KIO 3375/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia 10 października 2024 r.

Stan prawny na dzień: 26.11.2024

Sygn. akt: KIO    3375/24   

POSTANOWIENIE 

Warszawa,  dnia 10 

października 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -    w składzie: 

Przewodnicząca: 

Beata Konik 

Protokolantka:  

Wiktoria Ceyrowska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  z 

udziałem  stron  i  uczestników  postępowania  w  dniu  10 

października  2024  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  16  września  2024  r.  przez  wykonawcę  Linter  Energia  spółkę  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeszowie, 

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Grodzisko Dolne, 

postanawia: 

1.  U

morzyć postępowanie odwoławcze. 

2.  N

akazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz   

odwołującego  Linter  Energia  spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Rzeszowie  kwoty 

9  000  zł  00  gr  (słownie:  dziewięć  tysięcy  złotych  zero  groszy) 

stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

S

ądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

………….……. 


Sygn. akt: KIO  3375/24  

Uzasadnienie 

Odwołujący, tj. Linter Energia spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w 

Rzeszowie, 9 

października 2024 r., tj. przed rozprawą, cofnął odwołanie wniesione do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej 16 września 2024 r., w postępowaniu o udzielenie zamówienia na 

roboty budowlane pn.: 

„Modernizacja oświetlenia na terenie Gminy Grodzisko Dolne”, nr ref. 

RI.271.3.2024.  

Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone na 

podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych  (Dz. U. z 2024 r. 

poz. 1320), dalej: 

„ustawa Pzp”

Szacunkowa  wartość  zamówienia  jest  niższa  od  kwot  wskazanych  w  przepisach 

wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych z 

30 kwietnia 2024 r., nr 2024/BZP 00307497. 

Odwołujący zarzucił naruszenie art. 255 pkt 6 w zw. z art. 260 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 

pkt  1  ustawy  Pzp 

przez niezasadne  unieważnienie postępowania  ze  względu na  wejście w 

życie  5  sierpnia  2024  r.  zaktualizowanej  wersji  regulaminu  „Dziewiątej  Edycji  Naboru 

Wniosków  o  dofinansowanie  z  Rządowego  Funduszu  Polski  Ład:  Programu  Inwestycji 

Strategicznych” („Regulamin”), wprowadzającej zmiany w zakresie dotychczasowej treści § 5 

ust.  6  oraz  §  8  ust.  5  Regulaminu,  co  zostało  błędnie  uznane  przez  Zamawiającego  za 

wystąpienie  istotnej  zmiany  okoliczności  powodującej,  że  prowadzenie  Postępowania  lub 

wykonanie  zamówienia  nie  leży  w  interesie  publicznym,  czego  nie  można  było  wcześniej 

przewidzieć, podczas gdy pomimo wejścia w życie nowszej wersji Regulaminu wprowadzone 

w  jej  treści  nowe  zapisy  nie  miały  wpływu  na  poziom  konkurencyjności  w  Postępowaniu, 

ponieważ  dotychczasowa  treść  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  („SWZ”)  de  facto 

uwzględniała  postanowienia  nowo  wprowadzonych  zapisów  i  spełniają  one  wymagania 

Regulaminu  w  nowej  wersji,  a  konsekwencji 

w  wyniku  wejścia  w  życie  nowszej  wersji 

Regulaminu nie doszło do wpływu na konkurencyjność trwającego postępowania w sposób 

uzasadniający unieważnienie Postępowania. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  unieważnienia  Postępowania  z  11  września  2024  r.  w  zakresie  w 


jakim  Zamawiający  uznał,  że  zachodzi  podstawa  do  unieważnienia  Postępowania  na 

podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp.  

Na  podstawie  akt  postępowania  ustalono,  że  do  przedmiotowego  postępowania 

odwoławczego  żaden  wykonawca  nie  zgłosił  przystąpienia  w  charakterze  uczestnika 

postępowania. 

Z uwagi na to, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy, 

jego  cofnięcie,  zgodnie  art.  568  pkt  1  ustawy  z  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) 

oraz § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa 

Rady Ministrów z 31 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań 

przez Krajową Izbę Odwoławczą, (Dz.U. poz. 2453) oznacza, że postępowanie odwoławcze 

podlega umorzeniu.  

Ponadto,  Izba  wskazuje,  że  jak  wynika  z  treści  art.  520  ust.  2  ustawy  Pzp  cofnięte 

odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do 

Prezesa Izby. 

Na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 

grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich 

rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. 

poz. 2437), Izba orzekła o dokonaniu zwrotu na rzecz Odwołującego z rachunku bankowego 

Urzędu Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem należnego wpisu od odwołania. 

Przewodnicząca:  

……………………