Sygn. akt: KIO 3283/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 26
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu bez udziału stron odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 9 września 2024 roku przez wykonawcę REMEX-1 Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Mińsku Mazowieckim, ul. Juliana Grobelnego 2
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gmina Wołomin z siedzibą w Wołominie,
ul. Ogrodowa 4
postanawia:
1. umorzyć postępowanie,
2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 9 000 zł 00 gr
(słownie: dziewięć tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcę REMEX-1 Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Mińsku Mazowieckim, ul. Juliana Grobelnego 2
tytułem zwrotu 90% uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………….
Sygn. akt KIO 3283/24
Uzasadnienie
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie podstawowym z
możliwością negocjacji pn. „Wykonanie w formule „zaprojektuj i wybuduj” budowy nowej
siedziby Ośrodka Pomocy Społecznej przy ul. Wileńskiej 23 w Wołominie w ramach zadania
pn. „Budowa nowej siedziby Ośrodka Pomocy Społecznej w Wołominie przy ul. Wileńskiej 23
w Wołominie” zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 8 lipca 2024
r. pod numerem 2024/BZP 00401984/01.
W dniu 3 września 2024 r. zamawiający poinformował o wyborze oferty najkorzystniejszej.
W dniu 9 września 2024 r. odwołanie wniósł wykonawca REMEX-1 Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Mińsku Mazowieckim, ul. Juliana Grobelnego 2. Odwołanie
zostało wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 5
września 2024 r. udzielonego przez dwóch członków zarządu. Do odwołania dołączono dowód
jego przekazania zamawiającemu.
Odwołujący wniósł odwołanie wobec:
1. zaniechania unieważnienia postępowania pomimo, że postępowanie obarczone jest
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego, która to wada polega na sformułowaniu wymagań
w odniesieniu do sposobu realizacji zamówienia określonych w Programie Funkcjonalno-
Użytkowym wyrażających się w oczekiwaniu:
a. „realizacji budynku w podwyższonym standardzie materiałowowykończeniowym”,
b. „kompozycji elewacji oraz materiałów elewacyjnych o jakości przewyższającej standard
realizacyjny tego typu budynków; w tym użycia materiałów o długim okresie starzenia
wizualnego (w szczególności na elewacjach: południowowschodniej i południowo-zachodniej
niedopuszczalne są np. tynki, wymagające konserwacji przez okresowe malowanie)”,
a także:
c. „Również pod względem poszanowania energii i śladu węglowego zamawiający oczekuje
budynku o ponadstandardowych parametrach”
a więc w sposób nieprecyzyjny, blankietowy, co w związku ze szczegółową procedurą
odbiorową opisaną w §13 projektowanych postanowień umowy przewidzianych w
postępowaniu (dalej: „PPU”) w związku z procedurą wypłaty wynagrodzenia opisaną w
szczególności w §7 ust. 6 pkt 3) lit. a) PPU, rodzi ryzyko braku możliwości rozliczenia się za
wykonane prace oraz braku doprowadzenia do prawidłowego odbioru końcowego robót, a tym
samym stanowi przesłankę do unieważnienia umowy zawartej na ww. warunkach;
− co w efekcie stanowiło naruszenie art. 16 ustawy w związku z art. 255 pkt 6) ustawy;
ewentualnie
2. zaniechanie wezwania odwołującego do wyjaśnienia ceny oferty w trybie art. 224 ust. 1
ustawy pomimo, że cena oferty odwołującego powinna była wzbudzić wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi w dokumentach zamówienia, w tym w szczególności z wymaganiami co do:
a. „realizacji budynku w podwyższonym standardzie materiałowowykończeniowym”,
b. „kompozycji elewacji oraz materiałów elewacyjnych o jakości przewyższającej standard
realizacyjny tego typu budynków; w tym użycia materiałów o długim okresie starzenia
wizualnego (w szczególności na elewacjach: południowowschodniej i południowo-zachodniej
niedopuszczalne są np. tynki, wymagające konserwacji przez okresowe malowanie)”,
a także:
c. „Również pod względem poszanowania energii i śladu węglowego zamawiający oczekuje
budynku o ponadstandardowych parametrach”,
które to wątpliwości powinny były skutkować wezwaniem odwołującego do złożenia wyjaśnień,
w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części
składowych;
− co w efekcie stanowiło naruszenie art. 16 ustawy w zw. z art. 224 ust. 1 i 4 ustawy w zw. z
art. 239 ustawy ;
3. zaniechanie wezwania odwołującego do wyjaśnienia treści oferty w trybie art. 223 ust. 1
ustawy i dokonanie wyboru oferty odwołującego pomimo, że weryfikacja podpisów na ofercie
oraz oświadczeniu o niepodleganiu wykluczeniu odwołującego wykazuje liczne zastrzeżenia
co do prawidłowości podpisów, w tym w szczególności ostrzeżenie, że podpis nie może zostać
określony jako zgodny z ETSI EN 319 102-1 oraz że użyty algorytm nie jest dłużej uznany za
bezpieczny
− co w efekcie stanowiło naruszenie art. 16 ustawy w zw. z art. 223 ust. 1 w zw. z art. 239
ustawy ;
4. niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego polegającej na wyborze oferty
złożonej przez odwołującego, mimo, że podlegała ona odrzuceniu z uwagi na nieprawidłową
formę podpisu złożonego na ofercie oraz oświadczeniu o braku podstaw do wykluczenia z
postępowania a także na fakt, że zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do
przedmiotu zamówienia;
− co w efekcie stanowiło naruszenie art. 16 ustawy w zw. z art. 239 ustawy w zw. z art. 226
ust. 1 pkt 3 i 8 ustawy ;
Wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie zamawiającemu:
1. unieważnienia postępowania;
ewentualnie:
1. przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów oraz
argumentacji podniesionych w niniejszym odwołaniu.
Ponadto o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa prawnego w postępowaniu.
Odwołujący wskazał na swój interes w uzyskaniu zamówienia, którego dotyczy postępowanie,
a także interes w złożeniu odwołania w tym, że na skutek wadliwych czynności i zaniechań
zamawiającego, tj. zaniechania czynności unieważnienia postępowania oraz zaniechania
czynności wyjaśnienia treści oferty odwołującego a także dokonania czynności wyboru oferty
odwołującego, wykonawca utracił możliwość zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy
w postępowaniu.
REMEX wskazał, że w następstwie ww. czynności może ponieść rzeczywistą szkodę
majątkową, polegającą na obowiązku zawarcia podlegającej unieważnieniu umowy o
zamówienie publiczne na wykonanie robót budowlanych, które nie zostaną odebrane przez
zamawiającego, a w konsekwencji odwołującemu nie zostanie wypłacone wynagrodzenie.
Unieważnienie umowy a także nieuzyskanie wynagrodzenia za wykonane prace może
spowodować szkodę w majątku wykonawcy.
Natomiast unieważnienie postępowania będzie dla odwołującego korzystne – będzie on mógł
złożyć ofertę w nowym postępowaniu, w którym warunki zamówienia nie zostaną określone w
sposób uniemożliwiający zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy. Celem
odwołującego jest bowiem udział w postępowaniu prowadzonym z poszanowaniem przepisów
prawa, a w szczególności ustawy. Konsekwencją oddalenia tego odwołania może być
natomiast obowiązek zawarcia przez odwołującego umowy, która podlegałaby unieważnieniu.
W związku z powyższym, w interesie odwołującego jest unieważnienie postępowania
obarczonego niepodlegającą usunięciu wadą.
W dniu 20 września 2024 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego
oddalenie w całości i zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania.
Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.
Termin posiedzenia z udziałem stron był wyznaczony na 1 października 2024 r.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołujący jednoznacznie i wyraźnie oświadczył, że cofa odwołanie w całości. Taki stan
faktyczny nadaje się do subsumpcji pod normę prawną art. 520 ust. 1 i 2 ustawy, które
stanowią, że odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy i cofnięte
odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do
Prezesa Izby. W tym stanie rzeczy Izba wydała postanowienie o umorzeniu postępowania,
działając na podstawie art. 568 ust. 1 ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy, tj.
stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia
2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437) na podstawie par. 9 ust. 1 pkt. 3 lit a cyt. rozporządzenia
nakazując zwrot odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 90%
uiszczonego wpisu.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:……………………….