Sygn. akt: KIO 3341/24
WYROK
Warszawa, dnia
30 września 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant: Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
30 września 2024 roku odwołania wniesionego
do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 września 2024 roku przez wykonawcę
„AG-COMPLEX” spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Miasto Stołeczne Warszawa,
w ramach którego działa Zarząd Zieleni m. st. Warszawy
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę „AG-COMPLEX” spółka z ograniczona
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
„AG-COMPLEX” spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 4 428 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta dwadzieścia osiem złotych
zero groszy) poniesioną przez wykonawcę „AG-COMPLEX” spółka z ograniczona
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika,
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
poniesioną przez Miasto Stołeczne Warszawa, w ramach którego działa Zarząd
Zieleni m. st. Warszawy
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza
od
wykonawcy
„AG-COMPLEX”
spółka
z
ograniczona
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na rzecz Miasta Stołecznego
Warszawy w ramach którego działa Zarząd Zieleni m. st. Warszawy kwotę 3 600
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez Miasto Stołeczne Warszawa,
w ramach którego działa Zarząd Zieleni m. st. Warszawy stosownie do wyniku
postępowania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
sądu zamówień publicznych.
Przewodniczący: ……………………………………….
Sygn. akt: KIO 3341/24
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający tj. Miasto Stołeczne Warszawa, w ramach którego działa Zarząd Zieleni
m. st. Warszawy
prowadzi postępowanie trybie przetargu nieograniczonego, pod nazwą:
„Dostawa, sadzenie oraz roczna pielęgnacja bylin, pnączy, krzewów oraz roślin cebulowych
na terenie m.st. Warszawy (2024-
2025)” nr sprawy 74/PN/2024.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Suplemencie do Dziennika Urzędowego
Unii Europejskiej w dniu 2 sierpnia 2024 r. pod numerem 2024/S 150-466875.
W dniu
13 września 2024 roku Odwołujący działając na podstawie na podstawie
art. 505 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo zamówień publicznych, zwanej
dalej „ustawą Pzp”, wniósł odwołanie od czynności podjętych przez zamawiającego oraz
zaniechania przez z
amawiającego czynności w tym postępowaniu, Część 5 (postępowanie),
polegających na:
1) wyborze oferty złożonej przez Miejskie Przedsiębiorstwo Zieleni w Lublinie Sp. z o.o. z
siedzibą w Lublinie (Miejskie Przedsiębiorstwo Zieleni albo Wykonawca), jako
najkorzystniejszej, podczas,
gdy ta oferta powinna podlegać odrzuceniu;
2) zaniechaniu odrzucenia oferty Miejskiego Przedsiębiorstwa Zieleni;
3) zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzuciła naruszenie:
art. 239 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp przez wybór oferty złożonej przez
Miejskie Przedsiębiorstwo Zieleni, podczas gdy ta oferta powinna podlegać
odrzuceniu,
a za ofertę najkorzystniejszą powinna być uznana oferta Odwołującego;
2) art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp przez zaniechanie odrzucenia
oferty Miejskiego Przedsiębiorstwa Zieleni, które nie spełnia warunków udziału
w postępowaniu;
3) 3) art. 239 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp przez zaniechanie wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący wniósł o:
1) unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez Miejskie
Przedsiębiorstwo Zieleni;
2) dokonanie ponownej oceny ofert oraz odrzucenie oferty złożonej przez Miejskie
Przedsiębiorstwo Zieleni;
3) dokonanie ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej;
4) zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika wg dokumentów złożonych na rozprawie;
dopuszczenie i przeprowadzenie następujących dowodów z dokumentów postępowania
znajdujących się w dokumentacji postępowania wskazanych w uzasadnieniu odwołania.
Odwołujący podał, że jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 505
ust. 1 Pzp, gdyż jest wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu i ubiega się o udzielenie
zamówienia. Naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy spowodowało, że oferta
Odwołującego nie została wybrana jako najkorzystniejsza, zatem grożą Odwołującemu
możliwością poniesienia szkody.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania Odwołujący podał:
Zgodnie z pkt IV. 4.1. tiret piąte SWZ przedmiotem postępowania jest dostawa, sadzenie
oraz roczna pielęgnacja krzewów, pnączy i bylin zlokalizowanych w dzielnicach: Ochota,
Ursus, Włochy m.st Warszawy.
W odniesieniu do wymaganej zdolności technicznej lub zawodowej wykonawcy w pkt VIII.
1.4.1.tiret czwarte SWZ w brzmieniu ustalonym po zmianach wprowadzonych 1 sierpnia
2024 r. (data udostępnienia: 2 sierpnia 2024 r.) zamawiający ustalił, że wykonawca spełni
warunek udziału w postępowaniu dotyczący zdolności zawodowej, jeżeli wykaże,
że w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie wykonywał lub wykonuje prace
ogrodnicze polegające na sadzeniu i pielęgnacji krzewów lub/i bylin lub/i pnączy
na powierzchni nie mniejszej niż 1000 m2 dla części 5, 6.
z
amawiający zastrzegł, że składając ofertę na więcej niż jedną część, należy odpowiednio
zsumować powyższe wartości.
Ponadto wyjaśnił, że za wykonaną usługę zamawiający rozumie takie zamówienie, które
zostało zrealizowane na rzecz podmiotu (zamawiającego/odbiorcy) w ramach danej umowy i
odebrane przez ten podmiot, jako wykonane należycie. Zamawiający zastrzegł sobie prawo
do ewentualnego sprawdzenia prawdziwości przedstawianych danych, które będą
wyszczególnione w ofercie.
W pkt IX. 7.4.1. SWZ w celu potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu
z
amawiający żądał złożenia wykazu usług wykonanych, a w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane lub są
wykonywane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane lub
są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane,
a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli
wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów -
oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal
wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie
powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy. Wzór wykazu określa załącznik nr 7
do SWZ.
O udzielenie zamówienia w postępowaniu ubiegają się Miejskie Przedsiębiorstwo Zieleni,
Odwołujący oraz Fagus Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Zamawiający pismem z 27 sierpnia 2024 r. wezwał Miejskie Przedsiębiorstwo Zieleni,
do złożenia podmiotowych środków dowodowych, w tym potwierdzających spełnianie
warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia.
W odpowiedzi Miejskie Przedsiębiorstwo Zieleni, złożyło wykaz usług, w którym wskazało
jedną usługę, której przedmiotem są „Nasadzenia drzew, krzewów, bylin na terenie
wielorodzinnego kompleksu mieszkalnego EKO-
PARK w Lublinie” wykonaną na rzecz
Capitalia Real Estate Gęsia Sp. z o. o. Podało, że powierzchnia usług/dostaw wynosi 3374
m2. Zgodnie z treścią referencji z 2 lipca 2024 r. wykonane zostały nasadzenia wraz
z pielęgnacją:
- 78 sztuk drzew o obw. 16-18 cm,
120 sztuk krzewów - pojemnik C5.
Nasadzenia były wykonywane na terenie o powierzchni 3374 m2.
Pismem z 30 sierpnia 2024 r. z
amawiający na podstawie art. 128 ust. 1 i 4 Pzp wezwał
Wykonawcę do wyjaśnienia oraz uzupełnienia dokumentów i oświadczeń w zakresie
potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu odnośnie
zdolności technicznych i zawodowych przez złożenie Wykazu usług zawierającego
powierzchnie prac ogrodniczych polegających na sadzeniu i pielęgnacji krzewów lub/i bylin
lub/i pnączy na powierzchni nie mniejszej niż 1000 m2 jaka jest wskazana w zał. nr 7
dla cz. 5.
Zamawiający wskazał, że Wykonawca wykazał nasadzenia drzew, krzewów, bylin na terenie
wielorodzinnego kompleksu mieszkalnego EKO-
PARK w Lublinie realizację na powierzchni
3374 m2 dla podmiotu Capitalia Real Estate Gęsia Sp. z o.o., natomiast załączone
referencję wskazują, że zostało posadzone 120 szt. krzewów w obiekcie mającym 3374 m2
a nie wynika z referencji, że powierzchnia obsadzenia, czy pielęgnacja to 3374 m2. Wobec
powyższego nie można stwierdzić, czy Wykonawca spełnia warunek udziału w zakresie
zdolności technicznej i zawodowej.
Miejskie Przedsiębiorstwo Zieleni nie złożyło odwołania wobec czynności wezwania.
Nie udzieliło również żadnych wyjaśnień, do złożenia których wzywał je zamawiający.
W odpowiedzi Wykonawca ponownie złożył wykaz, w którym wskazał jedną, tę samą usługę
nasadzenia drzew, krzewów, bylin na terenie wielorodzinnego kompleksu mieszkalnego
EKO-
PARK w Lublinie realizację na powierzchni 3374 m2 dla podmiotu Capitalia Real Estate
Gęsia Sp. z o.o. oraz referencję z 2 września 2024 r., w której wskazano, że nasadzenia były
wykonywane na terenie o powierzch
ni 3374 m2. Prace zostały wykonane w okresie
od 1.09.2022 do 30.11.2022 r., prace pielęgnacyjne objęły obszar zrealizowanych nasadzeń
tj. 3374 m2 i były wykonywane do dnia 30.11.2023 r.
Zamawiający pozytywnie ocenił otrzymane dokumenty i pismem z 3 września poinformował
o wyborze oferty Wykonawcy w postępowaniu, w związku z czym Odwołujący wniósł
odwołanie.
Odwołujący podał, że zgodnie z SWZ od dnia jej ogłoszenia wiąże na równych
prawach zamawiającego i wykonawców. Zamawiający zobowiązany jest przestrzegać
postanowień zawartych w SWZ, ponieważ zgodnie z art. 17 ust. 2 Pzp zamówienia udziela
się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy.
Istotą sporu jest spełnianie warunku udziału w postępowaniu w odniesieniu
do powierzchni sadzenia i pielęgnacji krzewów lub/i bylin lub/i pnączy. Zamawiający
wymagał, aby sadzenie nastąpiło na powierzchni nie mniejszej niż 1000 m2. Wymaganie
dotyczące rozmiarów powierzchni w sposób jednoznaczny dotyczy powierzchni sadzenia
krzewów lub/i bylin lub/i pnączy, nie zaś terenu, na którym położona jest obsadzana
i pielęgnowana powierzchnia. Zamawiający ten zamysł wyraził jasno nie tylko
w postanowieniu SWZ, ale również bardzo jednoznacznie wskazał w treści Wykazu usług –
Załącznika Nr 7 do SWZ, gdzie wymagał wykazania powierzchni wykonania usług.
Nie można w ocenie odwołujacego zatem utrzymywać, że spełnienie warunku udziału
w postępowaniu nastąpi w sytuacji, gdy wykonawca nie obsadzi roślinami i nie będzie
pielęgnował obszaru o powierzchni wskazanej w warunku. Dla spełniania warunku udziału
w postępowaniu niezbędne jest zatem, by wykonawca wykonał nasadzenia i pielęgnację
w
odniesieniu do powierzchni 1.000 m2. Czynności pielęgnacyjne również muszą dotyczyć
tej powierzchni.
Niewystarczające dla spełnienia warunku udziału w postępowaniu będzie zatem wykonanie
nasadzeń i pielęgnacji na obszarze całego obiektu lub terenu, w oderwaniu od powierzchni,
na jakiej te nasadzenia i pielęgnacja były wykonywane.
Należy zwrócić uwagę, że zamawiający nie wymagał określonej liczby roślin, lecz wskazał
wymaganą powierzchnię wykonania sadzenia i pielęgnacji. Posługiwanie się liczbą roślin
albo powierzchnią zajmowaną przez te rośliny jest nie tylko powszechne na rynku badanego
zamówienia. Okoliczność ta ma istotne znaczenie, gdyż zamówienia publiczne kierowane są
do podmiotów profesjonalnych. Warunki udziału w postępowaniu kierowane są do takich
wykonawców i nie mogą być interpretowane in abstracto.
Sposób posługiwania się w odniesieniu do sadzenia i pielęgnacji zieleni alternatywnie
pojęciami liczby roślin i powierzchni potwierdza art. 83a Pkt 9 lit. a) ustawy o ochronie
przyrody, który definiuje nasadzenia zastępcze jako posadzenie drzew lub krzewów,
w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej
niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane
drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony
środowiska.
Nie można zatem spełnić warunku udziału w postępowaniu w sytuacji, gdy sadzenie
i pielęgnacja roślin będą miały miejsce nie w odniesieniu do powierzchni sadzenia lub
pielęgnacji, ale w odniesieniu do terenu, na którym ta powierzchnia jest zlokalizowana.
Rozumienie przeciwne, niezależnie od tego, że nastąpiłoby wbrew jasnemu brzmieniu SWZ,
prowadziłoby do absurdalnego rezultatu. Wobec braku posłużenia się przez Zamawiającego
wymaganiem liczby roślin wykonawcy spełniliby warunek udziału w postępowaniu przez
sadzenie, a następnie pielęgnację przykładowo dwóch krzewów na terenie 1.000 m2.
Rozumienie warunku udziału zgodnie z jego brzmieniem zaprezentował Zamawiający
w wezwaniu z 30 sierpnia 2024 r. wskazując, że Wykonawca nie wykazał, że powierzchnia
obsadzenia czy pielęgnacja to 3374 m2.
Zamawiający nie zaprezentował zawężającej wykładni warunków udziału w postępowaniu
na etapie oceny. Zamawiający dokonując wezwania postąpił zgodnie z postanowieniami
SWZ co jest zgodne z zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców oraz
przejrzystości.
Wskazanie przez Wykonawcę, że nasadzenia były wykonywane na terenie o powierzchni
3374 m2. Prace zostały wykonane w okresie od 1.09.2022 do 30.11.2022 r., prace
pielęgnacyjne objęły obszar zrealizowanych nasadzeń nie potwierdza spełniania warunku
udziału w postępowaniu. Wykonawca przedstawiając te referencje zaprezentował
nieuzasadnioną rozszerzającą wykładnię postanowień SWZ. Zamawiający nie oczekiwał
podania powierzchni terenu, na której były wykonywane sadzenie i pielęgnacja, ani obszaru
zrealizowanych nasadzeń. Wymagał natomiast jasno podania powierzchni, na której rośliny
były posadzone i pielęgnowane. Podkreślić należy, że Zamawiający dokonał wezwania
w trybie art. 128 ust. 1 Pzp w związku z brakiem wykazania spełniania wymagania odnośnie
powierzchni sadzenia i pielęgnacji, w związku z czym nie może go już ponawiać. Odwołujący
wskazał na wyrok z 7 kwietnia 2023 r. sygn. akt 827/23. Wobec powyższego Zamawiający
powinien odrzucić ofertę złożoną przez Miejskie Przedsiębiorstwo Zieleni na podstawie art.
226 ust. 1 pkt 2 lit.
b) Pzp, czego zaniechał. Odwołujący wskazał na wyrok z 27 lutego 2024
r. sygn. akt 438/24.
W badanym postępowania przedmiotem zamówienia jest ogólna powierzchnia nasadzeń -
2.438 m2, gdzie zostanie posadzone łącznie 81.389 szt. bylin, cebul i krzewów. Przy
tak dużej ilości materiału roślinnego do posadzenia doświadczenie Wykonawcy, nie tylko
nie odpowiada brzmieniu warunku udziału w postępowaniu, ale jest nieadekwatne
do przedmiotu zamówienia. Wykonawca nie daje zatem rękojmi wykonania umowy
w sprawie zamówienia publicznego z należytą starannością. Wykonawca wykazał się jedynie
doświadczeniem w nasadzeniu 120 szt. krzewów, na powierzchni, która zgodnie z zasadami
wykonywania nasadzeń wynosi prawdopodobnie ok. 30 m2
Przedstawione naruszenia przez z
amawiającego przepisów ustawy skutkują również
naruszeniem zasad prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Zamawiający
uznał ofertę Miejskiego Przedsiębiorstwa Zieleni za najkorzystniejszą podczas, gdy jest
to oferta podlegająca odrzuceniu. Wybór oferty najkorzystniejszej nastąpił z uchybieniem
zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców z pokrzywdzeniem
Odwołującego, który spełnia warunki udziału w postępowaniu i prawidłowo to wykazał.
Po przeprowadzeniu rozprawy
z udziałem Stron postępowania odwoławczego
na podstawie
zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 528
ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo zamówień publicznych (tj. z dnia
19 sierpnia 2024 r. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320
; dalej „PZP” lub „ustawa”) skutkujących
odrzuceniem
każdego z odwołania. Odwołanie zostało złożone do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 13 września 2024 roku od czynności z 3 września 2024 roku, a kopia zostały
przekazana w ustawowym terminie z
amawiającemu, co zostało potwierdzone oraz wynika
z a
kt sprawy odwoławczej.
Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 505 ust 1 nowej ustawy –
Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub
nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy - to jest posiadania interesu w uzyskaniu danego
zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2453)
stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacja
postępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji,
o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane
przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba ustaliła, że odwołanie wniesione jest w zakresie: Część 5 - Dostawa, sadzenie
oraz roczna pielęgnacja krzewów, pnączy i bylin zlokalizowanych w dzielnicach: Ochota,
Ursus, Włochy m.st Warszawy (2024-25).
Izba dopuściła postanowieniem wydanym na rozprawie dowody zawnioskowane
przez Odwołującego z akt postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
stanowiących akta postępowania odwoławczego, tj.:
Specyfikacji Warunków Zamówienia, na fakt wykazania brzmienia warunku, treść warunku
udziału w postępowaniu,
- Kosztorys ofertowy
pkt 1, na fakt brzmienia warunku udziału w postępowaniu - związek
warunku udziału w postępowaniu z przedmiotem zamówienia,
treść wezwania do uzupełnienia dokumentów, na fakt, Ze wykonawca wybrany nie wykazał
spełnienia warunku, a Zamawiający żądał wykazania powierzchni sadzenia i pielęgnacji,
a nie terenu, na którym te czynności będą wykonywane,
pierwotny wykaz i pierwotne referencje na fakt niewykazania spełnienia warunku udziału
w postępowaniu w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego do złożenia podmiotowych
środków dowodowych,
uzupełniony na wezwanie Zamawiającego wykaz i referencja na fakt, że wykonawca
wybrany mimo wezwania nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu, nie złożył
wyjaśnień, do których Zamawiający go wzywał.
W zakresie podnoszonych
przez Odwołującego naruszeń:
Na wstępie Izba wskazuje, zgodnie z art. 559 ust. 2 ustawy podstawy prawne oraz
przytacza przepisy prawa:
- art. 7 pkt 16 ustawy -
Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o:
pisemności - należy przez to rozumieć sposób wyrażenia informacji przy użyciu wyrazów,
cyfr lub innych znaków pisarskich, które można odczytać i powielić, w tym przekazywanych
przy użyciu środków komunikacji elektronicznej;
- art. 16 pkt 1 ustawy -
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty,
3) proporcjonalności.
- art. 239 ust. 1 ustawy
– Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
- art. 239 ust. 2 ustawy -
Najkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy
stosunek jakości do ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem.
- art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b ustawy -
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
2) została złożona przez wykonawcę:
(…)
b) niespełniającego warunków udziału w postępowaniu,
W zakresie rozpoznania zarzutów odwołania Izba stwierdza:
Izba na wstępie – wspólnie w zakresie rozpoznania zarzutów odwołania – przed
odniesieniem się do poszczególnych wskazanych w uzasadnieniu odwołania okoliczności
mających uzasadniać podniesione zarzuty odwołania Izba wyjaśnia i podkreśla,
że w postępowaniu odwoławczym Izba dokonuje oceny czynności podjętej przez
z
amawiającego w prowadzonym przez zamawiającego postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, które to czynności dokonane zostały na podstawie i w oparciu
o dokumenty,
stan faktyczny prowadzonego postępowania o zamówienie, który ustala się na
podstawie i w oparciu o akta postępowania oraz składane dowody.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone przez zamawiającego
jest postępowaniem kreowanym w oparciu o regulacje prawne obowiązujące
z
amawiającego. Oznacza to, że ocenie w zakresie zarzutów odwołania podlegają
te czynności, lub ich brak, zamawiającego podjęte w określonym stanie faktycznym, który
wynika z akt sprawy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stanowiących akta
postępowania odwoławczego. Podkreślenia wymaga również, że ocenie takiej mogą
podlegać czynności zamawiającego adekwatne do etapu postępowania o udzielnie
zamówienia publicznego, czyli takie które nie są spóźnione.
W zakresie zarzu
tu 2 odwołania – naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b w zw.
z art. 16 pkt 1 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty Miejskiego Przedsiębiorstwa
Zieleni, które nie spełnia warunków udziału w postępowaniu – Izba zarzut uznała za
niezasadny.
Izba
w zakresie rozpoznania tego zarzutu ustaliła, że:
zgodnie ze specyfikacją warunków zamówienia (dalej: SWZ) w Rozdziale VIII -
INFORMACJA O WARUNKACH UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU O UDZIELENIE
ZAMÓWIENIA, po zmianach przekazanym pismem z dnia 1 sierpnia 2024 roku, warunek
udziału w postępowaniu dotyczący:
zdolności technicznej lub zawodowej:
Wykonawca spełni warunek udziału w postępowaniu dotyczący zdolności zawodowej,
jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie wykonywał*
lub wykonuje prace ogrodnicze polegające na sadzeniu i pielęgnacji krzewów lub/i
bylin lub/i pnączy na powierzchni nie mniejszej niż:
•
4000 m2 dla części 4;
•
2200 m2 dla części 1, 7;
•
2000 m2 dla części 2, 3, 8;
•
1000 m2 dla części 5, 6
Składając ofertę na więcej niż jedną część, należy odpowiednio zsumować powyższe
wartości.
UWAGA:
* Za wykonaną usługę Zamawiający rozumie takie zamówienie, które zostało zrealizowane
na rzecz podmiotu (Zamawiającego / Odbiorcy) w ramach danej umowy i odebrane przez ten
podmiot, jako wykonane należycie. Zamawiający zastrzega sobie prawo do ewentualnego
sprawdzenia prawdziwości przedstawianych danych, które będą wyszczególnione w ofercie.
** W przypadku składania oferty przez Wykonawców występujących wspólnie, wykonaniem
zamówienia musi wykazać się co najmniej jeden z Wykonawców występujących wspólnie.
Wykonawca Miejskie Przedsiębiorstwo Zieleni w Lublinie spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie na wezwanie Zamawiającego złożył podmiotowe
środki dowodowe w tym Wykaz Usług (zgodnie z załącznikiem 7 do SWZ), dla Części 5
zamówienia podając:
Przedmiot usług/dostaw
Nasadzenia drzew, krzewów, bylin na terenie wielorodzinnego kompleksu mieszkalnego
EKO-PARK w Lublinie
Powierzchnia w m2 usług/dostaw
3374 m2
Data wykonania
usług/dostaw
Wykonanie: od 01.09.2022r. do 30.11.2022r.
Pielęgnacja: od 30.11.2022r. do 30.11.2023r.
Podmiot na rzecz którego usługi/dostawy zostały wykonane
Capitalia Real Estate Gęsia Sp. z o. o.
Załączona została również referencja z dnia 2 lipca 2024 roku o treści:
Pismem z dnia 30 sierpnia 2024 roku z
amawiający wezwał Miejskie Przedsiębiorstwo
Zieleni w Lublinie
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie do:
WEZWANIE DO UZUPEŁNIENIA PODMIOTOWYCH ŚRODKÓW DOWODOWYCH
w zakresie części 5
Zamawiający informuje, że w wyniku badania złożonych przez Wykonawcę w dniu
29.08.2024 r. podmiotowych środków dowodowych na wezwanie - stwierdził, iż:
w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału
w postępowaniu został złożony:
wykaz usług, wykonywanych przez wykonawcę, w którym wykazał nasadzenia drzew,
krzewów, bylin na terenie wielorodzinnego kompleksu mieszkalnego EKO-PARK w Lublinie
realizację na powierzchni 3374 m2 dla podmiotu Capitalia Real Estate Gęsia Sp. z o.o.
natomiast załączone referencję wskazują, że zostało posadzone 120 szt. krzewów
w obiekcie mającym 3374 m2 a nie wynika z referencji, że powierzchnia obsadzenia
czy pielęgnacja to 3374 m2.
Wobec powyższego nie można stwierdzić czy Wykonawca spełnia warunek udziału
w zakresie zdolności technicznej i zawodowej.
WEZWANIE
Mając powyższe na względzie Zamawiający, działając na podstawie art. 128 ust. 1 i 4
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2023 r. poz.
1605 z późn. zm.), wzywa Wykonawcę do wyjaśnienia oraz uzupełnienia niżej określonych
dokumentów i oświadczeń:
I
w zakresie potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału
w postępowaniu odnośnie zdolności technicznych i zawodowych:
złożenie Wykazu usług zawierającego powierzchnie prac ogrodniczych polegających na
sadzeniu i pielęgnacji krzewów lub/i bylin lub/i pnączy na powierzchni nie mniejszej niż 1000
m2 jaka jest wskazana w zał. nr 7 dla cz. 5. (…)
W odpowiedzi na powyższe wezwanie Miejskie Przedsiębiorstwo Zieleni w Lublinie
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie przesłało Wykaz Usług i
Referencję dla Części 5 zamówienia podając:
Przedmiot usług/dostaw
Nasadzenia drzew, krzewów, bylin na terenie wielorodzinnego kompleksu mieszkalnego
EKO-PARK w Lublinie
Powierzchnia w m2 usług/dostaw
3374 m2
Data wykonania usług/dostaw
Wykonanie: od 01.09.2022r. do 30.11.2022r.
Pielęgnacja: od 30.11.2022r. do 30.11.2023r.
Podmiot na rzecz którego usługi/dostawy zostały wykonane
Capitalia Real Estate Gęsia Sp. z o. o.
Załączona została również referencja z dnia 2 września 2024 roku o treści:
Pismem z dnia 3 września 2024 roku zamawiający przekazał wykonawcom:
Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty w zakresie części 5
I
Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty
Działając na podstawie art. 253 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.) – dalej ustawa Pzp, Zamawiający
informuje, że dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej.
Jako ofertę najkorzystniejszą uznano ofertę nr 8, złożoną przez wykonawcę:
MIEJSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO ZIELENI W LUBLINIE SP. Z O. O.
Ul. MISJONARSKA 20
20-107 LUBLIN
Oferta spełnia wszystkie wymagania Zamawiającego określone w ogłoszeniu o zamówieniu,
SWZ i uzyskała najwyższą liczbę punktów w kryterium oceny ofert. Wykonawca nie podlega
wykluczeniu.
I
Informacja o Wykonawcach, którzy złożyli oferty wraz z przyznaną punktacją
Nr oferty
Nazwa/firma adres Wykonawcy
Wartość
brutto
zamówienia
Punkty w
kryterium „Cena
– 100 pkt”
Łączna ilość
punktów
MIEJSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO ZIELENI
W LUBLINIE SP. Z O. O.
Ul. MISJONARSKA 20
20-107 LUBLIN 20-107 LUBLIN
809 549,00 zł
100 pkt
100 pkt.
„AG-Complex” Sp. z o.o.
Ul. Płytowa 14
911 867,68 zł
88,78 pkt
88,78 pkt
03-046 Warszawa
FAGUS Sp. z o.o.
Al. Krakowska 110/114
00-971 Warszawa
950 467,76 zł
85,17 pkt
85,17 pkt.
Izba stwierdziła, że zarzut 2 odwołania jest niezasadny.
Na wstępie Izba zaznacza, w odniesieniu do podnoszonej w trakcie rozprawy
argumentacji dotyczącej braku przedstawienia przez Miejskie Przedsiębiorstwo Zieleni
w Lublinie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie wyjaśnień,
w zakresie w jakim wykonawca został wezwany przez zamawiającego, że to stanowisko
odwołującego wykracza poza ramy odwołania. W odwołaniu, jego zarzutach i uzasadnieniu
podniesionych zarzutów odwołujący nie przedstawia żadnej argumentacji odnoszącej się
do braku złożenia wyjaśnień. Wskazanie w odwołaniu w części zawierającej ustalenie stanu
faktycznego
stwierdzenia o braku podania wyjaśnienia, w żaden sposób nie zostało
uzasadnione i podniesione w zarzucie odwołania. Niedopuszczalnym jest w warstwie
skuteczności, po upływie zawitego terminu na wniesienie odwołania, rozszerzanie
argumentacji i zarzutów odwołania. Izba nie pooddaje ocenie takiej argumentacji uznając
ją za spóźnioną.
W zakresie
rozpoznania zarzutu 2 istotą sporu, którą wyartykułował również
odwołujący, jest ocena spełniania warunku udziału w postępowaniu w odniesieniu
do powierzchni sadzenia i pielęgnacji krzewów lub/i bylin lub/i pnączy, w pryzmacie warunku
jaki ukształtował zamawiający.
Izba, wyjaśnia i podkreśla na wstępie, że w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym
Izba dokonuje oceny czynności podjętej przez zamawiającego w prowadzonym przez
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w oparciu o dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i określone w tej dokumentacji warunki
zamówienia oraz wymagania określone przez zamawiającego (które sam zamawiający
ukształtował w postępowaniu) co do treści składanych oświadczeń i zakresu składanych
dokumentów. Odwołanie musi być rozpoznane w zakresie zarzutów odwołania,
z odwołaniem do wymagań ukształtowanych w dokumentacji zamówienia przez
z
amawiającego i złożonej przez wykonawcę w postępowaniu oferty oraz dokumentów jakie
składał dany wykonawca. Tylko taka podstawa rozpoznania zarzutów odwołania stanowi
dla wykonawców biorących udział w postępowaniu gwarancję realizacji zasad prawa
zamówień publicznych, do przestrzegania których obowiązany jest zamawiający.
Podnoszone każde naruszenie prawa, tak jak w przedmiotowym przypadku naruszenia
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy powiązane są nierozerwalnie z kanonem zamówień publicznych
tj. zasad na jakich prowadzone jest postępowanie o udzielenie zamówienia, a które
to zasady stanowią sowite gwarancje dla każdego wykonawcy biorącego udział
w postępowaniu. Każdy przepis ustawy Prawo zamówień publicznych powinien być
interpretowany -
a działanie i zaniechanie zamawiającego oceniane - przez pryzmat
kluczowej zasady wskazanej w art. 16 ustawy czyli uczciwej konkurencji. Zasada równego
traktowanie wykonawców, przejrzystości, jawności, proporcjonalności itp. są również
sposobami realizacji zasady uczciwej konkurencji. Przechodząc dalej Izba podnosi,
że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone przez zamawiającego
jest postępowaniem kreowanym przez zamawiającego w oparciu o regulacje prawne, który
swoje wymagania co do zakresu
warunków udziału w postepowaniu artykułuje
w dokumentacji zamówienia. Izba dokonuje oceny czynności zamawiającego właśnie
w oparciu o przygotowane przez zamawiającego dokumenty i wymagani – to właśnie
te dokumenty stanowią podstawę dla podejmowania wszelkich czynności przez
zamawiającego oraz te dokumenty stanowią podstawę oceny czynności zmawiającego
dokonywaną przez Izbę.
W ramach przedmiotowego
zamówienia publicznego zamawiający wymagał
wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności zawodowej
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie wykonywał lub wykonuje
prace ogrodnicze polegające na sadzeniu i pielęgnacji krzewów lub/i bylin lub/i pnączy
na powierzchni nie mniejszej niż 1000 m2 dla części 5. Istota rozpoznania zarzutu odwołania
sprowadza się w tym miejscu do wskazania na określone przez zamawiającego
jednoznacznie w w
arunku użyte sformułowania. Zamawiający zwrócił uwagę, że w ramach
warunku udziału w postępowaniu zamawiający posłużył się, w odniesieniu do prac
ogrodniczych, pojęciem „sadzenie”, a nie „nasadzenie”. Izba stwierdza w tym miejscu,
że zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN sadzić to «umieszczać
sadzonki roślin, krzewy, drzewka itp. w odpowiednio przygotowanej ziemi, tak żeby się
przyjęły i rosły». Natomiast nasadzenie to «rośliny, krzewy lub drzewa posadzone w dużej
liczbie na jakimś terenie». Mając na uwadze fakt, że zgodnie z ugruntowanym
w orzecznictwie Izby jak i sądów powszechnych (tak np. wyrok z dnia 14 marca 2024 roku
sygn. akt XXIII Zs 115/23 i powołane tam orzecznictwo) stanowiskiem – prezentowanym
również w trakcie rozprawy przez strony – w dekodowaniu znaczenia wymagań określonych
w warunkach udziału w postępowaniu należy posługiwać się wykładnią językową. Znaczenie
warunku w przedmiotowym postępowaniu jest w ocenie Izby tak precyzyjne, że nie ma
potrzeby poddawania go innej wykładni niż językowa (np. wykładni funkcjonalnej,
celowościowej). Podkreślenia wymaga również, że w ramach postępowania o udzielnie
zamówienia publicznego udział biorą podmioty profesjonalne, tym samym dokumentacja
kierowana jest właśnie do takich podmiotów, które z odczytaniem literalnego znaczenia
warunku udziału w postępowaniu niewątpliwe nie powinny mieć problemu. Odnoszenie się
do literalnego (językowego) brzmienia warunku stanowi gwarancję realizacji zasad
zamówień publicznych. Pozwala na równe traktowanie wykonawców, bowiem w tych samych
warunkach ocena ich zdolności realizacji zamówienia następuje w oparciu o to samo
wymaganie. Jednocześnie w efekcie stanowi podstawę budowania zaufania podmiotów
w obrocie gospodarczym, co odnajduje swoje odzwierciedlenie w dokonywaniu oceny
warunku udziału w postępowaniu w oparciu o znaną wszystkim podmiotom – wykonawcom
biorącym udział w postępowaniu treść. Sąd Najwyższy w uchwale składu siedmiu sędziów
z dnia 1 marca 2007 r. (III CZP 94/06) wskazał, że odstępstwo od jasnego i oczywistego
sensu przepisu wyznaczonego jego jednoznacznym brzmieniem mogą uzasadniać tylko
szczególnie istotne i doniosłe racje prawne, społeczne, ekonomiczne lub moralne. Jeśli zaś
takie nie zachodzą, należy oprzeć się na wykładni językowej. Wykładnia językowa wymaga
uwzględniania dyrektyw języka potocznego, a zatem przypisywania zawartym w normie
prawnej wyrażeniom podstawowego i powszechnie przyjętego znaczenia. Oznacza to,
że warunek musi być odczytywany w sposób jaki został podany w dokumentacji przez
zamawiającego.
Adekwatność, proporcjonalność warunku do przedmiotu zamówienia umożliwiająca ocenę
wykonawcy w zakresie należytego wykonania zamówienia – jako elementy kluczowe
i ustawowo wymagane przy kształtowaniu warunku udziału w postępowaniu mogą być
kwestionowane na etapie po ogłoszeniu podstępowania. Natomiast w żaden sposób
ustawodawca nie wprowadził możliwości dokonywania wykładni warunku, po terminie
składania ofert, również tak, aby ten warunek odpowiadał przedmiotowi zamówienia.
Wymaga również podkreślenia, że warunek może określać minimalne poziomy zdolności
wykonawcy, co oznacza, że wymagania ukształtowane w warunku nie muszą być
wymaganiami przedmiotowo odpowiadającymi zamówieniu.
Izba podkreśla, że w zakresie odczytania treści warunku nie ma znaczenia dotychczasowa
praktyka zamawiającego, do której referował odwołujący w swoim stanowisku, jak również
nie ma znaczenia dla odczytania treści warunku wynikającą z przedmiotu zamówienia
prowadzonego postępowania zasadność wykazania się doświadczeniem wprost
odpowiadającym przedmiotowi zamówienia. Za niewłaściwe i niezasadne należy uznać
również wykładanie literalnej treści warunku przez pryzmat opisu przedmiotu zamówienia,
czy jak w tym p
rzypadku starał się tego dowodzić odwołujący, przez treść Załącznika nr 4E
do SWZ Formularz cenowy (punkt 1.1)
– Przygotowanie terenu pod nasadzenia. Wskazanie
w zakresie opisu czynności na „nasadzenia” nie zmienia faktu, że w ramach warunku udziału
w postępowaniu zamawiający wymagał jedynie doświadczenia w „sadzeniu”. W ocenie Izby
nie dość, że odwołanie się do ww. dokumentu nie prowadzi do dokonywania jakiejkolwiek
wykładni warunku udziału w postępowaniu, to w zasadzie potwierdza, że zamawiający
używa różnych określeń w różnych dokumentach zamówienia. Wymaga również wskazania,
że określenia te mają różne znaczenie i posługiwanie się nimi wymiennie nie jest możliwe.
Stanowisko odwołującego wyrażone na rozprawie prowadzi do logicznego, zgoła
odmiennego wniosku, a mianowicie takiego,
że zamawiający w różnych miejscach
dokumentacji posługuje się różnymi określeniami, o różnym znaczeniu. Izba podkreśla,
że w warunku udziału w postępowaniu nie zostało użyte pojęcie „nasadzenia”.
Za niezasadne Izba również uznała dokonywanie wykładni warunku przez odwołanie się
do treści wezwania z dnia 30 sierpnia 2024 roku skierowanego do Miejskiego
Przedsiębiorstwa Zieleni w Lublinie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Lublinie
. Izba zaznacza, że zgodnie z wezwaniem faktycznie zamawiający posłużył się
określeniem - natomiast załączone referencję wskazują, że zostało posadzone 120 szt.
krzewów w obiekcie mającym 3374 m2 a nie wynika z referencji, że powierzchnia
obsadzenia czy pielęgnacja to 3374 m2. Zaznaczenia wymaga, że powyższe stwierdzenie
odnosi się do treści referencji oraz posługuje się określeniem nieznanym dokumentacji
zamówienia w zakresie warunku udziału w postępowaniu, tj.: „obsadzenie”. Izba podkreśla,
że dokumenty referencji są dokumentami pochodzącymi od osób trzecich, a ich treść nie jest
w żaden sposób określona przepisami prawa. To właśnie wybrzmiewa z wezwania z dnia
30 sierpnia 2024 roku, bowiem w zakresie wezwania zamawiający wskazuje jednoznacznie,
że oczekuje „uzupełnienia niżej określonych dokumentów i oświadczeń: w zakresie
potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu odnośnie
zdolności technicznych i zawodowych: złożenie Wykazu usług zawierającego powierzchnie
prac ogrodniczych polegających na sadzeniu i pielęgnacji krzewów lub/i bylin lub/i pnączy
na powierzchni nie mniejszej niż 1000 m2 jaka jest wskazana w zał. nr 7 dla cz. 5. (…).
Z powyższego wynika, że w treści pisma faktycznie odnoszącej się do wezwania
zamawiający podał treść jednoznacznie odpowiadającą treści warunku, posługując się
określeniem „sadzeniu” i nie wyzwał do uzupełniania dokumentu potwierdzającego
„obsadzenie” ani „nasadzenie”. Tym samym stanowisko odwołującego oparte na ww.
wezwaniu jest niezasadne, a to dlatego, że co do zasady warunek udziału w postępowaniu
nie podlega wykładni w pryzmacie treści wezwania.
Mając na uwadze powyższe ukształtowany przez zamawiającego warunek udziału
w postępowaniu, w przypadku rozpoznawanej sprawy, należy odczytywać dokładnie
i zgodnie z tym co jest literalnie napisane w warunku.
Przekonanie odwołującego, że w
ramach oceny spełnienia warunku udziału w postępowaniu powinna być brana pod uwagę
„powierzchnia sadzenia” nie znajduje uzasadnienia. Odwołujący używa pojęcia zgodnego
z treścią warunku ale jednocześnie w swoim stanowisku wyrażony w odwołaniu i popartym
na rozprawie odnosi się do „powierzchni nasadzania”, ponieważ tylko tak rozumiana
powierzchnia
w znaczeniu językowym odpowiadałaby takiemu rozumieniu warunku
jak prezentuje odwołujący, a odpowiada powierzchni, na której rośliny były posadzone
i pielęgnowane. W ocenie Izby takie rozumienie warunku jest jego nadinterpretacja i nie jest
zgodne z literalną treścią warunku, która wprost odnosi się do „sadzenia”. Natomiast, jak już
wcześniej było podane, definicja słownikowa „sadzenia” nie odnosi się do terenu
(powierzchni) na jakiej dane rośliny zostały umieszczone (sadzić to «umieszczać sadzonki
roślin, krzewy, drzewka itp. w odpowiednio przygotowanej ziemi, tak żeby się przyjęły
i rosły»), odmiennie od definicji „nasadzenia” (nasadzenie to «rośliny, krzewy lub drzewa
posadzone w dużej liczbie na jakimś terenie»). Zamawiający w warunku jednoznacznie
określił powierzchnię terenu na jakim miały być wykonywane „sadzenia”, nie określając
wymagania co do powierzchni, na której zostały zasadzone rośliny.
Izba podkreśla w tym miejscu, że nie sposób w obliczu literalnego brzemienia warunku
udziału w postępowaniu przyjąć stanowisko odwołującego za zasadne. Uznanie
prawidłowości twierdzeń odwołującego byłoby działaniem wbrew zasadom prawa zamówień
publicznych, które odnosi się w postępowaniu o zamówienie do wszystkich jego
uczestników. Ocena wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu musi być
dokonywana w danym postępowaniu o zamówienie w zakresie treści warunku podanego
przez zamawiającego w dokumentacjo, a jego interpretacja dokonywana po terminie
składania ofert nie jest uprawniona. Izba dokonuje w ramach tego postępowania
odwoławczego oceny zasadności zarzutu odwołania w kontekście istniejącej treści warunku,
nie dokonuje natomiast oceny zasadności tak ukształtowanego warunku w ramach tego
postępowania. Odstąpienie w ocenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu
od liberalnego jego brzmienia naruszałoby zasady zamówień publicznych w odniesieniu
do innych wykonawców.
W zakresie zarzutu 1
odwołania – naruszenia art. 239 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 1
ustawy
przez wybór oferty złożonej przez Miejskie Przedsiębiorstwo Zieleni, podczas gdy ta
oferta powinna podlegać odrzuceniu, a za ofertę najkorzystniejszą powinna być uznana
oferta Odwołującego
oraz
w zakresie zarzutu 3
odwołania – naruszenia art. 239 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 1
ustawy
przez zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej
– Izba zarzuty 1 i 3 uznała za niezasadne.
Izba stwierdziła, że w żadnej części odwołania nie było przedstawionej argumentacji
odnoszącej się do naruszenia regulacji SWZ odnoszących się do kryteriów oceny ofert,
ich zastosowania lub nie, czy też stosowania kryteriów niewskazanych w SWZ. Odwołujący
nie przedstawił uzasadnienia faktycznego naruszenia powyższej podstawy prawnej
odnoszącego się do nieprawidłowej czynności zamawiającego w zakresie oceny ofert
w ramach ukształtowanych kryteriów oceny ofert. W zasadzie brak jest jakiejkolwiek
argumentacji faktycznej uzasadniającej naruszenie tej regulacji prawnej. Natomiast
stanowisko zawarte w uzasadnieniu odwołania stanowi wynikową podniesionego zarzutu
drugiego
i w żaden sposób nie jest powiązane z czynnością oceny oferty w ramach kryteriów
tj. na podstawie i w granicach tychże kryteriów oceny ofert jakie przyjął zamawiający w tym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Nie sposób uznać w obliczu
Izba podkreśla, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie jest
dowolnym, nieskodyfikowanym, luźnym postępowaniem, stanowi ono szczególną formę
prowadzącą do zawarcia umowy w sprawie realizacji danego zamówienia, kreowane jest
przez obowiązujące przepisy prawa dla tej dyscypliny i zobowiązuje tymi przepisami
wszystkich uczestników tego systemu – obowiązujące regulacje prawne są bardzo
szczegółowe i nakładają na podmioty starające się o udzielenie zamówienia publicznego
sztywną regulację postępowania w odniesieniu do wymagań tego postępowania, w zamian
natomiast pozwalającą zawrzeć kontrakt z podmiotem publicznym, czyli podmiotem
istniejącym i gwarantującym wypłatę środków finansowych. Izba zaznacza, że choć samo
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie powinno być formalizmem samym
w sobie, a jego głównym zadaniem jest doprowadzenie do zawarcia umowy – to odstąpienie
od formalizmu nie może być utożsamiane z modyfikacją reguł postępowania określonych
ustawą i wymaganiami SWZ, które znane są wszystkim ubiegającym się o zamówienie.
Koszty:
Izba
oddaliła odwołanie w całości uznając zarzuty odwołania za niezasadne.
Zgodnie z art. 557 ustawy z 2019 r.,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego.
Izba zasadziła od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
przez
zamawiającego.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 ustawy
z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 pkt 2
lit. b
oraz § 7 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r.
poz. 2437).
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji wyroku.
Przewodnicząca: ……………………………………….