz instalacje sanitarne
c.o. i c.w.u.
Ustalając stan faktyczny Izba oparła się na dokumentach znajdujących się
w
dokumentacji Postępowania oraz załączonych do odwołania i odpowiedzi na odwołanie.
Izba zważyła, co następuje:
W świetle art. 505 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym „środki ochrony prawnej określone
w
niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi,
jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy”,
Odwołującemu przysługiwało prawo do wniesienia odwołania. Izba nie stwierdziła przy tym,
aby zachodziła którakolwiek z określonych w art. 528 Pzp okoliczności skutkujących
odrzuceniem odwołania.
20 września 2024 r. Konsorcjum zgłosiło przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego, przy czym zgłoszenie przystąpienia w jego imieniu
podpisał i wniósł radca prawny M. K. . Do zgłoszenia przystąpienia dołączono pełnomocnictwo
udzielone temu radcy prawnemu przez T. K.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą Firma Tombud T. K., natomiast nie dołączono pełnomocnictwa (ani jego odpisu) do
reprezentowania Budownictwo D. U.
spółka jawna z siedzibą w Lesznie. Konieczne jest przy
tym wskazanie, że zakres złożonego w Postępowaniu pełnomocnictwa udzielonego T. K.
przez Budownictwo D. U.
spółka jawna z siedzibą w Lesznie nie obejmuje uprawnienia do
udzielania dalszych pełnomocnictw, wobec czego nie uprawniało ono T. K. do udzielenia radcy
prawnemu M. K.
pełnomocnictwa do reprezentowania Budownictwo D. U. spółka jawna z
siedzibą w Lesznie.
Pismem z 27 września 2024 r. Konsorcjum na podstawie art. 511 ust. 1 i 2 ustawy
z
dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej jako „Pzp”) zostało wezwane
do uzupełnienia pełnomocnictwa do reprezentowania Budownictwo D. U. spółka jawna z
siedzibą w Lesznie w terminie do dnia 1 października 2024 r.
1 października 2024 r. Konsorcjum złożyło datowane na 30 września 2024 r.
pełnomocnictwo udzielone ww. radcy prawnemu do reprezentowania Budownictwo D. U.
spółka jawna z siedzibą w Lesznie.
Izba uznała, że pełnomocnictwo to nie potwierdzało umocowania ww. radcy
prawnego do zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego w dniu 20 września
2024 r., w którym zgłoszono ww. przystąpienie.
Udzielenie pełnomocnictwa jest jednostronną czynnością prawną, a zatem
umocowanie określonej osoby (pełnomocnika) do działania w cudzym imieniu następuje
poprzez złożenie oświadczenia woli przez osobę, w imieniu której pełnomocnik ma działać.
Oświadczenie to musi przy tym być złożone pełnomocnikowi. Zgodnie z art. 61 § 1 zdanie
pierwsze ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (dalej jako „kc”), „oświadczenie
woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób,
że mogła zapoznać się z jego treścią”.
Podpisanie w dniu 30 września 2024 r. przez osobę uprawnioną do reprezentowania
Budownictwo D. U.
spółka jawna z siedzibą w Lesznie pełnomocnictwa złożonego do akt
sprawy 1 października 2022 roku oznacza, że oświadczenie woli tego wykonawcy nie mogło
dość do ww. radcy prawnego wcześniej niż 30 września 2024 r., co oznacza, że ww. radca
prawny został umocowany do działania w imieniu tego wykonawcy w zakresie
reprezentowania go w niniejszym postępowaniu odwoławczym, w tym do zgłoszenia
przystąpienia, nie wcześniej niż w dniu 30 września 2024 r, czyli 10 dni po dniu, w którym
przystąpienie zostało zgłoszone.
Bez znaczenia jest przy tym okoliczność, iż w treści ww. pełnomocnictwa zawarte jest
sformułowanie „potwierdzam (kwituję) wszelkie dotychczasowe czynności, podjęte przez ww.
pełnomocnika w ww. postępowaniu.”. Oświadczenie takie nie powoduje, że chwila złożenia
oświadczenia woli pełnomocnikowi przez osobę udzielającą pełnomocnictwa zostaje
określona w sposób odmienny niż określa to bezwzględnie obowiązujący przepis art. 61
§ 1 kc, zaś przepis art. 511 ust. 3 Pzp, który przewiduje zatwierdzenie czynności osoby
niemogącej przedstawić pełnomocnictwa, może być zastosowany wyłącznie w sytuacji,
w
której Izba dopuściła tymczasowo do czynności taką osobę - co w niniejszym postępowaniu
odwoławczym nie nastąpiło.
Oświadczenia wykonawcy Budownictwo D. U. spółka jawna z siedzibą w Lesznie
złożone 30 września 2024 r. nie mogły więc skutkować uznaniem, że ww. radca prawny 20
września 2024 r. był umocowany do reprezentowania go w niniejszym postępowaniu
odwoławczym, w tym do zgłoszenia przystąpienia.
W tym stanie rzeczy należało uznać, że w terminie określonym w ww. piśmie z 27
września 2024 r. nie zostało złożone pełnomocnictwo (ani jego odpis) uprawniające ww. radcę
prawnego do reprezentowania Budownictwo D. U.
spółka jawna z siedzibą w Lesznie w dniu
20 września 2024 r., a w konsekwencji, że ww. radca prawny nie był uprawniony do zgłoszenia
w tym dniu przystąpienia w imieniu obu wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia – T. K., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Firma Tombud T. K.,
oraz Budownictwo D. U.
spółka jawna z siedzibą w Lesznie.
Mając na uwadze, że zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia może być dokonane
wyłącznie wspólnie (łącznie) przez wszystkich tych wykonawców, brak było podstaw do
stwierdzenia,
że Konsorcjum skutecznie przystąpiło do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego.
Uzasadniony był zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) Pzp, zgodnie z którym
„zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę niespełniającego
warunków udziału w postępowaniu”.
Pierwszorzędne znaczenie dla oceny zasadności tego zarzutu miało określenie, na
czym musi polegać (jaki musi być zakres) roboty budowlanej, której wykonaniem ma się
wykazać wykonawca, aby uznać, że spełnia on warunek udziału w Postępowaniu określony
w rozdziale V ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ.
Nie sposób przyjąć takiego rozumienia tego postanowienia, że robota budowlana,
której wykonaniem wykonawca ma wykazać się w celu spełnienia określonego w tym
postanowieniu warunku udziału w Postępowaniu, ma polegać na dociepleniu ścian
zewnętrznych lub wykonanie elewacji budynku oraz budowie, modernizacji, przebudowie lub
remoncie „co najmniej jednej z instalacji: c.o., c.w.u. lub elektrycznej”. Nie znajduje ono
podstaw wobec dosłownego brzmienia tego postanowienia, w którym po sformułowaniu
„robota budowlana polegająca na” napisano „budowie, modernizacji, przebudowie lub
remoncie budynku o kubaturze minimum 1000m3”, a następnie po sformułowaniu „w zakres
którego wchodziło” wymieniono „docieplenie ścian zewnętrznych lub wykonanie elewacji
budynku oraz budowa, modernizacja, przebudowa lub remont co najmniej jednej z instalacji:
c.o., c.w.u. lub elektrycznej”. Brak jest uzasadnienia do pomijania przy dokonywaniu
interpretacji tego postanowienia użycia w nim sformułowań „budowie, modernizacji,
przebudowie lub remoncie budynku o kubaturze minimum 1000m3” oraz „w zakres którego
wchodziło”, a także miejsc, w których zostały one użyte, i braniu pod uwagę wyłącznie
początkowego i końcowego fragmentów tego postanowienia.
Należy zatem stwierdzić, że robota budowlana, której wykonaniem wykonawca miał
wykazać się w celu spełnienia określonego w rozdziale V ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ warunku
udziału w Postępowaniu, miała polegać na budowie, modernizacji, przebudowie lub remoncie
budynku o kubaturze minimum 1000 m
, a owa budowa, modernizacja, przebudowa lub
remont miała obejmować docieplenie ścian zewnętrznych lub wykonanie elewacji budynku
oraz budowę, modernizację, przebudowę lub remont „co najmniej jednej z instalacji: c.o.,
c.w.u. lub el
ektrycznej”.
Bezsporne pomiędzy stronami postępowania odwoławczego było przy tym, że
określony w tym postanowieniu warunek udziału w Postępowaniu jest spełniony wyłącznie
w
przypadku, gdy robota budowlana, na wykonanie której wykonawca się powołuje, została
wykonana (z
akończono jej wykonywanie).
Powyższe prowadzi do wniosku, że wykonawca spełnia ww. warunek udziału
w
Postępowaniu wyłącznie jeżeli wykonał (zakończył wykonywanie) budowę, modernizację,
przebudowę lub remont budynku o kubaturze minimum 1000 m
, w zakres którego wchodziło
docieplenie ścian zewnętrznych lub wykonanie elewacji budynku oraz budowa, modernizacja,
przebudowa lub remont „co najmniej jednej z instalacji: c.o., c.w.u. lub elektrycznej”. Warunek
ten nie jest natomiast spełniony w sytuacji, gdy wykonywanie budowy, modernizacji,
przebudowy lub remontu budynku o kubaturze minimum 1000 m
nie zostało zakończone, bez
względu na to, czy wykonał (zakończył wykonywanie) docieplenie ścian zewnętrznych lub
wykonanie elewacji budynku oraz budowę, modernizację, przebudowę lub remont „co najmniej
jednej z instalacji: c.o., c.w.u. lub elektrycznej”.
Trafne jest przy tym (co do zasady) twierdzenie Zamawiającego, iż „czym innym jest
wykonanie robót budowlanych, które stanowią warunek udziału w postępowaniu, a czym
innym wykonanie całej umowy, która może obejmować, oprócz robót, stanowiących warunek
zama
wiającego, także inne elementy, które pozostają całkowicie poza zainteresowaniem
zamawiającego”. Pozostaje ono jednak bez wpływu na rozstrzygnięcie sprawy. W jej stanie
faktycznym dla oceny spełniania przez Konsorcjum warunku udziału w Postępowaniu
określonego w rozdziale V ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ, w istocie można postawić znak równości
pomiędzy wykonaniem robót budowlanych, których wykonanie wykonawca musi wykazać, aby
uznać, że spełnia ten warunek, a wykonaniem całej umowy.
Biorąc pod uwagę treść wykazu robót budowlanych złożonego przez Konsorcjum
w
celu wykazania spełnienia tego warunku udziału w Postępowaniu, w którym jako „Rodzaj
zrealizowanych robót (podanie nazwy inwestycji i miejsca jej realizacji z opisem pozwalającym
na ocenę spełniania warunku udziału w postępowaniu)” wskazano „Termomodernizacja wraz
z przebudową i nadbudową szkoły podstawowej w Kuźnicy Czeszyckiej wraz z infrastrukturą
towarzyszącą i zagospodarowaniem terenu (…) W ramach zadania wykonano m.in:
- doci
eplenie ścian zewnętrznych (…), - wykonanie elewacji budynku (…), - wykonanie
instalacji sanitarnej: budowa instalacji c.o. i
c.w.u.”, określając datę wykonania robót
budowlanych jako kwiecień 2023 r. – czerwiec 2024 r., należy zauważyć, że niewątpliwie
ok
reślenie tej roboty w ww. wykazie jest identyczne jak określenie zadania, którego wykonanie
jest przedmiotem zamówienia wykonywanego przez Konsorcjum na podstawie umowy
zawartej z Gminą Krośnice - „Termomodernizacja wraz z przebudową i nadbudową szkoły
pod
stawowej w Kuźnicy Czeszyckiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zagospodarowaniem
terenu”.
Ponadto należy zauważyć, że ze sformułowania „w ramach zadania wykonano m.in:”
wynika, iż wskazanie „docieplenia ścian zewnętrznych”, „wykonania elewacji budynku” czy
„wykonania instalacji sanitarnej: budowa instalacji c.o. i c.w.u.” ma charakter przykładowego
wyliczenia tego, co wykonano wykonując robotę budowlaną, na wykonanie której Konsorcjum
się powołuje (czyli ww. zadanie), a tym samym stanowi „opis pozwalający na ocenę spełniania
warunku udziału w postępowaniu”; nie jest zaś podaniem „rodzaju zrealizowanych robót”.
Mając na uwadze ponadto, iż jak wskazano powyżej, powołanie się na wykonanie
„docieplenia ścian zewnętrznych”, „wykonania elewacji budynku” czy „wykonania instalacji
sanitarnej: budowa instalacji c.o. i c.w.u. jako „robotę budowlaną” w celu
wykazania spełnienia
warunku udziału w Postępowaniu określonego w rozdziale V ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ byłoby
niewystarczające, należy uznać, że jako „robotę budowlaną”, na wykonanie której się powołuje
w tym celu, Konsorcjum wskazało całość prac wykonywanych w ramach ww. zadania (całe
zadanie).
Nie było sporne pomiędzy stronami postępowania odwoławczego, że do końca
czerwca 2024 r. w ramach wykonywania przedmiotowego zamówienia Konsorcjum wykonało
(zakończyło wykonywanie) „docieplenie ścian zewnętrznych”, „wykonanie elewacji budynku”
oraz „wykonanie instalacji sanitarnej – budowa instalacji c.o. i c.w.u.”, natomiast ww.
zamówienie wykonywane na rzecz Gminy Krośnice nie zostało wykonane w całości (nie
zakończyło się jego wykonywanie).
W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, że aczkolwiek Konsorcjum wykonało
(zakończyło wykonywanie) „docieplenie ścian zewnętrznych lub wykonanie elewacji budynku
oraz budowę, modernizację, przebudowę lub remont co najmniej jednej z instalacji: c.o., c.w.u.
lub elektrycznej”, w rozumieniu rozdziału V ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ, to ich wykonanie nie
oznacza, że wykonało ono (zakończył wykonywanie) zadania „Termomodernizacja wraz
z
przebudową i nadbudową szkoły podstawowej w Kuźnicy Czeszyckiej wraz z infrastrukturą
towarzyszącą i zagospodarowaniem terenu”, w ramach którego je wykonywało – czyli „robotę
budowlaną polegającą na budowie, modernizacji, przebudowie lub remoncie budynku”.
W konsekwencji złożony przez Konsorcjum wykaz robót budowlanych wraz
dokumentem zatytułowanym „Referencje” nie potwierdzają, że wykonał ono robotę
budowlaną, o której mowa w rozdziale V ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ, wobec czego brak było
podstaw do przyjęcia, że Konsorcjum spełnia określony w tym postanowieniu warunek udziału
w Postępowaniu.
Wobec powyższego Zamawiający zobowiązany był ofertę Konsorcjum odrzucić na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) Pzp, a zaniechanie tej czynności stanowiło naruszenie
tego przepisu. Naruszenie to miało istotny wpływ na wynik Postępowania, gdyż oferta
Ko
nsorcjum została w nim wybrana jako najkorzystniejsza, co nie mogłoby nastąpić, gdyby
Zamawiający nie dopuścił się tego naruszenia.
Zgodnie z art. 554 ust. 1 pkt 1) Pzp „Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w części,
jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ
na wynik postępowania o udzielenie zamówienia”. Stosownie zaś do art. 554 ust. 3 pkt 1) Pzp
„uwzględniając odwołanie, Izba może jeżeli umowa nie została zawarta: a) nakazać wykonanie
lub powtórzenie czynności zamawiającego albo b) nakazać unieważnienie czynności
zamawiającego”.
Wobec powyższego w zakresie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) Pzp
odwołanie należało uwzględnić, nakazując Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym odrzucenie
oferty Konsorcjum
– o czym Izba orzekła w punkcie 1. wyroku.
Zważywszy, że zarzut naruszenia art. 128 ust. 1 Pzp został przedstawiony - jak
wskazał Odwołujący na posiedzeniu - jako ewentualny, a odwołanie zostało uwzględnione
w
zakresie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) Pzp, Izba nie rozpoznawała zarzutu
naruszenia art. 128 ust. 1 Pzp i nie oceniała zasadności odwołania w tym zakresie.
Mając zatem na względzie zakres, w jakim odwołanie było rozpoznawane, należało
uznać, że zostało ono uwzględnione w całości.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575
Pzp
oraz § 2 ust. 2 pkt 1), § 5 pkt 1) i 2) oraz § 7 ust. 1 pkt 1) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania.
Zgodnie z art. 557 Pzp „w wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie
odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego”, stosownie zaś do
art.
575 Pzp strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą
koszty po
stępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. Z § 2 ust. 2 pkt 2) ww.
rozporządzenia wynika, że wysokość wpisu wnoszonego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia na roboty budowlane o wartości mniejszej niż progi unijne, o których mowa
w art. 3 ust. 1 P
zp, wynosi 10.000 złotych. Stosownie do § 5 pkt 1) i 2) ww. rozporządzenia do
kosztów postępowania odwoławczego zalicza się wpis oraz „uzasadnione koszty stron
postępowania odwoławczego (…) w wysokości określonej na podstawie rachunków lub spisu
kosztów, złożonych do akt sprawy, obejmujące: (…) b) wynagrodzenie i wydatki jednego
pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie kwoty 3600 złotych, (…) d) inne uzasadnione
wydatki, w tym koszty przeprowadzenia innych dowodów w postępowaniu odwoławczym niż
dowód z opinii biegłego, dopuszczonych przez Izbę na wniosek strony lub uczestnika
postępowania odwoławczego”. § 7 ust. 1 pkt 1) ww. rozporządzenia stanowi, że „w przypadku
uwzględnienia odwołania przez Izbę w całości, koszty ponosi zamawiający; w takim przypadku
Izba zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego równowartość kwoty wpisu oraz
koszty, o których mowa w § 5 pkt 2”.
Stosownie do § 5 pkt 1) ww. rozporządzenia, do kosztów postępowania
odwoławczego zaliczono wpis w wysokości uiszczonej przez Odwołującego, tj. 10.000 złotych.
Odwołujący na posiedzeniu i rozprawie był reprezentowany przez pełnomocnika. Jak
wynika ze złożonych do akt sprawy faktury i potwierdzenia przelewu, na koszty postępowania
odwoławczego Zamawiającego składa się wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości 3.690
z
łotych oraz wydatek na opłatę skarbową od złożenia pełnomocnictwa w wysokości 17 złotych.
Z treści § 5 pkt 2) lit. b) ww. rozporządzenia wynika, że do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego Zamawiającego wynagrodzenie i wydatki pełnomocnika mogą
być zaliczone wyłącznie do kwoty 3.600 złotych. W konsekwencji, zgodnie z § 5 pkt 2) lit. b)
i
d) ww. rozporządzenia do uzasadnionych kosztów postępowania odwoławczego
Odwołującego zaliczono zatem wynagrodzenie pełnomocnika go reprezentującego w kwocie
3.600 złotych oraz wydatek na opłatę skarbową od złożenia pełnomocnictwa w kwocie 17
złotych.
Jak wynika ze złożonych do akt sprawy fakturze i spisie kosztów, na koszty
postępowania odwoławczego Zamawiającego składają się wynagrodzenie pełnomocnika
w
wysokości 4.428 złotych oraz koszty dojazdu pełnomocnika na rozprawę w wysokości
827,40 złotych.
Brak było podstaw do zaliczenia ww. kosztów dojazdu do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego Zamawiającego, o których mowa w § 5 pkt 2) lit. a) ww.
rozporządzenia. W świetle treści § 5 pkt 2) lit. a) i b) ww. rozporządzenia należy uznać, że
„koszty związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę”, o których mowa
w
§ 5 pkt 2) lit. a) ww. rozporządzenia to „koszty związane z dojazdem” samej strony bądź
uczestnika postępowania odwoławczego, które zalicza się do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego tejże strony bądź uczestnika, jeżeli na wyznaczonym
posiedzeniu lub rozprawie stawi się sama strona bądź uczestnik postępowania odwoławczego,
zaś „koszty związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę” pełnomocnika
strony bądź uczestnika postępowania odwoławczego zaliczyć należy do „wydatków
pełnomocnika”, o których mowa w § 5 pkt 2) lit. b) ww. rozporządzenia.
Zgodnie z § 5 pkt 2) lit. b) ww. rozporządzenia, do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego Zamawiającego wynagrodzenie i wydatki pełnomocnika mogą
być zaliczone wyłącznie do kwoty 3.600 złotych. W konsekwencji wobec wysokości
wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego, przekraczającej 3.600 złotych, do
uzasadnionych kosztów postępowania odwoławczego Odwołującego wynagrodzenie
pełnomocnika go reprezentującego mogło być zaliczone w kwocie 3.600 złotych, a koszty
postępowania odwoławczego Odwołującego nie mogły obejmować dodatkowo ww. kosztów
dojazdu pełnomocnika na rozprawę.
W zakresie ww. kosztów dojazdu należy ponadto stwierdzić, że jak wynika z treści
ww. spisu kosztów, wysokość kosztów dojazdu pełnomocnika Odwołującego została obliczona
jako iloczyn liczby 308 kilometrów, stanowiących odległość od Poznania, gdzie pełnomocnik
Zamawiającego wykonuje działalność gospodarczą, do siedziby Urzędu Zamówień
Publicznych), pomnożonej przez 2, oraz stawki 1,15 zł za 1 kilometr, określonej w § 2 pkt 1)
lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków
ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych
samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.
Brak jest podstaw do przyjęcia, że koszty związane z przejazdem pełnomocnika
Zamawiającego na rozprawę powinny być rozliczane ryczałtowo według stawki 1,15 zł za 1
przejechany kilometr, określonej w określonej w § 2 pkt 1) lit. b) ww. rozporządzenia. Stawka
ta jest maksymalną stawką, według której pracodawca pokrywa koszty używania przez
pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych o pojemności
solnika powyżej 900 cm
niebędących własnością pracodawcy. Brak jest zaś uzasadnienia dla
uznania, że pełnomocnik Zamawiającego jest pracownikiem, któremu pracodawca pokrywa
koszty używania samochodu osobowego niebędącego własnością pracodawcy ani iż ww.
stawka znajduje zastosowanie do kosztów używania samochodu osobowego przez
pełnomocnika Zamawiającego do jazd innych niż jazdy lokalne, jakimi niewątpliwie są
przejazdy na trasie Poznań - siedziba Urzędu Zamówień Publicznych czy z powrotem.
W tym stanie rzeczy zgodnie z § 5 pkt 2) lit. b) ww. rozporządzenia do uzasadnionych
kosztów
postępowania
odwoławczego
Zamawiającego
zaliczono
wynagrodzenie
pełnomocnika go reprezentującego w kwocie 3.600 złotych.
Wobec uwzględnienia odwołania w całości stosownie do § 7 ust. 1 pkt 1) ww.
rozporządzenia Izba w punkcie 2. wyroku kosztami postępowania odwoławczego obciążyła
Zamawiającego oraz zasądziła od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę stanowiącą
sumę równowartości kwoty wpisu od odwołania oraz uzasadnionych kosztów postępowania
odwoławczego Odwołującego w wysokości 3.617 złotych.
Przewodniczący: ……………………..…………