Sygn. akt KIO 3263/24
WYROK
Warszawa, dnia
7 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Monika Kawa-
Ogorzałek
Joanna Gawdzik-Zawalska
Aleksandra Kot
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 października 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 września 2024 r. przez wykonawcę Rednt S.A. z siedzibą
w Katowicach
w postępowaniu prowadzonym przez Jastrzębską Spółkę Węglową S.A. Zakład Wsparcia
Produkcji z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju
orzeka:
1. oddala odwołanie
. kosztami postępowania obciąża Odwołującego i:
3.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania, wynagrodzenie pełnomocnika Zamawiającego z tytułu reprezentacji w kwocie
3600 zł,
3.2. zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy).
Sygn. akt KIO 3263/24
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………………………
Członkowie: …………………………………………
…………………………………………
Sygn. akt KIO 3263/24
UZASADNIENIE
Zamawiający - Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju
Zakład Wsparcia Produkcji prowadzi na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.; dalej: „Pzp”)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Dostawa do kopalń JSW S.A. olejów
hydraulicznych oraz silnikowych z terminem realizacji 12 miesięcy od daty zawarcia umowy.”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 231644-2024 w dniu 18 kwietnia 2024 r.
W dniu 9 września 2024 r. wykonawca REDNT S.A. z siedzibą w Katowicach (dalej:
„Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie w którym zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp w zw. z art. 16 i 17 ust. 2 Pzp poprzez odrzucenie
oferty o
dwołującego w zakresie zadań numer 8, 14 i 15 pomimo, że Odwołujący przedłożył
wszystkie dokumenty wymagane zgodnie z pkt 10.1.7. SWZ i tym samym wykazał, że spełnia
warunki udziału w postępowaniu;
2) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp, art. 112 ust. 2 pkt 4 Pzp oraz art. 16 i 17 ust. 2 Pzp w
zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia
2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub
oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. poz. 2415 ze zm.; dalej:
„rozporządzenie”) poprzez błędne uznanie, że przedłożony przez odwołującego wykaz
dostaw, oświadczenie o należytym ich wykonaniu i przyczynach nieprzedłożenia referencji
oraz faktury dokumentujące dostawy nie były wystarczające do wykazania, że spełnia on
warunki udziału w postępowaniu;
3) art. 128 ust. 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania o
dwołującego do przedłożenia
dodatkowych dokumentów w sytuacji, gdy w ocenie Zamawiającego wykaz dostaw,
oświadczenie Wykonawcy oraz faktury przedłożone przez Wykonawcę nie były wystarczające
do wykazania faktu należytego wykonania dostaw i tym samym, spełnienia warunków udziału
w postepowaniu;
4) art. 128 ust. 5 Pzp w zw. z art. 16 i 17 Pzp
poprzez zaniechanie zwrócenia się do
podmiotu Prager sp. z o.o., będącego odbiorcą wykazanych dostaw, o potwierdzenie faktu
należytego wykonania na jego rzecz dostaw wskazanych w wykazie przedłożonym przez
o
dwołującego;
Sygn. akt KIO 3263/24
5) art. 98 ust. 6 pkt 1 Pzp poprzez niezasadne zatrzymanie wadium wniesionego przez
o
dwołującego w zakresie zadań nr 8, 14 i 15, podczas gdy odwołujący w odpowiedzi na
wezwanie z art. 128 ust. 1 Pzp
przedłożył wszystkie wymagane podmiotowe środki dowodowe
i tym samym, nie zostały spełnione przesłanki zatrzymania wadium;
6) art. 16 pkt 1 Pzp
, poprzez przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców, a w konsekwencji, błędną ocenę oferty odwołującego i jej odrzucenie.
Odwołujący w oparciu o tak sformułowane zarzuty wniósł o uwzględnienie odwołania
oraz o:
1) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty
o
dwołującego w zakresie zadań nr 8, 14 i 15;
2) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności zatrzymania wadium
o
dwołującego w zakresie zadań nr 8, 14 i 15. IV.
W zakresie postępowania dowodowego Odwołujący wniósł o przeprowadzenie
dowodu z:
1) dokumentacji postępowania na okoliczność ustalenia treści warunków udziału w
postępowaniu i dokumentów przedłożonych przez odwołującego;
2) pisma
Zamawiającego z 12 sierpnia 2024 r. na okoliczność wezwania odwołującego
do przedłożenia dokumentów wykazujących umocowanie przedstawiciela EUROL B.V. oraz
wyjaśnienia charakteru udziału EUROL B.V. w postępowaniu;
3) pisma
Zamawiającego z 28 sierpnia 2024 r. dotyczącego odrzucenia oferty
odwołującego i zatrzymania wadium;
4) pisma
Zamawiającego z 10 lipca 2024 r. na okoliczność uprzedniego odrzuceniu
oferty
odwołującego z powołaniem na inne okoliczności oraz pisma Zamawiającego z 30 lipca
2024 r. dotyczącego unieważnienia ww. czynności odrzucenia oferty;
5) wydruku ze strony internetowej Prager sp. z o.o. na okoliczność przedmiotu
prowadzonej przez tę spółkę działalności.
Uzasadniając zarzuty odwołania Odwołujący wskazał, że niniejsze zamówienie zostało
podzielone na 16 części. Odwołujący złożył ofertę w zakresie zadań numer 8, 14 i 15. W toku
aukcji elektronicznej zaoferował najniższą cenę za wykonanie ww. zadań. W dniu 28 czerwca
2024 r.
Odwołujący otrzymał wezwanie wystosowane na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp do
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, w tym dokumentów wskazanych w pkt
10.1.5, 10.1.6 i 10.1.7 SWZ, tj.:
Sygn. akt KIO 3263/24
„10.1.5. wykazu dostaw olejów hydraulicznych lub silnikowych lub sprężarkowych lub
przekładniowych lub maszynowych lub turbinowych o wartości co najmniej:
zadanie 8
– 15 000,00 złotych netto,
zadanie 14
– 70 000,00 złotych netto,
zadanie 15
– 120 000,00 złotych netto,
wykonanych w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert wraz z
podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy
zostały wykonane (Załącznik Nr 3 do SWZ),
10.1.6. referencji bądź innych dokumentów sporządzonych przez podmiot, na rzecz
którego wskazane w wykazie dostawy były wykonane, potwierdzających, że zostały one
wykonane należycie,
10.1.7. oświadczenia wykonawcy, że wskazane w wykazie dostawy zostały wykonane
należycie, jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze nie jest on w stanie
uzyskać dokumentów, o których mowa w punkcie 10.1.6. SWZ.
Odwołujący wyjaśnił, że przedłożył w terminie wszystkie dokumenty wskazane w
wezwaniu, w tym:
− wykaz dostaw uzupełniony zgodnie z załącznikiem nr 3 do SWZ, obejmujący dostawy
wykonane w okresie od 19 stycznia 2024 r. do 18 kwietnia 2024 r. na rzecz Prager sp. z o.o.
przez spółkę EUROL B.V. tj. podmiot udostępniający Odwołującemu zasoby celem wykazania
warunków udziału w postępowaniu;
− faktury wystawione przez spółkę EUROL B.V. potwierdzające dostawę na rzecz
PRAGER Sp. z o.o. olejów objętych wykazem dostaw;
− oświadczenie odwołującego, że dostawy zostały wykonane należycie oraz, że z
przyczyn niezależnych od odwołującego nie jest on w stanie uzyskać referencji wystawionych
przez Prager sp. z o.o. z uwagi na fakt, że dostawcą olejów był niderlandzki producent EUROL
B.V., który w toku prowadzonej działalności nie posługuje się referencjami występującymi w
polskich postępowaniach przetargowych, stąd nie pozyskuje ich od kontrahentów.
Odwołujący wyjaśnił, że początkowo zamawiający nie zakwestionował przedłożonych
przez niego
dokumentów wykazujących doświadczenie w zakresie wykonanych dostaw.
Zakwestionował jedynie aprobaty techniczne przedłożone przez w ramach zadań nr 14 i 15 i
pismem z 10 lipca 2024 r. poinformował, że w zakresie zadań nr 14 i 15 postępowania odrzucił
jego
ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp z uwagi na fakt, że nie spełnia warunków
udziału w postępowaniu oraz zatrzymał wadium na podstawie art. 98 ust. 6 pkt 1 Pzp w
wysokości 7500,00 zł. W uzasadnieniu pisma wskazano, że Odwołujący w celu wykazania
Sygn. akt KIO 3263/24
spełnienia warunków udziału w postępowaniu zobowiązany był do przedłożenia wszystkich
aprobat wymienionych odpowiednio w pkt 3.6. i 3.7. Specyfikacji technicznej.
Dnia 22 lipca 2024 r. o
dwołujący zaskarżył powyższe czynności zamawiającego
odwołaniem (sygn. akt KIO 2555/24). Następnie Zamawiający przed rozpoznaniem odwołania
unieważnił zaskarżone czynności. Postanowieniem z 6 sierpnia 2024 r. KIO umorzyła ww.
postępowanie na posiedzeniu niejawnym.
Następnie pismem z 12 sierpnia 2024 r. zamawiający wezwał odwołującego na
podstawie art. 223 ust. 1 oraz art. 128 ust. 4 Pzp
do wyjaśnienia, czy bierze udział w
postępowaniu samodzielnie czy w ramach konsorcjum z Eurol B.V oraz na podstawie art. 128
ust. 1 Pzp
do przedłożenia wraz z tłumaczeniem dokumentu potwierdzającego status M. P.
jako aktualnego członka organu zarządzającego Eurol B.V.
Odwołujący przedłożył wymagane dokumenty oraz wyjaśnił, że w postępowaniu
występuje samodzielnie, spółka Eurol B.V. jest natomiast podmiotem udostępniającym mu
zasoby.
W dniu 28 sierpnia 2024 r. z
amawiający poinformował odwołującego, że w zakresie
zadań nr 8, 14 i 15 postępowania odrzucił jego ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b)
Pzp
z uwagi na fakt, że nie spełnia warunków udziału w postępowaniu oraz zatrzymał wadium
na podstawie art. 98 ust. 6 pkt 1 Pzp
w wysokości 8100,00 zł.
W uzasadnieniu pisma wskazano, że przedłożone wraz wykazem dostaw zestawienie
faktur oraz
oświadczenie nie przesądzają jednoznacznie o tym, że przedmiotowe dostawy
zostały wykonane należycie. Nadto zamawiający wskazał, że z przedłożonych faktur nie
wynika jednoznacznie oznaczenie podmiotu, który jest ich wystawcą.
Odnosząc się do powyższego odwołujący wskazał, że oznaczenie pomiotu, który jest
wystawcą faktur przez niego przedłożonych jednoznacznie wynika z treści przedłożonych
dokumentów. Na fakturach wskazano numer rejestracji wystawcy w rejestrze Netherlands
Chamber of Commerce, będącym odpowiednikiem polskiego Krajowego Rejestru Sądowego.
Spółka Eurol B.V. została zarejestrowana pod numerem: 06065378, co jednoznacznie wynika
z treści odpisu z rejestru przedłożonego przez odwołującego wraz z pismem z 13 sierpnia
2024 r. Numer ten został wskazany w treści każdej przedłożonej faktury. Na fakturach znajduje
się również odniesienie do strony internetowej wystawcy www.eurol.com, na której 3zawarto
ogólne warunki dostaw. Na fakturach nie znajdują się informacje mogące wprowadzić w błąd
w zakresie danych wystawcy dokumentu. Twierdzenia z
amawiającego w tym przedmiocie są
nieuzasadnione.
Podniósł, że postanowienia zawarte w pkt 10.1.6 i 10.1.7 SWZ są
powtórzeniem uregulowania zawartego z § 9 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju,
Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych
Sygn. akt KIO 3263/24
oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.
U. poz. 2415 ze zm.
; dalej: „rozporządzenie”). Przepisy te wyraźnie dopuszczają możliwość
posłużenia się oświadczeniem wykonawcy celem wykazania, że zamówienie na które się
powołuje zostało wykonane należycie.
Odwołujący wyjaśnił, że przedłożył wykaz dostaw oraz dokumenty księgowe w postaci
faktur potwierdzających fakt dokonania dostawy, wystawionych przed podmiot udostępniający
mu zasoby. Co istotne, w przypadku dostaw nie obowiązują sformalizowane zasady
sporządzenia protokołu odbioru, analogicznie jak przy robotach budowlanych. Dostawa jest
najmniej sformalizowaną transakcją spośród zamówień objętych ustawą Pzp. Przedmiotem
świadczenia jest konkretny produkt, który ma zostać nabyty przez zamawiającego. Częstokroć
jedynym dokumentem potwierdzającym dostawę jest właśnie faktura wystawiana przez
dostawcę.
Podkreślił, że wykonawca składa oświadczenia i dokumenty w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego pod rygorem odpowiedzialności karnej z art. 297 kodeksu
karnego. Przedłożone faktury stanowią potwierdzenie faktu dostawy określonych w nich olejów
przez Eurol B.V. na rzecz Prager sp. z o.o. w ilościach, terminach i za cenę wskazaną w
fakturach. Gdyby faktycznie do dostawy olejów nie doszło, zostałyby one zwrócone lub
doszłoby do obniżenia ceny z uwagi na zgłoszone roszczenia związane z wadliwością towaru,
wystawca faktur zobowiązany byłby do ich skorygowania, tak aby odzwierciedlały rzeczywistą
treść transakcji. Dokumenty w postaci faktur dokumentujących dostawę towaru stanowią
potwierdzenie należytego wykonania dostawy. Wykonawca przedkładając je przyjmuje
odpowiedzialność za prawdziwość i rzetelność przedłożonych dokumentów.
Według odwołującego nie może zatem ulegać wątpliwości, że przedkładając wykaz
dostaw, faktury dokumentujące wykonanie objętych wykazem dostaw oraz oświadczenie o
należytym wykonaniu dostaw wykazał, że spełnia warunki udziału w postępowaniu. Wyjaśnił,
że oświadczeniu złożonym wraz z wykazem dostaw uzasadnił brak możliwości przedłożenia
referencji.
Odwołujący nie był bezpośrednim wykonawcą dostaw, nie miał więc możliwości
zwrócenia się do Prager sp. z o.o. o wystawienie referencji. Nie miał także umocowania do
działania w tym zakresie w imieniu EUROL B.V. Nadto, spółka Prager sp. z o.o. prowadzi
działalność konkurencyjną wobec niego w zakresie dostaw olejów, w tym zajmuje się
sprzedażą olejów tego samego producenta Eurol B.V. (dowód: wydruk ze strony internetowej
Prager sp. z o.o.) Wystawienie referencji przez Prager sp. z o.o. na potrzeby
odwołującego
pozostawałoby w oczywistym konflikcie z interesami Prager sp. z o.o. Natomiast spółka
EUROL B.V., będąca producentem olejów, jak wskazano w oświadczeniu odwołującego, nie
pozyskuje referencji potwierdzających należyte wykonanie dostaw i nie dysponowała takim
dokumentem. Dokumentami, które udostępniła odwołującemu na dowód należytego
Sygn. akt KIO 3263/24
wykonania dostaw były faktury dokumentujące dostawy i te dokumenty Odwołujący przedłożył
Zamawiającemu.
Odwołujący wskazał również, że jeżeli w ocenie Zamawiającego przedłożone przez
niego
dokumenty nie były wystarczające do wykazania faktu należytego wykonania dostaw, to
jego obowiązkiem było wezwanie go na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp do uzupełnienia
dokumentów, które w jego ocenie są konieczne do wykazania faktu należytego wykonania
dostaw. Przepis art. 128 ust. 1 Pzp
nakłada na zamawiających obowiązek wystosowania
wezwania, w przepisie użyto bowiem kategorycznego sformułowania „wzywa”. Zamawiający
wezwał odwołującego jedynie do przedłożenia odpisu z rejestru potwierdzającego
umocowanie reprezentanta Eurol B.V., nie wystosował jednak wezwania do przedłożenia
dodatkowych dokumentów potwierdzających należyte wykonanie dostaw, w tym potwierdzeń
przelewów za faktury, na które powołuje się w piśmie z 28 sierpnia 2024 r. dotyczącym
odrzucenia oferty.
Jeżeli zatem w ocenie zamawiającego przedłożone przez odwołującego dowody
należytego wykonania dostawy były niewystarczające, był on zobowiązany do wezwania go
do ich przedłożenia. Przepisy dopuszczają możliwość przedłożenia przez wykonawcę samego
oświadczenia na okoliczność należytego wykonania dostaw. Odwołujący przedłożył
oświadczenie oraz dodatkowe dokumenty w postaci faktur. Jeżeli zamawiający uznał je za
niewystarczające, zobowiązany był wystosować do odwołującego wezwanie na podstawie art.
128 ust. 1 Pzp.
Odwołujący zauważył nadto, że w sytuacji powzięcia przez zamawiającego wątpliwości
w zakresie wykazania przez
odwołującego należytego wykonania dostaw, powinien był on
zastosować art. 128 ust. 5 Pzp i zwrócić się bezpośrednio do Prager sp. z o.o. o
przedstawienie informacji w zakresie należytego wykonania na rzecz tego podmiotu dostaw.
Zaniechanie z
amawiającego w zastosowaniu wezwań z art. 128 ust. 1 i ust. 5 Pzp stanowiło
naruszenie zasady równego traktowania wykonawców oraz zasady uczciwej konkurencji,
gwarantującej wszystkim wykonawcom udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego z poszanowaniem praw określonych w ustawie Pzp. Pomimo, że oferta złożona
przez
odwołującego w zakresie zadań nr 8, 14 i 15 była najkorzystniejsza i jej wybór
gwarantował wykonanie zadania w sposób zapewniający najlepszą jakoś dostaw za
najkorzystniejszą cenę zgodnie z dyrektywą z art. 17 ust. 1 Pzp, zamawiający konsekwentnie
podejmuje nieuprawnione działania w celu wyeliminowania odwołującego z postępowania.
Konsekwencją bezpodstawnego uznania przez zamawiającego, że odwołujący nie
przedłożył wszystkich wymaganych podmiotowych środków dowodowych i jego oferta podlega
odrzuceniu, było dokonanie przez zamawiającego kolejnej czynności naruszającej przepisy
Pzp
, polegającej na nieuzasadnionym zastosowaniu art. 98 ust. 6 pkt 1 Pzp i zatrzymaniu
Sygn. akt KIO 3263/24
wadium wniesionego przez
odwołującego w zakresie zadań nr 8, 14 i 15. Przesłanki
zatrzymania wadium określone w tym przepisie nie zostały spełnione, bowiem Odwołujący
przedłożył wszystkie wymagane podmiotowe środki dowodowe. Ad. 6) W konsekwencji
powyższych naruszeń, zamawiający nie przeprowadził postępowania w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców i tym sam naruszył art.
16 pkt 1 Pzp
. Odrzucił bowiem ofertę odwołującego pomimo, że nie zaistniały przesłanki do jej
odrzucenia, a w konsekwencji uniemożliwił dokonanie jej wyboru jako najkorzystniejszej.
Powyższe prowadzi do nieuzasadnionego ograniczenia dostępu wykonawcy do zamówienia,
naruszenia przy tym zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenia uznając zarzuty za
bezzasadne.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz stanowiska stron zaprezentowane ustnie do protokołu
rozprawy, a także złożone dowody zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Izba ustaliła, że Odwołujący posiada interes we wniesienia odwołania wynikający z art.
505 Pzp.
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała sprawę na rozprawę.
Izba ustaliła:
Zamawiający w pkt 10 SWZ wskazał listę podmiotowych środków dowodowych,
potwierdzających spełnienie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu,
wskazanych w punkcie 7.1. SWZ.
Zgodnie z pkt 10.1.5. SWZ wykonawca winien złożyć wraz z ofertą „wykaz dostaw
olejów hydraulicznych lub silnikowych lub sprężarkowych lub przekładniowych lub
maszynowych lub turbinowych o wartości co najmniej:
Zadanie 8
zł netto;
Zadanie 14
70 000,00 zł netto;
Zadanie 15
120 000,00 zł netto;
Sygn. akt KIO 3263/24
wykonanych w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert wraz z
podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy
zostały wykonane (Załącznik Nr 3 do SWZ),”.
Izba ustaliła także, że Zamawiający w pkt 10.1.6. SWZ wymagał, aby wykonawca złożył
„referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego wskazane w
wykazie dostawy były wykonane, potwierdzające, że zostały one wykonane należycie”.
Ponadto
zamawiający w pkt 10.1.7. SWZ wymagał: „oświadczenia wykonawcy, że wskazane
w wykazie dostawy zostały wykonane należycie, jeżeli z uzasadnionej przyczyny o
obiektywnym charakterze nie jest on w stanie uzyskać dokumentów, o których mowa w
punkcie 10.1
.6. SWZ”.
Izba ustaliła również, że pismem z dnia 28 czerwca 2024 r. zamawiający na podstawie
art. 128 ust. 1 Pzp wezwał odwołującego do uzupełnienia dokumentów wymaganych w pkt
10.1.6. SWZ lub 10.1.7. SWZ.
Odpowiad
ając na powyższe wezwanie Odwołujący w dniu 3 lipca 2024 r. przedłożył
z
amawiającemu w miejsce referencji, o których mowa w pkt 10.1.6. SWZ zestawienie faktur
obejmujących wcześniej wykonane dostawy wystawione na firmę Prager Sp. z o.o., ul.
Ursynowska 72 02605 Warsaw Poland
oraz oświadczenie własne wykonawcy o następującej
treści: „Oświadczamy, że dostawy wskazane w wykazie dostaw zostały wykonanie należycie.
Z przyczyn niezależnych od nas nie jesteśmy w stanie uzyskać dokumentów o których mowa
w punkcie 10.1.6 SWZ. W wykazie
dostaw przedstawiliśmy faktury za wykonane zamówienia
naszego
współkonsorcjanta – Producenta oferowanych olejów, jako niderlandzki podmiot
gospodarczy w swojej działalności gospodarczej nie posługuje się referencjami wymaganymi
w polskich postępowaniach przetargowych, ponadto nadmieniamy, że w polskim
prawodawstwie
nie ma zdefiniowanych referencji jako dokumentów potwierdzających
wykonanie zamówienia.”.
Izba ustaliła nadto, że w dniu 28 sierpnia 2024 r. zamawiający dokonał odrzucenia
oferty
odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp oraz na podstawie art. 98 ust.
6 pkt 1 Pzp dokonał zatrzymania wadium. W motywach ww. czynności Zamawiający wskazał,
że: „na wcześniejsze wezwanie zamawiającego wystosowane w trybie art. 128 ust. 1 PZP,
wykonawca REDNT S.A. przedłożył w miejsce referencji, o których mowa w pkt 10.1.6. SWZ
zestawienie faktur obejmujących wcześniej wykonane dostawy wystawione na firmę Prager
Sp. z o.o., ul. Ursynowska 72 02605 Warsaw Poland.
Sygn. akt KIO 3263/24
Natomiast ze złożonego wraz z ofertą oświadczenia (Załącznik Nr 7 do SWZ) przez
ww. wykonawcę wynika, iż podmiotem udostępniającym zasoby tj. zdolności techniczne jest
firma Eurol B.V., Energiestraat 12 , 7442 DA, Nijverdal.
Przedłożone wraz z wykazem dostaw zestawienie faktur oraz oświadczenie
wykonawcy jednoznacznie nie przesądzają o tym, że wcześniej zrealizowane przez niego
dostawy zostały wykonane należycie, a więc w tym zakresie wystarczająco nie uzupełnił on
stwierdzony
ch braków. Skutek potwierdzenia nastąpiłby dla przykładu wówczas, gdyby łącznie
z oświadczeniem i tego rodzaju fakturami wykonawca przedstawił także dowody zapłaty na
jego rzecz przez kontrahenta za ww. faktury. Ponadto w treści złożonego oświadczenia o
na
leżytym wykonaniu wcześniejszych dostaw wykonawca nie zdołał wystarczająco wykazać i
udokumentować, że w rzeczywistości starał się on uzyskać wymagane referencje, co jednak
później okazało się być niemożliwe z przyczyn obiektywnych. Powyższe jest tym bardziej
uzasadnione, że przywołane przez wykonawcę dostawy były realizowane na rzecz polskiego
podmiotu przez podmiot oddający wykonawcy swoje zasoby, który ma siedzibę na terytorium
Unii Europejskiej, w związku z czym należy zaznaczyć, że ze względu na jednolite
prawodawstwo unijne w państwie jego siedziby także obowiązują zbliżone do polskich
stosowne unormowania w zakresie zamówień publicznych, co oznacza iluzoryczność
wskazanych przez wykonawcę przyczyn braku przedstawienia referencji. Wymaga również
nadmienienia,
że z treści przedłożonych przez wykonawcę faktur nie wynika w sposób
oczywisty oznaczenie podmiotu, który jest ich faktycznym wystawcą, co jeszcze silniej
uzasadnia powyższe konkluzje i skutkuje stwierdzeniem, że wykonawca nie przedłożył
wystarczaj
ących w tej kwestii podmiotowych środków dowodowych.
W związku z powyższym oferta w zakresie zadań 8, 14 i 15 podlega odrzuceniu na
podstawie o art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b PZP, ponieważ została złożona przez wykonawcę
niespełniającego warunków udziału w postępowaniu.”.
Izba zważyła:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż
odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Przywołując regulacje prawne stanowiące podstawę stawianych zarzutów należy
wskazać, iż:
zgodnie z art. 16 Pzp
zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o
udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny;
Sygn. akt KIO 3263/24
zgodnie z art. 17 ust. 2 Pzp zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z
przepisami ustawy;
zgodnie art. 128 ust. 1 Pzp -
jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa
, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń
składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający wzywa
wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym
terminie, chyba że: 1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta
wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie
lub 2)
zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania,
zgodnie art. 128 ust. 5 Pzp -
jeżeli złożone przez wykonawcę oświadczenie, o którym
mowa w art. 125 ust. 1
, lub podmiotowe środki dowodowe budzą wątpliwości zamawiającego,
może on zwrócić się bezpośrednio do podmiotu, który jest w posiadaniu informacji lub
dokumentów istotnych w tym zakresie dla oceny spełniania przez wykonawcę warunków
udziału w postępowaniu, kryteriów selekcji lub braku podstaw wykluczenia, o przedstawienie
takich informacji lub dokumentów.
zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp -
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została
złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu,
zgodnie z
§ 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia - w celu potwierdzenia spełniania przez
wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności
technicznej lub zawodowej,
zamawiający może, w zależności od charakteru, znaczenia,
przeznaczenia lub zakresu robót budowlanych, dostaw lub usług, żądać następujących
podmiotowych środków dowodowych wykazu dostaw lub usług wykonanych, a w przypadku
świadczeń powtarzających się lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat,
a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich
wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały
wykonane lub są wykonywane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te dostawy lub
usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa,
są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego dostawy lub
usługi zostały wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są
wykonywane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać
tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń powtarzających się lub
ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte
wykonywanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy.
Przechodząc do merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania wskazać należy, że
zgodnie z treścią wyżej przywołanego przepisu § 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia wykonawca
celem wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności
Sygn. akt KIO 3263/24
technicznej lub zawodowej winien w pierwszej kolejności złożyć wraz z wykazem dowody
określające, czy usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami
są referencję bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi
wykonano, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane.
Dopiero w
sytuacji, gdy z przyczyn niezależnych od wykonawcy nie jest on w stanie uzyskać
ww. dokumentów, tj. referencji bądź innych dokumentów, wykonawca uprawniony jest złożyć
oświadczenie własne. Innymi słowy, złożenie oświadczenia własnego w miejsce referencji jest
wyjątkiem od zasady legitymowania się przez wykonawcę referencjami bądź innymi
dokumentami sporządzonymi przez podmiot, na rzecz którego usługi wykonano. Warunkiem
złożenia oświadczenia własnego jest istnienie niezależnego od wykonawcy powodu,
uniemożliwiającego przedstawienie referencji lub innych dokumentów. Wyjaśnienie tego
powodu obciąża wykonawcę, który powinien należycie uzasadnić brak możliwości pozyskania
referencji, w tym podać przyczynę ich nieuzyskania, przy czym winna to być przyczyna od
nie
go niezależna. Z kolei ocena oświadczenia wykonawcy będzie należała do zamawiającego,
którego zadaniem będzie rozważenie, czy wystąpiły okoliczności uprawniające do odstąpienia
od wymogu złożenia referencji.
Osią sporu między stronami postępowania odwoławczego było odrzucenie oferty
odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp, który w ocenie Zamawiającego nie
spełnił warunków udziału w postępowaniu oraz nie złożył w przewidzianym terminie
podmiotowego środka dowodowego, tj. referencji.
Izba w składzie orzekającym, uznała, że w sporze rację miał zamawiający.
Odwołujący nie wykazał, że dołożył należytej staranności i nie wykazał, że niezłożenie
przez niego referencji w ww. zadaniach
zamówienia nastąpiło z przyczyn od niego
niezależnych. Wskazać należy, iż w oświadczeniu z dnia 3 lipca 2024 r. jako przyczynę
niezłożenia referencji wskazano jedynie, że „niderlandzki podmiot gospodarczy w swojej
działalności gospodarczej nie posługuje się referencjami wymaganymi w polskich
postępowaniach przetargowych”. Odwołujący jednak tej okoliczności nie wykazał. Z akt
sprawy nie wynika, aby o
dwołujący w ogóle występował o wystawienie referencji do ww.
podmiotu
lub podmiotu udostępniającego zasoby. Nie wykazano, że podmioty z krajów
niderlandzkich w ogóle nie posługują się referencjami lub dokumentami równorzędnymi. W
konsekwencji Izba uznała, że odwołujący nie podał żadnych przyczyn od niego niezależnych,
które uzasadniały brak możliwości złożenia zamawiającemu referencji przez podmiot, na rzecz
którego dostawy zostały wykonane. Złożone przez odwołującego oświadczenie ma charakter
ogólny, szczątkowy i nie zawiera żadnych konkretnych informacji potwierdzających, że
Sygn. akt KIO 3263/24
Wykonawca dołożył należytej staranności i podjął niezbędne działania celem uzyskania
dokumentu referencyjnego, ale z przyczyn od niego niezależnych nie przyniosły one
oczekiwanego rezultatu. W szczególności z omawianego oświadczenia nie wynika, czy i kiedy
o
dwołujący wystąpił do odbiorcy dostawy lub spółki Eurol B.V. o przedstawienie referencji, nie
wyjaśniono szerzej dlaczego „niderlandzki podmiot gospodarczy w swojej działalności
gospodarczej nie posługuje się referencjami wymaganymi w polskich postępowaniach
przetargowych”, jak również nie przedstawiono żadnych dowodów potwierdzających, że ww.
podmiot nie wystawia listów referencyjnych. Niewątpliwie odwołujący składając
z
amawiającemu oświadczenie własne w miejsce referencji powinien szczegółowo wyjaśnić i
udokumentować, dlaczego nie mógł przedstawić referencji. W okolicznościach niniejszej
sprawy o
dwołujący nie sprostał tym obowiązkom. Za wyrokiem Sądu Okręgowego w
Warszawie z dnia 10 listopada 2021 r. sygn. akt: KIO XXIII Zs 118/21, jakkolwiek wydanym na
gruncie nieobowiązującego rozporządzenia w sprawie dokumentów z dnia 26 lipca 2016 r., to
jednak zawierającym aktualne wytyczne co do możliwości posłużenia się przez wykonawcę
oświadczeniem własnym w miejsce referencji wskazać należy, iż „Okoliczność, że powody,
dla których wykonawca nie jest w stanie przedstawić referencji winny być wyjaśnione wynika
także z tej przyczyny, że zamawiający winien mieć możliwość zweryfikowania czy te konkretne
okoliczności zaszły i czy usprawiedliwiają one odstąpienie od przedstawienia referencji. Jest
to konieczne dla zachowania równość oferentów a zatem zachowania uczciwej konkurencji,
proporcjonalności i przejrzystości. Co najmniej winno być wykazane, że wykonawca dążył do
uzyskania referencji ale z przyczyn od niego niezależnych nie osiągnął w tym zakresie sukcesu
a zatem podjął on starania ale nie przynosiły one oczekiwanego rezultatu.”. Zwrócić zresztą
należy uwagę, iż sam zamawiający wskazał, że złożone przez odwołującego oświadczenie
oraz faktury
są niewystarczające do pozytywnej oceny postawionego warunku udziału w
postępowaniu.
Warto również zauważyć, że przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego zostało wszczęte w dniu 18 kwietnia 2024 r. Tym samym od tego dnia każdy
zainteresowany wykonawca wiedział albo mógł się dowiedzieć, że celem wykazania warunku
udziału w postępowaniu będzie musiał złożyć zamawiającemu odpowiednie referencje. Ze
złożonych przez odwołującego wyjaśnień oraz dokumentów nie wynika, aby na dzień złożenia
oświadczenia własnego (3 lipca 2024r.) podjął jakiekolwiek starania celem uzyskania
referencji.
Izba za gołosłowne uznała twierdzenia pełnomocnika odwołującego, iż zwracał się
o wystawienie referencji podczas
prowadzonych telekonferencji. Okoliczność ta wbrew
obowiązkowi wynikającemu z art. 534 ust. 1 Pzp nie została w jakikolwiek sposób wykazana.
Natomiast w ocenie Izby o
dwołujący mógł przedłożyć chociażby oświadczenie osoby
upoważnionej, odnośnie tego że spółka niderlandzka referencji nie wystawia. Takie
Sygn. akt KIO 3263/24
oświadczenie mógł pozyskać chociażby od podmiotu udostępniającego zasoby. Podkreślić
również należy, iż odwołujący przystępując do niniejszego postępowania o udzielenie
zamówienia, zapoznał się z dokumentami zamówienia i miał świadomość wymogu
Zamawiającego dotyczącego złożenia referencji bądź innych dokumentów celem
potwierdzenia należytej realizacji dostawy. Wykonawca, który zamierza uczestniczyć w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zapoznaje się z warunkami zamówienia i powinien
dokładać należytej staranności na wszystkich jego etapach oraz adekwatnie reagować na
okoliczności, które mogą stanąć na przeszkodzie w uzyskaniu zamówienia.
Podsumowując powyższe Izba stwierdziła, że w okolicznościach niniejszej sprawy
o
dwołujący nie wykazał, że niezłożenie referencji w zakresie złożonego wykazu dostaw
nastąpiło z przyczyn od niego niezależnych.
Kolejno wskazać należy, że okoliczności należytego wykonania dostaw nie
potwierdzają w ocenie Izby załączone w odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 czerwca 2024r.
faktury VAT.
Złożone faktury w ocenie składu orzekającego stanowią tylko i wyłącznie dowód
na wykonanie dostawy
określonej ilości olejów za określoną cenę. Z dokumentów tych w żaden
sposób nie wynika, że dostawa została wykonana należycie i w obowiązującym terminie, a
także, że jakość olejów była prawidłowa. W tych okolicznościach złożenie faktur VAT nie
uprawnia
ło zamawiającego do stwierdzenia, że odwołujący udowodnił należyte wykonanie
dostawy.
Istotne jest również to, że wraz ze złożonymi fakturami odwołujący nie przedłożył
jakichkolwiek dowodów potwierdzających okoliczność ich zapłaty.
Natomiast wskazać należy, że przepis cytowanego powyżej rozporządzenia stawia
wymóg załączenia dowodu na okoliczność należytego wykonania usługi. Może być nim każdy
dokument, w którym stwierdza się pozytywną okoliczność jaką jest należyte wykonanie w tym
wypadku dostawy. Tym samym faktury VAT
mógłby stanowić dowód na należyte wykonanie
dostawy ale pod
warunkiem gdyby w tych dokumentach znajdowało się oświadczenie
zamawiającego, że przedmiot zamówienia został wykonany należycie. W związku z tym, że
takowego
oświadczenia przedmiotowe dokumenty nie zawierają a same ze swej natury nie
dowodzą należytego wykonania usługi, to wyklucza się przez nie potwierdzenie należytego
wykonania dostawy.
W związku z powyższym Izba stwierdziła, że na podstawie złożonych przez
odwołującego dokumentów zamawiający prawidłowo ocenił, że wykonawca ten nie wykazał
spełnienia warunku udziału w postępowaniu w ww. częściach.
Izba za niezasadny uznała zarzut dotyczący naruszenia art. 128 ust. 1 Pzp poprzez
zaniechanie wezwania
odwołującego do przedłożenia dodatkowych dokumentów w sytuacji,
gdy w ocenie z
amawiającego wykaz dostaw, oświadczenie Wykonawcy oraz faktury
Sygn. akt KIO 3263/24
przedłożone przez Wykonawcę nie były wystarczające do wykazania faktu należytego
wykonania dostaw i tym samym, spełnienia warunków udziału w postepowaniu. Zauważyć
należy, że zamawiający w dniu 28 czerwca 2024 r. skierował już do wykonawcy wezwanie w
trybie art. 128 ust. 1 Pzp
mające na celu wykazanie faktu należytego wykonania dostaw i tym
samym, spełnienia warunków udziału w postepowaniu. Skierowanie więc ponownego
wezwania do
odwołującego o złożenie dokumentów potwierdzających należyte zrealizowanie
dostaw wskazanych w wykazie byłoby – mając na uwadze zasadę jednokrotności wezwania –
nieuprawnione
. Jak bowiem wielokrotnie podkreślano w orzecznictwie Krajowej Izby
Odwoławczej wezwanie do uzupełnienia dokumentów lub oświadczeń może być dokonywane
tylko raz w stosunku do tego samego braku, lub
tego samego błędu dotyczącego określonego
oświadczenia, lub dokumentu. Ponowienie wezwania o takiej samej treści prowadziłoby do
naruszenia podstawowych zasad zamówień publicznych tj. zasady równego traktowania
wykonawców i uczciwej konkurencji.
Izba za nieuzasadniony uznała również zarzut dotyczący naruszenia art. 128 ust. 5 Pzp
poprzez zaniechanie zwrócenia się do podmiotu Prager sp. z o.o., będącego odbiorcą
wykazanych dostaw, o potwierdzenie faktu należytego wykonania na jego rzecz dostaw
wskazanych w wykazie przedłożonym przez odwołującego. Podkreślić należy, że chociaż
z
amawiający uprawniony jest zweryfikować prawdziwość informacji podanych przez
wykonawcę celem wykazania warunku udziału w postępowaniu to jednakże nie jest zadaniem
Zamawiającego wyręczanie wykonawcy w wykazaniu warunku udziału w postępowaniu i
poszukiwanie brakujących informacji niezbędnych do pozytywnej jego oceny w sytuacji, gdy
złożone podmiotowe środki dowodowe są niekompletne czy wadliwe. Oczywistym jest, że
wykazanie warunk
ów udziału w postępowaniu jest obowiązkiem wykonawcy, a jego realizacja
niesie za sobą szereg doniosłych skutków prawnych, w tym związanych z wykluczeniem
wykonawcy i odrzuceniem jego oferty.
Odwołujący natomiast jak już wyżej wskazano oprócz
oświadczenia, ze nie jest w stanie pozyskać referencji, nie wykazał, aby podejmował
jakiekolwiek działania mające na celu ich uzyskanie. Nie jest więc uprawnione, aby to
zamawiający dążył do ustalenia przyczyn braku przedłożenia referencji. Okoliczności te winny
bowiem zostać wykazane przez odwołującego, a w przypadku pojawienia się dalszych
wątpliwości w tym zakresie zamawiający mógłby wystąpić do Prager sp. z o.o., będącego
odbiorcą wykazanych dostaw, o potwierdzenie faktu należytego wykonania na jego rzecz
dostaw wskazanych w wykazie przedłożonym przez odwołującego. Niemniej jednak jak wyżej
wskazano o
dwołujący najpierw winien wykazać, że w ogóle starał się o ich pozyskanie, czego
w niniejszym postępowaniu zabrakło.
Sygn. akt KIO 3263/24
W konsekwencji powyższych rozważań na uwzględnienie nie zasługiwał również zarzut
dotyczący naruszenia art. 98 ust. 6 pkt 1 Pzp poprzez niezasadne zatrzymanie wadium
wniesionego przez
odwołującego w zakresie zadań nr 8, 14 i 15.
Wskazać należy, że ww. przepis znajduje zastosowanie nie tylko w sytuacji, gdy
wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 107 ust. 2 Pzp lub art. 128 ust.
1 Pzp
w ogóle nie złożył podmiotowych środków dowodowych lub przedmiotowych środków
dowodowych lub oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp lub innych dokumentów
lub oświadczeń lub nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 223 ust. 2
pkt 3 Pzp
, ale także w sytuacji, gdy podmiotowe środki dowodowe lub przedmiotowe środki
dowodowe złożone w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 107 ust. 2 Pzp lub art.
128 ust. 1 Pzp
nie potwierdzają okoliczności, o których mowa w art. 57 Pzp lub art. 106 ust. 1
Pzp,
oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, innych dokumentów lub oświadczeń lub
nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3, co spowodowało
brak możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej. Wobec
użycia w art. 98 ust. 6 pkt 1 Pzp wyrażenia „z przyczyn leżących po jego stronie”, a nie „z jego
winy” czy „z przyczyn przez niego zawinionych” przyjąć należy, że przyczynami leżącymi po
stronie wykonawcy, o których mowa w art. 98 ust. 6 pkt 1 Pzp mogą być zarówno przyczyny
zawinione przez wykonawcę jak i przez niego niezawinione.
Podkreślić należy, ze w niniejszym stanie faktycznym zatrzymanie wadium było
wynikiem stwierdzenia przez z
amawiającego, że odwołujący nie spełnił warunku udziału w
p
ostępowaniu, co miało ścisły związek z brakiem przedłożenia w postępowaniu dokumentu
potwierdzającego należyte wykonanie dostaw wskazanych w wykazie. Wziąć należało także
pod uwagę, że odwołujący nie wykazał, że podjął jakiekolwiek czynności, aby wykazać
spełnianie warunku udziału w postępowaniu, tj. że dążył do uzyskania referencji.
Wobec powyższego Izba stwierdziła, że odwołujący nie zdołał wykazać, że nie złożył
podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnianie warunku udziału w
postępowaniu nie z przyczyn leżących po jego stronie, a w konsekwencji, iż dokonując
czynności zatrzymania wadium wniesionego przez odwołującego zamawiający naruszył art.
98 ust. 1 pkt 6 Pzp
w sposób określony w odwołaniu.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 Pzp
w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. a) i b) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 zdanie pierwsze rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia
2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Sygn. akt KIO 3263/24
Mając powyższe na względzie orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………………………………………
Członkowie: …………………………………………
…………………………………………