Sygn. akt: KIO 3348/24
POSTANOWIENIE
Warszawa,
2 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Beata Konik
Aleksandra Kot
na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 2 października 2024 r. w Warszawie
w sprawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 13 września
2024 r. przez wykonawc
ę ALBA Dolny Śląsk sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gminę Nowa Ruda z siedzibą
w Nowej Rudzie,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego ALBA Dolny Śląsk sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu kwoty 13 500 zł
00 gr (trzy
naście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty
należnego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………….…….………….…….……
………….…….………….…….……
………….…….………….…….……
Sygn. akt: KIO 3348/24
Uzasadnienie
Gmina Nowa Ruda
z siedzibą w Nowej Rudzie (dalej: Zamawiający) prowadzi na podstawie
przepisów ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych
postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Odbiór, transport i zagospodarowanie
odpadów z terenu Gminy Nowa Ruda w 2025 r.”, numer postępowania: OŚ.272.2.1.2024,
(dalej: P
ostępowanie).
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało 3 września 2024 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej S 171/2024 pod numerem 527930-2024.
13 września 2024 r. wykonawca ALBA Dolny Śląsk sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 99 ust. 1 i ust. 4 Pzp w zw. z art. 16 Pzp, art. 431 Pzp, art. 8 ust. 1 Pzp w zw.
z art. 5 Kc, art. 353
Kc, art. 387 § 1 Kc, art. 483 § 1 Kc, art. 471 Kc, art. 473 § 1 Kc
w zw. z art. 3b Ucpg przez wprowadzenie do opisu przedmiotu zamówienia obowiązku
osiągnięcia poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów
komunalnych oraz wprowadzenie do § 14 ust. 1 pkt 2 projektu umowy
odpowiedzialności wykonawcy za nieosiągnięcie przez gminę poziomów
przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (dalej:
poziomów recyklingu), mimo że:
− wykonawca nie jest odpowiedzialny za zagospodarowanie wszystkich odpadów
komunalnych wytwarzanych na terenie gminy Nowa Ruda;
− to na Zamawiającym jako gminie spoczywa ustawowy obowiązek osiągnięcia
poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów
komunalnych za dany rok kalendarzowy;
− wykonawca nie ma wpływu na to, jakie odpady zostaną wytworzone przez
mieszkańców i właścicieli nieruchomości objętych gminnym systemem odbioru
odpadów komunalnych;
− mieszkańcy oraz właściciele nieruchomości objętych gminnym systemem
odbioru odpadów komunalnych mogą przekazywać odpady nadające się do
recyklingu innym podmiotom niż wykonawca (punkty skupu, zbiórki akcyjne,
butelkomaty), co bezpośrednio wpływa na ograniczenie możliwości osiągnięcia
poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu przez Wykonawcę,
a także pozbawia Wykonawcę możliwości oddziaływania, na to czy strumień
tych odpadów zostanie przekazany do zagospodarowania w sposób
zapewniający osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu;
− mieszkańcy mogą kompostować odpady ulegające biodegradacji
w przydomowych kompostownikach, co bezpośrednio wpływa na ograniczenie
możliwości osiągnięcia poziomów przygotowania do ponownego użycia
i recyklingu przez w
ykonawcę;
− w 2025 r. zostanie wdrożony „system kaucyjny”, który spowoduje zmniejszenie
ilości odpadów komunalnych nadających się do ponownego użycia i recyklingu
w strumieniu odpadów objętych przedmiotem zamówienia;
co narusza zasady współżycia społecznego, równowagę stron umowy oraz zasady
uczciwej konkurencji, jako że zakłada nadmiernie obciążenie wykonawcy ryzykiem
kontraktowym w zakresie obowiązku osiągnięcia poziomu przygotowania
do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w sytuacji, gdy ich
osiągnięcie na poziomie oczekiwanym przez Zamawiającego jest obiektywnie
niemożliwe do spełnienia przez wykonawcę w toku realizacji przedmiotowej usługi,
m.in. z uwagi na strumień odpadów podlegających odbiorowi, i co musi być uznane
za sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, bowiem a priori obciąża
w
ykonawcę odpowiedzialnością za nienależyte wykonanie umowy oraz ryzykiem kar
umownych, których podstawa nałożenia na wykonawcę może powstać nawet przy
dochowaniu przez niego najwyższej staranności, z powodów całkowicie od niego
niezależnych; jednocześnie działanie takie narusza art. 16 Pzp, gdyż obowiązek
nałożony na Wykonawcę pozostaje nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia i jako
taki narusza zasadę uczciwej konkurencji..
30 września 2024 r. Odwołujący złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania. Izba uznała
w tej sytuacji, że odwołanie zostało skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy. Zgodnie
z art. 520 ust. 2 Pzp c
ofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże
z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby. W konsekwencji Izba stwierdziła, że zachodzą
przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 Pzp
w zw. z
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz
. 2437), nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając na uwadze powyższe, orzeczona jak w sentencji.
Przewodniczący: ………….…….………….…….……
………….…….………….…….……
………….…….………….…….……