Sygn. akt: KIO 3393/24
POSTANOWIENIE
Warszawa,
4 października 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Prowadzisz
Protokolant: Adam Skowroński
po rozpoznaniu
na posiedzeniu z udziałem stron odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 września 2024 roku przez wykonawcę NETIA spółka
akcyjna z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Mazowiecki Urząd Wojewódzki
w Warszawie
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
NETIA spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie kwoty 13 500 zł 00 gr
trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………
Sygn. akt KIO 3331/24
Uzasadnienie
Zamawiający: Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie wszczął postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą: „Świadczenie usługi dostawy Łączy
Internetowych na potrzeby zadań realizowanych przez Wojewodę Mazowieckiego –
niezbędne do realizacji zadań WPRM i WBZK w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim
w Warszawie”, znak sprawy (sygnatura) Zamawiającego: BOU-V.272.33.2024.
W dniu 5 września 2024 r. przedmiotowe zamówienie zostało opublikowane
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej: Dz.U. S: 173/2024 numer publikacji ogłoszenia:
Sygn. akt KIO 3393/24
W dniu 16 września 2024 roku NETIA spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie,
działając na podstawie art. 513 w zw. z art. 515 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019
r. Prawo zamówień publicznych (tj. z dnia 19 sierpnia 2024 r. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320;
dalej „PZP” lub „ustawa”) wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego
w Postępowaniu.
Odwołujący zarzuciła Zamawiającemu naruszenie:
art. 99 ust. 1 i 4 oraz art. 16 i 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, przez określenie terminu
realizacji zamówienia dla Części I, o którym mowa w rozdziale V pkt 5.1. SWZ oraz
w § 2 ust. 1 i 2 wzoru umowy dla Części I stanowiącego załącznik do SWZ (termin
rozpoczęcia usługi) w sposób nie uwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności
mających wpływ na czas niezbędny do realizacji przedmiotu zamówienia, w sposób
naruszający zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców,
i faktycznie uniemożliwiający realizację przedmiotu zamówienia w wyznaczonym
terminie, a także w sposób godzący w zasadę efektywności i proporcjonalności
Postępowania;
art. 99 ust. 1 i 4 ustawy oraz art. 436 pkt 1 ustawy w związku z art. 16 pkt 1 ustawy
przez określenie terminu realizacji zamówienia, o którym mowa w rozdziale V pkt 5.1.
SWZ oraz w § 2 ust. 1 i 2 wzoru umowy dla Części I stanowiącego załącznik do SWZ
(termin rozpoczęcia usługi) datą sztywną (kalendarzową), od której liczony jest termin
końcowy podczas, gdy brak jest obiektywnych przyczyn uzasadniających
zaniechanie określenia tych terminów w inny sposób niż liczonego w dniach lub
miesiącach od daty zawarcia umowy, a także w sposób nie uwzględniający
wszystkich wymagań i okoliczności mających wpływ na czas niezbędny do realizacji
przedmiotu zamówienia, jako terminów zbyt krótkich i ponownie, w sposób oczywisty
faworyzujący jednego z wykonawców;
art. 487 § 2 w zw. z art. 353(1) i art. 5 oraz Kodeksu cywilnego oraz art. 16 ustawy
przez sporządzenie wzoru umowy w sposób naruszający zasady współżycia
społecznego i równowagę stron umowy oraz nadmiernie obciążający wykonawcę,
naruszenie art. 99 ust. 1 i 4 w zw. z art. 16 i 17 ustawy przez opisanie przedmiotu
zamówienia sposób nieproporcjonalny i nieuwzględniający wszystkich wymagań
i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty i oszacowanie
jej kosztów, utrudniający uczciwą konkurencję, w zakresie w jakim Zamawiający:
a)
nie przewidział w § 15 ust. 3 i 4 w związku z § 6 ust. 1 pkt 2 Umowy projektu
umowy możliwości zwiększenia opłaty instalacyjnej w przypadku zmiany
Lokalizacji łączy w stosunku do opłaty wskazanej w formularzu ofertowym;
b)
pozbawił Wykonawców wynagrodzenia (opłaty instalacyjnej) w przypadku
Zmiany Rejonu Operacyjnego lub POU (bez zmiany Lokalizacji) -
§ 15 ust. 3 i
4 projektu umowy;
c)
nie przewidział w § 15 ust. 5 projektu umowy ograniczenia w ilości zmian
Lokalizacji;
d)
przewidział w § 15 ust. 8 projektu umowy termin 3 dni roboczych na zajęcie
stanowiska przez Wykonawcę wobec wniosku Zamawiającego w sprawie
zmiany lokalizacji, co jest zbyt krótkim terminem na podjęcie wszystkich
działań związanych z ustaleniem możliwości technicznych podłączenia usług,
a konsekwencji wykonawcy zostali pozbawienia możliwości oszacowanie oferty i ryzyka
związanych z realizacją zamówienia.
Odwołujący wniósł o: uwzględnienie odwołania i zasądzenie kosztów Postępowania, w tym
kosztów zastępstwa procesowego, wg norm przypisanych oraz nakazanie Zamawiającemu:
zmianę terminów realizacji umowy, o którym mowa w § 2 ust. 1 wzoru umowy na 90
dni od daty podpisania Umowy oraz zmianę terminu rozpoczęcie świadczenia Usługi,
o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 4) na 10 dni po podpisaniu Protokołów Odbioru
Instalacji i Dokumentacji dla Lokalizacji, o których mowa w załączniku nr 1 do umowy;
zmianę zasad wyceny opłaty instalacyjnej za zmianę Lokalizacji w ten sposób,
że w przypadku zmiany Lokalizacji łączy, opłata instalacyjna, o której mowa w § 6
ust.1 pkt 2 Umowy będzie mogła ulec zwiększeniu maksymalnie do czterokrotności
opłaty, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2,
ewentualnie odrębne określenie zasad rozliczenia nakładów inwestycyjnych
niezbędnych dla świadczenia usługi w docelowej lokalizacji wraz z ustaleniem
odpowiednich terminów rozpoczęcia świadczenia usługi w lokalizacji docelowej (nie
krótszych niż 3 miesiące);
zapłaty opłaty instalacyjnej również w przypadku Zmiany Rejonu Operacyjnego lub
POU (bez zmiany Lokalizacji) w wysokości, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2) Umowy;
ewentualnie odrębne określenie zasad rozliczenia nakładów inwestycyjnych
niezbędnych dla świadczenia usługi;
wprowadzenia możliwości zmiany Lokalizacji, POU i Rejonu Operacyjnego
maksymalnie 3 razy w każdym roku obowiązywania Umowy;
zmiany § 15 ust. 8 wzoru Umowy, w ten sposób, że termin na zajęcie stanowiska
przez Wykonawcę wobec wniosku Zamawiającego w sprawie zmiany lokalizacji
będzie wynosił 10 dni roboczych.
Odwołujący podał, że posiada interes we wniesieniu odwołania. Wskazane
w odwołaniu okoliczności uniemożliwiają odwołującemu złożenie ważnej konkurencyjnej
oferty w Postępowaniu, w szczególności uniemożliwiają odwołującemu oszacowanie
kosztów realizacji zamówienia. W konsekwencji, odwołujący może ponieść szkodę
polegającą na utracie korzyści związanych z uzyskaniem zamówienia. Mając na względzie
powyższe odwołujący jest podmiotem uprawnionym do skorzystania ze środków ochrony
prawnej w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy.
Odwołujący przedstawił uzasadnienie podniesionych w odwołaniu zarzutów.
Izba
stwierdziła:
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art.
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień ustawy (dalej „ustawa”, „Pzp”)
skutkujących odrzuceniem odwołania.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopię dokumentacji,
o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane
przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Pismem z dnia
3 października 2024 roku, w tym samym dniu (godz.19:13),
wpłynęło pismo Odwołujacego o treści:
Działając w imieniu Netia S.A. na podstawie art. 520 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019
r. (tj. Dz. z 2023 poz. 1605 ze zm.),
cofam w całości odwołanie wniesione w niniejszej
sprawie.
Dokument ten został podpisany przez Panią A. S. działającą na podstawie pełnomocnictwa
załączonego do odwołania, odwołuje się do sygnatury postępowania odwoławczego oraz do
nazwy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Do Izby wpłynęło pismo Zamawiającego z dnia 3 października 2024 roku –
„Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie”, gdzie Zamawiający częściowo uwzględnił
odwołanie.
Izba stwierdza
, że w tej sprawie odwoławczej odwołanie zostało skutecznie
wycofane przed terminem posiedzenia i rozprawy z udziałem stron. Wymaga odnotowania,
że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy. Cofnięcie odwołania
przez Odwołującego, zgodnie art. 568 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 roku Prawo
zamówień publicznych oraz § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 31
grudnia 2020 r.
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę
Odwoławczą (Dz.U. 2020 poz. 2453) oznacza, że postępowanie odwoławcze podlega
umorzeniu.
Na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U. poz. 2437), Izba orzekła o dokonaniu zwrotu na rzecz Odwołującego
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem
należnego wpisu od odwołania.
Przewodnicząca: …………………………………