KIO 3380/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia października 2024 r.

Stan prawny na dzień: 06.12.2024

 Sygn. akt KIO 3380/24                   POSTANOWIENIE 

                                                                              Warszawa, dnia 

4 października 2024 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie:    Przewodniczący:  Andrzej Niwicki  

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 września 2024 r. przez wykonawcę STRABAG 

Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Wojewódzki  Szpital  Dziecięcy  im.  J.  Brudzińskiego  w 

Bydgoszczy 

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje Urzędowi Zamówień Publicznych dokonanie zwrotu kwoty 20 000 zł (słownie: 

dwadzieścia tysięcy złotych) na rzecz  STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie 

poniesionej z tytułu wpisu od odwołania.  

N

a niniejsze postanowienie w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby Odwoławczej  do  Sądu Okręgowego  w  Warszawie  – 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący: ……………………………… 


Sygn. akt KIO 3380/24                   Uzasadnienie 

 Zamawiający:  Wojewódzki  Szpital  Dziecięcy  im.  J.  Brudzińskiego  w  Bydgoszczy  prowadzi  

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  o  wartości  równej  lub  przekraczającej 

progi  unijne  pn.  „Budowa  ośrodka  diagnostyki  narządowej  Wojewódzkiego  Szpitala 

Dziecięcego  im.  J.  Brudzińskiego”.  Numer  ogłoszenia:  497168-2024,  ogłoszenie 

opublikowane w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej: Dz. U. S: 160/2024 

w dniu 19 sierpnia 2024 r.  

Odwołujący:   STRABAG Sp. z o.o. Pruszków wniósł dnia 16 września 2024 r. odwołanie na 

niezgodną  z  przepisami  ustawy  PZP  czynność  Zamawiającego  podjętą  w  postępowaniu, 

polegającą  na  ukształtowaniu projektowanych  postanowień  umowy,  stanowiących  załącznik 

do  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  zwanych  dalej  „Projektem  Umowy”,  w  sposób 

naruszający przepisy ustawy PZP oraz Kodeksu cywilnego.  

I.1. 

Zamawiającemu zarzuca naruszenie art. 439 ust. 1 i ust. 2 pkt 1) ustawy PZP w zw. z 

art. 3531 i art. 5 KC w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 3) i art. 17 ust. 1 ustawy 

PZP przez określenie w § 15 ust. 3 pkt 2) Projektu Umowy poziomu zmiany ceny materiałów 

lub  kosztów  uprawniającego  do  żądania  zmiany  wynagrodzenia  na  wysokości,  która  przy 

uwzględnieniu:  

− § 15 ust. 3 pkt 3) Projektu Umowy, który stanowi, że waloryzacja może dotyczyć wyłącznie 

wynagrodzenia  za  zakres  zamówienia  nieodebrany  przez  Zamawiającego  przed  dniem 

złożenia wniosku o waloryzację,  

− roz. X pkt 3 SWZ, z którego wynika, że preferowany termin wykonania zamówienia wynosi 

18 miesięcy,  

oznacza, że niemal całe wynagrodzenie wykonawcy nie będzie podlegało waloryzacji, a tym 

samym  określony  przez  Zamawiającego  poziom  zmiany  cen  materiałów  lub  kosztów 

uprawniający  wykonawcę  do  żądania  zmiany  wynagrodzenia  uniemożliwia  dokonanie 

prawidłowej i zgodnej z celem ustawy PZP zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy w 

przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, a klauzulę 

waloryzacyjną  czyni  iluzoryczną.  Zamawiający  przekracza  swobodę  w  kształtowaniu 

postanowień  przyszłej  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  przerzucając  na 

wykonawcę niemal pełne ryzyko zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją 

zamówienia,  co  godzi  w  naturę  stosunku  zobowiązaniowego  wynikającego  z  tej  umowy  i 

prowadzi do niedopuszczalnego zachwiania równowagi stron tego stosunku, a jego działania 

w tej mierze są nieproporcjonalne oraz sprzeczne  z zasadą efektywności;  

I.2. 

Niezależnie od zarzutu pkt I.1 zarzucił naruszenie   


art. 439 ust. 1 i ust. 2 pkt 2) ustawy PZP w zw. z art. 3531 i art. 5 KC w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy 

PZP w zw. z art. 16 pkt 3) i art. 17 ust. 1 ustawy PZP przez określenie w § 15 ust. 3 pkt 4) 

Projektu Umowy sposobu ustalania zmiany wynagrodzenia w ten sposób, że wynagrodzenie 

wykonawcy  ulegnie  waloryzacji  o  średnią  arytmetyczną  „sumy  następujących  po  sobie 

wartości zmiany cen produkcji budowlano-montażowej w stosunku do miesiąca poprzedniego, 

licząc od miesiąca zawarcia umowy lub od miesiąca, w którym dokonano poprzedniej zmiany 

wynagrodzenia na podstawie § 15 ust. 3 umowy wynikających z komunikatów prezesa GUS, 

o których mowa w ust. 3 pkt 2)”,  co przy uwzględnieniu określonego przez Zamawiającego 

poziomu  zmiany    ceny  materiałów  lub  kosztów  uprawniającego  do  żądania  zmiany 

wynagrodzenia oznacza, że Zamawiający przerzuca na wykonawcę niemal w całości ryzyko 

związane ze wzrostem cen, a tym samym określony przez Zamawiającego sposób ustalania 

zmiany wynagrodzenia uniemożliwia dokonanie prawidłowej  i zgodnej z celem ustawy PZP 

zmiany  wysokości  wynagrodzenia  wykonawcy    w  przypadku  zmiany  cen  materiałów  lub 

kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia.  Zamawiający  przekracza  swobodę  w 

kształtowaniu postanowień przyszłej umowy w sprawie zamówienia publicznego, przerzucając 

na  wykonawcę  niemal  pełne  ryzyko  zmiany  cen  materiałów  lub  kosztów  związanych  z 

realizacją  zamówienia,  co  godzi  w  naturę  stosunku  zobowiązaniowego  wynikającego  z  tej 

umowy i prowadzi do niedopuszczalnego zachwiania równowagi stron tego stosunku, a jego 

działania w tej mierze są nieproporcjonalne oraz sprzeczne  z zasadą efektywności.  

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z 30 września 2024 r.  oświadczył, iż:  

1. uwzględnia zarzut naruszenia art. art. 439 ust. 1 i ust. 2 pkt 1) ustawy PZP w zw. z art. 3531 

KC i art. 5 KC w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 3) ustawy PZP i art. 17 ust. 

1 ustawy PZP poprzez określenie w § 15 ust. 3 pkt 2) Projektu Umowy poziomu zmiany ceny 

materiałów  lub  kosztów  uprawniającego  do  żądania  zmiany  wynagrodzenia  na  wysokości, 

która przy uwzględnieniu:  

- § 15 ust. 3 pkt 3) Projektu Umowy, który stanowi, że waloryzacja może dotyczyć wyłącznie 

wynagrodzenia  za  zakres  zamówienia  nieodebrany  przez  Zamawiającego  przed  dniem 

złożenia wniosku o waloryzację,   

- roz. X pkt 3 SWZ, z którego wynika, że preferowany termin wykonania zamówienia wynosi 

18 miesięcy, niemal całe wynagrodzenie wykonawcy nie będzie podlegało waloryzacji, a tym 

samym  określony  przez  Zamawiającego  poziom  zmiany  cen  materiałów  lub  kosztów 

uprawniający  wykonawcę  do  żądania  zmiany  wynagrodzenia  uniemożliwia  dokonanie 

prawidłowej i zgodnej z celem ustawy PZP zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy w 

przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, a klauzulę 

waloryzacyjną  czyni  iluzoryczną.  Zamawiający  przekracza  swobodę  w    kształtowaniu 

postanowień  przyszłej  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  przerzucając  na 


wykonawcę niemal pełne ryzyko zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją 

zamówienia,  co  godzi  w  naturę  stosunku  zobowiązaniowego  wynikającego  z  tej  umowy  i 

prowadzi do niedopuszczalnego zachwiania równowagi stron tego stosunku, a jego działania 

w tej mierze są nieproporcjonalne oraz sprzeczne z zasadą efektywności i dokonał modyfikacji 

wzoru umowy w następujący sposób:  

W § 15 ust. 3 pkt 3) wzoru umowy nadano brzmienie:  

Wniosek  o  zmianę  może  dotyczyć  także  wynagrodzenia  za  zakres  przedmiotu  Umowy 

odebrany przez Zamawiającego przed dniem złożenia wniosku o waloryzację.  

2. uwzględnia zarzut naruszenie art. 439 ust. 1 i ust. 2 pkt 2) ustawy PZP w zw. z art. 3531 i 

art. 5 KC w zw. z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 3) i art. 17 ust. 1  PZP przez określenie w § 

15 ust. 3 pkt 4) Projektu Umowy sposobu ustalania zmiany wynagrodzenia w ten sposób, że 

wynagrodzenie wykonawcy ulegnie waloryzacji o średnią arytmetyczną „sumy następujących 

po  sobie  wartości  zmiany  cen  produkcji  budowlano-montażowej  w  stosunku  do  miesiąca 

poprzedniego,  licząc  od  miesiąca  zawarcia  umowy  lub  od  miesiąca,  w  którym  dokonano 

poprzedniej  zmiany  wynagrodzenia  na  podstawie  §  15  ust.  3  umowy  wynikających  z 

komunikatów  prezesa  GUS,  o  których  mowa  w  ust.  3  pkt  2)”,  co  przy  uwzględnieniu 

określonego  przez  Zamawiającego  poziomu  zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów 

uprawniającego do żądania zmiany wynagrodzenia oznacza, że Zamawiający przerzuca na 

wykonawcę niemal w całości ryzyko związane ze wzrostem cen, a tym samym określony przez 

Zamawiającego sposób ustalania zmiany wynagrodzenia uniemożliwia dokonanie prawidłowej 

i  zgodnej  z  celem  ustawy  PZP  zmiany  wysokości  wynagrodzenia  wykonawcy  w  przypadku 

zmiany  cen  materiałów  lub  kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia.  Zamawiający 

przekracza swobodę w kształtowaniu postanowień  przyszłej  umowy  w sprawie zamówienia 

publicznego,  przerzucając  na  wykonawcę  niemal  pełne  ryzyko  zmiany  cen  materiałów  lub 

kosztów związanych z realizacją zamówienia, co godzi w naturę stosunku zobowiązaniowego 

wynikającego z tej umowy i prowadzi do niedopuszczalnego zachwiania równowagi stron tego 

stosunku,  a  jego  działania  w  tej  mierze  są  nieproporcjonalne  oraz  sprzeczne  z  zasadą 

efektywności i dokonał modyfikacji wzoru umowy w następujący sposób:  

W § 15 ust. 3 pkt 4) wzoru umowy nadano brzmienie:  

Wartość zmiany (WZ) określa się na podstawie wzoru: WZ = W x F%, przy czym:  

• W – wynagrodzenie netto za zakres przedmiotu Umowy, o którym mowa w ust. 3 pkt. 3)  

• 

F  –  ½  (jedna  druga)  sumy  następujących  po  sobie  wartości  zmiany  cen  produkcji 

budowlano-montażowej w stosunku do miesiąca poprzedniego, licząc od miesiąca zawarcia 

umowy lub od miesiąca, w którym dokonano poprzedniej zmiany wynagrodzenia na podstawie 

§ 15 ust. 3 umowy wynikających z komunikatów GUS, o których mowa w ust. 3 pkt 2).  


STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie uznając, że zamawiający uwzględnił w całości 

zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu,  a  także  poinformował  o  dokonaniu  zmian  Specyfikacji 

Warunków  Zamówienia,  które  wyczerpują  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu,  wniósł  o 

umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy pzp. 

Izba  rozpoznając  przedmiotowe  odwołanie  na  posiedzeniu  bez  udziału  stron  uznała,  że 

oświadczenie  zamawiającego  stanowi  uwzględnienie  zarzutów  odwołania  w  rozumieniu 

przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wobec jednoznacznej w tym względzie treści 

stanowiska procesowego.  

Wobec powyższego zaistniały podstawy do umorzenia postępowania na podstawie art. 522 

ust.  1  ustawy 

Pzp  ze  względu  na  uwzględnienie  przez  Zamawiającego  zarzutów 

przedstawionych w odwołaniu.  

W konsekwencji postępowanie odwoławcze należy umorzyć w całości na podstawie przepisu 

art.  522  ust.  1 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 

2024 r. poz. 1320).  

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.  

Rozstrzygnięcie  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  wydano  na  podstawie  art. 

575  ustawy  Pzp  wskazanej  powyżej  oraz  §  9  ust.  1  pkt  2b  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania 

odwo

ławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu 

od odwołania (Dz. U. poz. 2437), z których wynika, że w taki stanie sprawy dokonuje się zwrotu 

odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu. 

Przewodniczący:  

…………………………………..