Sygn. akt: KIO 3261/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 27 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Elżbieta Dobrenko
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 27 września 2024 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
9 września 2024 r. przez wykonawcę Urtica Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą we Wrocławiu
w postępowaniu prowadzonym przez Międzyleski Szpital Specjalistyczny w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. znieść wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazać Urzędowi Zamówień
Publicznych zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15.000,00
zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy Urtica Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, stanowiącej wpis od
odwołania.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….…………
Sygn. akt: KIO 3261/24
U Z A S A D N I E N I E
Międzyleski Szpital Specjalistyczny w Warszawie, dalej: „Zamawiający” prowadzi,
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej: „ustawa
Pzp
”, postępowanie o udzielnie zamówienia, którego przedmiotem jest: Dostawa leków –
produktów leczniczych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego
w tym żywienia dojelitowego i pozajelitowego dla potrzeb Oddziałów Szpitalnych
Międzyleskiego Szpitala Specjalistycznego w Warszawie, dalej jako: „Postępowanie”.
Ogłoszenie o konkursie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 29 sierpnia 2024 r., pod nr 519774-2024.
W dniu 9 września 2024 r. wykonawca Urtica Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą we Wrocławiu, dalej: „Odwołujący” wniósł odwołanie wobec postanowień
Specyfikacji
Warunków Zamówienia (w zakresie wzoru umowy – załącznika nr 1).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
I. art. 99 ust 1 Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie § 1 ust. 8 wzoru
umowy
w sposób niejednoznaczny oraz niewyczerpujący, polegający na zastrzeżeniu
przez Z
amawiającego „prawa do składania zamówień bez ograniczeń”, bez wskazania
minimalnej oraz maksymalnej wielkości lub wartości świadczenia Wykonawcy
w odniesieniu do poszczególnych produktów leczniczych, w granicach których
Z
amawiający uprawniony będzie ograniczyć lub zwiększyć zakres zamówienia,
a
w konsekwencji pozwalający Zamawiającemu na dokonanie jednostronnej oraz arbitralnej
zmiany ilości poszczególnego asortymentu w ramach wszystkich 200 Zadań (1037 pozycji)
w postaci dowolnego zamawiania przez Z
amawiającego poszczególnych produktów, tj.
dowolnego zwiększania lub zmniejszania ilości produktów z wybranych pozycji
asortymentu,
w tym również całkowitej rezygnacji z niektórych pozycji asortymentu, co
uniemożliwia potencjalnym Wykonawcom prawidłowe oszacowanie rzeczywistej wielkości
świadczenia, a w konsekwencji pozbawia Wykonawców możliwości prawidłowego
skalkulowania ofert oraz dokonania rzetelnej oceny ryzyka w oparciu o racjonalne
i jednoznaczne kryteria. Tym samym dokonany przez Z
amawiającego nieprecyzyjny opis
przedmiotu zamówienia nie uwzględnia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć
wpływ na sporządzenie oferty. Uprawnienie, które przyznał sobie Zamawiający w § 1 ust.
8 wzoru umowy prowadzi do sytuacji,
w której określone w SWZ, a następnie w ofercie
i załączniku do umowy konkretne ilości w zakresie poszczególnych grupy asortymentu, są
nabywane przez Z
amawiającego zupełnie dowolnie, bez jakiegokolwiek związku z tymi
wstępnie, precyzyjnie wskazanymi ilościami, najczęściej w ilości znacząco przewyższającej
te ilości. Prowadzi to do braku zagwarantowania Wykonawcy możliwości zaplanowania
i odpowiedniego przygotowania się do realizacji poszczególnych zleceń ze strony
Z
amawiającego, co z kolei może skutkować brakiem możliwości dochowania oczekiwanych
przez Z
amawiającego terminów realizacji poszczególnych zleceń, nałożeniem na
wykonawcę wysokiej kar umownych, a nawet odstąpieniem przez Zamawiającego od
umowy.
II. art. 433 pkt 4 Pzp
poprzez obejście ustawowych przepisów dotyczących możliwości
ograniczenia zakresu zamówienia i dodanie we wzorze umowy § 1 ust. 8, stanowiącego
niedozwoloną klauzulę abuzywną wynikającą z braku wskazania minimalnej wartości lub
wielkości zamówienia w odniesieniu do poszczególnych pozycji składających się na
przedmiot
zamówienia, w rezultacie stworzenia stanu niepewności co do zakresu
ilościowego zamówienia, co uniemożliwia wykonawcom rzetelne przygotowanie oferty
obliczenie ceny zamówienia i przygotowanie się do jego realizacji.
III. art. 441 Pzp
poprzez obejście ustawowych przepisów dotyczących prawa opcji i dodanie
we wzorze umowy
§ 1 ust. 8, który w istocie można interpretować jako prawo opcji, ale
zastrzeżone nieprawidłowo, polegające na:
a) braku precyzyjnego oznaczenia przez Z
amawiającego maksymalnej wartości opcji,
która zgodnie z art. 441 ust. 1 pkt 1 Pzp - stanowi element obligatoryjny klauzuli
opcyjnej,
zaś jej brak skutkuje nieważnością czynności dokonanych na podstawie ww.
klauzuli;
b) braku precyzyjnego oznaczenia przez Z
amawiającego okoliczności skorzystania
z opcji,
które zgodnie z art. 441 ust. 1 pkt 2 Pzp - stanowią element obligatoryjny klauzuli
opcyjnej,
zaś ich brak skutkuje nieważnością czynności dokonanych na podstawie ww.
klauzuli,
- w konsekwencji czego, ustanowiona przez Z
amawiającego tak daleko idąca, oparta na
nieostrych przesłankach możliwość dowolnego zwiększenia zakresu dostaw będących
przedmiotem umowy,
znacząco utrudnia wycenę zamówienia i przerzuca na wykonawców
cały ryzyko wynikające z niepodlegających żadnej kontroli decyzji Zamawiającego. Brak
jakichkolwiek wiedzy wykonawców co do maksymalnego zakresu dostaw, które zostaną
zrealizowane,
utrudnia również należyte kształtowanie współpracy z producentami leków,
od których towar ten będzie nabywany.
IV.
w konsekwencji zaś powyższych naruszeń - naruszenie art. 99 ust. 4 Pzp poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w zakresie § 1 ust. 8 wzoru umowy w ten sposób utrudniający
uczciwą konkurencję, pozorny oraz iluzoryczny, podlegający dowolnym jednostronnym
modyfikacjom ze strony Z
amawiającego w toku wykonania zamówienia, w rezultacie -
uniemożliwiający Wykonawcom dokonanie prawidłowej kalkulacji ceny i tym samym
znacząco utrudniający sporządzenie oferty, a po zawarciu umowy - przerzucający na
W
ykonawcę całość ryzyka gospodarczego wiążącego się ze spełnieniem świadczenia,
którego treść nie jest Wykonawcy znana w momencie przystąpienia do przetargu, i wreszcie
w konsekwencji ograniczający krąg potencjalnych wykonawców, którzy w większości nie
będą w stanie udźwignąć tak nieograniczonych zmian co do zamawianego asortymentu.
O
dwołujący dodatkowo wskazał, że ukształtowanie opisu przedmiotu zamówienia zgodnie
z
§ 1 ust. 8 wzoru umowy znacząco różnicuje możliwość oszacowania ryzyka przez
wykonawców, którzy zamierzają złożyć ofertę na realizację kilku lub więcej pakietów
zadań), od możliwości wykonawców ubiegających się o realizację jednego pakietu (zadań),
zwłaszcza zaś pakietu obejmującego jeden produkt. Jedynie Wykonawca, który złożył
ofertę na jedno zadanie obejmujące jeden produkt będzie miał wiedzę w zakresie
gwarantowanego poziomu realizacji dostaw przez niego realizowanych przeciwnie do
W
ykonawców, którzy składają ofertę na wiele zadań i nie są w stanie przy ww. brzmieniu
postanowienia umowy skalkulować prawidłowo oferty.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany postanowień SWZ w zakresie wzoru
umowy (
załącznika nr 1 do SWZ) poprzez zmianę § 1 ust. 8, w taki sposób, aby:
a.
usunął uprawnienie do zamawiania produktów „bez ograniczeń”, limitowane jedynie do
określonego producenta całej wartości umowy, a zamiast tego wprowadził postanowienia
zgodne z lit. b i c
poniżej;
b.
precyzyjne oraz jednoznacznie wskazywał minimalną liczbę (ilość) produktu leczniczego,
do której Zamawiający może ograniczyć zakres zamówienia, w odniesieniu do każdego
produktu leczniczego wymienionego w wykazie zawartym w Formularzu asortymentowo-
cenowym,
stanowiącym Załącznik nr 2 do wzoru umowy;
c.
precyzyjne oraz jednoznacznie wskazywał maksymalną liczbę (ilość) produktu leczniczego,
do którego Zamawiający może zwiększyć zakres zamówienia, w odniesieniu do każdego
produktu leczniczego wymienionego w wykazie zawartym w Formularzu asortymentowo-
cenowym,
stanowiącym Załącznik nr 2 do wzoru umowy, oraz poprzez wskazanie
okoliczności skorzystania z tej możliwości.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że odwołanie nie zawierało braków formalnych, został uiszczony od niego
wpis, nie zaistniały również przesłanki określone w art. 528 ustawy Pzp, których skutkiem
byłoby odrzucenie odwołania.
Ustalono także, że do Prezesa Izby w ustawowym terminie nie wpłynęło żadne zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
W odpowiedzi na odwołanie – piśmie z 19 września 2024 r. Zamawiający oświadczył, że
uwzględnia odwołanie w całości.
Mając na uwadze powyższe okoliczności, Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że
postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp.
Zgodnie z przywoływanym przepisem, w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Stosownie do art. 568 pkt 3 ustawy Pzp,
Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku, o którym mowa w art. 522.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 522 ust. 1 i art. 568 pkt
3 ustawy Pzp, postanowiła jak w pkt 1 sentencji.
Izba orzekła o wzajemnym zniesieniu kosztów postępowania odwoławczego oraz nakazała
zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania, stosownie do przepisu
§ 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), w przypadku
umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości koszty, o których mowa
w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiający uwzględnił
w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, -
w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty
uiszczonej tytułem wpisu.
Uwzględniając powyższe, postanowiono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………………………