Sygn. akt: KIO 3356/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 7
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Oskar Oksiński
Po rozpoznaniu na posiedzeniu 7
października 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 16 września 2024 r. przez odwołującego –
wykonawcę Arco System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Unii Europejskiej
600 Oświęcim w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Śląski Oddział
Straży Granicznej im. nadkom. Józefa Bocheńskiego w Raciborzu, ul. Dąbrowskiego 2,
400 Racibórz
przy udziale przystępującego po stronie odwołującego – wykonawcy Baudziedzic Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa, ul. Lotniskowa 8, 36-060 Głogów
Małopolski
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze na podstawie art. 568 pkt 1 Ustawy Pzp.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
o
dwołującego – Arco System Sp. z o.o. 9.000 zł 00 gr. (słownie: dziewięć tysięcy
złotych), tj. 90% wpisu od odwołania
Zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego 3.600 zł 00 gr. (trzy tysiące
sześćset złotych) wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………………………
Sygn. akt: KIO 3356/24
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Śląski Oddział Straży Granicznej im.
nadkom. Józefa Bocheńskiego w Raciborzu, w trybie podstawowym na budowę budynku
PSG w m. Sosnowiec w formule zaprojektuj-wybuduj
(nr postępowania 9/ZP/09/2024),
ogłoszonym w Biuletynie zamówień publicznych 10.09.2024, nr 2024/BZP 00492615, wobec
czynności polegającej na opisie przedmiotu zamówienia, wniesione zostało 16.09.2024 r. do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wykonawcy Arco System Sp. z o.o. (KIO
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
naruszenie art. 283 Pzp przez wyznaczenie terminu składania i otwarcia ofert na
dzień 25.09.2024r. (dokładnie 15 dni od ogłoszenia postępowania) pomimo, że w tym
terminie nie jest możliwe rzetelne przygotowanie i skalkulowanie oferty z uwagi na
konieczność wykonania przedmiaru oraz konieczność wyceny u dostawców i
podwykonawców poszczególnych elementów składowych zamówienia;
2) naruszenie art. 431 Pzp i art. 647 k.c. w zw. z art. 643 i art. 354 ust. 2 k.c. i art. 353[1]
k.c. -
przez ukształtowanie postanowień wzoru umowy w sposób sprzeczny z istotą
umowy o roboty budowlane oraz zasadą współdziałania stron przy wykonywaniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego poprzez ustalenie bezusterkowych
odbiorów robót, co spowoduje wstrzymanie zapłaty wynagrodzenia oraz rozpoczęcia
biegu rękojmi i gwarancji w sytuacji wystąpienia wad nieistotnych, które nie wytaczają
ani nie utrudniają Zamawiającemu korzystania z inwestycji;
naruszenie art. 436 pkt 1) i art. 433 pkt. 3) PZP, względnie art. 353 1 KC, art. 58 KC i
art. 387 § 1 KC w zw. z art. 8 ust. 1 PZP oraz art. 16 ustawy PZP przez wskazanie w
§2 ust. 1 wzoru umowy terminu realizacji zamówienia w dacie dziennej wyznaczonej
na:
Etap 1 (Projekt Koncepcji)
– ustala się do dnia 15.11.2024r.
Etap 2 (Dokumentacja projektowo-kosztorysowa)
– ustalona się do dnia
30.05.2025r.
Etap 3 (Roboty budowlane)
– ustala się do dnia 31.08.2027r.
podczas gdy wskazanie wykonania zamówienia w konkretnej dacie narusza przepisy
ustawy PZP,
w zakresie w jakim nakazują one określanie terminu w latach, miesiącach,
tygodniach, dniach. Ponadto
określenie terminu realizacji konkretną datą nie ma
obiektywnych, uzasadnionych przyczyn
i Zamawiający zaniechał podania takiego
uzasadnienia w dokumentacji Postępowania;
naruszenie art. 121 ustawy Pzp poprzez określenie nie zakresu (nazwy) zadań
kluczowych a odgórnie procentowej wartości przedmiotu zamówienia, które nie mogą
być zlecone podwykonawcom, przez co dodatkowo naruszono zasadę uczciwej
konkurencji oraz zasadę proporcjonalności i zasadności wymagań wobec
wykonawców art. 16 Pzp oraz ograniczenie swobody w organizacji procesu realizacji
robót poprzez narzucenie w SWZ rozdz. XX wymogu wykonania siłami własnymi
Wykonawcy robót odpowiadających 50% wartości złożonej oferty;
5) naruszenie art. 443 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 353 [1] k.c. poprzez ustanowienie
w umowie warunków fakturowania i płatności, które naruszają wymóg ustawowy
płatności końcowej oraz jej wysokości nie większej niż 50% i narażają wykonawców
na utracenie płynności finansowej i mogą powodować decyzje o rezygnacji z udziału
w postępowaniu.
Mając powyższe na względzie Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
z
amawiającemu zmiany treści swz w sposób wskazany w uzasadnieniu.
Do postępowania odwoławczego przystąpił w terminie po stronie odwołującego wykonawca
– Baudziedzic Sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Głogowie Małopolskim.
Odwołujący w piśmie z 07.10.2024 r. złożonym do akt sprawy przed posiedzeniem wycofał
odwołanie.
Izba na podstawie
§ 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia
2020 r.
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę
Odwoławczą (Dz. U. poz. 2453) umorzyła postępowanie odwoławcze w sytuacji
wyczerpującej przypadek wskazany w art. 568 pkt 1 Ustawy, tj. w oparciu o oświadczenie
o
dwołującego o cofnięciu odwołania.
Orzekając o kosztach w oparciu o przepisy § 9 ust. 1 pkt 3 lit b rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. poz. 2437), Izba nakazała zwrócić na rzecz odwołujących kwotę 90%
uiszczonego wpisu, tj. 9.000
zł, a także zasądziła na rzecz zamawiającego koszty, o których
mowa w
§ 5 pkt 2, tj. wynagrodzenie i wydatki jednego pełnomocnika zamawiającego w
wysokości 3.600 zł. Oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone w dniu, na który
wyznaczony został termin posiedzenia z udziałem stron. Zamawiający złożył na posiedzeniu
wniosek o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego wraz z rachunkiem, na
podstawie którego izba zasądziła koszty.
Przewodnicząca:
………………………………