Sygn. akt: KIO 3396/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
26 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 26 września 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 września 2024 r.
przez wykonawcę G. J. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą G. J. Kancelaria
Radcy Prawnego
z siedzibą w Poznaniu, w postępowaniu prowadzonym przez
Świętokrzyski Park Narodowy z siedzibą w Bodzentynie,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy G. J.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą G. J. Kancelaria
Radcy Prawnego
z siedzibą w Poznaniu kwoty 6 750 zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy
siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty uiszczonego
wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………….....
Sygn. akt: KIO 3396/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Świętokrzyski Park Narodowy z siedzibą w Bodzentynie – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym na sprawowanie
obsługi prawnej nad inwestycją pn. "Budowa Centrum Edukacyjnego ŚPN wraz z ekspozycją
przyrodniczą” , nr postępowania: AT.282.80.2024.IŻ.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych -
ogłoszenie nr 2024/BZP 00492304 z dnia 2024-09-10.
W dniu
16 września 2024 r. wykonawca G. J. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
G. J. Kancelaria Radcy Prawnego
z siedzibą w Poznaniu
wniósł odwołanie wobec czynności i
zaniechań Zamawiającego polegających na ustaleniu treści Specyfikacji Warunków
Zamówienia, zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 112 ust. 1 Pzp polegające na sformułowaniu warunków udziału w Postępowaniu w
sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, a to:
1) warunku opisanego w pkt 2.4.1. SWZ poprzez brak wskazania, że obsługa prawna
(fakturowanie usług prawnych) mogła być świadczona na rzecz innego podmiotu niż jednostka
sektora finansów publicznych jeżeli Projekty inwestycyjno budowalne były realizowane przez
jednostkę sektora finansów publicznych (była ona zamawiającym / inwestorem)
2) warunku opisanego w pkt 2.4.1. SWZ poprzez brak wyraźnego wskazania, że świadczenie
usług prawnych mogło odbywać się na podstawie więcej niż jednej umowy, jeżeli te umowy
następowały po sobie lub trwały równolegle do siebie i były realizowane na rzecz tego samego
podmiotu.
3) warunku opisanego w pkt 2.4.2 pkt 2 SWZ poprzez wymóg przygotowania i
przeprowadzenia w imieniu zamawiającego co najmniej 2 postępowań dot. wykonania robót
budowlanych i/lub zapewnienia nadzoru inwestorskiego zakończonych zawarciem umowy z
wykonawcą, z czego wartość tych postępowań była równa lub wyższa od progów unijnych
albowiem przedmiotem zamówienia nie jest przygotowanie i przeprowadzenie w imieniu
zamawiającego postępowania na roboty budowlane o wartości równej lub wyższej od progów
unijnych
4) warunku opisanego w pkt 2.4.2 pkt 4 SWZ poprzez wprowadzenie wymogu aby obsługa
prawna co najmniej jednej kampanii informacyjnopromocyjnej o łącznym budżecie co najmniej
350 tys. zł brutto trwała nie krócej niż 12 miesięcy, podczas gdy realizacja kampanii
informacyjnopromocyjnej jest praktycznie oderwana od świadczenia usług prawnych, które
zasadniczo sprowadzają się do przygotowania treści umowy,
5) warunku opisanego w pkt 2.4.2 pkt 4 SWZ poprzez wprowadzenie wymogu aby kampania
promocyjna obejmowała wykorzystanie łącznie telewizji, prasy drukowanej oraz Internetu,
podczas, gdy obsługa prawna kampanii promocyjnej kończy się co do zasady na
przygotowaniu umowy, a jej treść nie różni się w zależności od tego jakie rodzaje mediów mają
zostać wykorzystane przez wykonawcę takiej usługi,
6) warunku opisanego w pkt 2.4.2 pkt 4 SWZ poprzez wprowadzenie wymogu aby obsługa
prawna kampanii promocyjnej była świadczona na rzecz zamawiającego lub zlecającego
doradztwo prawne (w ramach stałego zlecenia lub umowy o obsługę prawną) pomijając w
nieuzasadniony sposób umowę o pracę.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o uwzględnienie niniejszego
odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
1) dokonania zmiany pkt 2.4.1. SWZ poprzez dopuszczenie, aby:
a) obsługa prawna (fakturowanie usług prawnych) mogła być świadczona na rzecz innego
podmiotu niż jednostka sektora finansów publicznych jeżeli Projekty inwestycyjno budowalne
były realizowane przez jednostkę sektora finansów publicznych (była ona zamawiającym /
inwestorem),
b) świadczenie usług prawnych mogło odbywać się na podstawie więcej niż jednej umowy,
jeżeli te umowy następowały po sobie lub trwały równolegle do siebie i były realizowane na
rzecz tego samego podmiotu.
2) dokonania zmiany pkt 2.4.2 pkt 2 SWZ poprzez wykreślenie wymogu przygotowania i
przeprowadzenia w imieniu zamawiającego co najmniej 2 postępowań dot. wykonania robót
budowlanych i/lub zapewnienia nadzoru inwestorskiego zakończonych zawarciem umowy z
wykonawcą, z czego wartość tych postępowań była równa lub wyższa od progów unijnych
ewentualnie zmiany na wymóg przygotowania i przeprowadzenia w imieniu zamawiającego co
najmniej 2 postępowań dot. wykonania robót budowlanych i/lub zapewnienia nadzoru
inwestorskiego zakończonych zawarciem umowy z wykonawcą niezależnie od wartości tych
postępowań
3) dokonania zmiany pkt 2.4.2 pkt 4 SWZ poprzez:
a) wykreślenie wymogu aby obsługa prawna co najmniej jednej kampanii
informacyjnopromocyjnej o łącznym budżecie co najmniej 350 tys. zł brutto trwała nie krócej
niż 12 miesięcy,
b) wykreślenie wymogu aby obsługa prawna co najmniej jednej kampanii
informacyjnopromocyjnej obejmowała wykorzystanie łącznie telewizji, prasy drukowanej oraz
Internetu,
c) dopuszczenie aby obsługa prawna kampanii promocyjnej była świadczona na rzecz
zamawiającego lub zlecającego doradztwa prawnego (w ramach stałego zlecenia lub umowy
o obsługę prawną lub umowy o pracę)
4) zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego według norm przepisanych.
5) dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów wskazanych w treści odwołania
(wynikających z dokumentacji Postępowania) oraz dowodów złożonych w toku postępowania
odwoławczego, na okoliczności wskazane w treści uzasadnienia lub w dacie ich powołania.
Przed otwarciem rozprawy, oświadczeniem złożonym do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
września 2024 r. (pismo z dnia 19 września 2024 r.), Odwołujący cofnął odwołanie w całości
wniesione w dniu
16 września 2024 r.
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych, umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając w formie
postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz.
2437), z którego wynika, że w sytuacji cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy
najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub
posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu
zwraca się 90% wpisu. W takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z
rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego
wartości.
Z uwagi na powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………….......