Sygn. akt: KIO 3333/24
WYROK
Warszawa, dnia 10 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Odrzywolska
Członkowie:
Izabela Niedziałek - Bujak
Andrzej Niwicki
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie z udziałem stron i uczestników postępowania odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 września 2024 r. przez
wykonawcę Naprzód Catering Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego, którym jest: Wojewódzki Szpital
Dziecięcy im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy
przy udziale uczestnika wykonawcy Fudeko S.A. z siedzibą w Gdyni zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę Naprzód Catering Sp. z o.o.
z siedzibą w Łodzi i zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Naprzód Catering Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
- Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……...…….....................
……...…….....................
……...…….....................
Sygn. akt: KIO 3333/24
Uzasadnienie
Wojewódzki Szpital Dziecięcy im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy (dalej:
„zamawiający”) przeprowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
z wolnej ręki, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1320
), dalej jako: „ustawa Pzp”, którego przedmiotem jest:
„Świadczenie usług całodobowego żywienia pacjentów w oparciu o wynajęte pomieszczenia
kuchni
wraz z ich wyposażeniem”; numer referencyjny: 34/2024/WR (dalej „postępowanie” lub
„zamówienie”). Umowa numer 171/2024 została zawarta w wyniku przeprowadzonego
postępowania 30 sierpnia 2024 r.
Wartość zamówienia przekracza kwoty progów unijnych, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Suplemencie do Dziennika
Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 3 września 2024 r. pod numerem ogłoszenia: 526549-
W
dniu 13 września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
Naprzód Catering Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi (dalej: „odwołujący”). Odwołujący
zarzucił, że zamawiający niezgodnie z przepisami ustawy Pzp udzielił zamówienia wykonawcy
Fudeko S.A.
z siedzibą w Gdyni (dalej „Fudeko” lub „przystępujący”) w trybie z wolnej ręki
oraz, że zaniechał zawiadomienia odwołującego, jako wykonawcy, który ubiegał się o
udzielenie zmówienia w poprzednim postępowaniu o udzielenie zamówienia, o wszczęciu
kolejnego postępowania, które dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten
sam przedmiot
zamówienia.
Odwołujący sformułował zarzuty naruszenia:
1. art. 214 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp w zw. z art. 304 w zw. z art. 305 pkt 1) ustawy Pzp w zw.
z art. 359 pkt 1) ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1) ustawy Pzp
udzielenie zamówienia
publicznego w trybie z wolnej ręki, w sytuacji gdy: (a) umowa na usługi z wolnej ręki
zostanie zawarta na okres 12 miesięcy, a więc znacznie przekraczający czas potrzebny
do przeprowadzenia postępowania w trybie konkurencyjnym; (b) nie wystąpiła wyjątkowa
sytuacja
niewynikająca z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on
przewidzieć, z której wynikałaby konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia
przy jednoczesnym braku możliwości zachowania terminów określonych dla innych
trybów udzielenia zamówienia;
2. art. 262 Pzp w zw. z art. 359 pkt 1) ustawy Pzp przez zaniechanie zawiadomienia
odwo
łującego, jako wykonawcy, który ubiegał się o udzielenie zamówienia w poprzednim
post
ępowaniu o udzielenie zamówienia, o wszczęciu kolejnego postępowania, które
dotyczy tego samego przedmiotu za
mówienia lub obejmuje ten sam przedmiot
za
mówienia.
Wobec postawionych zarzutów odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz
nakazanie zamawiającemu: (a) unieważnienia umowy z dnia 30 sierpnia 2024 r. nr 171/2024
zawartej z Fudeko w zakresie zobowiązań niewykonanych i nałożenie kary finansowej;
ewentualnie (b) skrócenia okresu obowiązywania umowy z dnia 30 sierpnia 2024 r.
nr 171/2024 zawartej z Fudeko w trybie z wolnej ręki.
Zamawiający poinformował wykonawców, zgodnie z art. 185 ust. 1 ustawy Pzp,
o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania do złożenia przystąpienia.
W terminie określonym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp, do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego przystąpił wykonawca Fudeko S.A. z siedzibą w Gdyni.
Przystępujący w złożonym do akt sprawy piśmie procesowym z 6 października 2024 r.
zaprezentował swoje stanowisko w sprawie.
Zamawiający w dniu 30 września 2024 r., działając na podstawie art. 521 ust. 1 ustawy
Pzp, złożył do akt sprawy pismo procesowe - Odpowiedź na odwołanie, w którym wniósł o jego
oddalenie w całości jako niezasadnego.
Wobec tego, że odwołujący podtrzymał w całości zarzuty i żądania odwołania, Izba
skierowała sprawę do rozpoznania na rozprawie.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na podstawie zebranego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przekazaną
przez zamawiającego do akt sprawy w formie elektronicznej, po zapoznaniu się
z treścią odwołania i odpowiedzią na nie, stanowiskiem przystępującego, a także po
wysłuchaniu oświadczeń, jak też stanowisk stron i uczestnika postępowania, złożonych
ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje
Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528 ustawy
Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba dokonała również badania spełnienia przez odwołującego przesłanek określonych
w art. 505 ustawy Pzp, to jest kwestii posiadania przez niego legitymacji do wniesienia
odwołania uznając, że jego interes we wniesieniu odwołania przejawia się w następujący
sposób. Odwołujący realizował na rzecz zamawiającego umowę nr 152/2023 zawartą w dniu
2 października 2023 r. Umowa była pierwotnie zawarta na okres od dnia 1 grudnia 2023 r. do
dnia 30 listopada 2025 r. W dniu 25 kwietnia 2024 r. odwołujący złożył zamawiającemu
oświadczenie o wypowiedzeniu umowy nr 152/2023 na podstawie § 15 ust. 6 ww. umowy
z 4 miesięcznym okresem wypowiedzenia. Umowa uległa rozwiązaniu z dniem 31 sierpnia
2024 r. Zamawiający w dniu 26 czerwca 2024 r. wszczął postępowanie w trybie przetargu
nieograniczonego na usługę całodobowego żywienia pacjentów w oparciu o wynajęte
pomieszczenia kuchni wraz z ich wyposażeniem na okres 24 miesięcy. W postępowaniu tym
jedyną ofertę złożył odwołujący. W dniu 25 lipca 2024 r. zamawiający unieważnił postępowanie
o udzielenie zamówienia z tego powodu, że cena zaoferowana przez odwołującego
przekraczała kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia. Odwołujący zarzucał przy
tym, że pomimo tego zamawiający nie zawiadomił go o wszczęciu kolejnego postępowania
w sprawie tego samego przedmiotu zamówienia - w trybie z wolnej ręki, czym naruszył
dyspozycję art. 262 Pzp. Gdyby zamawiający takie zaproszenie wystosował to odwołujący
mógłby wziąć w nim udział, zrealizować zamówienie i osiągnąć spodziewany zysk z tego
tytułu. Powyższe jest wystarczające, aby uznać, że wypełniono przesłankę opisaną w art. 505
ustawy Pzp, dotyczącą posiadania przez odwołującego legitymacji do wniesienia odwołania.
Izba dokonała ustaleń faktycznych w oparciu o dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia, przekazaną przez zamawiającego w formie elektronicznej.
Izba dopuściła dowody wnioskowane przez odwołującego, załączone do odwołania,
na okoliczności przez niego wskazane.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje
Na wstępie Izba ustaliła, że przedmiotem postępowania, zgodnie z opisem zawartym
w Ogłoszeniu o zamówieniu jest świadczenie usług całodobowego żywienia pacjentów
w oparciu o wynajęte pomieszczenia kuchni wraz z ich wyposażeniem.
Zgodnie z Protokołem postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki (druk ZP-WR)
zamawiający wskazał jako podstawę prawną udzielenia zamówienia art. 214. ust.1. pkt 5
ustawy Pzp tj. zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli ze względu na
wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie
mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można
zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Jako uzasadnienie
faktyczne wskazał następującą argumentację. Obecny wykonawca, świadczący dla
zamawiającego - Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy
(dalej „Szpital”) usługę całodobowego żywienia pacjentów w oparciu o wynajęte
pomieszczenia kuchni wraz z ich wyposażeniem w dniu 25.04.2024 r. wypowiedział umowę nr
152/2023 zawartą w dniu 02.10.2023 r., z zachowaniem 4-miesięcznego okresu
wypowiedzenia, ze skutkiem na dzień 31.08.2024 r. Docelowo umowa była zawarta na okres
24 miesięcy (od 01.12.2023 r. do 30.11.2025 r.). Zamawiający znalazł się w sytuacji
wyjątkowej, której nie mógł przewidzieć (umowa trwała dopiero kilka miesięcy), wymagającej
od niego podjęcia decyzji w celu zapobieżenia skutkom nieprzewidzianego zdarzenia,
zmuszony był w trybie pilnym przygotować i przeprowadzić nowe postępowanie przetargowe
powyżej progów unijnych. W celu skrócenia procedury opublikowane zostało wstępne
ogłoszenie informacyjne pozwalające na skrócenie terminu składania ofert.
W dniu 19.06.2024 r. zamawiający ogłosił postępowanie w trybie przetargu
nieograniczonego na usługę całodobowego żywienia pacjentów w oparciu o wynajęte
pomieszczenia kuchni wraz z ich wyposażeniem na okres 24 miesięcy, w wyniku którego ofertę
złożył tylko jeden wykonawca (aktualnie świadczący usługę), której cena przekraczała o 35%
kwotę jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Ponadto cena
jaką zaoferował wykonawca jest dwukrotnie wyższa w stosunku do ceny, którą zaoferował
w poprzednim postępowaniu. W związku z powyższym dnia 25.07.2024 r. na podstawie art.
255 pkt. 3) ustawy Pzp zamawiający unieważnił postępowanie z powodu braku środków
finansowych na pokrycie tej oferty.
Zamawiający ponownie stanął wobec konieczności natychmiastowego podjęcia
działań niezbędnych do ograniczenia bezpośrednich skutków wystąpienia zdarzenia
nieprzewidzianego jakim jest bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia ludzkiego - dzieci,
które będąc pacjentami Szpitala są pod opieką zamawiającego. Wobec braku możliwości
zachowania terminów przewidzianych ustawą Pzp dla jakiegokolwiek innego trybu udzielenia
przedmiotowego zamówienia oraz braku potencjalnych wykonawców, którzy w tak krótkim
czasie podjęliby się realizacji przedmiotowego zamówienia, które wiąże się również
z inwestycją w wyposażenie pomieszczeń wynajmowanych w sprzęt niezbędny do realizacji
zamówienia, zamawiający zdecydował, że udzieli zamówienia w trybie z wolnej ręki w drodze
negocjacji z wybranym wykonawcą i opublikował ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy.
Niestety niniejsze postępowanie w trybie z wolnej ręki zakończyło się unieważnieniem
z powodu rezygnacji wykonawcy z negocjacji z zamawiającym.
Z uwagi na unieważnienie postępowania z wolnej ręki oraz na pilność zawarcia umowy
od 01.09.2024 r., zamawiający zmuszony był podjąć kolejną próbę wyłonienia wykonawcy.
Ze względu na duże ryzyko związane z brakiem czasu na procedowanie w trybie pilnym
przeprowadzono kolejne postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręku. Zamawiający jest
bezwzględnie zobowiązany do zapewnienia całodobowego żywienia pacjentów
hospitalizowanych w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy.
Zachowanie ciągłości tej usługi stanowi dla zamawiającego priorytet, którego naruszenie
zagrożone jest zawieszeniem działalności szpitala. Priorytet ten może doznać uszczerbku
w przypadku zbyt długiego oczekiwania na udzielenie zamówienia publicznego. W interesie
zamawiającego jest więc ochrona zdrowia i ratowanie życia oraz zapewnienie bezpieczeństwa
swoim pacjentom, musi on podjąć działania mające na celu uniknięcie negatywnych skutków
braku możliwości zapewnienia wyżywienia przebywającym w szpitalu pacjentom. Wyłączenie
z działalności jedynego wielospecjalistycznego szpitala dziecięcego w województwie
kujawsko-pomorskim spowoduje bezpośrednie zagrożenie zdrowia i życia dla populacji dzieci
i młodzieży w całym regionie. Udzielenie zamówienia na okres 12 miesięcy pozwoli
zamawiającemu zabezpieczyć najpilniejsze, bieżące potrzeby związane z przedmiotem
zamówienia oraz zapewni czas niezbędny do przygotowania i przeprowadzenia procedury
udzielania zamówienia publicznego dotyczącego przedmiotowej usługi w warunkach uczciwej
konkurencji.
Izba ustaliła ponadto, że w dniu 27 sierpnia 2024 r. zaproszenie do negocjacji, wraz
z informacjami niezbędnymi do przeprowadzenia postępowania zostało przekazane
wykonawcy Fudeko. Negocjacje z zaproszonym wykonawcą przeprowadzono telefonicznie
w dniu 28 sierpnia 2024 r. Cenę wykonania zamówienia wynegocjowano na kwotę 4 502
864,28 zł. brutto. Inne warunki realizacji zamówienia będące przedmiotem negocjacji: warunki
realizacji zamówienia zostały ustalone w projekcie umowy, zaakceptowanym przez strony
postępowania.
Izba ustaliła także, że w wyniku przeprowadzonej procedury zawarta została 30
sierpnia 2024 r. umowa z wykonawcą Fudeko nr 171/2024 (dalej „Umowa”). Jako termin jej
obowiązywania w
§ 2 podano
12 miesięcy tj. od dnia 01.09.2024 r. do 31.08.2025 r.
Zakres przedmiotu umowy opisano w
§ 1 ust. 6
: 1) Świadczenie usług całodobowego
żywienia pacjentów hospitalizowanych przez zamawiającego realizowanego w systemie
dystrybucji posiłków w oddziałach z dostawą posiłków bezpośrednio do łóżka pacjenta wraz
z odbiorem naczyń i odpadów pokonsumpcyjnych, w wynajętej od zamawiającego
infrastrukturze; 2) Świadczenie usług całodobowego żywienia w oparciu o gotowe do spożycia
przetwory spożywcze dla niemowląt i małych dzieci, w opakowaniach jednorazowych,
w ilościach stanowiących jedną porcję, przygotowanych przemysłowo oraz przygotowywanie
mieszanek mlecznych, kaszek, herbatek itp.; 3) Prowadzenie działalności gastronomicznej
w wynajętej od zamawiającego restauracji szpitalnej, polegającej na zapewnieniu wyżywienia
opiekunom pacjentów, studentom oraz personelowi szpitala we wszystkie dni tygodnia
w godzinach od 8.00. do 15.00. Wyposażenie restauracji szpitalnej leży po stronie wykonawcy;
4) Łączna powierzchnia użytkowa pomieszczeń przewidziana do wynajęcia wynosi 568,06 m
pomieszczenia nadają się do prowadzenia działalności z chwilą ich przejęcia. Warunki najmu
pomieszczeń zawarte są w odrębnej umowie. Zgodnie z ust. 7 tego paragrafu czynności objęte
niniejszą umową wykonywane będą przez wykonawcę w pomieszczeniach wynajętych od
zamawiającego przy użyciu maszyn, urządzeń oraz innego sprzętu wykonawcy niezbędnego
do realizacji usługi.
Dalej, w § 4 Umowy zamawiający przewidział obowiązek zatrudnienia osób, które
przystępujący skieruje do realizacji zadań objętych umową. Zgodnie z ust. 1 wykonawca
oświadcza, że posiada zasoby, kwalifikacje, uprawnienia, niezbędną wiedzę i doświadczenie
umożliwiające prawidłową realizację przedmiotu umowy, a pracownicy zatrudnieni przy
realizacji usługi - epidemiologicznych o braku przeciwwskazań do wykonywania prac, przy
których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby. W ust. 2 wskazano, że
zamawiający wymaga zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub
podwykonawcę osób wykonujących czynności związane bezpośrednio z realizacją przedmiotu
zamówienia tj. czynności kucharzy, które polegają na wykonywaniu pracy w sposób określony
w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 2023 poz. 1465).
Ponadto w
§ 6 Umowy opisano obowiązki wykonawcy. I tak w ust. 1:
Zakres
obowiązków wykonawcy obejmuje:
przygotowywanie posiłków dla pacjentów z własnych
surowców zgodnie z załącznikiem nr 3 do umowy, dowóz oraz ich wydawanie pacjentom
oddziałów szpitalnych w ustalonych porach dnia, ilościach i rodzajach z uwzględnieniem
podziału na diety, według składanych na bieżąco zapotrzebowani żywnościowych,
2) przygotowywanie posiłków dla niemowląt i dzieci do 3 roku życia zgodnie z zał. nr 3 do
umowy, dowóz oraz ich wydawanie pacjentom oddziałów szpitalnych w ustalonych porach
dnia, ilościach i rodzajach, według składanych na bieżąco zapotrzebowań, 3) sukcesywne
zmywanie i dezynfekowanie naczyń stołowych, sztućców, oraz butelek, a także innego sprzętu
i urządzeń, służących do przechowywania, przewozu i podawania żywności, zgodnie
z obowiązującymi przepisami sanitarno-epidemiologicznymi, 4) mycie i dezynfekcja
pojemników przeznaczonych na odpady pokonsumpcyjne i bytowo- gospodarcze,
5) zaopatrywanie w niezbędne towary zgodnie ze specyfikacją kuchni mlecznej,
zaopatrywanie się przez cały okres świadczenia usług w sprzęt i naczynia stołowe,
niezbędne do prawidłowej realizacji zamówienia, w tym butelki do karmienia niemowląt,
jednorazowe smoczki itp., które wykonawca będzie na bieżąco wymieniał w przypadku ich
zużycia. Zgodnie z ust. 2 w
ykonawca będzie profesjonalnie wykonywał usługę żywieniową na
rzecz Zamawiającego i zobowiązuje się do: 1) prowadzenia na własne ryzyko zarejestrowanej
działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego żywienia oraz ubezpieczenia się na własny
koszt od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności, 2) przestrzegania
normatywnych wartości odżywczych, gramatury posiłków, walorów smakowych, estetyki
dostarczanych potraw oraz do przygotowywania ich zgodnie z prawnymi regulacjami
o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, przy równoczesnym zapewnieniu modyfikacji
opracowanych jadłospisów przez ich urozmaicenie, w szczególności z uwzględnieniem
sezonowości i dni świątecznych, 3) spełniania wymagań zdrowotnych oraz higienicznych
niezbędnych do pracy z żywnością przez wszystkich zatrudnionych do realizacji usługi
pracowników, 4) ponoszenia odpowiedzialności za należyte wykonanie usługi przed
uprawnionymi organami kontroli zewnętrznej oraz przed zamawiającym, 5) prowadzenia
codziennej ewidencji ilościowej i rodzajowej posiłków wydawanych dla komórek
organizacyjnych zamawiającego (oddziały), 6) podjęcia działań w celu usunięcia
nieprawidłowości zgłaszanych przez Zamawiającego w formie reklamacji w czasie do 45 minut
od chwili ich wystąpienia,
7) pobierania i przechowywania próbek żywnościowych zgodnie
z obowiązującymi aktami prawnymi, 8) wykonawca w razie braku możliwości wywiązania się
z obowiązku przygotowywania posiłków dla pacjentów w wynajętych od zamawiającego
pomieszczeniach kuchennych np. w okresie przejściowym awarii itp. będzie produkował
i dostarczał posiłki z wykorzystaniem zewnętrznej bazy produkcyjnej. Zgodnie z ust. 3
w
ykonawca zobowiązany jest do sprzątania, mycia, dezynfekcji i konserwacji oraz
utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarno-technicznym w czasie trwania umowy
wszystkich pomieszczeń, urządzeń, oraz innych sprzętów potrzebnych do realizacji usługi.
Zamawiający zastrzega sobie prawo do kontrolowania stanu technicznego tychże
pomieszczeń i urządzeń. Ust. 4: w celu realizacji usług wykonawca zobowiązany jest
wyposażyć na swój koszt wynajęte pomieszczenia w zakresie niezbędnym, zgodnym
z przepisami sanitarnymi do magazynowania surowców, przygotowania poszczególnych
składników posiłków, ich serwowania pacjentom, dystrybucji posiłków i naczyń, przewozu
i przechowywania odpadów pokonsumpcyjnych, mycia naczyń i sprzętu używanego do
przygotowania i dystrybucji posiłków. Ponadto Wykonawca wyposaży pomieszczenia socjalne
dla personelu, utrzyma czystość oraz obsługę biurową prowadzonej działalności.
Wyposażeniem należy objąć wszystkie wynajęte pomieszczenia. Ust. 5: Zamawiający
wymaga, aby wykonawca ponosił koszty eksploatacyjne związane z funkcjonowaniem
wynajętych i wyposażonych pomieszczeń. Ust. 6: Wykonawca zobowiązany jest skierować,
do realizacji usługi osoby posługujące się językiem polskim w stopniu komunikatywnym.
Pracownicy wykonawcy są zobowiązani do komunikacji z zamawiającym w języku polskim.
W przypadku, gdy ww. osoby nie będą posiadały znajomości języka polskiego w stopniu
biegłym bądź komunikatywnym na okres i dla potrzeb realizacji przedmiotu zamówienia,
Wykonawca zobowiązany jest zapewnić tłumacza na własny koszt i własnym staraniem.
Ust. 7: Wykonawca zobowiązany jest do przestrzegania
obowiązujących przepisów w zakresie
utylizacji odpadów pokonsumpcyjnych zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi
i odpowiedzialny jest za gromadzenie, przechowywanie i przewóz odpadów
pokonsumpcyjnych w pojemnikach przeznaczonych do tego celu. Umowa na odbiór odpadów
wytwarzanych przez wykonawcę musi być dostarczona do wyznaczonej osoby ze strony
zamawiającego, wskazanej w § 13 ust. 4, najpóźniej na 2 dni przed rozpoczęciem świadczenia
usługi żywieniowej przez wykonawcę bądź 7 dni przed kończącą się aktualną umową. Odpady
pokonsumpcyjne odbierane będą zgodnie z umową między stronami. Po każdorazowym
odbiorze odpadów pokonsumpcyjnych Wykonawca dostarczy wyznaczonej osobie ze strony
Zamawiającego kopię potwierdzoną za zgodnością z oryginałem Karty Przekazania Odpadu.
Taką samą dokumentację przekaże każdorazowo dietetykowi nadzorującemu umowę ze
strony zamawiającego. Ust. 8: Z uwagi na konieczność dostosowania i wyposażenia
wynajętych od zamawiającego pomieszczeń, zamawiający dopuszcza możliwość
wykonywania usługi żywienia z wykorzystaniem zewnętrznej bazy produkcyjnej w okresie nie
przekraczającym 4 tygodni od daty obowiązywania umowy. Ust. 9: Demontaż urządzeń,
sprzętu oraz innego wyposażenia wynajmowanej kuchni oraz pomieszczeń Wykonawca
zrealizuje w okresie nie dłuższym niż 3 dni od terminu zakończenia umowy. Prace naprawcze,
remontowe lub inne ujęte w protokole zdawczo - odbiorczym wykonawca zrealizuje w ciągu
1 miesiąca od dnia zakończenia umowy we wcześniejszym porozumieniu z zamawiającym
oraz wynajmującym od zamawiającego w tym okresie kuchnię oraz pomieszczenia. Ust. 10:
Wykonawca powinien dysponować co najmniej 1 środkiem transportu przystosowanym
do przewozu żywności, posiadającym pozytywną opinię Państwowego Powiatowego
Inspektora Sanitarnego. Najpóźniej na 2 dni przed rozpoczęciem realizacji usługi Wykonawca
dostarczy do osoby nadzorującej ze strony zamawiającego w/w dokument. Ust. 11:
Zamawiający zastrzega sobie prawo kontroli posiłków o każdej porze dnia pracy kuchni
na każdym ich etapie tzn. od momentu obróbki surowców, aż po dystrybucję gotowych
posiłków na oddziałach szpitalnych. Ust. 12: Zamawiający zastrzega sobie prawo kontroli
przez osobę nadzorującą ze strony zamawiającego, stanu sanitarno-epidemiologicznego
kuchni i zaplecza kuchennego wykonawcy, kontrolę jakości i ilości wydawanych surowców
z magazynu oraz obecności przy przygotowywaniu posiłków i przy ich dystrybucji na oddziały
przy udziale pracownika wykonawcy. Ust. 13: Zamawiający zastrzega sobie prawo
do przeprowadzania audytów wewnętrznych u wykonawcy w wynajmowanych
pomieszczeniach w zakresie przestrzegania przez wykonawcę procedur HACCP oraz prawo
wglądu w dokumentację związaną z przestrzeganiem tych procedur. Ust. 14: Wykonawca
ponosi pełną odpowiedzialność za wystąpienie zatrucia pokarmowego z winy wykonawcy, jeśli
wina zostanie mu udowodniona. Ust. 15: Zamawiający ma prawo skontrolować kwalifikacje
pracowników zatrudnionych do realizacji umowy. Pracownicy zatrudnieni w procesie realizacji
umowy muszą legitymować się wykształceniem i doświadczeniem zgodnym z Opisem
Przedmiotu Zamówienia. Ust. 16: W razie braku możliwości wywiązania się przez wykonawcę
z obowiązku przygotowania posiłków dla pacjentów we własnym zakresie, wykonawca
zobowiązany będzie do zapewnienia we właściwym czasie wyż
ywienia pacjentów, zgodnie
z warunkami Umowy, bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez zamawiającego. Ust. 17:
Zamawiający zastrzega sobie prawo do systematycznego sprawdzania stanu wykonania
Umowy i przedstawiania wykonawcy uwag na piśmie. Ust. 18: Zamawiający zastrzega sobie
możliwość złożenia reklamacji w przypadku stwierdzenia złej jakości posiłku lub artykułów
spożywczych, nieprawidłowego składu jakościowego i ilościowego podanego posiłku, a także
innych braków powodujących, że dostarczone posiłki lub artykuły spożywcze nie nadają się
do spożycia lub nie spełniają wymagań określonych w OPZ. Reklamacje będą zgłaszane
wykonawcy telefonicznie lub osobiście w momencie wystąpienia uchybienia. Każda
nieprawidłowość zakwestionowanych posiłków musi być usunięta, na koszt wykonawcy
w czasie do 45 minut od momentu zgłoszenia.
Jednocześnie, co wynika z treści § 9 - Zakres odpowiedzialności i ubezpieczenie OC,
ust. 5 w
ykonawca z chwilą rozpoczęcia świadczenia Usług zobowiązany jest do posiadania,
zawartej na własny koszt, umowy ubezpieczenia w zakresie ubezpieczenia
od odpowiedzialności cywilnej deliktowej i kontraktowej Wykonawcy, osób wykonujących
Umowę w jego imieniu i w przypadku realizacji Umowy przez Podwykonawców - także
podwykonawców, za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem Umowy, na sumę
ubezpieczenia nie mniejszą niż 1 000 000,00 zł. Jeżeli suma ubezpieczenia wyrażona jest
w innej walucie niż złoty, zostanie przeliczona według średniego kursu NBP na dzień zawarcia
Umowy. Zgodnie z ust. 6: Wykonawca zobowiązany jest przedłożyć zamawiającemu, przed
zawarciem Umowy polisę ubezpieczeniową potwierdzającą zawarcie umowy ubezpieczenia
w wymaganym zakresie oraz ogólne warunki ubezpieczenia, na podstawie których zawarto
tę Umowę. Brak przedstawienia opłaconej polisy ubezpieczeniowej uprawnia zamawiającego
do odmowy zawarcia Umowy z wykonawcą z winy wykonawcy.
W § 10 - Zabezpieczenie należytego wykonania Umowy, ust. 1 nałożono na Fudeko
obowiązek, aby przed dniem zawarcia Umowy wniósł zabezpieczenie należytego wykonania
Umowy w formach określonych w art. 450 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy Pzp, zwane dalej
„zabezpieczeniem”, w wysokości 1% wartości umowy określonej w §3 ust. 1, tj. 44 257,16 zł.
brutto - w formie Ubezpieczenia Gwarancji należytego wykonania, które służyć będzie pokryciu
roszczeń zamawiającego z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, stanowiska stron oraz
zakres zarzutów podnoszonych w odwołaniu Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało
na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba przytoczy przepisy ustawy Pzp, których naruszenie
zarzucał odwołujący, a które były podstawą orzekania w niniejszej sprawie.
I tak, zgodnie z art. 16 ustawy Pzp, zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz przejrzysty i proporcjonalny.
Stosownie do art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, zamawiający może udzielić zamówienia
z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: (pkt 5)
ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie
zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie
zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia
zamówienia.
Przepis art. 262 ustawy Pzp stanowi, że w przypadku unieważnienia postępowania
o udzielenie zamówienia zamawiający niezwłocznie zawiadamia wykonawców, którzy ubiegali
się o udzielenie zamówienia w tym postępowaniu, o wszczęciu kolejnego postępowania, które
dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten sam przedmiot zamówienia.
Zgodnie z przepisem art. 304 ustawy Pzp d
o udzielenia zamówienia w trybie
zamówienia z wolnej ręki stosuje się przepisy działu II rozdziału 3 oddziału 8, ze zmianami
wynikającymi z niniejszego oddziału.
W art. 305 pkt 1 ustawy Pzp
przewidziano, że zamawiający może udzielić zamówienia
w trybie zamówienia z wolnej ręki, jeżeli: zachodzi jedna z okoliczności, o których mowa w art.
214 ust. 1 pkt 1-5 i 7-14.
Zgodnie z art. 359 pkt 1 przy udzielaniu zamówień na usługi społeczne i inne
szczególne usługi stosuje się przepisy ustawy właściwe dla (pkt 1) zamówień klasycznych,
o wartości równej lub przekraczającej progi unijne - jeżeli wartość zamówienia wyrażona
w złotych jest równa lub przekracza równowartość kwoty 750 000 euro, z uwzględnieniem
zmian wynikających z niniejszego rozdziału.
Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w szczególności
zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w niniejszym
postępowaniu nie doszło do naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, które miało
wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, a tym
samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp, rozpoznawane odwołanie zasługiwało na
oddalenie.
Zarzuty odwołania dotyczą w istocie dwóch zagadnień. Pierwsze z nich zostało objęte
zarzutami opisanymi w pkt 2 a) petitum i dotyczy bezpodstawnego wyboru trybu z wolnej ręki,
bez wypełnienia się przesłanek przewidzianych w art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp oraz
zawarcia umowy w tym trybie na okres 12 miesięcy, który jak twierdził odwołujący znacznie
przekracza czas potrzebny na przeprowadzenie postępowania w trybie konkurencyjnym.
Drugie z nich odnosi się natomiast do obowiązków informacyjnych zamawiającego
dotyczących zawiadomienia wykonawcy, który ubiegał się o udzielenie zamówienia,
o wszczęciu kolejnego postępowania, które dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub
obejmuje ten sam przedmiot zamówienia.
Odnosząc się do pierwszej kwestii wskazać należy na wstępie zauważyć, że przepis
art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp stanowi, że zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej
ręki ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie
zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, gdy wymagane jest natychmiastowe
wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów
udzielenia zamówienia. Przy tym, co istotne, aby móc skorzystać z tego trybu koniecznym jest
wypełnienie się wszystkich przesłanek wymienionych w tym przepisie co oznacza, że brak
ziszczenia choćby jednej z nich - wyłącza możliwość udzielenia zamówienia w trybie z wolnej
ręki.
Katalog przesłanek wskazanych w tym artykule tworzą zatem łącznie: wyjątkowość
sytuacji, brak wpływu zamawiającego na jej zaistnienie (sytuacja nie wynikająca z przyczyn
leżących po stronie zamawiającego), niemożność przewidzenia tej sytuacji przez
zamawiającego, konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia oraz brak możliwości
zachowania terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia.
Odnosząc się kolejno do wymienionych przesłanek stwierdzić należy, że
w okolicznościach niniejszej sprawy nie budzi wątpliwości, iż mamy do czynienia z sytuacją
o wyjątkowym charakterze. Izba zważyła, że zamawiający znalazł się w sytuacji wyjątkowej,
jak bowiem ustalono w toku postępowania odwoławczego odwołujący wypowiedział
poprzednią umowę (oświadczenie o wypowiedzeniu umowy zostało przez odwołującego
złożone w dniu 25 kwietnia 2024 r.) ze skutkiem na dzień 31 sierpnia 2024 r. Z tym też dniem
zamawiający znalazł się w sytuacji, w której niemożliwe było zapewnienie usługi żywienia
pacjentów szpitala. Istotne znaczenie w niniejszej sprawie ma właśnie przedmiot udzielanego
zamówienia. Jak podkreślał zamawiający jest on jedynym wielospecjalistycznym szpitalem
dziecięcym w województwie kujawsko-pomorskim. Usługa żywienia z kolei jest usługą
newralgiczną, szczególnego rodzaju, gdyż niemożliwa jest jakakolwiek przerwa w jej
świadczeniu. Bez zapewnienia odpowiedniego wyżywienia, w tym również żywienia w oparciu
o różnorodne diety (przedmiot zamówienia, co wynika z treści OPZ, dotyczy wyżywienia nie
tylko w oparciu o dietę ogólną, ale też dietę łatwostrawną, przetartą - małego dziecka dla dzieci
od 1 do 3 roku życia/ kuchnia mleczna, bogatobiałkową, cukrzycową, ubogoenergetyczną,
ketogenną czy bezglutenową). Jak wskazywał pełnomocnik zamawiającego (dietetyk) na
rozprawie odpowiednie żywienie oraz sposób jego przygotowania jest niezwykle istotnym
elementem procesu terapeutycznego pacjentów, bez tego nie jest możliwe kontynuowanie
działalności. Jak wskazywał zamawiający w protokole postępowania, uzasadniając wybrany
przez niego tryb udzielenia zamówienia, w skrajnym przypadku może nawet z tego powodu
dojść do zawieszenia działalności szpitala. Izba uznała powyższe argumenty za przekonujące.
Zamawiający, w poczuciu odpowiedzialności za zdrowie oraz chcąc zapewnić bezpieczeństwo
przebywających w szpitalu pacjentów, w tym szczególnie małych dzieci, znalazł się
w wyjątkowej sytuacji.
Ponadto, skład orzekający uznał za wiarygodne wyjaśnienia pełnomocnika
zamawiającego składane na rozprawie, że fakt wypowiedzenia umowy przez podmiot, który
świadczył taką usługę, jest zdarzeniem bez precedensu i, że z jego wiedzy wynika, że
w okresie ostatnich piętnastu lat nie zdarzyła się wcześniej podobna sytuacja. Tym samym
trudną do przewidzenia była sytuacja, w której świadczący tą usługę na rzecz zamawiającego
odwołujący, zdecydował się na skorzystanie z przewidzianej w zawartej z nim umowie
możliwości rozwiązania umowy za 4-miesięcznym wypowiedzeniem. Oceny tej w żaden
sposób nie zmienia treść pisma odwołującego z 8 października 2024 r., które wpłynęło do Izby
już po zamknięciu rozprawy. Pismo to nie może zostać zaliczone w poczet materiału
dowodowego z tego powodu, że twierdzenia i dowody składane są przez strony i uczestników
do zamknięcia rozprawy. Jedynie na marginesie należy dostrzec, że odwołujący, który
w piśmie tym kwestionuje twierdzenia zamawiającego, że nigdy nie spotkał się on
z przypadkiem rozwiązania umowy przez dostawcę, sam przedstawia jedno wystąpienie
pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli Delegatura w Bydgoszczy (znak sprawy:
LBY.410.018.04.2017) z marca 2018 r., które potwierdza fakt, że umowy z firmą Drager Polska
Sp. z o.o. na użyczenie sprzętu medycznego zostały przez nią wypowiedziane z dniem
15 kwietnia 2016 r. Powyższe dowodzi, że sam odwołujący nie był w stanie zidentyfikować
więcej niż jednego przypadku, kiedy takie wypowiedzenie miało miejsce. Z kolei sprzęt będący
przedmiotem umowy z firmą Drager Polska Sp. z o.o. został przez tę firmę użyczony, nie zaś
zakupiony przez zamawiającego, co w istocie potwierdza tezę zamawiającego o wyjątkowym
charakterze takiego zdarzenia.
Nie sposób też podzielić twierdzenia, że z sytuacją wyjątkową, niewynikającą
z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, których nie można było przewidzieć mamy do
czynienia tylko w przypadku zjawisk losowych i niezależnych od zamawiającego, takich jak
klęski żywiołowe (powodzie, lawiny, sezonowe pożary itp.), katastrofy, awarie, niespodziewane
wypadki itp. Izba podziela w całości pogląd, prezentowany w wyroku KIO z dnia 16 listopada
2023 r., sygn. akt KIO 3202/23, że: Za „wyjątkową sytuację” nie uznaje się wyłącznie zdarzeń
związanych ze zjawiskami pogodowymi, awariami lub wypadkami, ale także konieczność
rozwiązania umowy może być okolicznością uznaną za „wyjątkową sytuację” w rozumieniu art.
214 ust. 1 pkt 5) Prawa zamówień publicznych, wszak żaden Zamawiający nie zawiera umowy
z założeniem, że będzie ją rozwiązywał przed terminem umownym. Zamawiający, który
przeprowadził wcześniej postępowanie konkurencyjne i udzielił zamówienia publicznego nie
mógł wcześniej przewidywać, że zaistnieją przyczyny, które będą podstawą do odstąpienia od
umowy. Żaden bowiem zamawiający nie prowadzi postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego i nie zawiera umowy po to, aby od umowy odstąpić. Samo odstąpienie od umowy
już jest wyjątkowe, odstąpienie od umowy następuje w określonych warunkach, jak również
związane są z tym odstąpieniem konkretne działania, skutki, które mogą być dotkliwe w
przypadkach, gdy odstąpienie od umowy nie jest zasadne.
Po drugie, w ocenie składu orzekającego, przyczyny tego stanu rzeczy nie leżały po
stronie zamawiającego. Wskazać należy, że zamawiający w żaden sposób nie przyczynił się
do sytuacji, w której nastąpiło wypowiedzenie umowy przez odwołującego. Sam odwołujący,
w treści odwołania, nie wskazuje i nie wyjaśnia z jakich przyczyn umowę wypowiedział. Próżno
też poszukiwać w treści odwołania argumentacji, dla której Izba miałaby stwierdzić,
że przyczyny, że odwołujący zdecydował się na taki krok leżały po stronie zamawiającego.
W konsekwencji Izba doszła do przekonania, że to nie zamawiający jest podmiotem
odpowiedzialnym za zaistniałą sytuację.
Co do oceny, czy było możliwe dochowanie terminów określonych dla innych trybów
udzielenia zamówienia w szczególności trybów konkurencyjnych, zasadne jest
w okolicznościach tej sprawy przeanalizowanie wszystkich czynności zamawiającego, jakie
poprzedzały podjęcie przez niego decyzji o wyborze trybu udzielenia zamówienia „z wolnej
ręki”. Odwołujący prezentując swoje stanowisko na rozprawie przedstawiał pełen
harmonogram czynności, które podejmował zamawiający, zarzucając w szczególności
opieszałość przy podejmowaniu decyzji o wszczęciu postępowania w trybie konkurencyjnym,
jak też wskazując, że od unieważnienia postępowania minęło ponad półtora miesiąca,
a zamawiający zamiast wszcząć kolejne postępowanie zdecydował się na tryb
niekonkurencyjny.
Izba stwierdziła, że zarzuty te nie znajdują oparcia w materiale dowodowym. Wbrew
wywodom odwołującego, po wypowiedzeniu przez niego umowy tj. 25 kwietnia 2024 r.
zamawiający niezwłocznie przystąpił do czynności zmierzających do przeprowadzenia
nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wstępne ogłoszenie
o planowanym zamówieniu zostało przekazane Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej w dniu
15 maja 2024 r. i zostało opublikowane w dniu 16 maja 2024 r. pod nr Dz.Urz.UE: 2024/S 95
-289206. Okres, który upłynął od daty złożenia wypowiedzenia, do czasu publikacji wstępnego
ogłoszenia, nie był zatem nadmiernie długim, mając na uwadze z jak złożonym zamówieniem
mamy do czynienia. Izba wzięła pod uwagę argumentację zamawiającego, który na rozprawie
wskazywał, że po wypowiedzeniu umowy przez dotychczasowego wykonawcę zmuszony był
ponownie przeanalizować zakres świadczenia, warunki dotychczasowej umowy tak, aby
uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.
Zamawiający podjął również próbę udzielenia zamówienia w jednym z trybów
konkurencyjnych, wszczynając w dniu 26 czerwca 2024 r. postępowanie o nr 20/2024/PN
w trybie przetargu nieograniczonego. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w Dz.Urz. UE: 2024/S 124 - 380800. Termin składania ofert upływał w dniu 17 lipca 2024 r.,
w wyznaczonym terminie ofertę złożył jeden wykonawca - odwołujący. Z uwagi na to, że oferta
odwołującego opiewała na kwotę 11 067 617,28 zł., a zatem przewyższała kwotę, którą
zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, tj. 8 155 556,73 zł.
zamawiający 25 lipca 2024 r. unieważnił postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia
publicznego na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp.
Kolejne postępowanie również nie doprowadziło do wyłonienia wykonawcy
w postępowaniu. W dniu 20 sierpnia 2024 r. zamawiający przekazał Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante (ogłoszenie to zostało
opublikowane w dniu 21 sierpnia 2024r. pod nr Dz.Urz. UE: 2024/S 162 - 502046). W tym
samym dniu zamawiający przekazał zaproszenie do negocjacji wykonawcy: Irena Dzwonnik
-Krystman prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą Gastro. Negocjacje z tym
wykonawcą nie doprowadziły do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego,
w związku z czym zamawiający w dniu 26 sierpnia 024 r. unieważnił postępowanie w sprawie,
powołując się na przesłankę wynikającą z treści art. 255 pkt 8 ustawy Pzp.
Powyższe dowodzi, że po wypowiedzeniu umowy przez odwołującego zamawiający
niezwłocznie podejmował wszelkie niezbędne czynności, zmierzające do wyłonienia kolejnego
wykonawcy w trybie konkurencyjnym, tj. w trybie przetargu nieograniczonego. To,
że zamawiający nie był w stanie sprostać oczekiwaniom finansowym odwołującego
i zmuszony był unieważnić postępowanie, nie jest okolicznością od niego zależną. Nie sposób
też oczekiwać, nawet w sytuacji gdy wymaga tego dbałość i troska o dobro pacjentów, aby
zamawiający udzielał zlecenia wykonawcy, którego oczekiwania finansowe są nadmierne
i niewspółmierne do zakresu i skali świadczonej usługi.
Nie można też czynić zarzutów zamawiającemu, że w sytuacji, w której
po unieważnieniu postępowania tj. w dniu 25 lipca 2024 r., kiedy pozostał nieco ponad miesiąc
do rozwiązania umowy z odwołującym, zawartej 2 października 2023 r., nie zdecydował się
na wszczęcie kolejnego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego. Ryzyko związane
z tym, że kolejna procedura konkurencyjna nie doprowadzi do wyłonienia wykonawcy było
w tym przypadku zbyt duże, aby zamawiający takie podjął. Jak już wcześniej wskazano,
co podkreślał zamawiający uzasadniając wybór trybu udzielenia zamówienia „z wolnej ręki”,
usługa żywienia pacjentów szpitala jest usługą szczególnego rodzaju, gdzie niemożliwa jest
jakakolwiek przerwa w jej świadczeniu. Zamawiający, mając na uwadze ochronę zdrowia
i życia przebywających w szpitalu małoletnich pacjentów, oraz w związku z potrzebą
zaspokojenia ich podstawowych potrzeb, do których należy ich żywienie w trakcie
hospitalizacji znalazł się w wyjątkowej i niezwykle trudnej sytuacji. Decyzja przez niego podjęta
była zatem w pełni uzasadniona. Tym samym, zdaniem Izby wypełniona została także
w niniejszej sprawie przesłanka wskazująca na konieczność natychmiastowego wykonania
zamówienia, przy jednoczesnym braku możliwości zachowania terminów określonych dla
innych trybów udzielenia zamówienia.
Izba nie podzieliła również argumentacji odwołującego w zakresie terminu
obowiązywania umowy. Zamawiający wyjaśnił, że wskazując termin realizacji zamówienia
tj. 12 miesięcy uznał, że krótszy termin jego wykonania mógłby zostać uznany za nieopłacalny
z punktu widzenia przyszłego, potencjalnego wykonawcy. Zachodziła zatem obawa,
że zaproponowanie potencjalnemu wykonawcy krótszego czasu realizacji zamówienia
spowoduje, że ten nie podejmie negocjacji jak też, że wraz ze skróceniem okresu
obowiązywania umowy - cena zaoferowana przez wykonawcę będzie wyższa. Odwołujący
sam przyznał na rozprawie, że okres, na jaki zlecana jest usługa, ma duże znaczenie przy
kalkulowaniu ceny ofertowej. Jest tak z tego powodu, że do obowiązków wykonawcy,
wyłonionego w postępowaniu, należy wyposażenie kuchni szpitalnej w niezbędny sprzęt i inne
urządzenia służące jego realizacji. O tym jak duża jest skala i nakłady potrzebne do jego
wykonywania świadczy chociażby to, że na rozpoczęcie pracy w kuchni (jej wyposażenie)
w pomieszczeniach dzierżawionych od zamawiającego przewidziano aż 4 tygodnie, liczone
od dnia rozpoczęcia realizacji usługi. W tak zwanym okresie przejściowym posiłki dla
pacjentów dostarczane mają być z kolei z zewnętrznej bazy produkcyjnej wykonawcy. Nie bez
znaczenia są także w tym przypadku inne obowiązki nałożone na wykonawcę, jak chociażby
konieczność zatrudnienia niezbędnego personelu o odpowiednich kwalifikacjach (np. dietetyk,
personel spełniający wymagania zdrowotne oraz higieniczne niezbędne do pracy z żywnością,
itp.). Dodatkowo do obowiązków wykonawcy należało będzie zabezpieczenie wszystkich
swoich pracowników, biorących udział w realizacji usługi żywieniowej w odzież ochronną,
roboczą oraz środki ochrony indywidualnej zgodnie z zapisami umowy. Inne, niezbędne
nakłady jakie wykonawca będzie musiał ponieść, co również wynika z treści zawartej umowy,
związane są z wykupieniem polisy ubezpieczeniowej na sumę nie mniejszą niż 1 mln zł. czy
też zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 1% wartości umowy.
Wszystkie powyższe wymogi przekładają się na cenę ofertową, która z oczywistych względów
będzie tym wyższa, im większe nakłady ponieść będzie musiał wykonawca na początkowym
etapie świadczenia usług dla zamawiającego. Im zatem okres ten będzie dłuższy, tym
ponoszone nakłady rozłożą się na przestrzeni czasu.
Rację należało zatem przyznać zamawiającemu, że w tym konkretnym przypadku,
biorąc pod uwagę okoliczności sprawy, konieczność poniesienia znacznych nakładów przez
wykonawcę, związanych z wymaganiami zamawiającego dotyczącymi realizacji usług
objętych przedmiotem zamówienia - zawarcie umowy na okres 12 miesięcy nie wykraczało
poza niezbędny czas, który pozwolił z jednej strony pozyskać wykonawcę do realizacji
zamówienia na warunkach opisanych w umowie, z drugiej zaś ze względu na wysokie koszty
stałe, związane z koniecznością poniesienia kosztów początkowych, pozwolił na uzyskanie
optymalnej ceny ofertowej, która nie przekracza kwot przeznaczonych przez zamawiającego
na realizację tych zadań.
Izba podkreśla w tym miejscu, że oceny kwalifikacji prawnej zawsze należy dokonywać
z uwzględnieniem konkretnego stanu faktycznego, z wszechstronnym rozważeniem
okoliczności danej sprawy. Wszelkie powyższe czynniki, na które wskazała Izba powyżej miały
znaczenie dla stwierdzenia, że w niniejszej sprawie zamawiający nie naruszył przepisu art.
214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp udzielając zamówienia w trybie „z wolnej ręki”, w zakresie
opisanym w umowie.
Izba wskazuje także, że w podobnych okolicznościach faktycznych wydane zostało
orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 lipca 2022 r. w sprawie o sygn. akt KIO
1693/22. Pomimo zaskarżenia powyższego orzeczenia przez odwołującego, Sąd Okręgowy
w Warszawie XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy i Zamówień Publicznych w Wyroku
z dnia 7 listopada 2022 r., sygn. akt XXIII Zs 125/22 podzielił ocenę Izby w zakresie, w jakim
ta uznała zasadność dokonanego przez zamawiającego - B. Centrum Onkologii im. M.
S.-C. w B. wyboru trybu udzielenia zamówienia w oparciu o art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
w przedmiocie żywienia pacjentów. Na szczególną uwagę zasługuje wywód zawarty
w uzasadnieniu orzeczenia SO, który odnosząc się do kwestii natychmiastowości wykonania
zamówienia stwierdził: Natychmiastowość wykonania zamówienia musi wynikać z
konieczności ochrony interesu, którego naruszenie zagrożone jest wystąpieniem
nieprzewidywalnych okoliczności, a który może doznać uszczerbku w przypadku zbyt długiego
oczekiwania na udzielenie zamówienia publicznego. Do takich interesów zalicza się ochronę
zdrowia i życia, bezpieczeństwo, zapobieganie szkodzie w majątku czy ochronę środowiska.
(zob. KIO/KD 115/14). Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której centrum onkologii nie
wydawałoby posiłków swoim pacjentom z uwagi na nieudzielenie zamówienia publicznego.
Ponadto „wyjątkowa sytuacja niewynikająca z przyczyn leżących po stronie zamawiającego,
których wcześniej nie można było przewidzieć” jest przesłanką o charakterze obiektywnym i
bezwzględnym, przy tym oznacza, że powinny one wynikać z przyczyn niezależnych od
zamawiającego, nie zaś z uchybień lub niedołożenia należytej staranności na etapie
przygotowania lub przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. (…)
Sąd Okręgowy podziela przy tym także stanowisko zarówno przeciwnika skargi oraz Izby, że
w tych konkretnych okolicznościach niniejszej sprawy uwzględniających charakter zamówienia
a także zważając na odpowiedzialność przeciwnika skargi za zdrowie przebywających w
szpitalu pacjentów nie mógł on dopuścić do sytuacji, w której nie byłby w stanie zapewnić
posiłków przebywającym w szpitalu pacjentom. Bezsprzecznie świadczenie usług
żywieniowych dla pacjentów onkologicznych powinno być nieprzerwane ze względu na
zagrożenie zdrowia i życia a do tego mogłaby doprowadzić sytuacja braku wykonawcy na
świadczenie tychże usług.
Nie potwierdził się także, w ocenie Izby, zarzut opisany w pkt 2 b) petitum tj. naruszenia
art. 262 ustawy Pzp w zw. z art. 359 pkt 1 ustawy Pzp, poprzez brak zawiadomienia
odwołującego o wszczęciu postępowania w trybie zamówienia „z wolnej ręki”.
W tym zakresie Izba, w pierwszej kolejności, zwraca uwagę na brak konsekwencji
odwołującego w formułowaniu zarzutów odwołania, który to z jednej strony zarzuca
zamawiającemu wybór trybu udzielenia zamówienia publicznego w trybie postępowania
z wolnej ręki, w sytuacji gdy nie zaistniały ku temu ustawowe przesłanki, z drugiej natomiast
domaga się w istocie, aby zamawiający zaprosił go do negocjacji w tym trybie i to z nim zawarł
umowę. Sprzeczność powyższych zarzutów w sposób jaskrawy pokazuje, że odwołujący nie
tyle nie zgadza się z dokonanym przez zamawiającego wyborem trybu, w którym udzielane
jest zamówienie, co z decyzją zamawiającego, który zaprosił do negocjacji innego wykonawcę.
Niezależnie od powyższego, należy w pełni podzielić w tym zakresie stanowisko
prezentowane przez zamawiającego i przystępującego po jego stronie wykonawcy, że jak
wskazuje literalne brzmienie art. 262 ustawy Pzp w przypadku unieważnienia postępowania
o udzielenie zamówienia, zamawiający niezwłocznie zawiadamia wykonawców, którzy
ubiegali się o udzielenie zamówienia w tym postępowaniu, o wszczęciu kolejnego
postępowania, które dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten sam
przedmiot zamówienia. Z kolei postępowaniem poprzedzającym obecne postępowanie było
postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki wszczęte w dniu 20 sierpnia 2024 r.
(opublikowanie w dniu 21 sierpnia 2024 r.), które zostało przez zamawiającego unieważnione
w dniu 26 sierpnia 2024 r.
Odwołujący nie ubiegał się o to zamówienie, nie został zaproszony do negocjacji,
nie wniósł też skutecznie środka zaskarżenia na prowadzenie przez zamawiającego tego
postępowania w trybie z wolnej ręki. Powyższe potwierdzone zostało postanowieniem Prezesa
KIO o zwrocie odwołania wniesionego przez odwołującego (sprawie nadano sygn. akt KIO
3181/24), w którym ten zarzucał zamawiającemu niezgodny z przepisami ustawy wybór trybu
zamówienia z wolnej ręki.
Tym samym nietrafiona jest argumentacja odwołującego, który przywołuje tezy zawarte
w orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 20 stycznia 2022 r., sygn. akt KIO 3796/21,
w którym to Izba zwracała uwagę na obowiązki informacyjne zamawiającego w sytuacji, gdy
ten zaprasza do negocjacji wykonawców w trybie niekonkurencyjnym, po uprzednim
unieważnieniu poprzednio prowadzonego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego.
Odwołujący, w sposób sprzeczny z literalnym brzmieniem tej regulacji, wskazuje na obowiązki
nałożone na zamawiającego w sytuacji unieważnienia przez niego wcześniejszego
postepowania prowadzonego na podstawie art. 255 ust. 3 ustawy Pzp, które to następnie
zostało unieważnione. Odwołujący pomija całkowicie okoliczność, że poprzedzającym
niniejsze postępowanie było zamówienie udzielane w trybie zamówienia z wolnej ręki, także
przez zamawiającego unieważnione.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, jak też mając na uwadze literalne brzmienie
przepisu art. 262 ustawy Pzp, należy stwierdzić, że wobec braku skutecznego zaskarżenia
czynności zamawiającego polegającej na prowadzeniu przez niego postępowania
poprzedzającego przedmiotowe postępowanie w trybie z wolnej ręki czynności ta pozostaje
w mocy. Jednocześnie, z uwagi na brak ubiegania się przez odwołującego o udzielenie
zamówienia w poprzednim postępowaniu, zamawiający nie miał obowiązku zawiadomienia
odwołującego o wszczęciu przedmiotowego postępowania.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
postępowania - na podstawie art. 557 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 8 ust.
2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodnicząca: ……...…….....................
……...…….....................
……...…….....................