Sygn. akt KIO 3380/24 POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
4 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: Przewodniczący: Andrzej Niwicki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 września 2024 r. przez wykonawcę STRABAG
Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie
w
postępowaniu prowadzonym przez Wojewódzki Szpital Dziecięcy im. J. Brudzińskiego w
Bydgoszczy
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje Urzędowi Zamówień Publicznych dokonanie zwrotu kwoty 20 000 zł (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych) na rzecz STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie
poniesionej z tytułu wpisu od odwołania.
N
a niniejsze postanowienie w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt KIO 3380/24 Uzasadnienie
Zamawiający: Wojewódzki Szpital Dziecięcy im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego o wartości równej lub przekraczającej
progi unijne pn. „Budowa ośrodka diagnostyki narządowej Wojewódzkiego Szpitala
Dziecięcego im. J. Brudzińskiego”. Numer ogłoszenia: 497168-2024, ogłoszenie
opublikowane w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej: Dz. U. S: 160/2024
w dniu 19 sierpnia 2024 r.
Odwołujący: STRABAG Sp. z o.o. Pruszków wniósł dnia 16 września 2024 r. odwołanie na
niezgodną z przepisami ustawy PZP czynność Zamawiającego podjętą w postępowaniu,
polegającą na ukształtowaniu projektowanych postanowień umowy, stanowiących załącznik
do Specyfikacji Warunków Zamówienia, zwanych dalej „Projektem Umowy”, w sposób
naruszający przepisy ustawy PZP oraz Kodeksu cywilnego.
I.1.
Zamawiającemu zarzuca naruszenie art. 439 ust. 1 i ust. 2 pkt 1) ustawy PZP w zw. z
art. 3531 i art. 5 KC w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 3) i art. 17 ust. 1 ustawy
PZP przez określenie w § 15 ust. 3 pkt 2) Projektu Umowy poziomu zmiany ceny materiałów
lub kosztów uprawniającego do żądania zmiany wynagrodzenia na wysokości, która przy
uwzględnieniu:
− § 15 ust. 3 pkt 3) Projektu Umowy, który stanowi, że waloryzacja może dotyczyć wyłącznie
wynagrodzenia za zakres zamówienia nieodebrany przez Zamawiającego przed dniem
złożenia wniosku o waloryzację,
− roz. X pkt 3 SWZ, z którego wynika, że preferowany termin wykonania zamówienia wynosi
18 miesięcy,
oznacza, że niemal całe wynagrodzenie wykonawcy nie będzie podlegało waloryzacji, a tym
samym określony przez Zamawiającego poziom zmiany cen materiałów lub kosztów
uprawniający wykonawcę do żądania zmiany wynagrodzenia uniemożliwia dokonanie
prawidłowej i zgodnej z celem ustawy PZP zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy w
przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, a klauzulę
waloryzacyjną czyni iluzoryczną. Zamawiający przekracza swobodę w kształtowaniu
postanowień przyszłej umowy w sprawie zamówienia publicznego, przerzucając na
wykonawcę niemal pełne ryzyko zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją
zamówienia, co godzi w naturę stosunku zobowiązaniowego wynikającego z tej umowy i
prowadzi do niedopuszczalnego zachwiania równowagi stron tego stosunku, a jego działania
w tej mierze są nieproporcjonalne oraz sprzeczne z zasadą efektywności;
I.2.
Niezależnie od zarzutu pkt I.1 zarzucił naruszenie
art. 439 ust. 1 i ust. 2 pkt 2) ustawy PZP w zw. z art. 3531 i art. 5 KC w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy
PZP w zw. z art. 16 pkt 3) i art. 17 ust. 1 ustawy PZP przez określenie w § 15 ust. 3 pkt 4)
Projektu Umowy sposobu ustalania zmiany wynagrodzenia w ten sposób, że wynagrodzenie
wykonawcy ulegnie waloryzacji o średnią arytmetyczną „sumy następujących po sobie
wartości zmiany cen produkcji budowlano-montażowej w stosunku do miesiąca poprzedniego,
licząc od miesiąca zawarcia umowy lub od miesiąca, w którym dokonano poprzedniej zmiany
wynagrodzenia na podstawie § 15 ust. 3 umowy wynikających z komunikatów prezesa GUS,
o których mowa w ust. 3 pkt 2)”, co przy uwzględnieniu określonego przez Zamawiającego
poziomu zmiany ceny materiałów lub kosztów uprawniającego do żądania zmiany
wynagrodzenia oznacza, że Zamawiający przerzuca na wykonawcę niemal w całości ryzyko
związane ze wzrostem cen, a tym samym określony przez Zamawiającego sposób ustalania
zmiany wynagrodzenia uniemożliwia dokonanie prawidłowej i zgodnej z celem ustawy PZP
zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy w przypadku zmiany cen materiałów lub
kosztów związanych z realizacją zamówienia. Zamawiający przekracza swobodę w
kształtowaniu postanowień przyszłej umowy w sprawie zamówienia publicznego, przerzucając
na wykonawcę niemal pełne ryzyko zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z
realizacją zamówienia, co godzi w naturę stosunku zobowiązaniowego wynikającego z tej
umowy i prowadzi do niedopuszczalnego zachwiania równowagi stron tego stosunku, a jego
działania w tej mierze są nieproporcjonalne oraz sprzeczne z zasadą efektywności.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z 30 września 2024 r. oświadczył, iż:
1. uwzględnia zarzut naruszenia art. art. 439 ust. 1 i ust. 2 pkt 1) ustawy PZP w zw. z art. 3531
KC i art. 5 KC w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 3) ustawy PZP i art. 17 ust.
1 ustawy PZP poprzez określenie w § 15 ust. 3 pkt 2) Projektu Umowy poziomu zmiany ceny
materiałów lub kosztów uprawniającego do żądania zmiany wynagrodzenia na wysokości,
która przy uwzględnieniu:
- § 15 ust. 3 pkt 3) Projektu Umowy, który stanowi, że waloryzacja może dotyczyć wyłącznie
wynagrodzenia za zakres zamówienia nieodebrany przez Zamawiającego przed dniem
złożenia wniosku o waloryzację,
- roz. X pkt 3 SWZ, z którego wynika, że preferowany termin wykonania zamówienia wynosi
18 miesięcy, niemal całe wynagrodzenie wykonawcy nie będzie podlegało waloryzacji, a tym
samym określony przez Zamawiającego poziom zmiany cen materiałów lub kosztów
uprawniający wykonawcę do żądania zmiany wynagrodzenia uniemożliwia dokonanie
prawidłowej i zgodnej z celem ustawy PZP zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy w
przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, a klauzulę
waloryzacyjną czyni iluzoryczną. Zamawiający przekracza swobodę w kształtowaniu
postanowień przyszłej umowy w sprawie zamówienia publicznego, przerzucając na
wykonawcę niemal pełne ryzyko zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją
zamówienia, co godzi w naturę stosunku zobowiązaniowego wynikającego z tej umowy i
prowadzi do niedopuszczalnego zachwiania równowagi stron tego stosunku, a jego działania
w tej mierze są nieproporcjonalne oraz sprzeczne z zasadą efektywności i dokonał modyfikacji
wzoru umowy w następujący sposób:
W § 15 ust. 3 pkt 3) wzoru umowy nadano brzmienie:
Wniosek o zmianę może dotyczyć także wynagrodzenia za zakres przedmiotu Umowy
odebrany przez Zamawiającego przed dniem złożenia wniosku o waloryzację.
2. uwzględnia zarzut naruszenie art. 439 ust. 1 i ust. 2 pkt 2) ustawy PZP w zw. z art. 3531 i
art. 5 KC w zw. z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 3) i art. 17 ust. 1 PZP przez określenie w §
15 ust. 3 pkt 4) Projektu Umowy sposobu ustalania zmiany wynagrodzenia w ten sposób, że
wynagrodzenie wykonawcy ulegnie waloryzacji o średnią arytmetyczną „sumy następujących
po sobie wartości zmiany cen produkcji budowlano-montażowej w stosunku do miesiąca
poprzedniego, licząc od miesiąca zawarcia umowy lub od miesiąca, w którym dokonano
poprzedniej zmiany wynagrodzenia na podstawie § 15 ust. 3 umowy wynikających z
komunikatów prezesa GUS, o których mowa w ust. 3 pkt 2)”, co przy uwzględnieniu
określonego przez Zamawiającego poziomu zmiany ceny materiałów lub kosztów
uprawniającego do żądania zmiany wynagrodzenia oznacza, że Zamawiający przerzuca na
wykonawcę niemal w całości ryzyko związane ze wzrostem cen, a tym samym określony przez
Zamawiającego sposób ustalania zmiany wynagrodzenia uniemożliwia dokonanie prawidłowej
i zgodnej z celem ustawy PZP zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy w przypadku
zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia. Zamawiający
przekracza swobodę w kształtowaniu postanowień przyszłej umowy w sprawie zamówienia
publicznego, przerzucając na wykonawcę niemal pełne ryzyko zmiany cen materiałów lub
kosztów związanych z realizacją zamówienia, co godzi w naturę stosunku zobowiązaniowego
wynikającego z tej umowy i prowadzi do niedopuszczalnego zachwiania równowagi stron tego
stosunku, a jego działania w tej mierze są nieproporcjonalne oraz sprzeczne z zasadą
efektywności i dokonał modyfikacji wzoru umowy w następujący sposób:
W § 15 ust. 3 pkt 4) wzoru umowy nadano brzmienie:
Wartość zmiany (WZ) określa się na podstawie wzoru: WZ = W x F%, przy czym:
• W – wynagrodzenie netto za zakres przedmiotu Umowy, o którym mowa w ust. 3 pkt. 3)
•
F – ½ (jedna druga) sumy następujących po sobie wartości zmiany cen produkcji
budowlano-montażowej w stosunku do miesiąca poprzedniego, licząc od miesiąca zawarcia
umowy lub od miesiąca, w którym dokonano poprzedniej zmiany wynagrodzenia na podstawie
§ 15 ust. 3 umowy wynikających z komunikatów GUS, o których mowa w ust. 3 pkt 2).
STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie uznając, że zamawiający uwzględnił w całości
zarzuty przedstawione w odwołaniu, a także poinformował o dokonaniu zmian Specyfikacji
Warunków Zamówienia, które wyczerpują zarzuty przedstawione w odwołaniu, wniósł o
umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy pzp.
Izba rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu bez udziału stron uznała, że
oświadczenie zamawiającego stanowi uwzględnienie zarzutów odwołania w rozumieniu
przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wobec jednoznacznej w tym względzie treści
stanowiska procesowego.
Wobec powyższego zaistniały podstawy do umorzenia postępowania na podstawie art. 522
ust. 1 ustawy
Pzp ze względu na uwzględnienie przez Zamawiającego zarzutów
przedstawionych w odwołaniu.
W konsekwencji postępowanie odwoławcze należy umorzyć w całości na podstawie przepisu
art. 522 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z
2024 r. poz. 1320).
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art.
575 ustawy Pzp wskazanej powyżej oraz § 9 ust. 1 pkt 2b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwo
ławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U. poz. 2437), z których wynika, że w taki stanie sprawy dokonuje się zwrotu
odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
…………………………………..