Sygn. akt: KIO 3321/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 26
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Agnieszka Trojanowska
Ryszard Tetzlaff
Justyna Tomkowska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu bez udziału stron i uczestników odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 września 2024 roku przez wykonawcę WASKO
Spółka Akcyjna z siedzibą w Gliwicach, ul. Berbeckiego 6 w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego Skarb Państwa Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad z
siedzibą w Warszawie, ul. Wronia 53 prowadzący postępowanie Generalna Dyrekcja Dróg
Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 186
Uczestnik po stronie odwołującego:
Wykonawca Swarco Poland spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Modlniczce, ul. Ekranowa 6
Wykonawca Budimex spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Siedmiogrodzka 9
Wykonawca Sprint spółka akcyjna z siedzibą w Olsztynie, ul. Jagiellończyka 26
postanawia:
1. umorzyć postępowanie,
2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy WASKO Spółka
Akcyjna z siedzibą w Gliwicach, ul. Berbeckiego 6 tytułem zwrotu 90% uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………….
……………………..
……………………..
Sygn. akt KIO 3321/24
Uzasadnienie
W p
ostępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn.: System Zarządzania Ruchem na
drodze ekspresowej S5 w. Korzeńsko – w. Wrocław Północ, nr postępowania O/WR.D-
ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej
numer publikacji ogłoszenia 389954-2024, numer wydania Dz.U. S: 126/2024, w
dniu 01.07.2024r.
W dniu 5 września 2024 r. zamawiający zamieścił wyjaśnienia treści SWZ wraz z jej
modyfikacją.
W dniu 12 września 2024 r. wykonawca WASKO spółka akcyjna z siedzibą w Gliwicach wniósł
odwołanie. Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie
pełnomocnictwa z dnia 10 września 2024 r. udzielonego przez wiceprezesa zarządu. Do
odwołania dołączono dowód jego przekazania zamawiającemu.
Odwołujący zakwestionował zaniechanie zamawiającego polegające na braku udzielenia
wyjaśnień na pytania numer: 385, 397, 327, 328, 344 oraz kwestionuje dokonaną przez
z
amawiającego w dniu 05.09.2024r. modyfikację definicji „Oprogramowania Dedykowanego”.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
Zaniechanie przez z
amawiającego udzielenia wyjaśnień na pytania numer 385, 397, 327, 328,
344 co powoduje brak możliwości złożenia rzetelnie skalkulowanej oferty w postępowaniu i
czyni opis przedmiotu zamówienia niejednoznacznym, który nie uwzględnia wszystkich
wymagań i okoliczności mających wpływ na sporządzenie oferty, a w związku z tym ogranicza
konkurencję i stanowi naruszenie przepisów art. 135 ust. 2, art. 99 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art.
441 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1), 2), 3) ustawy.
Dokonanie przez z
amawiającego zmiany numer 29 polegającej na modyfikacji definicji
„Oprogramowania Dedykowanego”:
„ Zmiana nr 29
Zamawiający zmienia treść IPU §1 definicja "Oprogramowanie dedykowane"
Istniejący zapis:
"Oprogramowanie Dedykowane - program komputerowy stworzony na potrzeby Umowy,
uwzględniające indywidualne potrzeby Zamawiającego, w tym modyfikacje i rozbudowa
Oprogramowania Standardowego Aplikacyjnego. Niezależnie od powyższego każdorazowo
Oprogramowanie
m Dedykowanym jest oprogramowanie, które spełnia wymagania
funkcjonalne określone w OPZ;"
Otrzymuje brzmienie:
"Oprogramowanie Dedykowane - program komputerowy stworzony na potrzeby Umowy,
uwzględniający indywidualne potrzeby Zamawiającego, w tym modyfikacje i rozbudowę
Oprogramowania Standardowego Aplikacyjnego, spełniający wymagania funkcjonalne
określone w OPZ, nie będący Oprogramowaniem Standardowym Aplikacyjnym i
Systemowym;"
podczas gdy nowa definicja Oprogramowania Dedykowanego jest niejednoznaczna,
powoduje nie dające się usunąć w drodze wykładni wątpliwości interpretacyjne co skutkuje, iż
nie jest możliwe, aby przed złożeniem oferty jednoznacznie ustalić, które z planowanego do
zaoferowania
w
p
ostępowaniu
oprogramowania
będzie
zakwalifikowane
jako
Oprogramowanie Dedykowane, co powoduje, że opis przedmiotu zamówienia jest
niejednoznaczny i nie uwzględnia wszystkich wymagań i okoliczności mających wpływ na
sporządzenie oferty, a w związku z tym stanowi naruszenie przepisów art. 99 ust. 1 i 4 w zw.
z art. 16 pkt 1), 2), 3) ustawy.
Wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
Udzielenia jednoznacznych i wyczerpujących wyjaśnień na pytania numer 385, 397,327, 328,
– zgodnie z uzasadnieniem dla postawionego zarzutu;
Zdefiniowania pojęcia „Oprogramowanie Dedykowane” w sposób, który nie będzie budził
wątpliwości interpretacyjnych a ponadto w taki sposób, który odpowiadał będzie standardom
rynkowym w tym zakresie
– zgodnie z uzasadnieniem dla postawionego zarzutu.
Odwołujący wykazując interes w uzyskaniu zamówienia wskazał, że jest wykonawcą, który w
ramach prowadzonej działalności gospodarczej oferuje na rynku usługi polegające na
wdrażaniu i utrzymywaniu systemów zarządzania ruchem na drogach. Odwołujący zamierza
złożyć swoją ofertę w postępowaniu, ponieważ w szczególności dysponuje zespołem,
kompetencjami oraz oprogramowaniem, które mogłoby zostać wykorzystane do realizacji
przedmiotu zamówienia. Wprowadzona w dniu 05.09.2024r. modyfikacja oraz
niejednoznaczność dokumentów zamówienia powstała wskutek braku wyjaśnień
z
amawiającego na pytania wskazane w treści niniejszego odwołania uniemożliwiają
o
dwołującemu złożenie ważnej, rzetelnie skalkulowanej oferty. W związku z tym odwołujący
może ponieść szkodę polegającą na braku pozyskania zamówienia i nieosiągnięciu zysku z
jego realizacji.
Zamawiający w dniu 05.09.2024r. opublikował na platformie zakupowej pismo numer
O/WR.D3.2411.11.2024.6.api, w którym odniósł się do pytań zadanych przez wykonawców
zainteresowanych złożeniem oferty w postępowaniu. Odwołujący celowo używa określenia
„odniósł się”, a nie „udzielił wyjaśnień”, ponieważ w stosunku do pytań wskazanych w
niniejszym odwołaniu pomimo faktu, że zostały one zadane w terminie określonym w przepisie
art. 135 ust. 2 ustawy
i wskazywały kwestie wymagające wyjaśnienia, Zamawiający nie udzielił
wyjaśnień rozumianych jako jednoznaczne, nie pozostawiające miejsca na interpretację
usunięcie wątpliwości dotyczących dokumentów zamówienia.
W dniu 12 września 2024 r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 13 września 2024 r. do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosił
się wykonawca Swarco Poland spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Modliczce, ul. Ekranowa 6. Zgłoszenie zostało wniesione przez członka zarządu. Do
zgłoszenia dołączono dowody jego przekazania stronom.
Przystępujący wskazał, że jest producentem oprogramowania do zarządzania ruchem na
drogach szybkiego ruchu i autostradach, a zatem szczególnie wrażliwą jest dla niego kwestia
konieczności przekazania licencji i kodów źródłowych dla tego typu oprogramowania. Z uwagi
na duże ryzyko możliwości różnej interpretacji postanowień SWZ w interesie przystępującego
jest ich jednoznaczne sprecyzowanie, co będzie miało wpływ na złożenie oferty w
przedmiotowym postępowaniu. Przystępujący jest zainteresowany złożeniem oferty, z zatem
w jego interesie jest jak najbardziej przejrzyste i rzetelne doprecyzowanie treści SWZ, w tym
opisu przedmiotu zamówienia.
W dniu 16 września 2024 r. do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosił
swój udział wykonawca Budimex SA z siedzibą w Warszawie, ul. Siedmiogrodzka 9.
Zgłoszenie zostało wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa
z dnia 9 maja 2028 r. udzielonego przez dwóch członków zarządu. Do zgłoszenia dołączono
dowody jego przekazania stronom.
Przystępujący jako podmiot, który jest zainteresowany udziałem w przedmiotowym
postępowaniu i złożeniem oferty, posiada interes w przystąpieniu do tego postępowania
odwoławczego i rozstrzygnięciu uwzględniającym odwołanie. Przystępujący wskazał, że
podniesione zarzuty są zasadne, a ukształtowanie przez zamawiającego treści postanowień
Specyfikacji Warunków Zamówienia w aktualnym brzmieniu narusza bezwzględnie
obowiązujące przepisy prawa i równowagę stron stosunku prawnego. Przepisy te naruszone
są również poprzez brak merytorycznego ustosunkowania się przez zamawiającego do pytań
odnoszących się do przedmiotu zamówienia, determinując brak możliwości właściwego
rozpoznania zobowiązań nałożonych na wykonawców i ich oszacowania.
Przystępujący wskazał, że uwzględnienie odwołania złożonego przez odwołującego umożliwi
przystępującemu złożenie prawidłowej i konkurencyjnej oferty, opartej na wszechstronnym
rozpoznaniu przedmiotu zamówienia, bez konieczności kalkulacji ryzyk niemożliwych do
przewidzenia w chwili przygotowywania oferty, a w następstwie także zagwarantuje
niezakłócone realizowanie kontraktu opartego na równowadze stron stosunku
zobowiązaniowego. Nieuwzględnienie odwołania doprowadzi z kolei do utrzymania stanu
naruszenia przepisów ustawy i kodeksu cywilnego, generując ryzyko utraty możliwości
uzyskania przedmiotowego zamówienia przez przystępującego.
Ponadto interes przystępującego w przystąpieniu do postępowania odwoławczego przejawia
się już w samym zainteresowaniu wynikiem danej sprawy odwoławczej. W tym kontekście
przystępujący wskazał m.in. na stanowisko KIO wyrażone w wyroku z dnia 20 stycznia 2014
r. (sygn. akt KIO 5/14).
Uwzględnienie odwołania jest zasadne, gdyż działania zamawiającego polegające na
uchylaniu się od realnego wyjaśnienia wątpliwości dotyczących treści Specyfikacji Warunków
Zamówienia, a także wprowadzone przez niego definicje w obecnym kształcie naruszają
bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa. Przystępujący poparł zarzuty podniesione przez
odwołującego, dotyczące zaniechań po stronie zamawiającego i ukształtowania postanowień
Specyfikacji Warunków Zamówienia w sposób wadliwy i wniósł o uwzględnienie wniesionego
odwołania.
W dniu 16 września 2024 r. do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosił
się wykonawca Sprint SA z siedzibą w Olsztynie, ul. Jagiellończyka 26. Zgłoszenie zostało
wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 13 września
2024 r. udzielonego przez wiceprezesa zarządu. Do odwołania dołączono dowody jego
przekazania stronom. Przystępujący wskazał, że jest wykonawcą prowadzącym działalność o
obszarze objętym przedmiotem zamówienia, stąd też jest zainteresowany uzyskaniem
przedmiotowego zamówienia. Przystępujący podzielił argumentację odwołującego, że
wprowadzona w dniu 5 września 2024 r. modyfikacja i niejednoznaczność dokumentów
zamówienia powstała wskutek braku wyjaśnień zamawiającego na pytania wskazane w treści
odwołania, uniemożliwiają, a co najmniej utrudniają wykonawcom złożenie ważnej, rzetelnie
skalkulowanej oferty. W tej sytuacji w interesie przystępującego jest rozstrzygnięcie odwołania
na korzyść odwołującego i dokonanie wnioskowanych przez niego czynności i zmian w SWZ,
które umożliwią złożenie oferty w warunkach uczciwej konkurencji.
W dniu 24 września 2024 r. odwołujący złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania.
Termin posiedzenia z udziałem stron był wyznaczony na dzień 30 września 2024 r.
Izba zważyła, co następuje:
Izba dopuściła wykonawców:
Wykonawca Swarco Poland spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Modlniczce, ul. Ekranowa 6
Wykonawca Budimex spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Siedmiogrodzka 9
Wykonawca Sprint spółka akcyjna z siedzibą w Olsztynie, ul. Jagiellończyka 26
w charakterze uczestników postępowania po stronie odwołującego.
Odwołujący jednoznacznie i wyraźnie oświadczył, że cofa odwołanie w całości. Taki stan
faktyczny nadaje się do subsumpcji pod normę prawną art. 520 ust. 1 i 2 ustawy, które
stanowią, że odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy i cofnięte
odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do
Prezesa Izby. W tym stanie rzeczy Izba wydała postanowienie o umorzeniu postępowania,
działając na podstawie art. 568 ust. 1 ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy, tj.
stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia
2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437) na podstawie par. 9 ust. 1 pkt. 3 lit a cyt. rozporządzenia
nakazując zwrot odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 90%
uiszczonego wpisu.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:……………………….
…………………………
…………………………