Sygn. akt: KIO 3376/24
WYROK
Warszawa, dnia 10.10.2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski
Aleksandra Kot
Emil Kuriata
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na posiedzeniu
z udziałem stron odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej dnia 16 września 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia Transprojekt Gdański Sp. z o.o. oraz „B-Act” S.A. z siedzibą lidera w
Gdańsku, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Zakład Inwestycji Organizacji
Traktatu Północnoatlantyckiego z siedzibą w Warszawie
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego i zalicza w poczet
kosztów postępowania kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero
groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy) poniesioną przez
zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Zasądza od odwołującego wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Transprojekt Gdański Sp. z o.o. oraz „B-Act” S.A. z siedzibą lidera w
Gdańsku na rzecz zamawiającego Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu
Północnoatlantyckiego z siedzibą w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych, zero groszy).
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……….....................
………………………
………………………
Sygn. akt: KIO 3376/24
Uzasadnienie
Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego z siedzibą w Warszawie, dalej
jako: „Zamawiający”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w oparciu
o przepisy ustaw z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2024
r., poz. 1320), dalej jako: „ustawa PZP”, którego przedmiotem jest weryfikacja dokumentacji
projektowej budowlanej i wykonawczej, sprawowanie kompleksowego nadzoru inwestorskiego
nad robotami budowlano-
montażowymi oraz opracowanie rozliczenia rzeczowo-finansowego
w ramach realizacji zadań „Budowa i modernizacja składów MPS”, „Budowa magazynu olejów
i smarów”, „Rozbudowa i modernizacja lotniskowego składu paliw nr 3”, oznaczenie sprawy:
NCB/7/2024.
Wartość zamówienia jest równa lub wyższa od kwot progów unijnych, o których mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy PZP.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Suplemencie do Dziennika Urzędowego
Unii Europejskiej z dnia 27 czerwca 2024 r., pod numerem
Postępowanie prowadzone jest w oparciu o przepisy Działu VI ustawy PZP (zamówienia w
dziedzinach obronności i bezpieczeństwa).
W dniu 16 września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Transprojekt Gdański Sp. z
o.o.
oraz „B-Act” S.A. z siedzibą lidera w Gdańsku, dalej jako: „Odwołujący” wobec czynności
i zaniechań Zamawiającego w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 128 ust. 2 w zw. z art. 395 ustawy PZP poprzez zaniechanie jego zastosowania,
podczas gdy ustawa nie wyłącza obowiązku jego zastosowania w przypadku
zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa;
2. art. 405 ust. 5 ustawy PZP
poprzez jego zastosowanie szersze, niż określa ustawa
PZP, w
konsekwencji nieprawidłowe przyjęcie, że podmiotowe środki dowodowe,
składane w trybie uzupełnienia na wezwanie z datą określoną dla nich w regulacjach
wynikających z procedury wezwania (art. 128 ust. 2 PZP), muszą być datowane nie
później niż na dzień składania wniosków, podczas gdy ustawa – w przypadku
zastosowania procedury wezwania do uzupełnienia - umożliwia wykonawcom
składanie podmiotowych środków dowodowych aktualnych na dzień ich złożenia;
3. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy PZP poprzez odrzucenie wniosku o dopuszczenie do
udziału w Postępowaniu Odwołującego, podczas gdy Odwołujący nie podlega
wykluczeniu z Postępowania;
4. art. 255 pkt 2 ustawy PZP
przez unieważnienie Postępowania z tego powodu, że
wszystkie złożone w Postępowaniu wnioski o dopuszczenie do udziału podlegały
odrzuceniu, podczas gdy wniosek Odwołującego nie podlegał odrzuceniu, a w związku
z tym nie zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania określone w art. 255 pkt 2
ustawy PZP.
Wobec postawionych zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu:
1) unieważnienia czynności polegającej na wykluczeniu Odwołującego i w konsekwencji
odrzuceniu wniosku
Odwołującego;
2) zaproszenia Odwołującego do złożenia oferty w Postępowaniu;
3) unieważnienia czynności unieważnienia Postępowania;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego według norm przepisanych, w tym kosztów zastępstwa prawnego.
Stanowisko Odwołującego:
Argumentując postawione zarzuty Odwołujący opisał stan faktyczny sprawy, przede wszystkim
wskazując, że przyczyną odrzucenia wniosku Odwołującego był fakt, iż składając informację
z KRK dotyczącą jednej z osób wchodzących w skład organu członka konsorcjum datowaną
na dzień 22.08.2024 r. – odwołujący nie potwierdził braku podstaw wykluczenia na dzień
składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Odwołujący przytoczył część
uzasadnienia, w którym Zamawiający wskazywał, że zgodnie z przepisem art. 405 ust. 5 Pzp
Konsorcjum zobligowane było potwierdzić brak podstaw wykluczenia nie później niż na dzień
składania wniosków o dopuszczenie do udziału w Postępowaniu, tj. na dzień 7.08.2024 r. W
ocenie Zamawiającego: „(…) oświadczenia i dokumenty w celu potwierdzenia braku podstaw
wykluczenia
z postepowania, składane w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego muszą być
aktualne na dzień ich złożenia, a zatem mogą być datowane na dzień późniejszy niż data
złożenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, co nie zmienia jednak faktu,
że treść oświadczeń lub dokumentów składanych w celu potwierdzenia braku podstaw
wykluczenia nie
może podważać prawdziwości złożonego w tym zakresie oświadczenia
wstępnego. Wszystkie oświadczenia i dokumenty składane na wezwanie z art. 128 ust. 1 Pzp
musza potwierdzać okoliczności wynikające z oświadczenia wstępnego, które wykonawca
złożył wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu”.
Zamawiający nie kwestionował wiarygodności oświadczenia Odwołującego ani dokumentów
podmiotowych, a jedyną kwestią zastosowania sankcji wykluczenia stała się data wystawienia
informacji z KRK, która była późniejsza niż data składania wniosków w Postępowaniu.
Zdaniem Odwołującego ocena Zamawiającego nie była prawidłowa. Jak wskazywał,
u
stawodawca nie wyłączył w przypadku postępowań z zakresu obronności i bezpieczeństwa
zastosowania art. 128 Pzp
– bowiem nie ma go w katalogu przepisów wyłączonych w art. 395
lit. a) tiret pierwsze. Z tego powodu procedura
uzupełnienia dokumentów opisana w art. 128
Pzp powinna być traktowana jako wyczerpująca i regulacja szczegółowa względem art. 405
ust. 5 Pzp. Tym samym
skoro zamawiający prowadzący postępowanie z dziedziny obronności
i
bezpieczeństwa ma obowiązek stosowania art. 128 Pzp bez wyłączeń – dokumenty
otrzymane w tym trybie oceniać powinien z zastosowaniem art. 128 ust. 2 Pzp. Jeśli otrzymane
dokumenty są z daty ich złożenia (później niż data składania wniosków) Zamawiający powinien
przyjąć, że dla tych dokumentów wypełniona została przesłanka art. 128 ust. 2 Pzp i w ten
sposób (zgodny z prawem) potwierdził wykonawca, że nie zachodziły wobec niego przesłanki
wykluczenia na datę składania wniosków, czytając je łącznie z oświadczeniem z daty wniosku.
Dokładna treść odwołania znajduje się w aktach niniejszej sprawy odwoławczej.
Do akt sprawy, już po zamknięciu rozprawy, wpłynęło dodatkowe pismo procesowe
Zamawiającego zawierające rozszerzoną argumentację. Izba nie wzięła przedmiotowego
pisma pod uwagę przy wydawaniu rozstrzygnięcia. W myśl bowiem art. 535 ustawy PZP
d
owody na poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej, strony i
uczestnicy postępowania odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy.
Niniejsza sprawa dotyczyła de facto tylko i wyłącznie interpretacji przepisów prawa i nie
zawierała elementów spornych w zakresie stanu faktycznego, a więc dodatkowa argumentacja
powinna zostać potraktowana jako dowód i w myśl przywołanego przepisu – pominięta.
Stanowisko Zamawiającego:
Odpowiedzią na odwołanie z dnia 7 października 2024 r. stanowisko w sprawie zajął
Zamawiający – wnosząc o odrzucenie odwołania w zakresie jednego z zarzutów oraz o
oddalenie odwołania w pozostałej części (lub jego oddalenie w całości w razie
nieuwzględnienia wniosku o odrzucenie odwołania).
Zamawiający wnosząc o odrzucenie odwołania, wskazał że dotyczy to zarzutu naruszenia art.
art. 405 ust. 5 Pzp
. Zdaniem Zamawiającego zarzut ten został postawiony z naruszeniem
terminu. Zdaniem Zamawiającego rzekomo naruszony art. 405 ust. 5 ustawy Zamawiający
zastosował w ramach Wezwania do uzupełnienia dokumentów z dnia 19 sierpnia 2024 r. Tym
samym termin odwoławczy w tym zakresie minął w dniu 29 sierpnia 2024 r.
W pozostałym zakresie Odwołujący wniósł o oddalenie odwołania przytaczając szczegółową
argumentację oraz orzecznictwo na jej poparcie. W szczególności zdaniem Zamawiającego
wymóg o którym mowa w art. 405 ust. 5 ustawy dotyczący potwierdzenia, że Odwołujący nie
podlega wykluczeniu z postępowania w dniu składania wniosków, nie mógł zostać wypełniony
wyłącznie przez oświadczenie Odwołującego złożone wraz z Wnioskiem o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu, albowiem oświadczenie to nie znalazło potwierdzenia w
dokumentach złożonych pierwotnie przez Wykonawcę.
Jak wskazywał Zamawiający Odwołujący nie potwierdził braku podstaw wykluczenia z
postępowania na dzień składania Wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu tj. na
dzień 07.08.2024 r. W sprawie - wbrew twierdzeniom Odwołującego - nie obowiązuje inny
termin aktualności podmiotowych środków dowodowych aniżeli podany wyżej. Nieprawdziwy
jest zatem pogląd Odwołującego, który stwierdza że „na gruncie przepisów Pzp, w odpowiedzi
na wezwanie do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych (tj. w tym przypadku
informacji z KRK) w trybie art. 128 ust. 1, wystarczające było złożenie dokumentu aktualnego
na dzień jego złożenia i nie było wymogu, aby dokument ten został wystawiony przed terminem
składania wniosków o dopuszczenie". Taką argumentację skrytykowała już Krajowa Izba
Odwoławcza wskazując że ,przyznanie, że wykonawcy biorący udział w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego nie muszą spełniać warunku udziału w postępowaniu w
dniu wyznaczonym na składanie ofert, natomiast mogą brak ten później usunąć przez swego
rodzaju „konwalidację”, byłoby zarówno naruszeniem dyspozycji art. 125 ust. 3 Prawa
zamówień publicznych, naruszeniem zasady równego traktowania wykonawców oraz
rodziłoby ryzyko, iż w do postępowań zgłaszałyby udział podmioty niespełniające warunków
udziału w postępowaniu i - tym samym - niedające gwarancji należytego wykonania umowy"
(KIO 3221/21). W rezultacie powyższego Zamawiający prawidłowo odrzucił Wniosek
Odwołującego o dopuszczenie do udziału postępowaniu oraz na podstawie art. 255 pkt 2
ustawy prawidłowo i konsekwentnie unieważnił prowadzone postępowanie.
Dokładna treść odpowiedzi na odwołanie znajduje się w aktach niniejszej sprawy odwoławczej.
Po przeprowadzeniu posiedzenia i rozprawy z udziałem stron i uczestników
postępowania, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego,
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła istnienie materialnoprawnych przesłanek do wniesienia odwołania, o których
mowa w art. 505 ust. 1 ustawy PZP. Izba nie stwierdziła przesłanek do odrzucenia odwołania.
Odnosząc się do wniosku Zamawiającego o odrzucenie zarzutu nr 2 należy wskazać, iż
zdaniem składu orzekającego chociaż w petitum odwołania postawiono kilka zarzutów, to są
one nierozerwalnie połączone i tak naprawdę Odwołujący kwestionuje skutek jaki
Z
amawiający wyciągnął wobec niego w związku z uzupełnieniem podmiotowych środków
dowodowych
– zaświadczenia z KRK. Co prawda Zamawiający w treści wezwania wskazał na
treść art. 405 niejako sugerując jaki ten skutek może być jednak Odwołujący nie mógł mieć w
tym
zakresie pewności, a jedynie pewnie przypuszczenia. Pewność tę zyskał dopiero po
otrzymaniu informacji o odrzuceniu jego wniosku, a więc od tego terminu zdaniem Izby należy
liczyć czas na wniesienie odwołania – co za tym idzie, termin został zachowany.
Izba dokonała ustaleń faktycznych w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy,
tj. w szczególności dokumentację przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego
oraz dokumenty, które załączone zostały przez strony do pism procesowych.
Uzasadnienie prawne:
Izba stwierdziła, że okoliczności faktyczne dotyczące przebiegu postępowania w zakresie
mającym znaczenie dla podniesionych zarzutów nie były pomiędzy stronami sporne.
Ww.
okoliczności faktyczne przedstawione przez strony znajdują ponadto potwierdzenie
w d
okumentacji Postępowania. Mając na uwadze powyższe, skład orzekający Izby nie będzie
w tym miejscu powtarzać okoliczności faktycznych dotyczących przebiegu postępowania,
które nie były pomiędzy stronami sporne.
Dla potrzeb niniejszego uzasadnienia należy jedynie wskazać, iż w przedmiotowym
postępowaniu wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, wykonawcy
zobowiązani byli złożyć wymagane w ogłoszeniu o zamówieniu podmiotowe środki dowodowe
(w tym informację z KRK), mające potwierdzać brak podstaw wykluczenia nie później niż na
dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Odwołujący wraz
z wnioskiem
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie złożył informacji z KRK dla jednej
z osób pełniących funkcję w radzie nadzorczej jednego z konsorcjantów. Następnie
Zamawiający wezwał Odwołującego do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych
wskazując, że muszą one potwierdzać spełnianie brak podstaw do wykluczenia, zgodnie z art.
405 ust. 5 ustawy PZP, na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu.
Dalej należy wskazać, że spór pomiędzy stronami dotyczył zagadnienia aktualności
podmiotów środków dowodowych składanych w postępowaniach w dziedzinach obronności i
bezpieczeństwa – konkretnie chodziło o dokument w postaci zaświadczenia z KRK.
Istota przedmiotowego sporu sprowadzała się zatem do dokonania oceny, czy na gruncie
aktualnie obowiązujących przepisów ustawy PZP wykonawca ubiegający się o udzielenie
zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, który w odpowiedzi na wezwanie do
uzupełnienia oświadczeń i dokumentów, złożył informację z Krajowego Rejestru Karnego,
potwierdzającą stan aktualny na dzień złożenia dokumentu, tj. dzień późniejszy niż dzień
składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, wykazał brak podstaw
wykluczenia z
postępowania jak tego wymaga art. 405 ust. 5 ustawy PZP.
Zgodnie z tym przepisem o
świadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1, oraz podmiotowe
środki dowodowe, potwierdzają brak podstaw wykluczenia, spełnianie warunków udziału w
postępowaniu lub kryteriów selekcji nie później niż na dzień składania wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a w przypadku negocjacji bez ogłoszenia nie
później niż na dzień składania ofert.
Z przytoczonego przepisu
jednoznacznie wynika, że wykonawca jest zobowiązany wykazać
nie później niż na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub
składania ofert, brak podstaw do wykluczenia. Moment wykazania braku podstaw do
wykluczenia w
postępowaniu o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i
bezpieczeństwa został określony zatem inaczej niż w przypadku pozostałych zamówień, co
ma znaczenie kluczowe dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy. Zauważyć należy, że
dopuszczalna w zamówieniach klasycznych zasada, iż wykonawca wykazuje brak podstaw do
wykluczenia na dzień składania ofert/wniosków w oświadczeniu wstępnym, a dokumenty
składane na dalszym etapie przez tego wykonawcę, którego oceniono najwyżej, wykazują stan
na dzień ich złożenia, wynika z brzmienia art. 125 ust. 1, 3 w zw. z art. 126 ust. 1 ustawy PZP.
Co godne odnotowania, przypadku zamówień z dziedziny obronności i bezpieczeństwa,
stosowanie art. 125 ust. 3 ustawy PZP zostało wyłączone zgodnie z treścią art. 395 ust. 1 pkt
1 lit. a) tiret pierwszy. Oznacza to, że w przypadku tych zamówień nie obowiązuje zasada
wstępnego potwierdzania spełniania warunków udziału oraz braku podstaw wykluczenia, a
następnie potwierdzania tego stanu rzeczy odpowiednimi środkami dowodowymi. Zasadą jest,
że już wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofertą należy
przedłożyć stosowne środki dowodowe.
Zdaniem Izby to samo dotyczy uzupełniania podmiotowych środków dowodowych, które mają
potwierdzać określone okoliczności na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu lub ofert. Należy oddać Odwołującemu, że słusznie zauważył, iż wyłączenie
stosowania przepisów w stosunku do zamówień z dziedziny obronności i bezpieczeństwa
zawarte w art. 395 ust. 1 pkt 1 lit. a) tiret pierwszy, nie dotyczy przepisu art. 128 ust. 2 ustawy
PZP. Jednakże w przypadku zamówień obronnych ustawa PZP zawiera regulację szczególną
– wspomniany art. 405 ust. 5 ustawy PZP - który nakazuje przeprowadzanie weryfikacji
podmiotowej wykonawcy na dzień składania wniosku o dopuszczenie do udziału
w
postępowaniu (lub odpowiednio oferty), wobec czego to stan na ten właśnie moment
wykazywać mają dowody składane przez wykonawców, żądane przez zamawiającego
w
zakresie określonym w ogłoszeniu o zamówieniu. W konsekwencji należy uznać, że również
wykonawca, który składając wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie wykazał
za pomocą wymaganych w ogłoszeniu o zamówieniu podmiotowych środków dowodowych
braku podstaw do wykluczenia, w
odpowiedzi na wezwanie do ich uzupełnienia, ma obowiązek
przedstawienia takich oświadczeń lub dokumentów, które wykażą, że w chwili składania
wniosku nie zachodziły podstawy do wykluczenia wykonawcy z postępowania.
Należy oczywiście podkreślić, że to nie data wystawienia dokumentu mającego potwierdzać
brak podstaw wykluczenia ma tu zasadnicze znaczenie, lecz okoliczność na jaki moment
dokument ten potwierdza istnienie określonego stanu faktycznego. Izba wskazuje, iż
ustawodawca wymaga potwierdzenia stanu faktycznego istniejącego w dacie nie późniejszej
niż dzień upływu terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub
terminu składania ofert. Fakt wystawienia dokumentu potwierdzającego brak podstaw
wykluczenia po upływie terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu będzie zatem bez znaczenia, jeśli z treści dokumentu wynikać będzie, że nie
zachodziły podstawy do wykluczenia wykonawcy z postępowania nie później niż na dzień
składania wniosków. Jak wskazała Izba m.in. w wyroku z dnia 27 marca 2019 r., sygn. akt KIO
420/19, który to pogląd skład orzekający podziela, „sama data wystawienia dokumentu bądź
oświadczenia, jest wtórna, wobec wymagań, które ustawodawca stawia dla określonej treści
dowodów. Istotnym jest, aby przedłożone dowody, w sposób prawidłowy, potwierdzały
niekaralność w dacie nie późniejszej niż wyznaczony przez zamawiającego dzień składania
wniosków w postępowaniu, przy zachowaniu wymogów wskazanych w rozporządzeniu w
sprawie rodzajów dokumentów.”
Kluczowym jest jednak, że w niniejszej sprawie uzupełnienie dotyczyło zaświadczenia z KRK,
które jest dokumentem specyficznym, gdyż potwierdza określony stan na dzień jego wydania.
Zatem w sytuacji, w której przed terminem składania wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu, wykonawca nie uzyska takiego zaświadczenia, nie będzie możliwym następcze
potwierdzenie braku karalności danej osoby z datą wsteczną. Innymi słowy, jeśli wykonawca
w postępowaniu z dziedziny obronności i bezpieczeństwa nie dysponował zaświadczeniem z
KRK przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, na skutek
wezwania do uzupełnienia dokumentów nie będzie możliwym potwierdzenie braku podstaw
wykluczenia, nie później niż na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu.
Wydaje się, że argument wzmacniający powyższe stanowisko można również odnaleźć w
przepisach rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie podmiotowych
środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2415). W § 2 ust. 1 mowa jest o informacji
z KRK
– sporządzonej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem. Tymczasem w § 11
regulującym odrębności w zakresie postępowań z dziedziny obronności i bezpieczeństwa
usta
wodawca w odniesieniu do informacji z KRK używa określenia - wystawiane nie wcześniej
niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu (§ 11ust. 1 pkt 4). Wydaje się więc, że różne uregulowanie tej kwestii
także w rozporządzeniu było zabiegiem celowym mającym oparcie w intencji ustawodawcy
takiego uregulowania dla postępowań w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
Mając na uwadze argumentację przytoczoną wcześniej, w przedmiotowej sprawie zdaniem
Izby nie można zaakceptować stanowiska Odwołującego, że wystarczającym byłoby
zaakceptowanie informacji z KRK wystawionej na dzień przypadający po terminie składania
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, z posiłkową rolą oświadczenia
wstępnego – jak bowiem było wspomniane, oświadczenie wstępne w postępowaniach z
dziedzi
n obronności i bezpieczeństwa nie pełni funkcji, jaka przypisana mu jest w
zamówieniach klasycznych – wyłączone bowiem jest stosowanie art. 125 ust. 3 ustawy PZP.
W ocenie Izby twierdzenia Odwołującego co do zasadności weryfikowania sytuacji
podmiotowej na podstawie dowodów obrazujących stan aktualny na dzień ich złożenia także
w zamówieniach obronnych stanowić mogą co najwyżej postulaty de lege ferenda, nie
znajdują one bowiem żadnego oparcia w świetle aktualnie obowiązujących przepisów, które
jednoznacznie wskazują, że badaniu podlegać ma stan istniejący nie później niż na dzień
składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (ofert).
Dodać należy, że co do zasady rozpatrywane zagadnienie jest jednolicie traktowane w
orzecznictwie Izby. Przykładowo można powołać następujące orzeczenia: wyrok z 26
listopada 2020 r. KIO 2819/20, wyrok z 27 lutego 2018 r. KIO 258/18, wyrok z 31 stycznia 2018
r. KIO 109/18, wyrok z 17 kwietnia 2023 r. KIO 950/23 czy też wyrok KIO z 27 października
2023 r. KIO 3017/23.
W związku z powyższym, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący:
………………………
………………………
………………………