Sygn. akt: KIO 3264/24
WYROK
Warszawa, dnia 10 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Beata Konik
Protokolant:
Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 9 września 2024 r. przez wykonawcę Centrum Medyczne Popularna B. spółkę
komandytową z siedzibą w Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa Jednostkę Wojskową nr
2063 z siedzibą w Warszawie,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy CENTERMED Warszawa
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
oraz nakazuje dalsze badanie i ocenę ofert.
2. Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego i:
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez Odwołującego tytułem
wynagrodzenia i wydatków pełnomocnika.
Zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 18 600 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą sumę
kosztów poniesionych przez Odwołującego z tytułu wpisu od odwołania i z tytułu
wynagrodzenia i wydatków pełnomocnika.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………….
Sygn. akt: KIO 3264/24
Uzasadnienie
Skarb Państwa Jednostka Wojskowa nr 2063 z siedzibą w Warszawie, (dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na usługi pn.: „Usługi medyczne z zakresu medycyny pracy żołnierzy
zawodowych i pracowników RON”, nr postępowania: 18/24.
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone na
podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r.
poz. 1320).
Szacunkowa wartość zamówienia jest wyższa/niższa od kwot wskazanych w
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z 29 maja 2024 r., nr 2024/S 103-316762.
W postępowaniu tym Centrum Medyczne Popularna B. spółka komandytowa z siedzibą
w Warszawie (dalej: „Odwołujący”) 9 września 2024 r. złożył odwołanie do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej wobec czynności odrzucenia oferty Odwołującego się, a w konsekwencji
dokonania obarczonej błędem czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp,
wskazując, że Zamawiający dokonał czynności odrzucenia oferty Odwołującego się jako by jej
treść była niezgodna z warunkami zamówienia, a następnie Zamawiający dokonał czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty, która to czynność została w konsekwencji odrzucenia oferty
obarczona błędem, a Zamawiający naruszył:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp przez jego niezasadne zastosowanie i odrzucenie w
postępowaniu oferty Odwołującego się;
2) postanowienia SWZ przez ich wadliwe zastosowanie, w konsekwencji niezasadne
uznanie, że zapisy SWZ (wraz z załącznikami) wskazują na to, że Odwołujący się złożył
ofertę, której treść była niezgodna z warunkami zamówienia;
3) art. 128 ust. 4 ustawy Pzp przez jego niezastosowanie i w przypadku powzięcia
wątpliwości co do podstawy dysponowania zasobem personelu niewezwanie
Odwołującego do złożenia wyjaśnień w tym zakresie.
W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego oraz o
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, a następnie dokonanie czynności
badania i oceny ofert w celu wyboru wykonawcy do realizacji zadania.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania i
może ponieść szkodę. Następnie Odwołujący podał uzasadnienie zarzutów odwołania.
Odwołujący podniósł, że zgodnie z postanowieniami Rozdziału V ust. 2 pkt 4 lit. b SWZ
Zamawiający na potwierdzenie posiadania zdolności technicznej lub zawodowej wymagał
przedłożenia w ramach podmiotowych środków dowodowych wykazu osób, skierowanych
przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych
za świadczenie usług, kontrolę jakości, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji
zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania
zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją
o podstawie do dysponowania tymi osobami (na formularzu określonym w załączniku nr 5 do
SWZ) zgodnego z załącznikiem nr 10 (Opis przedmiotu zamówienia). Poza tym Zamawiający
wskazał, że uzna warunek za spełniony, jeśli Wykonawca wskaże przynajmniej 21 osób, w
tym: - okulista -3 lekarzy - laryngolog- 2 lekarzy, - kardiolog – 2 lekarzy, - chirurg, dermatolog,
gastrolog, neurolog, ortopeda, psychiatra, psycholog, pulmonolog, stomatolog, urolog,
reumatolog, endokrynolog, ginekolog, diabetolog – minimum 1 lekarz danej specjalności. W
uzupełnionym, pismem z dnia 7 lipca 2024 r., wykazie osób, Wykonawca wskazał, że
podstawą dysponowania zasobami w postaci lekarza reumatologa jest kontrakt. W tym
miejscu należy dodać, że jeżeli tytułem prawnym do dysponowania daną osobą jest stosunek
prawny istniejący bezpośrednio pomiędzy wykonawcą a osobą (np. umowa o pracę, umowa
cywilnoprawna), na której dysponowanie wykonawca się powołuje, to wówczas mamy do
czynienia z dysponowaniem bezpośrednim. W takim przypadku nie ma mowy o korzystaniu
ze zdolności innych podmiotów, które zdecydowały się udostępnić swoje zasoby. Z
dysponowaniem pośrednim mamy natomiast do czynienia w sytuacji, gdy więź prawna łączy
wykonawcę z podmiotem (osobą) dysponującą osobą, która skierowana zostanie do realizacji
zamówienia. Innym słowy, wykonawca zawiera umowę z podmiotem (osobą fizyczną, prawną
lub inną jednostką organizacyjną), w którego władaniu czy dyspozycji znajduje się osoba
zdolna do wykonania zamówienia i ten podmiot zobowiązuje się do udostępnienia swoich
zasobów. Wobec powyższego w sytuacji, gdy jako podstawa dysponowania wskazany został
kontrakt, należałoby przyjąć, że zasób należy bezpośrednio do odwołującego się. Gdyby
jednak Zamawiający miał jakieś wątpliwości co do tej podstawy, należało przed odrzuceniem
oferty wezwać wykonawcę do ewentualnych wyjaśnień. Analizując nowe, złożone na
wezwanie dokumenty zamawiający ma obowiązek odnosić je do treści warunku opisanego w
SWZ. Natomiast w oparciu o złożone na wezwanie dokumenty, jeżeli zamawiający nie jest w
stanie jednoznacznie stwierdzić, czy wykonawca wykazał spełnienie warunku, to ma prawo,
opierając się na przepisie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp zażądać od wykonawcy dodatkowych
wyjaśnień, dochowując tym samym należytej staranności wymaganej przy prowadzeniu
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Odwołujący podniósł, że o ile Zamawiający nie może skierować wobec wykonawcy
wezwania w trybie ust. 1 więcej niż raz, to już może zastosować ponownie art. 128 ust. 4
ustawy Pzp w sytuacji, gdyby trzeba było jeszcze coś dookreślić. Zatem, skoro zamawiający
wezwał tylko z art. 128 ust. 1 Ustawy Pzp po otrzymaniu wykazu nie wystąpił o wyjaśnienia z
art. 128 ust. 4 ustawy Pzp (co nie narusza zasady jednokrotnego wezwania), taką sytuację
uznać należy za naruszenie podczas procedury wyboru najkorzystniejszej oferty. Bowiem, jeśli
zamawiający nie jest pewien, jak rozumieć treść oświadczeń lub dokumentów złożonych przez
wykonawcę, powinien skierować wezwanie o wyjaśnienia w trybie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, że „Zakaz wzywania więcej niż jeden raz do uzupełniania, w tym samym
zakresie, dokumentów na potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu, dotyczy instytucji
z art. 128 ust. 1 p.z.p. Nie dotyczy on w szczególności instytucji wzywania do wyjaśnienia
podmiotowych środków dowodowych z art. 128 ust. 4 p.z.p. Po drugie zakaz ten nie ma
związku z instytucją z art. 128 ust. 5 p.z.p.” (Wyrok KIO z 24.03.2023 r., sygn. akt KIO 671/23).
Poza tym Odwołujący podniósł, że „Ocena spełniania warunku winna zostać dokonana w
oparciu o literalne brzmienie ukształtowanych przez zamawiającego wymagań, co zapobiega
jakiejkolwiek uznaniowości zamawiającego na etapie oceny wykazania spełnienia warunków
udziału w postępowaniu. Nie jest więc dopuszczalna rozszerzająca, niewyartykułowana
interpretacja warunku udziału w postępowaniu oraz dokonana w oparciu o nią ocena
spełnienia warunku udziału w postępowaniu.” (Wyrok KIO z 27.02.2024 r., sygn. akt KIO
438/24.). Odwołujący podkreślił, że procedura, o której mowa w art. 128 ust. 4 ustawy Pzp
dotyczy tylko i wyłącznie dokumentów będących w posiadaniu zamawiającego, a zatem takich,
które zostały złożone wraz z ofertą lub uzupełnione w trybie art. 128 ust. 1 p.z.p. Odwołujący
wskazał: „Dyspozycja art. 128 ust. 4 p.z.p. dotyczyć może tylko tych dowodów, którymi
dysponuje czyli złożonych albo uzupełnionych.” (Wyrok KIO z 20.03.2023 r., sygn. akt KIO
611/23). Wobec powyższego, zdaniem Odwołującego, dopuszczalne jest wezwanie
wykonawcy do złożenia wyjaśnień w zakresie dokumentów złożonych wraz z ofertą na
podstawie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp.
Odwołujący podniósł, że w niniejszej sprawie Zamawiający posiadał stosowne
dokumenty i jeśli miał jakieś wątpliwości, winien wystąpić do Odwołującego o ich wyjaśnienie.
Odwołujący podkreślił, że przed podjęciem decyzji o odrzuceniu oferty zamawiający
zobowiązany jest podjąć wszystkie działania niezbędne do wyjaśnienia zaistniałych podczas
jej badania wątpliwości. Odwołujący przyznał, że po stronie wykonawcy leży należyte
udowodnienie, że spełnia warunki udziału w postępowaniu. Niemniej jednak stanął na
stanowisku, że to zamawiający winien wykazać, że dołożył należytej staranności, aby rozwiać
wszelkie wątpliwości, które pojawiły się na etapie badania ofert, które wpłynęły w
postępowaniu. Dopiero po bezskutecznym wykorzystaniu procedury uzupełnienia
dokumentów oraz składania ewentualnych wyjaśnień dotyczących ich treści, zamawiający jest
zobowiązany odrzucić ofertę, jeśli uzna to za zasadne. Odwołujący zaznaczył, że „Nawet
wystąpienie stanu niezgodności treści oferty z treścią specyfikacji nie zawsze może być
podstawą odrzucenia oferty, gdyż odrzuceniu podlega wyłącznie oferta, której treść jest
niezgodna z treścią specyfikacji w sposób zasadniczy i nieusuwalny.” Wyrok KIO z 17.02.2023
r., sygn. akt KIO 242/23.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający ma prawo wielokrotnie wzywać wykonawcę do
złożenia wyjaśnień, co nie oznacza to procedury wyjaśniania w nieskończoność. Nie mniej
jednak w razie, gdy wyjaśnienia wykonawcy nie rozwiewają wątpliwości zamawiającego jest
on uprawniony do wystosowania ponownego wezwania. Poza tym Odwołujący podkreślił, że
wykazał dysponowanie niezbędną ilością personelu, jaka była wymagana przez
Zamawiającego. Kwestia, czy jest to dysponowanie bezpośrednie czy pośrednie, ma zdaniem
Odwołującego charakter drugorzędny. Poza tym, skoro Odwołujący w wyjaśnieniach, zarówno
z dnia 2 lipca 2024 r., jak i 7 lipca 2024 r., wskazał, że „jest jedynym podmiotem ubiegającym
się w przetargu nieograniczonym na usługi medyczne z zakresu medycyny pracy żołnierzy
zawodowych i pracowników RON”, a PANORAMIK Radiologia Cyfrowa dr . M. jest
podwykonawcą Centrum Medyczne Popularna B. Sp. K., oczywistym jest zdaniem
Odwołującego, że podmiotem, pod którego podlega reumatolog – E. J. G. – S., jest
Odwołujący. Gdyby jednak przyjąć, że Zamawiający uznał, że kwestia ta nie jest dostatecznie
wyjaśniona, winien zwrócić się do Odwołującego z prośbą o złożenie wyjaśnień w tym
zakresie, a nie od razu odrzucić jego ofertę.
W złożonej pismem z 13 września 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
wniósł o oddalenie odwołania w całości oraz przedstawił swoje stanowisko w odniesieniu do
zarzutów odwołania.
W piśmie procesowym z 7 października 2024 r., wykonawca CENTERMED Warszawa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, zgłaszający przystąpienie
po stronie Zamawiającego, przedstawił swoje stanowisko do zarzutów odwołania i wniósł o
oddalenie odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza (dalej: „KIO” lub „Izba”), rozpoznając na rozprawie
złożone odwołanie i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do
protokołu rozprawy ustaliła, co następuje.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 ustawy Pzp przysługują środki ochrony
prawnej, ponieważ jest wykonawcą biorącym udział w postępowaniu o to zamówienie
publiczne.
Do przedmiotowego postępowania odwoławczego przystąpienie w charakterze
uczestnika postępowania, po stronie Zamawiającego, w ustawowym terminie, skutecznie
zgłosił wykonawca CENTERMED Warszawa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie (dalej: „Przystępujący”).
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555 ustawy
Pzp), podtrzymanych na rozprawie z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności
postępowania (art. 534 ust. 1 ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała
na uwadze treść akt postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą z dnia 30
grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453). Izba przy rozpoznaniu sprawy miała na uwadze
ponadto stanowiska Stron i Przystępującego zaprezentowane zarówno w pismach
procesowych, w tym w odpowiedzi na odwołania jak i podczas rozprawy oraz złożone dowody.
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia
sprawy.
Na podstawie treści specyfikacji warunków zamówienia (dalej: „SWZ”), Izba ustaliła,
że Zamawiający w rozdziale V SWZ, pkt 2.4) wymagał na potwierdzenie posiadania zdolności
technicznej lub zawodowej złożenia wykazu osób, skierowanych przez Wykonawcę do
realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług,
kontrolę jakości, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień,
doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także
zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania
tymi osobami (na formularzu określonym w załączniku nr 5 do SWZ) zgodnego z załącznikiem
nr 10 (Opis przedmiotu zamówienia).
Zamawiający wskazał, że uzna warunek za spełniony, jeśli Wykonawca wskaże
przynajmniej 21
osób, w tym:
okulista -3 lekarzy
laryngolog- 2 lekarzy,
kardiolog
– 2 lekarzy,
chirurg, dermatolog, gastrolog, neurolog, ortopeda, psychiatra, psycholog,
pulmonolog, stomatolog, urolog, reumatolog, endokrynolog, ginekolog, diabetolog
–
minimum 1 lekarz danej specjalności.
Zamawiający wskazał, że wymaga, aby osoby wykonujące przedmiot zamówienia były
zatrudnione na umowę o pracę, umowę zlecenie lub kontrakt.
Zgodnie z rozdziałem VII SWZ, pkt 11.3), Zamawiający wymagał m.in. złożenia wykazu
osób, skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności
odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości, wraz z informacjami na temat ich
kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do
wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz
informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami.
Następnie, jak wynika z treści wzoru wykazu osób, stanowiącego załącznik nr 5 do
SWZ, w kolumnie 5 tabeli należało podać:
„- opis uprawnień i doświadczeń
- numer dyplomu specjalizacyjnego
- podstawa do dysponowania osobami - rodzaj umowy (jeśli o pracę to należy wskazać wymiar
etatu), oraz pracodawca (Wykonawca/konsorcjant itd.)”.
W postępowaniu zostały złożone dwie oferty, tj. przez Odwołującego i przez
Przystępującego.
Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie z 11 lipca 2024 r. w trybie art. 126 ust. 1 ustawy
Pzp złożył wykaz osób, w treści którego dla żadnego ze wskazanych lekarz nie podał
wszystkich informacji wynikających z opisu kolumny 5, tj. nie podał pełnej informacji na temat
dysponowania osobami, gdyż pominął informacje na temat pracodawcy.
Pismem z 29 lipca 2024 r. Zamawiający wezwał Odwołującego w trybie art. 128 ust.1
ustawy Pzp do uzupełnienia m.in. wykazy osób. Zamawiający w treści wezwania wskazał: „(…)
Zamawiający wnosi o uzupełnienie treści kolumny nr 4 tj. podstawa do dysponowania
osobami.(…)”.
W odpowiedzi na powyższe, Odwołujący uzupełnił wykaz osób o informację na temat
pracodawcy, z wyjątkiem lekarza reumatologa, gdzie dla którego Odwołujący takiej informacji
nie podał.
Pismem z 29 sierpnia 2024 r. Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, ponieważ jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Konkretyzując przyczynę odrzucenia oferty Odwołującego, Zamawiający podał, że w
odpowiedzi na wezwanie z 29 lipca 2024 r., Odwołujący nie podał pracodawcy dla lekarza
reumatologa.
Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta złożona przez Przystępującego.
Izba zważyła co następuje.
Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności odnotować należy, że stan faktyczny nie jest między Stronami
a Przystępującym sporny. Spór dotyczy oceny prawnej, zaskarżonej odwołaniem, podjętej
przez Zamawiającego czynności w zaistniałych okolicznościach faktycznych. Odwołujący nie
kwestionował również postanowień SWZ, ani treści kierowanych do niego wezwań, w tym
zasadności wymagania przez Zamawiającego w okolicznościach tej sprawy podania
pracodawcy dla poszczególnych osób wskazanych w wykazie osób. Zarzuty odwołania
dotyczą czynności odrzucenia oferty Odwołującego, która zdaniem Odwołującego wadliwie
została dokonana z pominięciem treści art. 128 ust. 4 ustawy Pzp.
Jak wynika z treści art. 128 ust. 1 ustawy Pzp jeżeli wykonawca nie złożył
oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych
dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub
zawierają błędy, zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia
lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie. Jak natomiast stanowi art. 128 ust. 4 ustawy Pzp
zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści oświadczenia, o
którym mowa w art. 125 ust. 1, lub złożonych podmiotowych środków dowodowych lub innych
dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu.
Porównanie treści ww. przepisów pozwala na wniosek, że opisują one dwie różne
instytucje prawne. Wezwanie co uzupełnienia dokumentów, o którym mowa w art. 128 ust. 1
ustawy Pzp jest obowiązkiem Zamawiającego i powinno mieć miejsce w okolicznościach
wskazanych w tym przepisie. Nie jest sporne, że Zamawiający wywiązał się z tego obowiązku
kierując do Odwołującego wezwanie z 29 lipca 2024 r. Nie jest również sporne, że
odpowiadając na to wezwanie, Odwołujący w przypadku lekarza reumatologa zapomniał
podać pracodawcę, ograniczając się jedynie do wskazania: „podstawa do dysponowania-
kontrakt” i zaniechał podania pracodawcy. Jak natomiast wynika z treści art. 128 ust. 4 ustawy
Pzp zamawiający ma prawo żądać wyjaśnień co do przedstawionych mu podmiotowych
środków dowodowych. Natomiast art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp stanowi, że zamawiający
odrzuca ofertę, jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Izba wzięła pod uwagę okoliczności tej sprawy, z których wynika, że Odwołujący nie
powołał się w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu na potencjał
podmiotów trzecich. Do oferty bowiem nie załączono oświadczenia na załączniku nr 7 do SWZ.
W uzupełnionym wykazie osób w odpowiedzi na wezwanie z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
Odwołujący zaniechał wskazania pracodawcy wobec lekarza reumatologa. Podkreślenia
wymaga, ze podstawą prawną czynności odrzucenia oferty Przystępującego był przepis art.
226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. O ile można się zgodzić z Zamawiającym, że zachodzi
niezgodność z treścią SWZ, ponieważ z treści wykazu osób wynikało, że w kolumnie 5
Zamawiający domagał się wskazania pracodawcy dla każdego lekarza, o tyle dostrzec też
trzeba, że w okolicznościach tej sprawy po pierwsze, zaniechanie podania informacji w tym
zakresie może być kwalifikowane co najwyżej jako niezgodność formalina a nie merytoryczna,
a ponadto treść oferty nie pozwala z całą pewnością wywnioskować że mógłby być to inny
podmiot niż Odwołujący. Ponadto, istotne w okolicznościach tej sprawy jest, że z treści
czynności Zamawiającego nie wynika aby kwestionował on sam fakt spełnienia przez
Odwołującego warunku udziału w postępowaniu. Zamawiający bowiem wskazał w
uzasadnieniu czynności, że: „(…) stwierdził, że Wykonawca nie spełnia wymogu wynikającego
z rodz. V ust. 2 pkt 4 lit. b SWZ odnoszącego się do treści załącznika nr 5 SWZ kolumny 5
gdzie Zamawiający wymagał wskazania podstawy do dysponowania osobami (…)”. Z
powyższego wynika, że Zamawiający miał zastrzeżenia co do treści i formy uzupełnionego
wykazu, nie zaś co do spełnienia warunku udziału w postępowaniu jako takiego. Izba
dostrzega, że w pewnych okolicznościach, np. w sytuacji gdyby ofertę złożyli wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia albo w przypadku powołania się na potencjał
podmiotu trzeciego, informacja o pracodawcy mogłaby mieć znaczenie w kontekście oceny
spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Jednak okoliczności tej sprawy są takie, że
wykonawca samodzielnie złożył ofertę. Odrzucając ofertę Odwołującego jako niezgodną z
treścią warunków zamówienia, zdaniem Izby, Zamawiający w okolicznościach tej sprawy
wykazał się podejściem nadmiernie formalnym, bowiem zaistniała niezgodność miała nie miała
charakteru niezgodności zasadniczej, czy merytorycznej, co Odwołujący słusznie podniósł w
odwołaniu.
W związku z powyższym odwołanie podlegało uwzględnieniu.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz.
1605 ze zm.) oraz § 7 ust. 1 pkt 1 związku z § 2 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
…………………….