Sygnatura akt: KIO 3325/24
WYROK
z 8
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ąca:
Joanna Gawdzik
– Zawalska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w Warszawie 12 września 2024 r. przez wykonawcę ubiegającego się o
udzielenie zamówienia: BBF sp. z o.o. Poznań (KRS: 197974), w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego:
Zakład Wodociągów Kanalizacji i Energetyki
Cieplnej Sp. z o.o. Wysokie Mazowieckie, przy udziale uczestnika po stronie
zamawiającego – wykonawcy ubiegającego się o udzielnie zamówienia: Ayesa Polska sp.
z o.o. Ruda Śląska (KRS: 325055)
orzeka:
Umarza odwołanie w części, co do zarzutu zaniechania odrzucenia oferty jako
złożonej przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu i
który nie złożył w wymaganym terminie podmiotowych środków dowodowych
potwierdzających zdolność techniczną lub zawodową opisaną w rozdziale VII ust. 6
lit. d
w zakresie dotyczącym Eksperta ds. rozliczeń finansowych;
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie;
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego poniesione przez
odwołującego koszty: 15 000 zł 00 gr (piętnaście tysięcy złotych zero groszy) wpisu
od odwołania oraz poniesione przez odwołującego i zamawiającego koszty po 3 600
zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) wynagrodzenia i wydatków
jednego pełnomocnika;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów postępowania odwoławczego
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……..…....………………..
Sygnatura akt: KIO 3026/24
U z a s a d n i e n i e
Zakład Wodociągów Kanalizacji i Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. Wysokie Mazowieckie (ul. 1
Maja 6, 18-200 Wysokie Mazowieckie) (dalej z
amawiający) prowadzi na podstawie ustawy z
dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz.U.2023.1605 z późn. zm.)
(dalej Ustawa lub Pzp) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego pn. „Świadczenie usług Inżyniera Kontraktu dla przedsięwzięcia
„Zaprojektowanie, Budowa i Uruchomienie IMOK w Wysokiem Mazowieckiem", nr ZP-2/2024
(dalej: Postępowanie). Zasady, warunki, kryteria ocen, opis przedmiotu zamówienia i
postanowienia umowy na realizację zamówienia określa Specyfikacja Warunków
Zam
ówienia (dalej SWZ).
12 września 2024 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie wniósł
wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego BBF sp. z o.o. Poznań (ul.
Dąbrowskiego 461 60-451 Poznań) (dalej odwołujący).
16 września 2024 r. przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego zgłosił wykonawca, którego oferta oceniona została jako najkorzystniejsza
Ayesa Polska Sp. z o.o.
Ruda Śląska (ul. Szyb Walenty 26a, 41-700 Ruda Śląska) (dalej:
p
rzystępujący lub Ayesa), w związku z udostępnieniem przez Zamawiającego kopii
odwołania wraz z załącznikami za pośrednictwem poczty elektronicznej 13 września 2024r.
Wobec zgłoszenia przystąpienia w terminie i wypełnieniu przesłanek z art. 525 Pzp izba
uznała przystąpienie za skuteczne.
Odwołanie wniesiono od niezgodnych z Pzp czynności lub zaniechań zamawiającego:
ocena
ofert, w tym wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawcę
Ayesa,
zaniechanie
odrzucenia
oferty
Ayesa jako złożonej przez wykonawcę
niespełniającego warunków udziału w Postępowaniu oraz wykonawcę, który nie przedłożył w
wymaganym terminie podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnienie
warunków udziału w Postępowaniu, w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej z rodz.
VII ust. 6 lit. d) pkt (i) i (ii) ppkt b oraz f SWZ,
ewentualnie na wypadek nieuwzględnienia zarzutu z pkt. 1.2.:
zaniechanie
wezwania Ayesa do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych
w postaci zobowiązania do udostępnienia zasobów spełniającego wymagania określone w
Sygnatura akt: KIO 3026/24
art. 118 ust. 3 i 4 Pzp oraz potwierdzającego, że udział podmiotu trzeciego w realizacji
zamówienia będzie miał charakter realny oraz faktyczny.
Z
askarżonym czynnościom Zamawiającego odwołujący zarzucił naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) i c) Pzp w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4) Pzp
poprzez błędną
ocenę oferty Ayesa i w konsekwencji zaniechanie odrzucenia oferty, w przypadku gdy
w
ykonawca nie spełnia warunków udziału w Postępowaniu oraz nie przedłożył w
wymaganym terminie podmiotowych środków dowodowych potwierdzających
spełnienie warunków udziału w Postępowaniu, w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej z rodz. VII ust. 6 lit. d) pkt (i) i (ii) ppkt b. i f. SWZ,
ewentualnie na wypadek nieuwzględnienia zarzutu z pkt. 2.1.:
2. art. 128 ust. 1 Pzp w zw. z art. 118 ust. 3 i 4 Pzp w zw. z art. 119 Pzp poprzez
zaniechanie wezwania Ayesa do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych
w postaci zobowiązania do udostępnienia zasobów spełniającego wymagania
określone w art. 118 ust. 3 i 4 Pzp oraz potwierdzającego, że udział podmiotu
trzeciego w realizacji zamówienia będzie miał charakter realny oraz faktyczny;
Z
uwagi na powyższe zarzuty odwołujący wnosił o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności oceny ofert, w tym wyboru oferty Ayesa jako najkorzystniejszej,
przeprowadzenia ponownej oceny ofert i w konsekwencji odrzucenia oferty Ayesa jako oferty
złożonej przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w Postępowaniu oraz
wykonawcę, który nie przedłożył w wymaganym terminie podmiotowych środków
dowodowych potwierdzających spełnienie warunków udziału w Postępowaniu, w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej z rodz. VII ust. 6 lit. d) pkt (i) i (ii) ppkt b. i f. SWZ;
ewentualnie wezwania Ayesa do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych w
postaci zobowiązania do udostępnienia zasobów spełniającego wymagania określone w art.
118 ust. 3 i 4 Pzp oraz potwierdzającego, że udział podmiotu trzeciego w realizacji
zamówienia będzie miał charakter realny oraz faktyczny; dokonania ponownego wyboru
najkorzystniejszej oferty.
Zamawiający wnosił o oddalenie odwołanie. Przystępujący popierał stanowisko
zamawiającego.
Odwołujący na rozprawie cofnął zarzut dotyczący błędnej oceny oferty Ayesa i w
konsekwencji zaniechania odrzucenia oferty, w przypadku gdy w
ykonawca nie spełnia
warunków udziału w Postępowaniu oraz nie przedłożył w wymaganym terminie
podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnienie warunków udziału w
Postępowaniu, w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej z rodz. VII ust. 6 lit. d) (ii)
Sygnatura akt: KIO 3026/24
ppkt b SWZ tj. w zakresie dysponowania
potencjałem kadrowym w postaci osób
legitymujących się doświadczeniem, wykształceniem i kwalifikacjami odpowiednimi do
funkcji, jakie zostaną im powierzone dotyczącym eksperta ds. rozliczeń finansowych.
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania na
podstawie art. 528 Ustawy.
Izba uznała, że odwołujący wykazał interes w uzyskaniu
zamówienia i możliwość poniesienia szkody jako przesłanki materialnoprawnej
dopuszczalności odwołania z art. 505 ust. 1 Ustawy.
Wobec złożenia przez odwołującego oświadczenia w trybie art. 520 Ustawy o wycofaniu
zarzutów w części izba uznała, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie w tym
zakresie
postępowania odwoławczego w trybie art. 568 pkt. 1 Ustawy i wydała w tym
zakresie orzeczenie w oparciu o art. 568 Pzp.
Strony i uczestnik powoływali się na dokumenty postępowania, w szczególności SWZ, ofertę
Ayesa
oraz złożone środki dowodowe i decyzję o wyborze oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący przedłożył dodatkowo:
- informacja
dot.
inwestycji
pn. „Budowa farmy wiatrowej Korytnica" I, (dowód
pominięty jako złożony dla wykazania okoliczności zarzutu cofniętego),
- informacja
dot.
inwestycji
pn. „Budowa farmy wiatrowej Korytnica" II, (jw.),
informacja dot. inwestycji pn. „Budowa farmy wiatrowej Krasin", (jw.)
- informacja
dot.
inwestycji
„Budowa siedziby UMiG Swarzędz" - data rozpoczęcia,
- informacja
dot.
inwestycji
„Budowa siedziby UMiG Swarzędz" - data zakończenia,
informacja dot. budowy farmy fotowoltaicznej „Przykona".
pismo Gminy Swarzędz z dnia 26.09.2024 r.,
informacja dot. inwestycji „Przebudowa części I piętra Ratusza w Swarzędzu, polegająca
na zmianie aranżacji holu głównego, sali ślubów i sali posiedzeń",
- informacja dot. Inwestycji
„Remont budynku przy ul. Poznańskiej 25 w Swarzędzu w
zakresie zmiany warunków ochrony przeciwpożarowej",
- informacja dot. Inwestycji
„Remont budynku przy ul. Poznańskiej 25 w Swarzędzu w
zakresie zmiany warunków ochrony przeciwpożarowej" - poz. 99,
informacja dot. siedziby Urzędu Miasta i Gminy Swarzędz.
n
a okoliczność, tego, że doświadczenie p. W. L. w pełnieniu funkcji inspektora nadzoru
budowlanego lub kierownika budowy lub kierownika robót jest krótsze niż wymagane SWZ,
bo łączny czas inwestycji wskazanych w wykazie jest krótszy od wymaganego SWZ; izba
ustaliła w oparciu o przedmiotowe dowody, że w okresie 2012 – 2022 były przez inwestora
Sygnatura akt: KIO 3026/24
Gmin
ę Swarzędz realizowane, co najmniej 3 inwestycje na roboty budowlane obejmujące
siedzibę UMiG Swarzędz, w których w przynajmniej jednej pełnił funkcje kierownika robót p.
W. L.
(co potwierdził dowód przystępującego), jednocześnie dowody nie wykazały, ani nie
podważyły, że osoba wskazana nie spełnienia warunku wymaganego SWZ i objętego treścią
wykazu osób, tj. posiada co najmniej 5 letnie doświadczenie w pracy na określonym
stanowisku tutaj, że w okresie 2012 – 2022 p. W. L. nie nabył doświadczenia w pracy na
stanowisku kierownika
robót – dowody dotyczyły wyłącznie okresu czasu trwania inwestycji,
w której realizacji osoba wskazana brała udział pełniąc funkcję kierownika robót wskazanej w
wykazie,
żaden z dowodów nie został powołany ani nie odnosił się do zatrudnienia lub
zaangażowania, w jakiejkolwiek formie pana W. L. w samą realizację inwestycji, a przede
wszystkim nie odnosił się do kwestii zatrudnienia pana W. L. na stanowisku pozwalającym
nabyć wymagane SWZ doświadczenie opisane SWZ jako nabyte w pracy w charakterze
inspektora nadzoru lub kierownika robót – tej okoliczności odwołujący nie podważał
odwołaniem
pismo procesowe złożone w innej sprawie toczącej się przed izba i dotyczące innego
postępowania – na wskazanie tego, że stanowiska procesowe strona albo ich
pełnomocników mogą być różne w rożnych sprawach i zależą od szczególnego stanu
faktycznego
, stąd też są irrelewantne dla rozstrzygnięcia w niniejszym postępowaniu, co
przesądza o braku zasadności przywoływania tego typu dowodów także przez
przystępującego – izba podzielając stanowisko odwołującego pominęła dowód również w
odniesieniu do pisma procesowego przedłożonego jako dowód przez przystępującego.
przykładowe zobowiązanie do oddania do dyspozycji zasobów przez podmiot trzeci złożone
przez podmiot trzeci w innym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym przez innego zamawiającego – na wskazanie jaka powinna być prawidłowa i
zgodna z Ustawą treść zobowiązania – izba uznała dowód za bezprzedmiotowy dla
rozstrzygnięcia istoty sporu, jako wskazujący wyłącznie, że w innym postępowaniu
wykonawca
złożył inne zobowiązanie
Przystępujący przedłożył dodatkowo:
- fragment
(okładka oraz strony 1, 11, 20) dziennika budowy wydanego 23 sierpnia 2021 r.
dla pozwolenia na budowę z 29 października 2020 r. (którego strona 20 dotyczy wpisu z 24
maja 2022r. o zgłoszeniu do odbioru ścian murowanych parteru dla zakresu w osiach a-s/18-
20 i informację o rozpoczęciu prac na elewacji, murowania ścian działowych na piętrze
budynku ZGK, zagruntowaniu ściany pod montaż okładzin oraz o przeprowadzeniu kontroli,
na stronie 1 w tabeli kierownicy robót znajduje się wskazanie pana W. L. jako kierownika
robót teletechnicznych, na stronie 11 i 20 jest wpis kierownika robót teletechnicznych W. L.)
Sygnatura akt: KIO 3026/24
dla inwestycji
realizowanej na rzecz Gminy Swarzędz - rozbudowy, nadbudowy i
przebudowy wraz ze zmianą sposobu użytkowania budynku hotelowego oraz budynku
biurowo
– technicznego na budynek administracyjny Urzędu Miasta i Gminy Swarzędz ul.
Św. Marcina 1; w ocenie izby dowód dodatkowo potwierdził pełnienie przez wskazaną w
wykazie osobę funkcji kierownika robót w ramach inwestycji referencyjnej realizowanej w
okresie wskazanym w wykazie na rzecz Gminy Swarzędz jako potwierdzającej posiadanie
wymaganego SWZ doświadczenia nabytego w związku z wykonywaniem czynności
kierownika robót na rzecz inwestora Miasta Swarzędz od października 2020 co najmniej do
maja 2022 r.
pismo BBF sp. z o.o. jako przystępującego złożone w innej sprawie z odwołania
dotyczącego innego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – na wykazanie
stanowiska zajętego w innej sprawie – izba pominęła dowód z przyczyn wskazanych przy
dowodzie z pisma procesowego przedłożonego przez odwołującego (patrz wyżej).
Izba uznała zarzuty za nieudowodnione i oddaliła odwołanie. Izba nie stwierdziła naruszenia
przepisów zachowaniem zamawiającego wobec tego, że okoliczności, na których opierały
się zarzuty nie znalazły odzwierciedlenia w dokumentach postępowania. Odwołujący nie
przedłożył także dowodów wystarczających do wykazania twierdzeń, na których oparł
zarzuty.
Izba ustaliła, że zgodnie z SWZ:
rozdział VII Warunki udziału w Postępowaniu oraz podstawy wykluczenia, ust. 6 „O
udzielenie Zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają następujące
warunki udziału w Postępowaniu, dotyczące., (...) lit. d. Zdolności technicznej lub
zawodowej, tj.:
Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnia warunek udziału w
Postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, jeżeli Wykonawca
wykaże, że: (...) (ii) dysponuje odpowiednim potencjałem kadrowym w postaci osób
legitymujących się doświadczeniem, wykształceniem i kwalifikacjami odpowiednimi
do funkcji, jakie zostaną im powierzone. Wykonawca przedstawi wraz z ofertą wykaz
osób dedykowanych na każdą poszczególną funkcję wymienioną poniżej, które
spełniają następujące wymagania wraz z informacją o podstawie do dysponowania
tymi osobami: (...) f. Inspektor nadzoru inwestorskiego
– w specjalności instalacyjnej
w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych posiadający następujące
kwalifikacje:
uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych lub
Sygnatura akt: KIO 3026/24
odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane wydane na podstawie wcześniej
obowiązujących przepisów,
- co najmniej 5-
letnie doświadczenie w pracy na stanowisku inspektora nadzoru
budowlanego lub kierownika budowy lub kierownika robót,
doświadczenie w pracy w charakterze inspektora nadzoru budowlanego lub
kierownika robót przy realizacji minimum 1 inwestycji w obszarze infrastruktury
energetycznej, ciepłowniczej lub gospodarki odpadami,
Uprawnienia, o których mowa powyżej powinny być zgodne z ustawą z dnia 7 lipca
1994 r. Prawo budowlane (tj. z dnia 10 marca 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 682) oraz
Rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie
przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie (Dz. U. z 2019, poz. 831).
Dopuszcza się uprawnienia równoważne – dla osoby, która posiada uzyskane przed
dniem wejścia w życie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, uprawnienia
lub stwierdzenie posiadania przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych
funkcji w budownictwie i zachowała uprawnienia do pełnienia tych funkcji w
dotychczasowym zakresie.
”
Tym samym zamawiający przewidział obowiązek zatrudnienia dla realizacji
zamówienia jednej osoby która spełnia trzy warunki:
posiada określone uprawnienia budowlane (nie kwestionowane odwołaniem)
nabyła co najmniej 5 letnie doświadczenie zawodowe w pracy na określonym
stanowisku,
uczestniczyła w realizacji co najmniej jednej określonego rodzaju inwestycji w
charakterze
określonego SWZ uczestnika procesu budowlanego (nie
kwestionowane odwołaniem);
Rozdział VIII podmiotowe środki dowodowe „W celu potwierdzenia spełniania przez
Wykonawcę warunków udziału w Postępowaniu, o których mowa w Rozdziale VII, pkt
6 SWZ, Wykonawca złoży następujące podmiotowe środki dowodowe: (...) wykazu
osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w
szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub
kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji
zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania
zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz
informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami - Wzór oświadczenia stanowi
załącznik nr 9 do SWZ;
Zamawiający nie udzielał wyjaśnień, w zakresie rozumienia ww. warunku;
Sygnatura akt: KIO 3026/24
4. SWZ
nie zawiera dalszych zapisów doregulowujących kwestie wykazania lub treści
ww. warunku
, w szczególności brak jest wskazówek, co do oczekiwanej treści i
zakresu informacji, jakie wykonawca zamieścić powinien w wykazie poza nazwą
kolumny i ww. postanowieniem SWZ;
I
zba ustaliła również w oparciu o ofertę oraz podmiotowe środki dowodowe, wezwanie do
wyjaśnień oraz wyjaśnienia i poprawiony wykaz osób, że:
Ayesa złożyła zgodny z załącznikiem nr 9 do SWZ poprawiony w zakresie objętym
kwestionowanym warunkiem
załącznik pn. Wykaz osób skierowanych przez
Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w którym zgodnie z SWZ
oświadczyła, że „W związku z ubieganiem się o udzielenie Zamówienia publicznego
w Postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego pn.
Świadczenie usług Inżyniera Kontraktu dla przedsięwzięcia pn. „Zaprojektowanie,
Budowa i Uruchomienie IMOK w Wysokiem Mazowieckiem”, oświadczamy, że do
realizacji przedmiotowego zamówienia skierowane zostaną następujące osoby:”
wymieniając w pkt 6 tabeli:
Lp.
Osoba (imię
i nazwisko),
która będzie
uczestniczyć
w realizacji
zamówienia
Nazwa funkcji
zgodnie z SWZ
Opis
wykształcenia,
kwalifikacji
zawodowych,
uprawnień
zgodnie z SWZ
Opis
doświadczenia
zgodnie z SWZ
Zakres
wykonywanych
czynności
Informacja o
podstawie do
dysponowania
osobą
W. L.
Inspektor nadzoru
inwestorskiego – w
specjalności
instalacyjnej w
zakresie sieci ,
instalacji i urządzeń
telekomunikacyjnych
Posiada
uprawnienia
budowalne nr
ewidencyjny
Wkp/0200/pwot/11
do projektowania i
kierowania
robotami
budowlanymi bez
ograniczeń w
specjalności
telekomunikacyjnej
Nazwa zadania:
budowa siedziby
umig Swarzędz
- budowa sieci
multimedialnych
, monitoringu
wizyjnego,
p.poż, kontroli
dostępu.
Pełniona
funkcja:
kierownik robót
teletechnicznych
Okres pełnienia
funkcji:
Nazwa zadania:
budowa
elektrowni
wiatrowych w
gminie Budzyń
woj.
Wielkopolskie
Pełniona
funkcja:
Wykonywanie
czynności
kierownika
robót
Wykonywanie
czynności
Inspektora
nadzoru
dysponowanie
bezpośrednie
Sygnatura akt: KIO 3026/24
Tym samym Ayesa wskazała, że osoba wskazana ma doświadczenie zgodne z SWZ
nabyte:
przy wykonywaniu czynności kierownika robót oraz inspektora nadzoru odpowiednio
przez okres od marca 2012 do grudnia 2022 oraz od stycznia 2022 do marca 2023 r
(kwestionowany okres) i
zrealizowała dwie inwestycje pełniąc funkcje odpowiednio kierownika robót dla
zadania budowa siedziby oraz inspektora nadzoru dla zadania budowa elektrowni (nie
kwestionowany fakt pełnienia funkcji inspektora nadzoru dla zadania budowy
elektrowni);
Dalej izba ustaliła w oparciu o dowody przedłożone przez strony, że:
Gmina Swarzędz realizowała w latach 2012- 2022 przynajmniej 3 roboty budowlane
obejmujące budowę siedziby umig Swarzędz;
7. W. L.
zaangażowany był w realizację na rzecz inwestora Gminy Swarzędz robót
budowalnych
pełniąc funkcje kierownika robót teletechnicznych w ramach na pewno
jednej z robót budowalnych obejmujących budowę siedziby umig Swarzędz w latach
2012-2022 a mianowicie w okresie od sierpnia 2020 r. do co najmniej maja 2022 r. tj
przy inwestycji opisanej w piśmie Gminy Swarzędz, dla której prowadzono złożony
fragment Dziennika budowy;
Izba ustaliła również, że:
8. W. L.
nabył co najmniej 5 letnie doświadczenie w pracy na stanowisku inspektora
nadzoru budowlanego lub kierownika budowy lub kierownika robót w tym w
szczególności pełniąc funkcje kierownika budowy na inwestycji wskazanej w wykazie
kolumna 5 w okresach marzec 2012
– grudzień 2022 oraz funkcję inspektora nadzoru
budowlanego na inwestycji wskazanej w wykazie kolumna 5 w okresie styczeń 2022 -
marzec 2023 (co Izba ustaliła w oparciu o treść wykazu, dowody złożone przez strony
(Dziennik budowy oraz pismo z G
miny Swarzędz) oraz wyjaśnienia zamawiającego i
przystępującego a także mając na uwadze przywołane wyżej zapisy SWZ oraz treść i
zakres zarzutu
wskazującego na obowiązek wykonawcy wykazania pełnienia funkcji
uczestnika
procesu
budowlanego
przy określonego rodzaju inwestycjach
wymienianych w wykazie przez co najmniej 5 lat i
kwestionującego fakt nabycia 5
Inspektor
nadzoru
budowlanego
Okres pełnienia
funkcji:
Sygnatura akt: KIO 3026/24
letniego doświadczenia przez osobę wskazaną w okresie pełnienia funkcji kierownika
budowy w czasie trwania wymienionych w wykazie inwestycji).
Izb
a stwierdza, że:
Zgodnie z art. 16 w zw. z art. 17 ust. 2 w zw. z art. 239 ust. 1 Ustawy: Zamawiający
przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
przejrzysty; proporcjonalny. Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z
przepisami ustawy. Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów
oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. Jednocześnie izba zwraca uwagę, że
równe traktowanie nie jest celem samym w sobie, lecz instrumentem rozpatrywanym w
świetle rezultatów, do jakich ma doprowadzić. Wymaga, by porównywalne sytuacje nie były
traktowane w sposób odmienny, a sytuacje odmienne nie były traktowane w sposób
identyczny, chyba że takie traktowanie jest obiektywnie uzasadnione. Zgodnie z art. 226 ust.
1 pkt. 2 lit. b), c) Pzp
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę
niespełniającego warunków udziału w postępowaniu oraz który nie złożył w przewidzianym
terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego środka
dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału
w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów lub
oświadczeń.
Z
godnie z art. 128 ust. 1 i 4 Pzp zamawiający żąda od wykonawcy złożenia, poprawienia lub
uzupełnienia oświadczenia o którym mowa w art. 125 ust 1, podmiotowych środków
dowodowych
, innych dokumentów lub oświadczeń jeśli nie zostały złożone lub są one
niekompletne lub zawierają błędy podobnie jak żądać może wyjaśnień ich treści.
Izba wskazuje, że sankcja odrzucenia oferty podobnie jak prowadzący doń brak spełnienia
warunków udziału w postępowaniu lub niezłożenia dowodów skutkujący wykluczeniem jest
czynnością ostateczną i przed jej dokonaniem na zamawiającym, w razie jakichkolwiek
wątpliwości co do wykazania warunku udziału, ciążą ustawowe obowiązki zmierzające do
ustalenia, czy wykonawca wymagany
ch warunków nie spełnia – tutaj czy posiada wymagane
doświadczenie. Na zamawiającym ciążą w szczególności ustawowe obowiązki przewidziane
art. 128 ust. 1 i 4 Pzp
wezwania do złożenia wyjaśnień, co do przedłożonych podmiotowych
środków dowodowych bądź ich uzupełnienia lub poprawienia.
Izba stwierdza, że zarzut dotyczący niewykazania warunku określonego SWZ rozdz. VII ust.
6 lit. d. (ii) lit. f. oparty
został na nieuprawnionym w świetle brzmienia SWZ założeniu, że dla
Sygnatura akt: KIO 3026/24
wykazania spełnienia warunku dysponowania odpowiednim potencjałem kadrowym w
postaci osób legitymujących się doświadczeniem, wykształceniem i kwalifikacjami
odpowiednimi do funkcji, jakie zostaną im powierzone, konieczne jest wykazanie
przedmiotowymi środkami dowodowymi 5 letniego doświadczenia danej osoby w pełnieniu
funkcji uczestnika procesu budowlanego w rozumienia ustawy z dnia 7 lipca 1994r. prawo
budowlane (Dz.U.2024.725 t.j. z dnia 2024.05.14) (dalej prawo budowlane). tj. inspektora
nadzoru lub kierownika bud
owy lub kierownika robót i to wyłącznie w okresie faktycznej
realizacji wskazanej w wykazie inwestycji.
Zarzut i dowody sprowadzały się twierdzenia, że
osoba wskazana w ramach wymienionych w wykazie kolumna 5
dwóch inwestycji nie
realizowała funkcji inspektora nadzoru i kierownika robót przez okres min 5 lat (min. 60
miesięcy), bo okres realizacji inwestycji wymienionych w wykazie, a co za tym idzie
maksymalny okres pełnienia funkcji inspektora nadzoru to jedynie 15 miesięcy a okres
pełnienia funkcji kierownika robót to nie więcej niż 30 miesięcy, bo inwestycje budowlane
przy budowie siedziby umig Swarzędz były realizowane maksymalnie przez taki czas.
Odwołujący wskazywał na to, że „nie jest możliwe, aby p. W. L. pełnił funkcję kierownika
robót teletechnicznych w ramach zadania pn. „Budowa siedziby UMiG Swarzędz" przez
okres ponad 10-ciu lat (od marca 2012 r. do grudnia 2022 r.). Jak wynika z informacji
pozyskanych przez Odwołującego, zadanie pn. „Budowa siedziby UMiG Swarzędz"
realizowane było w następujących terminach: nie wcześniej niż od lipca 2021 r. do
15.12.2023 r.
Dowód (...) W związku z tym doświadczenie p. W. L. wynosi co najwyżej 45
miesięcy: - „Budowa siedziby UMiG Swarzędz" - 30 miesięcy (lipiec 2021 r.-15.12.2023 r.), -
„Budowa elektrowni wiatrowych w Gminie Budzyń" - 15 miesięcy (01.2022 r. -03.2023 r.).
Zamawiający wymagał natomiast legitymowania się co najmniej 5-letnim (tj. 60-miesięcznym)
doświadczeniem. Wobec tego brakuje co najmniej 15 miesięcy.”)
W ocenie izby treść SWZ nie pozwala na jednoznaczne przyjęcie, że tylko doświadczenie
nabyte w czasie pełnienia określonej funkcji:
a. inspektora nadzoru lub
b. kierownika budowy lub
c. kierownika
robót
i tylko w trakcie trwania realizowanej inwestycji wskazanej w wykazie
jest doświadczeniem
zgodnym z warunkiem SWZ.
Za
mawiający formułując warunek doświadczenia osoby wskazanej nie skorzystał z definicji
ustawowych i zdecyd
ował na posłużenie się terminami nieostrymi a przede wszystkim rozbił
oczekiwania, co do posiadanego doświadczenia na obowiązek wykazania dwóch odrębnych
element
ów (co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy na określonym stanowisku oraz
Sygnatura akt: KIO 3026/24
wykonanie co najmniej jednej inwestycji okre
ślonego rodzaju w okreslonym charakterze
(tutaj bez wskazania czasu pełnienia określonej funkcji).
Zamawiający opracował też wykaz osób, którego kolumny nie odpowiadają zapisom
warunku z SWZ. W tym w szczególności kwestie:
legitymowania się min 5 letniem doświadczeniem nabytym w pracy oraz
zrealizowaniem co najmniej jednej określonego rodzaju inwestycji w określonym
charakterze
opisane winny zostać przez wykonawców w dwóch kolumnach 5 i 6, z których pierwsza
zawierać powinna
“Opis doświadczenia zgodnie z SWZ” a druga
“Zakres wykonywanych czynności”.
W
ykonawca opisał w kolumnie 5 zgodne z SWZ doświadczenie tj. doświadczenie w pracy na
stanowisku określając jego okres jako dłuższy od minimalnego (od 2012 do 2020) i wskazał
jedną inwestycję. Jednocześnie wykonawca opisał w kolumnie 6 SWZ zakres wykonywanych
czynności tj. Wykonywanie czynności kierownika robót.
W
arunek wprowadzający wymóg wskazania jednej inwestycji z pełnieniem funkcji kierownika
nie wymagał, by funkcja ta pełniona była przez określony czas, w szczególności przez czas
zadeklarowanego doświadczenia w pracy na stanowisku. Przystępujący wykazał zaś
prawdziwość oświadczenia w zakresie inwestycji, w której osoba wskazana pełniła funkcje
kierownika robót, przedkładając fragment dziennika budowy. Fakt realizacji zadania
dotyczącego budowy siedziby uimg Swarzędz potwierdziło dodatkowo pismo Gminy
Swarzędz, w którym wymieniono 3 realizacje, w tym tę, w ramach której prowadzono
przedłożony przez przystępującego dziennik budowy.
Wykonawca w wykazie wskazał więc okres doświadczednia w pracy.
Wykonawca potwierdził również fakt pełnienia przez osobę wskazaną w ramach inwestycji z
wykazu
określoną SWZ funkcję. Wskazał, co najmniej jedną taką inwestycję, przy czym
podkreślić fakt, że zaangażowanie w wymaganym SWZ charatekrze (inspektor nadzoru) przy
jednej inwestycji nie było kwestionowane.
Dodatkowo w warunku
doświadczenia zamawiający posłużył się niespójnymi pojęciami.
N
ajpierw nabycia 5 letniego doświadczenia “w pracy na stanowisku” dla określenia jednej z
wymaganych cech posiadanego doświadczenia a następnie nabycia doświadczenia bez
cezury czasowej “w pracy w charakterze” dla określenia innej wymaganej cechy
doświadczenia i dalej terminem “inspektora nadzoru budowlanego lub kierownika budowy
lub kierownika robót” bez przywołania ustawy prawo budowlane, podczas gdy dla innych
wymaganych od osoby wskazanej cech domagał się uprawnień w rozumieniu ustawowym.
Sygnatura akt: KIO 3026/24
W ocenie izby wąska interpretacja warunku przyjęta przez odwołującego, wobec brzmienia
postanowienia i niespójności użytych w nim pojęć, nie może stanowić podstawy wykluczenia
i odrzucenia ofert w Post
ępowaniu, właśnie ze względu na pewną niekonsekwencję
terminologii SWZ. Jednocześnie niespójność ta nie jest na tyle oczywista, by przemawiając
mogła za przyjęciem niedołożenia staranności przez wykonawców na etapie zapoznawania
się z SWZ. Za przyjęciem szerszego od postulowanego odwołaniem rozumienia warunku tj.,
że doświadczenie przez osobę wskazaną nabywane może być dodatkowo także przez
osobę nie pełniącą formalnie tej funkcji, ale realizującą czynności charakterystyczne także w
pracy na stanowisku kierownika robót dla co najmniej jednej inwestycji - a więc w ramach
stosunku łączącego osobę z podmiotem realizującym roboty budowlane wymagające
zaangażowania kierownika robót i także po zakończeniu realizacji danej inwestycji np. w
okresie rękojmi lub gwarancji, lub realizującą dodatkowo czynności odpowiadające
czynnościom kierownika robót w ramach robót nie wymagających jego ustanowienia zgodnie
z prawem budowlanym przemawia
bowiem właśnie brzmienie warunku. Warunek rozróżnia
dwa aspekty doświadczenia. Pierwszy dotyczy doświadczenia zawodowego nabywanego w
związku zajmowanym stanowiskiem. Drugi faktycznego pełnienia określonej funkcji
uczestnika procesu budowlanego w realizacji, co najmniej jednej określonego rodzaju
inwestycji.
Powyższe uzasadnione jest również stanowiskiem zamawiającego, któremu dał
wyraz akceptując wykaz Ayesa jako prawidłowy oraz udzielając wyjaśnień w toku
postępowania odwoławczego. SWZ nie przewiduje obowiązku wykazania ani wskazania
doświadczenia w pracy w charakterze inspektora nadzoru budowlanego lub kierownika
budowy lub robót poza żądaniem realizacji minimum jednej takiej inwestycji w obszarze
infrastruktury energetycznej, ciepłowniczej lub gospodarki odpadami. W tym zakresie poza
sporem był fakt posiadania doświadczenia pana W. L. jako inspektora nadzoru budowlanego
przy jednej wymaganej SWZ inwestycji opisanej w pozycji 6 kolumna 5 wykazu, co
przesądza o spełnieniu warunku w wymaganym SWZ zakresie. Jednocześnie przystępujący
wykazał w toku postępowania odwoławczego, że p. W. L. także w drugiej inwestycji
wskazanej w wykazie pozycja 6 kolumna 5 dotyczącej budowy siedziby umig Swarzędz
pełnił funkcję kierownika robót. W odniesieniu do żądania wskazania i nabycia
doświadczenia przez osobę wskazaną wobec pełnienia funkcji inspektora nadzoru
budowlanego lub kierownika budowy lub robót SWZ nie dookreślał minimalnego czasu
trwania tej inwestycji ani pełnienia w jej ramach określonej funkcji. Minimalny okres, w jakim
nabywane miało być doświadczenie, SWZ przewidywał wyłącznie w odniesieniu do pracy na
stanowisku inspektora nadzoru budowlanego lub kierownika budowy lub robót. Tutaj Ayesa
w Wykazie osób wskazała okres dłuższy niż minimalny dodatkowo przywołując dwie zamiast
jednej wymaganej inwestycji, przy której realizacji osoba wskazana pełniła określoną funkcję.
Sygnatura akt: KIO 3026/24
W tym zakresie odwołujący przedłożył jedynie dowody wskazujące na potencjalną
możliwość, że osoba wskazana nie posiada doświadczenia w realizacji dwóch inwestycji
przywołanych w wykazie jako pełniąca w ich ramach funkcje odpowiednio inwestora nadzoru
i kierownika robót przez okres łącznie, co najmniej 5 lat.
Izba stwierdza, że w świetle treści SWZ doświadczenie w pracy na stanowisku kierownika
budowy lub robót nabywać może:
a. osoba
będącą uczestnikiem procesu budowlanego tj. pełniąca oficjalnie tę funkcję zgodnie
i w zakresie opisanym prawem budowlan
ym, które przewiduje:
- dla kierownika budowy
szereg obowiązków i uprawnień (art. 17, 21a, 23, 27a, 36b,
43, 45a, 46 47d, 47,k 47l, 470, 47t),
dla kierownika robót możliwość lub obowiązek jego powołania a także kilka
obowiązków i uprawnień (art. 21a i art. 42 i 47o oraz 75)
z których w ramach pełnionej funkcji realizowana w ramach procesu budowlanego jest
uzasadniona stanem faktycznym część i, z których część wiąże się zawsze z pełnieniem
funkcji uczestnika procesu budowlanego
b.
także dodatkowo osoba nie wpisana do dziennika robót, ale realizująca obowiązki
charakterystyczne dla kierownika budowy lub kierownika robót niewymagające wpisu do
dziennika budowy
a uzasadnione rodzajem robót budowlanych.
Wykaz potwierdza, że osoba wskazana posiada wymagany 5 letni okres
doświadczenia w pracy na stanowisku inspektora budowy lub kierownika robót oraz,
że osoba ta zrealizowała przynajmniej jedną inwestycję pełniąc funkcję inspektora
nadzoru lub kierownika robót. Odwołujący nie wykazał, że jest inaczej.
W ocenie izby
opisany SWZ warunek nie pozwala na przyjęcie założenia leżącego u
podstawy zarzutu. Jednocześnie treść wykazu Ayesa wobec zapisu SWZ dział VII ust. 6 lit.
d. (ii) f nie pozwalały na skuteczne postawienie zamawiającemu zarzutu zaniechania
wykluczenia przystępującego wobec nie spełnienia przez niego warunku udziału w
postępowaniu i niezłożenia tychże w terminie. Wykaz w brzmieniu zaktualizowanym złożony
został na wezwanie we wskazanym na to terminie i wskazuje na posiadanie przez osobę
opisanego SWZ minimum 5 letniego doświadczenia i zrealizowania minimum jednej
inwestycji w charakterze inspektora nadzoru lub kierownika robót. SWZ nie przewidywał dla
wykazania spełniania warunku w tym zakresie innych dowodów. Odwołujący nie wykazał, że
osoba wskazana nie ma doświadczenia 5 letniego w pracy na stanowisku inspektora
nadzoru, kierownika budowy lub kierownika robót. Twierdzenia odwołania i dowody
sprowadzały się do wykazania, że osoba wskazana nie ma 5 letniego doświadczenia w
Sygnatura akt: KIO 3026/24
pełnieniu funkcji uczestnika procesu budowlanego w czasie realizacji dwóch inwestycji
wymienionych w wykazie, których wskazania domagał się zamawiający oczekując wykazania
doświadczenia nabytego przez osobę wskazaną przy realizacji co najmniej jednej inwestycji
określonego rodzaju, w której osoba wskazana pełniła funkcje uczestnika procesu
budowlanego bez wymagania żadnego okresu pełnienia tej funkcji.
I
zba stwierdza, że odwołujący nie wykazał niezgodności doświadczenia osoby wskazanej z
wymaganiami warunku SWZ.
N
iezgodność z warunkiem postępowania polega na przedstawieniu oferty przez wykonawcę,
który nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu opisanym SWZ. Dla
zastosowania podstawy odrzucenia oferty konieczne jest uchwycenie, na czym
konkretnie polega niezgodność, czyli co i w jaki sposób nie jest zgodne z konkretnie
wskazanymi, skwantyfikowanymi i jednoznacznie ustalonymi warunkami udziału. W
niniejszym przypadku
SWZ nie pozwala na przyjęcie założenia odwołującego, co do treści
warunku
, o czym było wyżej.
Zarzut dotyczący doświadczenia wykonawcy w realizacji usług referencyjnych sprowadzał
się do zakwestionowania doświadczenia w postaci wymienionych w wykazie usług wobec
tego, że treść wykazu i wyjaśnień udzielonych na wezwanie zamawiającego nie
potwierdzają spełniania wymaganych SWZ cech a tym samym nie wykazano posiadania
doświadczenia referencyjnego. Odwołujący kwestionował wobec powyższego realność
usług. Odwołujący nie przedstawił w tym zakresie dowodów.
Izba ustaliła, że:
Zgodnie z SWZ rodz. VII ust. 6 lit. d) pkt (i) zamawiający oczekiwał: „Wykonania w
okresie ostatnich 5 lat co najmniej 2 usług o wartości, co najmniej 1 500 000 zł
brutto każda, polegających na pełnieniu funkcji inżyniera kontraktu lub funkcji
równoważnej tj. na pełnieniu kompleksowego nadzoru inwestorskiego wraz z
rozliczaniem finansowym kontraktu z wykonawcą, dla projektów z obszaru
infrastruktury energetycznej, ciepłowniczej lub przetwarzania odpadów, w tym dla co
najmniej 1 projektu polegającego na zaprojektowaniu i budowie lub
zaprojektowaniu i rozbudowie
kogeneracyjnej instalacji do termicznego
przetwarzania odpadów komunalnych lub termicznego przetwarzania biomasy, o
wydajności rocznej minimum 20 000 ton lub dla co najmniej 1 projektu
polegającego na zaprojektowaniu i budowie lub zaprojektowaniu i rozbudowie
kogeneracyjnej instalacji do termicznego przetwarzania odpadów niebezpiecznych o
wydajności rocznej minimum 5 000 ton
Sygnatura akt: KIO 3026/24
2. Zgodnie z SWZ rozd. VIII
zamawiający oczekiwał , że w celu potwierdzenia spełniania
przez Wykonawcę warunków udziału w Postępowaniu, o których mowa w Rozdziale
VII, pkt 6 SWZ, Wykonawca złoży następujące podmiotowe środki dowodowe: -
wykazu usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych
również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu,
dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane lub są
wykonywane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te usługi zostały
wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są
referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi
zostały wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są
wykonywane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie
uzyskać tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne
dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wystawione w
okresie ostatnich 3 miesięcy - Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 8 do SWZ
Dalej izba ustaliła również, że:
Zamawiający na podstawie art. 128 ust.1 i ust. 4 Pzp 9 sierpnia 2024 r. wezwał
przystępującego do:
a. Pkt. IV wezwania
Do wyjaśnień w zakresie pkt 1 Wykazu wykonanych usług (Świadczenie usług
inżynieryjnych dla Elektrowni wykorzystującej biomasę o mocy 40 MW w
Puertollano (Ciudad Real, Hiszpania) z szacowaną produkcją energii elektrycznej
wynoszącą ponad 260 milionów kWh rocznie). Z przedmiotowego pkt wykazu nie
wynika, że Wykonawca spełnia warunek udziału w postępowaniu w zakresie
określonym w Rozdziale VII pkt 6 d) (i) SWZ.
W ramach Zdolności technicznej lub zawodowej, Zamawiający wymagał wykazania, że Wykonawca:
(I)
w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie
wykonał lub wykonuje (w przypadku usług powtarzających się lub ciągłych) co najmniej 2
usługi o wartości, co najmniej 1 500 000 zł brutto 1 każda, polegające na pełnieniu funkcji
inżyniera kontraktu lub funkcji równoważnej tj. na pełnieniu kompleksowego nadzoru
inwestorskiego wraz z rozliczaniem finansowym kontraktu z wykonawcą, dla projektów z
obszaru infrastruktury energetycznej, ciepłowniczej lub przetwarzania odpadów, w tym dla co
najmniej 1 projektu polegającego na zaprojektowaniu i budowie lub zaprojektowaniu i
rozbudowie kogeneracyjnej instalacji do termicznego przetwarzania odpadów komunalnych
lub termicznego przetwarzania biomasy, o wydajności rocznej minimum 20 000 ton lub dla
co najmniej 1 projektu polegającego na zaprojektowaniu i budowie lub zaprojektowaniu i
rozbudowie kogeneracyjnej instalacji do termicznego przetwarzania odpadów niebezpiecznych
Sygnatura akt: KIO 3026/24
o wydajności rocznej minimum 5 000 ton,
Kwestie wyboldowane nie zostały wykazane. Innymi słowy opis zawarty w przedmiocie
zamówienia nie potwierdza, że pełniono funkcję inżyniera lub funkcję równoważną, tj.
polegająca na pełnieniu kompleksowego nadzoru inwestorskiego wraz z rozliczaniem
finansowym kontraktu z wykonawcą, jak również, że projekt dotyczył zaprojektowania i
budowy lub zaprojektowania i rozbudowy kogeneracyjnej instalacji o wydajności rocznej
minimum dla 20 000 ton.
Wobec powyższego Zamawiający wzywa do złożenia wyjaśnień przez Wykonawcę, czy
wskazana usługa obejmuje ww. wyboldowane kwestie.
Dodatkowo w zakresie wartości usługi wskazanej w pkt 1. Wykazu wykonanych usług
Zamawiający wnosi o wyjaśnienie, jaką wartość we wskazanej kwocie stanowiły usługi
polegające na pełnieniu funkcji inżyniera kontraktu lub funkcji równoważnej tj. na pełnieniu
kompleksowego nadzoru inwestorskiego wraz z rozliczaniem finansowym kontraktu z
wykonawcą. Z dokumentu przedstawionego przez Wykonawcę jako „referencja” dla tej usługi
wynika, że budżet Projektu wynosił 90.073.658 EUR, tj. że kwota ta nie dotyczy usług
inżynieryjnych, a całego projektu. Jeśli faktycznie wartość usług dla funkcji inżyniera
kontraktu lub funkcji równoważnej tj. na pełnieniu kompleksowego nadzoru inwestorskiego
wraz z rozliczaniem finansowym kontraktu z wykonawcą, wynosiła inną kwotę, Zamawiający
wzywa do uzupełnienia wykazu usług w tym zakresie.
b. Pkt V wezwania
Do wyjaśnień
w zakresie pkt 2 Wykazu wykonanych usług (Świadczenie usług
inżynieryjne dla Elektrowni wykorzystującej biomasę o mocy 40 MW w Huelvie
(Hiszpania) z szacowaną produkcją energii elektrycznej wynoszącą ponad 260
milionów kWh rocznie.). Z opisu zawartego w wykazie nie wynika, że Wykonawca
spełnia warunki udziału w postępowaniu w zakresie określonym w Rozdziale VII
pkt 6 d) (ii) SWZ.
W ramach Zdolności technicznej lub zawodowej, Zamawiający wymagał wykazania, że
Wykonawca.
(i) w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym
okresie wykonał lub wykonuje (w przypadku usług powtarzających się lub ciągłych) co
najmniej 2 usługi o wartości, co najmniej 1 500 000 zł brutto każda, polegające na
pełnieniu funkcji inżyniera kontraktu lub funkcji równoważnej tj. na pełnieniu
kompleksowego nadzoru inwestorskiego wraz z rozliczaniem finansowym kontraktu
z wykonawcą, dla projektów z obszaru infrastruktury energetycznej, ciepłowniczej lub
przetwarzania odpadów, w tym dla co najmniej 1 projektu polegającego na
zaprojektowaniu i budowie lub zaprojektowaniu i rozbudowie kogeneracyjnej
instalacji do termicznego przetwarzania odpadów komunalnych lub termicznego
przetwarzania biomasy, o wydajności rocznej minimum 20 000 ton lub dla co najmniej
1 projektu polegającego na zaprojektowaniu i budowie lub zaprojektowaniu i rozbudowie
kogeneracyjnej instalacji do termicznego przetwarzania odpadów niebezpiecznych o
wydajności rocznej minimum 5 000 ton,
Sygnatura akt: KIO 3026/24
Kwestie wyboldowane nie zostały wykazane. Innymi słowy opis zawarty w przedmiocie
zamówienia nie potwierdza, że pełniono funkcję inżyniera lub funkcję równoważną, tj.
polegająca na pełnieniu kompleksowego nadzoru inwestorskiego wraz z rozliczaniem
finansowym kontraktu z wykonawcą, jak również, że projekt dotyczył zaprojektowania i
budowy lub zaprojektowania i rozbudowy kogeneracyjnej instalacji o wydajności rocznej
minimum dla 20 000 ton.
Wobec powyższego Zamawiający wzywa do złożenia wyjaśnień przez Wykonawcę, czy
wskazana usługa obejmuje ww. wyboldowane kwestie.
Dodatkowo w zakresie wartości usług wskazanej w pkt 1. Wykazu wykonanych usług
Zamawiający wnosi o wyjaśnienie, jaką wartość we wskazanej kwocie stanowiły usługi
polegające na pełnieniu funkcji inżyniera kontraktu lub funkcji równoważnej tj. na
pełnieniu kompleksowego nadzoru inwestorskiego wraz z rozliczaniem finansowym
kontraktu z wykonawcą. Z dokumentu przedstawionego przez Wykonawcę jako
„referencja” dla tej usługi wynika, że budżet Projektu: wynosił 89.000.000 EUR, tj. ze
kwota ta nie dotyczy usług inżynieryjnych, a całego projektu. Jeśli faktycznie wartość
usług dla funkcji inżyniera kontraktu lub funkcji równoważnej tj. na pełnieniu
kompleksowego nadzoru inwestorskiego wraz z rozliczaniem finansowym kontraktu z
wykonawcą, wynosiła inną kwotę, Zamawiający wzywa do uzupełnienia wykazu usług
w tym zakresie.
W odpowiedzi na wezwanie przystępujący złożył uzupełniony wykaz oraz wyjaśnił, że:
a.
„Ad pkt IV – Wezwanie do złożenia wyjaśnień z zakresie pkt 1 Wykazu
wykonanych usług.
Wykonawca potwierdza, że usługa wskazana w pkt 1) obejmuje kwestie
wyboldowane przez Zamawiającego w pkt IV wezwania z dnia 9 sierpnia 2024 r.
Wykonawca wyjaśnia, że wartość usługi, o której mowa w pkt 1) wezwania
wynosiła 493 922 € brutto. Średni kurs NBP waluty euro z dnia publikacji
ogłoszenia tj. 23.02.2024 wynosi 1 € = 4,3326 PLN co daje kwotę 2 139 966,46
PLN brutto. Wykonawca jako Załącznik nr 4 do wyjaśnień przedstawia
uzupełniony Wykaz usług.
b.
„Ad pkt V – Wezwanie do złożenia wyjaśnień z zakresie pkt 2 Wykazu
wykonanych usług
Wykonawca potwierdza, że usługa wskazana w pkt 2) obejmuje kwestie
wyboldowane przez Zamawiającego w pkt IV wezwania z dnia 9 sierpnia 2024 r.
Wykonawca wyjaśnia, że wartość usługi, o której mowa w pkt 2) wezwania
wynosiła 666 060,81 € brutto. Średni kurs NBP waluty euro z dnia publikacji
ogłoszenia tj. 23.02.2024 wynosi 1 € = 4,3326 PLN co daje kwotę 2 877 109,87
PLN brutto. Wykonawca jako Załącznik nr 4 do wyjaśnień przedstawia
uzupełniony Wykaz usług.”
w skorygowanym na wezwanie wykazie usług przystępujący wskazał, że:
Sygnatura akt: KIO 3026/24
L.p.
Przedmiot zamówienia
Wartość zrealizowanych
Termin realizacji
usługi
Zamawiający
(nazwa, adres)
usług
Data rozpoczęcia
Data zakończenia
Świadczenie usług inżynieryjnych
dla Elektrowni wykorzystującej
biomasę o mocy 40 MW w
Puertollano (Ciudad Real,
Hiszpania) z szacowaną produkcją
energii elektrycznej wynoszącą
ponad 260 milionów kWh rocznie
Wartość robót
budowlanych: 90.073.658
€/ 380 426 094,56 zł
Wartość usługi: 493 922 €
brutto
Średni kurs NBP waluty
euro z dnia publikacji
07.2018 r.
01.2020 r.
ENCE ENERGIA S.L.
U.
z
siedzibą w Calle
Beatriz de Bobadilła,
14 (28.040 Madryt)
ogłoszenia tj. 23.02.2024
wynosi 1 € = 4,3326 PLN
co daje kwotę 2 139 966,46
PLN brutto
Świadczenie usług inżynieryjne dla
Elektrowni wykorzystującej
biomasę o mocy 40 MW w Huelvie
(Hiszpania) z szacowaną produkcją
energii elektrycznej wynoszącą
ponad 260 milionów kWh rocznie.
€/375 891 500 zł Wartość
usługi; 666 060,81 € brutto
Średni kurs NBP waluty
euro z dnia publikacji
ogłoszenia tj. 23.02.2024
wynosi 1 € — 4,3326 PLN
co daje kwotę 2
877109,87PLN brutto
03.2018 r.
10.2019 r. ENCE ENERGIA S.L.
U. z siedzibą w Calle
Beatriz de Bobadilla,
14 (28.040 Madryt)
Wsparcie techniczne przy
(Technical Assistance) przy
budowie fanny fotowoltaicznej
„Przykona'’. \
Zadanie dotyczyło projektu z
obszaru infrastruktury
energetycznej i obejmowało
pełnienie kompleksowego nadzoru
inwestorskiego wraz z rozliczeniem
finansowym kontraktu z
wykonawcą. Usługa została
wykonana należycie
Wartość usługi: 3 623
016,60 PLN brutto
EDP Renewables
Europe S.L. U
reprezentowan e przez
EDP Renewables
Polska
Zarzut opierał na ocenie udzielonych przez Ayesa wyjaśnień jako niewystarczających dla
uznania, że warunek został wykazany. Odwołanie sprowadzało się do analizy wykazu usług
w świetle treści warunku SWZ i wskazania, że treści uzupełnionego wykazu usług oraz treść
Sygnatura akt: KIO 3026/24
przedłożonych na wezwanie Zamawiającego wyjaśnień z 20 sierpnia 2024 r. (wraz z
załącznikami) nie potwierdzają spełnienia przez Ayesa ww. warunku udziału w
Postępowaniu.
Odwołujący podnosił, że:
- W kolumnie wykazu
w ogóle nie podano zakresu usług, które świadczył Wykonawca w
ramach ww. zadania.
W wyjaśnieniach wykonawca ograniczył się do lakonicznego stwierdzenia: „Wykonawca
potwierdza, że usługa wskazana w pkt 1) obejmuje kwestie wyboldowane przez
Zamawiającego w pkt IV wezwania z dnia 9 sierpnia 2024 r.".
Wobec powyższego „Zdaniem Odwołującego tego typu odpowiedź nie wypełnia dyspozycji
otrzymanego wezwania, bowiem nie pozwala Zamawiającemu na ocenę spełnienia warunku
udziału w Postępowaniu. Zamawiający wezwał Ayesa „do złożenia wyjaśnień przez
Wykonawcę, czy wskazana usługa obejmuje ww. wyboldowane kwestie" w kontekście tego,
że pierwotnie przedłożony Wykaz usług był w swojej treści lakoniczny i nie zawierał
wymaganych informacji. W odpowiedzi na to wezwanie Ayesa ograniczyła się do równie
lakonicznego stwierdzenia, że: „Wykonawca potwierdza, że usługa (...) obejmuje kwestie
wyboldowane przez Zamawiającego w pkt (...) ". W ocenie Odwołującego nie jest to możliwe,
ponieważ warunek udziału w Postępowaniu, i idące w ślad z nim wezwanie Zamawiającego,
dopuszcza alternatywne doświadczenia, które wzajemnie się wykluczają. I tak, Ayesa
została wezwania do wyjaśnienia, czy usługi dotyczyły „projektu polegającego na
zaprojektowaniu i budowie lub zaprojektowaniu i rozbudowie kogeneracyjnej instalacji".
Obiekt nie może być jednocześnie budowlany (a wiec wznoszony od podstaw) oraz
rozbudowywany (a więc objęty pracami dotyczącym już istniejącego obiektu). Tym samym
dokonane wyjaśnienie nadal nie umożliwia Zamawiającemu oceny czy Wykonawca spełnia
wymagania warunku udziału w Postępowaniu. Jak wynika natomiast z treści pkt. II umowy z
dnia 9.04.2018 r. (przedłożonej przez Ayesa wraz z wyjaśnieniami z dnia 20.08.2024 r.): „W
celu kontroli i nadzoru nad pracami dostawców technologicznych oraz koordynacji całego
Projektu, Klient jest zainteresowany zleceniem usługi nadzoru budowlanego nad
nieruchomością inżynieryjną". Zatem z przedłożonych przez Wykonawcę dokumentów nie
wynika m.in., że: podmiot udostępniający zasoby (Ayesa Ingenieria y Arquitectura S.A.U.)
świadczył usługi kompleksowego nadzoru inwestorskiego dla projektu realizowanego w
systemie „zaprojektuj i wybuduj"; Jak wynika z treści zaświadczenia (przedłożonego wraz z
pierwotnym Wykazem usług) zakres usług obejmował „Projekt". Należy jednak zauważyć, że
na czym innym polegają usługi przygotowania projektu (usługi projektowe), a na czym innym
usługi nadzoru nad projektowaniem (etapem projektowym). W tym przypadku Zamawiający
wymagał doświadczenia w nadzorze nad projektowaniem (etapem projektowym), a nie
Sygnatura akt: KIO 3026/24
doświadczenia w samym projektowaniu. Ayesa natomiast takiego doświadczenia nie
wykazała, odwołując się tylko do przygotowania projektu. podmiot udostępniający zasoby
świadczył usługi „inżyniera kontraktu lub funkcji równoważnej" (Jak wynika z pkt. II umowy z
dnia 9.04.2018 r. zlecone usługi dotyczyły tylko usług nadzoru budowlanego, które nie są
równoważne z funkcją inżyniera kontraktu. Funkcja inżyniera kontraktu jest znacznie szersza
niż tylko nadzór budowlany; obejmuj kompleksowy nadzór nad robotami budowlanym, w tym
również rozliczenia finansowe z wykonawcą.); usługi podmiotu udostępniającego zasoby
obejmowały rozliczenie finansowe kontraktu z wykonawcą; wydajność roczna elektrowni
wynosiła minimum 20 000 ton; ww. zadanie zostało zrealizowane należycie”
Odwołujący wobec odpowiadających sobie, co do pierwotnego i uzupełnionego zakresu
treści wykazu i zapytania i odpowiedzi na wezwanie w analogiczny do przedstawionego
powyżej sposób postawił zarzut względem świadczenia usług inżynieryjnych dla Elektrowni
wykorzystującej biomasę o mocy 40 MW w Huelvie (Hiszpania) z szacowana produkcją
energii elektrycznej wynosząca ponad 260 milionów kWh rocznie
W zakresie Wsparcie techniczne (Technical Assistance) przy budowie farmy fotowoltaicznej
„Przykona" odwołujący wskazywał, że „Z przedłożonych przez Ayesa dokumentów - Wykazu
usług (poz. 3) oraz referencji wystawionych przez EDP Renewables Europe S.L.U. - nie
wynika, że podmiot udostępniający zasoby (Ayesa Ingenieria y Arquitectura S.A.U.)
świadczył usługi kompleksowego nadzoru inwestorskiego dla projektu realizowanego w
systemie „zaprojektuj i wybuduj". Z analizy przeprowadzonej przez Odwołującego wynika, że
skoro realizacja usługi przez Ayesa Ingenieria y Arquitectura S.A.U. trwała od 02.2022 r. do
09.2023 r., to nie mogła obejmować fazy projektowej. Sama budowa farmy fotowoltaicznej
trwała bowiem od 2022 r. do 2023 r. (co oznacza, że faza projektowa musiała mieć miejsce
wcześniej). Dowód: - informacja dot. budowy farmy fotowoltaicznej „Przykona" (załącznik nr
Izba stwierdziła, że przystępujący składając wyjaśnienia udzielił odpowiedzi na wszystkie
objęte zapytaniem kwestie oraz że udzielone wyjaśnienia potwierdziły, że wykaz obejmuje
wskazanie
wykonania dwóch robót referencyjnych zgodnych z SWZ a sam wykaz zawiera
aktualnie wszystkie wymagane SWZ elementy, co czyni zarzuty bezpodstawnymi.
Odwołujący ograniczył się do kwestii o charakterze formalnym. Nie wskazał ani nie podważył
realnego charakteru robót objętych wykazem. Jednocześnie twierdzenia zarzutu sprowadziły
się do kwestionowania wybranych zapisów dokumentów – wykazu, wyjaśnień, referencji,
których interpretacja wyrwana z kontekstu, nie zasługiwała na uwzględnienie.
Sygnatura akt: KIO 3026/24
Izba podzieliła tutaj stanowisko zamawiającego, który wskazał, że „W ocenie Zamawiającego
treść Wykazu usług (pozycja 1 i 2, jako że Zamawiający w ramach ww. warunku wymagał
wskazania dwóch usług) przedłożonego na wezwanie Zamawiającego z dnia 20 sierpnia
2024 r. (wraz załącznikami) i wyjaśnieniami potwierdza spełnienie przez wykonawcę Ayesa
warunku udziału w postępowaniu. Wbrew twierdzeniom Odwołującego Zamawiający w
Wykazie usług nie wymagał podania „zakresu usług”, lecz wskazania „przedmiotu
zamówienia”. Wykonawca Ayesa zgodnie zatem z literalnymi wymogami SWZ (który zawierał
wzór tego wykazu) zawarła w nim przedmiot zamówienia. Ponieważ przedmiot zamówienia
w powiązaniu z dokumentami referencji nie zawierał wszystkich elementów opisu warunku
udziału w postępowaniu, Zamawiający wezwał w tym zakresie wykonawcę Ayesa do
wyjaśnień pismem z dnia 9 sierpnia 2024 r. Wezwanie do wyjaśnień zawierało bardzo
skonkretyzowane pytanie, na które wykonawca Ayesa udzielił odpowiedzi. Zamawiający
zapytał wyłącznie o potwierdzenie przez wykonawcę, czy wskazane w wykazie usługi
obejmowały kwestie wyboldowane w piśmie (elementy warunku udziału w postępowaniu), co
wykonawca Ayesa jednoznacznie potwierdził. W ocenie Zamawiającego, wykonawca Ayesa
nie mógł ponosić negatywnych konsekwencji braku wskazania przez Zamawiającego w
drugiej kolumnie „Przedmiot zamówienia” , że należy dokonać opisu usług opisu zgodnie z
SWZ. Dlatego Zamawiający uznał, że nie ma podstaw do uzupełnienia wykazu. Innymi
słowy, Zamawiający nie zażądał, jak zdaje się wskazywać Odwołujący, że we ww. wykazie
usług należy dokonać opisu zrealizowanych usług według treści warunku opisanego w
Rozdziale VII ust. 6 lit. d) pkt (i) SWZ.
Odnośnie zarzutu Odwołującego, że doświadczenie
wskazane w Wykazie usług, co ma wynikać z dokumentów referencyjnych, nie potwierdza, iż
przedmiotem zamówienia było pełnienie kompleksowego nadzoru, w tym w zakresie prac
projektowych, to należy uznać, że jest to nadinterpretacja treści tych dokumentów.
Wykonawca Ayesa, jak wskazano powyżej, złożył jasne oświadczenie w postępowaniu (w
zakresie kwestii wyboldowanych), które obejmowały tą kwestię, tj. „pełnienie kompleksowego
nadzoru” dla inwestycji polegającej na „zaprojektowaniu i budowie lub zaprojektowaniu i
rozbudowie. (...)
wyjaśniła, że „Obie przekazane Zamawiającemu referencje zostały
zatytułowane w oryginale jako: "Certificate of satisfaction“, co może zostać przetłumaczyć na
polski jako "Potwierdzenie zadowolenia [inwestora -
przyp. wł.j. Certificate of satisfaction jest
w obrocie biznesowym uważany za dokument potwierdzający, że druga strona wywiązała się
ze wszystkich swoich zobowiązań umownych, a wszystkie prace zostały rozliczone między
stronami, innymi słowy, że nie stwierdzono przeciwskazań do finalizacji inwestycji." Odnośnie
kwestii wartości usług wskazanych przez Ayesa w Wykazie usług, Zamawiający podnosi, że
w odpowiedzi na wezwanie z dnia 9 sierpnia 2024 r. Ayesa poprzez uzupełnienie wykazu
wskazała w ramach przedmiotu zamówień z pozycji 1 i 2 wartość usług polegających na
Sygnatura akt: KIO 3026/24
pełnieniu funkcji inżyniera kontraktu lub funkcji równoważnej, czym wypełniła jednoznacznie
wymogi opisane w warunku udziału w postępowaniu. Ponadto wskazana kwota za usługi
inżynieryjne w proporcji do wartości zamówienia nie budzi wątpliwości, jakoby zawierała ono
w sobie prace projektowe. W ocenie Zamawiającego zarzut Odwołującego dotyczący
rzekomego objęcia wartością usług inżynieryjnych także prac projektowych stanowi nie
popartą złożonymi w postępowaniu dokumentami nadinterpretację Odwołującego.”
Izba podzieliła również stanowisko przystępującego, co do zakresu warunku i referencyjności
usługi realizowanej w Polsce. Jako wymaganej przy realizacji projektów z obszaru
infrastruktury a nie w realizacji usługi przy inwestycjach obejmujących roboty w ramach
projektuj i buduj, z założeniem wymagania przynajmniej jednej usługi przy inwestycji
polegającej na zaprojektuj i buduj. Referencyjne roboty realizowane w Hiszpanii obejmowały
inwestycje projektuj i buduj (co wynika z wykazu i referencji) a w Polsce obejmowały
inwestycję wybuduj.
Wobec powyższego izba nie znalazła podstaw do zakwestionowania prawidłowości
zachowania zamawiającego. Izba nie stwierdziła sprzeczności usługi referencyjnej z zapisem
SWZ.
Nie wystarczające były twierdzenia odwołującego, w tym również odnoszące się do
oceny przedstawianych w toku Postępowania wyjaśnień wraz z załącznikami. Te ostatnie, w
ocenie izby, wobec braku przeciwdowodów odwołującego, były wystarczające w świetle
brzmienia postanowienia dotyczącego usług referencyjnych SWZ, dla przyjęcia, że
posiadanie doświadczenia (wykonanie usług referencyjnych) zostało wykazane przez
przystępującego – wykaz i referencje potwierdzały wykonanie usług o zakresie i wartości
odpowiadającej wymaganym SWZ.
Stąd izba oddaliła zarzut zaniechania wykluczenia przystępującego i odrzucenia jego oferty.
Zarzut dotyczący zobowiązania podmiotu trzeciego udostępniającego zasoby - Ayesa
Ingenieria y Arquitectura S.A. (dalej Ayesa Hiszpania)
sprowadzał się do:
1. przytoczenia treści oświadczenia o udostępnieniu zasobów, zgodnie z którym zobowiązała
się wykonać następujące czynności:
udział w realizacji przedmiotu zamówienia w charakterze podwykonawcy poprzez
faktyczne wykonanie części usług w zakresie nadzoru nad robotami budowlanymi,
udzielanie stałego wsparcia merytorycznego na rzecz Wykonawcy podczas całego
okresu realizacji zamówienia,
udzielanie konsultacji,
wydawanie opinii,
oraz stałe doradztwo dotyczące realizacji przedmiotu zamówienia.
Sygnatura akt: KIO 3026/24
2. przywołania normy art. 118 ust. 3 Pzp: „Wykonawca, który polega na zdolnościach lub
sytuacji podmiotów udostępniających zasoby, składa, wraz z wnioskiem o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu albo odpowiednio wraz z ofertą, zobowiązanie podmiotu
udostępniającego zasoby do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby
realizacji danego zamówienia lub inny podmiotowy środek dowodowy potwierdzający, że
wykonawca realizując zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych
podmiotów" oraz art. 118 ust. 4 Pzp: „Zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby, o
którym mowa w ust. 3, potwierdza, że stosunek łączący wykonawcę z podmiotami
udostępniającymi zasoby gwarantuje rzeczywisty dostęp do tych zasobów oraz określa w
szczególności: 1) zakres dostępnych wykonawcy zasobów podmiotu udostępniającego
zasoby; 2)
sposób i okres udostępnienia wykonawcy i wykorzystania przez niego
zasobów podmiotu udostępniającego te zasoby przy wykonywaniu zamówienia; 3)
czy i
w jakim zakresie podmiot udostępniający zasoby, na zdolnościach którego wykonawca
polega w odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu dotyczących wykształcenia,
kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia, zrealizuje roboty budowlane lub usługi, których
wskazane zdolności dotyczą".
3. wskazanie, że oświadczenie jest pozorne (wobec tego, że oferta i JEDZ nie przywołują
Ayesa Hiszpania jako podwykonawcy
a JEDZ jedynie wskazuje na roboty nie objęte
referencyjnym
, personel wskazany w wykazie osób jest personelem Ayesa i nie był
zaangażowany w referencyjne roboty) i zbyt ogólnikowe w świetle Ustawy, bo powinno
zawierać co najmniej branże, których wykonanie będzie powierzone Ayesa Hiszpania.
Izba st
Tym samym także w tym zakresie nie sposób zarzucić zamawiającemu nieprawidłowości co
do wezwania w trybie art. 128 ust. 1 Pzp czy też wykluczenia przystępującego i w
konsekwencji odrzucenia jego oferty.
Zamawiający wskazał, że:
zobowiązanie w pełni racjonalne i spójne z tym, że zamawiający w ramach warunku
udziału „zdolność techniczna lub zawodowa” (art. 112 ust. 2 pkt 4) ustawy Pzp) nie
wymagał wyłącznie wykazania się doświadczeniem w zakresie świadczenia usług
związanych przedmiotem zamówienia, ale także wymagał skierowania do realizacji
zamówienia osób wskazanych w Wykazie osób. Oznacza to zatem, że nie można
wymagać od Ayesa, aby całość/większość zamówienia zrealizowała Ayesa
Hiszpania. Jeśli takie oświadczenie zostałoby zawarte w zobowiązaniu o
udostępnieniu zasobu przez Ayesa Hiszpania, to mogłoby to budzić wątpliwości
Zamawiającego, czy skieruje do realizacji zamówienia osoby wskazane w Wykazie
osób. Nie ma również w ustawie Pzp wymogu, aby podmiot użyczający
Sygnatura akt: KIO 3026/24
doświadczenie w zakresie zdolności technicznej i zawodowej musiał również
dokonywać użyczenia osób biorących udział w realizacji zamówienia;
Ayesa Hiszpania jest spółką z grupy kapitałowej wykonawcy Ayesa, a właścicielem
Ayesa jest podmiot hiszpański. W ocenie Zamawiającego zasadą działania
międzynarodowych grup kapitałowych jest, że biorą one udział w postępowaniach
przetargowych spółką z grupy, która już działa lokalnie (jest zarejestrowana na
terenie danego kraju). Nie ma również obowiązku dla celów spełnienia warunków
udziału w postępowaniu i współpracy przy realizacji zamówienia tworzyć w tym
zakresie konsorcjum spółek z grupy. Ponadto w ramach struktur międzynarodowych
grup kapitałowych występują z reguły liczne powiązania, w tym w zakresie transferu
knowhow, współpracy i usług wsparcia, ryzyka utraty reputacji z uwagi na nienależyte
wykonanie zamówienia. Nie można zatem zobowiązania udzielnego przez spółkę z
grupy kapitałowej uznawać za „sztuczne”. W ocenie Zamawiającego zobowiązanie do
użyczenia zasobów przez podmiot powiązany z wykonawcą stanowi jeden z
argumentów przemawiających za uznaniem, że dostęp do zasobów użyczającego
będzie miało charakter rzeczywisty (w rozumieniu art. 118 ust.4 ustawy Pzp
nie ma prawnego obowiązku w ustawie Pzp szczegółowego odwoływania się do
poszczególnych punktów opisu przedmiotu zamówienia w zakresie czynności, w jakie
będzie zaangażowana Ayesa Hiszpania. Zamawiający również nie wymagał w SWZ,
aby wykonawcy wskazywali określonymi punktami opisu przedmiotu zamówienia
zakres jaki zamierzają podzlecić podwykonawcom
odnośnie oświadczeń Ayesa dotyczących zakresu podwykonawstwa, to należy mieć
na uwadze, że zakres powierzenia usług podwykonawczych odnośnie podmiotu
użyczającego zasoby określa zobowiązanie do użyczenia zasobów, a nie formularz
oferty.
5. o
dwołujący nie wykazał, że użyczenie będzie miało pozorny charakter. Ponadto
należy mieć na uwadze, że w ramach opisu przedmiotu zamówienia Zamawiający
wymagał także dodatkowego personelu od wykonawcy. Zatem personel wskazany w
Wykazie osób nie stanowi kompletu personelu, jaki będzie konieczny do realizacji
zamówienia. Należy mieć także na uwadze, że zgodnie z opisem przedmiotu
zamówienia wymogi dotyczące personelu stanowią minimalne wymogi. Zatem
zasadnym jest i spójnym z dokumentacją postępowania, aby niezależnie od
personelu Ayesa (zgodnie z Wykazem osób) do udziału w realizacji zamówienia
zaangażować również osoby z Ayesa Hiszpania w celu wykonania części usług w
zakresie nadzoru nad robotami budowlanymi. Dodatkowo za zasadne i uzasadnione
współpracą w ramach grup kapitałowych i wymogów opisu przedmiotu zamówienia
Sygnatura akt: KIO 3026/24
jest zaangażowanie Ayesa Hiszpania do udzielania stałego wsparcia merytorycznego
na rzecz wykonawcy podczas całego okresu realizacji zamówienia, udzielania
konsultacji, wydawania opinii oraz do stałego doradztwa dotyczącego realizacji
przedmiotu zamówienia.
Izba podzieliła stanowisko zamawiającego oddalając zarzut, wobec braku wykazania
podstawy istnienia nawet wątpliwości co do realności zobowiązania.
Izba wskazuje
, w odniesieniu do wszystkich zarzutów, że niezależnie od ciężaru
dowodowego, każda ze stron na etapie postępowania odwoławczego ponosi konsekwencje
przyjętej taktyki dowodowej, w tym przedstawiania dowodów na potwierdzenie faktów, z
których wywodzi skutki prawne jak również dowodów zaprzeczających twierdzeniom strony
przeciwnej. Izba wskazuje również, że w świetle art. 555 ust. 1 w zw. z art. 516 ust. 1 pkt. 8-
10 Ustawy „Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu” zaś
„Odwołanie zawiera: (…) 8) zwięzłe przedstawienie zarzutów; 9) żądanie co do sposobu
rozstrzygnięcia odwołania; 10) wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych
uzasadniających wniesienie odwołania oraz dowodów na poparcie przytoczonych
okoliczności”. W niniejszej sprawie odwołanie nie zawierało uzasadnienia faktycznego, które
pozwoliłoby na zrekonstruowanie sprzecznego z Ustawą zachowania zamawiającego czy
zdarzenia, wypełniającego przepisy prawa, których naruszenie zarzucił odwołujący w
związku z zarzutami. Izba nie może oceniać innych zdarzeń – okoliczności faktycznych – niż
te, z których zaistnieniem powiązał odwołujący naruszenia Ustawy w odwołaniu – w terminie
na jego wniesienie. Zgodnie z art. 554 ust. 1 Ustawy „Izba uwzględnia odwołanie w całości
lub w części, jeżeli stwierdzi: 1) naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może
mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu
kwalifikowania wykonawców”. Temu odwołanie nie sprostało.
Orzekając o kosztach w oparciu o przepis art. 557 oraz art. 574 Ustawy a także mając na
uwadze § 8 ust. 2 pkt 1 i w oparciu o § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. poz. 2437)
Izba obciążyła odwołującego kosztami postępowania odwoławczego w całości.
Przewodnicząca: ..................................................