Sygn. akt: KIO 3332/24
WYROK
Warszawa, dnia
7 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Matecka
Protokolantka:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
13 września 2024 r. przez wykonawcę GRAPH’IT Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez Sąd Apelacyjny w Łodzi
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy Industria Project Sp. z o.o.
z
siedzibą w Gdańsku
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) poniesioną przez zamawiającego tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez zamawiającego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
Sygn. akt: KIO 3332/24
Uzasadnienie
Zamawiający Sąd Apelacyjny w Łodzi (dalej: „Zamawiający”) prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Opracowanie koncepcji architektonicznej
oraz wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z uzyskaniem pozwolenia
na budowę oraz pełnienie nadzoru autorskiego dla zadania inwestycyjnego „Budowa budynku
dla Sądu Rejonowego dla Łodzi - Widzewa w Łodzi przy ul. 6 Sierpnia” (dalej: „Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 13.03.2024 r. r., pod numerem: OJ S 52/2024 151643-2024.
I. W dniu
13 września 2024 r. wykonawca GRAPH’IT Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej:
„Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec:
czynności wyboru oferty wykonawcy Industria Project Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku
(dalej „wykonawca Industria”) jako oferty najkorzystniejszej, pomimo tego, że oferta tego
wykonawcy winna zostać odrzucona, a ofertą najkorzystniejszą jest oferta złożona przez
Odwołującego;
czynności Zamawiającego polegającej na ocenie oferty złożonej przez wykonawcę
Industria niezgodnie z kryterium oceny ofert określonym w pkt 16.2.2 Specyfikacji
Warunków Zamówienia (dalej „SWZ") i w konsekwencji przyznania wykonawcy Industria
punktów
w kryterium
Doświadczenie
projektanta
w
specjalności
architektonicznej/kierownika zespołu projektowego [D], pomimo tego, że w świetle
zasad przyznawania punktacji określonych w pkt. 16.2.2 SWZ wykonawca Industria
winien
otrzymać 0 punktów w tym kryterium i sumarycznie 57,20 punktów;
zaniechania przez Zamawiającego czynności odrzucenia oferty Industria na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp z uwagi
na to, że wykonawca Industria w wyniku lekkomyślności lub co najmniej niedbalstwa
przedstawił Zamawiającemu informacje wprowadzające w błąd w zakresie opisu
doświadczenia osoby dedykowanej na stanowisko projektanta w specjalności
architektonicznej/kierownika zespołu projektowego w celu uzyskania dodatkowej
punktacji w kryterium [D], co mogło mieć istotny wpływ na decyzje Zamawiającego
w zakresie przyznania wykonawcy
Industria punktacji w kryterium Doświadczenie
projektanta w
specjalności architektonicznej/kierownika zespołu projektowego [D].
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: „ustawa Pzp”):
art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez czynność Zamawiającego polegającą na ocenie
oferty złożonej przez wykonawcę Industria niezgodnie z kryterium oceny ofert
określonym w pkt 16.2.2 SWZ i w konsekwencji przyznania wykonawcy Industria 40
punktów
w
kryterium
Doświadczenie
projektanta
w
specjalności
architektonicznej/kierownika zespołu projektowego [D], pomimo tego, że w świetle
zasad przyznawania punktacji określonych w pkt. 16.2.2 SWZ wykonawca Industria
winna otrzymać 0 punktów w tym kryterium i sumarycznie 57,20 punktów;
2) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie przez Zamawiającego czynności odrzucenia oferty wykonawcy Industria
z
uwagi na to, że wykonawca Industria w wyniku lekkomyślności lub co najmniej
niedbalstwa przedstawił Zamawiającego informacje wprowadzające w błąd w zakresie
opisu doświadczenia osoby dedykowanej na stanowisko projektanta w specjalności
architektonicznej/kierownika zespołu projektowego w celu uzyskania dodatkowej
punktacji w kryterium [D], co mogło mieć istotny wpływ na decyzje Zamawiającego
w zakresie przyznania wykonawcy
Industria punktacji w kryterium Doświadczenie
projektanta w
specjalności architektonicznej/kierownika zespołu projektowego [D].
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazanie Z
amawiającemu:
− unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy Industria, jako najkorzystniejszej;
− unieważnienia czynności przyznania Industria 40 punktów w kryterium Doświadczenie
projektanta w specjalności architektonicznej/kierownika zespołu projektowego [D] oraz
nakazanie przyznania wykonawcy Industria 0 punktów w tym kryterium i sumarycznie
57,20 p
unktów;
− odrzucenia oferty wykonawcy Industria na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy
Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp;
− dokonania powtórnej czynności badania i oceny ofert.
Dodatkowe stanowisko w sprawie (wnioski dowodowe) Odwołujący przedstawił w piśmie
wniesionym w dniu 19
września 2024 r.
II. Pismem
z dnia 30 września 2024 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie.
Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca Industria. Stanowisko w sprawie wykonawca Industria
przedstawił w piśmie
wniesionym w dniu 30 września 2024 r. Przystępujący uznał zarzuty odwołania za niezasadne
i wniósł o jego oddalenie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Zarzut 1
– brak podstaw do przyznania punktacji wykonawcy Industria
Odwołujący podniósł, że wykonawca Industria w formularzu ofertowym (w wykazie zawartym
w pkt 2), w odniesieniu do kryterium
[D] Doświadczenie projektanta w specjalności
architektonicznej/kierownika zespołu projektowego, nie podał wymaganej przez
Zamawiającego informacji w zakresie powierzchni użytkowej budynków będących przedmiotem
opracowań, zamiast tego wpisując każdorazowo „Pow. Użytkowa projektowanego budynku
użyteczności publicznej (... ) powyżej 10 tys. m2” w każdym z 6 projektów wskazanych
w
doświadczeniu dedykowanej osoby. Odwołujący stwierdził, że nie wynika z tego jaką
konkretnie powierzchnię użytkową miał zaprojektowany budynek. Jest to wyłącznie blankietowe
potwierdzenie przez
wykonawcę Industria spełnienia kryterium powierzchni użytkowej minimum
10 000 m2.
Izba ustaliła, że zgodnie z dokumentacją postępowania (pkt 16.2.2 SWZ) kryterium
Doświadczenie projektanta w specjalności architektonicznej/kierownika zespołu projektowego
D zostało opisane w następujący sposób:
Kryterium: Doświadczenie projektanta w specjalności architektonicznej/kierownika zespołu
projektowego (D) wyznaczonego do realizacji zamówienia, gdzie projektant posiada
doświadczenie nabyte w okresie ostatnich 5 lat* (*rozpoczęcie mogło nastąpić wcześniej) przed
terminem składania ofert w wykonanych dokumentacjach projektowych na budowę lub
rozbudowę lub przebudowę budynku użyteczności publicznej, o powierzchni użytkowej objętej
projektem minimum 10 000 m², wykonanych w ramach jednej umowy, będzie oceniane
następująco: 1) Zamawiający przyzna punkty za wykonaną usługę, jeżeli projektant
w
specjalności architektonicznej/kierownik zespołu projektowego był autorem dokumentacji
w
ramach jednej umowy, w następujący sposób: - wykazanie wykonania 4 dokumentacji
projektowych
– 40 pkt; - wykazanie wykonania 3 dokumentacji projektowych – 30 pkt; -
wykazanie wykonania 2 dokumentacji projektowych
– 20pkt; - wykazanie wykonania 1
dokumentacji projektowej
– 10 pkt.
Izba uznała, że sposób przedstawienia przez wykonawcę Industria informacji dotyczącej
powierzchni użytkowej był dopuszczalny w świetle sporządzonej przez Zamawiającego
dokumentacji postępowania. Dla oceny ofert znaczenie miała każda powierzchnia użytkowa
równa lub większa 10 tys. m2. Odwołujący stwierdził, że sposób wypełnienia przez wykonawcę
Industria formularza oferty w ww. zakresie pozbawiło Zamawiającego możliwości dokonania
samodzielnej oceny, czy projektowana powierzchnia budynków faktycznie spełnia wymóg
zawarty w opisie kryterium. W odniesieniu do powyższego należy zauważyć, że podanie
w
formularzu ofertowym np. 11 tys. m2 nie różni się znacząco od podania powierzchni
użytkowej w sposób obrany przez wykonawcę Industria. Raczej mało prawdopodobna jest
sytuacja, w której wykonawca mając świadomość treści opisu kryterium podałby w formularzu
ofertowym, że powierzchnia projektowanego budynku wynosiła np. 9 tys. m2. Porównanie 11
tys. czy 9 tys. względem 10 tys. to tak prosta czynność w ramach procesu myślowego, że ciężko
w tym przypadku mówić o możliwości samodzielnej oceny, której zdaniem Odwołującego
Zamawiający został pozbawiony. Możliwość weryfikacji twierdzeń wykonawcy dają
Zamawiającemu tak naprawdę inne informacje podane w tym zakresie w formularzu ofertowym,
a w szczególności: nazwa opracowania projektowego wraz z informacją o lokalizacji oraz nazwa
podmiotu zamawiającego usługę.
2. Odwołujący podniósł, że w przypadku inwestycji przedstawionej w pkt 2 wykazu dotyczącego
kryterium D wykonawca
Industria wskazał: „Pow. Użytkowa projektowanego budynku A1 i A2
użyteczności publicznej powyżej 10 tys m2”. Spójnik „i” oznacza że łączna powierzchnia
budynku A1
i A2 miały powierzchnię użytkową powyżej 10 000 m2. Wykonawca Industria nie
wskazał, że którykolwiek z budynków A1 lub A2 spełniał samodzielnie wymóg powierzchni
użytkowej powyżej 10 000 m2.
Izba ustaliła, że w przypadku usługi podanej w poz. 2 pkt 2 formularza ofertowego (wykaz
dotyczący kryterium D) wykonawca Industria określił powierzchnię użytkową w następujący
sposób: „Pow. użytkowa projektowanego budynku A1 i A2 użyteczności publicznej powyżej 10
tys. m2
⃰ ”.
Odnosząc się do ww. zarzutu należy przyznać, że mamy w tym przypadku do czynienia z pewną
nieprecyzyjnością treści wykazu zawartego w pkt 2 formularza ofertowego. Jednakże nie
wystąpiła sytuacja, w której wymagana informacja nie została wskazana w ofercie wykonawcy
Industria. I
nformacja ta została wskazana, lecz mogła wywoływać wątpliwości interpretacyjne,
podlegające wyjaśnieniu w toku postępowania o udzielenie zamówienia. Zgodnie z przepisem
art. 223 ust. 1 ustawy Pzp w
toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od
wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków
dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest
natomiast modyfikowanie lub uzupełnianie treści oferty. Natomiast w tym przypadku nie
zaistniała potrzeba modyfikacji ani uzupełnienia treści oferty, gdyż – jak zostało to już wcześniej
stwierdzone - d
la oceny ofert znaczenie miała każda powierzchnia użytkowa równa lub większa
10 tys. m2, a podanie konkretnej
powierzchni nie było wymagane.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający, dokonując oceny oferty wykonawcy Industria
w
kryterium [D], powinien pominąć doświadczenie p. J. S. wskazane w poz. 5 wykazu
zawartego w pkt 2 formularza ofertowego. Odwołujący uzasadnił ten zarzut w ten sposób, że
usługa podana w poz. 5 stanowi zaprojektowanie budynku użyteczności publicznej, którego
przeprojektowanie zostało przez tego wykonawcę wskazane w wykazie usług złożonym wraz
z
wnioskiem o dopuszczenie do udziału w Postępowaniu. Zdaniem Odwołującego w takiej
sytuacji przyznanie wykonawcy punktów wyklucza postanowienie zawarte w pkt 16.2.2 ust. 4
SWZ.
Izba ustaliła, że pismem z dnia 26 sierpnia 2024 r. Zamawiający wezwał wykonawcę Industria,
na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, do
złożenia wyjaśnień treści oferty w zakresie
wskazanego doświadczenia projektanta w specjalności architektonicznej/kierownika zespołu
projektowego wyznaczonego do realizacji zamówienia wskazanego w formularzu ofertowym
w ramach kryterium oceny ofert.
W wezwaniu tym Zamawiający stwierdził:
„Wykonawca w formularzu ofertowym w wykazie usług:
w poz. 5 wykazał doświadczenie w wykonaniu dokumentacji projektowej na „Wykonanie
projektu koncepcyjnego, budowlanego wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę,
wykonawczego wraz ze STWIORB, planem BIOZ, kosztorysami i przedmiarami dla
zadania pod nazwą „Wykonanie dokumentacji projektowej dla Szpitalnego Oddziału
Ratunkowego wraz z Klinicznym Centrum Medycyny Ratunkowej i Interwencyjnej wraz
z zagospodarowaniem terenu oraz z niezbędną infrastrukturą techniczną” (…) z datą
wykonania 10.07.201809.12.2019. Natom
iast do wniosku o dopuszczenie do udziału
w
postepowaniu załączył Wykaz osób – Załącznik nr 4 do OPiW, gdzie wykazał
następujące doświadczenie dla projektanta w specjalności architektonicznej:
„Opracowanie dokumentacji projektowej obejmującej projekt budowlany, projekt
wykonawczy, dokumentację projektowo-kosztorysową wraz z uzyskaniem ostatecznej
decyzji pozwolenia na budowę szpitala CZSK w Poznaniu w ramach inwestycji pod
nazwą „Budowa Szpitalnego Oddziału Ratunkowego wraz z Klinicznym Centrum
Medycyny Ratunkowej i Interwencyjnej wraz z zagospodarowaniem terenu oraz
niezbędną infrastrukturą techniczną” z datą wykonania 19.05.2021-30.12.2022.
W związku z powyższym, Zamawiający prosi o informację czy powyższe doświadczenie
dotyczy tej samej usługi z uwagi, że projekt dotyczy tego samego budynku jednak Wykonawca
wskazał dwie różne daty wykonania dokumentacji.”
Odpowiedzi na ww. wezwanie wykonawca Industria
udzielił pismem z dnia 29 sierpnia 2024 r.
Zgodnie z pkt 16.2.2. pkt 4) SWZ
Wykonawca zobowiązany jest wskazać inne doświadczenie
w projektowaniu projektanta w specjalności architektonicznej/ Kierownika zespołu, niż
wykazane w Wykazie usług (wg załącznika nr 4 do OPiW) dla projektanta w specjalności
architektonicznej na potwierdze
nie spełnienia warunków udziału w postępowaniu oceniane na
etapie Wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Zamawiający nie przyzna
dodatkowych punktów za wykazanie tych samych usług w Formularzu ofertowym co w Wykazie
Usług Załącznik nr 4 do OPiW.
Oceniając wyjaśnienia wykonawcy Industria Izba uznała, że wykonawca ten wykazał, że
dokumentacje projektowe
wykonane w ramach ww. zadań należy traktować jako odrębne
doświadczenia projektanta. Wymaga podkreślenia, że w ww. pkt 16.2.2. pkt 4) SWZ mowa jest
o
„innym doświadczeniu w projektowaniu” oraz „nie tych samych usługach”. Nie został w tym
postanowieniu sformułowany wymóg, że usługi wskazane w wykazie usług oraz w formularzu
ofertowym na potrzeby oceny w kryterium
nie mogą dotyczyć tego samego budynku
użyteczności publicznej. Natomiast jak wynika z rzutów kondygnacji przedstawionych przez
wykonawcę Industria pomiędzy ww. dokumentacjami występują istotne różnice, natomiast
Odwołujący nie wykazał okoliczności przeciwnej. Strefy funkcjonalne nie pokrywają się, a układ
pomieszczeń jest zmieniony. Dla dokumentacji tych były uzyskiwane odrębne decyzje
pozwolenia na budowę. Istnieje również wyraźna różnica w zakresie kubatury. Izba podzieliła
ocenę wykonawcy Industria, że z uwagi na występujące różnice drugiej z wykonanych usług
nie można traktować jedynie jako optymalizacji uprzednio wykonanej dokumentacji projektowej.
Zarzut 2
– zaniechanie wykluczenia wykonawcy Industria za wprowadzenie w błąd
Odwołujący podniósł, że prace projektowe wskazane przez wykonawcę Industria w poz. 4
wykazu zawartego w pkt 2 formularza ofertowego
(dotyczącego kryterium D) zostały przez ten
podmiot wykonane na podstawie umowy z dnia 29 sierpnia 2018 r. w przedmiocie: Wykonanie
wielobranżowej dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia „Budowa Wielkopolskiego
Centrum Zdrowia Dziecka (szpital pediatryczny) wraz z jego wyposażeniem (dalej: „Umowa
WCZD”). Po wykonaniu dokumentacji projektowej strony podpisały w dniu 15 stycznia 2018 r.
protokół zdawczo – odbiorczy, na którym widnieje także podpis p. J. S. Według adnotacji na
protokole odbioru, w dniu 15 stycznia 2018 r. dokonano odbioru dokumentacji projektowej
z uwagami, a w dniu 16 lutego 2018 r. i
nwestor odebrał dokumentację projektową bez uwag.
Sam projekt wykonawczy budynku Wielkopolskiego Centrum Zdrowia Dziecka (dalej „Budynek
WCZD") został ukończony w dniu 1 grudnia 2017 r. Następnie w dniu 12 stycznia 2018 r. zostało
przez
Szpitale Wielkopolski Sp. z o.o. ogłoszone postępowanie o udzielenie zamówienia na:
„Wykonanie modelu BIM oraz weryfikacja dokumentacji wykonawczej i przedmiaru robót
w
pełnym zakresie, przy użyciu modelu BIM w związku z realizacją przedsięwzięcia „Budowa
Wielkopolskiego Centrum Zdrowia Dziecka (szpitala pediatrycznego) wraz z jego
wyposażeniem”. W ramach prowadzonego wówczas postępowania zamawiający Szpitale
Wielkopolski Sp. z o.o. odrzucił ofertę wykonawcy Industria na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 19
uprzednio obowiązującej ustawy Pzp wskazując, że wykonawca ten wykonał dokumentację
projektową i zna jej treść. Odnosząc się do powyższych okoliczności wykonawca Industria,
w
toku obecnego postępowania, w piśmie z dnia 29 sierpnia 2024 r. wskazał, że w ramach
wykonywania nadzoru autorskiego na podstawie Umowy WCZD:
− w terminie od 31.10.2019 r. do 31.072020 r. opracowano projekt budowlany zamienny
dla ww. zadania inwestycyjnego, zastępstwo administracyjne dla celów pozyskania
zamiennego pozwolenia na budowę oraz wprowadzenie zmian do projektu
wykonawczego o wartości: wartość netto: 19 000,00 zł netto, 23 370,00 zł brutto.
− w terminie od 08.01.2020 r. do 30.09.2020 r. wykonano zmiany w projekcie
wykonawczym dla ww. zadania inwestycyjnego o wartości: Wartość netto: 80 000,00 zł
netto, 98 400,00 zł brutto.
Odwołujący wskazał, że zakresy opracowań objętych udzielonym na rzecz Industria zleceniem
wykonanym między 31.10.2019 r. do 31.07.2020 r. (dalej „Zlecenie nr 1”) oraz między
08.01.2020 r. do 30.09.2020 r. (dalej „Zlecenie nr 2”) nie obejmowały wykonania dokumentacji
projektowej dla budowy lub rozbudowy l
ub przebudowy budynku użyteczności publicznej o pow.
użytkowej objętej projektem minimum 10 000 m2, ale wyłącznie zmiany wykonanej już
wcześniej dokumentacji projektowej dla takiego budynku. W ramach umów dotyczących
Zlecenia nr 1 i Zlecenia nr 2 -
a były to odrębne umowy od Umowy WCZD - nie zaprojektowano
budowy lub przebudowy lub rozbudowy budynku użyteczności publicznej o pow. uż. objętej
projektem minimum 10 000 m2, ale wyłącznie przygotowano zmiany do tych projektów.
Odwołujący zwrócił uwagę na wartość Umowy WCZD opiewającą na ponad 3,7 mln PLN,
a
wartość Zlecenia nr 1 na 19.000,00 zł netto oraz Zlecenia nr 2 na 80.000,00 zł netto, co już
samo świadczy o tym, że w ramach tych zleceń nie opracowano całości dokumentacji
projektowej dla powierzchni użytkowej objętej projektem minimum 10 000 m2, ale wyłącznie
zmiany projektowe dotyczące niewielkiego ułamka tejże powierzchni. Jak wskazał sam
wykonawca Industria w piśmie z dnia 29 sierpnia 2024 r. w okresie nadzoru autorskiego
dokonywane były aktualizacje dokumentacji, rewizje oraz dodatkowe opracowania, ale nie
wykonano wówczas dokumentacji projektowej dla pow. użytkowej budynku 10 000 m2
w
zakresie dokumentacji projektowych, w skład których wchodził: projekt budowlany
i
wykonawczy budynku użyteczności publicznej, choćby dlatego że projekt budowlany jako
załącznik do decyzji o pozwoleniu na budowę pozostawał niezmienny. Z referencji Szpitale
Wielkopolski wynika wyraźnie, że „dodatkowo w ramach umów” objętych Zleceniem nr 1 i
Zleceniem nr 2 wykonano określone dodatkowe prace. Przy czym według wiedzy Odwołującego
zamówienia te dotyczyły jedynie uzupełnienia projektu wyposażenia kuchni szpitalnej oraz
drobnych zmian w projekcie terenu poza budynkiem.
Odwołujący podniósł, że z tytułu pełnienia Nadzoru Autorskiego Industria otrzymała
wynagrodzenie według następujących postanowień:
10.1.6 Etap 6: wynoszący 5% wartości przedmiotu zamówienia zgodnie z harmonogramem
realizacji według załącznika Nr 2a tj. wynosi: netto: 187 500,00 zł stawka vat: 23 % brutto: 230
625,00 zł, w tym jeden osobopobyt wynosi netto: 625,00 zł, stawka vat: 23 %, brutto: 768,75 zł.
Z kolei według pkt. 10.10 Umowy WCZD: „10.10 Z chwilą otrzymania całości Wynagrodzenia,
Projektant nie będzie wysuwał jakichkolwiek roszczeń o dodatkowe wynagrodzenie z tytułu
Umowy. Strony oświadczają, że Wynagrodzenie stanowi ostateczne, całkowite wynagrodzenie
Projektanta, za wykonane w całości, należycie i terminowo Prace lub Dokumentację Projektową
oraz że nie podlega ono zmianie czy modyfikacji, w szczególności podwyższeniu
z
jakichkolwiek przyczyn, chociażby w czasie zawarcia Umowy nie można było przewidzieć
rozmiaru lub kosztów prac, z zastrzeżeniem pkt 10.5 Umowy” - co oznacza, że Zlecenie nr 1
i
Zlecenie nr 2 musiały stanowić osobne umowy, niezależne od zakresu prac objętych Umową
WCZD. To z kolei prowadzi do wniosku, że ich przedmiot stanowił osobny zakres zamówienia,
a nie kontynuację prac projektowych objętych Umową WCZD.
Odwołujący wskazał, że termin składania ofert w Postępowaniu upłynął w dniu 9 sierpnia 2024
r.
W związku z tym w wykazie doświadczenia projektanta w specjalności
architektonicznej/kierownika zespołu projektowego wykonawcy zobowiązani byli do wskazania
doświadczenia zdobytego przez zadeklarowaną osobę na zadaniach projektowych, w których
ukończono wykonanie dokumentacji projektowej budowy lub rozbudowy lub przebudowy
budynku użyteczności publicznej o powierzchni użytkowej objętej projektem minimum 10 000
m2 ukończonej najpóźniej w dniu 9 września 2019 r. Mając na uwadze, że dokumentacja
projektowa obejmująca zaprojektowanie budynku użyteczności publicznej o pow. uż. 10 000
m2 w ramach Umowy WCZD została ukończona w dniu 1 grudnia 2017 r., zdaniem
Odwołującego nie budzi wątpliwości, że wskazana przez wykonawcę Industra w formularzu
oferty data jej ukończenia jako 31.12.2021 r. jest nieprawdziwa i wprowadzająca w błąd.
Izba ustaliła, że pismem z dnia 26 sierpnia 2024 r. Zamawiający wezwał wykonawcę Industria,
na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia wyjaśnień treści oferty w zakresie
wskazanego doświadczenia projektanta w specjalności architektonicznej/kierownika zespołu
projektowego wyznaczonego do realizacji zamówienia wskazanego w formularzu ofertowym
w
ramach kryterium oceny ofert. W wezwaniu tym Zamawiający stwierdził:
„Wykonawca w formularzu ofertowym w wykazie usług:
w poz. 4 wskazał następujące doświadczenie „Prace projektowe obejmujące wykonanie
programu funkcjonalno-
użytkowego, szczegółowej koncepcji, projektu budowlanego
wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz projektu wykonawczego dla zadania
pod nazwą „Budowa Wielkopolskiego Centrum Zdrowia Dziecka – Szpitala
Pediatrycznego
– wraz z jego wyposażeniem” z datą wykonania 29.08.2016 –
Zamawiający jest w posiadaniu informacji, że powyższa dokumentacja projektowa
została wykonana w 2017 roku (a więc nie spełnia opisanego w SWZ kryterium
doświadczenia w projektowaniu w okresie ostatnich 5 lat przed terminem składania
ofert) a w okresie do 2021 roku wykonywany był jedynie nadzór autorski. Z treści
warunku kryterium oceny ofert (pkt 16.2.2. SWZ) nie wynika prowadzenie nadzoru tylko
wykonanie dokumentacji projektowej.
W związku z powyższym, proszę o wyjaśnienia czy wskazane doświadczenie
w wykonaniu dokumentacji projektowej pozwala na przyznanie punktu, tj. dokumentacja
projektowa została wykonana nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat przed terminem
składania ofert tj. do dnia 09.08.2019 roku.”
Odpowiedzi na ww. wezwanie wykonawca Industria
udzielił pismem z dnia 29 sierpnia 2024 r.
Oceniając stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego oraz materiał dowodowy
zgromadzony w odniesieniu do tego zarzutu Izba
uznała, że brak jest podstaw do zastosowania
względem wykonawcy Industria przepisu art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, a w konsekwencji
przepisu art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp. Zgodnie z przepisem art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy
Pzp z
postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który
w
wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co
mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia. O lekkomyślności można mówić w sytuacji, gdy wykonawca zdaje
sobie sprawę z tego, że przedstawiając zamawiającemu określone informacje może
wprowadzić go w błąd, ale bezpodstawnie sądzi, że do tego nie dojdzie. Natomiast w przypadku
niedbalstwa wykonawca
nie zdaje sobie sprawy, choć powinien, że przedstawiając
zamawiaj
ącemu określone informacje wprowadzi go w błąd. Zdaniem składu orzekającego Izby
o
koliczności niniejszej sprawy nie przemawiają za uznaniem, że nie mamy do czynienia
z
lekkomyślnością albo niedbalstwem po stronie wykonawcy Industria. Należy zauważyć, że już
na etapie wniosku o dopuszczenie do
udziału w Postępowaniu wykonawca Industria złożył
Zamawiającemu poświadczenie wykonania prac z dnia 21 października 2022 r., w którym
zamawiający Szpitale Wielkopolskie sp. z o.o. stwierdził, że:
„Firma Industria Project sp. z o. o. w dniach od 29.08.2016 r. do 31.12.2021 r. zrealizowała
umowę na prace projektowe dla Szpitali Wielkopolskich Sp. z.o.o., ul. Lutycka 34, Poznań,
obejmujące wykonanie programu funkcjonalno – użytkowego, szczegółowej koncepcji, projektu
budowlanego wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz projektu wykonawczego dla
zadania pod nazwą „Budowa Wielkopolskiego Centrum Zdrowia Dziecka (Szpitala
pediatrycznego) wraz z jego wyposażeniem” wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego nad
inwestycją.
Wartość kontraktu - 3 768 750,00 zł netto, 4 635 562,50 zł brutto
Dodatkowo w ramach umów:
• W terminie od 31.10.2019 r. do 31.07.2020 r.
opracowano projekt budowlany zamienny dla ww. zadania inwestycyjnego, zastępstwo
administracyjne dla celów pozyskania zamiennego pozwolenia na budowę oraz wprowadzenie
zmian do projektu wykonawczego o wartości:
Wartość netto: 19 000,00 zł netto, 23 370,00 zł brutto.
• W terminie od 08.01.2020 r. do 30.09.2020 r.
wykonano zmiany w projekcie wykonawczym dla ww. zadania inwestycyjnego o wartości:
Wartość netto: 80 000,00 zł netto, 98 400,00 zł brutto.”
Należy zatem stwierdzić, że już na etapie wniosku o dopuszczenie do udziału w Postępowaniu
wykonawca Industria przed
stawił informacje odnośnie realizacji usług na podstawie kilku umów.
Okoliczność ta nie została przez tego wykonawcę zatajona czy pominięta.
W piśmie z dnia 29 sierpnia 2024 r. wykonawca Industria wyjaśnił: „Należy zwrócić uwagę, że
opracowanie dokumentacji projektowej w ramach tej inwestycji było realizowane nie tylko
w okresie od 29.08.2016 r. do 16.02.2018 r.
– kiedy to Inwestor odebrał dokumentację bez
uwag, ale również potem w ramach nadzorów autorskich były wydawane aktualizacje
dokumentacji, rewizje oraz były tworzone dodatkowe opracowania. Dodatkowo następnie były
w ramach tej inwestycji opracowywane projekty budowlane do pozwoleń budowlanych
zamiennych.
”
Wykonawca Industria przyjął interpretację postanowienia zawartego w pkt 16.2.2 SWZ, którą
Zamawiający uznał za nieprawidłową, co skutkowało uznaniem, że usługa wskazana w pkt 4
wykazu nie spełnia wymogów zawartych w opisie kryterium oceny ofert. Należy jednak
zauważyć, że interpretacja przyjęta przez wykonawcę Industria nie była całkiem bezpodstawna.
Nie można kategorycznie wykluczyć sytuacji, że jako wykonanie dokumentacji projektowej
należy uwzględnić również jej aktualizację, nawet jeśli miało to miejsce w ramach wykonywania
usługi nadzoru autorskiego, a dokonane modyfikacje byłyby niewielkie. Zamawiający nie
zastrzegł wprost, że wyłączeniu z oceny podlega aktualizacja dokumentacji sporządzona
w
ramach pełnienia nadzoru autorskiego, jak również nie wskazał, że uwzględnieniu może
podlegać wyłącznie modyfikacja dokumentacji o istotnym znaczeniu. Należy również zauważyć,
że wykonawca Industria podał końcową datę realizacji usługi taką jak została wskazana
w
poświadczeniu wystawionym przez Szpitale Wielkopolskie sp. z o.o. (poświadczenie
wykonania prac z dnia 21 października 2022 r.). Przy czym, w ocenie składu orzekającego Izby,
o nieprawdziwej informacji
mogącej mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Z
amawiającego w Postępowaniu należałoby mówić jedynie w sytuacji, w której w okresie
referencyjnym podanym w opisie kryterium (
tj. „w okresie ostatnich 5 lat* (*rozpoczęcie mogło
nastąpić wcześniej) przed terminem składania ofert”) nie były wykonywane żadne prace
polegające na sporządzeniu dokumentacji projektowej czy jej aktualizacji. Zakończenie
wykonywania takich prac w
innym okresie niż podany, ale w dalszym ciągu w okresie
referencyjnym, nie mogłoby mieć żadnego wpływu na decyzje Zamawiającego
w
Postępowaniu, w tym przypadku przyznanie punktów w kryterium.
Z powyższych powodów Izba nie stwierdziła wystąpienia względem wykonawcy Industria
podstawy wykluczenia z postępowania, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp.
Należy podkreślić, że w związku z sankcyjnym charakterem ww. przepisu wymaga on ścisłej
interpretacji
, a jego zastosowanie może mieć jedynie w przypadku jednoznacznego
stwierdzenia
wystąpienia wszystkich przesłanek składających się na tę podstawę wykluczenia
z
postępowania. Taka sytuacja, w ocenie składu orzekającego Izby, nie wystąpiła w tej sprawie.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: