Sygn. akt: KIO 3366/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
10 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Krzysztof Sroczyński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 10 października 2024 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 września
2024 r. przez
Odwołującego – wykonawcę CENTRUM MEDYCZNE POPULARNA B. spółka
komandytowa
z siedzibą w Warszawie,
w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Komendę Stołeczną Policji z siedzibą
w Warszawie
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień
Publicznych kwoty 15 0
00,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy
CENTRUM MEDYCZNE POPULARNA B.
spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie, stanowiącej
równowartość kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Zamówień
Publicznych.
Przewodniczący: ………….…………
Sygn. akt: KIO 3366/24
Uzasadnienie
Komenda Stołeczna Policji w Warszawie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi na podstawie
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605
ze zm.) (
dalej: „ustawa Pzp” lub „Pzp”) w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Świadczenie usług z zakresu
medycyny pracy” (postępowanie nr WZP-821/24/72/SOP) (dalej „Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 7 maja 2024 r.
nr wydania Dz.U. S: 89/2024 pod numerem
Dnia 1
6 września 2024 r. odwołanie wniósł wykonawca CENTRUM MEDYCZNE POPULARNA
B.
spółka
komandytowa
z
siedzibą
w
Warszawie
z
siedzibą
w
Warszawie
(dalej: „Odwołujący”) zarzucając Zamawiającemu, że ten bezpodstawnie nie zastosował art. 224
ust. 1 Ustawy Pzp i nie żądał od wykonawcy Specjalistycznej Przychodni Lekarskiej dla Pracowników
Wojska SPZOZ z siedzibą w Warszawie wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia
ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych, celem zweryfikowania rażąco niskiej ceny.
Ponadto
w ocenie Odwołującego, Zamawiający nie dokonał na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
i 8 Ustawy Pzp
czynności odrzucenia oferty Specjalistycznej Przychodni Lekarskiej dla Pracowników
Wojska
SPZOZ z siedzibą w Warszawie z uwagi na to jej treść była niezgodna z warunkami
zamówienia oraz zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
W
konsekwencji powyższego Zamawiający zdaniem Odwołującego dokonał czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty, która to czynność została w konsekwencji uprzednio podejmowanych
czynności oraz zaniechań obarczona błędem.
W świetle powyższego Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 i 8 Ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie i brak odrzucenia
w
postępowaniu oferty wykonawcy Specjalistycznej Przychodni Lekarskiej dla Pracowników Wojska
SPZOZ z siedzibą w Warszawie z uwagi na to jej treść była niezgodna z warunkami zamówienia oraz
zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia;
2) postanowienia SWZ
– poprzez ich wadliwe zastosowanie, w konsekwencji niezasadne uznanie,
że zapisy SWZ (wraz z załącznikami) wskazują na to, że wykonawca Specjalistyczna Przychodnia
Lekarska dla Pracowników Wojska SPZOZ z siedzibą w Warszawie złożył ofertę, której treść była
zgodna z warunkami zamówienia;
3) art. 224 ust. 1 Ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie i odstąpienie od żądania wyjaśnień
od wykonawcy Specjalistycznej Przychodni Lekarskiej dla Pracowników Wojska SPZOZ z siedzibą
w Warszawie celem zweryfikowania rażąco niskiej ceny;
4) art. 128 ust. 4 Ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie.
W konsekwencji tak postawionych zarzutów odwołania Odwołujący wnosił o uwzględnienie
odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
a następnie dokonanie ponownej czynności badania i oceny ofert w celu wyboru wykonawcy
do realizacji
zadania, ewentualnie odrzucenia ofert z powodów określonych przepisami prawa.
W
piśmie z dnia 8 października 2024 r., przed otwarciem rozprawy, Zamawiający
poinformował, że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Zgodnie z
art. 521 ust. 1 ustawy Pzp Zamawiający do czasu otwarcia rozprawy może wnieść
odpowiedź na odwołanie, w której zgodnie z ust. 2 tegoż przepisu ustosunkowuje się do treści
odwołania, wskazuje twierdzenia i dowody na uzasadnienie swoich wniosków lub w celu odparcia
wniosków i twierdzeń powołanych w odwołaniu.
Z kolei w świetle brzmienia art. 523 ust. 1 ustawy Pzp uczestnik postępowania odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, może wnieść sprzeciw wobec
uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości albo w części
W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający w oświadczeniu z dnia 8 października 2024 r.
uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu. Jednocześnie w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca.
W konsekwencji Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że postępowanie odwoławcze podlega
umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 3
Prawa zamówień publicznych, zgodnie z którym
Izba umarza
postępowanie odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku, o którym mowa w art. 522 Prawa
zamówień publicznych. Zgodnie zaś z art. 522 ust. 1 Prawa zamówień publicznych w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może
umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy,
pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie
żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Uwzględniając zaistniałe w przedmiotowym postępowaniu okoliczności faktyczne przywołane
powyżej, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 568 pkt 3 w związku z art. 522
ust. 1
Prawa zamówień publicznych, postanowiła jak w sentencji.
Izba orzekła o wzajemnym zniesieniu kosztów postępowania odwoławczego i nakazała zwrot
Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania, stosownie do przepisu § 9 ust. 1 pkt 2
lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………….…………